Numbers Game -UI -kilpailu

Hei! Kaikkihan tietävät Countdown-pelin numero-kierroksen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Countdown_(game_show)#Numbers_round

Tässä kilpailussa on tarkoituksena koodata tämä ja tehdä käyttöliittymä (UI), joka olisi mahdollisimman sutjakka.

Laitoin tämän Reddittiinkin ( https://www.reddit.com/r/programmingchallenges/comments/b5f4rh/competition_for_designing_a_ui_for_countdown/ ), mutta siellä kukaan ei tykännyt tästä, meidän on nyt täällä Suomi24:ssa pidettävä yhtä köyttä!

14

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taipperi-paipperi: https://codepen.io/minkkilaukku/full/PLrWZr

      Mitäpä jos lasku vaan kirjotettas?
      Tässä on muuten nyt mukana myös säännöissä vaadittava tarkastus, että jokainen välivaihe on positiivinen kokonaisluku.

      • Matikan-ope

        Sen verran voisit helpottaa ettei tuossa tuloksen saamisessa tarvitse pilkullisia lukuja käsitellä. Miten noita kukaan voi muistaa (5÷3=1,6667). Näin tehtävän ratkaisu helpottuu, ja koodin teko vaikeutuu, no jaa, eipä se taida ohjelman teko siitä vaikeammaksi mennä, kun lausekkeen muodostaa pistämällä randomia operandi ja operaattorin valintaan ja seuraamalla ettei missään vaiheessa lasketajärjestystä noudattaen tulos ole liukuluku. Eli uusiksi meni koko homma, tehtävä palaa bumerangina takasin pöydällesi.


      • Matikan-ope

        Oikeastaan vaikeustasolla helvetin vitun vaikea, voisi olla 5 operandia ja 4 operaattoria ja 1 likukuluvullinen välitulos.


      • Matikan-ope kirjoitti:

        Sen verran voisit helpottaa ettei tuossa tuloksen saamisessa tarvitse pilkullisia lukuja käsitellä. Miten noita kukaan voi muistaa (5÷3=1,6667). Näin tehtävän ratkaisu helpottuu, ja koodin teko vaikeutuu, no jaa, eipä se taida ohjelman teko siitä vaikeammaksi mennä, kun lausekkeen muodostaa pistämällä randomia operandi ja operaattorin valintaan ja seuraamalla ettei missään vaiheessa lasketajärjestystä noudattaen tulos ole liukuluku. Eli uusiksi meni koko homma, tehtävä palaa bumerangina takasin pöydällesi.

        Olihan se mulla tossa. Puu käydään läpi post-ordeerissa, jotta pahat lapset löytyy ensin. Noissa aikaisemmissa ratkaisuissa se unohtui, mutta niissähän se olis vielä helpompi laittaa, kun joka kerta kun muodostetaan blockki (eli siis operaatio), testattas onko se laillinen.

        Näyttäs CodePen olevan nyt liaan ruuhkanen, jokos täältä meni niin moni kattomaan?!? :DD


      • Matikan-ope
        minkkilaukku kirjoitti:

        Olihan se mulla tossa. Puu käydään läpi post-ordeerissa, jotta pahat lapset löytyy ensin. Noissa aikaisemmissa ratkaisuissa se unohtui, mutta niissähän se olis vielä helpompi laittaa, kun joka kerta kun muodostetaan blockki (eli siis operaatio), testattas onko se laillinen.

        Näyttäs CodePen olevan nyt liaan ruuhkanen, jokos täältä meni niin moni kattomaan?!? :DD

        En nyt saanut tuota helpotus tarvetta oikein kerrottua selvästi, yritän uudestaan.

        Käytettävissä olevat luvut alussa: 25 50 2 10 10 8
        Jos minä nyt alan rakentamaan lauseketta näin:
        25
        Minulla on valittavissa luvut 50 2 10 10 8 tuhon merkin taakse, joten jatkan
        25 50 ÷
        Valinnoista tulisi nyt poistua tuo numero 8 koska 50 ÷ 8 = 6,25 eli tämä olisi laiton välitulos, ja niin ollen valittaviksi jäävät numerot olisi: 2 10 10

        Ymmärsitkö nyt?


      • Matikan-ope
        Matikan-ope kirjoitti:

        En nyt saanut tuota helpotus tarvetta oikein kerrottua selvästi, yritän uudestaan.

        Käytettävissä olevat luvut alussa: 25 50 2 10 10 8
        Jos minä nyt alan rakentamaan lauseketta näin:
        25
        Minulla on valittavissa luvut 50 2 10 10 8 tuhon merkin taakse, joten jatkan
        25 50 ÷
        Valinnoista tulisi nyt poistua tuo numero 8 koska 50 ÷ 8 = 6,25 eli tämä olisi laiton välitulos, ja niin ollen valittaviksi jäävät numerot olisi: 2 10 10

        Ymmärsitkö nyt?

        Vasta sillä helvetin vitun vaikea taso voitaisiin kerran hyväksyä tuollainen liukuluvullinen välitulos.


      • Matikan-ope kirjoitti:

        En nyt saanut tuota helpotus tarvetta oikein kerrottua selvästi, yritän uudestaan.

        Käytettävissä olevat luvut alussa: 25 50 2 10 10 8
        Jos minä nyt alan rakentamaan lauseketta näin:
        25
        Minulla on valittavissa luvut 50 2 10 10 8 tuhon merkin taakse, joten jatkan
        25 50 ÷
        Valinnoista tulisi nyt poistua tuo numero 8 koska 50 ÷ 8 = 6,25 eli tämä olisi laiton välitulos, ja niin ollen valittaviksi jäävät numerot olisi: 2 10 10

        Ymmärsitkö nyt?

        Ai nii, jos päivitettäs niitä näytettäviä lukuja sitä mukaa kun käyttäjä kirjoittaa lauseketta? Ja samallahan sen vois suoraan muuttaa inputin vaikka punaseksi, jos lauseke on epäkelpo tai käyttää lukuja joita ei ole.


      • Matikan-ope
        minkkilaukku kirjoitti:

        Ai nii, jos päivitettäs niitä näytettäviä lukuja sitä mukaa kun käyttäjä kirjoittaa lauseketta? Ja samallahan sen vois suoraan muuttaa inputin vaikka punaseksi, jos lauseke on epäkelpo tai käyttää lukuja joita ei ole.

        Just noin, sillä ihmisen lasketateho on hyvin rajallinen, ja kiinnostavuus katoaa jatkuvista epäonnistumisista.


      • Matikan-ope kirjoitti:

        Just noin, sillä ihmisen lasketateho on hyvin rajallinen, ja kiinnostavuus katoaa jatkuvista epäonnistumisista.

        Lisäsin nyt noita ominaisuuksia. Kokeilkaapa löytyykö mitään bugeja vaan ois..?


      • Nyt on solve-ominaisuus ja voi syöttää myös omat haluamansa luvut ja targetin.

        https://codepen.io/minkkilaukku/full/PLrWZr

        Keksittekö muuten hyviä algoritmeja tuohon ratkaisemiseen? Tolla mun se saattaa joskus vähän kestää (ei nyt useampia sekunteja ainakaan ikinä sattunut viemään mitä ihan manuaalisesti testasin, mutta kuitenkin).


      • Matikan-ope
        minkkilaukku kirjoitti:

        Nyt on solve-ominaisuus ja voi syöttää myös omat haluamansa luvut ja targetin.

        https://codepen.io/minkkilaukku/full/PLrWZr

        Keksittekö muuten hyviä algoritmeja tuohon ratkaisemiseen? Tolla mun se saattaa joskus vähän kestää (ei nyt useampia sekunteja ainakaan ikinä sattunut viemään mitä ihan manuaalisesti testasin, mutta kuitenkin).

        Kävin jo tuolla eilen kaselemassa, ja pythonilla aloittelin hakemaan ratkaisijaa, joutu jättämään kesken mutta sen verran asia kiehtoo että jatkan kuhan kerkiän. Tuossa ratkaisijassa käytin tuota pyhonin combinations laajennosta. Tämä ratkaisuhan pyörii noiden Variaatio, Kombinaatio ja Permutaatiot termien ympärillä.

        https://i.postimg.cc/rp89fJTf/P-te-100.png

        Nythän tuo on jo valmiin näköinenkin


    • että_miksi

      Miksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      138
      5095
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2242
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1574
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1561
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1541
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      22
      1501
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1299
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      47
      1177
    Aihe