Juuri aloittanut taksiyrittäjä kaipaa vinkkejä

TaxiYrittäjä

Moikka!
Olen juuri perustanut yhden auton ja miehen taksifirman. Saan asiakkaita vaan tolpilta.
Minkälaisia mahdollisuuksia on saada asiakkaita muualta ilman suuria investointeja?
Entäs investoinneilla? Kiitos etukäteen!

21

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buuuuaaaaah

      Mutta sinähän olet loistavan bisneksen perustanut, kun tarvitset neuvoja suo li24:n saitilla? Etkö tätäkin asiaa tullut miettineeksi jo ennen ”bisnekseen” lähtöäsi? Ennustan pikaista konkurssia.....

    • amatööri_toimija

      Minä en ennusta pikaista konkurssia! Pärjäät kun pidät kulut alhaalla ja jonotat asiakkaita. Jos teet kokopäiväisesti, niin kannattaa kerätä rahat ja liittyä johonkin vahvaan välityskeskukseen. Luonnollisesti jos olet pk-seudulta, niin lataat uberin ja boltin... se on halvempaa ja välitysprosentit on vain markkinnointikulua! Vaikka uber ottaa 25% itselleen, niin esim. joku välityskeskus ottaa 400 eur kuussa.... Tuo 400 riittää uberilla noin 80-100 keikkaan.... ja olet vasta tasoissa välityskeskuksen kanssa.

      • Anonyymi

        Ja jos puolittaa hinnan, se riittää jopa 200 keikkaan. Kulut ja hinnat vaan alas ja hyvä tulee.


    • Anonyymi

      Onneksiolkoon villi. Kannattaa aloittaa Nupurin, Voutilan tai Malminkartanon taksiasemilta.

    • Anonyymi

      Malminkartano paras, toimii aina!

    • Anonyymi

      Uber keikkaa pukkaa älyluuriin kellon ympäri?

    • Anonyymi

      Tässä keskustelun aloittaja. Vittu että vituttaa saatana! En jaksa kirjoittaa pitkää avautumistani, koska edelliset 12 tuntia istuin auton penkillä

      • Anonyymi

        Kulta pieni, suurin osa meistä taksareista istuu joskus jopa 12 tuntia auton penkillä. Ei siinä mitään outoa ole. Nyt kun kesä tulee, saadaan varman istua 14 tuntiakin, jotta saadaan jonkinlainen kassa kasaan.


    • Anonyymi

      10 tuntia istuin minäkin viime yönä ja ihan kivasti meni, tosin välityksen alla. Mikä vialla ?

    • Anonyymi

      Jos ajattelee vaikka jotain maalis-huhtikuuta verrattuna kesäkuukausiin, niin miten paljon kesällä kassat yleensä tippuu?

      • Anonyymi

        Jos talvella ajoit 200€ 12 tunnissa, heinäkuussa ajat satasen samassa ajassa varsinkin jos olet ilman välitystä. Ajot vilkastuu vasta syyskuun puolella. Taksi on ihan hemmetin altis suhdanteille. Lama-aikana kuskeja tekee konkkaa ihan pirusti, varsinkin jos ei ole hyvinä aikoina saanut säästettyä jemmaan.

        Ihan vaan kysyisin, moniko teistä uusista on hakenut heti veroennakot? Meinaan, jos ette hakeneet, maksatte ne sitten jälkikäteen samalla kun maksatte uusia ennakoita, jotka verottaja teille määrää. Vielä jos tulee lama, sitten on ehkä kusistakin kusisemmat paikat....

        Terveisin exsuhari täältä eläkkeeltä lähes 50 vuotta alalla ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos talvella ajoit 200€ 12 tunnissa, heinäkuussa ajat satasen samassa ajassa varsinkin jos olet ilman välitystä. Ajot vilkastuu vasta syyskuun puolella. Taksi on ihan hemmetin altis suhdanteille. Lama-aikana kuskeja tekee konkkaa ihan pirusti, varsinkin jos ei ole hyvinä aikoina saanut säästettyä jemmaan.

        Ihan vaan kysyisin, moniko teistä uusista on hakenut heti veroennakot? Meinaan, jos ette hakeneet, maksatte ne sitten jälkikäteen samalla kun maksatte uusia ennakoita, jotka verottaja teille määrää. Vielä jos tulee lama, sitten on ehkä kusistakin kusisemmat paikat....

        Terveisin exsuhari täältä eläkkeeltä lähes 50 vuotta alalla ollut.

        Aika typerää lama-aikana syödä säästöjä, jotta pääsisi ajamaan taksia. Jos menee niin huonosti, niin parempi on luovuttaa.

        Perinteisien yrittäjien onneksi alalla työntekijät kantavat yrittäjäriskin ja tämä vielä korostuu, kun lama-aikana kuskeja tulee tarjolle enemmän.
        Nykyisiä yhden auton ja miehen yrittäjiä tämä ei toki lohduta. Heidän onnekseen kiinteät kulut ovat vähäiset, joten voita leivälle ehkä saa heikoimpinakin aikoina ja telttapaikan maksettua. Tosin työttömänä tienaisi saman vähemmällä vaivalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika typerää lama-aikana syödä säästöjä, jotta pääsisi ajamaan taksia. Jos menee niin huonosti, niin parempi on luovuttaa.

        Perinteisien yrittäjien onneksi alalla työntekijät kantavat yrittäjäriskin ja tämä vielä korostuu, kun lama-aikana kuskeja tulee tarjolle enemmän.
        Nykyisiä yhden auton ja miehen yrittäjiä tämä ei toki lohduta. Heidän onnekseen kiinteät kulut ovat vähäiset, joten voita leivälle ehkä saa heikoimpinakin aikoina ja telttapaikan maksettua. Tosin työttömänä tienaisi saman vähemmällä vaivalla.

        Yrittäjällä on aina oltava rahallisia resursseja takanaan, oli lama, tai ei. Yrittäjä ei voi elää kädestä suuhun, jos vaikka sattuu isompi konerikko, tai jotain muuta yllättävää. Yrittäjien tulot eivät ole säännöllisiä, on laitettava vähän jemmaan, että pärjää kun tulot ovat heikommat. Itse toimin taksiyrittäjänä ollessani näin, enkä joutunut missään vaiheessa vaikeuksiin. Kannattaa aina myös harkita, kannattaako ottaa isompaa velkaakaan, sekin on kova rasite. Työttömänä saat työttömyysavustuksia ja maksajana ovat aina ne, jotka työtä tekevät, eli veronmaksajat, onneksi tukiin on puututtu, eikä niitäkään ihan ”tostavaan” enää makseta, onneksi.

        Eli rahaa jemmaan vaan, yritys velattomaksi, niin eiköhän taksillakin pärjää. En kylläkään tiedä, miten siellä nyt taksiuudistuksen jälkeen menee, itse lopetin jo ennen uudistusta.

        Terveisin taksieläkeläinen lähes 50 vuotta alalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäjällä on aina oltava rahallisia resursseja takanaan, oli lama, tai ei. Yrittäjä ei voi elää kädestä suuhun, jos vaikka sattuu isompi konerikko, tai jotain muuta yllättävää. Yrittäjien tulot eivät ole säännöllisiä, on laitettava vähän jemmaan, että pärjää kun tulot ovat heikommat. Itse toimin taksiyrittäjänä ollessani näin, enkä joutunut missään vaiheessa vaikeuksiin. Kannattaa aina myös harkita, kannattaako ottaa isompaa velkaakaan, sekin on kova rasite. Työttömänä saat työttömyysavustuksia ja maksajana ovat aina ne, jotka työtä tekevät, eli veronmaksajat, onneksi tukiin on puututtu, eikä niitäkään ihan ”tostavaan” enää makseta, onneksi.

        Eli rahaa jemmaan vaan, yritys velattomaksi, niin eiköhän taksillakin pärjää. En kylläkään tiedä, miten siellä nyt taksiuudistuksen jälkeen menee, itse lopetin jo ennen uudistusta.

        Terveisin taksieläkeläinen lähes 50 vuotta alalla.

        No joo, siis satunnaiseristä pitää selvitä, mutta jos alkaa mennä se normaali liiketoiminta pakkaselle kuukausi- ja vuositasolla, niin typeräähän siinä on säästöillä rahoittaa tappiollista toimintaa. Ellei sitten ole vahva näkemys, että ihan kohta alkaa tulla voittoa.

        Ja samoin firman pitää pärjätä velkaisenakin ollakseen terve, sillä hinta sille omalle pääomallekin on laskettava. Oikeastaan firma, mikä ei selviä 100% velka-asteella, joutaa mennä nurin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, siis satunnaiseristä pitää selvitä, mutta jos alkaa mennä se normaali liiketoiminta pakkaselle kuukausi- ja vuositasolla, niin typeräähän siinä on säästöillä rahoittaa tappiollista toimintaa. Ellei sitten ole vahva näkemys, että ihan kohta alkaa tulla voittoa.

        Ja samoin firman pitää pärjätä velkaisenakin ollakseen terve, sillä hinta sille omalle pääomallekin on laskettava. Oikeastaan firma, mikä ei selviä 100% velka-asteella, joutaa mennä nurin.

        Miksi tehdä velkaa enemmän, kuin tarvitsee? Monikin aikanaan taksiluvan saanut osti Mersun kaikilla herkuilla 5 vuoden lainalla, vaihtoi sen parivuotiaana lisälainalla, maksaen siten kahta lainaa päällekkäin. Sitten jos ei ollut ottanut ennakoita heti, sai maksaa jälkikäteen samalla maksaen uusia verottajan määräämiä ennakoita, ihan holmöläisen hommaa. Pikkunen notkahdus tuloissa, heti oltiin pahoissa rahavaikeuksissa, otettiin lisää lainaa, että sai velat maksettua.

        Jos ottaa perustamislainan, kannattaa ostaa sellainen auto ensiksi, ettei laina ole iso, maksaa lainan pois, ennenkuin ostaa uuden auton. Sitä kun uusilla autoilijoilla on ollut auvoiset luulot taksiammatista, otetaan ylisuuri laina ja pannaan itsensä liriin jo alkumetreillä. Sitten ihmetellään, kun rahat ei riitäkkään lainojen maksuun ja yrityksen pyörittämiseen.

        Ei kai kukaan vuosien verran säästöillä yritystä pyöritä, kyse on pienien notkahdusten rahoittamisesta, siis pikku, ehkä 10.000-15.000 euron puskurirahastosta.


      • Anonyymi

        Itse maksan verot kerran vuodessa. Toisaalta, en käytä taksista saamiani rahoja mihinkään, eli maksan vain kulut tililtä, enkä ota liksaa.

        Pitäisi pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa tällä idealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehdä velkaa enemmän, kuin tarvitsee? Monikin aikanaan taksiluvan saanut osti Mersun kaikilla herkuilla 5 vuoden lainalla, vaihtoi sen parivuotiaana lisälainalla, maksaen siten kahta lainaa päällekkäin. Sitten jos ei ollut ottanut ennakoita heti, sai maksaa jälkikäteen samalla maksaen uusia verottajan määräämiä ennakoita, ihan holmöläisen hommaa. Pikkunen notkahdus tuloissa, heti oltiin pahoissa rahavaikeuksissa, otettiin lisää lainaa, että sai velat maksettua.

        Jos ottaa perustamislainan, kannattaa ostaa sellainen auto ensiksi, ettei laina ole iso, maksaa lainan pois, ennenkuin ostaa uuden auton. Sitä kun uusilla autoilijoilla on ollut auvoiset luulot taksiammatista, otetaan ylisuuri laina ja pannaan itsensä liriin jo alkumetreillä. Sitten ihmetellään, kun rahat ei riitäkkään lainojen maksuun ja yrityksen pyörittämiseen.

        Ei kai kukaan vuosien verran säästöillä yritystä pyöritä, kyse on pienien notkahdusten rahoittamisesta, siis pikku, ehkä 10.000-15.000 euron puskurirahastosta.

        Ei velan mikään itsetarkoitus tarvitse olla, muttei se ole mörkökään. Jos on hankittu uusi S, eikä homma sen kanssa kannata, niin ongelma on liian kallis auto, eikä se velka. Ei kannattaisi sillä autolla velattomanakaan.

        Lainaa ei myöskään periaatteessa tarvitse koskaan maksaa pois, vaan sitä voi käyttää rahoituskeinona jatkuvasti. Jos siis nyt vaan pankki sattuisi suostumaan bullet-lainaan, josta maksaa vain korot. Laina on vain työkalu ja nykyisillä koroilla varsin edullinen sellainen. Ei vaan pidä ymmärtää asiaa niin, että koska lainaa on tarjolla, niin ostaa liian kalliin auton. Liian kallis kalusto on ongelma, ei se miten se on rahoitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse maksan verot kerran vuodessa. Toisaalta, en käytä taksista saamiani rahoja mihinkään, eli maksan vain kulut tililtä, enkä ota liksaa.

        Pitäisi pärjätä tilanteessa kuin tilanteessa tällä idealla.

        ???-ei liksaa......mitä ihmettä! Miksi sitten yritys? Miksi moinen vaiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ???-ei liksaa......mitä ihmettä! Miksi sitten yritys? Miksi moinen vaiva?

        Mun ei tarvitse ottaa niitä rahoja normaaliin elämään. Voin ottaa toki milloin haluan extraa, mutta siellä ne fyrkat säilyy ja jossain vaiheessa voin sijoittaa itseeni tai vanhuuteen. Tai molempiin.


    • Anonyymi

      Lopeta tämänkuun loppuun mennessä, niin taloudelliset menetykset vähäiset, jos meinaat tolpalta ajaa, pitää sinun ajaa se halvemmalla, ja se ei mahdollista jos meinaat kaikki maksut maksaa,, et saa palkkaa etkä pysty maksamaan yrittäjä eläkettä, et kerryttämään tuloja uuden auton vaihtoon,, vaikka se vanhan taksimatkan hinta tuntui korkealle,, se oli liiton määrittelemä ja perustui menoihin,, ja sillä yritys kesti pinnalla, jos halvennat hintoja,,et yksinkertaisesti pysty huolehtimaan sinulle kuuluvista maksuista, ennen sai taksi noin 5 euroa / tehty työtunti, olin hommassa liki 40v, että pikkuisen voin sanoa, kokemuksesta.

      • Anonyymi

        Liiton motiivina ei ollut minkään kannatusrajan laskeminen, vaan tulojen maksimoiminen.
        Vaikka olisikin laskettu kannattavuusrajaa, niin ei se tietenkään ole kaikille sama. Mikä auto, mikä kaupunki, paljonko asiakkaita, millaisia asiakkaita, mikä tilausvälitys? Onko palkattuja kuskeja? Onko omia vakiasiakkaita? Millaisia kilpailijoita? Muuttujia on paljon, kuten missä vaan yrittämisessä ja samoilla taksoilla toinen voi tehdä huipputulosta, toinen tappiota.

        Nyt vapautuksen jälkeen ja villien aikaan erot ovat vielä suurempia. Villille suurin ongelma on asiakkaiden saaminen ilman hyvää välitystä. Taksa itsessään voisi kyllä joustaa alaspäin, jos niin saisi selvästi enemmän ajoa, mutta vaikeahan villin on optimoida kohtaamista asiakkaiden kanssa, vaikka ajaisi puoleen hintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1576
    Aihe