https://taksihelsinki.fi/taksinkuljettajat-ja-autoilijat/autoilijapalvelut/uudet-tilausvalityssopimukset/
Aika erikoiset on vaatimukset. Esim tämä kohta
"Välitysjärjestelmään valittavien hakijoiden tulee täyttää sisäänottojärjestelmässä määritetyt peruskriteerit koko välityspalvelusopimuksen voimassaoloajan."
"Enintään kolme (3) vuotta vanha (ensirekisteröinti 2016 tai myöhemmin)"
Eli uusien väitysjärjestelmään otettavien autojen ikä saa olla maksimissaan 3 vuotta koko sopimuksen voimassaoloajan, mutta vanhat isännät saa ajella yli 10 vuotta vanhoilla autoilla. Hieman eriarvoiseen asemaan asettaa uudet sopimukset.
Auton aiottu käyttöaste TH:n välityksessä
Maksimi 24x30 = 720 tuntia, alle 30 % = alle 216 h/kk, alle 50% = alle 360 h/kk, yli 50 % yli 360 h/kk
alle 30% (5 pistettä)
31-50% (10 pistettä)
yli 50% (20 pistettä)
Tohon kannattaa tottakai vastata yli 50 %. Millä ne sen todistaa mikä se aiottu käyttöaste oli? Toteutunut voi olla jotain ihan muuta, mutta saa täydet pisteet kun vastaa yli 50 %. Voi jälkikäteen selittää, että ei löytänyt työntekijöitä.
Yrityksen (y-tunnus) kokemus taksialalta
Kaupparekisterin mukainen toimiala on oltava taksiliikenne.
alle vuosi (5 pistettä)
1-5 vuotta (10 pistettä)
yli 5 vuotta (20 pistettä)
Eli uudet yrittäjät halutaan jättää isäntien jalkoihin. Alan vapautuksesta on vajaa vuosi, joten suosii selkeästi vanhoja yrittäjiä. Eikö muuten Taksi Helsingin osakkenomistajat voi hakea uutta autoa välitykseen ihan millon vaan? Julkaiseekohan Taksi Helsinki tulokset, josta näkisi miten lähes kaikki 50 uutta lupaa jaettiin vanhoille isännille.
Taksi Helsinki hakee uusia autoja välitykseen.
36
2613
Vastaukset
- ÄläKitise
Tottakai vanhoja suositaan, kun halutaan säilyttää TH:n kuskien hyvä taso ja että keskukseen liitetyt autot ovat riittävän täysipainoisesti ajossa. Todellakin, uudet halutaan pitää kaukana TH:sta ja hyvä niin. Mikään ei estä uusia yrittäjiä perustamasta ihan omaa välityskeskusta, jostain syystä näin ei ole käynyt, vaan haluttaisiin istua valmiiseen pöytään. Aiemmin TH otti sisään joka ainoan Helsinkiin taksiluvan saaneen, ei enää. Oli jo muutaman vuoden ajan tiedossa, että likennelupien vapautuessa uudet eivät enää pääse TH:n mukaan automaattisesti. Mitä tulee vanhoihin jo luvan omaaviin isäntiin lisäautoja hakiessaan, taksiosake on vaadittu joka ikisestä lisäautosta, muuta mahdollisuutta ei ole ollut.
Aloittaja voi olla kokoonkutsuja perustaessaan uutta tilausvälitystä Helsinkiin, ei tarvitse kitistä TH:n kriteereistä välitykseen valittavista. - valivali
Vali vali vali... mitenkähän arvasin että ekat kommentit on juuri nämä. vali vali vali...
- ArkistoHiiri
"Tohon kannattaa tottakai vastata yli 50 %. Millä ne sen todistaa mikä se aiottu käyttöaste oli? "
Jos ne arkistoi hakemukset niin sieltähän selviää mitä hakemuksessa luvattu.- Hikkimiiriq
Siinä puhutaan aiotusta eikä luvatusta.
- eheer
300 euron käsittelymaksu. TH tekee voittoa tällä.
- 785412
Koskeeko nämä ehdot myös nykyisiä autoilijoita. Tiedotteesta saa sen käsityksen, että TH uusi KAIKKI autoilijasopimukset.
- Kartelli
Ihan selvää kusetusta kerätä uusilta yrittäjiltä rahaa. Ekaks 3t että hakemuksesi käsitellään. Tää käsittely kestää varmaan aika kauan ja sit kun tulee hylky päätös th palauttaa 2,7t takas. Eli tienaavat 300€/hylätty hakemus. Jos näitä hylkyjä on vaikka 500 kpl, niin aika hyvää tiliä tulee.
Lisäksi tuo 3t/hakemus on laina th:lle ilman korkoa.
Että näin.- haredlli
No uhhuh...kyllä noilla korkotienesteillä firma tekee jo mitä vaan, aika kamalaa rahastusta. Hyvä että olit tarkkana ,propsit siittä :)
- Rjnddkmddmdndk
Kuuluuko vaatimuksiin, että pitää valittaa asiakkaalle koko matka lauttasaaresta lentoasemalle siitä miten huonosti alalla tienaa vapautuksen jälkeen? Sitä se Taksi Helsingillä kulkeminen nykyään tuntuu olevan. Ottakaa tuoreita yrittäjiä mukaan joilla enemmän motivaatiota kuin vanhoilla valittajilla.
- jarmo582
Alalla tienaa oikeasti paremmin nyt, eli en ymmärrä kenen kyydissä olet matkustanut.
- Kohtaexrenki
Ok. Eli renkinä pitää ostaa maks 3 vuotta vanha auto, mielellään premium tai tila-auto, että pystyy edes hakemaan välitykseen. Ja silti jäät vanhoille isännille jalkoihin kun vanhoille yrittäjille annetaan niin paljon pisteitä eteen. No kiva tietää mikä on rengin arvo Taksi Helsingin alaisuudessa. Kohta 10 vuotta kokemusta ja ei käytännössä mahdollisuuksia edes hakea välitykseen. Pitänee lähteä muualle tästä talosta niin ei tarvi menettää hermoja Taksi Helsingin ja MTI-datan osaamattomuuteen. Jaetaan pisteitä, puolitetaan pistemäärät ja niitä ei enää saa käyttää ollenkaan. Jos joku miettii alalle tuloa niin ei kannata hakea rengiksi Taksi Helsingille enää. Aikasemmin oli jonkinnäköinen sauma edetä isännäksi, mutta ei näköjään enää. Laatu varmasti nousee kun samat isännät etsii uusia kuskeja ilman mitään alan kokemusta.
- 82uey3heijj
Jaa noh useammassa taksifirmassa työtä teheneenä mielipiteeni onse että thn välitys on kaikkein paras.kaikki sen tietää jotka taksia ajavat.ja kuskien pitää osata eikä mitää romuautoja sinne.
- Kdkkddkkdkdkdkdkkfjf
Haasta isäntä oikeuteen maksamattomista lisistä. Saat niistä ihan kivan starttirahan yrittämiselle. Suosittelen samaa kaikille rengeille.
- Exrenkii
Mäki suosin, että pyydä isännältä lisät tai oikeudessa nähdään.
Tein itse näin ja isäntä sovitteli suosiolla, sain kivan tilin jotka minulle oikeasti kuuluikin.
Samalla kuittasin tuon kitisevän isännän itkemisen miten kallis työntekijä olen ynms kannattamuus puheet.
Joku sanoo nyt, että turha kuvitella pääsevänsä enään muille töihin...
Byhyhyy, vähät kiinnostaa 🙂- Kuski766
Taksialan palkkaus ei ole yleissitova (niitä harvoja, jos ei ainoa ala Suomessa, jossa ei ole/tarvitse noudattaa työehtosopimusta, joten aika heikoilla on lisien pyytäjä oikudessa,
Jos olet sopinut palkaksesi esim 32-40 prossaa alvittomasta kassassa (kuten kaikki muutkin kuskit), niin palkkasi on se. Oli ajoja tai ei.
Eli kun saat about 330 euroa kassaan, niin bruttopalkkasi on noin 100 euroa.
Siitä sitten vaan uusia kympin kyytejä etsimään.
Itse saan tuon satasen bruttopalkan kasaan yleensä noin 13 tunnin työpäivällä. Viikonloppuöisin noin 10 tunnissa.
Eli viikonloppuyönä on tuntipalkkani noin 10e tunti. Muulloin vähemmän. - Exrenkii
Kuski766 kirjoitti:
Taksialan palkkaus ei ole yleissitova (niitä harvoja, jos ei ainoa ala Suomessa, jossa ei ole/tarvitse noudattaa työehtosopimusta, joten aika heikoilla on lisien pyytäjä oikudessa,
Jos olet sopinut palkaksesi esim 32-40 prossaa alvittomasta kassassa (kuten kaikki muutkin kuskit), niin palkkasi on se. Oli ajoja tai ei.
Eli kun saat about 330 euroa kassaan, niin bruttopalkkasi on noin 100 euroa.
Siitä sitten vaan uusia kympin kyytejä etsimään.
Itse saan tuon satasen bruttopalkan kasaan yleensä noin 13 tunnin työpäivällä. Viikonloppuöisin noin 10 tunnissa.
Eli viikonloppuyönä on tuntipalkkani noin 10e tunti. Muulloin vähemmän.Eipä tarvi oikeuteen lähteä, tuon maksaa joka isäntä hammasta purren kun vilautat natsikorttia 😉
- LegacyRenki
Kuski766 kirjoitti:
Taksialan palkkaus ei ole yleissitova (niitä harvoja, jos ei ainoa ala Suomessa, jossa ei ole/tarvitse noudattaa työehtosopimusta, joten aika heikoilla on lisien pyytäjä oikudessa,
Jos olet sopinut palkaksesi esim 32-40 prossaa alvittomasta kassassa (kuten kaikki muutkin kuskit), niin palkkasi on se. Oli ajoja tai ei.
Eli kun saat about 330 euroa kassaan, niin bruttopalkkasi on noin 100 euroa.
Siitä sitten vaan uusia kympin kyytejä etsimään.
Itse saan tuon satasen bruttopalkan kasaan yleensä noin 13 tunnin työpäivällä. Viikonloppuöisin noin 10 tunnissa.
Eli viikonloppuyönä on tuntipalkkani noin 10e tunti. Muulloin vähemmän.Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset pitää maksaa työaikalain perusteella, ei ole väliä vaikkei taksialalla ole yleissitovaa työehtosopimusta. Paljon on oikeudessa tapauksia joissa kuljettaja voittanut. Uuden lain mukaan silloin lähtee autoilijalta myös liikennelupa.
- EnUsko
LegacyRenki kirjoitti:
Ylityö- ja sunnuntaikorvaukset pitää maksaa työaikalain perusteella, ei ole väliä vaikkei taksialalla ole yleissitovaa työehtosopimusta. Paljon on oikeudessa tapauksia joissa kuljettaja voittanut. Uuden lain mukaan silloin lähtee autoilijalta myös liikennelupa.
Paljon täää puhutan tapakista jissa kui ois vtanut, yhtään tapausta ei vaan kukaan koskaan ole tuonut esin, jossa asian voisi lukea esim. joku okeden päätös tms. Vasta sittn uskon väitteiden todenperäisyyde.
- Kuussataavilliä
EnUsko kirjoitti:
Paljon täää puhutan tapakista jissa kui ois vtanut, yhtään tapausta ei vaan kukaan koskaan ole tuonut esin, jossa asian voisi lukea esim. joku okeden päätös tms. Vasta sittn uskon väitteiden todenperäisyyde.
Mitä taoahtuu, kun kuusisataa villiä hakee TH:lle? 😉
- Kiintoisajuttu
Kuski766 kirjoitti:
Taksialan palkkaus ei ole yleissitova (niitä harvoja, jos ei ainoa ala Suomessa, jossa ei ole/tarvitse noudattaa työehtosopimusta, joten aika heikoilla on lisien pyytäjä oikudessa,
Jos olet sopinut palkaksesi esim 32-40 prossaa alvittomasta kassassa (kuten kaikki muutkin kuskit), niin palkkasi on se. Oli ajoja tai ei.
Eli kun saat about 330 euroa kassaan, niin bruttopalkkasi on noin 100 euroa.
Siitä sitten vaan uusia kympin kyytejä etsimään.
Itse saan tuon satasen bruttopalkan kasaan yleensä noin 13 tunnin työpäivällä. Viikonloppuöisin noin 10 tunnissa.
Eli viikonloppuyönä on tuntipalkkani noin 10e tunti. Muulloin vähemmän.Voiko tuo sanomasi pitää paikkansa, koska tuolla pystytaksikeskustelussa joku tsadin heppu totesi että siellä ajaa 600 -800 euron kassoja tuosta vaan ja että täällä maalla ajaessa pienillä kuluilla ei voi pärjätä jos ajaa vaim tuota luokkaa kassaa mitä sinä kirjoitat.
Luulen, että olet enemmän lähellä oikeaa.
- Threnki
Noniin, 50 vanhaa yrittäjää hakee tuota=saavat automaattisesti.
1000 villiä hakee tuota=hylky ja TH.lle 300keur villeiltä rahaa, 300keur vanhoilta liittymisestä, eli 600keur tiliä välitysyhtiölle heti, bonuksena busineksen laajennus ja lisää tiliä. Fiksua!
Tuohan on tehty niin, ettei renki millään pääse pisteytyksestä läpi.
kuka huolisi suomalaisen, siistin, komean ja hyvin käyttäytyvän TH kuskin remmiin? Toiselle ajaminen alkaa kyllästyttämään.- Juzjuz
Vinkuminen jatkuu, oli vapautus tai ei.
Nythän on kenttä vapaa, jos on kykyjä,perusta firma ja yritä.
Helpompi toki vain valittaa, ei tarvitse niin paljon vaivata päätä.
- vattumitäpazkaa
Veti kyllä Taksi Helsinki aika kivasti maton alta rengeiltä nyt. Kiva näin 7 vuoden kokemuksella todeta, että isännäks on turha koittaa hakea ja työssä ei ole enää etenemismahdollisuuksia tän firman alaisuudessa. Ajattelin, että jos ajais hetken viel renkinä ja koittais hakea oman auton, mutta näköjään sitä mahdollisuutta ei Taksi Helsingillä haluta tarjota rengeille. Erikoinen tapa yrittää sitouttaa työntekijöitä. Miks ihmeessä ei suosittu kuljettajia, joilla on vuosien kokemus TH:n alaisuudessa?
- Tapsa1969
... ja toi kuuden tonnin kynnysraha ei ole mikään arvopaperi.
- Ltbest
No mikä toi 6tonnia on?
Liittymismaksu, minkä menetät jos lopetat?
Juu, ennemmin lähitaksiin, siinä on laajempi reviiri ja auto liikkuu itä-länsi akselilla, kun th auto seisoo tolpalla villien kanssa. Hajotkaa th.läiset juntit.- Tapsa1969
Onko lt:lla ovi auki? Mistä löytyy lisätietoja, jos on ...
- Uusavuttomia
Tapsa1969 kirjoitti:
Onko lt:lla ovi auki? Mistä löytyy lisätietoja, jos on ...
On, kuulemma 45-70 tonnia palvelusopimuksesta, sekin on LT isäntien mukaan liian halpa.
Ai niin, päälle pitäis ostaa niiden romu auto mukaan.
Että näin. - Tapsa1969
Joo, niin on näkynyt. Ajattelin myös panostaa th-brandiin yli 10 vuoden kokemuksella mutta harmittaa kun odottelin.
Sama peli lt:n kanssa.
Uskottava se on että uber ja kumppanit ovat ainoa vaihtoehto.
- Tapsa1969
Se 6000 on kynnysraha ja sitä ei palauteta.
- Hhijggkbb
Eli Taksi Helsinki kokee tuoreen kuljettajan tuoreella premium autolla paremmaksi isännäksi kuin esim. 12 vuotta ajaneen rengin pari vuotta vanhalla perus autolla? Kuvitteleeko ne oikeesti, että laatu on hyvää kunhan istutaan kallissa autossa? Asiakas varmasti haluaa mielummin osaavan kuljettajan kuin kalliin auton.
Kenen vastuualueena näiden ehtojen luominen oli TH:lla? Vai onko siellä kaikki yhtä kujalla siitä mitä asiakas haluaa?- Tapsa1969
Kyllä. Helppo se on vaatia tonnitolkulla kynnysrahoja ilman vastinetta premium-autoja yms kun ei ole omat pelimerkit pelissä.
Uberin 25 pinnaa alkaa kuulostamaan halvalta mutta täytyy tsekata toi lt vielä.
- Mihinmahtaajohtaa
Ei kauhean fiksua alkaa ajamaan osaavaa työntekijää markkinoille tulleisiin alustoihin. Aika paljon tuntuu olevan päätökseen tyytymättömiä, kokeneita renkejä, joiden avulla Uberit ynnä muut alustat pystyvät parantamaan laatuaan. Erikoinen valinta TH:lta. Onko LT tehnyt vastaavan päätöksen?
Nyt on Cabonlinella mahdollisuus hakea lisää fixutakseja ja Kovasia TH:n välitykseen. Niillä on autot valmiina, joten niillä ei ole mitään riskiä. Yhden auton isännän kuitenkin pitää ottaa riski ja ostaa auto valmiiksi ennen kuin pystyy laittaa haun sisään. Olisi varmasti järkevämpää ja laadulta parempaa valita osaavimmat villien ja nykyisten halukkaiden renkien joukosta. - Kitinäänarinaakitinää
Voi helvata mitä kitinää. Miksi ei renki voi hakea omaa lupaa.???
- Dpskdbxklso
Totta kai voi hakea lupaa ja varmasti sen saakin. Pelkällä luvalla ei vaan tee oikeastaan yhtään mitään. Uusissa välityksissä provisio on kallis, TH:ssa taas kohtuullinen mutta liittymismaksu huima. Siksi kitinä. Lakiuudistuksen ideahan olikin se, että keksittäisiin jotain uutta kilpailemaan perinteisten taksien kanssa eikä se, että uudet yrittäjät pääsevät valmiiseen pöytään. Lähitaksi ja taksi Helsinki ovat toimineet yli 50 vuotta, ei ole helppoa kilpailla niiden kanssa mutta ei kai niin helppoa pidä ollakaan.
- Näinsemanee
Dpskdbxklso kirjoitti:
Totta kai voi hakea lupaa ja varmasti sen saakin. Pelkällä luvalla ei vaan tee oikeastaan yhtään mitään. Uusissa välityksissä provisio on kallis, TH:ssa taas kohtuullinen mutta liittymismaksu huima. Siksi kitinä. Lakiuudistuksen ideahan olikin se, että keksittäisiin jotain uutta kilpailemaan perinteisten taksien kanssa eikä se, että uudet yrittäjät pääsevät valmiiseen pöytään. Lähitaksi ja taksi Helsinki ovat toimineet yli 50 vuotta, ei ole helppoa kilpailla niiden kanssa mutta ei kai niin helppoa pidä ollakaan.
Niinpä. Kait se ajatus kilpailusta meni jotenkin niin, että näitten välitysyhtiöitten sisällä alkais kilpailu autoilijoitten kesken, vaikka aika järjetön ajatushan toi on.
Missä muuten on ne kaikki, jotka varmana tietona vielä vuosi sitten kertoivat ajavansa eurolla kilsa, ilman lähtömaksua ja muita kuluja ja näin pyyhkivänsä pöytää vanhoilla "kardellimonopolitakseilla"??
Tätä nykyistä kitinää voisi verrata siihen että perustan stadiin uuden yökerhon ja vaadin, että vanhojen yökerhojen on annettava mulle osa asiakkaistaan - Anonyymi
Näinsemanee kirjoitti:
Niinpä. Kait se ajatus kilpailusta meni jotenkin niin, että näitten välitysyhtiöitten sisällä alkais kilpailu autoilijoitten kesken, vaikka aika järjetön ajatushan toi on.
Missä muuten on ne kaikki, jotka varmana tietona vielä vuosi sitten kertoivat ajavansa eurolla kilsa, ilman lähtömaksua ja muita kuluja ja näin pyyhkivänsä pöytää vanhoilla "kardellimonopolitakseilla"??
Tätä nykyistä kitinää voisi verrata siihen että perustan stadiin uuden yökerhon ja vaadin, että vanhojen yökerhojen on annettava mulle osa asiakkaistaanTyötä ei ole nykyään yhtään niin onneksi olkoon uusille yrittäjille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1971729Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2481581Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281111- 791067
- 741050
- 1171010
- 86991
Martina makkarankuori päällä
Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose158895Hindujen rukous ei auta
Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin353876- 57852