Auto on uudehko bensa vw ja olen vuotuisten kilometrien vähentyessä päättänyt siirtyä Ll-öljyistä
ns. normaaleihin öljyihin.
Olenkin yrittänyt etsiä tietoa siitä onko Mobilin 0w-40 ja 5w-40 öljyissä paljon eroja ja onko erot vain viskositeetissä?
Samalla olisi toiveena päästä eroon öljynkulutuksesta, joka ilmenee Castrolin 0w-30 slx II öljyllä. Jotain parannusta öljynkulutukseen on ilmeisesti odotettavissa merkin ja viskositeetin vaihdoksen myötä mm. vw-huollon mukaan.
Muita merkkejä en ole harkinnut, koska Mobilit saan autoon suhteiden kautta halvala.
Mobil 1:n erot eri viskositeetiluokissa?
8
6535
Vastaukset
- API
"Mobil 1 5W-30 meets or exceeds the following industry specifications:
ACEA A1,B1,A5,B5
API SL,SJ,EC,CF"
"Mobil 1 0W-40 meets or exceeds the following industry specifications:
ACEA A3,B3,B4
API SL,SJ,EC,CF
ILSAC GF3"
ACEA-luokituksissa oli jotain eroja, mutta API-luokat ovat ihan samat. Kumpikin noista on saanut API EC-luokituksen, eli ovat ns. polttoainetta säästäviä.
Melkein voisin väittää, että laatutavaraa ovat, ja ainakin riittävän hyviä...- Jamppa1
kömmähdys ilmeisesti? Kyse oli 0w-40 ja 5w-40 vertailusta eikä 5w-30.
Öljyn kulutus voi pienentyä korkeintaan kolmasosalla jos siirryt SAE 30 -> 40. Suurta vaikutusta ei ole mutta ero tulee toki esille jos kone puhaltaa runsaasti. Mikä kone ja ikä/km? Öljyn pitäisi täyttää kyseisen koneen VW-luokitus.
- tuoteseloste
Tästä osoitteesta löytyy tuoteselostekirjasto.
http://www.exxonmobil.com/pdssearch/search.asp - tigre
Hei !
Mobil 1 0W-40 ja Mobil 1 5W-40 eroavat myös muulla tavalla kuin pelkän viskositeetinsa mukaan.
Molemmissa on varmaakin käytetty polyalfaolefiini (PAO) perusöljyä, jonka viskositeetti on ollut hieman erilainen. Mutta 0W-öljyjä ei valmistetta pelkästään ohettamalla perusöljyä. Vaikka ohut öljy on hyvä kylmäkäynnistyksessä, niin öljyn pitäisi tarttua myös metallin pinnalle, jotta se voitelisi kunnolla. Tämän takia 0W-öljyihin lisätään synteettisiä estereitä, joilla on myös muita hyviä ominaisuuksia kuten kylmäominaisuudet ja todella korkea kuumuuden kesto. Esteriöljyt on alunperin suunniteltu suihkuturbiini käyttöön, jossa tarvitaan erittäin hyvää hapettumisen ja ikääntymisen kestokykyä. Kun suihkuturbiini pysäytetään ja öljyn kierto pysähtyy, niin turbiinin takalaakerin lämpötila voi nousta erittäin korkealle. Esteriöljyt ovat kuitenkin kalliita.
Muistaakseni olen joskus nähnyt 0W-öljy purkin kyljessä maininnan kasviöljyesteristä, mikä ei tarkoita aivan samaa asiaa kuin kasviöljy vaan niistä valmistettuja johdannaisia.
Pienissä lennokin moottoreissa käytetään risiiniöljyn ja bensiinin seosta. Riisiniöljy on englanniksi castor oil, josta saadaan yhtiön nimi Castrol.
Luulisin, että moottorin tiivisteet turpoavat eri tavalla käytettäessä 0W-40 tai 5W-40 öljyjä, koska niiden koostumus poikkeaa selvästi toisistaan. Tällä ei pitäisi olla käytännön merkitystä, mutta konemiehet tietävät kokemuksestaan tämän asian minua paremmin.
Molemmat Mobilin öljyt ovat huippulaatua. Jos niitä pitää vertailla keskenään, niin minun mielestä Mobil 1 0W-40 edut verrattuina Mobil 1 5W-40 tulevat esille yli kymmenen-viidentoista asteen pakkasilla ja 40 asteen helteillä.
Mobil mainitseen Mobil 1 0W-40 lisäetuina: "erinomaiset ominaisuudet alhaisissa lämpötiloissa. Nopeat käynnistykset kylmissä olosuhteissa, erittäin nopea suoja moottorille. pidentää moottorin ja sähköjärjestelmän käyttöikää."- yksi kysymys
Mutta onko nämä kaksi öljyä kylminä yhtä lieviä/juoksevia? onko ainut ero vaan että 5W-50 öljy kestää muuttumattomana paremmin lämpöä kuin 5W-40. Kumpi öljy on Ns. parempi jos ajaa kaupunkiajoa? Itse käytän tällä hetkellä valvolinen synpower 5W-40, mutta ajattelin vaihtaa tuohon Mobil 1 5W-50:seen, Onko järkevää??
- tigre
yksi kysymys kirjoitti:
Mutta onko nämä kaksi öljyä kylminä yhtä lieviä/juoksevia? onko ainut ero vaan että 5W-50 öljy kestää muuttumattomana paremmin lämpöä kuin 5W-40. Kumpi öljy on Ns. parempi jos ajaa kaupunkiajoa? Itse käytän tällä hetkellä valvolinen synpower 5W-40, mutta ajattelin vaihtaa tuohon Mobil 1 5W-50:seen, Onko järkevää??
Hei !
Mobil 1 5W-40
viskositeetti 40C 87,2
viskositeetti 100C 14,6
viskositeetti-indeksi 175
jähmepiste -54
Mobil 1 5W-50
viskositeetti 40C 104,9
viskositeetti 100C 17,5
viskositeetti-indeksi 184
jähmepiste -54
Koska molemmat moottoriöljyt ovat SAE 5W -luokituksella, niiden viskositeetit -30 asteen lämpotilassa ovat alle 6600 cP. Molemmilla on erittäin alhainen jähmettymispiste -54 C. Molempien öljyjen talviominaisuudet ovat erinomaiset. Molemmat öljyt ovat tyypiltään samanlaisia PAO-perusöljyistä valmistettuja synteettisiä öljyjä.
Mobil 1 5W-50 moottoriöljyn viskositeetti on 40 ja 100 asteen lämpötiloissa 20 % suurempi kuin Mobil 1 5W-40 viskostiteetti. Käytännössä 5W-50 moottoriöljy on viidenneksen jäykempää yli nollan asteen ulkolämpötiloista moottorin normaaliin käyntilämpötilaan.
Mobil ilmoittaa 5W-40 öljyn ominaisuudeksi myös erinomaiset kitkaominaisuudet ja paremman polttoainetalouden. Ero on tuskin merkittävä.
Molempien öljyjen terminen- ja hapetuksenkestävyys ovat hyviä. Molempia oljyjä suositellaan äärimmäisiin olosuhteisiin, joissa tavanomaisen moottoriöljyn ominaisuudet eivät riitä.
Jos ajaisin jatkuvasti Sierra Nevadan vuoristossa kiskoen autoani suurempaa asuntovaunua yli 35 asteen helteessä ja ajotapani olisi sellainen, että moottorin ärjyntä ylittää jatkuvasti autostereoiden äänen, valitsisin varmasti 5W-50 öljyn. Tässä maassa pohjoisessa ja sohjoisessa 5W-40 öljyn omainaisuudet ovat riittäviä.
Käytännössä taitaisin valita sen viskositeetin, jonka saa halvemmalla, koska molemmat sovettuvat hyvin kaupunkiajoon. - selvä
tigre kirjoitti:
Hei !
Mobil 1 5W-40
viskositeetti 40C 87,2
viskositeetti 100C 14,6
viskositeetti-indeksi 175
jähmepiste -54
Mobil 1 5W-50
viskositeetti 40C 104,9
viskositeetti 100C 17,5
viskositeetti-indeksi 184
jähmepiste -54
Koska molemmat moottoriöljyt ovat SAE 5W -luokituksella, niiden viskositeetit -30 asteen lämpotilassa ovat alle 6600 cP. Molemmilla on erittäin alhainen jähmettymispiste -54 C. Molempien öljyjen talviominaisuudet ovat erinomaiset. Molemmat öljyt ovat tyypiltään samanlaisia PAO-perusöljyistä valmistettuja synteettisiä öljyjä.
Mobil 1 5W-50 moottoriöljyn viskositeetti on 40 ja 100 asteen lämpötiloissa 20 % suurempi kuin Mobil 1 5W-40 viskostiteetti. Käytännössä 5W-50 moottoriöljy on viidenneksen jäykempää yli nollan asteen ulkolämpötiloista moottorin normaaliin käyntilämpötilaan.
Mobil ilmoittaa 5W-40 öljyn ominaisuudeksi myös erinomaiset kitkaominaisuudet ja paremman polttoainetalouden. Ero on tuskin merkittävä.
Molempien öljyjen terminen- ja hapetuksenkestävyys ovat hyviä. Molempia oljyjä suositellaan äärimmäisiin olosuhteisiin, joissa tavanomaisen moottoriöljyn ominaisuudet eivät riitä.
Jos ajaisin jatkuvasti Sierra Nevadan vuoristossa kiskoen autoani suurempaa asuntovaunua yli 35 asteen helteessä ja ajotapani olisi sellainen, että moottorin ärjyntä ylittää jatkuvasti autostereoiden äänen, valitsisin varmasti 5W-50 öljyn. Tässä maassa pohjoisessa ja sohjoisessa 5W-40 öljyn omainaisuudet ovat riittäviä.
Käytännössä taitaisin valita sen viskositeetin, jonka saa halvemmalla, koska molemmat sovettuvat hyvin kaupunkiajoon.Kiitokset vielä kerran.
- samaaasiaamiettinyt
tigre kirjoitti:
Hei !
Mobil 1 5W-40
viskositeetti 40C 87,2
viskositeetti 100C 14,6
viskositeetti-indeksi 175
jähmepiste -54
Mobil 1 5W-50
viskositeetti 40C 104,9
viskositeetti 100C 17,5
viskositeetti-indeksi 184
jähmepiste -54
Koska molemmat moottoriöljyt ovat SAE 5W -luokituksella, niiden viskositeetit -30 asteen lämpotilassa ovat alle 6600 cP. Molemmilla on erittäin alhainen jähmettymispiste -54 C. Molempien öljyjen talviominaisuudet ovat erinomaiset. Molemmat öljyt ovat tyypiltään samanlaisia PAO-perusöljyistä valmistettuja synteettisiä öljyjä.
Mobil 1 5W-50 moottoriöljyn viskositeetti on 40 ja 100 asteen lämpötiloissa 20 % suurempi kuin Mobil 1 5W-40 viskostiteetti. Käytännössä 5W-50 moottoriöljy on viidenneksen jäykempää yli nollan asteen ulkolämpötiloista moottorin normaaliin käyntilämpötilaan.
Mobil ilmoittaa 5W-40 öljyn ominaisuudeksi myös erinomaiset kitkaominaisuudet ja paremman polttoainetalouden. Ero on tuskin merkittävä.
Molempien öljyjen terminen- ja hapetuksenkestävyys ovat hyviä. Molempia oljyjä suositellaan äärimmäisiin olosuhteisiin, joissa tavanomaisen moottoriöljyn ominaisuudet eivät riitä.
Jos ajaisin jatkuvasti Sierra Nevadan vuoristossa kiskoen autoani suurempaa asuntovaunua yli 35 asteen helteessä ja ajotapani olisi sellainen, että moottorin ärjyntä ylittää jatkuvasti autostereoiden äänen, valitsisin varmasti 5W-50 öljyn. Tässä maassa pohjoisessa ja sohjoisessa 5W-40 öljyn omainaisuudet ovat riittäviä.
Käytännössä taitaisin valita sen viskositeetin, jonka saa halvemmalla, koska molemmat sovettuvat hyvin kaupunkiajoon.Kiitos älyttömän selvästä vastauksestasi. Olin asiaa minäkin pohtinut mutta sinä todella toit sen julki selkokiellä ja kansantajuisesti. Aina ei jaksa harrastaa autoja niin perusteellisesti että ottaisi selvää asioista, tälläistä tyhjentävää vastausta en ole autotarvikeliikkeen myyjältä koskaan saannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802