Kreationistit ja sudet

Mitä mieltä kreationistit ovat susista? Mahtuuko Suomeen ihmisen lisäksi susia vai pitääkö isot pahat pedot juuria pois viimeistä myöten - ja millä perusteilla?

Linkki uutiseen kommentissa.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nähdätodellisuus

      Jeesuksen lampaat syö aina joku ihminen. Kyse on siitä kuka syö, ei mielikuvista.
      1800-luvulla taitaa olla viimeinen ihmisuhri susilla Suomessa.
      Susi on vaarattomampi, kun joku jeesustelijoiden pelastama pakolainen.

      • KukaMitäkinPelkää

        Ampiaisen pistoonkin kuolee Suomessa ihminen keskimäärin joka toinen vuosi. En ole ikinä kuullut jonkun sanovan, ettei uskalla mennä metsään, koska siellä saattaa olla ampiaisia.

        Suurpedot eivät kuulu asutuskeskuksiin ja pihapiireissä vieraileville pitäisi syrjäseudullakin kyetä tekemään jotain, mutta eläkööt metsässä. Ei niitä liikaa ole.

        Ps. En kyllä pelkää maahanmuuttajiakaan.


      • KukaMitäkinPelkää kirjoitti:

        Ampiaisen pistoonkin kuolee Suomessa ihminen keskimäärin joka toinen vuosi. En ole ikinä kuullut jonkun sanovan, ettei uskalla mennä metsään, koska siellä saattaa olla ampiaisia.

        Suurpedot eivät kuulu asutuskeskuksiin ja pihapiireissä vieraileville pitäisi syrjäseudullakin kyetä tekemään jotain, mutta eläkööt metsässä. Ei niitä liikaa ole.

        Ps. En kyllä pelkää maahanmuuttajiakaan.

        Minä olen kerran nähnyt suden luonnossa "vahingossa" (toisen kerran olin tarkoituksella suurpetoja kyttäämässä). Jolkotteli pilkkireissulla ollessani jään yli muutaman sadan metrin päässä. Ei häiritty toisiamme puolin eikä toisin. Ampiaisen (tarkemmin maa-ampiaisen) piston olen saannut metsässä kaksi kertaa. Kerran väistin kyyn piston täpärästi. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että liikun metsässä mielelläni.

        Kannatan kuitenkin susien hallittua ja hillittyä metsästämistä ennen kaikkea siitä syystä, että se pitää sudet ihmisarkoina. Yhteiselolle on suosiollista, kun molemminpuolinen kunnioitus säilyy.


      • Anonyymi
        Kilgore.Trout kirjoitti:

        Minä olen kerran nähnyt suden luonnossa "vahingossa" (toisen kerran olin tarkoituksella suurpetoja kyttäämässä). Jolkotteli pilkkireissulla ollessani jään yli muutaman sadan metrin päässä. Ei häiritty toisiamme puolin eikä toisin. Ampiaisen (tarkemmin maa-ampiaisen) piston olen saannut metsässä kaksi kertaa. Kerran väistin kyyn piston täpärästi. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että liikun metsässä mielelläni.

        Kannatan kuitenkin susien hallittua ja hillittyä metsästämistä ennen kaikkea siitä syystä, että se pitää sudet ihmisarkoina. Yhteiselolle on suosiollista, kun molemminpuolinen kunnioitus säilyy.

        Maahanmuuttajilla ei ole molemminpuolista kunnioitusta.
        Kafferi on kafferi oli millainen sosialisti tahansa.


    • Epiphaniuseikirj

      Sudet ovat hienoja eläimiä ja kuuluvat Suomen metsiin.
      Pidetään kanta silti kurissa, niin että muistavat pelätä ihmisiä eivätkä pääse liikaa verottamaan metsiemme hirvieläinkantaa.

      • Tappomeinikiä

        Kotipihani lähistöllä on kyiden nousemispaikka joka tarkoittaa sitä että kauniina kevätpäivänä niitä nousee kymmenittäin ottamaan aurinkoa lumettomille mättäille jolloin isken ne kirveellä keskeltä poikki ja heitän kuoppaan ja kasaan vähän maata pälle. Muutoin ne olisivat kohta pihallani puremassa lapsiani.


      • Epiphaniuseikirj
        Tappomeinikiä kirjoitti:

        Kotipihani lähistöllä on kyiden nousemispaikka joka tarkoittaa sitä että kauniina kevätpäivänä niitä nousee kymmenittäin ottamaan aurinkoa lumettomille mättäille jolloin isken ne kirveellä keskeltä poikki ja heitän kuoppaan ja kasaan vähän maata pälle. Muutoin ne olisivat kohta pihallani puremassa lapsiani.

        Hyvä, sama täällä. Metsässä väistän mutta asuinalueilla en.


      • Luucifer
        Tappomeinikiä kirjoitti:

        Kotipihani lähistöllä on kyiden nousemispaikka joka tarkoittaa sitä että kauniina kevätpäivänä niitä nousee kymmenittäin ottamaan aurinkoa lumettomille mättäille jolloin isken ne kirveellä keskeltä poikki ja heitän kuoppaan ja kasaan vähän maata pälle. Muutoin ne olisivat kohta pihallani puremassa lapsiani.

        Idiootti.
        Kohta olet kirjoittamassa täällä, kuinka hiiret ja muut pieneläimet ovat vallanneet pihapiirisi, löytäneet tiensä kotiisi sisälle ja levittävät tauteja.


    • Toistaiseksi odotettua parempi tulos. Mutta annas olla kun Mark5 päsee vauhtiin ja jos oikein hyvin käy, JC:kin kömpii pitkästä aikaa arkustaan kertomaan ettei ymmärrä mitään ekosysteemeistä...

    • söin.hänet

      Juha Sipilän loppukaneetti puheenjohtajatentissä, kun juontaja kysyi jäikö jotakin sanomatta:

      "Susia pitää rajoittaa."

      Kreationisti puhui. Tai populisti. Politiikassahan niillä ei ole paljonkaan eroa.

      • Anonyymi

        Päästi susia maahan ja sitten jeesustelee seurausten kanssa.
        Lestamafia ei valtaa saa.


    • Useat kirjoittajat ovat väittäneet länsimaiden susivihan pohjautuvan mm. Raamattuun, jossa Jeesus vertaa itseään hyvään paimeneen ja sudet ovat uskovaisia vaanivien pahojen ja petollisten voimien vertauskuvia.

      Ravintoketjun huipulla olevina petoina susilla on merkittävä vaikutus ekosysteemiin. Susikannan uudelleen istuttaminen Yellowstonen kansallispuistoon on lisännyt alueen biodiversiteettiä merkittävästi. Sudet rajoittavat peura- ja hirvikantoja, jotka vaikuttavat kasvillisuuteen. Pensaiden ja puiden lisääntyessä monien pienempien eläinten lajikirjo kasvaa.

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolves_in_folklore,_religion_and_mythology

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_wolves_in_Yellowstone

    • H89

      Yön Sudet rules!

    • Anonyymi

      Kaikki sudet ja karhut saa ampua estoitta. Kyllä niitä sitten Siperiasta tulee uusia

    • Anonyymi

      Susista ei ole ihmisille mitään vaaraa, sama koskee karhua, Jumala on antanut villieläimille luontaisen pelon ihmistä kohtaan. Susi ei ole tainnut ihmistä kohtaan hyökätä yli sataan vuoteen ja nekin olivat ehkä koirasusia. Pahinta on tietysti petoja kohdatessaan kääntää selkä ja alkaa juosta karkuun, se saattaa laukaista saalistusvietin. Tilanne pitää ottaa rauhallisesti puhumalla haltuun, voi myös Jeesuksen nimessä käskeä petoa väistymään. Tietysti evoluutioon uskovat ovat suuremmassa vaarassa, mutta jospa Jumala heitäkin armahtaa vielä.

      ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 9

      1. Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa
      hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa.
      2. Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut.

      • Anonyymi

        Voit viedä lapsesi susiaitaukseen niin katsotaan oletko uskosi takana.
        Huudat jeesusta apuun, kun jääkarhu repii sisuskalusi ulos.
        Siellä sanotaan myös, että menkää kansojen joukkoon ja tuhotkaa ne
        sisältäpäin. Saksassa sitten kävi jumalasi kansalle hieman toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit viedä lapsesi susiaitaukseen niin katsotaan oletko uskosi takana.
        Huudat jeesusta apuun, kun jääkarhu repii sisuskalusi ulos.
        Siellä sanotaan myös, että menkää kansojen joukkoon ja tuhotkaa ne
        sisältäpäin. Saksassa sitten kävi jumalasi kansalle hieman toisin.

        Ne eläimet ovatkin tottuneita ihmisiin ja luontainen pelko on hävinnyt. Luonnossa eläimet pelkäävät yhä ihmisiä ja pakenevat jos mahdollista.


      • ”Jumala on antanut villieläimille luontaisen pelon ihmistä kohtaan.”

        On paljon villieläimiä, joilla ei ole ihmisen pelkoa, esimerkkinä vaikkapa jääkarhut ja hait. Raamattu ei pidä tässäkään kohtaa paikkansa. Se kertoo vain Levantin alueen villieläimistä, jotka karttavat ihmisiä.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        ”Jumala on antanut villieläimille luontaisen pelon ihmistä kohtaan.”

        On paljon villieläimiä, joilla ei ole ihmisen pelkoa, esimerkkinä vaikkapa jääkarhut ja hait. Raamattu ei pidä tässäkään kohtaa paikkansa. Se kertoo vain Levantin alueen villieläimistä, jotka karttavat ihmisiä.

        No jääkarhujen kanssa ei ole juurikaan kohtaamisia, eli ei sitä voi sanoa. Hait kyllä yleensä vain kiertelevät ihmistä, eli ihmiset eivät ole niille ruokaa. Yleensä lainelautailijat näyttävät hylkeiltä alhaaltapäin ja jonkun valkohain koepuraisu voi olla ihmiselle kohtalokas.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karhu tappoi lenkkeilijän vuonna 1998:

        https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003725061.html

        Kyllä näitä poikkeustapauksia aina välillä sattuu, Jumala sen jostakin syystä sallii. Se on näiden ihmisten kohtalo. Pääsääntöisesti kuitenkin eläimet pelkäävät ihmisiä, eli ihmisellä on erikoisasema luomakunnan valtiaana, ihan kuten Raamattu kertookin.


      • Anonyymi

        Wikipedia sanoo: "On väitetty, että jääkarhu on suurista petoeläinlajeista ainoa, joka ei luontaisesti pelkää ihmistä". Kuitenkin voi kysyä, että kumpi tässä videolla on pomo: mies vai jääkarhu? Kyllä se niin on, että jopa jääkarhunkin ihminen voi kesyttää alamaisekseen, joka tottelee häntä.

        https://youtu.be/g7rZTZBOrqQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näitä poikkeustapauksia aina välillä sattuu, Jumala sen jostakin syystä sallii. Se on näiden ihmisten kohtalo. Pääsääntöisesti kuitenkin eläimet pelkäävät ihmisiä, eli ihmisellä on erikoisasema luomakunnan valtiaana, ihan kuten Raamattu kertookin.

        Jumala jopa vanhassa testamentissa lähetti petoja ihmisten kimppuun. Esim. Elisa kirosi pilkkaajiansa, jotka joutuivat heti karhujen tappamiksi. Toisessa kohtaa Herra sanoo: "Minä lähetän teidän kimppuunne nälän ja pahat petoeläimet..." (Hesekiel 5:17).

        Joten koko luomakunta on ennen kaikkea Jumalalle alamaisia.


    • Anonyymi

      On se vain jotenkin surullista että jonkun, siis evoateistin, pitää kysellä näitä kristitylle itsestäänselviä asioita. Miksi häön ei vvaivaudu ottamaan asiasta selvää lukemalla edes kerran sen kirjansa lävitse.

      Autan nyt kuitenkin hiukan. Jes 65 7 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
      18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
      19 Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
      20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
      21 He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
      22 he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
      23 He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
      24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
      25 Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

      Huomasitkos että tulevaisuudessa eläimet ovat sopuisia, siis sudetkin tietenkin.


      Mutta näinhän se oli alussakin. Siis Edenissä jossa petoeläiminä nykyään tunnetut, siis ihminen mukaanlukisen, eivät saalistaneet toisiaan kuten nykyään sillä vasta vedenpaisumuksen jälkeen Nooa sai luvan syödä lihaa kuten tässä kerrotaan: Ja Jumala siunasi Nooan ja hänen poikansa ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa.
      2 Ja peljätkööt ja vaviskoot teitä kaikki eläimet maan päällä ja kaikki taivaan linnut ja kaikki, jotka maassa matelevat, ja kaikki meren kalat; ne olkoot teidän valtaanne annetut.
      3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.
      4 Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on.

      Tämä lupa syödä lihaa johtui tästä: Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
      18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
      19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."

      Siis syntiinlankeemus johti Edenistä karkoittamiseen karuun nykymaailmaan joka oli tietenkin susillekin kova paikka kun sen tehtävä luonnon puhtaanapitämnisestä raadonsyöjänä ei riittänyt pitämään sitä elossa joten se joutui syömään terveitäkin eläimiä.

      Mutta näin ei tule Raamatun mukaan olemaan aina kuten Jes 65 luvusta näet.

      Luoja ei näet tietenkään ole epäonnistuja sillä kun hän sanoi näin niin se tietenkin toteutuu: maan päällä".
      1. Moos. 1:28

      Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe