Historiaa: Kalle Salavaaran puhe "Edistyminen Jumalan järjestön mukana"

Kalle Salavaara piti vuoden 1975 lopussa Helsingissä puheen "Edistyminen Jumalan järjestön mukana". Monet pitävät häntä ehkä Suomen parhaana Jehovan todistaja -puhujana. Eikä syyttä. Salavaaran puhe on voimakasta, selkeää ja hyvin persoonallisella tyylillä esitettyä. Myös huumori on Salavaaran puheissa aina läsnä. Se elävöittää puhetta ja saa kuulijat pysymään tarkkaavaisina.

Salavaara uskalsi sanoa asiat suoraan, kiertelemättä ja kaartelematta. Hän laittoi koko persoonansa likoon puhuessaan. Hän uskoi siihen, mistä puhui.

Mitä Salavaara puheessaan sanoi?

Tässä on muutamia esimerkkejä:

"Ei siinä niin kummosta koulutusta siihen aikaan annettu. Minulle veli Pallari löi vain kartan käteen, että tuosta lähdet kiertämään. Turkuun ensiksi, sieltä sitten Toijalan rataa myöten ylöspäin."

"Meillä oli sellainen käsitys, että nämä esivallat, jotka mainitaan roomalaiskirjeessä, tarkoittavat Jehova Jumalaa ja Jeesusta Kristusta. Näille esivalloille piti olla kuuliainen. Ja koska tämä käsitys oli olemassa, niin silloin nämä maalliset esivallat oli Perkeleestä. Me sanoimme sen aivan suoraan ja sumeilematta siihen aikaan. Sen takia meillä oli sitten sellainen käsitys, että kyllä tätä maallista esivaltaa voi joissakin pikku asioissa vähän pettääkin."

"Marssittiin läpi Helsingin valkoisen hevosen perässä. Yksi mies istui hevosen selässä. Hänellä oli sellainen viiri, jossa luki "teokratia". Siinä meni kauan aikaa, ennen kuin löydettiin tarpeeksi valkoinen hevonen, semmosia hallavia oli ja täplikkäitä oli, mutta kun piti löytää mahdollisimman valkoinen, että se olisi sitä Ilmestyskirjan hevosta vastannut."

"Paavolan kirkon edessä eräs veli oli asettanut valmiiksi sinne kovaääniset kohti sitä kirkon ovea. Hän odotti siinä mikrofonin kanssa. Kun kirkonmenot päättyivät ja ovet avautuivat, hän aloitti sitten, että "Lähtekää ulos siitä, te minun kansani, ettette joutuisi synneistä osallisiksi". Ihmiset hätkähtivät tietenkin tätä."

https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s1062.html

1

645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärsyttävätyyppi

Minä olin pieni ,noin 6-7 nassikka kun hän tuli pitämään esitelmää. Aina kun meinasi mennä silmät kiinni hän korotti ääntänsä, niin siihen loppui päiväunet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      68
      4715
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      169
      3633
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      166
      3130
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      71
      3078
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2771
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1933
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1861
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1666
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      174
      1650
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1362
    Aihe