Hei,
Kuinka vaihto-omaisuus vaikuttaa tulokseen?
Ajatellaanpa näin:
Minulla on parturikampaamo.
Tilikauden tulos näyttää 10.000 euroa.
Ostan myyntihyllyyn väriaineita ja shampoita, eli kaikenlaista myytävää 5000 eurolla. Käsittääkseni nämä merkataan vaihto-omaisuuteen.
Jos olen ymmärtänyt oikein, vaihto-omaisuus vaikuttaa tulokseen.
Onko tulokseni siis tällöin 10.000 miinus 5000 = 5000e,
vai 10.000e ja lisäksi varaston arvo 5000e = 15000e.
...vai peräti niin, että
10.000e - 5000e tuotteista saatava voitto 2500e jolloin tulos on 7500e?
Jotenkin tuntuu ikävältä jos varastossa oleva arvokas omaisuus huonontaa yrityksen tulosta.
Mitä asialle voi tehdä?
Vaihto-omaisuus tilinpäätöksessä?
2
112
Vastaukset
- YrittäjäksiSiirtynyt
Varaston hankkiminen ei muuta yrityksen tulosta eli varaston hankkimiseen käytetty raha ja varaston arvon kasvu kumoavat toisensa.
Veroilmoitukseenhan merkataan ostot ja sitten varaston muutos. Kun ostat 5000:lla tuo vähentää tulosta, mutta samalla varasto kasvaa 5000:lla mikä kasvattaa tulosta saman verran.
Sitten kun myyt nuo 7500:lla, saat 7500 tuloa ja varasto pienenee 5000:lla eli olet tehnyt 2500 tuloksen.
Yleensä yritykset pyrkivät näyttämään mahdollisimman pienen tuloksen, jotta verotus olisi mahdollisimman pientä. Ilmeisesti kyse on toiminimestä, jolloin tulos on sama kuin palkkasi verotuksessa? - TällainenKäytäntö
Tuo varaston ylläpito tuntuu aika tarpeettomalta etenkin yrityksessä joka valmistaa hyödykkeitä ja tilaa raaka-aineita jotakuinkin tarpeen ja kulutuksen mukaan. Tässä tapauksessa on yksinkertaisinta merkitä ostot ko. tilikaudelta kuluiksi ja tuotetta myytäessä ne tulevat tuloiksi tuotteen hinnan kautta eli varaston arvo on tilikauden (1 vuosi) jälkeen nolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013