Miettimässä lisätyönä oman auton käyttöä taksina. Kuukausilaskutus satasia ei tonneja. Puhelimeen saa ladattua taksimittarin mutta kortinlukija herättää kysymyksiä. Netissä on tarjolla puhelimeen wifi kortinlukijoita mutta rahan siirto ihmetyttää. Ymmärrän hyvin, että rahansiirto on kustannuksia synnyttävä tapahtuma. Johonkin on maksettava provisio tilisiirrosta. Pankit tarjoavat laitteita mutta sitten pitää tehdä sopimus pankin kanssa. En todellakaan halua mitään palveluita tai kassapoliiseja joista maksaa lisäkustannuksia.
Mielestäni nuo älypuhelimeen langattomasti liitetyt lukijat ovat fiksuja. Esimerkiksi satoja vuosia käytössä olleet paperikuitit voi helposti lähettää asiakkaan puhelimeen sähköisinä jolloin yksi harmi vähemmän.
Voinko ostaa netistä lukijan ja tehdä pankin kanssa siirtosopimuksen jolla rahat siirtyvät tililleni? Pankin asiakaspalvelu tyrkyttää vain kalliita paketteja. Onko niin, että jos ostan vaikka iZette lukijan, niin rahat menevät iZetten tilille josta ne provikan maksun jälkeen siirretään minun tilille?
Mitä lukijoita ja palveluita käytätte autoissanne? Kuinka paljon nuo oikeasti maksavat?
Oma taksi ja fiksu maksupääte ja mittari
22
1977
Vastaukset
- Jataas
Jos noin uusavuton, suosittelen pysymään siinä konttorityössä.
Näitä kyselyitä on päivittäin, sitten nuo izettlet ja muut ei toimi, asiakas ei saa kuittia ynms.- Taksistiksikö
Olen putoamassa ansiosidonnaiselle ja aikaa riittää. Missä ihmeen konttorityössä ja mikä uusavuton? Ikää on vain sen verran, että yksikään työnantaja ei minua enään palkkaa oikeisiin töihin joten ajattelin tätä taksihommaa päivärahan lisukkeeksi tai vähintään aktiivimallin takia. Ehkä sitten taksirengiksi kelpaisi?
Kyllä minulla on älypuhelin jonka taksisovelluksesta saa kuitin asiakkaan puhelimeen tai sähköpostiin. Onko tämä nimimerkin Jataas mielestä laiton tapa toimittaa ainakin verottajan hyväksymä tosite. Onko taksissa joskus kokemani "Anteeksi paperi loppu"-valitus vielä voimissaan? Jos paperikuitti on taksissa pakollinen, niin saahan puhelimeen langattoman 12V pikkuprintterin kuitteja varten. - vielä_ajateltavaa
Kirjoittelin tuon izettle-jutun. Suosittelen sinua ottamaan juttutuokion jonkun työkkärin asiantuntijan kanssa joka osaa kertoa sinulle, kuinka ansiosidonnaisesi käy jos perustat toiminimen. Alkamalla yrittäjäksi saatat luopua isosta osasta yhteiskunnan tukiverkkoja. En toki tiedä tämän hetken tilannetta, mutta aiemmin oli hieman haastavaa.
Lisäksi kun sinulla ei ole olemassa YEL:iä eli yrittäjäeläkemaksuja, niin joutuisit jossain vaiheessa alkamaan maksamaan niitä. Ei hyvä. Joutuisit tekemään raskaasti duunia pelkästään niiden vuoksi. Asiaa on mahdollista kiertää kevytyrittäjyyden kautta, mutta varmasti sinun tapauksessasi parasta olisi se, että hommaat taksinkuljettajan ajoluvan ja ajat renkinä juuri sen verran, että saat sen aktiivimallin tunnit ja tienestit kuntoon.
Jos taas homma maistuu ja tuntuu kivalle ja olet valmis sitoutumaan yrittäjyyteen enemmänkin, niin siitä sitten vaan omaa taksia pystyyn. Mikäli sinulla on sopiva auto, niin muista, että taksivakuutuksen saat noin 150 eurolla kuukaudessa, mutta pitää maksaa muistaakseni 3 kk jaksoissa.
Itselläni meni aloituskuluihin noin 1000 euroa kun auto löytyi. (Firman rekisteröinti, taksikokeet ja luvat. Maksupääte ei maksanut kuin 19 euroa mutta se kuittikirjoitin kustansi kolmisen sataa. Taksikupukin tarvitaan) - pidätukes
Taksistiksikö kirjoitti:
Olen putoamassa ansiosidonnaiselle ja aikaa riittää. Missä ihmeen konttorityössä ja mikä uusavuton? Ikää on vain sen verran, että yksikään työnantaja ei minua enään palkkaa oikeisiin töihin joten ajattelin tätä taksihommaa päivärahan lisukkeeksi tai vähintään aktiivimallin takia. Ehkä sitten taksirengiksi kelpaisi?
Kyllä minulla on älypuhelin jonka taksisovelluksesta saa kuitin asiakkaan puhelimeen tai sähköpostiin. Onko tämä nimimerkin Jataas mielestä laiton tapa toimittaa ainakin verottajan hyväksymä tosite. Onko taksissa joskus kokemani "Anteeksi paperi loppu"-valitus vielä voimissaan? Jos paperikuitti on taksissa pakollinen, niin saahan puhelimeen langattoman 12V pikkuprintterin kuitteja varten.Muista sitten että ansiosidonnainen työttömyyskorvaus sovitellaan jos ylität 300e/kk tai sinut luokitellaan ainakin jollain tapaa yrittäjäksi mikä saattaa vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan. Niin ja mitään yrityspalveluja et saa ilmaiseksi. Luulitko että joku välittää rahasi ilman välityspalkkiota.....
- kokenut_saman
itse käytän izettleä ja suosittelen ostamaan siihen kuittitulostimen. Löytyy izettlen sivuilta.
Olen asettanut kuitin tulostuksen automaattiseksi, eli kun asiakas maksaa kortilla, kuitti tulostuu automaattisesti langattomasta kuittitulostimesta. Eittäin kätevää eikä tarvitse alkaa kyselemään mitään sähköposteja tai puhelinnumeroita. Sama pätee käteismaksuihin. Käteismaksuista izettle ei ota provisiota.
Viikonlopun ajoista saan rahat tilille maanantaina illalla ja yleensä arkena ajetut rahat on seuraavana iltana jo omalla tililläni. Et tarvitse pankin kanssa mitään sopimuksia mihinkään.
"Oikeaan" maksupäätteeseen sun kannattaa investoida vasta kun alat säännöllisesti ajamaan 4000 euroa kuukaudessa. - Taksistiksikö
KIITOS
Juuri tuollaista kokemusperäistä tietoa tarvitsin. - Kelasote
Et siis aja yhteiskunnan kustantamia kyytejä.
Maalla ja pienemmissä kaupungeissa saattaa jäädä kassa jäädä pieneksi kun ajaa vain itse maksavia asiakkaita.- Lldldldldlflflf
Pääseekö kuka vaan uusi ajamaan Kelaa? Kunhan siis laitteet ja luvat hankkii?
- Kelaaaa
Kelakyyteihin ei enään pääse, se juna oli ja meni.
Ei pääse muutenkaan kuka tahansa. - Taksistiksikö
Pitää katsoa miten tilateet, aktiivimalli ja ansisidonnaista leikkaavan työtulon rajat kehittyvät. Neuvojenne perusteella ainakin aluksi heitän tarpeen mukaan keikkaa renkinä. Jotenkin tuntuu oudolta, että pihassa seisovan kohtuu hyvän auton käyttäminen taksina tuo kohtuuttoman paljon lisää byrokratiaa, kuluja ja vaivaa. Kuvittelin, että hoidan luvat traficomin kanssa ja lähden kevytyrittäjänä satunnaisesti ajamaan mutta ei se niin yksinkertaista taida ollakkaan. Takana noin 40v duunia/yrittämistä ilman yhtään työttömyyspäivää joten tämä on ihan uuden oppimista tämäkin.
- Mitähänsitä
Onko sulla yel jo olemassa? Jos, niin millaisella maksulla?
- Taksistiksikö
On olemassa. 600€/kk
- DuunariYrittäjä
Hassu ajatus että ajat itse omalla autolla kevytyrittäjänä? Kevytyrittäjyyden idea on tehdä töitä toiselle yritykselle alihankkijana ilman oman yrityksen byrokrtiaa.
Taksin vakuutus on jo satasia / kk (250-350,-). Ja muut kulut päälle. Ei taksia kannata ajaa "vähän" yrittäjänä, renkinä voit ajaa vaikka kevytyrittäjänä. Sanoisin että noin 4000,- € /kk on minimi, että kannatta edes harkita ajaa yrittäjänä itse. - Amatöörit
Mistä te revitte näitä kalliita vakuutuksia. Reilulla satasella kuussa onnistuu ja jos on olemassa auto, niin kulut per kuukausi ei lisäänny kuin about 80 euroa kuussa vrt aiempiin maksuihin.
- Hiemanhintaa
Ihan kysymällä vakuutusyhtiöstä vakuutusta luvanvaraiseen liikenteeseen. Kyllä yksityiskäyttöön saa vakuutuksen reilulla satasella, mutta ei taksiliikenteenseen, jos toimii lain mukaan.
Kysyin tarjousta Pohjolasta ja kun hinta oli yli 4000,-/12kk niin sanoin että ei kiitos, olen jo saanut 3000,- / 12kk tarjouksen. Lähitapiola tarjosi 4300,- - Tarkkana
DuunariYrittäjä kirjoitti:
Hassu ajatus että ajat itse omalla autolla kevytyrittäjänä? Kevytyrittäjyyden idea on tehdä töitä toiselle yritykselle alihankkijana ilman oman yrityksen byrokrtiaa.
Taksin vakuutus on jo satasia / kk (250-350,-). Ja muut kulut päälle. Ei taksia kannata ajaa "vähän" yrittäjänä, renkinä voit ajaa vaikka kevytyrittäjänä. Sanoisin että noin 4000,- € /kk on minimi, että kannatta edes harkita ajaa yrittäjänä itse.Paitsi että et voi (ajaa renkinä kevytyrittäjnä). Verottajan ohjeissa on ihan selkosuomeksi selitetty, että jos laskutat yrityksenä toista yritystä itsesi tekemästä työstä, käyttäen sen laskutettavan koneita (esim. taksiauto), saamasi korvaus katsotaan palkaksi, eikä työkorvaukseksi.
Pari lainausta vero-ohjeista:
-Sellaisen yhden miehen yhtiön toiminta, joka myy vain omistajansa työvoimaa, ei täytä aidon vuokraustoiminnan tunnusmerkkejä.
-Palkkatyö tehdään pääasiassa työnantajan välineillä ja hänen hankkimiaan tarvikkeita käyttäen. -Yrittäjätoiminnan luonteeseen kuuluu, että yrittäjä käyttää omia työvälineitään ja tarvikkeitaan.
- Amatöörit
Okay! No sit sulla on joku niljoonan auto. Mä maksan 1600
- Junioryrittäjä
Varmaan Mese tai Volvo, niiden vakuuttaminen on aina kalliimpaa kuin tavisautojen.
- Tavisauto
2016 Avensis 16500km mittarissa ja max. 65000Km/v. sopimus. Ajopaikka; Helsinki. Täyskasko. Maaseudulla voi olla halvempi.
- Jeisson
Onko 1600:n vakuutuksessa mukana myös kasko ? Halvalla rassilla pärjää ehkä ilman sitäkin.
- Näinkäytää
Osakasko 1600 ja täys 2000.
- Anonyymi
Minä aloitin 15.12.2018 Op:n kevytyrittäjänä. Op hoitaa kirjanpidon ja veroilmoituksen automaattisesti puolestani pientä provisiota vastaan. Provikka on n. 6 e satasesta. Autona käytän yksityisautoa, jonka olen ilmoittanut luvanvaraiseen liikenteeseen (pakollinen toimenpide). Liikennevakuutus taksille on 850 e/vuosi. Kuljettajakortti on ollut jo 11 vuotta.
Toimin toiminimellä. Koska kyseessä on luvanvarainen toiminta, piti yritys ilmoittaa kaupparekisteriin. Yritykseni nimi on mallia "Taxi Sulo Suhari". Kortinlukija -Sumup- on ainoa laite autossani. Laite maksaa 29 e ja toimii bluetooth-yhteydellä kännykän kanssa. Sumup veloittaa debitillä maksettaessa 0,95% ja kreditillä 2,75%. Suurin osa kortilla maksajista käyttää debittiä, joten kustannus Sumupille ei ole suuri. Ei kiinteää kuukausimaksua.
Asiakas saa joko käsinkirjoitetun ns. Paragon -kuitin tai sähköisen kuitin sähköpostiin tai kännykkään. Hinnan lasken ennen matkan alkua kilometrien mukaan. Paperisota koko hommassa on ollut aivan minimaalinen. Olen todella tyytyväinen Op:n kevytyrittäjyyteen. Aiemmin sain renkinä n. 33% auton alvittomasta kassasta, nyt tuplan, joten mieluummin kevytyrittäjänä kuin Kajonin tai Kovasen renkinä. Vakioasiakkaina on yksityishenkilöitä ja Scandic -hotelli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4463839Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181652- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891444Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991378Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591336- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441049
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047