Lääkitys aloitettu, oireet pysyy

Hiisi6viisi

Olen kuusvitonen, eläkeläinen ukonkäppänä. Jäin eläkkeelle vuoden alusta, mutta sairauteni juontaa jo reilun vuoden päähän. Syksyllä 2017 alkoi lievä lihominen ja väsyminen työssä ja muutenkin. Ajattelin sen ensin olevan vanhuuden oireita tai jotain muuta ohimenevää.
Koska tiesin jo silloin jääväni eläkkeelle, meinasin, että sinnitellään loppuun asti. Näin teinkin, vaikka koville se ottikin välillä. Viime kesänä sydän alkoi lyömään kiivaammin, luulin sen johtuvan kuumasta ja helteisestä suvesta. Olo kurjistui vielä entisestään, mutta syksyyn kuitenkin kestin, sitten menin jo hakemaan lääkäriltä neuvoja.
Kokeita otettiin ja kyseltiin oireita. Kilpirauhaskoekin otettiin, samoin sydänfilmi jossa syke korkeaksi havaittiin, muutamia lisälyöntejäkin löydettiin. Verikoe näytti TSH 6.7 ja T4V 11.9, sain Thyroxin lääkityksen ennen viime joulua. Aloitin kahdella ns lasten tabletilla, niillä 25:silla. Pikkuhiljaa siirryin alkuvuodesta yhteen isoon 100 eli normaalikokoiseen tablettiin. Sydän jumpsutti edelleen, varsinkin öiseen aikaan sen huomasi kun unet tahtoi häiriintyä.
Maaliskuun alussa olin syönyt jo jonkin aikaa niitä isompia tabletteja, menin uusiin kokeisiin. Tulos edelleen ohi arvojen. TSH 5.2 ja T4V 12.8. Oikeaan suuntaan ollaan menty, mutta vieläkin tuo sydämen tiheälyöntisyys ihmetyttää. Sitähän sanotaan, että liikatoiminta pistää sydämeen kierroksia, mutta voiko vajaatoimintakin sitten aiheuttaa samoja oireita?
Lääkitystä ainakin jouduttanee vielä lisäämään, vaikkakin olo muuten on parantunut. Liikuntaa olen harrastanut säännöllisesti, kävelen/hölkkään osan noin 10 kilometrin päivittäisiä matkoja. En tupakoi ja alkoholia nautin todella harvoin, yleensä perhejuhlissa ja silloinkin vain tervetuliaislasillisen vähäprosenttista juomaa.
Parin viikon päästä on taas aika lääkärille, siellä tarkastellaan annostuksia Thyroxille ja otetaan ehkä kokeitakin. Tuo sydämen öinen rynnäköinti vain ihmetyttää, päivällä sitä ei ainakaan huomaa, lenkillä ainakaan. Itseasiassa, olo on todella mainio silloin kun liikkuu ripeästi, pitkällään ollessa ja huilatessa vaan tulee oireita.

15

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naispuolinenvajis

      Aika nopeasti nostettu lääkitystä noilla lähtötasoilla. Tai tämä vain omaan kokemukseen perustuva mielipide.

      Itse syön 2 x 25 mikrogrammaa päivässä vieläkin, vaikka puoli vuotta sitten jo aloitettiin tyroksiini (alussa 1 x 25 päivässä). Kilpirauhasarvot olivat aloittaessa suunnilleen samat kuin sinulla, TSH hieman matalampi. Muuta haittaa ei ole ollut kuin se, että aamulla herään sydämen jyskytykseen, ja sekin menee nopeasti ohi. Olen myös miettynyt tuota sydämen jyskytystä, että joko on liikatoimintaa, mutta veriarvot eivät viittaa siihen. Sydän hakkaa kovaa, syke ei ole kovin nopea kuitenkaan.

      Muista, että nuo kilpirauhasarvot muuttuvat todella hitaasti, ja on parempi syödä pienempää annosta pitempään ja odottaa seuraavaa kontrollia. Tämä riippuu tietenkin lääkäristäkin, mutta voihan sitä itsekin ehdottaa. Itsellä arvot eivät aluksi muuttuneet lainkaan, etenkään t4v, mutta kuukausien kuluessa.

    • varastorauta

      Onhan tsekattu varastorauta? Sitähän lääkärit usein eivät ymmärrä
      D-vitamiini, B12 ja folaatti ovat vajeisina muita hyvin yleisiä oireidenaiheuttajia

      Lääkityksen kunnollisuuden kertoo T4v:n ja T3v:n olo viitealueen yläosassa

    • Struuma

      Jodia ettei säteily vaurioita elimistöä?

      • vakiosuosituksia

        ThyrodUK:ssa joku kertoi kaliumin auttaneen. Kaikenkaikkiaan näitä "irtosuosituksia" on paljon ja ristiriitaisia. Jodista myös varoitetaan, stimuloi kilpparia ja pahentaa Hashimotoa

        ThyrodUK:ssa JA englannin endojen taulukossa yleisimmistä oireidenaiheuttajista ovat mainitut neljä: ferritiini, B12, Dvitamiini ja folaatti


    • mistähänjohtuu

      Kuinka korkea syke aloittajalla on? Onko se noussut vielä nyt tyroksiinihoidon aikana vai pysynyt samana?
      Ehkä se ei liitykään vajaatoimintaan...

      Onko teillä muilla tyroksiininkäyttäjillä muuten ollut tällaista pelkästään yöllistä tykytystä?

      • Hiisi6viisi

        Päivällä leposyke 60-65, joskus hieman alempikin. Yöllä kun olen yleensä sykettä seurannut se on 95-110 ja aamuyöstä, yleensä viiden aikaan aamulla. Sykkeen nousu herättää lähes jokainen yö, mutta poikkeuksiakin on ollut ja saanut nukutuksi myöhempäänkin.
        Nämä sykenousut on olleet sairauden alusta asti, lääkitys ei ole sitä helpottanut. Mitään haittaa ei päiväiseen aikaan ole, jopa reipaskin lenkkeily onnistuu ilman sydänoireita, eikä hengästyminenkään ole normaalia voimakkaampaa. Olen juuri tuolla liikunnalla yrittänyt kuntoa kohentaa ja öisiä oireita helpottaa. Eräs henkilö jopa sanoi, että liikuntamääräni on johtanut "ylikuntoon", oireet johtuisi siitä. Olen hieman erimieltä, koska sykeongelmat alkoi jo työaikana, silloin liikuntamäärä oli vähäisempi.
        Silloin kun yön saa nukuttua suht koht normaalisti ei tuosta vieläkin hieman viitearvojen ulkopuolella olevista arvoista tunnut haittaa olevan. Ehkä olo vieläkin paranee, kunhan saa arvot kohdalleen.


      • Hashimoto

        Niin tosiaan jospa sydänoireilu on nyt jotain muuta, mutta mitä vanhempi potilas sitä herkempi lääkitysmuutoksille. En ole likikään 60:ä, mutta niinä jaksoina kun on ollut liikatoimintaa, kyllä se sydän jyskyttää turhan kovilla kierroksilla 24h.


      • mistähänjohtuu
        Hiisi6viisi kirjoitti:

        Päivällä leposyke 60-65, joskus hieman alempikin. Yöllä kun olen yleensä sykettä seurannut se on 95-110 ja aamuyöstä, yleensä viiden aikaan aamulla. Sykkeen nousu herättää lähes jokainen yö, mutta poikkeuksiakin on ollut ja saanut nukutuksi myöhempäänkin.
        Nämä sykenousut on olleet sairauden alusta asti, lääkitys ei ole sitä helpottanut. Mitään haittaa ei päiväiseen aikaan ole, jopa reipaskin lenkkeily onnistuu ilman sydänoireita, eikä hengästyminenkään ole normaalia voimakkaampaa. Olen juuri tuolla liikunnalla yrittänyt kuntoa kohentaa ja öisiä oireita helpottaa. Eräs henkilö jopa sanoi, että liikuntamääräni on johtanut "ylikuntoon", oireet johtuisi siitä. Olen hieman erimieltä, koska sykeongelmat alkoi jo työaikana, silloin liikuntamäärä oli vähäisempi.
        Silloin kun yön saa nukuttua suht koht normaalisti ei tuosta vieläkin hieman viitearvojen ulkopuolella olevista arvoista tunnut haittaa olevan. Ehkä olo vieläkin paranee, kunhan saa arvot kohdalleen.

        Tyroksiini ainakin itsellä vain nostanut sykettä aina kun annosta nostettu, ja tämän juuri huomaa yöllä.
        Toivottavasti sydänasia selviää lääkärissä, ota rauhallisesti siihen asti! :)


      • Hiisi6viisi

        Saunamme on ollut remontissa n. puolisen vuotta, joten siellä "löylyttely" on jäänyt ja peseytyminen on hoidettu suihkussa. Nyt viimeviikolla sauna saatiin viimein käyttökuntoon ja ensimmäiset löylyt otettiin torstaina 14.3.
        Kevyesti lämmitetty näin aluksi, mutta huomioni kiinittyi sen vaikutukseen. Torstain ja perjantain välisen yön nukuin todella hyvin, aina aamukuuteen asti. Silloin herätessä, syke oli hieman koholla, mutta tunsin oloni hyväksi ja levänneeksi.
        Perjantaina en lämmittänyt saunaa ja seuraavan yön nukkuminen oli paljon huonompaa. Lauantaista alkaen olen saunonut jokaisena iltana ja nukkuminen onnistuu hyvin. Heräilyt ei välillä häiritse, eikä sydän jumpsuta liikoja (vähän kuitenkin) aamulla herätessä.
        Löylyt ei ole kovia vaan mittarin mukaan sellaista 80 astetta korkeintaan. Kevyesti saunoen ja hikoillen saa kehon jotenkin siihen kuntoon, että nukkuminen on helpompaa. Hyvin nukutun yön jälkeen päivätkin menee paljon paremmin. Voihan tosin olla osasyynä Thyroxin lisääminenkin, alkanee vaikuttaa pikkuhiljaa. Seuraavista kokeista näkee sitten uudet arvot, mutta toistaiseksi tuntuu paremmalta.


      • Yömörkö

        Mullon pieni annos beetasalpaajaa juuri näihin sydänoireisiin, jotka tulevat nimenomaan yöaikaan, joko nopeaa pulssia tai muljahtelua, riippuen siitä, onko lääkeannos ylä- vai alakantissa. Nimenomaan varastorauta ja d-vitamiini kannattaa pitää ihan hyvissä lukemissa. Mulla tippuu molemmat koko ajan keliakian takia. Raudanpuute aiheuttaa heikotusta ja hengästymistä, eikä kilpirauhaslääke toimi oikein ja d-vitamiini suojaa luustoa kalsiumin puutteelta, jottei tule osteoporoosia vanhoilla päivillä.


    • aamuyönheräilyt

      Mitähän aloittajan lääkeannoksen suhteen päätettiin lääkärissä käynnillä? Ottiko kantaa tuohon sydämentykytykseen?

      Jos luet vielä tätä palstaa, olisi kiva kuulla, kun on itselläkin tuota heräilyä...

    • Hiisi6viisi

      Olen nyt nostanut Thyrox annostusta yhdellä 25mg tabletilla. Tällä annostuksella viimeisin koetulos parinpäivän takaa TSH-0,56 ja T4V-15,9. Myös muita verikokeita otettu, niissä arvojen mukaan kaikki kunnossa. Ihmettelin kuitenkin kun yritin kahdeltakin eri lääkäriltä saada T3 arvoa mukaan kokeisiin, kumpikaan ei suostunut sitä lähetteeseen kirjaamaan. Eikö juuri tuo arvo kerro lääkityksen toimimisesta kehossa? Onko T3 kokeen otto niin kallista, ettei sitä sen vuoksi oteta. Perusteluja lääkärit ei antaneet, paitsi sanoivat ettei se kuulu seurantatapoihin.
      Nukkuminen on parantunut noiden uusien arvojen myötä. Aamuyön sydänjyskeet on osittain jäljellä, mutta eivät häiritse enään niin paljoa. Lääkäreitä ne eivät kiinostaneet, sitä on kuulemma muillakin, eikä aiheuta toimenpiteitä??
      Noin kaikenkaikkiaan olo on hieman alkanut parantumaan, aivan hyvä se ei vieläkään ole. Näillä lääkityksillä nyt mennään ainakin jonkin aikaa ja seurataan. Kilpirauhasarvot lienee kokolailla ok.

      • eiymmärrä

        Samaa ihmettelen. Minäkin olen esittänyt , että eikö voisi ottaa tuota T3 koetta, vastaus on että ei ole tarpeen. Kun seuraa näitä keskusteluja ja ihan virallisia sivuja, niin monelta ja monessa ehdotetaan, että se pitäisi tutkia. Miksikähän ei sitten oteta???


      • Hiis6viisi
        eiymmärrä kirjoitti:

        Samaa ihmettelen. Minäkin olen esittänyt , että eikö voisi ottaa tuota T3 koetta, vastaus on että ei ole tarpeen. Kun seuraa näitä keskusteluja ja ihan virallisia sivuja, niin monelta ja monessa ehdotetaan, että se pitäisi tutkia. Miksikähän ei sitten oteta???

        Terveystalo, taikka joku muu yksityinen voisi sen ehkä ottaa, maksaa tietysti mahdottomasti?


      • labrailmanlähetettä
        Hiis6viisi kirjoitti:

        Terveystalo, taikka joku muu yksityinen voisi sen ehkä ottaa, maksaa tietysti mahdottomasti?

        Cityterveys laboratorio on hieman edullisempi, mikäli paikkakunnalta löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe