Ehtoollinen kirkossa

On hyvä , että ehtoolliselle voi mennä vaikka ei kuulukaan kirkkoon. Olen uskossa ja kastettu. Aika hyvin olen maksanut elämäni aikana veroja. Jonkin verran niistäkin rahoista on mennyt kirkon työntekijöiden koulutukseen. Vakavin mielin ja rukouksella aina menen ehtoolliselle. Yli 3% ehtoollisvieraiden lukumäärä ei mene koko kunnan asukasluvusta.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ketä kiinnostaa, kun leipäkin, se öylätti, on leivän irvikuva. Viini voi olla hyvääkin.
      Lisäksi tarjoilu on useimmiten aamupäivisin, vaikka jo nimikin viittaa illalliseen :(

    • evl

      Kirkkojärjestys kieltää kirkkoon kuulumattomilta Herran ehtoolliselle menemisen kirkossa. Ei auta jos olet jonkin muun uskonliikkeen jäsen ja uskossa. Käytännössä papit eivät kuitenkaan tenttaa kirkon jäsenyyttä keneltäkään. Itse en menisi koska tiedän sen kielletyksi.

      • sama.käytäntö

        Sama käytäntö on mm. helluntaiseurakunnissa. Luterilaista kehoitetaan ottamasta Herran ehtoollista.


      • hyvä.vai.huono.asia
        sama.käytäntö kirjoitti:

        Sama käytäntö on mm. helluntaiseurakunnissa. Luterilaista kehoitetaan ottamasta Herran ehtoollista.

        Luterilaisilla ja helluntailaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä.


      • Klapsikka
        hyvä.vai.huono.asia kirjoitti:

        Luterilaisilla ja helluntailaisilla ei ole ehtoollisyhteyttä.

        Ortodoksien ehtoollisyhteys on aito, mutta protestanttien ja katollisetn höpöhöpö on satua ja hpkkuspokkus taikatemppuilua.


    • Älä.mene.kirkkoon

      Kirkossa ottamasi ehtoollinen avaa sisimpäsi riivaajille. Siksi sinulla on vaikeaa elämässäsi.

      • tätä.mieltä

        Ei pidä tehdä asiaa jonka tietää kielletyksi.


    • rehellinen.sydämes

      Äit'muorin työkaveri pyysi, että äit- tulisi hänen kanssaan ehtoolliselle.
      Äet- totesi, kun ei kuulunut kirkkoon, että hän ei mene varastamaan sinne leipää.
      Eikä mennyt.
      Vaik'oli ollut ennen vuosikymmenet kirkon jäsen. Pappi vaan oli sitten moitiskellut isääni, kun ei pentuja tullut enempää, kuin me kaksi.
      Siinä kun oli aikansa haukkunut isääni, he erosivat kirkosta.

    • Kaikkea kuulemma voi syödä, kun sen kuitenkin ulostaa, sanoi varsinainen leivän ainesosa.
      Mutta on se vähän noloa syödä omaa herraansa ja sitten ulostaa vessan pönttöön.

      • ettämitä

        Mitäs uskoa/uskontoa itse edustat?


      • SinäEtVainYmmärrä

        Sunbstanssi ei muutu, ainoastaan käsite ja merkitys.


      • Klapsikka

        Viini on yhteys Jeesuksen vereen ja leipä Herran ruumiiseen. Ehtoolisessa tulemme osalliseksi Kristuksen uhrista.


      • Klapsikka kirjoitti:

        Viini on yhteys Jeesuksen vereen ja leipä Herran ruumiiseen. Ehtoolisessa tulemme osalliseksi Kristuksen uhrista.

        Viini ei oikein maistu, mutta savulammas on ihan hyvää. Valitettavasti ei useinkaan tule mieleen, että lammas on joutunut uhraamaan henkensä ja pääsen osalliseksi tästä uhrista.
        Mutta en minä ihmistä, en ole vielä niin nälissäni.


      • uhrilahjajumala

        <<Ehtoolisessa tulemme osalliseksi Kristuksen uhrista.<<

        Niin tullaan, siis itse teosta, Jumalan uhraamisesta kolminaisuusopin mukaan. Kenelle sinun mielestäsi - Paavalin sanoin - tämä hyvältä tuoksuva uhrilahja annettiin?

        Tässä kirkon oppinormisto tuolta kohdalta, että mitä opetetaan:

        <<Opetetaan Poika Jumalan tulleen ihmiseksi ja että Kristus oli tosi ihminen ja TOSI JUMALA, sillä hänen jumalallinen ja inhimillinen persoonansa olivat erottamattomasti yhtyneet. Hänet ristiinnaulittiin, jotta hän olisi UHRI niin perisynnin kuin kaikkien muidenkin syntien tähden ja että hän SOVITTAISI JUMALAN VIHAN.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Augsburgin_tunnustus

        Uskontunnustuksessa on nyt kaksi Jumalaa, joista TOSI Jumala uhrataan sovittamaan toisen jumalan VIHAN.

        Kuka on tämä jälkimmäinen Jumala?


      • kieronvääräoppi1

        Ja Jumala myös syödään kirkon opin mukaan konkreettisesti, kyse ei ole vain jostakin osallisuudesta. Samasta uskontunnustuksesta:

        <<Opetetaan, että Kristuksen ruumis ja veri ovat leivän ja viinin muodossa todellisesti läsnä ja että ne siinä jaetaan ja nautitaan.<<

        Tämä opin mukaan - jos luette linkistä - nämä koskee vain Kristus-Jumalaa/Kristusta, ei Jeesusta.

        Jatkossa Jeesus - ei Jeesus Kristus, eikä Kristus Jumala, vaan nimenomaan Jeesus - tulee sitten tuomitsemaan.


      • kristusjumala1

        Teille aukeaa tämän opin ristiriitaisuus, kun ymmärrätte, että Jeesus opetuksineen on aivan eri hahmo tässä kristinuskossa kuin Kristus-Jumala, joka siis piispa Huovisenkin mukaan on Aurinkojumalan, Sol Invictuksen, tilalle asetettu pelkkä nimi.


      • ettämitä kirjoitti:

        Mitäs uskoa/uskontoa itse edustat?

        Olen totuuden etsijä ja oikeuden puolustaja.


      • hyväksikäytettyjeesus1

        Kristuskultin rituaalit tulevat 4000 vuotta vanhasta mithra-uskonnosta, jonka juuret ovat vastaavasti zarahustralaisuudessa. Kyseessä on siis pakanauskonto ja kaiken lisäksi vielä ihmisuhrikultti. Kaikista selvemmin tämä ero tulee näkyviin islamilaisuuden ja kristinuskon eroissa. Islamissa Jeesus on tärkein profeetta, viisas opettaja, mutta ei ristiinnaulittu ihmisuhri uskonnon mukaan Jumalan muodossa.

        Kirkolla ei ole enää vaihtoehtoja jatkaa tätä kristuskulttia ihmisuhrimuodossa sen jälkeen, kun on huomattu, että minkälaista jälkeä se on tuottanut; rikollisuutta, hyväksikäyttöjä, pedofiilia, nuorten sieppauksia seksiorgioihin jne.

        Tässä kristuskultissa on selvät viitteet rituaalienkin muodossa satananpalvontaan, johon myös oppi kahdesta Jumalasta viittaa, jossa TOSI JUMALA luovutetaan uhrina toiselle Jumalalle, ja jos uskonnossa ei ole kahta Jumalaa, on silloin jälkimmäinen Jumala-nimeä käyttävä hahmo itse Saatana, jolle TOSI JUMALA uhrataan.

        Tämä vahvistuu myös Ilmestyskirjan 12 luvusta, jonka mukaan sekä Jumala että Saatana ovatkin samassa taivaassa, jossa syttyy sota.

        Olemme nyt tuossa sodassa, jossa arkkienkeli Mikael tulee Raamatunkin mukaan voittamaan. Useissa lähteissä arkkienkeli Mikaelin hahmoa pidetään Jeesuksena.

        Jeesus ei ole sama asia kuin Kristuskultti, vaikka häntä on tässä kultissa käytettykin hyväkseen.


    • Erkki Tuomioja on sanonut, pappien koulutus pitäisi lopettaa verorahoilla. Tiedä en asiaa. Mutta kirkkolain tunnen vallan hyvin. Kirkolla ei ole virallista ehtoollisyhteyttä vapaiden srk kanssa. Eikä tule. Itsellä ei ole mitään vastaan, jos helluntaiseurakunnassa ehtoollisella käy sinne kuulumaton uskova ja kastettu. Kuulun miehistöön, en päätä näistä asioista. Itse kovakuntoisena helluntailaisena olen paljonkin auttanut kirkon diakoniaa. Hyvinä marjavuosina toimitan paljonkin marjoja kirkon diakonialle. Pitäisikö marjat sitten jättää metsään mätänemään? Raha ei ole niin tiukalla, että kaikki marjat pitäisi myydä. Hyvinä marjavuosina marjoja tulee todella paljon, kuten v. 2017. Olen tavannut kirkossa todella mukavia ihmisiä. Aikakin sopii jumalanpalvelukseen katenteriini hyvin, pyhänä klo 10. Tämä on eläkeläisen, kovakuntoisen aloittajan todella miellyttävä kokemus asiasta.

      • ihmissyönti1

        Ihmissyönti okkultisena rituaalina on saatananpalvontaa, tämä on fakta-asia. Sitä on vaikea uskoa miellyttäväksi kokemukseksi.


    • muitsa.tapletit

      Aa-kerhoon tai AA-kerhoon kuuluvan ei tule mennä viiniä maistelemaan heti aamupalvelukseen uskonto tekosyynä, siinä alkaa pienestä siemauksesta juomahammasta pakottaa ja tiedä mitä rienausta sitten kymmenillä nikeillä on iltaan mennessä jo tullut kirjoitettua Jumalan sanana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe