lennoilla? Näin kai pitäisi tehdä ettei kone nouse liian korkealle maan kaareutumisen vuoksi.
Automaattiohjaus käsittääkseni ei ota huomioon ilmanpaineita eikä korkeutta maasta.
Se pitää vain koneen vaakatasossa siipien asentoja vertaamalla:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Autopilotti
Tässä pilotti höpöttelee asian tiimoilta:
https://www.youtube.com/watch?v=xJ9CrAbZp28
Painetaanko lentokoneen nokkia alaspäin pitkillä
16
<50
Vastaukset
- Kkjhgggf
Oman kokemuksen mukaan kone lentää yleensä aivan vaakatasossa paitsi nousuissa ja laskuissa. Maa ei siis kaarru siltäkään osin.
- JärkiKäteenNyt
Tässä kaksi hömelöä flättäriä todistaa vahingossa maan kaareutumisen, vaikka tarkoituksena on tietenkin osoittaa, ettei maa kaareudu. Vanha koe, joka on tunnettu jostain 1800-luvun lopulta lähtien. Sen on niin helppo, että jokainen flättäri voi kokeilla itse.
https://youtu.be/RMjDAzUFxX0
- MahdotonPallomaa
Kaikista erikoisinta on kuinka horisontti pysyy täsmälleen katsojan silmien korkeudella suoraan eteenpäin katsoessa riippumatta siitä katsooko maanpinnalta tai lentokoneen ikkunasta. Jos Maa olisi pallo niin horisontin pitäisi pudota alaspalaspäin ylöspäin mentäessä, mutta näin ei kumminkaan todellisuudessa tapahdu.
- perus.asiat.haltuun
Tämäkin on lukuisissa YouTube videoissa oikeiden lentäjien toimesta debunkattu; horisontti ei ole samalla korkeudella yläilmoissa, ja odotus siitä että koneen nokkaa pitäisi jotainkin maagisesti erikseen laskea pallolla lennettäessä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä mitenkä painovoima tai lentokone toimii.
Jatketaanko keskustelua sitten kun olet hankkinut keskustelun mielekkyyden kannalta välttämättömät perustiedot?
- palloviski
No ihan taatusti. Samoin kuin laivat joutuvat säätämään koko ajan pituuskallistusta painolastisäiliöillä. Joskus ovat unohtaneet, ja Turusta lähtenyt laiva on ollut Tukholman kohdalla jo kymmeniä metrejä ilmassa. Aika hankala homma kun laskusilta ei ole yltänyt laituriin.
- TotuusSattuuQC
"Automaattiohjaus käsittääkseni ei ota huomioon ilmanpaineita eikä korkeutta maasta.
Se pitää vain koneen vaakatasossa siipien asentoja vertaamalla:"
Käsityksesi on väärä. Autopilotti pyrkii nimenomaan pitämään asetetun lentokorkeuden joka siis mitataan mm. ilmanpaineen avulla.
Toisekseen alkuperäinen ajatuksesi siitä miten nokkaa pitäisi jatkuvasti painaa alaspäin on irrelevantti koska ilmakehän turbulenssin ja ilmavirtauksien takia lentokone ei muutenkaan lennä suoraan pientä hetkeä pidempään ja nokan suuntaa pitää joka tapauksessa näiden takia jatkuvasti vähän korjailla oli maa sitten litteä tai pallo.
Kaikki kaareutumisen auheuttamat korjaukset siis "hukkuvat" näihin paljon suurempiin korjauksiin jota lentosuuntaan jatkuvasti muutenkin tehdään.- HurskasKaktus
Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe. HurskasKaktus kirjoitti:
Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe.Normaalisti autopiloteissa on useampia moodeja, se useimmin käytetty pitkillä matkoilla ottaa lentäjältä suunnan ja korkeuden ja sitten mittaa gyroskooppi-kompassilla ja ilmanpainemittarilla että suuntima ja korkeus pysyy koko ajan oikeana joka on hyvin tärkeää lennettäessä pitkiä matkoja
Se tila että pitäisi vain lentokoneen siivet tasoissa ei ole käytössä muuta kuin harjoituslennoissa.
https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/advanced_avionics_handbook/media/aah_ch04.pdfHurskasKaktus kirjoitti:
Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja.
Väite että ilmanpaineen mittausta käytettäisiin koneen vaakalennon tarkasteluun on naurettava valhe.Miten sinä nyt noin menet itseäsi jalkaan ampumaan ihan ilman pakkoa? Korkeusmittarit perustuvat ilmanpaineelle.
Ei olisi ollut vaikea tarkistaa ennen höläyttämistä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korkeusmittari
- vss
Autopilotti lentää konetta katsomalla useita järjestelmiä. Johan aloituksen artikkelissakin sanotaan näin:
"Toisaalta modernin liikennekoneen autopilotti on monipuolinen, koneen järjestelmiin vahvasti integroitu kokonaisuus, joka voi jopa tehdä lähestymisen ja laskun täysin automaattisesti mittarilento-olosuhteissa."- HurskasKaktus
Älä näsäviisastele.
Tietysti liikennekone saadaan hallitusti alas automaattisesti.
Sillä nyt vain ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kone lentää tuntikausia vaakasuoraan. Ilmanpaineen seurantaa siinä ei käytetä. HurskasKaktus kirjoitti:
Älä näsäviisastele.
Tietysti liikennekone saadaan hallitusti alas automaattisesti.
Sillä nyt vain ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka kone lentää tuntikausia vaakasuoraan. Ilmanpaineen seurantaa siinä ei käytetä.Korkeusmittari seuraa ilmanpainetta ja pilotti seuraa korkeusmittaria, olipa puikoissa pilotti tai autopilotti.
- SERA2
Jospa ensin määriteltäisiin mitä tarkoittaa "vaakasuoraan".
Varmaankin tarkoittaa "vakiokorkeudella".
Vakiokorkeudella, mutta mistä? Ei ainakaan maasta, muuten lentoradasta tulisi aika mielenkiintoinen vuoristossa.
Kun lueskelee SERA-lentosääntöjä, siellä kerrotaan että siirtokorkeuden alapuolella korkeus mitataan keskimääräisestä merenpinnasta. Se taas selviää lennonjohdon antamasta vallitsevasta paineesta, QNH:sta. Matkalentokorkeuksilla korkeus mitataan standardipaineella. Siis nimenomaan paineella. Ei esimerkiksi GPS:llä tai radiokorkeusmittarilla. Lentokoneiden korkeusmittarit toimivat ilmanapineen perusteella.
Ennen lennolle lähtöä tehdään lähtöcheck, jonka yksi tärkeä vaihe on tarkistaa lähtökentän ilmanpaine (QNH) sekä korkeusasema vertailutasoon nähden, jotka molemmat syötetään korkeusmittariin, jopka täten kalibroituu näyttämään lentokorkeuden vertailutasoon nähden oikein.
Vertailutasona käytetään standardinollatasoa.
Matkan varrella lentäjä saa säännöllisesti torneilta maanpinnan ilmapainetiedot reitiltään. Jos paine oleellisesti on muuttunut, korkeusmittaria säädetään vastaavasti.
Isoissa liikennekoneissa osa näistä toimista tapahtuu automaattisesti.
Konetta ohjataan matkalla pitämään kulloisenkin koneesta vastuussa olevan tornin määräämä lentopinta. Torni on sama kuin lennonjohto. Lentopinta on korkeus, joita samassa käytävässä on useita turvallisella etäisyydellä toisistaan.
Ei koneita lennetä niinkuin maasturilla Mongoliassa. Eikä kippari vahdi, ettei pallo kaarra alta pois, vaan pitää tornin antaman lentokorkeuden, joka kyllä mitataan ilmanpaineen avulla.- MH370
"Autopilotti pitää lentokoneen vaakatasossa vertaamalla siipien asentoja". No nyt sekin selvisi miksi MH 370 kone putosi, vaikka selvännäkijät väittävät ihan toista, https://beforeitsnews.com/v3/beyond-science/2019/2452862.html
- vaaterissa.avaruuteen
Ai putosiko se? Eikös se pitänyt vaakatason, maa kaartui alta pois ja katosi avaruuteen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904262
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?372475Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1042426Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1062191Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281927- 321925
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91597- 291578
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881570- 771366