Ensi viikolla kaupunkipyörät ilmestyvät katukuvaan ensi viikolla.
"Kesällä 2019 Helsingissä on käytössä nykyisen 150 aseman ja 1500 kaupunkipyörän lisäksi 88 uutta asemaa ja 880 uutta pyörää yhä laajemmalla alueella. Laajennuksen lisäksi joitain uusia asemia sijoitetaan myös nykyiselle alueelle.
Kaupunkipyörät vuosi vuodelta suositumpia
Helsingin ja Espoon kaupunkipyörillä poljettiin vuonna 2018 yli kolme miljoonaa matkaa. Koko kauden käyttäjäksi rekisteröityneitä oli noin 48 500, viikkokäyttäjiä noin 6 300 ja päiväkäyttäjiä arviolta noin 15 000. Myös kaupunkipyöräkausi on pidentynyt – viime vuonna keltaisilla pyörillä poljettiin Helsingissä huhtikuusta lokakuun loppuun asti. Kaupunkipyörien suosio on ylittänyt myös taloudelliset tavoitteet, sillä viime kauden Helsingin kaupungin rahoitusosuus on saatu katettua lähes täysin kaupunkipyörien käyttäjien maksuilla.
Helsingissä pyörien käyttöaste on kansainvälisesti verrattuna korkea, noin 9 matkaa jokaisella pyörällä päivittäin."
Pyöräily on mainio tapa liikkua kaupungin sisällä. Terveellistä, mukavaa, ei saastuta, ei melusaastetta ja fyysinen aktiviteetti tuo hyvän olon koko loppupäiväksi.
Ei muuta kuin kaikki innolla kaupunkipyöräilemään!
Kaupunkipyörät ilmestyvät katukuvaan 1.4
34
52
Vastaukset
- Pyöräpassi_ja_vakuutus
Voi jalankulkijaparat. Suurin osa kaupunkifillreilla ajelevista on sellaisia, joilla ei yksi.kertaisesti ole valmiuksia ajaa kaupunkiliikenteesä.
He itse epävarmoina stressaantuvat. Samoin jalankulkijat ja autoilijat joutuvat olemaan jatkuvasti valmiustilassa arvaamattomien ajelijoiden takia. Jalkakäytävillä ajetaan paljon, kun ei muualla uskalleta.
Väitän, että muutenkin nykyisenlaisesta pyöräilystä kaupungissa on huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Se ei ole saasteetonta, vaan jostakin polkijan on se energia hankittava. Lisäksi stressin aiheuttamat sairaudet, puhumattakaan ylimitoitettujen pyöräväylien rakentamisesta, jotka ovat puolet vuodesta tyhjillään.
Lisäksi ptöräilijät voitaisiin panna suorittamaan kustannuksiltaan edullinen pyöräilypassi. Samalla systeemillä kuin anniskelupassi ja hygieniapassi.
Katsotaan sen jälkeen, väheneekö holtiton ajaminen ja jatkuva oman ja muiden turvallisuuden vaarantaminen.- energiavero
Kuntosalit saastuttavat koska jostainhan se energia on hankittava, ja toisaalta ulkoministerikin on hankkinut saastuttavasti energian mutta ei käytä sitä mihinkään.
- näin_uskoisin
Pyöräily lievittä stressiä. Suosittelen sinuakin kokeilemaan jos kärsit stressistä, ja toki kaikkia muitakin. Pyöräily on miellyttävä tapa liikkua.
- Liikenteenvaarantaminen
näin_uskoisin kirjoitti:
Pyöräily lievittä stressiä. Suosittelen sinuakin kokeilemaan jos kärsit stressistä, ja toki kaikkia muitakin. Pyöräily on miellyttävä tapa liikkua.
Olen samaa mieltä, kuin kirjoittaja ylempänä. Pyöräily kaupungissa nostaa kaikkien osapuolien stressitasoja. Ehkä eniten juuri siksi, että pyöräilijät ajelevat todella vastuuttomasti ja kaikki joutuvat olemaan jatkuvasti varuillaan. Koskaan ei tiedä, milloin pyöräilijä syöksyy jalkakäytävälle, suojatielle tai auton eteen.
Jos ei pysty ajamaan kaupungissa sääntöjen mukaan, on jätettävä pyörä kotiin ja liikuttava muilla keinoilla.
Onneksi poliisi on vihdoin lisäämässä, ainakin Helsingissä, pyöräilijöitten valvontaa ja huomautuksien sijasta ruvetaan jakamaan sakkoja. - uskomatonta.menoa
Hollanin pyöräliiton puheenjohtaja kävi Suomessa ja oli ihmeissään siitä, kuinka aggressiivista suomalainen pyöräilykulttuuri on. Tai siis mielestäni se, ettei täällä ole mitään pyöräilykulttuuria.
- Täti_Monika
uskomatonta.menoa kirjoitti:
Hollanin pyöräliiton puheenjohtaja kävi Suomessa ja oli ihmeissään siitä, kuinka aggressiivista suomalainen pyöräilykulttuuri on. Tai siis mielestäni se, ettei täällä ole mitään pyöräilykulttuuria.
Olen samaa mieltä!
Suomessa saa jalankulkija samoin autoilijat pelätä pyöräilijöitä, jotka ajavat miten ja missä haluavat eivätkä välitä muista mitään. Siis suurin osa pyöräilijöistä. Maanantaista alkaen me jalankulkijat saamme taasen pelätä henkemme puolesta jalkakäytävillä pääkaupunkiseudulla, kun kaupunkipyörät otetaan käyttöön.
Olen myös pyöräilijä, mutta en aja koskaan jalkakäytävillä. Ajan pyörällä niin Helsingin keskustassa kuin Euroopassa jopa isoissa kaupungeissa eikä siellä ole kaikkialla pyöräteitä tai -kaistoja. Eikä siellä pyöräilijät aja niin agressiivisesti kuin täällä Suomessa. Siellä on autoliikenne vielä vilkkaampaa kuin Helsingin keskustassa.
Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen selvittämään liikennesäännöt.
Pyöräilijät, te kolhitte meitä jalankulkijoita enemmän tai vähemmän, mutta miettikää jos se on joku teistä tai teidän perheenjäsen joka jopa tapetaan. Oletteko silloin vaatimassa pyöräilijää vastuuseen ja huomauttamassa liikennesääntöjen noudattamista!
Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä tai pyöräkaistaa.
Ajoneuvon kuljettajan on ohittaessa annettava jalankulkijalle tarpeellinen tila (lue: ei hihaa hipoen).
Ajoneuvon kuljettajan on erityisesti huomioitava lapset ja vanhukset.
Ajoneuvon kuljettajan tulee huomioida tilannenopeus (lue: ei paahdeta tuhatta ja sataa räkä poskella).
Ajoneuvon kuljettajan on lähestyessään suojatietä huomioitava jalankulkija joka on siihen astumassa tai on jo suojatiellä. Koskee muuten myös pyörätien ylittää suojatietä.
Ajoneuvo (siis myös pyöräilijä) on se, joka väistää jalankulkijaa.
Poliisien pitäisi jo lopettaa pyöräilijöiden paapominen! Nouskaa sieltä autosta sakottamaan jokaista pyöräilijää, joka ei noudata liikennesääntöjä. Valtio saisi hyvin rahaa kirstuunsa! - jakkaraongelma
"Pyöräilijät, te kolhitte meitä jalankulkijoita enemmän tai vähemmän, mutta miettikää jos se on joku teistä tai teidän perheenjäsen joka jopa tapetaan. "
Vain autoilijat ovat tappaneet liikenteessä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Jotkut ovat jopa paenneet tapahtuman jäkeen.
Nuo mainitsemasi ajoneuvoja koskevat velvollisuudet ovat suurimmalta osalta autoilijalta hakusessa.
Tekniikka onkin jouduttu ottamaan avuksi muiden liikenteessä liikkujien turvaamiseksi. Alkeellisimpina hidastetöyssyt, vähän kehittyneempää tekniikkaa on jo peltipoliisit.
Vuonna 2022 otetan pakolliset nopeurajoittimet autoihin jotka perustuvat gps-tekniikkaan ja autot joutuvat noudattamaan paikallisia tiekohtaisia rajoituksia.
Ammatikseen autoa ajavillekin on jouduttu laittamaan pakollinen 80km/h rajoitin rekkoihin. Tämä vain kertoo ihmisen piittaamatomuudesta muita liikkujia kohtaan.
Robottiohjattuja autoja kehitetään jotta ajaminen saataisiin pois liian epävarmalta, arvaamattomalta ja jopa tietoisesti sääntöjenvastaisesti ajavalta ihmiseltä.
Ei poliisi suinkaan ole paapomassa pyöräilijöitä. Pyöräily kun ei aiheuta suuremmin haittaa muille liikkujille. Sen sijaan poliiseilla on kädet täynnä töitä autoilijoiden hillitsemisessä.
Auto painaa sen 1500kg ja sillä voi aiheuttaa suuria vahinkoja joten kuljettajalta vaaditaan 18 vuoden ikä ja vastuullisuutta auton kuljettamiseen. - Tieliikennelaki
jakkaraongelma kirjoitti:
"Pyöräilijät, te kolhitte meitä jalankulkijoita enemmän tai vähemmän, mutta miettikää jos se on joku teistä tai teidän perheenjäsen joka jopa tapetaan. "
Vain autoilijat ovat tappaneet liikenteessä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Jotkut ovat jopa paenneet tapahtuman jäkeen.
Nuo mainitsemasi ajoneuvoja koskevat velvollisuudet ovat suurimmalta osalta autoilijalta hakusessa.
Tekniikka onkin jouduttu ottamaan avuksi muiden liikenteessä liikkujien turvaamiseksi. Alkeellisimpina hidastetöyssyt, vähän kehittyneempää tekniikkaa on jo peltipoliisit.
Vuonna 2022 otetan pakolliset nopeurajoittimet autoihin jotka perustuvat gps-tekniikkaan ja autot joutuvat noudattamaan paikallisia tiekohtaisia rajoituksia.
Ammatikseen autoa ajavillekin on jouduttu laittamaan pakollinen 80km/h rajoitin rekkoihin. Tämä vain kertoo ihmisen piittaamatomuudesta muita liikkujia kohtaan.
Robottiohjattuja autoja kehitetään jotta ajaminen saataisiin pois liian epävarmalta, arvaamattomalta ja jopa tietoisesti sääntöjenvastaisesti ajavalta ihmiseltä.
Ei poliisi suinkaan ole paapomassa pyöräilijöitä. Pyöräily kun ei aiheuta suuremmin haittaa muille liikkujille. Sen sijaan poliiseilla on kädet täynnä töitä autoilijoiden hillitsemisessä.
Auto painaa sen 1500kg ja sillä voi aiheuttaa suuria vahinkoja joten kuljettajalta vaaditaan 18 vuoden ikä ja vastuullisuutta auton kuljettamiseen."Vain autoilijat ovat tappaneet liikenteessä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita."
Älä valehtele.
Ainoa liikenneonnettomuudessa menehtynyt tuttuni, kuoli polkupyöräilijän yliajamana. - Pyöräilijät_kuriin
jakkaraongelma kirjoitti:
"Pyöräilijät, te kolhitte meitä jalankulkijoita enemmän tai vähemmän, mutta miettikää jos se on joku teistä tai teidän perheenjäsen joka jopa tapetaan. "
Vain autoilijat ovat tappaneet liikenteessä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Jotkut ovat jopa paenneet tapahtuman jäkeen.
Nuo mainitsemasi ajoneuvoja koskevat velvollisuudet ovat suurimmalta osalta autoilijalta hakusessa.
Tekniikka onkin jouduttu ottamaan avuksi muiden liikenteessä liikkujien turvaamiseksi. Alkeellisimpina hidastetöyssyt, vähän kehittyneempää tekniikkaa on jo peltipoliisit.
Vuonna 2022 otetan pakolliset nopeurajoittimet autoihin jotka perustuvat gps-tekniikkaan ja autot joutuvat noudattamaan paikallisia tiekohtaisia rajoituksia.
Ammatikseen autoa ajavillekin on jouduttu laittamaan pakollinen 80km/h rajoitin rekkoihin. Tämä vain kertoo ihmisen piittaamatomuudesta muita liikkujia kohtaan.
Robottiohjattuja autoja kehitetään jotta ajaminen saataisiin pois liian epävarmalta, arvaamattomalta ja jopa tietoisesti sääntöjenvastaisesti ajavalta ihmiseltä.
Ei poliisi suinkaan ole paapomassa pyöräilijöitä. Pyöräily kun ei aiheuta suuremmin haittaa muille liikkujille. Sen sijaan poliiseilla on kädet täynnä töitä autoilijoiden hillitsemisessä.
Auto painaa sen 1500kg ja sillä voi aiheuttaa suuria vahinkoja joten kuljettajalta vaaditaan 18 vuoden ikä ja vastuullisuutta auton kuljettamiseen.Jos autoilijat koukkisivat jalkakäytävollä ja lähes kaikki jättäisivät pysähtymättä punaisiin valoihin, jollei ole aivan pakko, niin silloimhan hekin toimisivat kuten pyöräilijät.
Tiedät nämä fillaristien ajotavat taatusti itsekin. Kuitenkin periaatteesta pitää täällä länkyttää satuja.
Pyöräilyn voisi aivan hyvin kieltää kaupungeissa sen laajojen negatiivisten vaikutusten vuoksi koko yhteiskuntaan. Eihän se edes sovi Suomen ilmastoon, kuten talvisin huomaamme.
Eikä sitten kannata ehdottaa, että kielletään autoilu, koska se ei ole realistista.
Onneksi suurin pyöräilyhuuma on jo menossa ohi. Jälkeenpäin sitten naureskelemme, kuinka naiiveja olemme pyöräilysekoilun aikana olleet ja pyöräilykaistat palautetaan takaisin järkevään käyttöön.
PS. Nainen, joka kuoli taannoin auton töytäisemänä Vantaalla, rikkoi itse tieliikennelakia pyörätien jatkeella, jolla oli väistämisvelvollinen. Näitä sattuu, kun ei osata sääntöjä. - sujuvampaa-pyöräilyä
Pyöräily lisää yhä suosiotaan ja Helsingissäkin, kuten aloituksesta voi lukea. Helsingissäkin kansalaisten liikkumismahgdollisuuksia halutaan lisätä ja sehän on vain hyvä asia!
"Pyöräilyn voisi aivan hyvin kieltää kaupungeissa sen laajojen negatiivisten vaikutusten vuoksi koko yhteiskuntaan."
Kannattaa lukea tutkimustuloksia, pyöräilyllä on kiistattomasti positiivisa vaikutuksia niin ympäristön kannalta kuin pyöräilijälle itselleenkin terveysvaikutusten ja stressinlievityksen muodossa. Suosittelen lämpimästi sinullekin että rohkeasti vaan kokeilemaan.
"Eikä sitten kannata ehdottaa, että kielletään autoilu, koska se ei ole realistista."
Näin on tehty mm. Oslon keskustassa ja Helsingissäkin tätä on välillä asiasta päättävien keskuudessa käydyissä keskusteluissa väläytelty. Ehkä sen aika tulee ennekuin arvaammekaan ;)
"Eihän se edes sovi Suomen ilmastoon, kuten talvisin huomaamme."
Se sopii siinä missä kävely ja hiihtäminenkin sopii. Jalankulkija liukastuu helposti talvella, kävellessä kantapää menee ensiksi edellä maahan ja jalankilkijan paino on sillon askeleen takana, silloin liukastuu helposti.
Pyörällä painopiste on tasaisesti keskellä renkaiden välissä, tietämättömälle voi olla yllättävää miten hyvin pitoa löytyy, pikkupakksilla ei ole ongelmia. Vielä jos on nastarengas niinkuin aktiivipyöräilijöillä usein on.
Olen pahoissa paikoissa joskus hypännyt pyörän selästä ja jalka on alkanut samantien lippasta, silloin on vähän hirvittänyt missä tuli ajettua ja samalla hämmästellyt että hyvinhän se piti, rohkeus vaan loppui.
"PS. Nainen, joka kuoli taannoin auton töytäisemänä Vantaalla, rikkoi itse tieliikennelakia pyörätien jatkeella, jolla oli väistämisvelvollinen. Näitä sattuu, kun ei osata sääntöjä."
Siinä taisi auto olla pysähtyneenä viereisellä kasitalla suojatien eteen ja toinen auto ei noudattanut velvollisuuttaan pysähtyä eli autoilijan syy. Näitä sattuu, kun ei osata sääntöjä.
Autoilijahan pakeni paikalta. Sellaiseenhan ei ole tarvetta jos on toiminut tilanteesa oikein. - sujuvampaa-pyöräilyä
Niin mainittakon vielä että kahtena vuotena mitä olen pyöräillyt talvisin, en ole kertaakaan kaatunut. Tänä talvena liukastuin kävellessä kerran.
- Jalankulkija_
sujuvampaa-pyöräilyä kirjoitti:
Niin mainittakon vielä että kahtena vuotena mitä olen pyöräillyt talvisin, en ole kertaakaan kaatunut. Tänä talvena liukastuin kävellessä kerran.
Jotenkin säälittäviä nämä pyöräilyuskovaiset. Luulevat pelastavansa maailman polkemalla.
Onneksi näitä ei talvisin juuri näe, joten kaikkien muiden liikkuminen on helpompaa.
Tärkein ja kiinostavin asia on tietenkin tuo, ettei tämä pyöräilyuskovainen ole kaatunut kahteen vuoteen, vaikka on oikein hypännyt satulasta. Miltäköhän sekin näyttää, kun pyöräilijä hyppää satulasta? - Poliisitsakottamaan
jakkaraongelma kirjoitti:
"Pyöräilijät, te kolhitte meitä jalankulkijoita enemmän tai vähemmän, mutta miettikää jos se on joku teistä tai teidän perheenjäsen joka jopa tapetaan. "
Vain autoilijat ovat tappaneet liikenteessä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Jotkut ovat jopa paenneet tapahtuman jäkeen.
Nuo mainitsemasi ajoneuvoja koskevat velvollisuudet ovat suurimmalta osalta autoilijalta hakusessa.
Tekniikka onkin jouduttu ottamaan avuksi muiden liikenteessä liikkujien turvaamiseksi. Alkeellisimpina hidastetöyssyt, vähän kehittyneempää tekniikkaa on jo peltipoliisit.
Vuonna 2022 otetan pakolliset nopeurajoittimet autoihin jotka perustuvat gps-tekniikkaan ja autot joutuvat noudattamaan paikallisia tiekohtaisia rajoituksia.
Ammatikseen autoa ajavillekin on jouduttu laittamaan pakollinen 80km/h rajoitin rekkoihin. Tämä vain kertoo ihmisen piittaamatomuudesta muita liikkujia kohtaan.
Robottiohjattuja autoja kehitetään jotta ajaminen saataisiin pois liian epävarmalta, arvaamattomalta ja jopa tietoisesti sääntöjenvastaisesti ajavalta ihmiseltä.
Ei poliisi suinkaan ole paapomassa pyöräilijöitä. Pyöräily kun ei aiheuta suuremmin haittaa muille liikkujille. Sen sijaan poliiseilla on kädet täynnä töitä autoilijoiden hillitsemisessä.
Auto painaa sen 1500kg ja sillä voi aiheuttaa suuria vahinkoja joten kuljettajalta vaaditaan 18 vuoden ikä ja vastuullisuutta auton kuljettamiseen.Tässä sinulle muutama linkki:
https://www.tiede.fi/keskustelu/43316/ketju/elaman_hinta_5500_euroa
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/77519-pyorailijan-virhe-kavi-kalliiksi-muistitko-taman-liikennesaannon
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ehttpsi-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582
Eli halvalla menee ihmishenki.
Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välisistä onnettomuuksista ei tule poliisien tai vakuutusyhtiön tietoon kuin vain muutama prosetti. Johtuu siitä, että harva pyytää poliisia paikalle, koska yleensä se pyöräilijä on lähtenyt karkuun. Myös rikosilmoitusta on turha tehdä, koska ei niitä ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla tutkita.
Mm. yksi minun tekemä rikosilmoitus tuli "paluupostissa" takaisin vaikka minulla oli tieto henkilön osoittesta ja asunnosta (olin nähnyt hänen menevän sinne sisään). Syyllistä ei kuulemma löytynyt! Minun tapaukseni oli se, että pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä ilman valoja eikä häntä pahemmin sieltä erottanut kuin vasta hän oli tullut päälle.
Tiedän muitakin tapauksia, joita ei ole tutkittu. Sitten tutkitaan, kun tulee ruumis!
Muutama vuosi sitten sattui sellainen tapaus, että kävelin jalkakäytävän oikealla laidalla, kun takaa tuli naikkonen ajaen päälleni niin, että horjahdin pahasti, mutta juuri ja juuri pysyin pystyssä. Naikkonen huusi, että minun olisi pitänyt väistää häntä ja lähti karkuun. Muutaman päivän päästä jalkateräni tuli erittäin kipeäksi ja siellä sitten todettiin hiusmurtuma.
Olen vakuuttanut itseni hyvin, joten ei tarvitse mennä edes arvauskeskukseen hoitamaan itseäni.
Näen melkein viikottain tapauksia missä pyöräilijä kolhii jalankulkijaa ja niissä tapauksessa on pyöräilijä syyllinen. Mutta ne äidin kullanmurut lähtevät aina karkuun!
Lisään tähän vielä, että osaan liikennesäännöt jalankulkijana, pyöräilijänä kuin autoilijana.
Polkupyörä on ajoneuvo ja vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. - esimerkki
Näet viikoittain kolhimistapauksia, kumma kun minä en näe niitä Helsingissä. "Melkein kaaduit" ja sait hiusmurtuman. Minullakin on ollut hiusmurtumia eivätkä ne vasta muutaman päivän kuluttua ole alkaneet särkeä.
- esimerkin--voima
Pyöräilijät ottavat mallia autoilijoista. Kannattaa miettiä miltä oma esimerkki näyttää. Rikotko itse sääntöjä?
- Tajutonta_menoa
esimerkin--voima kirjoitti:
Pyöräilijät ottavat mallia autoilijoista. Kannattaa miettiä miltä oma esimerkki näyttää. Rikotko itse sääntöjä?
Mielestäni surkea selitys. Jos näin olisi, ei tarvitsisi täälläkään kirjoitella pyöräiliköiden täysin mistään piittamattomasta ajelusta.
Ottaisivatkin esimrrkkiä sutoilijoista ja pysähtyisivät punaisiin valoihin ja etenkin menisivät jalkakäytäviltä muualle ajelemaan. - selitysontämäkin
Tajutonta_menoa kirjoitti:
Mielestäni surkea selitys. Jos näin olisi, ei tarvitsisi täälläkään kirjoitella pyöräiliköiden täysin mistään piittamattomasta ajelusta.
Ottaisivatkin esimrrkkiä sutoilijoista ja pysähtyisivät punaisiin valoihin ja etenkin menisivät jalkakäytäviltä muualle ajelemaan.Syyhän on mielestäni aika selvä. Pyörä on kätevä ja vikkelä peli jolla on helppo rikkoa sääntöjä jäämättä kiinni. Monet autoilijat ovat sitä mieltä että säännöt ovat vain hidaste ja niitä tulee oma edun saavuttamiseksi rikkoa. Samalla ajatusmaailmalla varustetut pyöräilijät pystyvät vain toteuttamaan tämän helpommin kuin autoilijat.
- Tajutonta_menoa
selitysontämäkin kirjoitti:
Syyhän on mielestäni aika selvä. Pyörä on kätevä ja vikkelä peli jolla on helppo rikkoa sääntöjä jäämättä kiinni. Monet autoilijat ovat sitä mieltä että säännöt ovat vain hidaste ja niitä tulee oma edun saavuttamiseksi rikkoa. Samalla ajatusmaailmalla varustetut pyöräilijät pystyvät vain toteuttamaan tämän helpommin kuin autoilijat.
Tuo on kyllä varmaankin totta. Ja kun noin ajatteleva autoilija siirtyy pyöräilemään, niin meno on sitten sen mukaista.
Pyöriin vakuutus ja sen myötä rekisterikilvet. Se hillitsisi menoa. - kokemuksesta
Turhaa vaivaa. Pyörään siirtynyt autoilja huomaa nopeasti että pyörällä pitää olla tosi varovainen liikkuessaan. Pyörällä satuttaa vain itseään, autossa on peltikuori sentään suojana.
- Katso.ympärillesi
kokemuksesta kirjoitti:
Turhaa vaivaa. Pyörään siirtynyt autoilja huomaa nopeasti että pyörällä pitää olla tosi varovainen liikkuessaan. Pyörällä satuttaa vain itseään, autossa on peltikuori sentään suojana.
Onko toi vitsi? Ei ole varovaiduidrsts tietoskkan, kun suurin osa aja vadtoin kaikkia sääntöjä ja pitää niin jalankulkijat kuin autoilijatkin jatkuvassa valmiustilassa.
Toisaalta onhan nyt aprillipäivä.
- tanska.ja.hollanti
Vähän mallia maailmalta.
https://youtu.be/FXw_t172BKY
https://youtu.be/cUhNPIpn5KI
https://youtu.be/vyrTx9SXkVI
https://youtu.be/kp3s2EP0zVo- köbädami
Annisinnetänne ei hyväksyisi noin monia autokaistoja vs. vähäisiä kapeita fillarikaistoja
- Pyöräilykortti
köbädami kirjoitti:
Annisinnetänne ei hyväksyisi noin monia autokaistoja vs. vähäisiä kapeita fillarikaistoja
Tämähän ihan uskomatonta yksityisautoilun suosimista, 4-5 kaistaa autojen käytössä. Sinnetännemäen kaupunkibulevardeilla vastaavaan tilaan saadaan mahtumaan yksi henkilöautokaista, kun sporille ja dösille varataan omat kaistata ja puukuja vie yhden kaistan.
- sujuvampaa-pyöräilyä
"Uskomatonta mutta totta: Helsingin kaupunkipyörät ovat ahkerammassa käytössä kuin missään muualla maailmassa
Helsinki sijoittui ykköseksi kaupunkipyörien suosiota eri maissa vertailevassa selvityksessä, kun laskettiin pyöräkohtaisesti tehtyjen matkojen määrää päivittäin.
Helsingin kaupunkipyörät ovat maailman suosituimmat, Helsingin kaupungin teettämä selvitys kertoo.
Selvityksessä Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmää verrattiin 50 kaupunkiin eri puolilta maailmaa. Suosion mittarina käytettiin käyttöastetta, eli pyöräkohtaisesti tehtyjen matkojen määrää päivittäin.
Vertailluista 50 kaupungista Helsinki sijoittui ykköseksi kaupunkipyörien käyttöasteen suhteen, kun järjestelmiä vertailtiin matkaa per pyörä per päivä -luvuilla. Myös Helsingin ja Espoon yhteisen kaupunkipyöräpalvelun käyttöluvut olivat huippuluokkaa.
Helsingin jälkeen seuraavina kärkisijoille sijoittuivat Dublin, Valencia, Barcelona, Lyon ja Pariisi."
https://yle.fi/uutiset/3-10716286
Pyöräilyn suosio ei näytä hiipumisen merkkejä.- Älytöntä
Suuri miinus on de, että ksikkialla muualla ksupunkipyöräilijöillä on ymmärrystä noudattaa liikennesääntöjä. Helsingissä näillä lainapyörillä ajellaan enimmäkseen jalkakäytävillä.
Ehkä syy suureen suosioon täällä on juuri se, ettei ajelijalta vaadita mitään.
Muualla mm. poliisi sakottaa jalkakäytävällä ajelusta.
Kyllä suurin pyörävillitys on muutenkin kohta muosto vain. - sujuvampaa-pyöräilyä
Ajoneuvon kuljetus on tarkkaan säänneltyä ja valvottua.
- Tosi.on
sujuvampaa-pyöräilyä kirjoitti:
Ajoneuvon kuljetus on tarkkaan säänneltyä ja valvottua.
Niin on. Jos yksi kymmestä kaupunkifillaristista ajaa siellä missä kuuluukin, niin ei se kovin tarkkaan säänneltyä ole.
Kaupunkipyörät eivät sovellu Suomeen. Ilmasto, tyhmyys ja itsekkyys esteenä. - pyöräily-lisääntyy
Tosi.on kirjoitti:
Niin on. Jos yksi kymmestä kaupunkifillaristista ajaa siellä missä kuuluukin, niin ei se kovin tarkkaan säänneltyä ole.
Kaupunkipyörät eivät sovellu Suomeen. Ilmasto, tyhmyys ja itsekkyys esteenä.Ja silti näkee joka vuosi enemmän ja enenmmän fillareita liikenteessä. Et voi pysäyttää kehtiystä vaikka haluaisitkin.
- sujuvampaa-pyöräilyä
"Kaupunkipyörät eivät sovellu Suomeen. Ilmasto, tyhmyys ja itsekkyys esteenä."
Eipä tuo estä jalankulkijoita ja autoilijoitakaan liikkumasta. Pyöräillä voi sellaisessa ilmastossa missä kävelläkin. Autoilijoille aurataan tiet talvella, muuten eivät pääsisi liikkeelle, oletkos tullut tätä ajatelleeksi? Tämä autoilijoiden elämän helpottaminen otetaan aina itsestäänselvyyksinä.
Nyt Helsinki on kumminkn päättänyt helpottaa autottomienkin asukkaidensa liikkumispulmia ja sehän on vain hyvä asia! Autoilijatkin ovat tervetulleita kokeilemaan miltä se meno tuntuu toisesta näkövinkkelistä katsoen. - Tosi.on
sujuvampaa-pyöräilyä kirjoitti:
"Kaupunkipyörät eivät sovellu Suomeen. Ilmasto, tyhmyys ja itsekkyys esteenä."
Eipä tuo estä jalankulkijoita ja autoilijoitakaan liikkumasta. Pyöräillä voi sellaisessa ilmastossa missä kävelläkin. Autoilijoille aurataan tiet talvella, muuten eivät pääsisi liikkeelle, oletkos tullut tätä ajatelleeksi? Tämä autoilijoiden elämän helpottaminen otetaan aina itsestäänselvyyksinä.
Nyt Helsinki on kumminkn päättänyt helpottaa autottomienkin asukkaidensa liikkumispulmia ja sehän on vain hyvä asia! Autoilijatkin ovat tervetulleita kokeilemaan miltä se meno tuntuu toisesta näkövinkkelistä katsoen.Pyöräilen päivittäin ja siten pystyn aitiopaikalta näkemään, miten kaupunkipyörillä ajetaan. Hävetä saa heidän puolestaan.
Helsingin pyöräilykulttuuri on noteerattu kyllä muuallakin. Monilla loistoristeilijöillä, jotka tuovat päivämatkalaisia Helsinkiin varoitetaan turisteja jalkakäytävillä ja puostoissa ajelevista pyöräilijöistä. Nämä kun ovat tottuneet kotimaissaan siihen, että jalkakäytävällä saa kävellä pelkäämättä.
Hyvä mainosta Suomelle!
- Vakuutuksetkunnossa
Kaupunkipyöriä näkee enemmän jalkakäytävillä kuin ajoradalla tai pyörätiellä. Jalankulkijat joutuvat pyöräilijöiden takia vaaraan ja kolhituksi.
Itse olen myös pyöräililijä, mutta en ole ikinä vielä ajanut jalkakäytävillä edes täällä pääkaupunkiseudulla. Ja hengissä olen!
Autoilijat eivät ole aiheutta minulle pyöräilijänä tai jalankulkijana vaaraa, mutta ne pyöräilijät!
Kolhuja tullut ja jalkaan pieni murtuma. Pyöräilijäthän tunnetusti lähtevät pakoon!
Kannattaa vakuuttaa itsensä hyvin, jotta saa hyvää hoitoa. Tosin ne ei paljon hyödytä mikäli henki menee. - tyytyväinen_käyttäjä
Todellinen pelastus nämä kaupunkipyörät tällaiselle autottomalle naiselle. Ei tarvitse pelätä että varastetaan tai että joutuu korjaamaan niinkuin oman pyörän kanssa. Aina on pyörä käytössä kun sellaista tarvin.
- Vaarallista
Niin, yhden onni voi olla toisen epäonni. Kun huomattavalla osalla kaupunkipyörien käyttäjistä ei ole mitään edellytyksiä ajaa kaupunkiliikenteessä, ovat tällaiset yleiset pyörät aika onneton juttu.
Ensin pitäisi opettaa tieliikennelakia ja pitää koe ja sen jälkeen vasta saisi näillä ajella.
Todella hävettävää, kun ulkomaalaisia risteilyturistejakin varoitetaan Helsingissä holtittomasti ajelevista pyöräilijöistä. Erityisesti keltaisilla mainospyörillä liikkuvista varoitetaan. Nämä torvet eibät itse tajua edes hävetä.
- Anonyymi
Helsinki on holtiton , kaivopuisto on täynnäpaskaa ( varo hankia) kallio täynnä kusta ( varo juoppoja ) keskusta täynnä pyöränlainaajia ( varo fillaria) holtittomia sähköpotkulauta uunoja ( varo lautailijaa 25 kmh ja lautaa pitkin katua ) varovielä niitä alepa peltitelineitä , alkaa olla joka nurkka täynnä ja uutuutena nämä ajorataparkit.......täytyy alkaa harrastamaan pesäpalloa ja maila aina mukana , kesällä tulee ensimmäinen kolari jossa juoppo potkulautailija jaa päin kännipyöräilijää....eu suunnitelma jo ennen kukkelinau kiimaa että kokokeskusta turisti rysäksi, vain turistibussilaumojen ympärijurnutus sallitaan , varsinainen ekoteko tuo saara hildeenin peltiviritys jota nämä diiselbussit täynnä hikivieraita ajattavat vuodesta toiseen solkenaan , kyllä on hiilijalanjälki kohillaan.
Eipä tuolla kyllä ole muutenkaan noita tietöitä kummempaa katsottavaa , pitäkää hyvänänne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029