Silmälasit kilpailutukseen

Meitä silmälasien käyttäjiä on paljon. Jos käytät silmälaseja, kuinka paljon maksoit uusimmista laseistasi? Silmälasien hinnat Lieksassa kehyksineen liikkuvat useissa sadoissa euroissa.

Mutta ovatko silmälasit todella niin huipputekniikkaa, että niiden valmistaminen on kalliimpaa kuin vaikkapa monimutkaista elektroniikkaa sisältävien älypuhelinten teko?

Eivät ne olekaan, sanoo silmälasialan veteraani Charles Dahan Los Angeles Times -lehdessä. Hänen mukaansa ihmisiä käytännössä huijataan silmälasien ostossa.

”Warby Parker -laadun tasoisia hämmästyttävän hyviä kehyksiä saa 4–8 eurolla”, Butler sanoo. ”15 eurolla saa designer-laatuisia kehyksiä.” Ensiluokkaisen linssin valmistus puolestaan maksaa 1,10 euroa. Näiden kehysten ja linssien yhdistelmä voi Yhdysvalloissa maksaa 900 dollaria.
”Se on naurettavaa. Se on silkkaa ryöstöä”, Butler sanoo lehdessä.

Olen vertaillut silmälasien hintoja ja edullisemmin sain ne Joensuusta. Kahdet miinuslasit sain hajataittokorjauksilla hieman alle 300 eurolla ja optikon suorittama tarkastus sisältyi hintaan. Kun olin vielä työelämässä ja työnantajani maksoi yhdet silmälasit muutaman vuoden välein, hinta oli silloin noin 800 - 1000 euroa yksistä laseista (linssit ja kehykset). Tavalliset kehykset olivat halvimmillaan hieman päälle satasen luokkaa.

Vertailu todella kannattaa, koska säästö voi olla hyvin monia satoja euroja!

Lainauksia lehdestä Tekniikan Maailma

https://tekniikanmaailma.fi/silmalasialalta-hurjia-vaitteita-satojen-eurojen-lasien-valmistaminen-maksaa-oikeasti-muutaman-euron-silkkaa-ryostoa/?shared=953408-1cef3c0c-500

37

1309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheKöIe

      Mee töihin narinaukko niin saat kunnon lasit ostettua.

    • MulkkuLipponen

      Aikoinaan kävin Nisseniltä silmälasit Joensuusta, sitten tuli se kävelykatuhomma ja ei pääse autolla lähelle, niin se jäi sitten menemättä! Itse kyllä olen pärjännyt huonotuloisen elkelläisenä Tokmannista ostetuilla monet vuodet kun ei ole varaa ostaa optikkoliikkeen laseja,,,kiitos Lipposen taitetun eeläkeindeksin!

      • olen.käynyt.siellä

        Joesnuun Prismassa on paljon ilmaista parkkitilaa ulkona ja sisällä ja Nissenillä on siellä helppo asioida.


    • olen.huomannut

      Eivät 200 euron silmälasit muutu yhtään paremmiksi, jos silmälasiliike perii niistä 1000 euroa! Liikkeen omistajan silmä vain kirkastuu, kun saa sinisilmäistä asiakasta höynäytettyä.

    • läheltä.seurannut

      Olen huomannut Lieksan silmälasiliikkeiden kalleuden ja lasit ovat jääneet Lieksassa ostamatta. Hintojen pitäisi halvelua vähintään puoleen, jotta ne olisivat vertailukelpoisia Joensuun liikkeiden kanssa. Olen myös huomannut, että maahanmuuttajat käyttävät ainakin Pielisentien varrella olevaa liikettä, mutta hehän eivät lasejaan itse maksakaan. Hinta ei merkitse silloin mitään ja hintaa voi jopa korottaa hyvän maksajan kohdalla.

    • muumimuamo

      Joskus vuosia sitten mulle myytiin ns.2-teholasit. Ne ei ollut minun juttuni, jävät käyttämättä ja kalliit olivat. tokmannin lukulaseilla olen pärjännyt jo vuosia ja eikä maksa paljoa!

    • hinnakaatmuttaomat

      Ostin Pielisentien varrelta kaksiteho lasit pari vuotta sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
      Joensuusta ostin ennen sieltä kävelykadun varrelta kun mainostivat , saat kahdet yksien hinnalla.
      Luvattiin takuulasit, paskan marjat puolenvuoden sisällä rupesi lasista laskeutumaan näkö alaspäin.
      Lopulta niillä näki vain hiukan alareunalla ja takuuhan ei toiminut, olipa mukava käydä aina 200km ajelemassa turhan takia.
      Näkökyvyssä ei ollut muutosta tapahtunut kyseisenä ajanjaksona vaikka syytettiin siitä minua.
      Vaikka ovatkin hinnakkaat lasit Lieksassa , ostan täältä onpahan lyhyt matka käydä valittamassa jos on aihetta.

      • linssit.eivät.muutu

        Linssit eivät vuosien mittaan muuta muotoaan eikä linssien tarkan näön alue "laskeudu" mihinkään. Syynä on vain ja ainoastaan simän näkökyvyn muutokset, jos silmälasit ovat silmiin nähden oikeassa asennossa eli siinä mihin optikko ne mittasi. Käyhän optikolla, niin saat asiantuntijan lausunnon ja saa nykyisen näkökykysi vaatimat oikean tehoiset silmälasit.


      • minuakin.naurattaa
        linssit.eivät.muutu kirjoitti:

        Linssit eivät vuosien mittaan muuta muotoaan eikä linssien tarkan näön alue "laskeudu" mihinkään. Syynä on vain ja ainoastaan simän näkökyvyn muutokset, jos silmälasit ovat silmiin nähden oikeassa asennossa eli siinä mihin optikko ne mittasi. Käyhän optikolla, niin saat asiantuntijan lausunnon ja saa nykyisen näkökykysi vaatimat oikean tehoiset silmälasit.

        Olen samaa mieltä. Ei aina kannata uskoa marttakerholaisia, vaikka paljon hekin tietävät. Tuo linsseissä alareunaan laskeutuva näköalue on ennenkuulumaton väite ja vastoin fysiikan lakeja. Ei linsseissä mikään kohta liiku tai valu mihinkään suuntaan. Vain silmässä tapahtuu iän myötä muutoksia. Varmaan silmälasiliikkeen henkilökunnalla oli naurussaan pitelemistä.


      • luonnonopin.maikka
        linssit.eivät.muutu kirjoitti:

        Linssit eivät vuosien mittaan muuta muotoaan eikä linssien tarkan näön alue "laskeudu" mihinkään. Syynä on vain ja ainoastaan simän näkökyvyn muutokset, jos silmälasit ovat silmiin nähden oikeassa asennossa eli siinä mihin optikko ne mittasi. Käyhän optikolla, niin saat asiantuntijan lausunnon ja saa nykyisen näkökykysi vaatimat oikean tehoiset silmälasit.

        Mikä tumelo sinä olet kun luulet lasin oleva ikuista ja muuutumatonta . Minäkin joudun uusimaan vuosittain lasitkun näkökenttä nissä laskee koko ajan alaspäin. Otsalle kun nostaa niis siten sattuu kohdilleen. Tottakai lämmön vaihelut kuten viimekesän helle ja tämän talven hirmupkkaset ovat heittäneet näkökentän laseisa aivan eir kohtaan mitä niissä oli uutena. Ottakaza sedlvää vaktoista ennen kuin räyhnäääte.


      • selvää.tekstiä
        luonnonopin.maikka kirjoitti:

        Mikä tumelo sinä olet kun luulet lasin oleva ikuista ja muuutumatonta . Minäkin joudun uusimaan vuosittain lasitkun näkökenttä nissä laskee koko ajan alaspäin. Otsalle kun nostaa niis siten sattuu kohdilleen. Tottakai lämmön vaihelut kuten viimekesän helle ja tämän talven hirmupkkaset ovat heittäneet näkökentän laseisa aivan eir kohtaan mitä niissä oli uutena. Ottakaza sedlvää vaktoista ennen kuin räyhnäääte.

        Naarmuja kyllä tulee linsseihin, jos ei osaa silmälasejaan oikein käsitellä, vaan pyyhkii niitä vaikkapa paidanhelmaan tai säilyttää paljaaltaan rintataskussa. Kuumuus voi tuhota pinnotteen, mutta lämpö tai pakkanen eivät muuta linssin ominaisuuksia. Se on todella naurettava väite, että näkökenttä laskeutuu. Käyhän kysymässä tosiasioita optikolta, niin hänkin saa nauraa mahansa kipeäksi väitteillesi.


      • kaikki.laskee
        selvää.tekstiä kirjoitti:

        Naarmuja kyllä tulee linsseihin, jos ei osaa silmälasejaan oikein käsitellä, vaan pyyhkii niitä vaikkapa paidanhelmaan tai säilyttää paljaaltaan rintataskussa. Kuumuus voi tuhota pinnotteen, mutta lämpö tai pakkanen eivät muuta linssin ominaisuuksia. Se on todella naurettava väite, että näkökenttä laskeutuu. Käyhän kysymässä tosiasioita optikolta, niin hänkin saa nauraa mahansa kipeäksi väitteillesi.

        Optikko saattaa kysyä " Oko persesilmäsi laskeutunut sijansa alemmaksi samalla"!


    • luonnonlakeja.vastaan

      Ihmisillä on monenlaisia uskomuksia. Osa voi olla edellisiltä sukupolvilta perintönä saatuja. Eräs kummallisimmista väitteistä kuulin vanhalta mieheltä eräänä pakkaspäivänä, jolloin mittari näytti miinusta yli 30 astetta. Hän väitti, että näin kylmällä ilmalla rauta on ainakin miinus 50 asteista. Hänen mukaansa se on kovilla pakkasilla jopa -70 asteista. Hän pysyi väitteessään, että näin se vaan on.

      • luonnonopin.maikka

        Ei se mikään uskomus ole vaan perustuu fysiikan lakeihin. Rauta luovuttaa enemmän lämpöä kuin esimerkiksi puu ja siten se menee kylmemmäksi. Otappa kolmenkymmenen asteen pakkasellapaljaaseen käteen ensin puukalikka ja toiseen raudanpätkä. Kumpi tippu ennnen käsistä ky.myyden takia.


      • linssitermologiaa
        luonnonopin.maikka kirjoitti:

        Ei se mikään uskomus ole vaan perustuu fysiikan lakeihin. Rauta luovuttaa enemmän lämpöä kuin esimerkiksi puu ja siten se menee kylmemmäksi. Otappa kolmenkymmenen asteen pakkasellapaljaaseen käteen ensin puukalikka ja toiseen raudanpätkä. Kumpi tippu ennnen käsistä ky.myyden takia.

        Kas kun et kohta väitä, että styrox on kolmenkymmenen asteen pakkasella 37 °C vähintään. Sen kun laittaa istuessaan perseen alle niin suorastaan lämmittää;)

        PS. Ja minä väitän, että lämmin silmälasinlinssi valuu alaspäin jos se on maan vetovoimakentässä. Siitä tulee silloin enemmän alareunastaan dioptria omaava, eli vahvuus muuttuu lähinäköisemmäksi. M.O.T, eli tuolla ylempänä oltiin osaoikeassa, kyllä tietenkin oli kova hiki ja kuumetta jonkun verran. Linssin pitäisi lähestyä sulamispistettä;)


      • pitäisi.olla.selvää
        linssitermologiaa kirjoitti:

        Kas kun et kohta väitä, että styrox on kolmenkymmenen asteen pakkasella 37 °C vähintään. Sen kun laittaa istuessaan perseen alle niin suorastaan lämmittää;)

        PS. Ja minä väitän, että lämmin silmälasinlinssi valuu alaspäin jos se on maan vetovoimakentässä. Siitä tulee silloin enemmän alareunastaan dioptria omaava, eli vahvuus muuttuu lähinäköisemmäksi. M.O.T, eli tuolla ylempänä oltiin osaoikeassa, kyllä tietenkin oli kova hiki ja kuumetta jonkun verran. Linssin pitäisi lähestyä sulamispistettä;)

        Ennen silmälasien lienssit olivat lasia, mutta nykyään ne ovat muovia. Ne ovat siis silmämuovit. Muovin sulamispiste riippuu muovityypistä ja se muuttaa muotoaan jo sadassa asteessa. Kovin kuumassa ilmassa ei silmälaseja kannata nykyään käyttää. Saunakin on niille liian kuuma. Voi olla, että joku pöterö on pitänyt silmälaseja saunassa ja muovi on valunut kehyksien alareunaan. Takuu ei varmasti ole tällöin voimassa.


      • linssitermologiaa
        pitäisi.olla.selvää kirjoitti:

        Ennen silmälasien lienssit olivat lasia, mutta nykyään ne ovat muovia. Ne ovat siis silmämuovit. Muovin sulamispiste riippuu muovityypistä ja se muuttaa muotoaan jo sadassa asteessa. Kovin kuumassa ilmassa ei silmälaseja kannata nykyään käyttää. Saunakin on niille liian kuuma. Voi olla, että joku pöterö on pitänyt silmälaseja saunassa ja muovi on valunut kehyksien alareunaan. Takuu ei varmasti ole tällöin voimassa.

        No justiinsa tuota osittain hain. Osasit tuoda sen hyvin kansantajuisesti ja paremmin esille. Minäkin näitten kakkuloitten kanssa olen taistellut ikäni. Ensimmäiset silmälasini minulle hankkivat vanhempani siitä Pehkosen puutalosta Pielisentie 38-36 vuonna 1972. Muistan sen myyjättären kasvot, jonka kanssa asioimme. Hinnoista ei mitään muistikuvaa, koska vanhempani olivat maksajia.


      • luonnonopin.maikk
        linssitermologiaa kirjoitti:

        Kas kun et kohta väitä, että styrox on kolmenkymmenen asteen pakkasella 37 °C vähintään. Sen kun laittaa istuessaan perseen alle niin suorastaan lämmittää;)

        PS. Ja minä väitän, että lämmin silmälasinlinssi valuu alaspäin jos se on maan vetovoimakentässä. Siitä tulee silloin enemmän alareunastaan dioptria omaava, eli vahvuus muuttuu lähinäköisemmäksi. M.O.T, eli tuolla ylempänä oltiin osaoikeassa, kyllä tietenkin oli kova hiki ja kuumetta jonkun verran. Linssin pitäisi lähestyä sulamispistettä;)

        Etthän sinä ymmärrä termodynamiikkasta mitää joten tuki se reikä jossta pullaa survot kitusiisi.


    • koneinsinööri

      No se johtuu lähinnä materiaalin tiheydestä että rautaa ei kärsi pitää niin kauan kädessä! Puu on huokoista eikä tunnu niin kylmältä koska se lämpenee nopeammin! Voit verrata ottamalla pakkasella vaikka kylmää lyijyä ja rautaa yhtäaikaa, katso kumpaa pitelet kauemmin!

      • luonnonopin.maikk

        Nyt kyllä teoriiasi on huuuhaahta. puu lämppåenee hitaamin kuin rautaa joten lopeta viisaana essintyminen. ja missä sinä ne puun huokoset näät unissssasi


      • öiolukyjtretytuji
        luonnonopin.maikk kirjoitti:

        Nyt kyllä teoriiasi on huuuhaahta. puu lämppåenee hitaamin kuin rautaa joten lopeta viisaana essintyminen. ja missä sinä ne puun huokoset näät unissssasi

        Laitappa mulkkusi kiinni kylmään rautaan tai laudanpätkään, niin luulen että mulkkusi pysyy raudassa kiinni pdempään kuin puussa! Joten älä sinäkän yritä leikkiä tiedemiséstä!


    • pitäisi.olla.selvää

      Esineet kuten rauta tai puu jäähtyvät luonnon (fysiikan) lakien mukaan saman lämpöisiksi niitä ympäröivän ilman kanssa. Jos rauta saataisiin ilmaa kylmemmäksi, sen jäähdyttämiseen tarvittaisiin jäähdytyslaitteisto, joka tarvitsee energiaa.

    • Heluri-Ollilta minäkin ensimmäiset silmälasini ostin. Vuosi oli 1963. Liike oli OTTO PEHKONEN OY ja tuolloin kauppiaana oli Oton poika Olli Pehkonen. Talo on edelleen Pielisentien varrella ja se tunnetaan nimellä ”Pehkosen talo”. Liike oli perustettu vuonna 1909. Lisänimi ”Heiluri” viittaa tietenkin heilurikelloon, mutta kerrotaan siihen liittyneen toinenkin asia, mikä aiheutti Ollin "heilumisen". Liikkeessä työskenteli Ollin sisar Kaarina prokuristina. Yksi sisarista oli näyttelijä Eila Pehkonen.

      • Joo olihan siinnä Ollin heiluriliikkeessä osuutta joillain kemikaaleilla.


      • kamuttaja kirjoitti:

        Joo olihan siinnä Ollin heiluriliikkeessä osuutta joillain kemikaaleilla.

        Sopivia kemikaalilaatuja sai tarvittaessa läheisiltä Seurahuoneelta ja Kulmalta.
        Optikon pitkä, valkoinen työtakki herätti kunnioitusta optikon työhön. Paavo Vilkalan vastaanotto tuli mieleen. Ajokorttia varten tarvitsin lääkärintodistuksen ja tarkastuksen jälkeen Vilkala kehotti menemään Pehkoseen silmälasien hankkimista varten. Vastaanotto oli lyhyen matkan päässä Alakylälle päin suurten koivujen takana. Molemmat asioinnit hoituivat nopeasti ja asillisesti ja ajokortti oli pian lompakossa. Kortilla on ikää jo yli 56 vuotta ja minulla hieman enemmän.


    • Kepulainen

      Köyhät narisee hiluista.

      • selvää.tekstiä

        Kun ovat hilut kintuissa, niin narina ei auta köyhiäkään. Nyt on kyse silmälaseista - ei kahleista.


    • asiakasainaväärässä

      Ei se lasien hankinta nyt köyhyydestäkään ole kiinni, sylettää vaan maksaa kiskurihintoja rilleistä jotka tietää muualta saavansa halvemmalla.
      Joensuun olisit käynyt-liike on hyvin auliisti suosittelemassa moniteholaseja, mutta eipä se valmistus aina onnistu.
      Minulle ei käynyt sen liikkeen lasit ollenkaan kun en niillä kertakaikkiaaan nähnyt mitään. Liikkeessähän syyllistettiin minua että en vain osaa käyttää niitä ja kun peruin kaupat niin uhkasivat laittaa kaikkiin silmälasiliikkeisiin sellaisen tiedon etten saa mistään moniteholaseja...
      Lisäksi sama liike mainostaa ilmaista näöntarkastusta joka yllättäen maksaakin 29€ jos ei rupeakaan silmälasikaupoille.
      Sanoin selvästi että minä, eikä kukaan minun perheestäni ja jos minusta riippuu niin tutuistanikaan ei tule koskaan avaamaan ko. liikkeen ovea.
      Silmälasiliikkeissäkin näyttää siis olevan omat esperinsä ja attendonsa.
      Kumma muuten että prisman nissenin mainostama ilmainen näöntarkastus on todellakin ilmainen, ilman mitään ostopakkoa, eikä siellä muutenkaan kaupanteko perustu uhkailuun.

      • oikein.hyvä.liike

        Meidän Lieksan sukumme on hankkinut silmälasinsa Joensuun Nisseniltä jo monen vuoden ajan. Hinnat ovat olleet aina kukkarolle sopivat ja lasit laadukkaita sekä palvelu asiallista ja ystävällistä. Tarkastus on ollut ilmaista ja silmälasien takuu on toiminut, jos niissä on ilmennyt vikaa (esim aisojen kiristys).


