Kyssärii....

Samaatietä

Mitä tarkoittaa vaihetuspöytä? Minulla ei ole hajuakaan,. Raamatussa se on, mutta mitä se tarkoittaa?

66

1301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herätkää

Pankki tai rahanvaihtaja

• Samaatietä

Mitä se tarkoittaa raamatussa?

Luin, että..siis luukkaasta talenteist ja kuinka pahapalvelija lankesi epäuskoon...

Miten tuo vaihetuspöytä liittyy tuohon?

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Mitä se tarkoittaa raamatussa?

Luin, että..siis luukkaasta talenteist ja kuinka pahapalvelija lankesi epäuskoon...

Miten tuo vaihetuspöytä liittyy tuohon?

Väsyttää eikä ajatus kulje. Mikä rooli vaihetuspöydällä on ja mitä kysyit siinä yhdessä ketjussa jotain, onko joku laittanut vaihetuspöydälle? En ymmärtänyt sitä..

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Väsyttää eikä ajatus kulje. Mikä rooli vaihetuspöydällä on ja mitä kysyit siinä yhdessä ketjussa jotain, onko joku laittanut vaihetuspöydälle? En ymmärtänyt sitä..

"Maata vaietusoöydällö"?

• herätkää

Luukas 19:23 :" Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?"

38 käännös :"Miksi et siis antanut rahaani rahanvaihtajan pöytään..."

Aataminaikainen käännös 1800-.luvulta puhuu samassa kohtaa vaihetuspöydästä.

Sitten erräät saarnamiehet hellareissa puhui vaihetuspöydästä. Että olin siellä Herran vaihetuspöydällä, eli rahanvaihtajalla. Niin, epäilyttää mahtoivatko itsekään ymmärtää mitä puhuivat. Takavuosina. Ehkä se sitten tarkoitti sitä, että kävivät vaihetuspöydällä ja saivat itsensä korkojen kera takaisin. He he.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Luukas 19:23 :" Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?"

38 käännös :"Miksi et siis antanut rahaani rahanvaihtajan pöytään..."

Aataminaikainen käännös 1800-.luvulta puhuu samassa kohtaa vaihetuspöydästä.

Sitten erräät saarnamiehet hellareissa puhui vaihetuspöydästä. Että olin siellä Herran vaihetuspöydällä, eli rahanvaihtajalla. Niin, epäilyttää mahtoivatko itsekään ymmärtää mitä puhuivat. Takavuosina. Ehkä se sitten tarkoitti sitä, että kävivät vaihetuspöydällä ja saivat itsensä korkojen kera takaisin. He he.

En tiedä. Olen niin yksinkertainen....

Maksetaanko kellekkään korkoja, tuskin. Ei kukaan niin luule.
        Hyvä kun jokainen roikkuu jotenkuten kiinni..ei meillä ole uskoa sinapinsiemenen vertaa.

Jos ajattelet heitä pahemmiksi kuin he olivatkaan, saarnamiehiä?

• herätkää

En minä heidän paremmuudestaan tai pahemmuudestaan tiedä. Hyviä kai olivat, osa ei niin hyviä. Niin kuin nykyäänkin. Ihmettelin vaan sitä jargonia.

• Samaatietä

Onko tässä nyt kyse vaihetuspöydällä olemisesta että Jumala maksaa kerran palkan palvelijoilleen?

Kun osa nousee elämän ylösnousemukseen ja osa eli pahat palvelijat uomion ylösnousemukseen?

• herätkää

Ei sitä nyt voi niinkään ymmärtää. Vai mitä arvelet? "Sain mennnä/olla siellä Herran vaihetuspöydällä.." Tämä kuuluu sanoa tunteella. Mitä siellä sitten vaihdettiin? Voidaan tietysti ajatella, että antoi jotain itsestään ja sai parempaa tilalle. Kävi niin kuin lataamossa. Mutta eihän se vaihetuspöytä toimi niin. Tai jos puhuivatkin virtapankista. Tiedä häntä.

Vertauksen varsinainen pointti on tietysti talenteilla asioinnista. Annettuja talentteja pitäisi käyttää Herran töissä, eikä kätkeä. Vieläpä niin, että jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan. Toisaalta talenttinsa haudanneelta otetaan se yksikin pois ja annetaan suurtalenttiselle. Jotenkin näin kait sitten.

• Samaatietä

Se talentin hautaaja sortui epäuskoon, se oli siinä pointti.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Se talentin hautaaja sortui epäuskoon, se oli siinä pointti.

Hän ei luottanut Jumalaan. Pelkäsi myös kansaa, joka vihasi pomoa..meni sen virran mukana, eikä ollut uskollinen.

• herätkää

Niin tai pelkoon. Hän tiesi että Herra on ankara mies, ja peloissaan kätki rahansa. Toisaalta en ymmärrä miksi rangaistus oli niin kova. Saihan Herra omansa takaisin sentään.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Hän ei luottanut Jumalaan. Pelkäsi myös kansaa, joka vihasi pomoa..meni sen virran mukana, eikä ollut uskollinen.

Hän olisi voinut olla rohkea ja tallettaa talentit pankkiin, mutta sen sijaan hautasi ne maahan. Hän ei ehkä edes luottanut pomonsa palaavan. Hän ei uskonut.

• herätkää

Voi olla noinkin. Toisaalta jos niin ajatteli, olisihan silloin voinut ostaa sillä kahvia ja pullaa, kätkemisen sijaan.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Hän olisi voinut olla rohkea ja tallettaa talentit pankkiin, mutta sen sijaan hautasi ne maahan. Hän ei ehkä edes luottanut pomonsa palaavan. Hän ei uskonut.

Tässä on kyse nimenomaan epäuskosta. Siksi rangaistus oli niin kova.
        Olihan sitten se vihhava kansakin joka tapettiin.

Se oli heidän oma valintansa. Uskoa tai ei.
        Niinhän se on, että jos ei usko, ei saa elää. Kuulostaa varmasti epäuskovaisista kovalta, jos ei osaa selittää. Minä en osaa selittää heille...

• herätkää

Niin mutta sinapinsiemen. Että edes sen verran. Nyt vaadittiin aika paljon sentään.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Voi olla noinkin. Toisaalta jos niin ajatteli, olisihan silloin voinut ostaa sillä kahvia ja pullaa, kätkemisen sijaan.

Niin olisi, mutta kun ei ostanut.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Niin mutta sinapinsiemen. Että edes sen verran. Nyt vaadittiin aika paljon sentään.

Eikös? Ja etenkin tekoja, kaikenlisäksi akrobatiaa ja huveja.

• herätkää

Mitäs itse tekisit? Jos joku antaisi minulle viikon palkan tuosta vaan, enkä uskoisi hänen koskaan palaavan, tuhlaisin kaikki. Mitähän Herra silloin sanoisi?

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Mitäs itse tekisit? Jos joku antaisi minulle viikon palkan tuosta vaan, enkä uskoisi hänen koskaan palaavan, tuhlaisin kaikki. Mitähän Herra silloin sanoisi?

Etkö sinä uskonut kun minä sanoin tulevani takaisin? Etkö luottanut minuun? En tiedä. Väsyttää ja naurattaa kaikki. Öitä

• Voihanvitalis

Rahanvaihtaja: 1. varsinkin Raamatussa, Raamatun kielessä, raamatullinen pankkitoiminnan varhaisista harjoittajista. Matt.21:12 "ja kaatoi kumoon rahanvaihtajan pöydät" Matt.25:27

• sophiie

Jos se vaihetuspöytä liittyy siihen savenvalajan työhön, jossa vanha rikotaan ja luodaan uutta?

• herätkää

Niin , mutta mitäs sitten puhuivat pankkitermein. Olisivat sitten puhuneet savenvalajasta. Olin siellä dreijattavana..

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Niin , mutta mitäs sitten puhuivat pankkitermein. Olisivat sitten puhuneet savenvalajasta. Olin siellä dreijattavana..

Ollaan huomattu 😂😂😂pyörivä dervissi 😂😂
        Öitä teille.

• herätkää

Öitä. Tarkistin muuten. Talentti oli 6000 denaaria, ja yksi denaari oli päivän palkka. Olisi sillä aika monet pullakahvit nauttinut.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Öitä. Tarkistin muuten. Talentti oli 6000 denaaria, ja yksi denaari oli päivän palkka. Olisi sillä aika monet pullakahvit nauttinut.

😂 olisi siinä saanut aika vikkelää topata pullaa kahavii..apua 😂 nyt nukuksiin...

• Kirjakääröt

Luuk.19:23 Biblia (1776) Ja miksi et sinä antanut rahaani vaihetuspöydälle? ja minä olisin tultuani sen kasvun kanssa jälleen saanut. Siis pankkiin korkoa kasvamaan.

• Joonkumma

kirjhakääröt, tooravenkoilija taas kärrmeenä tässäkin ketjussa.

• KuhavaaSanon

Herätkää nimmari manipuloi ihmisiä. Ettekö enää muista minkälaisen aloituksen teki, jossa syytti samaatietä?

• s-seutulainen

Mielestäni "herätkää" on tässä ketjussa vastaillut hyvinkin asiassa pitäytyen. Kuten viime päivinä jokusessa muussakin ketjussa.

• sophiie
        s-seutulainen kirjoitti:

Mielestäni "herätkää" on tässä ketjussa vastaillut hyvinkin asiassa pitäytyen. Kuten viime päivinä jokusessa muussakin ketjussa.

Mielestäni hänellekin kuuluu antaa mahdollisuutensa ja itsekin suhtautua häneen asiallisesti.

Mutta kieltämättä kaikki eivät näy näin vieläkään ajattelevan.

Monipuolisessa elämässäni olen tuntenut myös erään tuota samaa luonnetyyppiä olleen henkilön. Hän oli ateisti. Kun kaikki lopulta hylkäsivät hänet, hän tappoi itsensä.

herätkää kuitenkin on lujempaa tekoa, (se mies oli täysi pelle), joskin hälläkin samat heikkoudet.

Tiedän, että yllättäviä käänteitä on aina odotettavissa, mutta hän ei itse voi niille paljonkaan. Tosin näyttää nyt selkeästi eräällä tavoin ryhdistäytyneenkin. Josta onnittelut.⚘

• Samaatietä

Koskaan en tiedä mitä kirjoittaa seuraavaksi, vaikka itse kirjoittaisin asiallisestikkin. Milloin vain voi vetäistä maton jalkojen alta. Mutta täällä on monenlaisia kirjoittajia. En luota palstaan enkä palstalaisiin, enkä palstan ylpitäjiinkään.

• älä.myös.altista.itseäsi
        Samaatietä kirjoitti:

Koskaan en tiedä mitä kirjoittaa seuraavaksi, vaikka itse kirjoittaisin asiallisestikkin. Milloin vain voi vetäistä maton jalkojen alta. Mutta täällä on monenlaisia kirjoittajia. En luota palstaan enkä palstalaisiin, enkä palstan ylpitäjiinkään.

Joo, älä ota hänestä stressiä. Tiedä hänessä tuo julma luonteenpiirre ja osaa varautua siihen. Älä myöskään ikäänkuin itse aseta itseäsi tuon leikin vaaralle alttiiksi, sillä, kun itse alat osoittaa "rakkautta" häntä kohtaan, saat kohta henkisen iskun vasten kasvojasi ja tämä voi loukata herkempiä sieluja.

Tuo tuntemani henkilö oli täysi perkele tässä taidossa ja kiusasi koko lähipiiriään, kunnes ei enää ollut ketään kiusattavaa. Minä en ota vastaan mitään lemmenlurituksia herätkään suunnalta. Asiasta voin kirjoittaa (kuten nuo pitkät jutut Venäjästä ja juutalaisista), mutta pelkästään asialinjalla.
        *

• Samaatietä
        älä.myös.altista.itseäsi kirjoitti:

Joo, älä ota hänestä stressiä. Tiedä hänessä tuo julma luonteenpiirre ja osaa varautua siihen. Älä myöskään ikäänkuin itse aseta itseäsi tuon leikin vaaralle alttiiksi, sillä, kun itse alat osoittaa "rakkautta" häntä kohtaan, saat kohta henkisen iskun vasten kasvojasi ja tämä voi loukata herkempiä sieluja.

Tuo tuntemani henkilö oli täysi perkele tässä taidossa ja kiusasi koko lähipiiriään, kunnes ei enää ollut ketään kiusattavaa. Minä en ota vastaan mitään lemmenlurituksia herätkään suunnalta. Asiasta voin kirjoittaa (kuten nuo pitkät jutut Venäjästä ja juutalaisista), mutta pelkästään asialinjalla.
        *

Se on hyvä, että osaat tuon asialinjalla olin Hyvä taito. Minä taas tahdon olla sellainen höpöttäjä joka paikassa. Ja kyselijä.

• voisentään
        Samaatietä kirjoitti:

Se on hyvä, että osaat tuon asialinjalla olin Hyvä taito. Minä taas tahdon olla sellainen höpöttäjä joka paikassa. Ja kyselijä.

Joo, eihän siinä mitään. Kantapään kautta nämä asiat varmimmin oppii.

Voihan sitä höpötellä, kunhan tietää, että tietynlainen läheisyys ikäänkuin provosoi tällaista sadismia. Myös oma käytös vaikuttaa: ettei ikäänkuin "tarjoa" itseään uhriksi osoittamalla liian lämpimiä tunteita. Tällainen henkilö haluaa haavoittaa toisen vilpitöntä rakkautta.
        *

• Samaatietä
        voisentään kirjoitti:

Joo, eihän siinä mitään. Kantapään kautta nämä asiat varmimmin oppii.

Voihan sitä höpötellä, kunhan tietää, että tietynlainen läheisyys ikäänkuin provosoi tällaista sadismia. Myös oma käytös vaikuttaa: ettei ikäänkuin "tarjoa" itseään uhriksi osoittamalla liian lämpimiä tunteita. Tällainen henkilö haluaa haavoittaa toisen vilpitöntä rakkautta.
        *

Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, jollaisesta kirjoitat käyttää ihmisiä hyväkseen omiin tarkoituksiinsa ja omiin tarpeisiinsa. Tiedän ja tunnistan 😊

• KukinPelastakoonItsensä
        Samaatietä kirjoitti:

Kokemuksesta voin sanoa, että ihminen, jollaisesta kirjoitat käyttää ihmisiä hyväkseen omiin tarkoituksiinsa ja omiin tarpeisiinsa. Tiedän ja tunnistan 😊

Se on se sadistinen tarve. Kun nyt näitä kirjoittelemme, niin arvaan, että kohta soffi on ylen paha ja ilkeä ja sammaatietä niin rakas! Jos vielä tähän ansaan astut ja ikäänkuin alat hymyillä liian lämpimästi, tulee ennenpitkää sitä kovempi isku. Hmmm. Voin kuvitella hänen nyt pureskelevan viiksenkärkiään ja pohtivan seuraavaa siirtoa.

Kun ymmärtää tällaisen olemuksen, tulee suojella omaa tunne-elämäänsä, ei sallia toisen rikkoa itseään. Minä menin aikoinaan kiljuen pitkin seiniä. Enää en mene. Tai... no meninhän minä taas jonkin verran, tuolloin pari-kolmisen viikkoa sitten.
        *

• Samaatietä
        KukinPelastakoonItsensä kirjoitti:

Se on se sadistinen tarve. Kun nyt näitä kirjoittelemme, niin arvaan, että kohta soffi on ylen paha ja ilkeä ja sammaatietä niin rakas! Jos vielä tähän ansaan astut ja ikäänkuin alat hymyillä liian lämpimästi, tulee ennenpitkää sitä kovempi isku. Hmmm. Voin kuvitella hänen nyt pureskelevan viiksenkärkiään ja pohtivan seuraavaa siirtoa.

Kun ymmärtää tällaisen olemuksen, tulee suojella omaa tunne-elämäänsä, ei sallia toisen rikkoa itseään. Minä menin aikoinaan kiljuen pitkin seiniä. Enää en mene. Tai... no meninhän minä taas jonkin verran, tuolloin pari-kolmisen viikkoa sitten.
        *

Oikeastaan minä näin jo silloin aikoinaan sen kuin sivusta, enkä antanut sen päästä sisimpääni. Vaikka olin ystävällinen ja käyttäydyin välittävästi, en päästänyt sisimpääni. Jotenkin suojelen sitä automaattisesti. Nytkin kun kirjoitan sinullekkin.

Todella tympeää, että sinua on kohdeltu noin huonosti. Suututtaa puolestasi.
        Ketään ei saisi kohdella niin että joutuu kärsimään. kohtuuttomasti.Sairastahan se on, jos kiusaa muita, oli se tietoista tai tiedostamatonta.
        Hyvä, että selvisit.

• selvästi.selviytynyt
        Samaatietä kirjoitti:

Oikeastaan minä näin jo silloin aikoinaan sen kuin sivusta, enkä antanut sen päästä sisimpääni. Vaikka olin ystävällinen ja käyttäydyin välittävästi, en päästänyt sisimpääni. Jotenkin suojelen sitä automaattisesti. Nytkin kun kirjoitan sinullekkin.

Todella tympeää, että sinua on kohdeltu noin huonosti. Suututtaa puolestasi.
        Ketään ei saisi kohdella niin että joutuu kärsimään. kohtuuttomasti.Sairastahan se on, jos kiusaa muita, oli se tietoista tai tiedostamatonta.
        Hyvä, että selvisit.

Olen nk. "selviytynyt" lukemattomista hirvittävistä asioista. Kun eräässä vaiheessa lopulta päädyin erääseen päihdelaitokseen, siellä hoitaja sanoi minulle: "Hienoa, että kuitenkin olet noin hyvin selviytynyt tuosta kaikesta!" Tuijotin häntä. En ajatellut että olin varsinaisesti selviytynyt, kun sisin oli täysin hajalla. Mutta selviytymiseksi voi toki laskea sen, etten ollut kuollut.
        *

• Samaatietä
        selvästi.selviytynyt kirjoitti:

Olen nk. "selviytynyt" lukemattomista hirvittävistä asioista. Kun eräässä vaiheessa lopulta päädyin erääseen päihdelaitokseen, siellä hoitaja sanoi minulle: "Hienoa, että kuitenkin olet noin hyvin selviytynyt tuosta kaikesta!" Tuijotin häntä. En ajatellut että olin varsinaisesti selviytynyt, kun sisin oli täysin hajalla. Mutta selviytymiseksi voi toki laskea sen, etten ollut kuollut.
        *

Asioissa on monia puolia. Selviytymistä on sekin ettei kuollut tai vaikapa että säilyy jokin tahto elää.

Selviytyminen ei tarkoita sitä että olet se entinen itsesi.

• Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

Asioissa on monia puolia. Selviytymistä on sekin ettei kuollut tai vaikapa että säilyy jokin tahto elää.

Selviytyminen ei tarkoita sitä että olet se entinen itsesi.

Minä tarkoitin sinun kohdallasi selviytymisellä sitä, ettet enää kulje pitkin seiniä kiljuen.

Seliytymisproserssi vie koko loppuiän. Ihmiset joutuu työstämään kokemuksiaan ja ne muokkaavat ihmistä niinkuin kaikki tietävät.

Koetko kuitenkin, että jokin syvin olemuksesi, minuutesi siellä syvällä,se siemen on pysynyt ehyenä ja selvinnyt?

• herätkää

Ihminen vaatii kärsimystä ja kipua selviytyäkseen. Minäkin olen kova koville, mutta sydämeni heltyy kaiken maailman älässien edessä. Häntä rakastan tänään mitä hellemmin. Ihastuttava siskoni, johon olen mielistynyt.

Kuin myös sammaatietä ja soffiina, rakkaani Kristuksessa Jeesuksessa.

Kaiken kärsimyksen läpikäytyään, oli sitten itseaiheutettua tai ulkopuolisten, ihminen on löytänyt oman itsensä silloin.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Ihminen vaatii kärsimystä ja kipua selviytyäkseen. Minäkin olen kova koville, mutta sydämeni heltyy kaiken maailman älässien edessä. Häntä rakastan tänään mitä hellemmin. Ihastuttava siskoni, johon olen mielistynyt.

Kaiken kärsimyksen läpikäytyään, oli sitten itseaiheutettua tai ulkopuolisten, ihminen on löytänyt oman itsensä silloin.

"Ihminen on löytänyt oman itsensä silloin"
        En täysin usko tuohon. Riippuu tilanteesta ja miten paljon tuhoa se on aiheuttanut. Ihminen voi myös menettää itsensä.

Hajota ja hallitse politiikka usein rikkoo ihmisen. Aina ei jää jäljelle sitä syvintä minuutta, josta voi ponnistaa vaan enää ei pääse ylös koskaan. Voi jäädä tuohon tilaan.

• herätkää
        Samaatietä kirjoitti:

"Ihminen on löytänyt oman itsensä silloin"
        En täysin usko tuohon. Riippuu tilanteesta ja miten paljon tuhoa se on aiheuttanut. Ihminen voi myös menettää itsensä.

Hajota ja hallitse politiikka usein rikkoo ihmisen. Aina ei jää jäljelle sitä syvintä minuutta, josta voi ponnistaa vaan enää ei pääse ylös koskaan. Voi jäädä tuohon tilaan.

Ihminen ei koskaan kadota itseänsä jos ei tule kuritusta. Se saattaa tuntua kuritukselta, epäoikeudenmukaiselta sellaiselta, niin kuin se usein onkin. Jälkeenpäin se tuottaa runsaan hetelmän.

Sen jälkeen ihminen löytää itsensä. Semmoisena jona hänen olisi alunperikin pitänyt itsensä tuntea. Elämän kohinat peitti liian kauan totuuden, kunnes koitti pysäytys. Jumalan armosta.

Jos ei nisunjyvä puotoa maahan, ja kuole, se ei koskaan voi tuottaa hetelmää.

• rakas.Sophiie.sisko
        herätkää kirjoitti:

Lähimmäisen rakkaudella voin rakastaa sinua siinä kuin ketä tahansa muutakin. Mutta älä yritä minulle leperrellä.

Nyt keskustellaan aiheesta... niin mikäs tämä aihe nyt olikaan?

Kyssäri vaihetuksista.
        *

• herätkää

Ja taas panin sophieen pään pyörälle

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Ihminen ei koskaan kadota itseänsä jos ei tule kuritusta. Se saattaa tuntua kuritukselta, epäoikeudenmukaiselta sellaiselta, niin kuin se usein onkin. Jälkeenpäin se tuottaa runsaan hetelmän.

Sen jälkeen ihminen löytää itsensä. Semmoisena jona hänen olisi alunperikin pitänyt itsensä tuntea. Elämän kohinat peitti liian kauan totuuden, kunnes koitti pysäytys. Jumalan armosta.

Jos ei nisunjyvä puotoa maahan, ja kuole, se ei koskaan voi tuottaa hetelmää.

En usko tuohonkaan...kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta kurittaa ketään. Olen nähnyt mitä sellainen voi saada aikaan. Kroonisesti mielenterveydeltään rikki menneitä.
        Itsemurhiakin tehneitä. En yhdy nyt ollenkaan sinun ajatusmaailmaasi.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Ja taas panin sophieen pään pyörälle

Oo ihimisiksi!

• herätkää

Aijai. Nyt jo sammaatietäkin samassa seilissä.

• Samaatietä
        herätkää kirjoitti:

Aijai. Nyt jo sammaatietäkin samassa seilissä.

Aijaijaijaijaijaijai jaaa jaaa 😂😂

Oottako kuulleet muutes sellaista sanontaa, että ihminen on ainoa eläin, joka rakentaa häkkinsä itse..

Hyvin vapaa olo on nytkin. En suostu kenenkään selliin ja omanikin on miellyttävä paikka, josta pääsen pois kun haluan.
        Vapaudentunne on ihana !

• herätkää

Niin no. Selli, lemmen karu selli, on vähän eri asia kuin olla samassa seilissä. Seili on tietysti kuuluisa saari, mutta on sillä toisenlaisiakin merkityksiä.

• Jisreel

Vaihetuspöydällä tarkoitetaan hengellisessä elämässä, että antaa kykynsä, taitonsa ja koko elämänsä Jumalan käyttöön.
      Jumala siunaa sen vähän mikä on meille mahdollista, ja tulokset näkyy Jumalan silmissä.
      Voit esimerkiksi lohduttaa ahdistunutta, tai vaikka käydä vanhukselle kaupassa, tai rukoilla jonkun puolesta, vaikka tuo henkilö ei tietäisi sitä.
      Jokainen voi jotain.

• Samaatietä

Mutta eikö palkan maksu ole silti kaikille uskoville sama?
        Ettei töillään voi ansaita taivaspaikkaa?

Hyvät työt ovat Pyhän Hengen hedelmä.

• mun.ruplia.ei.vaiheteta

Nuo ovat ne vaihetuspöydän talentit, shekelit ja denarit.
        Vaihetus = vaihto = rahanvaihtopöytä = Forex.

Multa jäi viime Venäjän matkalta päälle 2000 ruplaa (n. alle 40 euroa) takaisin vaihtamatta. En vienyt Forexin vaihetuspöydälle, odottaa seuraavaa matkaa.
        *

• on.oikein.tehdä.hyvää
        Samaatietä kirjoitti:

Mutta eikö palkan maksu ole silti kaikille uskoville sama?
        Ettei töillään voi ansaita taivaspaikkaa?

Hyvät työt ovat Pyhän Hengen hedelmä.

Tuo on totta. Kuitenkin Jeesus Itse opettaa talenttiensa / leivisköidensä kätkijöitä vastaan.

Matteus 25: 13-30
        13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
        14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
        15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.

16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.

19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
        20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
        21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
        23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.

29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'

Hyvää tehdessään ei kuitenkaan pidä tehdä sitä palkansaanti-motiivilla vaan koska on oikein tehdä hyvää.
        *

• Samaatietä
        on.oikein.tehdä.hyvää kirjoitti:

Tuo on totta. Kuitenkin Jeesus Itse opettaa talenttiensa / leivisköidensä kätkijöitä vastaan.

Matteus 25: 13-30
        13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
        14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
        15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.

16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.

19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
        20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
        21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
        23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.

29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'

Hyvää tehdessään ei kuitenkaan pidä tehdä sitä palkansaanti-motiivilla vaan koska on oikein tehdä hyvää.
        *

Tarviiko hyvän tekemistä edes ajatella erikseen? Eikö Henki ohjaa siihen joka tapauksessa? Siihen mikä oikein on.

Tosin ihminen tekee myös sitä pahaakin, uskovainenkin.

• pupupöksyssäpiiloon
        Samaatietä kirjoitti:

Tarviiko hyvän tekemistä edes ajatella erikseen? Eikö Henki ohjaa siihen joka tapauksessa? Siihen mikä oikein on.

Tosin ihminen tekee myös sitä pahaakin, uskovainenkin.

Henki ohjaa. Hyvä tulee luonnostaan, jos on tullakseen. Tekemällä tehty "hyvä" on usein omavanhurskautta.

Kristuksen lahjavanhurskautus sen sijaan "vuotaa" itsenään kuin pikkuinen puro, joillain ehkä kuin isompi koski, mutta määrällä ei ole väliä. Itse asia on tärkein: Kristus meissä.

Enempi ei ole enemmän, ellei sitä valjasta käyttöönsä, kuten Jeesus vertauksessaan sanoo. Jolle on isolla kauhalla jaettu, siltä odotetaan enemmän, mutta pikku puukauhakin voi jakaa elämän leipää ja Herra tätäkin arvostaa.

Mutta sitten jänishousut... pelottaa nii vietävästi!
        *

• Samaatietä
        pupupöksyssäpiiloon kirjoitti:

Henki ohjaa. Hyvä tulee luonnostaan, jos on tullakseen. Tekemällä tehty "hyvä" on usein omavanhurskautta.

Kristuksen lahjavanhurskautus sen sijaan "vuotaa" itsenään kuin pikkuinen puro, joillain ehkä kuin isompi koski, mutta määrällä ei ole väliä. Itse asia on tärkein: Kristus meissä.

Enempi ei ole enemmän, ellei sitä valjasta käyttöönsä, kuten Jeesus vertauksessaan sanoo. Jolle on isolla kauhalla jaettu, siltä odotetaan enemmän, mutta pikku puukauhakin voi jakaa elämän leipää ja Herra tätäkin arvostaa.

Mutta sitten jänishousut... pelottaa nii vietävästi!
        *

Minusta omalla käytökselläänkin ja valinnoillaan, elintavoillaankin voi evankelioida tai saada aikaan hyvää.

Esim työpaikalla voi ottaa toiset huomioon ja kunnioittaa heitä. Ja voi kieltäytyä osallistumasta muiden mustamaalaamiseen ja olla vaikka kohtelias. Tuollainenkin puhuttelee maailman ihmisiä.
        Todellakin kuten kirjoitit, tekojen ei tarvitse olla meidän mittapuun mukaan suuria.

Voi vaikka ilahduttaa ihan vaikka hymyllä tai pienellä sanalla. Osoittaa toinen tärkeäksi kohtaamistilanteissa.

• uskon_kilpi

Jeesuksen vertauksessa leivisköistä on kyse uskosta. Yhden leiviskän saanut kaivoi kuopan ja kätki herransa rahan, siis hän hautasi pelastavan uskon. "Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys." Jonkun lahjakkuuden ta tai kyvyn käyttämättä jättämisestä ei tuomita ulos pimeyteen. Vaan uskosta on kirjoittu: "armosta te olette pelastetut uskon kautta". Usko on Jumalalta saatua: Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
      Samoin kuin leiviskät tuottivat korkoa, niin uskokin lisääntyy. "teidän uskonne runsaasti kasvaa".

• herätkää

Miksi erräille annettiin alunperin monta leiviskää ja tälle vain uksi? Kuitenkin tämäkin säilytti sen yhden, ja oli vielä tallessakin Herran tullen.

• Sanan.leiviskä

Myös tämä on totta.

"Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut."

Eli, paha palvelija oli esim. jättänyt levittämättä uskoa ja pelastusta myös sinne, jonne Herra ei ollut sitä (vielä) kylvänyt.

Leivisköitä on kuitenkin muitakin. Evankeliumin kertominen on vain yksi leivisköistä.
        *

• näinkin.voi.ajatella
        herätkää kirjoitti:

Miksi erräille annettiin alunperin monta leiviskää ja tälle vain uksi? Kuitenkin tämäkin säilytti sen yhden, ja oli vielä tallessakin Herran tullen.

Hän oli viljaa kasvamaton korsi.
        *

• herätkää

Matteus kertoo saman vertauksen vähän eri tavalla kuin Luukas. Matteuksen mukaan Herra läks ja palasi. Lopuksi heitettiin talenttiaan hautonut ulos pimeyten, itkemään ja kiristelemään hampaitaan... Kirurgi.

Luukkaan mukaan Herra palasi lopulta kuninkaana. Kertomuksen lopuksi talentin piiloittaneesta ei kerrota lopputuleman tasolla mitään. Sen sijaan ne, jotka eivät tahtoneet häntä kuninkaaseen, tuodaan teloitettaviksi.

• Pistacio

Lestojen seurapuheissa mainitaan usein tämä sana, joten pitäisi kysellä heiltä.

• herätkää

Sieltähän se on hellareihiniin pesiytynyt, aikoinaan. Nykyään siitä on opittu pois.

Epäilen sen olevan erityissanastoa, kaanaankieltä, niin kuin tietysti onkin. Silloin korostetaan omaa oletettua erityislastuisuuttaan. Tyhjää lätinää siis, tämäkin lause.

• rukoilevaiset

Lestoilla on hyviä seuroja, kuuntelen kesäisin vanhoillislessujen suviseuroja.

Toinen, vaatimattomampi joukko, mutta erittäin syvällinen on Länsi-Suomen Rukoilevaiset! Heillä on seuroistaan nauhotteita, joita voi jälkeenpäin kuunnella.

Lähetyshiippakunnan hengellisyys perustui ainakin alunperin juuri rukoilevaisiin ja rukoilevais-taustaisiin pappeihin.

Itselläni on toisen isoäitini kautta juuria rukoilevaisiin.

http://www.rukoilevaisuus.com/
        *

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 108
      5941
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe