Ja taas oikea kolarisuma ja muita kolareita ympäri maata

kelikamera

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nelostiella-usean-auton-ketjukolari-kempeleessa-tie-suljettu-liikenteelta/7318850#gs.0xdgaw
Itkiskö vai nauraisko? Ei näille sattumuksille voi muuta kuin nauraa ja ihmetellä, miten sitä voi tuolla lailla rymistellä. Älköön vaan kukaan alkako keliä syyttää. Keli ei koskaan aiheuta kolareita, vaan autoilijoiden huomio kyvyttömyys ja sen kelin huomioon ottamattomuus.
Turvaväleistä on puhutta aikojen alusta saakka, mutta niitä ei vain haluta käyttää. Samoin ei haluta otettavan keliä huomioon, joka tarkoittaa yksinkertaisimmillaan vain vauhdin tuntuvaa vähentämistä. Miksi vauhtia ei sitten vähennetä ? Syy on sangen lapsellinen. Ei uskalleta, ettei jouduttaisi toisten kiusattavaksi muita hitaamman ajonopeuden takia.
Se on salettien saletti, että jos liikenne sääntöjä noudatettaisiin, kolareita ei juurikaan sattuisi.
Mitään ei ole siis opittu ja ei halutakkaan oppia. Suurin osa haluaa vain orjallisesti noudattaa liikennekulttuuria, mikä tarkoittaa sitä, että ona ajettava aina toisen takapuskurissa kiinni ja vauhtia pitää olla aina ja joka tilanteessa nopeusrajoitusten ylärajalla ja mieluummin vielä sen yli

10

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_oma_vika

      Ajotaidottomat Helsinkiläiset taas asialla. Näinhän se vakioselitys aina menee...

    • ruottunen

      Ajotaidoista ei varmaankaan ole kysymys, vaan siitä, ettei haluta ajaa liikenne sääntöjen mukaan. On se tultu jo näkemään, kuinka liikenteessä vallitsee viidakon lait. Tuommoista romurallia ei voi muuten saada aikaan kuin välinpitämättömällä asenne vammalla.

    • silleen.tälleen

      On erittäin helppoa olla "maalla viisas kun merellä vahinko sattuu".

      • rubens.stiller

        Ja taaskaan ei ollut ylläpidon mieleen vastaus kommentti, kun piti poistaa. On se sitten merkillistä, ettei asioista saa täällä sanoa reilua mielipidettään, vaan pitää olla kusi sukasssa.
        Ei sitä vahingossa voi tuommoista romurallia saada aikaan, vaan välinpitämättömällä asenteella. Tämä ei ole vain minun sanani, vaan esim., Kaleva lehdessä tänään kommentointiin kolari sumaa kovin sanoin ja vahingosta siinä ei sanottu puolta sanaa.
        Eikö se järki parka näillä kolaroijilla sanonut yhtään, että silloin kun on huono ajokeli, pitää nopeutta huomattavasti madaltaa ja turvavälejä pidentää tuplasta- tuplaan.
        Saakohan nyt tämäkään kirjoitus olla ylläpidolta rauhassa. On se kumma, ettei täällä saa asiallista asiaa esittää.


    • "Ei sitä vahingossa voi tuommoista romurallia saada aikaan, vaan välinpitämättömällä asenteella."

      Väittäisin että kyllä sitä tuollainen romuralli tulee aivan vahingossa.

      Useimmat kuljettajat eivät ole kokeneet mitään yllättävää koskaan liikenteessä. Toiseksi, ei sitä yhdellä kokemuksellakaan yhtään mitään opi. Tuskin sekunttiakaan on aika tehdä oikeita ratkaisuja. Yksikin väärä ratkaisu vie onnettomuuteen.

      Kyllä se vaan niin on, että jos tavalllinen autoilija joutuu yllättäen väistämään, se väistöliike ainakin yhdellä kädellä suoritettuna menee liialliseksi ja silloin kaikki on menetetty.

      Seuraavaksi kuljetaja horjahtaa, kun ei ole nelipistevöitä ja kuppi-istuinta ja jokainen ei pysty pitämään edes ratista kiinni saati sitten ohjata useampia hallittuja liikkeitä.

      Ite ajoin pari vuotta pellolla ennen kortti-ikää ja sitten kun ajokortti oli ollut 3 vuotta aloitin ajamaan jokamiesluokkaa, jota ajoin yli kymmenen vuotta.

    • Anonyymi

      >Väittäisin että kyllä sitä tuollainen romuralli tulee aivan vahingossa.<
      Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. Autoilijoiden pitäisi tiedostaa ennakoivan ajon lainalaisuudet. Kun sää tai keli on mitä sattuu, niin se on varoitusmerkki, joka pitäisi ymmärtää ja soveltaa käytäntöön. Ja millähän tavalla? Erittäin yksinkertaisella, mutta silti niin orjalllisen tuntuiselta , eli hidastaa vauhtiaan sitä mukaa alemmas, mitä haastavampi on keli. Turvavälien on oltava niin pitkät, että tosipaikan tullen sekuntipelien mukaan ei tarvi toimia, vaan on aikaa pysäytellä jättäen edessä pysähtyneisiin pitkä väli siitåä yksinkertaisesta syystä, että kun takana tulija voi posauttaa perääsi, et posauta enää edessäsi levaan.

      • Anonyymi

        "Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. "

        Kiva kun liikenteessä on täysin turvallisia kuljettajia. Onhan heitä yli 80 % kuljettajista ei ole koke elämänsä aikana minkäänlaisessa liikenneonnettomuudessa.
        Mutta, jos pitää itseään turvallisena kuljettajana, pitäisi olla ainakin 300 000 km ajokokemus, ainakaan minulla ei ole tullut minkäänlaista pahaa tilannetta kuin pari koko elämässä.

        Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi.


      • Anonyymi

        Useimmiten se ettei aja kolaria johtuu siitä että ei tule koskaan yllättäviä tilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä taas väittäisin, ettei tule vahingossa, vaan fysiikan lakien noudattamatta jättämisestä. "

        Kiva kun liikenteessä on täysin turvallisia kuljettajia. Onhan heitä yli 80 % kuljettajista ei ole koke elämänsä aikana minkäänlaisessa liikenneonnettomuudessa.
        Mutta, jos pitää itseään turvallisena kuljettajana, pitäisi olla ainakin 300 000 km ajokokemus, ainakaan minulla ei ole tullut minkäänlaista pahaa tilannetta kuin pari koko elämässä.

        Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi.

        >Eihän 50m lähempänä edellä ajavaa ole koskaan järkevää ajaa, siinä on aina melkoinen hiekkatomu joka menee auton suodettimiin ja kaikkeen. Lähellä perässä ajaen tuulilasikin kuluu, harvoin maantie on niin puhdas että siitä ei hiekkaa lentäisi.<

        Juuri noin. Hyvin kirjoitettu. Kiitos ! Kunpa jokainen älyäisi nämä perusasiat liikenteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten se ettei aja kolaria johtuu siitä että ei tule koskaan yllättäviä tilanteita.

        Yllättäviä tilanteita tulee. Itse voi vaikuttaa siihen, paljonko aikaa ja tilaa on käytettävässä, kun niihin pitää reagoida.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe