Yamaha 150 hv , 200 hv ja 250 hv kulutuserot

penamiäs

Harkitsen Yamarin 68 DC:n ostoa merelle. Mikä on kustannustehokkain moottorikoko? Olisi mukava saada kokemuksia ja ihan faktanumeroitakin mikäli niitä löytyy. Ellei löydy juuri tuosta veneesta niin vastaavan kokoluokan venekin käy verrokiksi. Pääsen vähän jyvälle millaisellä myllyllä tuota viedään fiksuimmin.

11

5532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 325rwrqe

      Ei mikään keskon paskamoottoreista. Suzuki 200 on vastaukseski.

    • DC-mies

      200 ja 250 perustuvat samaan moottorilohkoon, eli kulutuseroa ei periaatteessa ole. 250-hevosvoimaista voi ajaa vähän pienemmillä kierroksilla eli sikäli se voi kuluttaa jopa vähemmän kuin 200-hevosvoimainen.

      68:ja on myyty 150 hv moottoreillakin, mutta itse en sellaista ottaisi jos olisin ostotilanteessa. Veneen ominaisuudet kestävät hyvin sata hevosvoimaa enemmän. Varmaan kevyellä kelillä ja kuormalla tuo 150 voi riittää, mutta ei muuten, kyseessä on kuitenkin sporttinen vene. Kulutus ei ole juuri 200 tai 250 pienempi. Toki 250-hevosvoimainen kuluttaa näistä eniten jos ajat urku auki. Matka-ajossa eroja ei juuri ole. Osta 250 hv.

      • Leiski

        Eikös 200hv ole 4-sylinterinen ja 225hv-> 6 sylinterinen, siinä se pienen pieni ero väännössä ja huoltohinnassa. Osta isoin mahdollinen niin menee kevyesti ja reserviä riittää huonommalle kelille.


    • Prööööötputput

      Kulutus on yleensä 1l/hp/h eli 150heppainen kuluttaa 150l/h urku auki

      • Jshsksj

        No ei kyllä. Puoliakaan tuosta, nyt vähän faktaa käsiin ennenkuin alkaa tänne hölmönä laittamaan viestejä.

        Esim. Mercuryn 300hv Veradokaan ei vie kuin n. 110l/h täyskaasulla.


      • Joakim1
        Jshsksj kirjoitti:

        No ei kyllä. Puoliakaan tuosta, nyt vähän faktaa käsiin ennenkuin alkaa tänne hölmönä laittamaan viestejä.

        Esim. Mercuryn 300hv Veradokaan ei vie kuin n. 110l/h täyskaasulla.

        Näyttää noissa körfaktoissa Yamaha F150:n mitattu kulutus kaasu pohjassa olevan 53-62 l/h vuosimallista, kierrosluvusta ja yksilöstä riippuen. Vene-lehti taas on mitannut 2000-luvun 150 hv testeissä 52-61 l/h kaasu pohjassa kulutuksen (mukana 8 eri konetta, osa 2T).

        Kaikissa noissa suurin osa osui 54-57 l/h alueelle eli n. 0,37 l/hv/h.

        Vene-lehden testeissä on päästy 0,225 g/hv/h (esim. Evinrude/Suzuki 4T ja Yamaha F50 3/2001), mikä vastaisi vain 0,30 l/hv/h. Oiskohan noissa 150 hv koneissa(kin) sitten reilusti ylitehoa vai miksi vievät noinkin paljon? Tuossa 3/2001 testissä mitattiin 50 hv koneiden potkuriakseleilta 55-57 hv paitsi Hondasta tasan 50 hv. 4T-koneet veivät 16-17 l/h eli 150 hv koneen pitäisi viedä vain 50 /h samalla yliteholla ja tekniikalla.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Näyttää noissa körfaktoissa Yamaha F150:n mitattu kulutus kaasu pohjassa olevan 53-62 l/h vuosimallista, kierrosluvusta ja yksilöstä riippuen. Vene-lehti taas on mitannut 2000-luvun 150 hv testeissä 52-61 l/h kaasu pohjassa kulutuksen (mukana 8 eri konetta, osa 2T).

        Kaikissa noissa suurin osa osui 54-57 l/h alueelle eli n. 0,37 l/hv/h.

        Vene-lehden testeissä on päästy 0,225 g/hv/h (esim. Evinrude/Suzuki 4T ja Yamaha F50 3/2001), mikä vastaisi vain 0,30 l/hv/h. Oiskohan noissa 150 hv koneissa(kin) sitten reilusti ylitehoa vai miksi vievät noinkin paljon? Tuossa 3/2001 testissä mitattiin 50 hv koneiden potkuriakseleilta 55-57 hv paitsi Hondasta tasan 50 hv. 4T-koneet veivät 16-17 l/h eli 150 hv koneen pitäisi viedä vain 50 /h samalla yliteholla ja tekniikalla.

        Tuntuu siltä, että kulutukset ovat kasvaneet viime vuosina. Vaikkapa Vene 4/2015 vertailussa Yamaha F40 kulutti 16,6 l/h ja Evinrude Etec 40 15,6 l/h. Siis yhtä paljon kuin 50-hevosvoimaset 2001, vaikka niissäkin oli ylitehoa. Onko noissa vielä reilummin ylitehoa vai mikä selittää kulutusten nousun?


    • Joakim1

      Etsi körfakta yamarin niin löydät kulutustiedot ja huippunopeudet kaikille kolmelle moottorille, tosin aivan eri vuosimalleille. Näyttää kulkevan 39 solmua 150:llä, joten vaikea ymmärtää sen olevan ongelmallisen pieni.

      Uudempi 150 löytyy noista muissa veneissä testattuna ja vaikuttaa olevan selvästi taloudellisempi kuin 200/250.

    • DC-mies

      Yllätys jos 68 DC kulkee 39 solmua 150-hevosvoimaisella. Tämä siis normaali retkivarustus päällä ja pohja myrkkymaalattuna. Varmasti venettä voi toki käyttää 150 hevosvoimaisella, mutta hyvän rungon ominaisuudet (hauskuus) jää kyllä lähes täysin hyödyntämättä. Isossa aallokossa jossa kaasua joutuu pumppaamaan pehmeää kulkua tavoiteltaessa 250- hevosvoimainen on paljon parempi. Pienen koneen etu on pienempi paino, joka pienentää liukukynnystä. Muutoin kutoskone tuohon veneeseen on käytännössä kaikessa parempi.

      250-hevosvoimainen tuossa veneessä vie noin 2 litraa per maili kaasuauki. Tällöin nopeutta on 44-49 olosuhteista ja kuormasta riippuen.

      • Joakim1

        Körfaktassa kulki 38,8 solmua 2 hengen kuormalla. Vene-lehden vertaulussa DC kulki 39,6 ja Cabin 36,9 2 hengen ja testilaitteiston kuormalla. Molempiin testaaja piti 150 hv riittävänä. Noissahan on sama runko.

        Körfaktoissa F200:lla huippunopeus 42,2 ja F250 49,0 solmua, joten F200 ei tuo kovinkaan paljon lisää potkua. Luultavasti F150 ja F200 tehoero ei ole lähelläkään 50 hv vaan ehkä puolet siitä. Niin mitätön on vauhtiero myös muissa veneissä.


      • DC-mies

        Kuutoskoneella tarkoitin nimenomaan 250-hevosvoimaista moottoria. 200-heppaisessa Yamahassa on noin 200 hevosvoimaa, mutta 150:ssä on n enemmän tehoa kuin 150 hevosvoimaa. Siksi noiden huippunopeusero on noin pieni. Harvassa lienee kuitenkin ne 68 150 hv -yhdistelmät jotka normaalipäivänä kellottavat 39 solmua GPS:ään. Aika moni tuollaisen veneen ostajista kuitenkin toivoo että vene liikkuu kivasti vaikka olisi vieraitakin kyydissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe