No mitäs iltaan?

Kaikysyäsaa--

Onko kivaa, mitäs aiot puuhailla lauantaina?

93

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt ihan lötköilen. Kävin pellettiä säkin taloon ja en tee muuta. Öhötän ja ähötän.

Huomenna käyn kaupasta kelkkaan yhden osan ja kokeilen käyntiin, jos ei lähde, öhötän ja ähötän sen aikaa kun poitsu touhuaa peltoauton kanssa. Illalla saunanlämmitystä ja öhötystä ja ähötystä. Sunnuntaista en tiedä? Ehkä öhötän ja ähötän?

• Kuulustaa hyvältä ja niin tutulta..öhötys ja ähötys meinaan. Äsken söin tonnikala-munasalaatiin ja aikun oli namia, nyt kelpaa öhöttää..Huomenna meen kattoon Captain Marvelin.

Ooks muuten nähnyt Netflixissä Thorin Raknarökin? Hyvä Hauska 👍

• Wwuwuw kirjoitti:

Kuulustaa hyvältä ja niin tutulta..öhötys ja ähötys meinaan. Äsken söin tonnikala-munasalaatiin ja aikun oli namia, nyt kelpaa öhöttää..Huomenna meen kattoon Captain Marvelin.

Ooks muuten nähnyt Netflixissä Thorin Raknarökin? Hyvä Hauska 👍

Nyt voiskin ähöttää ja öhöttää illan. Aloitan iltapäivänokosilla. Toivon, että naiseläjän kömpis kohta viereen tuolta työhommistaan.

Sain kelkan toimimaan. Ja taas kurvailin sen metsään, upotin ja nyt on kielikin kipeä. Hirmu laji toi kelkkailu.

Kävin porukoilla kahvilla ja serkkukin pätkähti käymään sieltä suunnalta miehineen. Kaunisisista.... olivat katsomassa venettä.... purjevenettä. Ilmankos... Kaunisisista...🤪

Oon ehkä kattonut raknaröökin? Se vasara jäi johonkin ja cia eristi sen? Oliks se se? 🤔

Voiskin leffaillan pitää netflixistä..🤔

No sauna kumminkin. 😊👌

• Dissi kirjoitti:

Nyt voiskin ähöttää ja öhöttää illan. Aloitan iltapäivänokosilla. Toivon, että naiseläjän kömpis kohta viereen tuolta työhommistaan.

Sain kelkan toimimaan. Ja taas kurvailin sen metsään, upotin ja nyt on kielikin kipeä. Hirmu laji toi kelkkailu.

Kävin porukoilla kahvilla ja serkkukin pätkähti käymään sieltä suunnalta miehineen. Kaunisisista.... olivat katsomassa venettä.... purjevenettä. Ilmankos... Kaunisisista...🤪

Oon ehkä kattonut raknaröökin? Se vasara jäi johonkin ja cia eristi sen? Oliks se se? 🤔

No sauna kumminkin. 😊👌

Juu just se leffa. Asgard tuhoutui, mutta jengi jäi eloon.

Mä oon juonu litran jotain colajuomaa, niin ei pal nukuta. Ukko, kissa ja koira on kaikki makkarissa tirsoilla.. ja nyt vielä otin kahvia..just. Hypin kohta seinille..hiihoo..ei öhötetäkään, alan öyhöttää..hähää.

• Dissi kirjoitti:

No sauna kumminkin. 😊👌

Ei kun hetkinen, ihan eri leffa. Tässä on Thorin sisko, Hela jne..Katsopa se.

• Wwuwuw kirjoitti:

Joo. Pitää katsoa, että kerkeekö katsoa. 😁

• Dissi kirjoitti:

Joo. Pitää katsoa, että kerkeekö katsoa. 😁

Se on paras tähän astisista, kunnolla huumoria mukana. Tuli vähän mieleen Galaxyn vartijat..

• Wwuwuw kirjoitti:

Se on paras tähän astisista, kunnolla huumoria mukana. Tuli vähän mieleen Galaxyn vartijat..

Joo. Thorit muuten olleet vähän muuten jäykähköjä huumorin suhteen. Mutta jospa mun valitukset on mennyt perille? 😃💪

Eisssaatana... nyt huumoria Thooreihin tai Dissi ei enää kato niitä! 😳

• Wwuwuw kirjoitti:

Hassua viime yönä katsoin juuri tuota jäi kesken kun nukahdin.😂
        Mutta oon jo nähnyt sen aiemmin

• valtakunta kirjoitti:

Hassua viime yönä katsoin juuri tuota jäi kesken kun nukahdin.😂
        Mutta oon jo nähnyt sen aiemmin

Sen kyllä vois kattoa uudelleenkin.

• Kaverin kanssa olin liikenteessä. Iltaa alan viettämään örinämetallia kuunnellen. Jos jonkun leffan katsoisi.

Huomenna tenttiin lukua.

• Tämä-selvä

Olitteko pillurallia ajamassa?

• Tämä-selvä kirjoitti:

Olitteko pillurallia ajamassa?

Oli siinä ihan oikeitakin asioita hoidettavana, mutta pääasiassa vähän tuuletettiin vaan.

• pihallatipunen

Tänään on perjantai...

• Hyväähän tänne. Tuli käytyä pitkä iltalenkki koiran kanssa. Lunta metsässä yllättävän paljon joissain paikoissa, piti väistää iso vesilammikko polulta. Tuli sitten kahlattua hangessa. Mukavan lämmin keli alkaa olemaan kyllä. Nyt vähän rentoutumista Path of Exilen parissa.

Lauantaina aion leipoa pellillisen pitsaa, ja jos keli on samanlainen kuin tänään, niin kuluttaa aikaa ulkona ihmetellen enemmänkin. Ottaa kissa mukaan kanssa ulkoilemaan, kun on kuivaa paikka paikoin. Lumi ei sitä haittaa niinkään kuin tuo vesi. Illalla sitten saunaan ja supernaturalia voisi katsoa.

Mitenkäs aloittajalla menee?

• Ai sullakin on kissa ja koira. Annatko olla kissan vapaana vai valjaissa ?

• Wwuwuw kirjoitti:

Ai sullakin on kissa ja koira. Annatko olla kissan vapaana vai valjaissa ?

Kaksi kissaa. :) Valjaissahan se tepastelee remmin päässä. Toinen ei tykkää oikeen valjaita käyttää eikä muutenkaan olla ulkona. Yleensä repusta sitten kattelee ja kuikuilee.

• Irvokas kirjoitti:

Kaksi kissaa. :) Valjaissahan se tepastelee remmin päässä. Toinen ei tykkää oikeen valjaita käyttää eikä muutenkaan olla ulkona. Yleensä repusta sitten kattelee ja kuikuilee.

Mulla on elämäni ensimmäinen kissa ja se on ollut meillä nyt joku puol vuotta. On se ehtinyt pari kertaa pihaovesta ulos livahtaa, mutta kiltisti on takaisin tullu.. Valjaiden käyttöä vielä opetellaan..se on nyt reilu vuoden ikänen..
        Tuossa nuo meitin pikkuset..
        https://aijaa.com/WTruIq
        Repussa!? Ja vielä pysyy siellä..😳 Varmaan sulonen näky..

• Wwuwuw kirjoitti:

Mulla on elämäni ensimmäinen kissa ja se on ollut meillä nyt joku puol vuotta. On se ehtinyt pari kertaa pihaovesta ulos livahtaa, mutta kiltisti on takaisin tullu.. Valjaiden käyttöä vielä opetellaan..se on nyt reilu vuoden ikänen..
        Tuossa nuo meitin pikkuset..
        https://aijaa.com/WTruIq
        Repussa!? Ja vielä pysyy siellä..😳 Varmaan sulonen näky..

Söpöjä. :) Tuo kissa on aika tutun näköinen. :D Hyvä ettei ole karkuun lähtenyt.
        Pennusta asti hyvä opettaa niin tottuu. Omat kissat kanssa reilu vuoden vanhoja. Siskoksia mutta niin erilaisia luonteeltaan.

https://i.imgur.com/Pgjkv25.jpg

Juuh, pysyy hyvin, mulla on semmonen kissan kantoreppu missä on ikkunat molemmin puolin sivussa. Sieltä sitten kattelee.

• Irvokas kirjoitti:

Söpöjä. :) Tuo kissa on aika tutun näköinen. :D Hyvä ettei ole karkuun lähtenyt.
        Pennusta asti hyvä opettaa niin tottuu. Omat kissat kanssa reilu vuoden vanhoja. Siskoksia mutta niin erilaisia luonteeltaan.

Juuh, pysyy hyvin, mulla on semmonen kissan kantoreppu missä on ikkunat molemmin puolin sivussa. Sieltä sitten kattelee.

Voiiiiih.. ihania kun ovat noin hyvissä väleissä, no tietysti kun samaa pentuetta..☺

Tää kisu on kyllä aika peloton, joskus jopa röyhkeän peloton..ja syliin kyllä aina änkeämässä . Tassua oon opettanut antamaan ja istumaan..niin ja nousemaan takajaloilleen..No nyt se just hyppäs tähän kehräämään..ääh.

• Irvokas kirjoitti:

Katselin vielä äsken noita sun kisuleita ja pätkähti mieleen, että kun ovat meidän kissan kanssa samanikäisiä ja värityskin täsmää, niin mitäs jos ovatkin samaa pentuetta..Tää tapaus on syntyisin Turusta, entäs ne?
        Kehrääkö nuo kissat kun ovat noin sylikkäin?

• Wwuwuw kirjoitti:

Katselin vielä äsken noita sun kisuleita ja pätkähti mieleen, että kun ovat meidän kissan kanssa samanikäisiä ja värityskin täsmää, niin mitäs jos ovatkin samaa pentuetta..Tää tapaus on syntyisin Turusta, entäs ne?
        Kehrääkö nuo kissat kun ovat noin sylikkäin?

Turustahan ne, voin sanoa ettei ole samaa pesuetta. :) Tuli käytyä niitä pentuina jo katselemassa, pari sisarusta niillä on kanssa, harmaa / ruskea raidallisia.

Kyllä ne välillä kehrää kun pesevät toisiaan. Tuokin kuvan tapaus oli semmoinen, että Ripley (valkonaama) nukkui siinä ja Xeno sitten änki väkisin siihen samaan kasaan. :) Ripley on enemmänkin hillitty tarkkailija ja Xeno säätää kaikenlaista viirupäänä.

• Irvokas kirjoitti:

Turustahan ne, voin sanoa ettei ole samaa pesuetta. :) Tuli käytyä niitä pentuina jo katselemassa, pari sisarusta niillä on kanssa, harmaa / ruskea raidallisia.

Kyllä ne välillä kehrää kun pesevät toisiaan. Tuokin kuvan tapaus oli semmoinen, että Ripley (valkonaama) nukkui siinä ja Xeno sitten änki väkisin siihen samaan kasaan. :) Ripley on enemmänkin hillitty tarkkailija ja Xeno säätää kaikenlaista viirupäänä.

Oliskin ollut aikamoinen sattuma! Tai onhan tuokin jo aika sattumaa..Tämä kisu tuli meille sitten kyllä ihan täältä Helsingistä, kun omistaja ei voinutkaan sitä pitää. Sen nimi on Von Pompidou, eli Pommi. Koira on Hannibal...eli mm. Pupu.. ☺

• Wwuwuw kirjoitti:

Oliskin ollut aikamoinen sattuma! Tai onhan tuokin jo aika sattumaa..Tämä kisu tuli meille sitten kyllä ihan täältä Helsingistä, kun omistaja ei voinutkaan sitä pitää. Sen nimi on Von Pompidou, eli Pommi. Koira on Hannibal...eli mm. Pupu.. ☺

Kissapentueessa voi muuten pennuilla olla eri isät.

• Wwuwuw kirjoitti:

Kivat nimet, onko Hannibal nimetty valloittajan mukaan? Pompidou on aika erikoinen, sillä joku tausta mistä tullut? Hyvä että kisu saanut kodin teiltä. Aika paljon jätetään vain heitteille. :(

Ripleytä sanotaan kanssa Ripluksi yleensä. Xenolla on monta nimeä. Justiina, keno, kakkapylly, pökkelö. Kertoo paljon sen luonteesta. :P

Tuota en tiennytkään että voi olla useampi isä samassa pentueessa.

• Irvokas kirjoitti:

Kivat nimet, onko Hannibal nimetty valloittajan mukaan? Pompidou on aika erikoinen, sillä joku tausta mistä tullut? Hyvä että kisu saanut kodin teiltä. Aika paljon jätetään vain heitteille. :(

Ripleytä sanotaan kanssa Ripluksi yleensä. Xenolla on monta nimeä. Justiina, keno, kakkapylly, pökkelö. Kertoo paljon sen luonteesta. :P

Tuota en tiennytkään että voi olla useampi isä samassa pentueessa.

Hannibal vaan tuli jostain...kiltti koira se on ja tulee kaikkien kanssa toimeen, jopa tän kisulin..vaikka välillä vähän höykyttää, tosin kissa ärsyttää sitä tassuttamalla nassuun..

Juu, se selittää nuo täysin eri väritykset. Itse asiassa kaksosillakin ( siis ihmisillä) voi joskus harvoin olla eri isät.

• Wwuwuw kirjoitti:

Hannibal vaan tuli jostain...kiltti koira se on ja tulee kaikkien kanssa toimeen, jopa tän kisulin..vaikka välillä vähän höykyttää, tosin kissa ärsyttää sitä tassuttamalla nassuun..

Juu, se selittää nuo täysin eri väritykset. Itse asiassa kaksosillakin ( siis ihmisillä) voi joskus harvoin olla eri isät.

Pompidou -nimi tuli taas täällä palstalla keksittyä. Tein aloituksen, että mikä kissalle nimeksi?

Kissat on aina aatelisia ja siksi se on Von...

Xeno? Googletin.." Stranger; foreigner; alien "
        Ja Ellen Ripley? Alienista? Toinen on alien ja toinen niiden tuhoaja! Menikö oikein?

• Wwuwuw kirjoitti:

Pompidou -nimi tuli taas täällä palstalla keksittyä. Tein aloituksen, että mikä kissalle nimeksi?

Kissat on aina aatelisia ja siksi se on Von...

Xeno? Googletin.." Stranger; foreigner; alien "
        Ja Ellen Ripley? Alienista? Toinen on alien ja toinen niiden tuhoaja! Menikö oikein?

Juu kissat on vähän semmosia, tarvii välillä vähän näpäyttää. Mintun häntä on kanssa kiva leikkikalu välillä. Minttua ei paljoa hetkauta vaikka kokeilevat.

Aa ok. Koitin kanssa tuota Pompidouta googletella. Aattelin että jostain Kreikan historiasta voisi olla.

Vai aina aatelisia. :) "Von Kakkapylly".... mikä jottei. :D

Juuh meni oikein, Xeno lyhennetty vaan Xenomorph:sta. Alieniä tulee fanitettua jonkin verran niin siitä sitten. Ellen Ripley tietenkin yksi parhaimpia hahmoja.

• Irvokas kirjoitti:

Juu kissat on vähän semmosia, tarvii välillä vähän näpäyttää. Mintun häntä on kanssa kiva leikkikalu välillä. Minttua ei paljoa hetkauta vaikka kokeilevat.

Aa ok. Koitin kanssa tuota Pompidouta googletella. Aattelin että jostain Kreikan historiasta voisi olla.

Vai aina aatelisia. :) "Von Kakkapylly".... mikä jottei. :D

Juuh meni oikein, Xeno lyhennetty vaan Xenomorph:sta. Alieniä tulee fanitettua jonkin verran niin siitä sitten. Ellen Ripley tietenkin yksi parhaimpia hahmoja.

Sä olet kiva tyyppi. Oletko sinkku? Se on ihme jos olet. Mun mielestä kertoo miehestä ( ja naisesta) paljon se, miten eläimiä kohtelee.

En siis kysele sun sinkkuutta oman kiinnostuksen takia kun suhteessa olen, vaan ihan uteliaisuuttani.

Toi Pompidou nimi vaan tuli jostain muistin syövereistä..joku entinen Ranskan presidentti..Me oltiin jo kutsuttu kisua( se oli sen entinen sangen omaperäinen nimi) Pommiksi..se nimi taas tuli yhdestä tyhmästä vitsistä, kun entiset omistajat olivat jotain arabeja ja ukko sanoi, että sen sisälle on varmaan piilotettu pommi. ..

Edesmennyttä koiruutta, jolla oli pitkät perskarvat nimitettiin välillä pekkakahvaksi, eli...noniin.

Mä lähden vielä tänään kattoon Captain Marvelin..Scifi ja fantasia..👍

• Wwuwuw kirjoitti:

Sä olet kiva tyyppi. Oletko sinkku? Se on ihme jos olet. Mun mielestä kertoo miehestä ( ja naisesta) paljon se, miten eläimiä kohtelee.

En siis kysele sun sinkkuutta oman kiinnostuksen takia kun suhteessa olen, vaan ihan uteliaisuuttani.

Toi Pompidou nimi vaan tuli jostain muistin syövereistä..joku entinen Ranskan presidentti..Me oltiin jo kutsuttu kisua( se oli sen entinen sangen omaperäinen nimi) Pommiksi..se nimi taas tuli yhdestä tyhmästä vitsistä, kun entiset omistajat olivat jotain arabeja ja ukko sanoi, että sen sisälle on varmaan piilotettu pommi. ..

Edesmennyttä koiruutta, jolla oli pitkät perskarvat nimitettiin välillä pekkakahvaksi, eli...noniin.

Mä lähden vielä tänään kattoon Captain Marvelin..Scifi ja fantasia..👍

Kiitos, ja samoin. :) Sinkkuhan sitä. Eipä tässä mikään kiire. Tullut kanssa aikamoinen elämänmuutos viimevuosina niin eipä se sillai.

Hyvää leffailua, kerro sitten oliko hyvä pätkä. Tuli kanssa käytyä Tuorlassa observatoriolla, kun joku avoimet ovet oli tänään. Tuli hommattua Star Trek 50-vuotis juhlamuki sieltä samalla. :)

• Irvokas kirjoitti:

Kiitos, ja samoin. :) Sinkkuhan sitä. Eipä tässä mikään kiire. Tullut kanssa aikamoinen elämänmuutos viimevuosina niin eipä se sillai.

Hyvää leffailua, kerro sitten oliko hyvä pätkä. Tuli kanssa käytyä Tuorlassa observatoriolla, kun joku avoimet ovet oli tänään. Tuli hommattua Star Trek 50-vuotis juhlamuki sieltä samalla. :)

Ja back.. Ihan ok, Marvelin pätkiä..Oletin että siinä olisi ollut enemmän Avengersien kavereita, kun siinä oli Furykin, eli Samuel L. Jackson..3D tuo tietty aina oman elämyksensä..Loppua kohden parani..kuten yleensä vastaavissa pätkissä on tapana..Kertoi Shieldin synnystä ja senkin miksi Furyllä on simälappu. Jos tiedät näitä juttuja. Jos et niin, kuulostaa varmaan ihan diipadaapalta.

Kissoista tuli myös kyllä ihan uus näkemys..iik. 😂

Sun tapasia miehiä tää palsta kaipaa enemmän.. 👍 Ettei Disse ole ihan yksin..tai onhan täällä muitakin kivoja miehiä..kuten Pujis..ja M184 nyt ainakin.

• Wwuwuw kirjoitti:

Ja back.. Ihan ok, Marvelin pätkiä..Oletin että siinä olisi ollut enemmän Avengersien kavereita, kun siinä oli Furykin, eli Samuel L. Jackson..3D tuo tietty aina oman elämyksensä..Loppua kohden parani..kuten yleensä vastaavissa pätkissä on tapana..Kertoi Shieldin synnystä ja senkin miksi Furyllä on simälappu. Jos tiedät näitä juttuja. Jos et niin, kuulostaa varmaan ihan diipadaapalta.

Kissoista tuli myös kyllä ihan uus näkemys..iik. 😂

Sun tapasia miehiä tää palsta kaipaa enemmän.. 👍 Ettei Disse ole ihan yksin..tai onhan täällä muitakin kivoja miehiä..kuten Pujis..ja M184 nyt ainakin.

Nice, katsoa se jossain vaiheessa kanssa. Tullut nuo muutkin katottua tuota sarjaa. Ne on ihan ok, toivottavasti ei tule liikaa niitä kuitenkaan. Menee helposti siihen että väkisin väännetään niitä. Spiderman kanssa rebootattu liian monta kertaa.

Jaah. :D Noo, onhan täälllä ihan ok tyyppejä kyllä, sitä mitä nyt välillä lueskellu.

• moikkelis-

Kuinkas aloittajan sunnuntai on mennyt?

• uus.trollikka

Avokki kävi nukuttamassa pojat omiin sänkyihinsä ja siirtyi katsomaan olkkarin sohvalle jääkiekkoa, mä valmistelin huomista ruokaa. Avokki "kuorsaa" sohvalla täydessä unessa, säädin TV:n hieman hiljasemmalle ja kävin suihkussa. Luen ja kirjoittelen palstalle hetken aikaa ja alan nukkumaan kun nukuttaa. Uskon herääväni siihen kun mies viimein kömpii mun viereeni, pieniltä torkuiltaan.

Ja ennen kuin joku nerokas kysyy miksen mä herätä häntä: siksi ett tekee pitkää päivää yleensä, jos on niin väsynyt ett nukahtaa JÄÄKIEKKOA katsoessaan, saa ensin rauhassa nukkua väsymystään pois! Kummankin etua ajatellen.... ;))
      Huomenna on huomisen asiat ja ylihuomenna... kempä kertois sen, ken arvaisi huomisen!

• pihallatipunen

Sekokuula Ninni ja ATM-avokki :))

• pihallatipunen
        pihallatipunen kirjoitti:

Sekokuula Ninni ja ATM-avokki :))

Äläpä käytä mun nimimerkkiäni haukkumiseen. En itse ole tuota mieltä. En edes lukenut. Enkä ollut edes hereillä tuohon aikaan....

• uus.trollikka
        pihallatipunen kirjoitti:

Äläpä käytä mun nimimerkkiäni haukkumiseen. En itse ole tuota mieltä. En edes lukenut. Enkä ollut edes hereillä tuohon aikaan....

Ja kutten mä noteeraa enää noita tuonkaltaisia, koska mun nikkeilläni on niin monta kertaa kakkaa jauhettu ja heitetty.
        Aluks kävin asiasta kiivaana, mutt toiset lohdutti tietävänsä,etten mä ole silloin ollut kirjoittamassa. Tarpeeks kun älytöntä älämölyä minuna on ollut, tai koko nikke rekattu pois multa; mä yleensä vaihdan nikken uuteen... jota käytän taas vakituisena, kunnes- jne.
        Päivänjatkoja sulle.

• köhisijä

On sellainen olo että flunssa yrittää tulla. Oma syy osittain, kun liikuin eilen liian vähissä vaatteissa kylmässä tuulessa. Olen ottanut sinkkisuihketta, hunajaa ja valkosipulia. Haaveilemani lenkkeilyt viikonloppuna on pakko jättää väliin.

• JaanaTyv

Himassa, pienkerrostalo Espoossa, rivari haussa muualta ja työt stadissa, taas kerran vituttaa, asunut nykyisessä yli 6vuotta, alakertaan muutti 3 vuotta sitten virolais ämmä jonka pentu oli silloin vajan vuoden ikäinen, lapsi huutaa kaiket yöt ja ämmä lisäks, vuorotyö ja nyt kuunnellut sitä menoa tarpeeksi, en jää venaa milloin saa toisen sosiaalipennun.

• Kiitos kysymästä. Ihan mukava ilta. Salilla käyty ja sen jälkeen saunassa.

Huomenna ajattelin aamusta käydä hiihtämässä ennenkuin aurinko alkaa lämmittää. Puoliltapäivin sitten kauppaan tuonne keskustaan. Siellä on varmaan vaalitelttoja joten hyvällä tuurilla saa vatsan täyteen ja kahvia sen verran ettei tarvi kotona keittää.

• Mikä hitto siinä on, että aina kun joku mainitsee sanan kahvi, niin mun alkaa tehdä sitä mieli. Vois kyllä pistää kupposen tulee.. Onko mut hypnotisoitu, pim!?

• Wwuwuw kirjoitti:

Mikä hitto siinä on, että aina kun joku mainitsee sanan kahvi, niin mun alkaa tehdä sitä mieli. Vois kyllä pistää kupposen tulee.. Onko mut hypnotisoitu, pim!?

Kahvi on se elämän eliksiiri ja ylläpitävä voima.

• M184 kirjoitti:

Kahvi on se elämän eliksiiri ja ylläpitävä voima.

Ehkä se onkin syy miksi Suomi on onnellisuustilastojen ykkösenä..Se, tai jäätelön syönti. Missäs muussa me ollaan ykkösinä? Puhtain ilma ja tasa-arvo..

• Unenikaunein

Lepäilyä.
      Lauantaipäivä kuluu pitkästä aikaa todella kivan harrastuksen seuraamisessa.
      Kumpa olisi edes toivoa muustakin kivasta.

• SiemenS666

kaljaa ja vatkausta luvassa Behemothin tahdissa. Mitäpä sitä muuta.

• ätminelämää

Tylsäähän tää on mutta niin se on jokainen viikonloppu ätmillä.

• Totuus-

Saunaan 8 minuutin päästä

• Tänään olisi taas tuttavallisesti täytettyjä paprikoita luvassa.

Tällä kertaa leivinpaperin kanssa.

• Oikein, ne ovat varmasti hyviä. itse laitan tässä uunissa perunalohkoja ja kanan ohutfileitä, tulee varmaan ihan hyvää.

• Harmaaritari kirjoitti:

Oikein, ne ovat varmasti hyviä. itse laitan tässä uunissa perunalohkoja ja kanan ohutfileitä, tulee varmaan ihan hyvää.

Luin erään ravintolan ruokalistaa ja siellä oli piripiri kanaa. Mitä se semmoinen on ja kuin tehdään?

• misspönttöuuni kirjoitti:

Luin erään ravintolan ruokalistaa ja siellä oli piripiri kanaa. Mitä se semmoinen on ja kuin tehdään?

Näyttäisi olevan chilipohjainen mausteseos, varmaan sulle ainakin maistuis kun tykkäät mausteisesta:

https://yhteishyva.fi/reseptit/piri-piri-broileri/recipe-21489

Itse en oikein noista chileistä tiedä, toisinaan tykkään mutta sitten kun tulee käytettyä liian usein tavallaan aina hetkeksi sitten kyllästyy. Mutta ei ollenkaan pahan näköinen tuo ohje, kohtuullinen valmistettava ja varmaan hyvää tulee.

Näyttäisi olevan chilipohjainen mausteseos, varmaan sulle ainakin maistuis kun tykkäät mausteisesta:

Itse en oikein noista chileistä tiedä, toisinaan tykkään mutta sitten kun tulee käytettyä liian usein tavallaan aina hetkeksi sitten kyllästyy. Mutta ei ollenkaan pahan näköinen tuo ohje, kohtuullinen valmistettava ja varmaan hyvää tulee.

Hitto, se näytti hyvältä. Ruskealta, rapealta, limeä kun puristaa päälle tuosta ja mums. :)

Mutta piripiri kanassa kuulostaa laittomalta. Portugalista? En tiennyt, luulin Aasiaa alkuperäksi.

Chili...ei saa syödä enää...

Voikohan se raflassa olla kuin tulista, lähteekö asiakas ihan lentoon?

Nälkä! On pakko lähteä syömään. Ihan kohta..

Tänään tekee mieli kaikkea herkkua. Ois mutakaakku pakkasessa ja ja..ja..ja...

"Voikohan se raflassa olla kuin tulista, lähteekö asiakas ihan lentoon?"

Eikäs ne raflat aina ilmoita sen tulisuusasteen, ainakin jon kysyy ja ehkä voi tilata pikkuisen vähemmän tulisena?

Tuli muuuten hyvää minun kanapaistoksesta, yksinkertaiset asiat on usein parhaita.

Eli siis mullahan oli 2 päksiä mausteliemessä olevia kanan ohtufileitä ja kilo melko isokokoisia luomuperunoita.

Perunat lohkoin kuorimatta semmoisiksi suupalan kokoisiksi, ripottelin päälle suolaa ja reippaasti rypsiöljyä (mikä tahansa ruokaöljy käynee) ja vähän sekoittelin, tämä siis tapahtui uunivuoassa jonka lykkäsin sitten parisataa-asteiseen uuniin.

Jonkin ajan päästä aloin valmistelemaan kanat eli ne jo maustetut fileet meni uunipellille (muista laittaa leivinpaperi alle), valkosipulin kynsiä sitten vaan vähän leikkelin vähän fileiden päälle. fileet meni uuniin kun perunaty oli olleet siellä jo n. 30min.

Fileiden olisi pitänyt olla valmiita ehkä jo noin vartissa mutta en ihan luottanut, haluan kypsää niin ne oli varmaan puolisen tuntia ja perunat siis muhineet siinä vaiheessa n. tunnin.

Tuli älyttömän hyvää, kanafileet oli pehmeitä ja herkullisia kuten myös perunat ja syntyi tosi vähillä aineksilla & helposti. Perunoista olisi tullut ehkä vielä parempia (ruskettuneempia) jos nekin olisi tullut laitettua laakeammin uunipellille mutta hyvä oli noinkin. Hyvä minä.

• Pönttö.ulkona
        Harmaaritari kirjoitti:

"Voikohan se raflassa olla kuin tulista, lähteekö asiakas ihan lentoon?"

Eikäs ne raflat aina ilmoita sen tulisuusasteen, ainakin jon kysyy ja ehkä voi tilata pikkuisen vähemmän tulisena?

Tuli muuuten hyvää minun kanapaistoksesta, yksinkertaiset asiat on usein parhaita.

Eli siis mullahan oli 2 päksiä mausteliemessä olevia kanan ohtufileitä ja kilo melko isokokoisia luomuperunoita.

Perunat lohkoin kuorimatta semmoisiksi suupalan kokoisiksi, ripottelin päälle suolaa ja reippaasti rypsiöljyä (mikä tahansa ruokaöljy käynee) ja vähän sekoittelin, tämä siis tapahtui uunivuoassa jonka lykkäsin sitten parisataa-asteiseen uuniin.

Jonkin ajan päästä aloin valmistelemaan kanat eli ne jo maustetut fileet meni uunipellille (muista laittaa leivinpaperi alle), valkosipulin kynsiä sitten vaan vähän leikkelin vähän fileiden päälle. fileet meni uuniin kun perunaty oli olleet siellä jo n. 30min.

Fileiden olisi pitänyt olla valmiita ehkä jo noin vartissa mutta en ihan luottanut, haluan kypsää niin ne oli varmaan puolisen tuntia ja perunat siis muhineet siinä vaiheessa n. tunnin.

Tuli älyttömän hyvää, kanafileet oli pehmeitä ja herkullisia kuten myös perunat ja syntyi tosi vähillä aineksilla & helposti. Perunoista olisi tullut ehkä vielä parempia (ruskettuneempia) jos nekin olisi tullut laitettua laakeammin uunipellille mutta hyvä oli noinkin. Hyvä minä.

Tuoksuu tänne asti, hyvää! :)

Uskon. Erikoisesti pidin kohdasta kynnet fileen päällä. Nam.

Teet tosi paljon tuota evästä itse...

Menetkö tarkkaan minkään reseptin mukaan vai teetkö aina vähän silleen näppituntumalta? Kysyy orjallisesti ohjeita noudattava piripiri kananen :D

• Pönttö.ulkona kirjoitti:

Tuoksuu tänne asti, hyvää! :)

Uskon. Erikoisesti pidin kohdasta kynnet fileen päällä. Nam.

Teet tosi paljon tuota evästä itse...

Menetkö tarkkaan minkään reseptin mukaan vai teetkö aina vähän silleen näppituntumalta? Kysyy orjallisesti ohjeita noudattava piripiri kananen :D

Juu, tuleehan tuota aina laittettua toisinaan, usein viikonlopuisin, teen kuitenkin aina isomman satsin kerralla, nytkin laitetusta riittää 3-4 syömiskertaa.

Ihan näppituntumalla useimmiten tulee mentyä kun ei mulla niitä kaikkia hienoja mausteita sun muita lisukkeita kuitenkaan löydy joita ohjeissa vaaditaan. Paistoaikoja tulee katsottua niin kuin nytkin fileille yhdestä ohjeesta tsekkasin että 15min. riittäisi mutta pidin varulta tuplat kun oli ehkä vähn paksumpia nuo minun fileet, hyviä tuli eikä kuivahtaneet tupla-ajallakaan.

On se ohjeidenkin noudattaminen varmaan hyvä juttu, mulla vaan laiskuus hommata kaikkea vaadittua yleensä sitten laittaa aina vähän tai paljon soveltamaan. Tee sie piri-piri kanaa joskus, varmaan on hyvää :)

Nyt pitänee lähtä ruokalevolle :)

Juu, tuleehan tuota aina laittettua toisinaan, usein viikonlopuisin, teen kuitenkin aina isomman satsin kerralla, nytkin laitetusta riittää 3-4 syömiskertaa.

Ihan näppituntumalla useimmiten tulee mentyä kun ei mulla niitä kaikkia hienoja mausteita sun muita lisukkeita kuitenkaan löydy joita ohjeissa vaaditaan. Paistoaikoja tulee katsottua niin kuin nytkin fileille yhdestä ohjeesta tsekkasin että 15min. riittäisi mutta pidin varulta tuplat kun oli ehkä vähn paksumpia nuo minun fileet, hyviä tuli eikä kuivahtaneet tupla-ajallakaan.

On se ohjeidenkin noudattaminen varmaan hyvä juttu, mulla vaan laiskuus hommata kaikkea vaadittua yleensä sitten laittaa aina vähän tai paljon soveltamaan. Tee sie piri-piri kanaa joskus, varmaan on hyvää :)

Kuulostaa järkevältä ja taloudelliselta toteutukselta.

Kana muuten saa olla mieluummin kuivaa kuin vetisen mehevää. Minusta on parempi niin. ja kokeilepa ensi kerralla parmesaanikanaa, valkosipulia, kookoskermaa (maitoa), riisiä jne. Hyvää! Testattu.

Minä lähden käyttämään hoitohauvavauvaa ulkona, sulle hyviä ruokaperräisiä niinku idässä sanotaan! :)

• uus.trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

Mulle on tullut pieni kutina siitä ett taidat olla keittiön ihme, oikea ammattilainen sillä alalla ja oikaiset noita ohjeita niin ett ett vähemmänkin taitava onnistuu... ihan pienellä vaivalla, kaupan puolivalmisteista ja rohkaistuu yrittämään tehdä itse ruokansa.
        Eipä tarvitse vastata... sinähän ett myöntäis kuitenkaan, vaikka kohdilleen osuisikin. Näin on!

Selittäis myös paljon sun tuntemaasi epäluuloa naisten käyttäytymistä kohtaan... näkee ja kuulee ihan liian paljon ja sitt se menee jo ööveriks asti-> yleistät!
        Ravintolakulttuuri on ihan oma kulttuurinsa, eikä kaikkien esim. tarvitse mennä nykyisen virran mukana... se siitä.

Ei kaikkien naistyöntekijöiden eikä naisasiakkaidenkaan.
        Kohta syödään kalapataa ja kuumassa vedessä huuhdottuja kuorittua katkarapua voi lisätä joukkoon tillisilppua, ken haluaa. Lisäksi aamulla leivottua kauraleipää ja voita leivälle.
        Pojille vanilja jäätelöä ja Pirkan tummasuklaahippuja (tarkoitettuja leivontaan) käy hyvin makean jäätelön joukkoon, oppivat niihinkin! (ei tarvitse olla sokeripommia)

• uus.trollikka kirjoitti:

Mulle on tullut pieni kutina siitä ett taidat olla keittiön ihme, oikea ammattilainen sillä alalla ja oikaiset noita ohjeita niin ett ett vähemmänkin taitava onnistuu... ihan pienellä vaivalla, kaupan puolivalmisteista ja rohkaistuu yrittämään tehdä itse ruokansa.
        Eipä tarvitse vastata... sinähän ett myöntäis kuitenkaan, vaikka kohdilleen osuisikin. Näin on!

Selittäis myös paljon sun tuntemaasi epäluuloa naisten käyttäytymistä kohtaan... näkee ja kuulee ihan liian paljon ja sitt se menee jo ööveriks asti-> yleistät!
        Ravintolakulttuuri on ihan oma kulttuurinsa, eikä kaikkien esim. tarvitse mennä nykyisen virran mukana... se siitä.

Ei kaikkien naistyöntekijöiden eikä naisasiakkaidenkaan.
        Kohta syödään kalapataa ja kuumassa vedessä huuhdottuja kuorittua katkarapua voi lisätä joukkoon tillisilppua, ken haluaa. Lisäksi aamulla leivottua kauraleipää ja voita leivälle.
        Pojille vanilja jäätelöä ja Pirkan tummasuklaahippuja (tarkoitettuja leivontaan) käy hyvin makean jäätelön joukkoon, oppivat niihinkin! (ei tarvitse olla sokeripommia)

No en todellakaan mikään ihme mutta ihan itselleni kelpaavaa evästä kyllä onnistun melkein mistä vaan tekemään. Kun pitää hommat yksinkertaisena eikä sotke liikaa elementtejä mukaan tämmöinen vähemmän taitavakaan harvemmin onnistuu ihan täysin pilaamaan perusraaka-ainetta.

Itse teit kauraleipää? se on varmaan tosi hyvää tuoreena kahvin kanssa. Itse koen tuollaiset liian työläiksi minun tehdä mutta kyllä maistuis :) Ehkä pitäis jonkin sortin leipäkone hommata.

• uus.trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

No en todellakaan mikään ihme mutta ihan itselleni kelpaavaa evästä kyllä onnistun melkein mistä vaan tekemään. Kun pitää hommat yksinkertaisena eikä sotke liikaa elementtejä mukaan tämmöinen vähemmän taitavakaan harvemmin onnistuu ihan täysin pilaamaan perusraaka-ainetta.

Itse teit kauraleipää? se on varmaan tosi hyvää tuoreena kahvin kanssa. Itse koen tuollaiset liian työläiksi minun tehdä mutta kyllä maistuis :) Ehkä pitäis jonkin sortin leipäkone hommata.

Hae pataleipä ohje, se vaikka kauraleipänä. Nostata se leipäsi jauhotetun leikkuulaudan päällä, siitä se onsun helppo kiepauttaa jauhoinen leipä tulikuumaan pataan. Kansi päälle ja paistumaan 225°c noin 30-35 min. kansi pois jatkat paistoa vielä 10-15 min. kunnes pinta on ruskea, muttei palanut. Jäähdytät leipää ainakin ½-tuntia ennen kuin leikkaat ja säilytät paperipussissa, et teflonpussissa!

Jos sulla on valurautainen pata, se on paras paistaessa leipää uunissa, mutt ihan pellilläkin se onnistuu hyvin. (paistat vähän matalammassa lämmössä ja kauemmin, ilman päälle laitettavaa kantta) Taikinan voit tehdä edlisenä iltanakin ja nostattaa se jääkaapissa, tai teet taikinan aamulla ennentöihin lähtöä ja jätät kelmun alle nousemaan vaikka 10-16 tuntia. Vehnäjauhoja pöydälle ja muotoilet sen leiväksi samalla kun hiukan poistat suurempia ilmakuplia sitä ei tarvitse vaivata, anna nousta ainakin tunti,sillä leikkuulaudalla.

Helpompaa leipomista ei oikeastaan ole! Muista pestä leipomisvälineet heti, muuten sulla on lähes sementtiä, kaikessa mihin kaurataikina on kuivunut kiinni!Lue edes reseptit pataleivistä.

