Sääntöuudistus, liiton organisaatio

Va-liitto aikoo uusia sääntönsä.

Kun tällä palstalla niin kovin haukutaan liittoa, niin nyt pääsee käänteiseen hommaan: Kerro millainen liiton organisaation pitäisi olla. Tottahan haukkujilla on omia esityksiään.

35

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei vastauksia.

      Siitä olen kuitenkin varma, että muuttipa liitto sääntöjään miten vain, jotain vikaa löydetään.

    • Linjaus

      Liittomuotoisuus jatkuu.

      • Liittomuoinen

        Tarkoittaa, että liiton jäsenä on vain yhdistyksiä. Henkilöjäsenet kuuluvat yhdistyksiin, ei suoraan liittoon. Tämä jatkunee, vaikka on olemassa "sekamuotoisiakin" järjestöjä, joilla on sekä henkilöjäseniä että yhdistysjäseniä.


      • MoniMuot
        Liittomuoinen kirjoitti:

        Tarkoittaa, että liiton jäsenä on vain yhdistyksiä. Henkilöjäsenet kuuluvat yhdistyksiin, ei suoraan liittoon. Tämä jatkunee, vaikka on olemassa "sekamuotoisiakin" järjestöjä, joilla on sekä henkilöjäseniä että yhdistysjäseniä.

        Niin, ei semmoinekaan ole liian vaikea yhdistelmä, säännöissä. Käytännössä toki voi olla hankala yhtälö.


      • MoniMuot kirjoitti:

        Niin, ei semmoinekaan ole liian vaikea yhdistelmä, säännöissä. Käytännössä toki voi olla hankala yhtälö.

        Sekavaksi se menisi, IMO. En kannattaisi.

        Jos nyt asuu vaikka Inarissa, ei varmaankaan sen paremmin Kainuun kuin Luoteis-Lapin yhdistys kuulosta omalta. Mutta ei tätä varten oikein kannata mitään erillisjäsenyyttä laatia.


    • Liittosäännöt

      Sääntö 1. Minä määrään kaikesta.
      Sääntö 2. Kaikki totelkoot minua viivyttelemättä.
      3. Muissa tapauksissa katso kohdat 1 ja 2.

      • Et vastannut kysymykseen.

        Liittokousedustajien määräytymisperusteet? Hallitus/valtuusto -rakenne? Muuta organisaatiosta?


      • uuslukutaidottomuuttako
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen.

        Liittokousedustajien määräytymisperusteet? Hallitus/valtuusto -rakenne? Muuta organisaatiosta?

        Suosittelen, että luet nyt ainakin kohdan kolme mainituista uusista säännöistä.


      • LLukija.huom
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Et vastannut kysymykseen.

        Liittokousedustajien määräytymisperusteet? Hallitus/valtuusto -rakenne? Muuta organisaatiosta?

        Liittokokousedustuksen edustajamäärä saisi määräytyä useamman kuin yhden vuoden perustella. Kolmenkin vuoden keskiarvon toteaan silmänräpäyksessä Viime kokouksenhan kohdalla (2017) ilmeni, että vaikka eräässä nyt jo ex-vapariyhdistyksesä oli ennen ja jälkeen määräytymisvuoden noin 10 jäsentä, jäsenmäärä kasvoi yhdeksi vuodeksi kuuteenkymmeneen, jolloin yhdistys sai sillä perusteella kaksi edusajaa liittokokoukseen. Kikkailusta oli kysymys, koska pitkällä listalla oli "paperijäseniä". Kikkailua harrastanut yhdistys erotettiin liitosta viime vuonna, koska edes mitään selitystä ja selvitystä ei kysymyksistä huolimatta yhdistyksen taholta annettu.


      • ordnungmusssein
        LLukija.huom kirjoitti:

        Liittokokousedustuksen edustajamäärä saisi määräytyä useamman kuin yhden vuoden perustella. Kolmenkin vuoden keskiarvon toteaan silmänräpäyksessä Viime kokouksenhan kohdalla (2017) ilmeni, että vaikka eräässä nyt jo ex-vapariyhdistyksesä oli ennen ja jälkeen määräytymisvuoden noin 10 jäsentä, jäsenmäärä kasvoi yhdeksi vuodeksi kuuteenkymmeneen, jolloin yhdistys sai sillä perusteella kaksi edusajaa liittokokoukseen. Kikkailusta oli kysymys, koska pitkällä listalla oli "paperijäseniä". Kikkailua harrastanut yhdistys erotettiin liitosta viime vuonna, koska edes mitään selitystä ja selvitystä ei kysymyksistä huolimatta yhdistyksen taholta annettu.

        On myös estettävä vaikutusvallan ostaminen rahalla. Erotetuissa yhdistyksissä oli harrastettu käytäntöä, jossa toisella etunimellä oleva pseudojäsen oli rinnakkain jäsen muualla oikealla nimellä olevan kanssa. Typerällä vedätyksellä on seurauksensa.


      • Anonyymi
        ordnungmusssein kirjoitti:

        On myös estettävä vaikutusvallan ostaminen rahalla. Erotetuissa yhdistyksissä oli harrastettu käytäntöä, jossa toisella etunimellä oleva pseudojäsen oli rinnakkain jäsen muualla oikealla nimellä olevan kanssa. Typerällä vedätyksellä on seurauksensa.

        Niistä yhdistyksistä ei ole enää haittaa. Saavat toimia ihan issekseen. Ovat tosin tainneet lopettaa kokonaan.


    • Kysynp

      Onko kolmen vuoden liittokokouskausi liian pitkä?

      • Minusta ei ole. Vaikka toki siinä ajassa ehtii tapahtua kaikenlaista, mutta sama pätee lyhyempiinkin aikoihin.


      • Sanoop

        Kaksi vuotta on kuitenkin parempi! Moni isompikin järjestö kokoontuu kahden vuoden välein - tai jopa vuosittain.


      • Sanoop kirjoitti:

        Kaksi vuotta on kuitenkin parempi! Moni isompikin järjestö kokoontuu kahden vuoden välein - tai jopa vuosittain.

        Kokoontua kannattaa toki. Mutta ei kaikkien kokoontumisten tarvitse olla virallisia liittokokouksia tai ylipäänsä mitään säännöissä määrättyä toimintaa.


    • Vapaa-ajattelijallta

      Liittokokoushan voi kokooontua hyvin myös syksyllä ja hyväksyä toimintasuunnitelman vuodeksi - ja tavoitteet kahdeksi. Liittovaltuuston syyskokouksen sijaan. Parempi kuin tilinpäätöksen käsittely vasta alkukesällä. Tilinpäätös sopii liittovaltuustolle keväällä.

      • Sanoop

        Tilinpäätöksen käsittely sopii tosiaan paremmin liittovaltuuston kevätkokoukelle kuin liittokokoukselle.


    • Tiedoks

      Foorumin antivapari on ilmoittanut toivovansa, että sääntöuudistus menee "pieleen". Ei yllätys.

    • Vaihtuvuutta luottamustehtäviin asettamalla maksimipituus per luottamustehtävä. Onhan presidentilläkin Suomessa virkakausien määrä rajattu kahteen. Se on mielestäni ihan hyvä periaate, ja sitä samaa voisi soveltaa Vapareihinkin. Voisihan sama henkilö toimia edelleen liitossa. Jorikin on moneen kertaan maininnut että eihän sillä tittelillä sinänsä ole väliä, kun voihan sitä aktiivisesti toimia ihan riippumatta nimellisestä luottamustehtävästä.

      • Minkälaisia aikarajoja ajattelit?

        Liitossahan on kuitenkin myös uusvanhoja aktiiveja; jos vaikka minä 2020 asetun ehdolle johonkin, miten lasketaan pääsihteerikauteni kesästä 2005 kesään 2008?


      • 4 liittokokouskautta voisi olla sopiva yhteispituus pituus PJ:lle, pääsihteerille ja hallituksen varsinaisille jäsenille. Liittovaltuuston jäsenille toiset 4 kautta. Yhteensä siis hallituksessa ja valtuustossa 24 vuotta eli liki neljännesvuosisata. Varaedustajien kausien pituutta en välttämättä rajoittaisi ollenkaan. Tämä nyt oli vain keskustelunavaus ja luvut lähinnä hatusta vedettyjä.

        Ja ennen kuin joku vollottaa ikärasismista niin korostan että tässä nyt ei ole henkilön iästä sinällään kyse. Jos joku aktivoituu vaikka 50-vuotiaana niin ehtisi toimia hallituksessa ja valtuustossa vielä 70-vuotiaana näillä säännöillä, ja jatkaa elämänsä loppuun asti varaedustajana, jos siltä tuntuu.


      • rainbowshy kirjoitti:

        4 liittokokouskautta voisi olla sopiva yhteispituus pituus PJ:lle, pääsihteerille ja hallituksen varsinaisille jäsenille. Liittovaltuuston jäsenille toiset 4 kautta. Yhteensä siis hallituksessa ja valtuustossa 24 vuotta eli liki neljännesvuosisata. Varaedustajien kausien pituutta en välttämättä rajoittaisi ollenkaan. Tämä nyt oli vain keskustelunavaus ja luvut lähinnä hatusta vedettyjä.

        Ja ennen kuin joku vollottaa ikärasismista niin korostan että tässä nyt ei ole henkilön iästä sinällään kyse. Jos joku aktivoituu vaikka 50-vuotiaana niin ehtisi toimia hallituksessa ja valtuustossa vielä 70-vuotiaana näillä säännöillä, ja jatkaa elämänsä loppuun asti varaedustajana, jos siltä tuntuu.

        Kyllähän tuo 24 vuotta kieltämättä melkoisen pitkä aika on, varsinkin kun tuo liittotason sääntö ei estäisi toimintaa yhdistyksen tasolla hallinnossa. Käytännössä nykyisessä hallituksessa tuo tarkoittaisi kai Lakkalaa ja ilmeisesti Perinivaa.

        Tavallaan lämpenen ajatukselle, ja sitten taas toisaalta pidän mekaanista sääntöä vähän hankalana. Vähän sama juttu kuin "Liittohallituksen jäsenet ja varajäsenet pyritään valitsemaan tasapuolisesti eri puolilta maata.", joka on periaatteena hyvä mutta epämääräinen ja ehkä hankala kuitenkin käytännössä.

        Toki nyt ei ole epämääräisyyksiä, vaan pykälä voitaneen kirjoittaa yksiselitteiseksi. Silti, ehkä tämä olisi parempi käytäntönä kuin mekaanisena sääntönä.


      • Vollottamisesta
        rainbowshy kirjoitti:

        4 liittokokouskautta voisi olla sopiva yhteispituus pituus PJ:lle, pääsihteerille ja hallituksen varsinaisille jäsenille. Liittovaltuuston jäsenille toiset 4 kautta. Yhteensä siis hallituksessa ja valtuustossa 24 vuotta eli liki neljännesvuosisata. Varaedustajien kausien pituutta en välttämättä rajoittaisi ollenkaan. Tämä nyt oli vain keskustelunavaus ja luvut lähinnä hatusta vedettyjä.

        Ja ennen kuin joku vollottaa ikärasismista niin korostan että tässä nyt ei ole henkilön iästä sinällään kyse. Jos joku aktivoituu vaikka 50-vuotiaana niin ehtisi toimia hallituksessa ja valtuustossa vielä 70-vuotiaana näillä säännöillä, ja jatkaa elämänsä loppuun asti varaedustajana, jos siltä tuntuu.

        Ikä ja kausien rajaus ovat kaksi eri asiaa. Se selvä. Puuttuisin kuitenkin ilmaiseen "vollottaa ikärasismista". Kun tällä foormilla on ollut aina välillä ikärasistisia henkilökohtaisia hyökkäyksiä, ja niihin on reagoitu asiallisesti, "vollottaminen"-termin liittämien tähän keskusteluun osoittaa epäasiallista, vähättelevää suhtautumista.

        Yhdenvertaisuuslain syrjinäkieltopykälässä on lueteltu monia asioita. Samalla epäasiallisella, vähättelevällä asenteella syntyy epäasialllistä kielenkäyttöä vollottamisesta vammaisten oikeuksista, uskonnottomien oikeuksista, naisten oikeuksista jne.

        Tarkoitushakuisuus ei pyhitä keinoja?


      • Vollottamisesta
        Vollottamisesta kirjoitti:

        Ikä ja kausien rajaus ovat kaksi eri asiaa. Se selvä. Puuttuisin kuitenkin ilmaiseen "vollottaa ikärasismista". Kun tällä foormilla on ollut aina välillä ikärasistisia henkilökohtaisia hyökkäyksiä, ja niihin on reagoitu asiallisesti, "vollottaminen"-termin liittämien tähän keskusteluun osoittaa epäasiallista, vähättelevää suhtautumista.

        Yhdenvertaisuuslain syrjinäkieltopykälässä on lueteltu monia asioita. Samalla epäasiallisella, vähättelevällä asenteella syntyy epäasialllistä kielenkäyttöä vollottamisesta vammaisten oikeuksista, uskonnottomien oikeuksista, naisten oikeuksista jne.

        Tarkoitushakuisuus ei pyhitä keinoja?

        "Vollottamista" tosiaan on, sillä yhdenvertaisuutta pitää lain mukaan edistää (mik- tarkoittaa että ei ole vielä toteutunut).

        "Syrjinnän kielto
        Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

        Välittömän ja välillisen syrjinnän lisäksi tässä laissa tarkoitettua syrjintää on häirintä, kohtuullisten mukautusten epääminen sekä ohje tai käsky syrjiä."


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Kyllähän tuo 24 vuotta kieltämättä melkoisen pitkä aika on, varsinkin kun tuo liittotason sääntö ei estäisi toimintaa yhdistyksen tasolla hallinnossa. Käytännössä nykyisessä hallituksessa tuo tarkoittaisi kai Lakkalaa ja ilmeisesti Perinivaa.

        Tavallaan lämpenen ajatukselle, ja sitten taas toisaalta pidän mekaanista sääntöä vähän hankalana. Vähän sama juttu kuin "Liittohallituksen jäsenet ja varajäsenet pyritään valitsemaan tasapuolisesti eri puolilta maata.", joka on periaatteena hyvä mutta epämääräinen ja ehkä hankala kuitenkin käytännössä.

        Toki nyt ei ole epämääräisyyksiä, vaan pykälä voitaneen kirjoittaa yksiselitteiseksi. Silti, ehkä tämä olisi parempi käytäntönä kuin mekaanisena sääntönä.

        Vilkaisin nykyisiä sääntöjä. Äkkiseltään katsoen ne ovat täynnä kiveen hakattuja mekaanisia sääntöjä, lukumääriä ja tarkkoja määräyksiä joilla luottamustehtävät jaetaan. Näkisin kauden pituuksien rajoitukset hyvin luonnollisena jatkeena muille luottamustehtäviä koskeville säännöille.


      • TuleepMielee
        rainbowshy kirjoitti:

        Vilkaisin nykyisiä sääntöjä. Äkkiseltään katsoen ne ovat täynnä kiveen hakattuja mekaanisia sääntöjä, lukumääriä ja tarkkoja määräyksiä joilla luottamustehtävät jaetaan. Näkisin kauden pituuksien rajoitukset hyvin luonnollisena jatkeena muille luottamustehtäviä koskeville säännöille.

        Säännöt ovat sääntöjä, vaikka ne ovatkin vain paperille kirjoitettuja ilman erityistä mekaanisuus-/epämekaanosuusulottuvuutta, mutta niitä voidaan muuttaa liittokokouksessa. Pitäisiko hallituksen ja valtuuston koossa olla vaihteluvälejä (tyyliin 8-10 tms.)?


      • Toki sääntöjä voi liittokokous muuttaa. Jos jostain syystä tarvitaan kekkoslovakiaa ja pidennettyä toimikautta niin ainahan voi säännöt muuttaa. Toki se vaatii aina PRH:n kautta kierrätyksen. Tai sääntöihin voi suoraan kirjoittaa jonkun poikkeuspykälän joka sallisi säännöstä poikkeamisen. En nyt kyllä suoraan keksi mikä tämä syy voisi olla.

        Jos 1500-jäseninen paikallisyhdistysten liitto ei saa raavittua kasaan johtoporukkaa ilman henkilöitä joiden määräkaudet ovat täynnä niin jotain on hyvin pahasti pielessä. Sanotaanhan sitä niinkin ettei sota yhtä miestä kaipaa. Koko pykälän pointtina on juuri se että porukka vaihtuisi kyllin säännöllisesti pysyäkseen tuoreena.


      • rainbowshy kirjoitti:

        Toki sääntöjä voi liittokokous muuttaa. Jos jostain syystä tarvitaan kekkoslovakiaa ja pidennettyä toimikautta niin ainahan voi säännöt muuttaa. Toki se vaatii aina PRH:n kautta kierrätyksen. Tai sääntöihin voi suoraan kirjoittaa jonkun poikkeuspykälän joka sallisi säännöstä poikkeamisen. En nyt kyllä suoraan keksi mikä tämä syy voisi olla.

        Jos 1500-jäseninen paikallisyhdistysten liitto ei saa raavittua kasaan johtoporukkaa ilman henkilöitä joiden määräkaudet ovat täynnä niin jotain on hyvin pahasti pielessä. Sanotaanhan sitä niinkin ettei sota yhtä miestä kaipaa. Koko pykälän pointtina on juuri se että porukka vaihtuisi kyllin säännöllisesti pysyäkseen tuoreena.

        Lakkalan va-ura alkoi LV (silloinen LN) varana 1996 ja jatkuu edelleen, tällä erää LH varsinaisena. Tuosta tulee 24 vuotta ensi liittokokoukseen. Ei se minusta "kekkoslovakiaa" vielä tee; tosin yllä kerroitkin, ettei varapaikkoja laskettaisi.

        Mahdollista olisi tietysti sekin, että vaadittaisiin vaikka isompi enemmistö valintaan jos joku on jo pitkään ollut hallinnosa. Säännöistä tulisi kuitenkin aika monipolviset. Rajaus vaikka vain pj pääsihteeri -virkoihin olisi toki sekin mahdollinen, esim. kaksi kautta.

        1500 joukosta löytyy, toisaalta hankala sekin jos pitää oikein väkisin hakea.


    • Vapaa-ajattelijallt

      Sääntöuudistuksen luonnos on lähetetty järjestökäsittelyyn. Asiasta voi myös keskustella toimintaseminaarissa.

    • kasnäin

      Tässä sääntöjen uudostamisen ehdotus:

      Liittoon hyväksytään henkilöjäseniä, joilla on yhtäläinen äänioikeus (1 ääni) samoin kuin liittoon hyväksytyillä yhdistyksillä, joita ovat paikallisyhdistykset ja erityisjärjestöt (esim. Prometheus leirin tuki ry).

      Kaikillä paikallisyhdistyksien jäsenillä on liitossa samat oikeudet ja velvollisuudet kuin liiton jäsenillä. He siis saavat äänestää esim. liittovaltuuston vaalissa.

      Joka toinen vuosi liitolla on liittokokous, jossa liiton jäsenet ja paikallisyhdistysten jäsenet valitsevat liitolle liittohallituksen puheenjohtajan sekä liittovaltuuston. Valtuustoon kuuluu vähintään 10 ja enintään 50 jäsentä sekä näille henkilökohtaiset varajäsenet. Valtuusto valitsee itse keskuudestaan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat.

      Liittovaltuusto valitsee ensimmäisessä kokouksessaan vuodeksi kerrallaan liittohallituksen (poislukien puheenjohtajan, jonka valitsee liittokokous joka toinen vuosi). Liittohallitukseen kuuluu väh. neljä ja enintään 10 jäsentä puheenjohtaja. Tarvittaessa hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan.

      Sama henkilö voi tulla valituksi korkeintaa kolmeksi kaudeksi liittohallitukseen tai sen puheenjohtajaksi (hallituksen jäsen siis max 3 vuotta ja pj max 6 vuotta).

      Toimihenkilöt liitolle valitsee liittohallitus. Toimihenkilön toimikausi voi olla enintään 6 vuotta yhtäjaksoisesti.

      Uudet jäsenet liitolle hyväksyy liittohallitus ja paikallisyhdistyksissä jäsenkokous. Jäsen (myös paikallisyhdistyksen jäsen liiton jäsenyydestä) voidaan erottaa liittovaltuuston päätöksellä. Jäsenyhdistyksen erosta päätettäessä 2/3 määräenemmistöllä.

      • Lukuje.lasku

        Useiden kymmenien tai satojen henkilöjäsenten järjestöllä olisi tuon mukaan vain yksi ääni samoin kuin henkilöjäsenillä? Parillakymmenellä henkilöjäsenellä olisi enemmän äänivaltaa kuin yli 1000 henkilöä edustavan 20 järjestön edustajille. Ei ihan.


      • Anonyymi
        Lukuje.lasku kirjoitti:

        Useiden kymmenien tai satojen henkilöjäsenten järjestöllä olisi tuon mukaan vain yksi ääni samoin kuin henkilöjäsenillä? Parillakymmenellä henkilöjäsenellä olisi enemmän äänivaltaa kuin yli 1000 henkilöä edustavan 20 järjestön edustajille. Ei ihan.

        Kommentoija ei huomannut, että ehdotuksessa kaikki jäsenjärjestön jäsenet olisivat myös liiton äänivaltaisia jäseniä.

        Siten jäsenmäärältään tuhannen henkilön yhdistyksellä olisi tavallaan 1001 ääntä.


    • Anonyymi

      Liittokokouskausi voisi olla mieluummin kaksi vuotta eikä kolmea vuotta. Ajan riento on nopeaa.

    • Anonyymi

      Yhdistysten lausuntoja annettiin sääntötyöryhmälle syyskuussa useampia. Jonnkin verran tuli myös muutosehdotuksia. Useammassa lausnnossa ehdotettiin pitäytymistä kuitenkin kolmessa vuodessa ns. liittokokouskauden osalta.

      • Anonyymi

        Apinat haluavat ilmeisesti istua kokonaisen viikonlopun kolmen vuoden välein. Jos liittokokoukset olisivat tuota useammin, asiat ehtisi hyvin käsitellä muutamassa tunnissa. Tästä seuraisi merkittävä majoitustarpeen vähentyminen. Lisäksi, luottamustoimista kiinnostuneille kolme vuotta on kovin pitkä aika. Tuota lyhyempi kausi madaltaisi kynnystä niihin hakemiseen ja antaisi joustavuutta poistumiseen elämäntilanteiden muuttuessa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2408
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1848
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      71
      1690
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1285
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1184
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1158
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1048
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1040
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      894
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      872
    Aihe