Tallinnan tunneli sai Kiinasta 15 miljardia euroa

tunnelipaana

70

240

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tullille.töitä

      Rosvoille ja huumekuskeille uusi pikapakotie.

      • keikalle.hintaa

        Rosvot menevät matkustajatunnelia pitkin, ja rosvotut moottorisahat, perämoottorit, lumilingot ja taulutelevisiot laitetaan rahtitunneliin.


      • JunaTunneli

        Tunnelia pitkinhän pääsee vain junalla ja ennen junamatkaa tehdään samat toiminpiteet kuin laivalla matkustaessa.


      • Toimi.Pitkänen
        JunaTunneli kirjoitti:

        Tunnelia pitkinhän pääsee vain junalla ja ennen junamatkaa tehdään samat toiminpiteet kuin laivalla matkustaessa.

        Minkälaisia toimenpiteitä on ennen matkaa?


      • EtköOlekäynytRisteileen
        Toimi.Pitkänen kirjoitti:

        Minkälaisia toimenpiteitä on ennen matkaa?

        Samat tullitarkastukset kuin laivassa.


      • sengen-alue
        EtköOlekäynytRisteileen kirjoitti:

        Samat tullitarkastukset kuin laivassa.

        Ei ole tullia kahden Sengen-maan välillä.


      • Turakainen
        sengen-alue kirjoitti:

        Ei ole tullia kahden Sengen-maan välillä.

        Tullia ei ole mutta on rajatarkastus, pistokokeen omainen toki. Auton kanssa ei pääse laivaan ilman että auto on tiedossa rekkaria myöten ja jokaisen autossa olevan pitää esittää (Vastoin EU ja Schengen sopimuksia) passi tai henkilötodistus, ei nuo minua haittaa, kunhan totean että on vapaata liikkuvuutta ja sitten on "vapaata liikkuvuutta".


      • sengen-alue
        Turakainen kirjoitti:

        Tullia ei ole mutta on rajatarkastus, pistokokeen omainen toki. Auton kanssa ei pääse laivaan ilman että auto on tiedossa rekkaria myöten ja jokaisen autossa olevan pitää esittää (Vastoin EU ja Schengen sopimuksia) passi tai henkilötodistus, ei nuo minua haittaa, kunhan totean että on vapaata liikkuvuutta ja sitten on "vapaata liikkuvuutta".

        Minä olen autoillut ympäri Sengen-aluetta Norja ja Sveitsi mukaan lukien. Ei siellä rajoilla tarvitse pysähdellä. Keski-Euroopassakin kulkee maaseudulla pikkuteitä rajojen yli keskellä peltoja. Vain laivojen checkinissä on pitänyt näyttää passia, mutta silloinkin laivayhtiön virkailijoille.

        Kun matkustaa junalla Sengen-alueen sisällä, niin takuulla ei ole mitään tullitarkastuksia.


      • veikkovennamo

        Joo Suomesta ja Virosta tulee nyt suurvalta jonka pituus on melkein 2000 km,EUsta ei ole tullut kuin muruja,USAsta nyt puhumattakaan .


      • veikkovennamo

        Saas nähä kieltääkö USAn jutskuvalta meiltä tuonkin yhteistyöprojektin Kiinan kanssa.
        Kovasti ovat kaasuputkenkin rakentamista vastustaneet ja uhkailleet,vaikka koko eurooppa jäätyis.


      • Anonyymi
        sengen-alue kirjoitti:

        Ei ole tullia kahden Sengen-maan välillä.

        Niinkö hölmö luulet tämän jatkuvan?
        Ihmiskauppa tunneleita ne kaikki on ollut. Epäilen. Eestin ym natsit eivät taida päättää mistään enää.
        Hullut päivät ovat ohi . Paluu normaaliin tai ulos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö hölmö luulet tämän jatkuvan?
        Ihmiskauppa tunneleita ne kaikki on ollut. Epäilen. Eestin ym natsit eivät taida päättää mistään enää.
        Hullut päivät ovat ohi . Paluu normaaliin tai ulos!

        Lopulisäätiö etenee- ja kaikki kansat voi huristella tunnelista suoraan Suomeen hyvinvointiin työvoimaa paikkaamaan vaikka kaukoidästä saakka !

        Orpo ja purra kiittää- nyt tulee halpatyövoimaa !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopulisäätiö etenee- ja kaikki kansat voi huristella tunnelista suoraan Suomeen hyvinvointiin työvoimaa paikkaamaan vaikka kaukoidästä saakka !

        Orpo ja purra kiittää- nyt tulee halpatyövoimaa !!!

        Kohta alkaa liikenne- nuo maanalaiset porakone-laitteet etenee nopeasti- muutamassa viikossa tunnelinväylä on valmis- ja tietyö voi alkaa.

        Tunneli Tukholmaan olisi myös helppo.

        ja silta Vaasasta Uumajaan.

        Silloin Suomi alkaa jo olla osa Eurooppaa ja kansainvälistyminen alkaisi todenteolla täälläkin viimeisessä pohjolanperukassa....


      • Anonyymi
        sengen-alue kirjoitti:

        Minä olen autoillut ympäri Sengen-aluetta Norja ja Sveitsi mukaan lukien. Ei siellä rajoilla tarvitse pysähdellä. Keski-Euroopassakin kulkee maaseudulla pikkuteitä rajojen yli keskellä peltoja. Vain laivojen checkinissä on pitänyt näyttää passia, mutta silloinkin laivayhtiön virkailijoille.

        Kun matkustaa junalla Sengen-alueen sisällä, niin takuulla ei ole mitään tullitarkastuksia.

        Se on paskamainen tuo sopimus joka helpottaa rikollisten kulkua.


    • PioneeriJoukot

      Nykyisetkin tunnelit pitäisi räjäyttää umpeen. Niin myös tuo iso tuleva helvetinreikä.

      • ookssäääkiolusta

        Se on muuten tube kuten youtubekin jos et tiedä.
        Siis jättiläisputki jota pitkin pääsee vain raiteilla,no rotille on vpaa pääsy.


    • Spandexkundi

      Saako tunnelijunaan ottaa mukaan fillarin?

    • Turkua

      Poria 50 miljoonaa, mikä se on?

      • LaatuMaksaa

        Kovaa maaperää varten tarvitaan kovat timanttiporat. Käsityöllä tuossa hommassa menisi 50 vuotta.


      • raniitti
        LaatuMaksaa kirjoitti:

        Kovaa maaperää varten tarvitaan kovat timanttiporat. Käsityöllä tuossa hommassa menisi 50 vuotta.

        Suomen päässä voi joutua posauttelemaan vanhaan tapaan.


      • tylsäkone

      • Anonyymi
        tylsäkone kirjoitti:

        Homer Simpsoni sanois "boring!!". Tarkemmin sanottuna Tunnel boring machine (TBM), alan miesten keskuudessa pelkkä "mole". https://en.wikipedia.org/wiki/Tunnel_boring_machine

        ja kohta ratkeaa suomen työvoimapula- väestö muuttuu monikansalliseksi nopeasti kun on vapaa pääsy suomeen ja kansainvaellukset alkaa.


    • jos.tarkkoja.ollaan

      tarkkaan ottaen yritys ei saanut kiinasta 15 miljardia, vaan 2/3 siitä summasta tulee olemaan
      lainaa

    • Tunnelijomyöhässä

      Hyvä vaan kun tulee ,päästään saastuttavista laivoista,saisivat porata nopeutetulla aikataululla,äkkiä tunnelilla rahastaa siihen käytetyt rahat takaisin kun jengi siirtyy laivoista juniin.

      Suomalaisillekin avautuu hieno reitti Eurooppaan junien muodossa,raideleveys eroja on vielä mutta junia vaihtamalla ei haittaa,Eurooppaan pääsee halvimmillaan varmaan parilla kympillä kun alkavat kilpailemaan kunnolla lentokoneiden kanssa,ja nykyjunat kulkeekin yli 200 km/h eli paljon nopeammin kuin autollakaan pääsisi.

    • Rahanlainaaja

      Minultakin saa 100 euroa koska vain. Ei tarvitse kuin maksaa minulle 50 euroa ja sitten 1 euro kuukausittain 20 vuoden ajan. Laskutuslisä ensimmäisinä vuosina vain 0,5 e/kk.

      Lainan voi perua koska vain maksamalla minulle 200 e.

    • silkkaa_typeryyttä

      Koska on ilmeistä, että homma tulee kaatumaan veronmaksajien niskaan, asiasta on päätettävä eduskunnassa, ei joidenkin hämäräbisnesmiesten kabinettikeskusteluissa.

      Toivottavasti puolueet ja äänestäjät huomioivat tämän vaalihumussaan.

      Kanaalitunneli maksoi kaksi kertaa niin paljon kuin kustannusarvio esitti.

      Tallinna-Hki tunneli olisi yli kaksi kertaa pidempi. Liikennettä siinä ei tulisi olemaan juuri minkään vertaa verrattuna kanaalitunneliin (vrt. Suomen ja Viron asukaslukua Englannin ja Ranskan vastaaviin). Kun Suomi ei ole mikään saari niin kilpailevat halvemmat yhteydet vie tunnelin käytöltä pohjan.

      Kaiken kaikkiaan tunnelissa ei siis ole mitään järkeä, eikä tosiasiassa sille ole maksajiakaan.

      Kyseessä olisi siis kaikkien aikojen rakennusfloppi ehkä koko maailmankin mittakaavassa.

      • Ei.rahaa.rikollisille

        Halpa laivaliikenne on joka tapauksessa pidettävä koko ajan toiminnassa toimintahäiriöiden ja huoltotöiden yms varalta.

        Käyttäjämäärät voivat pudota murto-osaan yksinkertaisilla vero- tai tullimuutoksilla. Ylivoimaisesti suurin osa matkoista tehdään veronkiertosyistä ja osa muita rikoksia varten. On haitallista Suomelle. Ei saa tukea yhtään lisää.


    • Ihmisoikeudet

      Ai, että otetaan rahaa maasta, jonka ihmisoikeudet on per....stä ja sit vielä Tiibetin valloitus aikoinaan. Että sellainen hieno maa.

      • hkkkkuykykuuk

        Kiina on tuleva mahti se on ostanut jo kohta puoli afrikkaa ja nyt on alkanut euroopan osto ei siinä auta hiirulaisten ihmisoikeusitkut jatkossa siksi myös jenkeillä on kauppasota kun eivät halua että tippuvat maailman mahtipaikalta.


      • veikkovennamo

        Ymmärsinkö oikein?ilmeiseti puhutkin nyt USAsta.


    • työt.nopeasti.käyntiin

      Tunneli kannattaa tehdä nyt, koska esimerkiksi 10 vuoden kuluttua hinta on jo kaksinkertainen. Kyseessähän on tulevaisuusinvestointi, jota ei pidä suotta jarruttaa.

      Kun tänään aletaan poraamaan, niin valmista tulee samoihin aikoihin Rail Baltican kanssa. Vantaan lentoasemalta pääisisi näin jo viiden vuoden päästä junalla Berliiniin – lentämättä metriäkään.

      • Kokomaailmavaanrautatie

        Saisivat kiinalaiset tehdä tunnelin myös Gibraltarille ja radat ympäri Afrikkaa sekä sillan Beringinsalmeen niin junilla pääsisi jo melkein kaikkialle maailmassa.

        EteläAmerikan pystyy yhdistämään väliamerikan kautta.

        Tiedä sitten onnistuisiko Australiakin vielä jotenkin liittää koko maailman rataverkkoon Papua Uuden Guinean ja Indonesian kautta?


    • Kreikan.maksumies

      2/3 -osaa 15mrd rahoituksesta on lainaa. Valtio takuuvarmasti lähtee tämän kymmenen miljardin euron takaajaksi mentaliteetilla "Hej, me tienataan tällä". Konkurssin tultua tiedät kuka maksaa....

    • Kaatuu.kuin.hallitus

      No älä kiirehi, hanke ei ole saanut vielä mitään, vasta lupauksen joka täytyy lunastaa kiinalaisten EHDOILLA!
      Ja summa ei olisi 15 miljoonaa vaan 15 MILDARDIA - on aivan eri summa - ja voisi verrata jopa maan budjettiin!
      15:sta miljoonalla ei saada edes suunnitelmaa eli piirustuksia valmiiksi!

      Jos 15 miljoonaa on keskimääräinen voittosumma esim. Euro-lotossa se ei riitä mihinkään tunnelin rakentamiseen!
      .................................................
      https://www.iltalehti.fi/talous/a/b3680c54-ab2f-4fb2-9e73-c4592d515340

      Helsinki–Tallinna-tunnelille merkittävä sijoitus: 15 miljardia euroa Kiinasta

      Tänään klo 8:06
      Kiinalaisrahaston hallituksen puheenjohtaja uskoo, että Helsingin ja Tallinnan muodostamasta metropolialueesta voi tulla tärkeä hermokeskus Aasian ja Euroopan välille.

      Finest Bay Arean havainnekuva Tallinna-tunnelin rakenteesta. FINEST BAY AREA/FIRA/ZOAN

      Helsingin ja Tallinnan välinen tunnelihanke on saanut 15 miljardin euron rahoituksen kiinalaiselta Touchstone Capital Partners -rahastolta. Touchstone ja kehitysyhtiö Finest Bay Area allekirjoittivat aiesopimuksen torstaina.

      Kolmannes rahoituksesta on pääomasijoitusta ja kaksi kolmasosaa velkarahaa. Touchstone tulee vähemmistöosakkaaksi hankkeen kehitysyhtiöön, mutta Finest Bay Arean enemmistöosuus säilyy Suomessa.

      Luotu rahoitusrakenne mahdollistaa myös muiden sijoittajien tulon hankkeeseen siten, että muiden sijoittajien osuuden kasvaessa Touchstonen osuus pienenee. Sijoittajia on jo haettu muun muassa pohjoismaisista eläkevakuutusyhtiöistä, kertoo asiasta ensin uutisoinut Helsingin Sanomat.


      Kehitysyhtiön toinen perustaja Kustaa Valtonen kehuu Touchstonen kokemusta vastaavista hankkeista. Myös Touchstonen hallituksen puheenjohtaja Kenny Song vakuuttaa tyytyväisyyttään.

      – Tunneli muodostaa Helsingin ja Tallinnan seuduista yhteisen metropolialueen, jolla on loistava mahdollisuus tulla Aasian ja Euroopan yhdistäväksi hermokeskukseksi, Viron johtoakin hankkeen tiimoilta tavannut Song arvioi.

      Joulukuussa hankkeen puuhamies Peter Vesterbacka kertoi saaneensa ARJ Holding Ltd. Dubailta 100 miljoonan euron rahoituksen tunnelihankkeelle. Hänen tavoitteenaan on, että junat liikkuisivat Helsinki-Tallinna-tunnelissa jouluaattona 2024.

      Tunnelihanke etenee seuraavaksi ympäristövaikutusten arvioinnilla. Mukaan hankkeeseen rekrytoitaneen tunnelin suunnittelijoita jo tämän vuoden puolella.

      Joonas Lehtonen
      [email protected]
      -----------------------------------
      LUE MYÖS

      Peter Vesterbacka sai 100 miljoonan euron rahoituksen Tallinnan-tunnelille - Myy jo täyttä höyryä lippuja

    • ja-

      mitä maksaa meno-paluu? maltaita,kun kiina tai muu rahoittaa.
      laivalla pääsee halvimmillaan 0-5e/reissu, mutta ei varmaan autolla tai junalla.

      pelkkää bisnestä koko touhu. asia on niin, aika ei lopu, mutta rahat voi loppua.

      • laiva.on.ikävä

        Laiva on työläs ja hidas. En pitänyt putkistossa kulkemisesta. Känniääliöt vaan melusivat ja örvelisivät. Junalla pääsee helposti ja nopeasti. Ja pääsee myös pidemmälle kuin Tallinnaan.


    • hyvähomma

      Hyvä homma. Estland on hieno maa. Kätevää kun voi käydä hakemassa perjantaipullon Eestin Superviinakaupasta töiden jälkeen junalla, eikä aikaakaan kulu edestakaiseen matkaan kuin tunnin verran.

    • todellahuolellisesti

      Toivottavasti Vesterbacka laittaa poliitikoille luun kurkkuun. Samassa ajassa kuin virkamiehet ja poliitikot syövät kampaviinereitä ja "tutkivat huolellisesti", niin Vesterbacka saa koko projekti valmiiksi.

      ---

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006028685.html

      Kahden hankkeen aikatauluissa on kuitenkin todella suuri ero. Vesterbackan mukaan ensimmäinen juna kulkisi Suomenlahden ali Tallinnaan 1. joulukuuta 2024.

      Sen sijaan liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnelihankkeen suunnitteluvaihe päättyisi vasta 2025, minkä jälkeen alkaisi vasta varsinainen 15 vuotta kestävä rakennusvaihe. Tunneli olisi siis valmis vasta vuoden 2040 paikkeilla.

      – Yleensä yksityisellä puolella näitä pystytään tekemään vähän nopeammin ja tehokkaammin, Vesterbacka sanoo.

      Ministeriössä Vesterbackan aikataulua ei pidetä realistisena.

      – Olemme painottaneet, että vastaavaa meren alla kulkevaa junatunnelia ei ole rakennettu vielä missään, joten se pitää tutkia todella huolellisesti, Lindström sanoo.

    • Putkipäälle

      Mihin on unohtunut pyörätie, minä haluan pyöräillä viroon tai sitten kesäisin ylläpidettävä hiihtoputki.

    • drone-kätevät-virut

      Kyllä dronella kulkee perämoottorit ja lapsilisät menee lankoja pitkin sähköisesti.

    • TunneliOnVirhe

      Meillä oli naapuriasunnossa joku vironukko tekemässä remonttia, imuroi kaikki remontinaikaiset imuroinnit ilman pölypussia liitettyään imurin ilman ulostulon talon ilmastointikanavaan.

      Melkein kaikilla asukkailla oireita huonosta sisäilmasta/ riittämättömästä ilmanvaihdosta johtuen.

      Lopulta tuli huolto ja vaihtoi ilmastointikoneen tukkeutuneet suodattimet uusiin.

      Asunnon omistajalle taikka viru-ukolle ei ole lähetetty laskua.
      -

      Jos haluat sutta ja paskaa, älä käytä ammattilaista.

    • Esimerkiksi

      Kiina meinaa ottaa hallintaansa koko Suomen. Kännykät, laivat ja sellu meni jo.

      • Ameri

        Ja urheilutarvikkeet.


      • kessultahankessu
        Ameri kirjoitti:

        Ja urheilutarvikkeet.

        Aitoa suomalaista virginiantupakkaa ei kohta saa enään mistään.


    • eipitäiskaivella

      Tunnelit kun vuotavat, niin itämeri tyhjenee, jää vain sätkiviä kaloja ja sukellusveneitä.

    • Suomalainenainakin

      Toinen vaihtoehto on parempi.

    • Mitä jos kaivettaisiin se tunneli Kiinaan asti?

    • Kgfff

      Venäjälle paha paikka kun Suomi saa maayhteyden mannereurooppaan,huoltovarmuutta ajatellen kriisissä loistava ratkaisu

      • Putkinen

        Ei voi enää kiristää kaasuputkella kuten Ukrainaa.


      • Eikö.Persut.jo.vatusta

        Itämeren tilanteen kiristyessä yhteys on myös huoltoyhteys Virolle.


    • miljardit

      Solahtaa putkeen ja takaisin Kiinaan
      paljon paljon enemmän.

    • pikkusen-uupuu-euroo

      Jos ei nyt ei ihan vielä haettas lapioita ja kalliita kankia rautakeskosta.
      On hyvä pitää mielessä, että vain 38 km merenpohjan alla oleva Englanti-Ranska-kanaalitunneli (kaikkiaan 50,4 km) tuli maksamaan noin 12 miljardia puntaa eli 13,5 miljardia euroa (2001).
      Pelkät rakentamiskustannukset olivat noin 19 miljardia euroa (2018 rahassa). Kanaalitunnelinkin kokonaiskustannusarvio petti pahasti, koska se oli lopulta kolminkertainen alkuperäiseen arvioon verrattuna.
      Ja nyt simbsalabim: joku kuvittelee, että 15 miljardilla eurolla saataisiin aikaan ykskaks n. 97 kilometrin tunneli Helsinki-Tallinna.!!!???
      Tuo "ainoastaan" 97,4 kilometrin matka on luotisuora matka Helsinki-Vantaan lentokentältä Tallinnan rautatieasemalle.
      Niin että kannattaa tosiaan tilata Kiinasta myös edulliset rautakanget ja lapiot - sekä kaivajat tietenkin. Ja paljon lisää rahaa!! Ja lainan maksajia ja takaajia.
      Tuolla kanaalitunnelin km-hinnalla H:ki-Tallinna-tunneli maksaisi noin 36,5 mrd euroa. Sehän on peanuts! Ainoastaan noin 66 % Suomen valtion budjetista.
      Tallinnan hutsut ja taskuvarkaat kiittää jo ajatuksesta.
      Kanaalitunneli rakennettiin 1987-93 eli lähes 6,5 vuotta.

    • Anonyymi

      Joko tilatut porat on saatu valmiiksi? Vuosi on kuitenkin jo 2022.

    • Anonyymi

      En halua mihinkään pitkään tunneliin.
      Jos sattuu tulipalo, tulviminen, happikato tai terrori-isku, pakoon ei pääse.
      Muutenkin aika kuolleena syntynyt ajatus.
      Kuulunee kiinan belt and road (kiristyksen tie) velkaantumispolitiikkaan.

      • Anonyymi

        No se veden päällä kellunut Estonia upposi ja tappoi melkein tuhat ihmistä. Että siihen verrattuna tuo tunneli on todennäköisesti turvallisempi. Ihminen kun on maaeläin, kidukset puuttuvat.


    • Anonyymi

      Enää noin puolitoista vuotta ja päästään tunnelia pitkin Tallinnaan.

    • Anonyymi

      Tämä on uusi Talvivaara! Liikenteeseen perustuvien laskelmien mukaan hanke ei ole mitenkään kannattava. Työ yritetään panna käyntiin ja nostaa siinä samalla kovia palkkioita. Sitten haetaan konkurssia ja jatketaan ehkä vielä uusin yritysjärjestelyin. Lopulta kun ympäristövahinkoa on tehty tarpeeksi niin poistutaan ulkomaille varakkaina miehinä ja veronmaksajat jätetään siivoamaan koko paska. Pitää perustaa uusi tunnelifirma jossa kaiken maksajina olemme me.

      • Anonyymi

        Eipä siinä mitään ympäristövahinkoa synny, kun maan alle porataan. Tampereellekin tehtiin yli 2 kilometriä pitkä tunneli. Hyvin on sekin kannattanut, eikä yhtään ole ympäristö saastunut.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tämä tunneli olisi nyt todella tärkeä Suomen huoltovarmuuden kannalta. Miksi viranomaiset torppasivat sen? Sehän ei olisi maksanut Suomen kansalle senttiäkään.

    • Anonyymi

      Kestääkö kauan korjata, kun venäjä sen aina räjäyttää?

    • Anonyymi

      "Junalla päästään tunneliin jouluaattona 2024."

      Enää kaksi pitkää kuukautta odotusaikaa.

    • Anonyymi

      Tuon tunnelin kautta kannattaa vetää myös sähkö- ja puhelinlangat, niin silloin venäläinen ei voi niitä ankkurilla repiä enää poikki.

      • Anonyymi

        Taisi jäädä tunneli tekemättä, mutta jos tulisi, niin pikku pommi päälle ja tunnelista tulis akvaario. Ihan kuin ruskin kaasuputkistakin tuli.


    • Anonyymi

      kuka pyörittä sen poran

    • Anonyymi

      Oho, melkein valmis jo.

      • Anonyymi

        Savolainen projekti.


    • Anonyymi

      Aika hiljasta on ollu

    • Anonyymi
      UUSI

      "Junalla päästään tunneliin jouluaattona 2024."

      Kokoomuslaista lupaamista.

    • Anonyymi
      UUSI

      Vähän pettymystä on ollut koko hanke,ajatuksena ei nyt niin paha..Mihinhän juuttui? Rahoituksen puutteeseenko? No sehän se yleensä on se kompastuskivi mutta luulis avauduttuaan äkkiä maksavansa itsensä takaisin ,uskon, käyttäjiä olisi aika paljon noilla junilla.
      Eurooppaan menijöitä ja,takaisin ja,myöskin tavaraa,esim.Saksasta ostettuja autoja kulkisi junissa aika paljonkin...täältä menisi paperia ja muita puutuotteita..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      385
      8458
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2810
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1152
    4. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      998
    5. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      903
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      896
    7. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      863
    8. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      806
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      792
    Aihe