      • järki.hoi
        oikein.hyvä.liike kirjoitti:

        Meidän Lieksan sukumme on hankkinut silmälasinsa Joensuun Nisseniltä jo monen vuoden ajan. Hinnat ovat olleet aina kukkarolle sopivat ja lasit laadukkaita sekä palvelu asiallista ja ystävällistä. Tarkastus on ollut ilmaista ja silmälasien takuu on toiminut, jos niissä on ilmennyt vikaa (esim aisojen kiristys).

        Eikös se ole aika kallista lähteä Joensuuhun sankoja kiristyttämään.


      • ei.tule.kalliiksi
        järki.hoi kirjoitti:

        Eikös se ole aika kallista lähteä Joensuuhun sankoja kiristyttämään.

        Prismassa ostoksilla käydessä se hoituu tarvittaessa hyvin. Prismasta saa kaiken halvemmalla ja näin saa "ilmaiset" bensarahat.


    • eräs.ikävä.tapaus

      Lieksassa eräs nimeltä mainitsematon silmälasiliike kymmenisen vuotta sitten Moisionkadun varrella ei suostunut myymään minulle työnantajan maksamia näyttöpäätelaseja jos en osta samalla myös normaaleja silmälaseja omaan laskuun. Myyjänä oli silloin naisoptikko, taisi olla tuuraajana. Lasit jäivät ostamatta ja varmaan moni muukin kiersi kyseisen myymälän sen jälkeen kaukaa, kun kerroin heille tapauksesta.

      Pielisentien varrella olevasta liikkeestä sain työnantajan maksamat näyttöpäätelasit ilman mitään venkulointia. Nykyään Moisionkadun liikkeessä on toinen omistaja, mutta silti muistot ovat karvaat.

    • rillit.huurussa

      Minä ostin Lieksasta ja tuli halvemmaksi kuin Joensuusta. Kysyin sieltä ja olisi tullut maksamaan yli 800 mutta sain samanlaiset Lieksasta 570.

      • pitäisi.olla.selvää

        Ovatpa olleet todella kalliit nuo Lieksasta ostetut lasit! 570 euroa! Minä sain Prisman Nisseniltä viime vuonna moniteholasit ja aurinkolasit vahvuuksilla yhteensä alla 400 euroa.

        Saattaa Joensuusta löytyä Lieksan kaltaisia kalliitakin silmälasiliikkeitä, mutta eihän sellaisiin kannata missään nimessä mennä, kun asiallisen hintaisiakin löytyy.


    • jane77

      Muistakaa, että silmälaseja ei saa missään nimessä pestä astianpesuaineella tai saippualla! Jää ikävä kalvo ja menee muovilinssit pilalle. Ite tilasin loistavaa puhdistusnestettä www.optiikka.net joka auttaa pieniin hiusnaarmuihin myös eikä lasit huurru.

    • vuosikymmenien.asiakas

      Arvostan Nissenin silmälasiliikettä sen tuotteiden korkean laadun ja edullisten hintojen takia. Onhan Nissenillä silmälasialalla hyvin vanhat perinteet. Optikko Christian Nissen muutti Tanskasta Suomeen 1890-luvun alussa ja perusti Helsinkiin ensimmäisen silmälasiliikkeensä vuonna 1894, eli 125 vuotta sitten. Nykyään liikkeitä on lähes jokaisessa kaupungissa ja suurimmissa useita.

    • kannattaa.vertailla

      Pienemmillä paikkakunnilla on silmälasiliikkeinä pieniä nyrkkipajoja, ja asiakkaat ovat hyvin harvassa. Optikko tilaa tuotteensa monien välikäsien kautta ja jokainen ottaa hinnasta oman siivunsa. Liiketila on kallis pitää kaikkine kuluineen, joten silmälaseille voi hyvinkin kertyä hinnaksi 1000 euroa tai enemmän. On helppo rahastaa, kun kilpailua ei ole. Oikea silmälasien hinta kaupungissa olisi kuitenkin noin 200 euroa linsseineen, sankoineen ja muine kuluineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe