https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelostiella-usean-auton-ketjukolari-kempeleessa-tie-suljettu-liikenteelta/7318850#gs.0xdgaw
Itkiskö vai nauraisko? Ei näille sattumuksille voi muuta kuin nauraa ja ihmetellä, miten sitä voi tuolla lailla rymistellä. Älköön vaan kukaan alkako keliä syyttää. Keli ei koskaan aiheuta kolareita, vaan autoilijoiden huomio kyvyttömyys ja sen kelin huomioon ottamattomuus.
Turvaväleistä on puhutta aikojen alusta saakka, mutta niitä ei vain haluta käyttää. Samoin ei haluta otettavan keliä huomioon, joka tarkoittaa yksinkertaisimmillaan vain vauhdin tuntuvaa vähentämistä. Miksi vauhtia ei sitten vähennetä ? Syy on sangen lapsellinen. Ei uskalleta, ettei jouduttaisi toisten kiusattavaksi muita hitaamman ajonopeuden takia.
Se on salettien saletti, että jos liikenne sääntöjä noudatettaisiin, kolareita ei juurikaan sattuisi.
Mitään ei ole siis opittu ja ei halutakkaan oppia. Suurin osa haluaa vain orjallisesti noudattaa liikennekulttuuria, mikä tarkoittaa sitä, että ona ajettava aina toisen takapuskurissa kiinni ja vauhtia pitää olla aina ja joka tilanteessa nopeusrajoitusten ylärajalla ja mieluummin vielä sen yli
Ja taas oikea kolarisuma ja muita kolareita ympäri maata
10
159
Vastaukset
- ei_oma_vika
Ajotaidottomat Helsinkiläiset taas asialla. Näinhän se vakioselitys aina menee...
- ruottunen
Ajotaidoista ei varmaankaan ole kysymys, vaan siitä, ettei haluta ajaa liikenne sääntöjen mukaan. On se tultu jo näkemään, kuinka liikenteessä vallitsee viidakon lait. Tuommoista romurallia ei voi muuten saada aikaan kuin välinpitämättömällä asenne vammalla.
- silleen.tälleen
On erittäin helppoa olla "maalla viisas kun merellä vahinko sattuu".
- rubens.stiller
Ja taaskaan ei ollut ylläpidon mieleen vastaus kommentti, kun piti poistaa. On se sitten merkillistä, ettei asioista saa täällä sanoa reilua mielipidettään, vaan pitää olla kusi sukasssa.
Ei sitä vahingossa voi tuommoista romurallia saada aikaan, vaan välinpitämättömällä asenteella. Tämä ei ole vain minun sanani, vaan esim., Kaleva lehdessä tänään kommentointiin kolari sumaa kovin sanoin ja vahingosta siinä ei sanottu puolta sanaa.
Eikö se järki parka näillä kolaroijilla sanonut yhtään, että silloin kun on huono ajokeli, pitää nopeutta huomattavasti madaltaa ja turvavälejä pidentää tuplasta- tuplaan.
Saakohan nyt tämäkään kirjoitus olla ylläpidolta rauhassa. On se kumma, ettei täällä saa asiallista asiaa esittää.
"Ei sitä vahingossa voi tuommoista romurallia saada aikaan, vaan välinpitämättömällä asenteella."
Väittäisin että kyllä sitä tuollainen romuralli tulee aivan vahingossa.
Useimmat kuljettajat eivät ole kokeneet mitään yllättävää koskaan liikenteessä. Toiseksi, ei sitä yhdellä kokemuksellakaan yhtään mitään opi. Tuskin sekunttiakaan on aika tehdä oikeita ratkaisuja. Yksikin väärä ratkaisu vie onnettomuuteen.
Kyllä se vaan niin on, että jos tavalllinen autoilija joutuu yllättäen väistämään, se väistöliike ainakin yhdellä kädellä suoritettuna menee liialliseksi ja silloin kaikki on menetetty.
Seuraavaksi kuljetaja horjahtaa, kun ei ole nelipistevöitä ja kuppi-istuinta ja jokainen ei pysty pitämään edes ratista kiinni saati sitten ohjata useampia hallittuja liikkeitä.
Ite ajoin pari vuotta pellolla ennen kortti-ikää ja sitten kun ajokortti oli ollut 3 vuotta aloitin ajamaan jokamiesluokkaa, jota ajoin yli kymmenen vuotta.- Anonyymi
>Väittäisin että kyllä sitä tuollainen romuralli tulee aivan vahingossa.<
Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. Autoilijoiden pitäisi tiedostaa ennakoivan ajon lainalaisuudet. Kun sää tai keli on mitä sattuu, niin se on varoitusmerkki, joka pitäisi ymmärtää ja soveltaa käytäntöön. Ja millähän tavalla? Erittäin yksinkertaisella, mutta silti niin orjalllisen tuntuiselta , eli hidastaa vauhtiaan sitä mukaa alemmas, mitä haastavampi on keli. Turvavälien on oltava niin pitkät, että tosipaikan tullen sekuntipelien mukaan ei tarvi toimia, vaan on aikaa pysäytellä jättäen edessä pysähtyneisiin pitkä väli siitåä yksinkertaisesta syystä, että kun takana tulija voi posauttaa perääsi, et posauta enää edessäsi levaan.- Anonyymi
"Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. "
Kiva kun liikenteessä on täysin turvallisia kuljettajia. Onhan heitä yli 80 % kuljettajista ei ole koke elämänsä aikana minkäänlaisessa liikenneonnettomuudessa.
Mutta, jos pitää itseään turvallisena kuljettajana, pitäisi olla ainakin 300 000 km ajokokemus, ainakaan minulla ei ole tullut minkäänlaista pahaa tilannetta kuin pari koko elämässä.
Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi. - Anonyymi
Useimmiten se ettei aja kolaria johtuu siitä että ei tule koskaan yllättäviä tilanteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. "
Kiva kun liikenteessä on täysin turvallisia kuljettajia. Onhan heitä yli 80 % kuljettajista ei ole koke elämänsä aikana minkäänlaisessa liikenneonnettomuudessa.
Mutta, jos pitää itseään turvallisena kuljettajana, pitäisi olla ainakin 300 000 km ajokokemus, ainakaan minulla ei ole tullut minkäänlaista pahaa tilannetta kuin pari koko elämässä.
Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi.>Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi.<
Juuri noin. Hyvin kirjoitettu. Kiitos ! Kunpa jokainen älyäisi nämä perusasiat liikenteestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmiten se ettei aja kolaria johtuu siitä että ei tule koskaan yllättäviä tilanteita.
Yllättäviä tilanteita tulee. Itse voi vaikuttaa siihen, paljonko aikaa ja tilaa on käytettävässä, kun niihin pitää reagoida.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst24814337Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1443773PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1283712Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1621460Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3641434Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn411190En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O101036Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok45908Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var8901En pystynyt vaan vastaamaan...
Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔90746