Sanktioita pitää olla

santioitapörssiyhtiöille

Ihmettelen noinkin valtavaa määrää noita laatuvirheitä pörssiyhtiöiden hoitokodeissa. Mistä se kertoo ?
Kunnissa ei osata tehdä sopimuksia pörssiyhtiöiden kanssa, ollaan liian sisisilmäisiä. Tarvitaan ostamisen osaamista, aivan selvästi. Tuossa oli juttu jonka mukaan Suomessa on 176 Attendon hoivakotia. Jos ajatellaan jossain pienessä kunnassa kilpailutus on ko henkilöille ainutkertainen uusi tapahtuma eikä maalaispoliitikot osaa sitä. Heitä vastassa on taas pörssiyhtiön kaverit jotka ovat jo tuossakin yhtiössä harjoitelleet 176 kertaa sopiusneuvottelut. Kumpikohan niissäkin neuvotteluissa pärjää ? Varsinkin pienissä maalaiskunnissa päättäjiä viedään kuin pässiä sarvista.

Itse työskentelen IT-puolella ja muistan että joskus 10-15 vuotta sitten oli vielä sopimuksia joissa ei ollut sanktioita. Nyt on aina. Tekniikan puolella ennen pörssiyhtiöt sahasivat silmään tilaajia, läksyt on opittu. Pitääkö nyt yhteiskunnan harjoitella sama asia ? Teknologiassa on vastakkain aina kaksi kovaa kapitalistia jos sillä nimellä heitä kutsutaan, eikä kumpikaan luota toiseensa, ei yhtään.

Olen ollut tapauksissa joissa maksoimme yli 1 milj.sanktiot, menetimme asiakkaan, vähän kirpaisi mutta pörssiyhtiössä hommat jatkuu. Välillä onnistutaan välillä ei, se on vain rahaa. Vanhustenhuollossa tuo vähän epäonnistutaan maksaa ihmishenkiä, ei pelkkää rahaa.

Otan esimerkin. Jos tuollainen 20 henkinen hoitokoti pyörittää n. 2 milj.€ liikevaihtoa/vuosi, sankitot olisivat:
- Ensimmäinen laatupoikkeama, sanktio 10 000 €
- Toinen laatupoikkeama, sanktio 100 000 €
- Kolmas laatupoikkeama, sanktio 1 000 000 € ja sopimus puretaan

Attendon liikevaihto näkyi olevan vajaa 100 milj.€, eli ei tunnu missään, tuo viimeinen vähän kirpaisee mutta hommat jatkuu.

Lähtökohtahan on ettei yhtään poikkeamaa esiinny, oletus on että kuvattu ja yhdessä sovittu taso ylitetään normaalissa työskentelyssä reippaasti. Jos laatuvirheitä esiintyy on joku vakavasti pielessä.Ja tämä olisi hyvin armelias tapa pörssiyhtiölle, olisi jopa kaksi varoitusta ennen sopimuksen irtisanomista. Teollisuudessahan on vain tuo kolmas porras 1000 000 € sanktiot ja sopimus puretaan.

Tehkää myös lyhyitä sopimuksia 3-5 v, sekin pitää pörssiyhtiöt varpaillaan. Aina ollaan katkolla.

Luin tuossa että Merilapissa oli sopimus Mehiläisen kanssa, jossa oli yhteiskunnalla 100 milj.€ sanktiot jos ei käytä heidän palveluita seuraavat 15 vuotta. Ihan mielenkiintoista. Taidankin esittää meilläkin, jos asiakas ei käytä meidän järjestelmiä seuraavat 10 vuotta asiakkaan tulisi maksaa 10 milj. € sanktiot. Menisiköhän läpi ? No, kuntapäättäjillä mennee. No, on siellä takana varmaan jotain investointeja, toivottavasti. Mutta huomaatteko, pörssiyhtiö pyytää heti itse sanktioita. Niin voi tehdä myös yhteiskunta. Ja pitää tehdä.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mietitikö nainen koskaan

        Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
        Ikävä
        123
        1875
      2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

        Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
        Maailman menoa
        193
        1488
      3. Olisi hauska tietää

        Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
        Ikävä
        64
        1198
      4. Vernu Vasunta

        On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
        Suomussalmi
        45
        1172
      5. En kelpaa sinulle

        Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
        Ikävä
        87
        1057
      6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

        Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
        Ikävä
        102
        995
      7. Minun on vaan päästettävä irti

        Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
        Ikävä
        37
        900
      8. Taidat vanhempi nainen

        Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
        Ikävä
        65
        846
      9. Kertoisit jo

        Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
        Ikävä
        45
        817
      10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

        Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
        Sinkut
        156
        771
      Aihe