Väärinymmärretyimmät käskyt

Raamatussa on kaksi käskyä, jotka on ymmärretty täysin väärin jopa kristittyjen keskuudessa. Mitkä ne ovat? Siitä seuraavaksi...

7

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "ÄLÄ TURHAAN LAUSU HERRAN JUMALASI NIMEÄ"

      "Onko sellaista asiaa kuin "pahin synti"? Syntiä joka on pahempaa kuin kaikki muut? – Kyllä on.
      Tiedän että jotkut ovat eri mieltä. He väittävät ettemme voi julistaa mitään syntiä toista
      pahemmaksi. "Jumalalle synti on syntiä" – kuten se usein ilmaistaan. Tässä näkemyksessä henkilö
      joka varastaa nitojan toimistosta tekee yhtä vakavan synnin Jumalan silmissä kuin murhaaja. Mutta
      useimmat ihmiset sekä intuitiivisesti että raamatullisesti ymmärtävät että toiset synnit ovat selkeästi pahempia kuin toiset. Jumalalla on vähintään yhtä paljon tervettä järkeä kuin meillä. Juutalaisten ja kristittyjen Jumala ei rinnasta toimistoesineen varastamista murhaan.

      Joten mikä sitten on PAHIN synti? Pahin synti on PAHAN tekeminen JUMALAN NIMESSÄ.
      Kuinka tiedämme? – 3. käskyn perusteella. Tämä on ainoa 10:stä käskystä, joka toteaa että, Jumala
      EI ANNA anteeksi henkilölle joka rikkoo käskyn. Mitä käsky sanoo? Useimmiten se on käännetty:
      "Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta (tarkoittaen "anna
      anteeksi") joka turhaan käyttää Hänen nimeään."

      Useimmat ihmiset ymmärrettävästi ajattelevat, että käsky kieltää sanomasta Jumalan nimeä tai
      sanaa "Jumala" ilman hyvää syytä. Joten esimerkiksi toteamus: "Oi Jumala kun minulla oli raskas
      päivä töissä tänään!" rikkoisi 3. käskyn. Mutta tämä tulkinta aiheuttaa todellisen ongelman. Se
      tarkoittaisi, että siinä missä Jumala voi antaa minkä tahansa muun käskyn rikkomisen anteeksi;
      vanhempien häpäisyn, varastamisen, aviorikoksen tai jopa murhan — niin Hän ei voisi koskaan
      antaa anteeksi sille joka sanoo Herran nimen ilman hyvää syytä. Ollaanpa rehellisiä: se tekisi
      Jumalasta ja 10:stä käskystä moraalisesti käsittämättömiä.

      Mutta ongelma ei olekaan käskyssä, vaan ongelma on käännöksessä. Alkuperäinen heprea ei sano:
      "Älä käytä - -". Se sanoo: "Älä KANNA". Hepreassa sanotaan kirjaimellisesti: "Älä turhaan
      KANNA Jumalasi Nimeä". Kaikkein laajimmiten käytetty uusi Raamatun käännös NIV käyttää
      sanaa “VÄÄRINKÄYTTÖ”; (kohdella väärin jtk). "Älä VÄÄRINKÄYTÄ Jumalasi Nimeä".
      Tämä on paljon lähempänä alkuperäistä tarkoitusta.

      Mitä tarkoittaa KANTAA TURHAAN tai VÄÄRINKÄYTTÄÄ Jumalan Nimeä? Se tarkoittaa
      PAHAN TEKEMISTÄ Jumalan Nimessä. JA SITÄ — Jumala EI anna anteeksi.MIKSI EI? – Kun ei-uskova tekee pahaa: se ei tuo Jumalaa ja uskoa/uskontoa huonoon valoon.
      Mutta kun uskova ihminen tekee pahaa, erityisesti Jumalan Nimessä, niin he eivät vain tee pahaa —
      he tekevät hirvittävää vahinkoa Jumalan Nimelle.

      Meidän aikanamme tästä on esimerkki: islamistien tekemä pahuus, kidutus, pommitus, kurkkujen
      leikkaus ja massamurhaaminen. Kaikki Jumalan nimessä — tekee hirveää vahinkoa Jumalan
      Nimelle. Ei ole sattumaa, että 'uusateismi': ateistien aktivismin suunnaton purkaus seurasi WTC-
      iskuista Amerikkaan islamisti terroristien toimesta. Itse asiassa yleisin argumentti Jumalaa ja
      uskontoa vastaan koskee Jumalan nimessä tehtyä pahaa. Tehtiinpä se Allahin nimissä nykyään —
      tai aikaisemmin Kristuksen nimessä.

      Ihmiset jotka murhaavat Jumalan nimessä eivät vain tapa uhrejaan, he tappavat myös Jumalan. Sen
      takia suurin synti on: HENGELLINEN PAHUUS. Sitä 3. käsky opettaa: "ÄLÄ KANNA
      JUMALAN NIMEÄ TURHAAN" — jos kannat: Jumala ei anna anteeksi."

      • "ÄLÄ TAPA"

        "Voisit luulla, että kaikista 10 käskystä kaikkein vähiten selitystä tarvitsee 6. käsky, sillä se vaikuttaa niin selvältä — käsky minkä King James Raamattu (Kuningas Jaakon käännös), kaikkein yleisemmin käytetty englanninkielinen käännös kääntää: "ÄLÄ TAPA". Kuitenkin totuus aivan päinvastainen. Tämä on luultavasti vähiten ymmärretty käsky.

        Syy on se että heprean kielen alkuperäisteksti ei sano: “Älä tapa”. Se sanoo: "ÄLÄ MURHAA". Sekä heprean että englannin (sekä myös suomen) kielessä on kaksi sanaa hengen viemiselle. Yksi on 'tappaa' (hepreaksi: 'harag'). Ja toinen on 'murhata' (hepreaksi 'ratzach').

        Ero näiden kahden välillä on valtava. Tappaminen tarkoittaa:

        1) Minkä tahansa elämän ottamista — oli se sitten ihmisen tai eläimen.

        2) Ihmiselämän viemistä — harkitusti tai vahingossa.

        3) Ihmiselämän viemistä — laillisesti tai laittomasti, moraalisesti tai moraalittomasti.

        Sitä vastoin murhaaminen voi tarkoittaa vain yhtä asiaa: laitonta tai moraalitonta ihmiselämän
        viemistä. Siksi sanomme: "Tapoin hyttysen" — EI että: "Murhasin hyttysen". Siksi sanoisimme
        että: "työntekijä tapettiin vahingossa", eikä niin että: "työntekijä vahingossa murhattiin".

        Joten miksi Kuningas Jaakon käännös käyttää sanaa 'tappaa' eikä sanaa 'murha'? Koska 400 vuotta sitten, kun käännös tehtiin sanat tappaa ja murhata olivat toistensa synonyymeejä. Sen seurauksena jotkut ihmiset eivät ymmärrä englannin kielen muuttuneen vuodesta 1610. Ja sen takia ajattelevat että 10 käskyä kieltää kaiken tappamisen. Mutta tietenkään se ei kiellä. Jos 10 käskyä kieltäisi tappamisen kaikkien tulisi olla kasvissyöjiä. Eläinten tappaminen olisi kiellettyä. Ja kaikkien tulisi olla pasifisteja. Sillä emme voisi tappaa edes itsepuolustukseksi. Kuitenkaan sinun ei tarvitse tietää miten englannin kieli on kehittynyt tietääksesi etteivät 10 käskyä voisi kieltää kaikkea tappamista. Aivan samassa osassa Raamattua, jotka sisältävät 10 käskyä: viisi Mooseksen kirjaa, Toora, niin kuin juutalaiset ne tuntevat — määrää kuolemanrangaistuksen murhasta, ja sallii tappamisen sodassa. Säätää eläinuhrin — ja sallii lihan syönnin.

        Käskyn oikea ymmärtäminen on ratkaisevaa, sillä lähes jokainen moderni käännös kääntää käskyn oikein: "Älä murhaa", niin monet ihmiset siteeraavat vanhaa käännöstä oikeuttaakseen kaksi kantaa, joilla ei ole raamatullista perustaa:

        1) Vastustuksen kuolemanrangaistukselle

        2) Ja tuen pasifismille

        Kuolemanrangaistuksen suhteen Raamatussa; ainoa laki joka esiintyy kaikissa viidessä Mooseksen kirjassa on se, että murhaajat on otettava hengiltä. Kuolemantuomion vastustajat ovat vapaita pitämään näkemyksensä; että kaikkien murhaajien tulisi saada elää. Mutta he eivät voi siteerata Raamattua tukeakseen näkemystään. Silti monet tekevät niin ja siteeraavat käskyä: "Älä tapa". Mutta sen pitäisi olla nyt täysin selvää; ettei käsky sano niin. Ja näin ollen se on epäkelpo argumentti.

        Koskien pasifismia, uskoa jonka mukaan on aina väärin tappaa ihminen. Jokainen on taas vapaa
        pitämään kantansa niin moraalittomana kuin se voi olla. Mitä muuta sanaa kuin "moraalitonta" voi käyttää kuvaamaan kieltoa tappaa sellaista ihmistä, joka on murhaamassa viattomia ihmisiä,
        sanotaanpa vaikka elokuvateatterissa tai koulussa?On epärehellistä siteerata käskyä murhaa vastaan oikeuttaakseen pasifismi. On moraalista tappamista kun puolustaudutaan hyökkääjää vastaan. On myös moraalitonta tappamista - ja sana sille on: MURHATA.

        Kymmenen käskyä on esitetty kahdella taululla; toisen puoliskon 5 käskyä koskevat meidän
        lähimmäistemme kohtelua.

        Ensimmäisenä listalla on: "Älä murhaa". Miksi? — Sillä murha on pahin teko, jonka henkilö voi
        tehdä. Muut neljä käskyä kieltävät: varastamisen, aviorikoksen, väärän todistuksen ja himoitsemisen, jotka ovat kaikki vakavia rikkomuksia. Mutta murha johtaa listaa: Sillä harkitusti
        tehty hengen vieminen viattomalta henkilöltä on hirvittävin asia jonka me voimme tehdä.
        Seuraavaksi kun kuulet jonkun siteeraavan "Älä tapa" — 6. käskystä puhuttaessa, selitä lempeästi, mutta tiukasti että se itse asiassa sanoo: "ÄLÄ MURHAA"


      • Nähtävästi tekstitiedoston muuntaminen pdf'ksi ja siitä kopioiminen tänne sekoitti rivinvaihtoja ja kappalejakoa...


      • mitä.meinaat
        George_L kirjoitti:

        Nähtävästi tekstitiedoston muuntaminen pdf'ksi ja siitä kopioiminen tänne sekoitti rivinvaihtoja ja kappalejakoa...

        Pitäisikö tästä keskustella!


    • pirkko.kuu-karkku

      Huomauttaisin, että Raamatussa ja luterilaisessa katekismuksessa Älä tapa on viides käsky ei kuudes.

    • Vaikea on uskoa, että Kaikkivaltias antaisi käskyjä jotka suurin osa ymmärtäisi väärin. Eiköhän Hän pysty hieman parempaan.

      Muinaisjuutalainen taas keksi tuollaisia määräyksiä aivan sujuvasti.

    • Takapenkkiläinen

      Olen aina ajatellut tuota "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä jne" että sillä tarkoitetaan itse laadittuja uskontoja, joiden laatija tekee itsestään erehtymättömän ja seuraajiaan manipuloivan esipaimenen, jota kaikki oppivat kuuntelemaan ja seuraamaan. Tuorein kuulemani itse luotu uskonsuuntaus on Espoossa, olikohan vetäjän nimi Koivunen, vai mikä, joka määrää seurakuntalaistensa rasvaprosentista ja avioliitosta lähtien kaiken heidän elämässään. Lahkosta oli Hesarin kuukausiliitteessäkin juttu pari-kolme vuotta sitten. Lahkon vetäjällä on hyvin menestynyt firma, jonka palveluksessa seurakuntalaiset ovat nälkäpalkalla.

      Suomessa on muutamia isoja uskonsuuntauksia, joissa esipaimenten sana on painavampi kuin jumalan. Ja niissä kärsijöiksi valikoituvat lapset ja naiset. Omat lakipykälät ja salatut kokoukset pitävät jäsenet pelossa ja ahdistuksessa, joten sääntöjä noudatetaan.
      Säännöt ovat niin tiukat, että jokainen jäsen on niitä joutunut jossakin vaiheessa rikkomaan. Yhteisön profeetta sitten nöyryyttää ja ankaroi syntinsä tunnustanutta ja sitoo sillä tavoin jäsenen entistä tiukempaan otteeseen.

      Pahimmissa tapauksissa nämä uususkontojen karismaattiset vetäjät onnistuvat manipuloimaan koko porukkansa itsemurhaan huomattuaan yhteisönsä olevan hajoamassa. Niitäkin esimerkkejä on muista maista olemassa.

      Äärimmäisyysliikkeet ovat aina kaukana Jumalasta, sillä ainakin kristityn kansan Jumala sanoo, "jollei sinulla ole rakkautta, et sinä mitään olisi".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2641
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      128
      2315
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2053
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      129
      2010
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1764
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      149
      1276
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1152
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1110
    9. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1105
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1029
    Aihe