Uinti ja radat

EnEdesNopeinKuntouimari

Mikä siinä on vaikeaa lukea ne m kyltit altaan reunalta? Niissä lukee HITAAT, KUNTOUIMARIT tai NOPEAT. Nämä kyltit eivät ole siellä huvikseen. Jos et osaa lukea, selitän:

Espoon keskuksessa radat menevät suihkuilta ikkunaan seuraavasti: kuntouimarit, nopeat, nopeat, kuntouimarit, kellujat.

Leppävaarassa altaiden välistä lähtien hitaat, kuntouimarit, kuntouimarit, nopeat, nopeat, loput vaihtelee.

Rintauinti ei sovi nopeiden radalle lähes koskaan. Poikkeuksena jos olet yksin tai kaksin. Jos radalla menee kolme vapaauimaria, olet koko ajan tiellä.

Useimmat kuntouimarit ovat oikeasti hitaita, menkää siis hitaiden radalle.

Jos joku menee koko ajan ohi tai on perässä, vaihda hitaammalle radalle. Näin radoille mahtuu enemmän porukkaa ja kaikki voivat uida. Jos joku on perässä käännöksessä, on kohteliasta päästää ohi ja tarvittaessa vaihtaa rataa.

Nykyään näkee ihan liikaa todella hitaita uimareita nopeiden radalla.

Jos vaihtelet uintityylejä, rataakin saa vaihtaa.

Usein näkee, että nopeatkin alkavat himmailemaan. Itsekkin saatan lämmitellä kuntouimareiden radalla ja vasta sitten siirtyä nopeiden radalle. Samoin voi toimia kun jäähdyttelee. Tarkkailkaa tilannetta.

Kyllä sen huomaa jos on radan hitain, silloin vähän pelisilmää mukaan ja toiselle radalle. Kaikilla on mukavempaa näin.

9

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnEdesNopein

      Moni rintauimari pitää itseään nopeana ja muihin rinuleihin verrattuna varmasti näin onkin. Silti vapari on lähes aina nopeampi.

      On niitä joitain rinuleita jotka oikeasti ui nopeammin kuin keskiverto vapaauimari mutta ei näitä hirveesti näy.

      Rinuli siis kuuluu lähes aina kuntouimareiden radalle.

    • ei-nopea-muttei-hidaskaa

      Valvojat voisivat huomauttaa kaikkein hitaammille... Nopeiden rata oli kerran tukossa useiden kierroksien ajan ja piti mennä ohittamaan kuntouimarien radan kautta...

      Itse olen vaihdellut rataa välillä tilanteen mukaan, esim. jos on ruuhkaa kuntouimarien radalla. Esim. olen uinut rintaa kuntouimarien radalla ja koska olen selkää uidessani huono ohittamaan hitaita, niin olen uinut selkää nopeiden radalla.

      Itseäni nopeampien radalla katson aina ratojen päissä, että onko joku nopeampi kohta tulossa radan päähän ja tarvitseeko minun päästää hänet ohi. Vain jos olen radalla kaksistaan jonkun nopean kanssa, en paljoa odottele, koska ilman ruuhkaa hänen on hyvin helppo ohittaa minut. Ja jos radalle tulee useampi minua nopeampi, niin että niiden ohittamistani varten odottelu päädyssä alkaa jo hidastaa omaa etenemistäni, niin siirryn kuntouimarien radalle.

      Hämmästyttää jotkut hitaammat uimarit, jotka eivät laske ohi edes ratojen päissä, vaikka olisin saanut heidät kiinni jo radan puolivälissä mutta olen joutunut jäämään taakse ilman ohitusmahdollisuutta.

    • Anonyymi

      Muistutus nostatus

      • Anonyymi

        Oma ongelmakokemus on kylläkin se, että nopea uimari tulee hitaiden/kuntouimareiden radalle brassailemaan uintinopeudellaan sen sijaan, että menisi muiden pikauimareiden radalle. Harvemmin kukaan hitaasti uiva erehtyy pikaradalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma ongelmakokemus on kylläkin se, että nopea uimari tulee hitaiden/kuntouimareiden radalle brassailemaan uintinopeudellaan sen sijaan, että menisi muiden pikauimareiden radalle. Harvemmin kukaan hitaasti uiva erehtyy pikaradalle.

        Hah, joka päivä erehtyy!

        Kuntouimari se nopeakin on, miten se nopea sinua haittaa siellä kuntouimareiden radalla? Eihän se sun tiellä ole! Oma ongelmansa jos ui siellä hitaiden keskellä.

        Leppävaarassa on erikseen hitaiden rata, mene sinne kellumaan!


    • Anonyymi

      Eipä ole silmälasit mukana altaalla, joten yksipuolisesti teksteihin perustuvat kyltit eivät toimi, varsinkaan jos ne tekstit ovat vain kyltin toisella puolella.
      Yleensä kukaan ei halua olla hidas, joten se sana ei kuulu ratojen luokitukseen.

      Nopeusluokitus pitäisi kertoa paitsi luvuilla niin myös symboleilla ja väreillä.
      Punainen uimaseurojen ryhmille.
      Keltainen nopeat kuntouimarit 45-59 s/50 m.
      Vihreä kuntouimarit 60-89 s/50 m.
      Sininen vesijuoksijoille (ja niille hitaille).
      Violetti uimakoululaisille.
      Kun on useampi rata samaa nopeusluokkaa, voit itse arvioida paikkasi nopeuspsektrissä. Radat on hyvä sijoittaa nopeusjärjestykseen. Poikkeuksena reunaradat, joihin yleensä laitetaan uimakoululaiset ja jumpparyhmät.

      Valitse rata nimenomaan nopeutesi perusteella. Älä ole niin itsekäs että valitset radan vain siksi että siinä on jokunen uimari vähemmän kuin muilla radoilla.
      Turvallisuussäännöt tulee kaikkien osata. Keltaisia ja punaisia ratoja käyttävät osaavat lisäksi rataetiketin.

      Toiset huomioiva käytös on esimerkiksi sitä ettei ratojen päädyissä seisoskella keskellä kääntöaluetta. Jos tätä tilannetta vertaa tieliikenteeseen, niin joihinkin risteyksiin on maalattu raidoitus että tyhmemmätkin huomaisivat ettei keskelle risteystä saa pysähtyä.
      Vetehinen

    • Anonyymi

      Hyvä aloitus

    • Anonyymi

      En kyllä tajua mikä tässä on ihmisillä niin vaikeaa? Itsekkyys ehkä on se ongelma? Vai tyhmyys?

      • Anonyymi

        Uskoisin että äly ei riitä ymmärtämään mikä ”hidas”, mikä ”kuntouimari” ja mikä on ”nopea”. Ajattelevat että ei tämä minua koske vaikka koko ajan joku joutuu roikkumaan perässä ja ohittelemaan.

        Jos sut ohitetaan jatkuvasti, olet väärällä radalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe