ET:n avaamiseen (VA 1/2019)

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukija.huom

      Pääosaa jutusta on ollut jo esillä tällä foorumilla. Jutun lopusa on kuitenkin vinkkejä valmistautumiseen ensi lukuvuotta koskien. Nyt keväällä voi vaikuttaa ET:n oppilsmäärään peruskoulussa ja lukiossa:

      "Tulevaa lukuvuotta 2019-20 ajatellen vapaa-ajattelijat toimivat elämänkatsomustiedon oppilasmäärän lisäämiseksi sekä aineen opetusjärjestelyjen edelleen kehittämiseksi. Kaikille ekaluokkalaisille tulee opetustarjonnassa taata mahdollisuudet ET:n opiskelun aloittamiseen. Kaikilla luokka-asteilla on mahdollista vaihtaa uskonnonopetuksesta elämänkatsomustietoon lukuvuoden vaihtuessa. Yhä useammat ei-uskonnolliset vanhemmat korjaavat lapsen muodollista uskonnollista asemaa erottamalla lapsen kirkosta siten mahdollistaen ET:n valinnan katsomusaineeksi."

    • Lukija.huom

      Viimeinen kappale viitannee samassa lehdessä julkaistuun kahen Opetushallituksen opetusneuvoksen kriittiseen kirjoitukseen, jossa todetaan erää paikalliset uskonnon ja ET:n yhteisopetusjärjestelyt laittomiksi. Tässä pääkirjoituksen kriittinen loppukappale:

      "Ilmenee pyrkimyksiä ET:n likvidoimiseen. Useissa paikallisissa katsomusaineiden yhteisopetusjärjestelyissä ET:n opetussuunnitelma ei toteudu. AVI:n ja OPH:n linjaukset ohitetaan härskisti. On monenlaista häärijää kaalimaalla. Vapaa-ajattelijain liitto tukee vanhempia, jotka haluavat turvata lapsensa oikeuden ET:n opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen."

      • Lukija.huom

        "Osa kunnista on kirjoittanut paikallisen opetussuunnitelman yhteiseksi kaikille katsomusvaihtoehdoille ottamalla siihen aineksia eri oppiaineista ja oppimääristä. Tällöin on luotu ihan uusi oppiaine. Oppiaineista päättäminen on kuitenkin eduskunnan tehtävä, ei paikallisen opetuksenjärjestäjän tai koulun – ei edes Opetushallituksen. Tällaisen oppiaineen opetus on lainvastaista. Samalla vaarannetaan oppilaitten oikeus oman katsomusaineen opetukseen.
        Opetussuunnitelman perusteet on laadittu niin, että eri aineet opetetaan erikseen. "
        Teksti: Satu Elo ja Ulla Laine
        https://www.oph.fi/ajankohtaista/blogi/101/0/myos_katsomusaineissa_pitaa_noudattaa_opetussuunnitelmaa


      • Kysynp
        Lukija.huom kirjoitti:

        "Osa kunnista on kirjoittanut paikallisen opetussuunnitelman yhteiseksi kaikille katsomusvaihtoehdoille ottamalla siihen aineksia eri oppiaineista ja oppimääristä. Tällöin on luotu ihan uusi oppiaine. Oppiaineista päättäminen on kuitenkin eduskunnan tehtävä, ei paikallisen opetuksenjärjestäjän tai koulun – ei edes Opetushallituksen. Tällaisen oppiaineen opetus on lainvastaista. Samalla vaarannetaan oppilaitten oikeus oman katsomusaineen opetukseen.
        Opetussuunnitelman perusteet on laadittu niin, että eri aineet opetetaan erikseen. "
        Teksti: Satu Elo ja Ulla Laine
        https://www.oph.fi/ajankohtaista/blogi/101/0/myos_katsomusaineissa_pitaa_noudattaa_opetussuunnitelmaa

        Aika kovat madonluvut. Onko tehty kanteluita?


      • Luk.lis
        Lukija.huom kirjoitti:

        "Osa kunnista on kirjoittanut paikallisen opetussuunnitelman yhteiseksi kaikille katsomusvaihtoehdoille ottamalla siihen aineksia eri oppiaineista ja oppimääristä. Tällöin on luotu ihan uusi oppiaine. Oppiaineista päättäminen on kuitenkin eduskunnan tehtävä, ei paikallisen opetuksenjärjestäjän tai koulun – ei edes Opetushallituksen. Tällaisen oppiaineen opetus on lainvastaista. Samalla vaarannetaan oppilaitten oikeus oman katsomusaineen opetukseen.
        Opetussuunnitelman perusteet on laadittu niin, että eri aineet opetetaan erikseen. "
        Teksti: Satu Elo ja Ulla Laine
        https://www.oph.fi/ajankohtaista/blogi/101/0/myos_katsomusaineissa_pitaa_noudattaa_opetussuunnitelmaa

        Tässä koko teksti lehdestä:
        ET:n opetussuunnitelmaa pitää noudattaa
        Opetushallituksen opetusneuvos Satu Elo ja yksikön päällikkö Ulla Laine kirjoittavat kriittisesti paikallisista järjestelyistä, joissa uskontoa ja elämänkatsomustietoa opetetaan samalla tunnilla. ”Opetussuunnitelman perusteet on laadittu niin, että eri aineet opetetaan erikseen.”
        ”Katsomusaineita on kaksi, uskonto ja elämänkatsomustieto. Uskonto jakaantuu eri uskontojen oppimääriin. Erilaisten opetussuunnitelmien vuoksi kahden katsomusaineen opettaminen yhdessä on parhaimmillaankin mahdollista vain hyvin vähäiseltä osin. Opettajallakaan ei yleensä ole monen katsomusaineen pätevyyttä. Uskonnonopettajan kelpoisuudesta on erillinen säädös kelpoisuusasetuksessa.
        Osa kunnista on kirjoittanut paikallisen opetussuunnitelman yhteiseksi kaikille katsomusvaihtoehdoille ottamalla siihen aineksia eri oppiaineista ja oppimääristä. Tällöin on luotu ihan uusi oppiaine. Oppiaineista päättäminen on kuitenkin eduskunnan tehtävä, ei paikallisen opetuksenjärjestäjän tai koulun – ei edes Opetushallituksen. Tällaisen oppiaineen opetus on lainvastaista. Samalla vaarannetaan oppilaitten oikeus oman katsomusaineen opetukseen.
        Opetussuunnitelman perusteet on laadittu niin, että eri aineet opetetaan erikseen. Opetuksen tavoitteet ja sisällöt määritellään valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa. Niissä määriteltyjä oppiaineita ei voida muuttaa toisenlaisiksi paikallisessa opetussuunnitelmassa. Jos näin tehdään, oppilaat jäävät vaille heille lainmukaisesti kuuluvaa opetusta. Sen sijaan opetusjärjestelyt ovat paikallisen opetuksenjärjestäjän ja koulun päätettävissä.
        Katsomusaineiden opetusjärjestelyistä on tehty useita kanteluita eduskunnan oikeusasiamiehelle ja aluehallintoviranomaisille. Ratkaisuissa on linjattu muun muassa, että oppilas opiskelee aina omaa katsomusainettaan ja yhteisenä voidaan opettaa vain kaikkien opetussuunnitelmien täysin yhteneviä kohtia. Samoin on todettu, että oppilas on oikeutettu oman katsomusaineensa opetukseen eikä ole velvollinen opiskelemaan muiden katsomusaineitten sisältöjä. Lisäksi muistutetaan opettajan kelpoisuudesta.
        Katsomusaineiden opetukseen liittyvät myös Euroopan ihmisoikeussopimuksen kirjaukset, joissa todetaan, että vanhempien vakaumusta on kunnioitettava uskonnon opetuksen ohella myös koulujen muussa toiminnassa. Lisäksi jokaisella on oikeus olla tuomatta esiin omaa vakaumustaan.
        On hyvä, että koulut kehittävät uusia opetusjärjestelyjä ja miettivät uusia keinoja opetussuunnitelman toteuttamiseksi. Samalla pitää kuitenkin huolehtia, että oppijoita kohdellaan yhdenvertaisesti. Opetussuunnitelma velvoittaa koulut yhteistyöhön huoltajien kanssa. Ei ole oikein, että huoltajan tarvitsee tehdä virallinen kantelu tullakseen kuulluksi.”
        Teksti: Satu Elo ja Ulla Laine
        https://www.oph.fi/ajankohtaista/blogi/101/0/myos_katsomusaineissa_pitaa_noudattaa_opetussuunnitelmaa


    • ProET

      Vaalilaskenta oli jännittävä. Hallituksen kokoon saaminen erittäin mielenkiintoista. ET:n avaaminen on realistinen tavoite. KD:lle ei saa antaa veto-oikeutta.

      • Luulisi KD:lle riittävän että uskontojen opetus säilyy.

        En ole oikein nähnyt argumentteja ET:n suljettuna pitämisen puolesta. Pitäisi oikein kysyä avaamisen vastustajilta mikä on syy.


      • ArgumenttiHerruus
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Luulisi KD:lle riittävän että uskontojen opetus säilyy.

        En ole oikein nähnyt argumentteja ET:n suljettuna pitämisen puolesta. Pitäisi oikein kysyä avaamisen vastustajilta mikä on syy.

        Vallan käyttöön ei aina tarvita argumentteja, on vain herruuden argumentti eikä argumenttien herruus.


      • ArgumenttiHerruus kirjoitti:

        Vallan käyttöön ei aina tarvita argumentteja, on vain herruuden argumentti eikä argumenttien herruus.

        No eipä niin, mutta luulisi sentään että KD:n edustus -- jos tuollainen tilanne nyt tulee -- yrittäisi ainakin jotain argumentintapaista esittää.


    • Sanonp.jopa

      ETn avaaminen on ihan eri asia kuin ns. yhteinen katsomusaine.

      • Sekoittajasta

        Tällä foorumilla välillä aktiivinen "pattilainen" sekoittaa nuo jatkuvasti.


    • Anonyymi

      Nyt on edetty jo aika pitkälle. Eikun kurkkaamaan.

    • Anonyymi

      Tarkoitetaanko tällä, että lehden julkaisu verkossa on edennyt juttu jutulta?

    • Anonyymi

      Juttua - tekstiä tai linkkiä - voi jakaa. On ajankohtainen asia. Kansanedustajille. Ole yhteydessä omaasi. Lähinnä omaasi..

    • Anonyymi

      Tämä ei siis toteutunut eli päässyt mukaan uuden hallituksen hallitusohjelmaan. Tavoitteen puolesta toiminta kuitenkin jatkuu. Hallituksne piirissä on sille tukea. Asia voi toteutua, jos vastustus lakkaisi.

      • Anonyymi

        Syyskuussa saatujen tietojen mukaan opetusministeriö aikoo selvittää ET:n avaamista. Se on hyvä virallinen päänavaus.


    • Anonyymi

      On siis ns, momentun. Julkinen, myönteinen keskustelu jatkukoon. Ja kun esim. lukiolain säätämisen (2018) jälkeen uusi ops tulee käyttöön vasa vuonna 2021, on selvää, että näillä aineilla mennään lähivuodet. Siksi nyt kaikki ET:n avaamisen taakse!

      • Anonyymi

        Tätä edistämistä pitää nyt vaan jatkaa. Nousi hyvin esiin lasten oikeuksien päivään ja viikon merkeissä. Päivähän on 20.11.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä edistämistä pitää nyt vaan jatkaa. Nousi hyvin esiin lasten oikeuksien päivään ja viikon merkeissä. Päivähän on 20.11.

        Lapsen oikeuksien viikon aikana muistutamme muun muassa, mitä lapsiasiavaltuutettu sanoi kertomuksessaan eduskunnalle (helmikuussa 2018, sivu 154) nykytilanteesta:
        ”Elämänkatsomustiedon opetukseen osallistumista rajoittaa se, että siihen osallistuminen ei ole mahdollista edes huoltajan pyynnöstä, jos lapsi kuuluu uskonnolliseen yhdyskuntaan, jonka mukaista uskonnonopetusta järjestetään. Vastaavat säännökset sisältyvät lukiolakiin. Oppilaiden enemmistön mukaiseen uskontokuntaan kuuluvalla lapsella ei ole oikeutta opiskella elämänkatsomustietoa. Sääntely on siten yhdenvertaisuutta loukkaavaa ja lapsen oikeuksien sopimuksen 2 artiklan vastainen.”
        Lapsiasiavaltuutettu esittää että ”uskonnonopetusta koskevaa lainsäädäntöä tulisi tarkentaa, jotta se takaisi kaikille lapsille yhdenvertaisen oikeuden osallistua tai olla osallistumatta uskonnonopetukseen tai vaihtoehtoisesti elämänkatsomustiedon opetukseen.”


    • Anonyymi

      Vuosi 2019 jatkoi vuonna 2018 vahvasti esillä ollutta yhteiskuntavaikuttamista. Tilanne jatkuu vuonna 2020. Vapaa Ajattelija -lehti seuraa tilannetta.

    • Anonyymi

      VA-lehden 1/2020 pääkirjoituksessa mainitaan, maallistuminen on mahdollisuus maahanmuttajille ja että elämänkasomustieto on mahdollisuus maahanamuuttajaperheen lapsille.

      • Anonyymi

        "VA-lehden 1/2020 pääkirjoituksessa mainitaan, maallistuminen on mahdollisuus maahanmuttajille ja että elämänkasomustieto on mahdollisuus maahanamuuttajaperheen lapsille"

        Islam ei ole mahdollisuus vaan pakollisuus VA-liittolaiselle kun sharia tulee Niiden mukana


    • Anonyymi

      Lasta ei todellakaan kannat alaittaa islamin uskonnon opetukseen. Riskinä on se, että opetuksessaa ei edes toteudu opetussuunnitelmakaan.

    • Anonyymi

      Valitettavasti ET:n a aaminen eei tullut hallituksen hallitusohjelmaan. Hyvä kuitenkin, että OKM on luvannut selvittää asiaa. Muutos olisi lainsäädännöllisesti helppo, ja se voitaisiin laittaa käytäntöön hyvin nopeasti ilman ops-muutoksia.

    • Anonyymi

      Toiminta jatkuu. Lausunto toukokuussa 2020: Vapaa-ajattelijain liitto esittää, että elämänkatsomustiedon opiskelu sallitaan kaikille lukiolaisille ja peruskoulun oppilaille samalla kun oppivelvollisuutta pidennetään.

      Lausunto Opetus- ja kulttuuriministeriölle hallituksen esitykseen laiksi oppivelvollisuudesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi OKM032:00/2019

      Nykyään katsomusaine on epäsymmetrisesti sidottu muodolliseen uskonnolliseen asemaan. Uskontokuntiin kuulumattomat opiskelijat ja oppilaat voivat opiskella evankelis-luterilaista uskontoa, mutta evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvat eivät voi opiskella elämänkatsomustietoa. Kirkosta eroaminen omalla päätöksellä on mahdollista vasta 18 vuotta täyttäneelle.

      Nykyinen tilanne rikkoo yhdenvertaisuutta ja on lapsen oikeuksien sopimuksen 2. artiklan vastainen. Näin on todettu muun muassa lapsiasiamiehen nelivuotiskertomuksessa eduskunnalle. Rajaus on myös hyvin epälooginen, kun lukiossa nuori voi itse tehdä kaikki muut ainevalinnat ja senkin, hakeeko lukioon opiskelemaan lainkaan, ja peruskoulussa huoltajat voivat tehdä muut mahdolliset ainevalinnat. Valtion asia ei muutenkaan ole sitoa katsomuksellisia valintoja toisiinsa. Esimerkiksi uskonnollista valaa ei vuoden 2003 jälkeen ole tarvinnut vannoa kenenkään, vaikka kuuluisikin uskontokuntaan jonka oppiin vannominen kuuluu.

      Vapaa-ajattelijat kannattavat ET-opetuksen vapauttamista sekä peruskoulussa että lukiossa. Jos vapautus olisi nyt käsiteltävän esityksen yhteydessä jollain logiikalla luontevaa toteuttaa vain lukioissa, se on yhtenä askeleena parempi kuin ei mitään. Kun pidennetty oppivelvollisuus koskee sekä peruskoulua että II astetta, ET:n avaaminen kaikille valittavissa olevaksi olisi parasta ulottua koko oppivelvollisuusaikaan.

      Muutos kannattaa ja voidaan toteuttaa nopeasti, sillä se ei edellytä oppiaine- ja tuntijaon muuttamista eikä opetussuunnitelman perusteiden muuttamista.

    • Anonyymi

      Täysin turha avaus! Ketään ei kiinnosta. Ei tippaakaan kiinnosta. Tuliko sen nyt selväski!

      • Anonyymi

        Kiinnosti tai ei, elokuussa 2020 tehdyssä mielipidetiedustelussa koko maassa 79 % kannattaa ET:n avaamista, nuorista 88 %.


    • Anonyymi

      Tekeekö mieli kirjoittaa oman alueesi sanomalehteen. Tai muuhun julkiasuun. Myös tuota kirjoitusta saa hyödyntää tekstisi laadinnassa.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että tämä on olut kestoaihe jo pidempään. Eduskunnassakin äänestetty.

    • Anonyymi

      Ministeriö selvittää katsomusaineiden opetuksen tilannetta ja uudistustarvetta. Ensimmäiseksi askeleeksi voi hyvin nousta ET:n avaaminen, joka olisi ilmeisen epäkohdan poistamista.

    • Anonyymi

      YHTEYS
      Ap. t. 2:42-47
      42Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat. 43Pelko levisi ihmisten keskuuteen, ja apostolien kätten kautta tapahtui monia ihmeitä ja tunnustekoja. 44Uskovat pysyttelivät yhdessä, ja kaikki oli heille yhteistä. 45He myivät talonsa ja tavaransa, ja rahoista jaettiin kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi. 46Joka päivä he uskollisesti kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin ja vilpittömin mielin. 47He ylistivät Jumalaa ja olivat koko kansan suosiossa, ja päivä päivältä Herra liitti heidän joukkoonsa niitä jotka pelastuivat.

      Ensimmäiset kristityt eivät marssineet ulos temppelistä eivätkä pitäneet itseään juutalaisuudesta ulkopuolisena lahkona. Heidät erotti juutalaisuudesta vain se, että he näkivät kirjoitusten käyneen toteen Jeesuksessa. Myöhemmin tämä ero aiheutti ongelmia ja siksi kristittyjen oli keksittävä itselleen omat paikat kokoontumisille. Kristityille selvää oli kuitenkin se, että he ylistivät samaa Jumalaa, josta kerrotaan kirjoituksissa.

      Uskovien yhteys jakaa mielipiteitä puoleen ja toiseen. Apostolien tekojen toinen luku antaa kuitenkin melko konkreettista osviittaa siitä, mitä uskovien yhteys on. He viettivät ehtoollista, rukoilivat, pitivät yhtä, kokoontuivat yhteen ja opiskelivat apostolista oppia. Oikeastaan niitä samoja asioita, joita uskovat nykyäänkin tekevät. Alkuseurakunta ei rakentanut kristinuskosta mitään rakettitiedettä, vaan sanomaltaan se on pysynyt samana alusta saakka!

    • Anonyymi

      Tämä projekti on vielä vaiheessa. Jatketaan toimintaa, kampanjointia. Kannanottoja ministeriöön! Kansanedustajille, Kuntavaaliehdokkaille.

    • Anonyymi

      Runsaan kahden vuoden aikana VA-lehti on julkaissut tästä aiheesta monta juttua. Yksi johtava teema.

    • Anonyymi

      Nyt ei auta enää muu kuin kansalaisalite ET:n a vaamisen puolesta.

      • Anonyymi

        Siis KANSALAISALOITE elämänkatsomustiedon avaamiseksi kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi.


    • Anonyymi

      Nyt alkaa riittää vatulointi tämän asian kanssa.

    • Anonyymi

      Pitkä polku. Johtaako tulokseen? Se voi riippua myös sinusta, minusta, meistä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe