Olen yrittänyt ymmärtää tätä mainosta, jota mainostaja itse kutsuu keskustelunavaukseksi. En millään näe asiassa järkeä, voiko joku selittää rautalangasta vääntäen vain 27 vuotta viestintätoimistossa työskenneelle.
Siis vaalien alla turkistuottajat laittavat mainoksen HS etusivulle keskustelua herättääkseen. Kyse ei ole EVA:n kaltaisesta instituutiosta, jonka tarkoitus on herättää keskustelua.
Miksi? Turkistarhaus ei ollut mitenkään julkisuudessa esille, miksi henhalusivat herättää kaikki nukkuvat vastustajansa liikkeelle? Ja juuri vaalien alla? Tuntuu typerältä ajatukselta ja vielä kaikkein typerimmältä ajankohdalta.
Miksi vertaus lemmikkeihin, jotka äänestäjät inhimillistävät perheenjäseniksi? Miksi ei muihin tuotantoeläimiin? Tässä tuntuu myös olevan järjenkäyttö kaukana.
Olemme yrittäneet töissä asiaa purkaa, mutta nyt ei kyllä aukea ollenkaan. Jokin ajatushan tuossa pitäisi olla, kun rahaa Käytetään paljon ja viestintätoimisto Seedi on palkattu avuksi.
Toistaiseksi meillä on muutama idea, mutta nyt on sitten ollut pakko mennä arvailun puolelle.
1. Täydellinen aivopieru asiakkaalta, viestintäkonsultti ei uskalla sitä sanoa, ottaa rahat ja katoaa taustalle. Mahdollista, kyseessä Marja Tiuran johtama organisaatio ja hänen henkilöhistoriassaan löytyy esimerkkejä pelisilmän päällä istumisesta. Samanlainen jättimunaus oli puolueen vaihtoon liittynyt jupakka vajaat kymmenen vuotta sitten. Myös vaalirahakohun ympärillä oli terve järki ja itsesuojeluvaisto kateissa.
2. Toinen teoria on että olisivat tehneet jo kuukausia sitten suunnitelman, jossa ennakoidaan vihreiden nostavan turkiskaupan teemaksi. Nyt hiukan yllättäen teema on jäänyt piiloon, mutta Profurin tiimi ei tajua sitä ja vie projektia sokeasti eteenpäin. Mahdollinen, koska hanke voi olla jollekulle se ”oma beibi” ja Linkedinin mukaan vain viestintäjohtajalla on oikeasti kokemusta viestinnästä, muilta osaaminen tai ainakin kokemus puuttuu.
3. Kolmas teoria on se,että rahat ovat vähissä ja YT menettelyt uhkaamassa viestintätiimiä. Tällöin saadaan ajatus kriisin luomisesta, jolloin voidaan todistella omaa tarpeellisuutta ja YT leikkaukset kohdistuvat muualle.
Onko kenelläkään ajatusta miksi ilmeisen tyhmän tuntuinen kallis kampanja tehtäisiin?
Turkistarhaajien mainos Helsingin sanomien etusivulla / Eläintensuojelu / Turkistarhaus
21
100
Vastaukset
- JaNeHo
Todella outo kampanja. Katsoin Facebook kommentit, yksikään turkistarhaajien johtaja tai hallituksen jäsen ei osallistu keskusteluun. Todella erikoinen tapaus, veikkaan teoria nro.1 ja täydellisesti ulkoistettu viestintätoimistolle. Hämmentävä kampanja, ei tosiaan tunnu olevan järkeä. Jos ajatus oli herättää keskustelua, niin muutama kymmenen kommenttia huutelua on vaatimaton "keskustelu" noin kalliiksi kampanjaksi.
- Hansula90
Ehkä se on vain sekoilua ilman mitään syvempää ajatusta. Jäsenten määrä puolittunut muutamassa vuodessa ja eivät tiedä mitä tehdä.
- Kantanen
Kyllä siinä varmaan on jokin järjestöpoliittinen tai muu sisäinen syy, ei tuossa muuten mitään logiikkaa ole.
- Qwertypoiuytr
Olisiko niin että perustellakseen olemassaoloaan viestintä tarvitsee kriisejä ja kun niitä ei ollut, niin päätettiin sellainen aloittaa ihan vaalien alla?
Tänään oli jo eläinten suojelijat saaneet rivejään koottua ja vastakirjoituksia oli useitakin, Sesse Koiviston ehkä paras.
Itse veikkaan teoriaanne numero kolme ja turkisihmisten johto ei ymmärtänyt seurauksia tai välittänyt seurauksista. Tavattoman typerä kampanja. - Venlakka
Joo, onnistuivat nostamaan elinkeinonsa lakkauttamisen keskusteluun, voiko enää typerämpiä ihmisiä olla?
Vastareaktio on alkamassa, tänään Hesari ja Suomen kuvalehti, pian kymmeniä muita julkaisuja.
https://suomenkuvalehti.fi/vuorikoski/paniikkia-helsingin-sanomien-etusivulla-turkistuottajat-pelkaavat-eduskuntavaaleja/?shared=1131-1d5b15fa-1&fbclid=IwAR2CTY5IdcKswgyqufKDKDAoIJMyilHdBj4VzE2h-pdfvdvf-b13hXFCNLM
Jos niillä on yhtään järkeä yhdistyksensä hallituksessa, Tiuralle alkoi lähtölaskenta. - AnnukkaV
Mitähän tuo on maksanut? Karkeasti 3 x 50.000 € Hesarin mainokset, viestintyöstö ja leiskaaminen äkkiä 20.000 €, jos on isommalla porukalla kokoustettu ja mietitty. Yhteensä pika-arviona siis 170.000.
Mitä sillä on saatu aikaan? Vajaat 2000 kommenttia facebookissa. Silloin yhden kommentin hinnaksi tulee noin 85 € euroa. Jos ei mietitä asian strategista viisautta, vaan ainoastaan taktisen tason onnistumista, niin ainakaan niillä ei ole kunnollista vaikuttavuusmittaristoa. On vaikea kuvitella että kyseisen tyyppinenhanke etenisi missään organisaatiossa noilla tunnusluvuilla. - JannikaZ
Taisi jäädä yksittäiseksi omituisuudeksi, olen hämmästynyt kuinka nopeasti meteli netissä hiljeni. Vaikuttaa siltä etteivät vihreät tarttuneet provokaatioon vaan näkivät sen läpi. Nyt onkin tärkeää pitää focus ilmastoasioissa.
- VeKaLa
juu, hiljeni tosiaan hyvin nopeasti, johtuukohan vaaleista?
- VenlaH
Sehän oli loistava kampanja! Animalian johtaja Mia Kivelä sai melkein 3000 ääntä enemmän kuin 2015. Eläinasiat eivät olisi ilman tätä kampanjaa nousseet ollenkaan esille. Vasemmisto, Mia ja eläimet kiittävät.
- Anonyymi
Nillä on facessa ihan käsittämätön postaus, missä rinnastetaan metsästys ja turkistarhaus. Jos haluatte hauskuutta elämäänne, katsokaapa kommentit postauksen alta. Aivan käsittämätöntä että panostavat saadakseen sen tasoista keskustelua.
Tuolla viestinnällä marginalisoivat itsensä toiseen äärilaitaan, jos toinen äärilaita on eläinoikeusaktivistit. Jotenkin kuvittelisi heidän haluavan vaikuttaa normaaleilta ihmisiltä, jotka viestivät tavallisille kansalaisille. Nyt lopputulos näyttää fanaatikkojen taistelutantereelta. - Anonyymi
Jopas oli. Erikoinen tilanne, teknisesti ihan nättiä mutta sisällöllisesti erittäin epäonnistunutta viestintää. Luulen että siellä eletään jotenkin kieroutuneessa kuplassa, jossa ei nähdä kuin ääripään eläinaktivistit ja oma asia. Tällöin viesteistä tulee tuollaisia liioittelevia, koska tavalliset äänestäjät (99,99. %) unohdetaan ja pahimmassa tapauksessa heistä tehdään kiistan välineitä. Tässä tapauksessa metsästäjistä. Paljonkohan metsästäjiä on? Ei aavistustakaan mutta varmaankin paljon maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Vielä enemmän on tietysti metsästykseen positiivisesti suhtautuvia, jotka ymmärtävät riistanhoidon merkityksen.
- Anonyymi
Tämä niiden viestintäkokonaisuus onkin ihan mielenkiintoinen tutkailla, tavattoman monta komponenttia. Täytyy olla melko kallis tapa toimia.
- Anonyymi
Tosi outoa toimintaa, nyt niillä on jokin hanke näkyvyyden parantaniseksi tukirahoilla. Ei kai alan näkyvyyden lisääntyminen ainakaan sen hyväksyttävyyttä lisää niin kauan kun kauhukuvia tiloilta putkahtaa muutaman kuukauden välein esille. Ihan kuin viestintätiimi puuhaisi hankkeita vain keksiäkseen itselleen tekemistä.
- Anonyymi
Kampanja kilpailee varmaan vuosikymmenen huonoimman kampanjan tittelistä.
Strategisesti tyhmä, huonosti toteutettu ja vielä lopuksi jäädään kiinni ”totuuden venyttämisestä”. Miten mahdollista, millainen johto siellä oikein on? Ai niin, Marja Tiura. On se ihme että antavan hänen jatkaa.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/turkiskasvattajat-myontavat-mainosvaite-metsastyksen-kieltamisesta-ei-perustunut-faktoihin-halusimme-herattaa-keskustelua/ - Anonyymi
No, jos pohjalla on vain 90-luvulla käytyjä Päivöläopiston pr-opintoja, niin eivät ne paljoa nykyaikaisessa monikanavaviestinnässä auta. Aamulähetyksessä joku viikko sitten oli viestintäjohtaja edustamassa, mikä oli hieman outo ratkaisu.
- Anonyymi
Mihin ihmeeseen ne tarvitsevat sitä näkyvyyttä ja keskustelua? Luulisi että ovat tyytyväisiä kun ei muutamaan vuoteen ole käyty keskustelua alan kieltämisestä? Asia käsiteltiin muutama vuosi sitten eduskunnassa.
Itsekö ne haluavat kieltämiskeskustelun avata kun asiasta ei puhu kuin muutama eläinoikeusihmisten aktivisti?
Kyllä tässä nyt on jotain ihan muuta takana, varmaan jotain järjestöjuonittelua tai muuta sellaista. Sen verran epäloogista toiminta on ettei sitä muutoin voi selittää.
No, rahasta ei ainakaan tunnu olevan mitään pulaa kun sitä voi polttaa tuollaiseen satoja tuhansia. - Anonyymi
Näkyvyyttä oli HS kuukausiliitteessä, tosin enimmäkseen negatiivista.
Yleensä joinataan hyviä brandeja, mutta siinä joinattiin Terrafame ja turkistarhaus eli pahin toteutunut ympäristökatastrofi ja turkistarhaus. Aivan tasotonta viestintää. Tiuraa ei sentään oltu juttuun sotkettu, se enää olisi puuttunut. Hänen maineensa täytyy olla merkittävä rasite turkistarhaajien viestinnälle.- Anonyymi
Eiköhän tuo ole vain sellaista sekoilua ilman mitään osaamista, johtamista tai strategiaa?
- Anonyymi
Tiurahan on nykyään päätoiminen leski, keskittyy vain papukaijamaisesti itsesäälimään naistenlehdissä ja iltapäivälehdistössä. Ei sitä päästetä muuten julkisuuteen.
No, maksavat siitä melkein kaksisataatuhatta vuodessa eli rahapula ei vaivaa muita kuin tuottajia. - Anonyymi
Niin varmaan onkin rasite, ei häntä näe julkisuudessa muutkin jossain lyhyessä vastauksessa Animalialle.
- Anonyymi
Ihan hiton hauska ketju
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982