Hae pataleipä ohje, se vaikka kauraleipänä. Nostata se leipäsi jauhotetun leikkuulaudan päällä, siitä se onsun helppo kiepauttaa jauhoinen leipä tulikuumaan pataan. Kansi päälle ja paistumaan 225°c noin 30-35 min. kansi pois jatkat paistoa vielä 10-15 min. kunnes pinta on ruskea, muttei palanut. Jäähdytät leipää ainakin ½-tuntia ennen kuin leikkaat ja säilytät paperipussissa, et teflonpussissa!

Jos sulla on valurautainen pata, se on paras paistaessa leipää uunissa, mutt ihan pellilläkin se onnistuu hyvin. (paistat vähän matalammassa lämmössä ja kauemmin, ilman päälle laitettavaa kantta) Taikinan voit tehdä edlisenä iltanakin ja nostattaa se jääkaapissa, tai teet taikinan aamulla ennentöihin lähtöä ja jätät kelmun alle nousemaan vaikka 10-16 tuntia. Vehnäjauhoja pöydälle ja muotoilet sen leiväksi samalla kun hiukan poistat suurempia ilmakuplia sitä ei tarvitse vaivata, anna nousta ainakin tunti,sillä leikkuulaudalla.

Helpompaa leipomista ei oikeastaan ole! Muista pestä leipomisvälineet heti, muuten sulla on lähes sementtiä, kaikessa mihin kaurataikina on kuivunut kiinni!Lue edes reseptit pataleivistä.

Hain, tuommoinen kaurainen löytyi:

http://sikkesumari.com/2016/01/19/pataleipa-mika-nerokas-keksinto/

Joo, kiits vinkistä, vaikuttaa tosiaan uskomattoman helpolta niin tuota voisi kyllä kokeilla. Pitääpä koettaa muistaa joskus kun kaupassa ärsyttää ettei täällä näytä olevan hyvää leipää, tänään viimeksi cittarissa kävi niin, ja tehdä sitten isse hyvää :)

No niin, pataleipä tehty, tosin sovelsin sen verran että tein silokonivuoassa. Ihan hyvä tuli niinkin ja oli tosiaan helppo. tätä voi tehdä kyllä toistekin :) -mutustaa silikonivuokaleipää juustolla & kinkulla-

• uus.trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

No niin, pataleipä tehty, tosin sovelsin sen verran että tein silokonivuoassa. Ihan hyvä tuli niinkin ja oli tosiaan helppo. tätä voi tehdä kyllä toistekin :) -mutustaa silikonivuokaleipää juustolla & kinkulla-

Ensimmäinen tehtynä sulla nyt, ja kuten sanoin leipominen on helppoa! Siihen leipään voi lisätä sitt mielensä mukaisia lisukkeita pikkuisen vain aina kerrallaan. Paahdettua (rouskuvaa) sipulia, siinä valmiin taikinan "taitto vaiheessakin" tai auringonkukan kuorittuja siemeniä, tai pinjan siemeniä,1 dl hienoa porkkana raastetta. (valkosipuli, rosmariini tai tinjami... jne!)

Kokeillen löydät ne omat suosikkisi. Samasta taikinasta voit lusikoida myös sämpyliä pellille leivinpaperin päälle, ripottelet hieman kaurahiutaleita tai vehnäjauhoja teesihdin kautta niille aihioille ja painelet kevyesti muotoonsa... jätät ne peitettynä nousemaan ainakin ½-1 tuntiin ja paistat uunissa kypsäks! Siitä se alkaa, kunhan ensin vauhtiin pääsee.

Mä muuten paistan ain joskus pullataikinaa; kakkujen teflonisessa rengasvuokassa, voitelen pikkupullat pullasutin kanssa sulatetulla voilla, kierritän ne kanelisokerissa ja ladon niitä limittäin (kuin lumilyhdyä) teflon vuokaan, nostatan ja paistan ne -> "tulee nyhtöpullaa", irtoavat sormin nykäisten toisistaan ja maistuvat lähinnä korvapuusteille! Säilyvät pehmeenpinä muutaman ajan kauemmin kuin pikkupullat yleensä... siis jos ei tule syödyksi heti.
        Yks muksuista syö haarukan nokasta tätä pullaa tai munkkeja; ettei sormet "tähmäristy".
        =))))
        Nyt mä aloitan toimistotyöt viimeinkin, hyviä päivänjatkoja kaikille!

Piilo-Ramsey! No niin.

'Älä pidä leipiäsi kuvun alla' on muunnos kynttilän pitämisestä vakan alla.

Mokoma masterchef...

Siellä sitä brassaillaan jo silikonivuoalla!

Piilo-Ramsey! No niin.

'Älä pidä leipiäsi kuvun alla' on muunnos kynttilän pitämisestä vakan alla.

Mokoma masterchef...

Siellä sitä brassaillaan jo silikonivuoalla!

No kun semmoinen sattui olemaan niin käytin :) Muttajoo, mukavaa kun täällä palstalla sukupouolisotien välillä joskus voidaan ihan asiallisiakin hommia haastella ja toisinaan myös kokeilla kun hyvää vinkkiä tulee, oli tosiaan helppo tuo pataleipähommeli, onnistuis sultakin :), niin ja sultahan silloin sain sen täytepaprikahommelivinkin, mainio sekin oli :) Mielenkiintoinen kokeilu kieltämättä oli pataleipä. Harmi kun ruisleipä menee sitten jo heittämällä haastteellisemmaksi, sitä kun kuitenkin eniten tulee syötyä. Tuo pataleipä on kyllä myös hyvää kahvin tai teen kanssa niin varmaan yt kun tietää että tulee helposti kynnys pyöräyttää taikina on paljon pienempi kuin ennen.

Ensimmäinen tehtynä sulla nyt, ja kuten sanoin leipominen on helppoa! Siihen leipään voi lisätä sitt mielensä mukaisia lisukkeita pikkuisen vain aina kerrallaan. Paahdettua (rouskuvaa) sipulia, siinä valmiin taikinan "taitto vaiheessakin" tai auringonkukan kuorittuja siemeniä, tai pinjan siemeniä,1 dl hienoa porkkana raastetta. (valkosipuli, rosmariini tai tinjami... jne!)

Kokeillen löydät ne omat suosikkisi. Samasta taikinasta voit lusikoida myös sämpyliä pellille leivinpaperin päälle, ripottelet hieman kaurahiutaleita tai vehnäjauhoja teesihdin kautta niille aihioille ja painelet kevyesti muotoonsa... jätät ne peitettynä nousemaan ainakin ½-1 tuntiin ja paistat uunissa kypsäks! Siitä se alkaa, kunhan ensin vauhtiin pääsee.

Mä muuten paistan ain joskus pullataikinaa; kakkujen teflonisessa rengasvuokassa, voitelen pikkupullat pullasutin kanssa sulatetulla voilla, kierritän ne kanelisokerissa ja ladon niitä limittäin (kuin lumilyhdyä) teflon vuokaan, nostatan ja paistan ne -> "tulee nyhtöpullaa", irtoavat sormin nykäisten toisistaan ja maistuvat lähinnä korvapuusteille! Säilyvät pehmeenpinä muutaman ajan kauemmin kuin pikkupullat yleensä... siis jos ei tule syödyksi heti.
        Yks muksuista syö haarukan nokasta tätä pullaa tai munkkeja; ettei sormet "tähmäristy".
        =))))
        Nyt mä aloitan toimistotyöt viimeinkin, hyviä päivänjatkoja kaikille!

Et sä kyllä narrannut, oli helppo ja sopii minun filosodiaan siitä että erilaisia kippoja ei saa kerralla kovin montaa sotkeentua, nyt kahta käytin, salaattikulhoja ja silikonivuokaa niin pysyi hyvin kurissa.

Pullanpaistamiset taidan kyllä jättää taitavammille, pannari on mitä itse teen mutta pullaa ei taida uskaltaa kokeilla :)

No kun semmoinen sattui olemaan niin käytin :) Muttajoo, mukavaa kun täällä palstalla sukupouolisotien välillä joskus voidaan ihan asiallisiakin hommia haastella ja toisinaan myös kokeilla kun hyvää vinkkiä tulee, oli tosiaan helppo tuo pataleipähommeli, onnistuis sultakin :), niin ja sultahan silloin sain sen täytepaprikahommelivinkin, mainio sekin oli :) Mielenkiintoinen kokeilu kieltämättä oli pataleipä. Harmi kun ruisleipä menee sitten jo heittämällä haastteellisemmaksi, sitä kun kuitenkin eniten tulee syötyä. Tuo pataleipä on kyllä myös hyvää kahvin tai teen kanssa niin varmaan yt kun tietää että tulee helposti kynnys pyöräyttää taikina on paljon pienempi kuin ennen.

Kapusta, vispilä, silikonisuti, sauva, vatkain, kihveli...

Juu, en lähde tähän kerhoon. Jos ei erota noita kuutta, ei kuulu teidän Ramsey-kerhoonne.

Minussa on oikeasti joku sellainen vika, että kun näen desilitramitat ja sen koko reseptin, hermostun suunnattomasti.

Nytkään en pysty lukemaan trollikan ja sun kuvauksia. Oli pakko käydä välilä iltalehdessä maakuntalehdet läpi.

Juu, heippa ei mulle vaikka hyvää tarkoitat.

• uus.trollikka
        Harmaaritari kirjoitti:

Et sä kyllä narrannut, oli helppo ja sopii minun filosodiaan siitä että erilaisia kippoja ei saa kerralla kovin montaa sotkeentua, nyt kahta käytin, salaattikulhoja ja silikonivuokaa niin pysyi hyvin kurissa.

Pullanpaistamiset taidan kyllä jättää taitavammille, pannari on mitä itse teen mutta pullaa ei taida uskaltaa kokeilla :)

Hapan ruispataleipä!

Suomen kansallisruoaksi on valittu ruisleipä. Hapatettu ruisleipä syntyy myös kotikeittiössä ilman leivinuunia ja taikinajuurta, kun sen tekee pataleipänä ruisleipäaineksista.

AINEKSET
        Lisää kauppalistalle
        7 dl ruisleipäaineksia ( Myllärin Kotileivonta-ainekset)
        1/2 tl kuivahiivaa
        3 1/2 dl vettä

VALMISTUSOHJE

1. Yhdistäkulhossa kuivat aineet. Lisää lämpöinen ( 42 astetta) vesi ja sekoita nopeasti. Älä vaivaa taikinaa! Peitä kulho kelmulla ja jätä taikina huoneenlämpöön kohoamaan 12–24 tunniksi. Mitä pidempi kohotusaika on, sitä enemmän leipään syntyy happoa ja makua.

2. Kumoa taikina reilusti jauhotetulle pöydälle. Voit käyttää ruisleipäaineksia tai ruisjauhoja. Muotoile taikinasta pyöreä leipä, mutta älä vaivaa taikinaa. Peitä leivinliinalla ja anna kohota vielä puoli tuntia.

3. Pane kannellinen, 2–3 litran uunipata kylmään uuniin ja käännä termostaatti 225 asteeseen. Kun taikina on kohonnut pöydällä puolisen tuntia, ota kuuma pata uunista ja nosta taikina tulikuumaan pataan. Ripausta päälle hivenen ruisjauhoja niin saat kauniin leivän. Pane kansi päälle ja nosta pata uuniin 30 minuutiksi. Ota tämän jälkeen kansi pois, laske lämpö 200 asteeseen ja jatka paistamista vielä 40-50 minuuttia.

4. Ota pata uunista ja kumoa leipä. Se irtoaa padasta helposti.
        Kypsä leipä kumisee kun sitä napauttaa pohjaan.
        Peitä leipä leivinliinalla, jotta kuori pehmenee.

Mikä tässä nyt on sen vaikeampaa, kuin kauraleivässä?

Valurautapadan voit ostaa vaikka kirpputorilta, n.10-20 €: lla, jos sulla ei sellaista ole.
        Sen ei tarvitse olla upouusi tai merkkituote, joka voi maksaa toista sataa euroakin! Käytät sitä tässä tapauksessa vain pienois`uunina, lämpö/kuumuus tulee ihan tavallisesta uunista, mutt pata sulkee kosteuden taikinan sisään, kunnes leivässä on oma kuorikerros, joka estää liikaa kuivumasta. Mä en enää muista; mistä mä tämän ohjeen joskus netistä monistin; itselleni!
        Tällä ohjeella mä itse teen kotona ruispataleipää..... ja onnistuu, jos ei unohda sitä uuniin!!!
        Nykyään käytän munakelloa... vahingostakin oppii jotain!
        Shetlanninponille osa leivästä silti maistui, kun palaneet osat poistettiin ja leipä ilmakuivatettiin.

• uus.trollikka
        uus.trollikka kirjoitti:

Hapan ruispataleipä!

Suomen kansallisruoaksi on valittu ruisleipä. Hapatettu ruisleipä syntyy myös kotikeittiössä ilman leivinuunia ja taikinajuurta, kun sen tekee pataleipänä ruisleipäaineksista.

AINEKSET
        Lisää kauppalistalle
        1/2 tl kuivahiivaa
        3 1/2 dl vettä

VALMISTUSOHJE

1. Yhdistäkulhossa kuivat aineet. Lisää lämpöinen ( 42 astetta) vesi ja sekoita nopeasti. Älä vaivaa taikinaa! Peitä kulho kelmulla ja jätä taikina huoneenlämpöön kohoamaan 12–24 tunniksi. Mitä pidempi kohotusaika on, sitä enemmän leipään syntyy happoa ja makua.

2. Kumoa taikina reilusti jauhotetulle pöydälle. Voit käyttää ruisleipäaineksia tai ruisjauhoja. Muotoile taikinasta pyöreä leipä, mutta älä vaivaa taikinaa. Peitä leivinliinalla ja anna kohota vielä puoli tuntia.

3. Pane kannellinen, 2–3 litran uunipata kylmään uuniin ja käännä termostaatti 225 asteeseen. Kun taikina on kohonnut pöydällä puolisen tuntia, ota kuuma pata uunista ja nosta taikina tulikuumaan pataan. Ripausta päälle hivenen ruisjauhoja niin saat kauniin leivän. Pane kansi päälle ja nosta pata uuniin 30 minuutiksi. Ota tämän jälkeen kansi pois, laske lämpö 200 asteeseen ja jatka paistamista vielä 40-50 minuuttia.

Valurautapadan voit ostaa vaikka kirpputorilta, n.10-20 €: lla, jos sulla ei sellaista ole.
        Sen ei tarvitse olla upouusi tai merkkituote, joka voi maksaa toista sataa euroakin! Käytät sitä tässä tapauksessa vain pienois`uunina, lämpö/kuumuus tulee ihan tavallisesta uunista, mutt pata sulkee kosteuden taikinan sisään, kunnes leivässä on oma kuorikerros, joka estää liikaa kuivumasta. Mä en enää muista; mistä mä tämän ohjeen joskus netistä monistin; itselleni!
        Tällä ohjeella mä itse teen kotona ruispataleipää..... ja onnistuu, jos ei unohda sitä uuniin!!!
        Shetlanninponille osa leivästä silti maistui, kun palaneet osat poistettiin ja leipä ilmakuivatettiin.

PS. tätä ruislimppua leikataan vasta seuraavana päivänä, eikä milloinkaan juuri uunista otettuna, lämpimänä. Ruislimpussa pitää antaa makujen ja leivän kypsyä sen vrk:n vielä kohdilleen!

Hapan ruispataleipä!

AINEKSET
        Lisää kauppalistalle
        1/2 tl kuivahiivaa
        3 1/2 dl vettä

VALMISTUSOHJE

No onpas keksineet, tuotakin vois kyllä joskus kokeilla. Joskus kokeilinkin jotain valmissettiä, olikohan se joku ruislimppujuttu missä oli kaikki tarvittava mukana mutta se ei muistaakseni oikein onnistunut, tuolla ruisleipoäaineksilla varmaan onnistuis paremmin, juu, pitääpä jokus muistaissaan ottaa tuota, ei tosiaan tuokaan vaikuta vaikealta operaatiolta.

Juu, näyttäis noita patoja olevan suht edullisiakin, kärkkäinen näyttää myyvän 35e hintaan uutta 3l pataa, ei kai se huono hankinta ois kun voishan siinä kaikenlaisia pataruokajuttuja sitten laitella.

ps. kyllä minä heti tuoreeltaan vähän maistan jos teen :)

• Sokerillajaksaapitkää

Syö nyt niin voit jumpata illalla kunnolla.

• TyhjääAvaraa

Ihmettelen jääkaapin valoa.

• Totuus-

Kohta alkaa jääkiekkoa, illalla tulee snookeria joten olutta ja urheilua.

• vanha-äijä

Siinähä tuo männöö.
      Akka ko ei sanonu pahasti ko hää sano jot hyvästi.
      Akka sano mää sie läntee mie mään ittää.

• Taaspuhuttelee

Taivasyhteys..... Eben Alexander....sattui eteen

• Helsingin keskustan baareista mut löytää. Jos joku palstalaisista on siellä, niin mennään yksille:-)

• Tänään on oksennustauti yllätti, kaksi kipeänä.

• Meinaan lauantai-iltana katsoa Italia-Suomi jalkapallo-ottelua myöhäisillassa. Suomi ei ole voittanut Italiaa koko sinä aikana joilloin olemme olleet itsenäinen valtio. Tukholman olympialaisissa voitto tuli Italiasta. Toivottavasti nyt tapahtuu yhtä suuri ihme. :)

• Tämä-selvä

Joo italia suomi peli tulee, pitää katsoo netistä sitä sitten yhdeksältä. Suomen porkupallojoukkue kohtaa viimein kovan joukkueen joten nyt se taso mitataan oikeesti.

• Voi sen matsin katsoa myös Viasat urheilukanavalta. Mene johonkin sporttiravintolaan, jos on mahdollista. Varmaan löydät samanhenkisiä enemmän kuin netin äärestä. Viasatfree taitaa näyttää ne kyllä netissä ilmaiseksi. Ottelut puhalletaan alkaneeksi 21.45.

Tukholmassa 1912 voitettiin Italia ja tänään uudestaan?

• Möllötän..suolet sekaisin. Yöh ja prööt.

• Miksi sinulla on suolet sekaisin? Oletko oksennustaudissa?

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Miksi sinulla on suolet sekaisin? Oletko oksennustaudissa?

Luultavasti joku pöpö..☹️

• Päläpälä kirjoitti:

Luultavasti joku pöpö..☹️

Helpottiko pöpö jo sunnuntaina vai onko vielä huono-olo?

Helpottiko pöpö jo sunnuntaina vai onko vielä huono-olo?

Eip enää, sormet vähän kohmeessa..oon ulkona.😃

• Päläpälä kirjoitti:

Eip enää, sormet vähän kohmeessa..oon ulkona.😃

Voin lohduttaa, että vähitellen lämpenee ja ei ole enää kohmeessa. Pian on kesä, vaikka alkuviikolla kuulema kylmenee. Hyvää alkavaa viikkoa ja työniloa! :)

Voin lohduttaa, että vähitellen lämpenee ja ei ole enää kohmeessa. Pian on kesä, vaikka alkuviikolla kuulema kylmenee. Hyvää alkavaa viikkoa ja työniloa! :)

Niin on luvattu jo lämpenevää, mutta uskon vasta kun tunnen ja nään. :)

Kiitos, samoin sulle!! :)

• Päläpälä kirjoitti:

Niin on luvattu jo lämpenevää, mutta uskon vasta kun tunnen ja nään. :)

Kiitos, samoin sulle!! :)

Kyllä se lähmpenee. Seuraavassa Teidän paikkakunnan ennuste. Oliko perjantaina Teidän kaupungissa 11? Hyvää alkavaa viikkoa, joka lämpenee! :)

10 päivän sää

Tuntiennuste
        Ma 25.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 3°

Alin: -4°
        NW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ti 26.3.
        Melkein selkeää ja poutaa

Ylin: 1°

Alin: -6°
        N
        6 m/s

Tunti­ennuste
        Ke 27.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 2°

Alin: -8°
        SW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        To 28.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 7°

Alin: -3°
        W
        5 m/s

Tunti­ennuste
        Pe 29.3.

Ylin: 11°

Alin: 1°
        SW
        3 m/s

Tunti­ennuste
        La 30.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 8°

W
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Su 31.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 4°

Alin: -1°
        W
        5 m/s

Tunti­ennuste
        Ma 1.4.
        Puolipilvistä ja poutaa

W
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ti 2.4.
        Melko pilvistä ja poutaa

Ylin: 5°

SW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ke 3.4.
        Pilvistä ja poutaa

Alin: 0°
        S
        4 m/s

Kyllä se lähmpenee. Seuraavassa Teidän paikkakunnan ennuste. Oliko perjantaina Teidän kaupungissa 11? Hyvää alkavaa viikkoa, joka lämpenee! :)

10 päivän sää

Tuntiennuste
        Ma 25.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 3°

NW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ti 26.3.

Ylin: 1°

Alin: -6°
        N
        6 m/s

Tunti­ennuste
        Ke 27.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 2°

Alin: -8°
        SW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        To 28.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 7°

W
        5 m/s

Tunti­ennuste
        Pe 29.3.

Ylin: 11°

SW
        3 m/s

Tunti­ennuste
        La 30.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Ylin: 8°

W
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Su 31.3.
        Puolipilvistä ja poutaa

Alin: -1°
        W
        5 m/s

Tunti­ennuste
        Ma 1.4.
        Puolipilvistä ja poutaa

W
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ti 2.4.
        Melko pilvistä ja poutaa

SW
        4 m/s

Tunti­ennuste
        Ke 3.4.
        Pilvistä ja poutaa

Alin: 0°
        S
        4 m/s

Aika harmaata on ja viileelle tuntui kun aamulla ulkona kulki. Olen nyt kotona, mulla on nyt vatsatauti. Aamuyöstä pyörähteli mahassa ja vessanpytylle pidin seuraa. Ehdinkin nukkua peräti kolme tuntia viime yönä, niin sovittiin the Bossin kanssa, että pari päivää pois. Pöpöjä ei kanneta töihin. :)

Epidemian paikka ja vaarallistakin osalle immeisistä siellä.

• Päläpälä kirjoitti:

Aika harmaata on ja viileelle tuntui kun aamulla ulkona kulki. Olen nyt kotona, mulla on nyt vatsatauti. Aamuyöstä pyörähteli mahassa ja vessanpytylle pidin seuraa. Ehdinkin nukkua peräti kolme tuntia viime yönä, niin sovittiin the Bossin kanssa, että pari päivää pois. Pöpöjä ei kanneta töihin. :)

Epidemian paikka ja vaarallistakin osalle immeisistä siellä.

Joskus perjantaina teillä on siellä 11 astetta ja täällä Joensuussakin 7 astetta plussan puolella. Nyt alkaa kevät todella tulla. :)

Toivottavasti paranet vastataudista. Nyt olisi parmaan ne päikkärit tarpeen myös sinulla. Itse olen nyt yliopistolla, mutta lykkään työpäivän huomiseksi, sillä jotenkin ei jaksa keskittyä. Huomenna myös keskellä päivää kävelylenkki tiedossa lähes 200 kiloisen naiskaverin kanssa. Yritän kannustaa häntä liikkumaan enemmän, miksi kävelemme lähellä yliopistoa niin paljon kuin hän jaksaa. Itsellenikin liikkuminen on hyvästä ja ulkoilu.

Paranemisiin vähemmän tänään kirjoiteleva FHL. Uskon, että paranet pian ja toivon, että ei kestä montaa päivää enää. Rakasta lapsiasi vai onko he tarhassa?

• pieniäpitääauttaa

Todentotta alkaa tulla minäkin huomasin, hieman ripsautti lunta tuossa välillä.

Toivottavasti kukaan ei nyt sotkisi tuota ikävä-palstan hyvää juttua kun on sellaisia erilaisia kerhoja, eli ketjuja syntynyt, eli missä on erityyppisiä asioita, taisin olla vaikuttamassa tuollaisen jutun syntymiseen, että ei kukaan menisi sotkemaan sinne kiukkuhumalassaan hyviä juttuja.

Aikamoinen pedofiili kyllä täytyisi olla jos sotkisi tuota hienoa alkanutta "järjestelmää" :)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2518
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1878
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1843
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1248
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1078
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe