Vai onko liian aikaista. Vieläkö tulee lunta tai liukkaat kelit? Olis se jo mukava ajella kesärenkailla ja parantaisi ajamisen mukavuutta. Ei rahisi nastat autonalla.
Joko vois laittaa kesärenkaat?
44
191
Vastaukset
- kesäkumit.alla
Jo voi vaihtaa, itse vaihdoin perjantaina! Tietysti minulla eläkeukkona ei ole pakko lähteä autolla jos tulee lunta, mutta kyllähän ne päivällä jo lumet teiltä sulaa!
- pitäisi.olla.selvää
Jos on tiedossa ajoja huhtikuussa Lieksan seutuvilla tai pohjoisempana, varsinkin sivuteillä, ei ole vielä tässä kuussa kiirettä kesärenkaiden vaihtoon. Lunta voi tulla toukokuussakin ja joskus myös kesäkuussa. Ei renkaiden vaihtoa missään nimessä ainakaan vielä huhtikuussa.
- keliperuste
Talvirenkaiden vaihto menee uusiksi Suomessa syksyllä 2020. Silloin renkaiden vaihto muuttuu keliperusteiseksi. Keliperuste on kyllä nykyisessäkin laissa, "jos keliolosuhteet sitä vaativat" muodossa. Huomenna voi olla että jo vaativat. Räntää ja lunta kun on luvassa.
- pyryä.pukkaa
Tuo uusi laki se on taas epäselvä tulkittava ja valvontaa vaikeuttava. Rajanveto on vaikeaa keliolosuhteista. Ja entäs kun minä läksin kotoa niin aurinko paistoi ja keli oli hyvä ja tie kuiva...jne...nyt yllättäin alkoi tuo lumipyry.
- outoa.toimintaa
Pääsiäisen ajankohta lasketaan täydenkuun mukaan ja kesärenkaiden vaihtopäivä lasketaan pääsiäisen mukaan. Pääsiäinen on raamatullinen juhla-aika. Kesärenkaiden vaihtoaika määrytyy siis sekä Raamatun että lain mukaan. Lain mukaan nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun ja Raamatun mukaan pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin asti, eli tänä vuonna 29.4. saakka. Raamattu on kuukuden verran suopeampi renkaiden vaihdon suhteen. On hyvä, että raamatulliset ohjeet poistuvat tieliikennelaista ja järki otetaan mukaan.
- nastojen.ropina
Tuota samaa ajattelin. Nyt saa ajella vielä tosi kauan nastat alla.
- pitäisi.olla.selvää
Ensi vuoden kesäkuussa voimaan tulevassa tieliikennelaissa korostetaan kuljettajan omaa vastuuta renkaiden käytössä. Tulevan lain mukaan talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Suomessa on jo pohdittu, että kesärenkailla talvella ajavien riskikuljettajien määrä saattaa kasvaa uuden lain tultua voimaan.
Joka tapauksessa jokaisen pitäisi ymmärtää, että talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliolosuhteiden eikä Raamatun tai kalenterin mukaan.
Ruotsissa keliperusteinen talvirengaspakko on ollut voimassa jo parikymmentä vuotta. Siellä nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10.–15.4. sekä muunakin aikana, jos keli sitä edellyttää. Talvirenkaita on käytettävä joulu–maaliskuun aikana talvikelin vallitessa. - livakkaamenoa
Ehdottomasti kesärenkaat pitää vaihtaa tänään, koska huomenna on jo vaikeampi tehdä vaihtotyö, kun lunta voi olla jo 20 senttiä, niin varsinkin ulkona se vaikeuttaa vaihtotyötä.
- kolmekuukautta
Talvirengaspakkohan on voimassa vain joulu-tammi ja helmikuussa.
- Vinkulavonkula
Minulla on kaksi autoa. Toisessa on kesärenkaat, toisessa talvirenkaat. Jos minun on tarvista ajella, nuuhkaisen ilmaa ja katson säätä ja keliolosuhteita. Sen mukaisesti sitten valitsen auton millä ajan. Renkaat joudun vaihtamaan keskimäärin kerran neljässä vuodessa.
Kesärenkailla varustettua autoa ajelen pihalla talvisaikaan muutaman kerran, ja kuntoilen lapiolla kun se jää siihen viinimarjapensaan penkan pieleen kiinni. No siksi, että minä ja öljy voitelisi kaikkia liikkuvia osia. Se on museoautoillekin tärkeä huolto silloin tällöin, eikä vaadi kuin ajelua. sama pari kertaa talvirengasautolleni. Tosin kesällä en sillä penkkaan ajele, vaan vain lepikon lenkin. Käyttöauto on sitten aivan eri juttu. Sen rengashuolto on täysin järjellinen ja kaikkea poliittista pönkittävä teko. Aika hävytöntä, eikös ole!
Sama pätee meihin ihmisiinkin. Kannattaa liikkua silloin tällöin, etteivät nivelet pääse ruostuman. Lihakset eivät velttoilun takia siten ruostu, eivätkä niin löysty. Heh.
- pröööööt
No joko laitoit kesärenkaat? Nyt näet ihan itse joko kannatti vaihtaa...
- joutavalla.jotakin
Onhan sekin jonkinlaista liikuntaa, kun vaihtaa autonrenkaita päivittäin edestakaisin. Nyt onkin mukavan sohjoinen sää touhuta rekaiden kanssa.
- talvirenkaat.ongelmana
Miksi niitä pitäisi vaihtaa edestakaisin vaikka lunta tulikin? Nämä lumet häviää maanteiltä viimeistään perjantaina! Itse vaihdoin kesärenkaat jo viimeviikolla eikä ole ongelmaa kun en tarvitse autoa pariinpäivään! Olette varmaan kuullut sanan ,,ennakointi,,, eli asiansa voi hoitaa ennen lumen tuloakin! Mitenkähän ne ei nykyisin pärjää talvella kuin talvirenkailla, aikoinaan piti ajaa kesärenkailla talvellakin kun ei ollut talvirenkaita? Ei auttanut valittaa, ja autoissakin oli enempi ohjauksessa väljää ja jarrut huonommat! Nykyihmisille kun ei tunnu menevän mikään mieleen, eikä välttävän mikään!
Nokia on valmistanut talvirenkaita suomalaisillekin jo 85 vuotta. Ensimmäiset talvirenkaat tehtiin kuorma-autoja varten vuonna 1934. Hakkapeliitta -renkata alettiin valmistaa henkilöautoihin vuonna 1936. Myös ensimmäiset nastarenkaa kehitettiin 1930-luvun lopulla, mutta niiden käyttö yleistyi vasta 1960-luvulla. 50-luvulla niitä käytettiin talvisin vain ralliautoissa. Talvirenkaiden käyttöpakko joulukuun alusta helmikuun loppuun astui voimaan vuonna 1978, eli noin 40 vuotta sitten. Vuonna 1960 tai sen jälkeen syntyneet ovat joutuneet käyttämään talvisin autoissaan talvirenkaita.
- kumipamppusaapaspyörä
Nokian renkaat vaan valmistetaan nykyään venäjällä. Ja renkaat jotka suomessa maksaa 400€, maksaa venäjällä alle 200€. On se jännä...
- Eräs.vaan
Kiepula on oikeassa ja asioista perillä. Asiahan tietysti uteliaalle vaati tarkistusta.
"1934 The Kelirengas, manufactured by Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, was developed for lorries, since this was a time when horse transport was being replaced by motor vehicles."
Hakkapeliitta oli sitten vuorossa ”matkustaja-autoihin” 1936.
Eli tästä tehdään nyt se johtopäätös että ensimmäinen talvirengas maailmassa oli suomalainen ja Nokian kehittämä. - talvirenkaat.ongelmana
Luulittekos että aikoinaan kaiklla oli varaa ostaa talvirenkaita? Ei ollut, ja siksi ajettiin talvella kesärenkailla! Venäjällä ajetaan paljonkin kesärenkailla talvella, ja jenkkilässä myös!
Ennen muinoin autojen renkaat valmistettiin kestäviksi. Ne olivat rakenteeltaan kovia ja kestivät todellakin "isältä pojalle" ja vaihdettiin uusiin tai uudelleen pinnoitettuihin vasta kun kangaskudokset ja sisäkumi näkyivät.
Kovilla renkailla ei talvikelissä pito ollut kummoinen verrattuna nykyisiin pehmeisiin, mutta pitäviin renkaisiin. Nykyään renkaat tehdään pitäviksi - ei kestäviksi. Sehän lisää turvallisuutta.
Kitkarenkaat ovat hyvät lumisilla teillä, kuten Lieksan seudulla, mutta niillä pitää oppia ajamaan ja ennakoimaan tilanteet. Jäisillä etelän teillä ne eivät toimi.- kuvioopiisasi
60-luvulla oli henkilöautoihin tarjolla luja rengas nimeltää ESSO. n kitkarengas. Tätä rengasta ei saanut helpolla kulumaan, mutta kun nurkat lopulla pyöristyi ja kumi kovettui, niin pito loppui täysin.
- hakkapeliitta.luisti
Sama juttu oli Nokian Hakkapeliitta renkailla, siis niillä joissa oli se imukuppimainen neliskulmainen kuvio pinnassa? Ne kun kulahtivat, niin oli senjälkeen hiihtoliiton hyväksymät pidon suhteen, luisti tosi hyvin!
Videolla näkyy se rengas vuoden 1963 kohdalla!
https://www.youtube.com/watch?v=N1M9BnqqHp8 - bemarikuski
Laittakaa te vaan ne kesärenkaat. Minä ajelen vielä kolmeviikkoa talvirenkeilla. Ei mitään kiirettä. Lunta ja pakkasta voi tulla huhtikuussa ja liukkaita kelejä. Kesärenkaat ne vasta kuluu nyt, kun jotkut ajelevat maanteillä, missä on hiekkaa ja soraa jota ei ole vielä puhdistettu.
Moni vain ajattelee ajo-ominaisuuksien mukavuutta, kun kesärenkaat ovat autonalla, vaikka vielä on talvikelit. Läpi talven on ajettu nastarenkailla pääteiden ja sivukylien öljysorateillä, eivätkä nastat ole renkaista kuluneet. Autonrenkaat kuluvat, oli sitten talvirenkaat tai kesärenkaat, jos ei osata ajella oikein rauhallisesti - varman.päälle
Kannattaa ajella hitaasti toisten edessä ettei renkaat kulu, ja eihän autojono takana haittaa kun tietää ettei nastatkaan kulu! Ja voihan kesällä sanoa poliisille että olen menossa pohjois-norjaan missä on lunta vielä juhannuksenakin!
Niinollen ei tarvitse renkaita vaihtaa koko kesänä, eli ei tarvitse riskeerata! - Goodyear
❄Tänä aamuna onkin ollut aivan jännittävää lähteä kesätossuilla töihin. On ollut pehmeä kyyti. Vähän kuin Reinoilla ajelisi;)🏂
- HakkaGreen
Ihan hyvä kyytihän tuo on kesärenkaillakin kun on auratut tiet, eikä aja yli sallitun nopeuden, ei ole valittamista! Paitsi niillä on valittamista toisten kesärenkaista jotka ei vielä ole vaihtaneet kesärenkaisiin!
- Goodyear
Niinhän se menee, jos aivan totta puhutaan, että kun on tarpeeksi taitava kuski joka osaa ennakoida, ja kokemuksen rautaisella taidolla rattia pyörittelee, niin vaikka Formula kuivan kelin renkailla hoitelee hommat kotiin. Tärttö ei pärjää hyvillä talvirenkailla ja taitava ajelee saman aivan hyvin ”sibeliuksilla”. Kyllä se niin on jotta kuskista loppujen lopuksi on kiinni miten tuolla nytkin pärjää.
- HakkaGreen
Goodyear kirjoitti:
Niinhän se menee, jos aivan totta puhutaan, että kun on tarpeeksi taitava kuski joka osaa ennakoida, ja kokemuksen rautaisella taidolla rattia pyörittelee, niin vaikka Formula kuivan kelin renkailla hoitelee hommat kotiin. Tärttö ei pärjää hyvillä talvirenkailla ja taitava ajelee saman aivan hyvin ”sibeliuksilla”. Kyllä se niin on jotta kuskista loppujen lopuksi on kiinni miten tuolla nytkin pärjää.
Totta turiset!
Lueskeli nyt tätä ketjua. Mitä lienee poistettu. Liikenneraivoako?;)
Renkaitten tarkoitus ei ole olla kuljettajan taitojen mukaiset, vaan lisätä kaikin tavoin yleistä turvallisuutta. Ajoneuvo, mikä tahansa, on liike-energialtaan painonsa ja muun suhteen verrattavissa hyvinkin tykin kuulaan. Kuljettaja, jopa taitavin, on ihminen. Eli toisin sanottuna, silloin tällöin erehtyväinen. Täydellistä kuljettajaa en ole vielä tavannut. Omasta mielestään muita parempi kuljettaja on yleensä se potentiaalinen riskitekijä.
Eipä tässä sen kummempia, runsasta lumisadetta edelleen pukkaa, ainakin minun pihassa.
Aikoinaan oli hyvinkin tuttu tämä lupsakka liikenneopettaja.
https://www.youtube.com/watch?v=m39orQRthNQ- bemarikuski
Taitava kuski pysyy tiellä oli keli sitten mikä tahansa, vaikka renkaiden kunto olisi huono. Ajotapa pitää suhteuttaa vallitseviin keliolosuhteisiin. Jos keliolosuhteet ovat huonot, niin lasketaan ajonopeutta.
Ne, jotka takana tulevat autoilijat ajavat melkein takapuskurissa kiinni edelläajavaan autoilijaan nähden, jos takana pellit kolisee edelläajavaan autoilijaan nähden, niin takana tuleva on syyllinen ja maksaa sakot ja joutuu käräjille. Sellainen kuski ei pärjää liikenteessä, jos hermoilee, hätäilee, niin silloi vikaa voi olla aivojen välissä.- Nomikäänsheriffi.aito
Osatuttua on varmasti edellinen sinulle, eli osa-asiaa. Niin minultakin. Muutamat bemarit on tullut aikoinaan ajettua melkein loppuun, kunnes nuoremmille möin, huonolla finanssipoliittisella hyötysuhteella. Ei harmita, läjän ”rautaista” rautaa saivat halvalla kuitenkin... Taitavasta BMW kuljettajasta, osasta heistä, on kuitenkin pitkä matka elämän todelliseen ajoymmärtävään. Autot ja sen renkaat ovat vain pieni osa elomme kokonaispiiriä. Mielenkiintoinen tuo piiri nyt vaalien alla jälleen hyörii. Huvittaa, näennäinen myötä tuntosuttaavuuden kaltaistemme suppeahko sietokyky, tai voihan sinulla se laveampi olla, toivottavasti. Kaikki turbot ja erikoissuuttimet ovat näin vaalien alla monin eri tavoin käytössä. Mutta pääasia on se, että renkaat ja ajatukset miestä myöten. Kuin vaalipeli on ahtopainein. Tai paremminkin olisi sanottava, että käsitteiden eri muodot olisivat kaikille pitävät. Poliittinen männänrengas on monelta murtunut. Politiikan kuhmurat, ja ketkutus luistot, ovat sitten kieroa lieroa myöten.
Oi, kuinka kaunis on maa, ja korkea taivas. Soi vielä hetken kaikki hyvyys kaikkien ehdokkaiden mielissä.
Ja arkeen palataan vaalien jälkeen. Toivotan teille kaikille erittäin hyvää rengaspitoa, ajatuspitoa ja arkea, tästä eteenpäin.
Näkymisiin ja kuulumisiin. Ehkä sanon jotain yhtäläistä vaalien jälkeen;)
Mielestäni tärkeintä on muistaa se, että ihminen on viekkain peto toiselle ihmiselle.
Vanhaa kirjautumista en nyt taas kerran jaksa uusia.
- rooppi
Kyllähän "kesärenkaat" voi laittaa vaikka jouluaattona. Mulla menee pakka illassa
- kuspiäpennut
Ja pappako betalar ne pakat jotka öisin poltatte mustiksi viiruiksi asfalttiin?
- uhduigdzcfgcsvb
Mikähän pakkomielle joillain aivonäivettyneillä on ottaa sterssiä toisten kesärenkaiden vaihdosta? Onko niillä itsellä ajotaidot sellaiset että pitää olla nastarenkaat kesälläkin!
- suomessa.tämmöstä
Se kun tahtoo joillakin takavetoautoilijoilla nastarenkaillakin se auto kulkea kylki edellä, mm. bemareissa näkyy olevan sellainen pahemman puoleinen tyyppivika.
Saati sitten jos sellaisessa rummussa on vielä kesäkumit alla näillä keleillä, niin eipä sellaista ole kivaa saada mutkassa omaan keulaansa. Pitäkää vaan pennut ja papanhoriskot, mummontuppeloista puhumattakaan, ne nastarenkaat alla kunnes kesäkelit on satavarmasti täällä.
- renkaillehintaa
Yksi kesärenkaat vaihtanut kertoi, että ei se mittää se kova vauhti, mutta äkkipyssäys.
- älkää.vielä.vaihtako
Ei kannata vielä nastarenkaita vaihtaa kesärenkaisiin! Tänäänkin kävin Joensuussa niin on 100km/h rajoitukset voimassa ja kuiva tie jossa ei ole jäätä missään!
Joten älkää nastarengasautoilijat vielä riskeerata! Minä kävin kesärenkailla ja ei ollut edes sitä äkkipysäystä!- iyt
Lähepä töihin vaikka klo 5 aamulla. Eikö yhtään livetä joensuun välillä?
- älkää.vielä.vaihtako
En muistanut mainita että ei tullut renkaille paljon hintaa Joensuussa, kun ovat halvempia kuin Lieksassa! Nyt on uudet kesärenkaat!
- Eivielä
Elä vaiha vielä, että pääset äänestämään sunnuntaina persut voittoon
- älkää.vielä.vaihtako
Minun vaalikoneesta loppui bensa jo heti alkuunsa, joten saa olla äänestyshommat tälläkertaa tekemättä! Arvalin nukkua kunnolla nämä vaalit!
Ei uskalla äänestää kun kaikki lupaa niin paljon hyvää yhtä aikaa, että tulee sitten liikaa!- bemarikuski
On sinulla hyvä kommentti ja monilla edellisillä. Johan innostuin bemarin vauhdilla miettimään uutta avausta. Antakaa mulle vähän miettimisen aikaa, että lähtee uusi avaus.
- Kopsaapoi
Käy äänestämässä ja vaha sitte
- Anonyymi
Mulla on lumiketjut henkilöautossa paikallaan renkaissa ympärivuoden, ei parane riskeerata jos vaikka tulisi lunta heinäkuussa!
En miekkään hättäilly! - Anonyymi
Nopeasti kesärenkaat alle, jos olet vaikka Lappiin lähdössä, huomenna niin kova lumituisku, ettei nää pultteja avata ulkotiloissa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020