Tämä on rasistinen maa

Ryssäromani

Suomi on rasistinen maa. Siitä ei mihinkään pääse. Olen suomalainen mies, mutta itsekkin nuorena jouduin rasismin uhriksi. Se on henkisesti rankkaa. Äitini oli kastajaisteni aikaan mieltynyt venäläisiin nimiin, joten minun ristimänimeksi tuli sitten Dimitri ...en edes suomeen syntyvälle heti huonompaa keksi nimittäin tuo herättää ryssävihaa ja kun kuulevat, että puheeni on normaalia suomea niin sitten luulevat romaniksi. Hehheh taitavat olla suomen kaksi vihatuinta ihmisryhmää. Tuo viha olisi varmaan helpompi ollut ottaa vastaan, mikäli olisin oikeesti venäläinen tai romani.

Mieleeni muistuu ennen nimenvaihtoa työnhaku. Se oli ihan mahdotonta. Olin koulussakin se joka viimeisenä sen harkkapaikan sai ja kerran opettaja sen joutu hankkimaan. Se oli surullista, nöyryyttävää ja noloa. Yhdessä työharjoittelu paikassa jouduin sitten firman pihan haravoimaan, tekemään inventaarion ja siivoomaan. Muut sai harjotella alan oikeilla töillä. Jos tuohon vanhaan harjoittelu paikan ohjaajaan ravintolan pihalla törmäisin niin turpaan löisin. Se on Itelle jo luvattu.
Oikeisiin töihin hain sadoittain. Soitellen sekä s postein. Yleensä utelivat vaan mistä olin kotosin tai muuta aiheeseen kuulumatonta ja lopuksi käskettiin soittaa uudestaan syksyllä, keväällä, kesällä, vuodenvaihteen jälkeen. Hain siivojaksikin ja en siihenkään päässyt. Firmalla oli työntekijöistä pula ja maine kiiri, että senkun vaan ilmottaa tulevansa töihin niin ottaisivat. No minua eivät ottaneet.

Pahimmillaan sitä alko aika rankasti epäilemään itseään. Siis että olisinko jotenkin tiedostamattani hullu tjmv. Miksi en osaa hakea töitä niin, että työllistyn?

No myöhemmin sitten vaihdoin maistraatissa nimen. Sen jälkeen olen työllistynyt hyvin. Tässä yksi työhakemus, jonka läpällä lähetin, mutta työllistyin kuitenkin: moi voiko jo huomenna tulla töihin?

23

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YksiAjatelma

      Kiitoksia tarinasta joka vaikuttaa todelta.
      Näin voi todellakin olla.

      Kävin aikoinani ammattikoulua ja olin kova pikajuoksija. Koulussamme oli 3 mustalaista joiden kanssa muodostimme tosi hyvän 4 x 100 metrin joukkueen eikä meille pärjännyt kukaan.

      Vankilassa minulla oli sellikavereina pari mustalaista joiden kanssa pärjäsin hyvin kun ensiksi olin kysellyt heidän tavoistaan.
      Siistejä kavereita olivat.

      Heitä mielletään väkivaltaisiksi mutta yleensä ne suuntautuvat keskinäisiin riitoihinsa.

      Mielipiteeni mustalaisista ovat myönteisiä jos heitä heitä verrataan nyt maahamme tunkeutuneisiin arabeihin.

      • Varsinaisia-kansalaisia

        "Vankilassa minulla oli sellikavereina pari mustalaista joiden kanssa pärjäsin hyvin...."

        Huumoria päivään.


    • Liittyyjohonkin

      Ei mitään rasismia mutta noissa piireissä kuitenkin tapasitte. Arabit ei joudu koska on monia syitä etteivät.

    • Ryssäromani

      Lisää yksittäistapauksia tänne muistelen. Nyt tuli kaksi tapausta mieleen liittyen koulun työharjoitteluun. Tai sen hakuun.

      Eräs kevätpäivä koulussa. Työharjoittelu läheni ja siihen kuuluvat paperit piti olla jo opettajalla täytettynä. Opettaja siinä sitten piti palopuhetta minulle, eräälle J:lle ja N:lle. J ja N oli suomalaisia myös nimiltään. Meillä kolmella ei harjoittelu paikkaa ollut. Saatiin kunnon haukut luokan edessä. Minä olin siihen mennessä kysynyt jo alueen joka firmasta töitä. Näiden kahden epäilin soittaneen ainoatakaan puhelua. Joten olin meistä kolmesta ainoa joka ei palopuheen aikana tirskunut. Ennemmin itkua pidättelin. Seuraavana päivänä J kertoo opettajalle saaneensa työharjoittelu paikan. Oli kyseisenä aamuna sinne soittanut. Sen kuuleminen pilasi päivänä. Ei toisen onnistuminen vaan rasismi. Olin itse viikkoa aiemmin samaan firmaan soittanut ja mulle vastattiin: ei oteta harjoittelijoita tänne.

      Jätetään myöhemmäks se toinen

    • LopetaItkeminen

      Jokaisessa maaassa kantaväestöön kuulumaton joutuu kokemaan ennakkoluuloja. Usein ihan aiheesta kuten romanien tapauksessa! Ei Suomi ole sen "rasistisempi" kuin muutkaan kansallisvaltiot. Joten lopeta iso mies se itkeminen!

      • Ryssäromani

        Miten tämä sinua niin kovasti koskettaa? Ja miksi itsestäänselvyyksiä tänne kirjoittelet. Minä kirjotan henkilökohtasia kokemuksia tähän ketjuun ja niitä tulee vielä lisää. Tämähän on siinä mielessä mahtavaa sisältöä, kun kirjoittajana on ihminen joka on saanut elää suomessa suomalaisena sekä rasismin uhrina. Näköala asiaan teikäläistä noin 100x laajempi. Sinun tuoma sisältö ketjuun miinusmerkkinen.


      • Ryssäromani
        Ryssäromani kirjoitti:

        Miten tämä sinua niin kovasti koskettaa? Ja miksi itsestäänselvyyksiä tänne kirjoittelet. Minä kirjotan henkilökohtasia kokemuksia tähän ketjuun ja niitä tulee vielä lisää. Tämähän on siinä mielessä mahtavaa sisältöä, kun kirjoittajana on ihminen joka on saanut elää suomessa suomalaisena sekä rasismin uhrina. Näköala asiaan teikäläistä noin 100x laajempi. Sinun tuoma sisältö ketjuun miinusmerkkinen.

        Lisättäköön tähän vielä, että ulkomaillakin on nuorempana käyty töissä. Oletkos ite naapuripitäjässä edes käynyt


      • LopetaItkeminen
        Ryssäromani kirjoitti:

        Lisättäköön tähän vielä, että ulkomaillakin on nuorempana käyty töissä. Oletkos ite naapuripitäjässä edes käynyt

        Kyllä muuten olen! Ja olen huomannut, että ennakkoluuloja ja rasismia esiintyy kaikkien maiden ja kansojen parissa. Joten lopeta se suomalaisten syyllistäminen!


      • LopetaItkeminen kirjoitti:

        Kyllä muuten olen! Ja olen huomannut, että ennakkoluuloja ja rasismia esiintyy kaikkien maiden ja kansojen parissa. Joten lopeta se suomalaisten syyllistäminen!

        "Jos toi niin määki" Ei tuo ole mikään perustelu. Syrjinnän täytyy loppua!


      • Hei tässähän tapauksessa kuten myös minun kohdallani on kyseessä kantaväestöön kuuluva ihminen, jota kohdellaan rasistisesti. Tämä on juuri se pointti. Kyllä itkisit itsekin samassa tilanteessa.


    • lyuktyrt

      Ruotsissa rasismi on paljon pahempaa ja kohdistuu pääasiassa suomalaisiin. Esimerkiksi jos Ruotsin television uutisissa joskus on jotain Suomesta toimittajat kaivaa Helsingissä jostakin kameran eteen rähjäisen suomalaisen puliukon jolta sitten kyselevät mitä kyselevät.

      Vastauksista ei tietenkään saa mitään selvää ja taas ruotsalaiset saa nauraa "tyhmille finnjääveleille."

    • diibadaaba_

      Keksittyhän tuo tarina on, jonka näkee ihan selvästi. Koko tarina perustuu pelkkään nimeen ja sen assosiointiin "ryssiin" ja "manneihin", jonka vaikutuksia AP liioitelee mielivaltaisesti luoduissa skenaarioissa, jotka kuin taikaiskusta muuttuu päinvastaiseksi pelkän nimen vaihdoksella. Tunnen valtavaa myötähäpeää ><

    • rassu

      Onko se rasismia kun kyselee joidenkin tekemistä väkivalta/seksuaali rikoksista??
      Mitään keskustelua ei voi käydä jos kaikki on rasismia.

    • Suomi on rasistinen maa. Itse olen suomenruotsalaisen äidin ja suomalaisen isän lapsi. Minulla on ruskeat silmät ja tummanruskeat hiukset. Ulkonäköni tähden minua haukutaan mustalaiseksi, vaikken sitä olekaan. Joskus ihmettelen, eivätkö haukkujat tunne romaneiden kulttuuria ollenkaan. Kun itse tiedän siitä sen verran että romaninaisilla täytyy olla pitkät hiukset ja hame.
      Eräs maalaismies sanoi minulle kerran että Suomessa kaikkia vähänkin erilaisia ihmisiä sanotaan mustalaiseksi. Se on varmaan totta. Olen pessimistinen tämän maan suhteen, vaikka olenkin suomalainen. En jaksa uskoa, että rasismi kitkettäisiin ihan heti täältä pois. Pahintahan on se, että minulla korkeakoulutetulla ihmisellä rasismi vaikuttaa myös työnsaantiin. Mutta toivossa on hyvä elää!

    • Anonyymi

      Suomessa ei ole rasismia eikä natseja. Se kaikki on valtamedian keksimää
      hevonpaskaa.

    • Anonyymi

      Sotaveteraani taistelivat sodissa pitääkseen Suomen suomalaisena ja suomalaisille. Kääntyilevät varmaan haudoissaan kun nykymeininki on mitä se on.

      • Anonyymi

        etelä-suomi on jo aikalailla menetetty. tämä maa ei tule enään koskaan olevan semmoinen hyvä ja harvinainen maa jossa oli turvallinen ja reilu meininki ja luottamus ihmiseen . nyt on pidettävä puoliaan hartiavoimin että rehti ihminen pärjäisi , moraali on hävinnyt kokonaan , mielestäni nyky poliitikot syypäitä muutokseen koska ei ennen moista meininkiä olisi suvaittu ja omista pidettiin huolta , enään ei ole lottovoitto syntyä suomeen.


    • Anonyymi

      Suomi on rasistinen maa joskus mua pellotava.

    • Anonyymi

      Minä olen rasisti ja ylpeä siitä.

      • Anonyymi

        Minä taas olen egoisti. Haluan pitää Suomen Suomalaisena. On lottovoitto syntyä tänne enkä halua jakaa lottovoittoani muualta tulleiden kanssa.


    • Anonyymi

      Rasistinen Suomi muka? Hui hai! Taitaapi olla elättimullahien tyhjää propagandaa ja huutelua. Tuo syyttely toimii kelan luukulla kovaan ääneen huudettuna virkailijalle. Ja taas on piikki auki, eli Kela-Gold toimii.

    • Anonyymi

      Suomessa rasismi on ulkomaan tuontia ja kohdistuu suomalaisiin mm. siten, että tänne helpon elämän nauttijoiksi tulleet ulkomaalaiset kohdistavat raiskaukset ja muut rikokset kuten murhat ja tapot vain suomalaisiin. Oikeudessa rasistinen rikos on tekijälleen raskauttava seikka vain kun tekijänä on suomalainen. Kun tekijä on SPR:n ja valtion eriktyisessä suojelussa oleva ulkomaalainen, niin silloin rasimilla ei ole mitään vaikutusta tuomioon eikä sitä huomioida millään tavalla. Sama tilanne on myös silloin kun on puhe kiihottamisesta kansanryhmää (?) vastaan. Vain ulkomaalisten uskonto, politiikka, kulttuuri, tavat jne. ovat suojeltuna mutta suomalaisia vastaan kohdistuva kiihotus on vapaata riistaa. Suomalainen ei voi oikeuteen joutumatta sanoa, että 9 vuotiaan kanssa yhtyminen on pedofiliaa mutta ulkomaalainen täysihoitoturistin harjoittama lasten raiskaus on hyväksyttävää.

      • Anonyymi

        Jos joku on RASISTI niin nämä hottentotit. Hehän vaativat itselleen erikoisaseman


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1638
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      102
      1208
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1192
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      85
      1083
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      902
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      819
    7. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      82
      812
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      798
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      724
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      682
    Aihe