Rapid Onset Gender Dysphoria ilmiö

Ilmiö on yleistynyt viime aikoina, eli yllättäen ja nopeasti kehittyvä sukupuolidysforia. Tässä pieni lainaus.


"Fobian sijaan olen huolestunut ilmiöstä, joka on lähivuosina määritelty termillä Rapid Onset Gender Dysphoria. Ilmiötä ovat tutkineet ainakin Lisa Littman, Lisa Marchiano sekä J.Michael Bailey ja Ray Blanchard. ROGD tarkoittaa yllättäen ja nopeasti kehittynyttä sukupuolidysforiaa, joka ilmenee lapsella tai nuorella, jolla ei ole ollut nuorempana mitään viitteitä oman sukupuolensa kyseenalaistamisesta. Ilmiötä pidetään uutena eikä sitä ole tutkittu vielä paljon, mutta jonkinlaisia yhteenvetoja ROGD-nuorista on jo tehty. Moni heistä kärsii erilaisista mielenterveyden ongelmista, taustalta voi löytyä sosiaalisen kanssakäymisen haasteita ja AS-kirjon piirteitä, ja valtaosa omaksuu transsukupuolisen identiteetin sen jälkeen, kun on oppinut asiasta sosiaalisessa mediassa. Suuri osa heistä on tyttöjä, mutta myös poikia löytyy."

134

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • sääli

        Setan mannekiini ;(


    • Ta-Taa

      • Ta-Taa
        ArtoTTT kirjoitti:

        Mielestäsi siis he jotka genderiin itse uskovat ja sitä aktiivisesti ovat lähteneet toteuttamaan omassa elämässään antavat oikean tiedon asiasta. Tässä vielä muita linkkejä asiaan.

        https://4thwavenow.com/
        https://www.parentsofrogdkids.com/

        Olisi se nyt ainakin kohteliasta kysyä niiden nuorten versiota kokemuksistaan ja tilanteestaan, joita "tutkimuksen" väitetään koskevan.


      • Kyllä, se on erittäin puolueellinen.

        Tuossa on haastateltu niitä vanhempia, jotka ovat olleet jollain konservatiivisella sivustolla ja ”… jonka aineisto oli kerätty suoraan blogin alussa mainituilta trans vastaisten vanhempien sivustoilta. Yliopisto veti kuitenkin tukensa pois tutkimukselta.”.
        ”…aihetta koskevasta tutkimuksesta, joka perustui yksinomaan edellä mainittujen konservatiivisten vanhempien ylläpitämillä kolmella Internet-sivustolla julkaistuihin ja pelkästään vanhempien kokemuksia kartoittaviin kyselyihin.”, eli näiltä lapsilta tai nuorilta ei kysytty mitään.

        Eli kyse on sellaisten vanhempien mielipiteistä, jotka eivät missään tapauksessa voi hyväksyä lapsessaan moisia piirteitä, ja jotka ovat määritelleen syyllisiksi jonkun ulkopuolisen tahon. Tässä ei mitata mitään noihin lapsiin liittyvää.


    • Taitaa ensikuulemalta olla ihan sitä samaa "tutkimustietoa" missä mennään johtoäätökset edellä, kuin on jenkkiläisessä abortinvastaisuudessakin. Kun joku asia herättää moraalista pahennusta, niin pyritään medikalisoimaan joitakin ryhmiä ja heidän elämäänsä, väittämällä heitä sairaiksi, johon on tietenkin jo lääke keksitty valmiiksi. :) Eli se, että toimii kuten jotkut painostusryhmät määrää, eikä mitä se oma sisin asiasta kertoo. Parasta tietenkin on, jos saadaan tällainen henkilö moraalipaheksujien ryhmän mannekiiniksi kertomaan, kuinka uskoontulo ja taipuminen toisten tahtoon sitten korjasi kaikki ongelmat. Näitä homoudestakin "eheytyjiä" löytyy meiltäkin, vaikka itse asiassa nämä henkilöt on pikemmin biseksuaaleja.

      Esimerkkinä abortinvastaista tutkimusvilpistä on jenkkiläisten muinoin keksimä Post Abortion Syndrome, jotai ei jostain syystä havaita siellä missä ei abortti ole poliittiinen kysymys. Esim. Pohjolassa. Syndroomassa erilaisia sairauksia ja normaaleja tunteita niputetaan abortista johtuviksi, vaikka niitä samoja oireita on ihan kellä tahansa. Nämä syndroomat jostain syystä löydetään vain abortinvastaisissa tutkimuslaitoksissa. Kuitenkin vaietaan kaikesta äitiyteen ja huono-osaisuuteen liittyvistä ongelmista ja niiden liittymisestä ei-toivottuun raskauteen. Näiden tutkijoiden mielenkiinto lakkaa, kun lapsi syntyy köyhyyteen ja kurjiin oloihin ja tutkittaisiin sitä vaikutusta, mitä vastentahtoisellla raskaudella on lapsen ennusteeseen ja ylisukupolviseen huono-osaisuuden uusintamiseen. Joku raskaana olevan itsemurha-alttiuskin korreloidaan aborttiin, vaikka raskaaksi olisi tultu oloissa, missä olisi vaikka raiskattu, nainen joutuu kokemaan parisuhdeväkivaltaa, köyhyyttä, toivottomuutta ja kärsii päihdeongelmista eikä ehkäisyä ole varaa ostaa. Abortin on joissakin "neuvontakeskuksissa" (siis missä naista yritetään saada luopumaan aborttiaikeistaan) on abortin väitetty aiheuttavan hedelmättömyyttä, rintasyöpää ja pedofiliaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/12773760/naisen-kehon-politiikka-usassa
      https://yle.fi/uutiset/3-7082433

      Tämä menee ihan Goffmanin Stigma-teorian mukaisesti, ensin joku aiheuttaa moraalipahennusta, sitten se pyritään kriminalisoimaan, luokittelemaan sairaudeksi ja sulkemaan ja eristämään nämä ihmiset jollaien perusteilla pois yhteiskunnasta jotta yhteisön koheesio ei kärsi, oma jäykkä ja mustavalkoinen maailmankuva ei vain horju tai joudu ajattelemaan liika vaikeita. Kun asiat pitää yksinkertaisina, niin on helpompi elää tässä moninaisessa maailmassa. Ja saadaan samalla edistää omaa poliittista agendaa.

      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00080

      "Antiikin kreikkalaiset merkitsivät mm. orjia ja rikollisia poltinmerkein tai tatuoinnein tai silpomisella. Tällaista ruumiillista merkkiä alemmuudesta, saastuneisuudesta ja moraalisesta huonoudesta nimitettiin stigmaksi. Sanaa on myöhemmin käytetty väljemmin kuvaamaan melkeinpä mitä tahansa muista erottavaa piirrettä, mutta lääketieteen sosiologisen tutkimuksen näkökulmasta stigmaksi nimitettävässä ilmiössä on oleellista sen yhteys alemmuuteen ja moraaliseen heikkouteen."

      Tuolla aborttipalstalla tämä teoria on kyllä vuosien aineistolla todettu pitävän kutinsa. Keskiössä ei olekaan itse sikiön kohtalo (koska laittomat abortit ei aiheuta mitään huolta), vaan voi tuntea itsensä moraalisesti korkeatasoisemmaksi ja paremmaksi ihmiseksi, voi osoittaa jotain rangaistustoimenpiteitä muita kohtaan, jotta saa jotain s/m-osastolle kuuluvaa tyydytystä, saa halveksia ja solvata luvallisesti jotain ryhmää, joka oikeasti voi pohjautua vain kateuteen ja muihin inhimillisiin tunteisiin, osattomuuteen, katkeruuteen ja omien mahdollisuuksien puutteeseen.

      • Kiinnostava ja ajatuksia herättävä kirjoitus sinulta. Kiitos.


      • Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä? Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa.


      • anna.uskovien.olla
        tieteilijä kirjoitti:

        Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä? Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa.

        Tiedätkö, että sinun ei kannata miettiä uskontoja. Olet jo kiihottanut itsesi täyteen vihaa ilman niitäkin.


      • osaatko.vastata
        tieteilijä kirjoitti:

        Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä? Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa.

        Miten kolmannen sukupuolen tunnistaa verrattuna mieheen ja naiseen?
        Vai pitäiskö sanoa sukukolmenneksen jos kerran sukupuolia onkin kolme.


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Kiinnostava ja ajatuksia herättävä kirjoitus sinulta. Kiitos.

        Miten kolmannen sukupuolen tunnistaa verrattuna mieheen ja naiseen?
        Vai pitäiskö sanoa sukukolmenneksen jos kerran sukupuolia onkin kolme.


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Miten kolmannen sukupuolen tunnistaa verrattuna mieheen ja naiseen?
        Vai pitäiskö sanoa sukukolmenneksen jos kerran sukupuolia onkin kolme.

        Mihin tarpeeseesi sinä sitä tunnistusta tarvitset?


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Mihin tarpeeseesi sinä sitä tunnistusta tarvitset?

        Mitä väliä sillä on?


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on?

        Asialla ei siis ole sinulle mitään väliä, mutta muuten vain kysyit?


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Asialla ei siis ole sinulle mitään väliä, mutta muuten vain kysyit?

        Hyvä, kerro sitten miten kolmannen sukupuolen t u n n i s t a a verrattuna mieheen ja naiseen?
        Vai pitäiskö sanoa sukukolmenneksen jos kerran sukupuolia onkin kolme.


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Hyvä, kerro sitten miten kolmannen sukupuolen t u n n i s t a a verrattuna mieheen ja naiseen?
        Vai pitäiskö sanoa sukukolmenneksen jos kerran sukupuolia onkin kolme.

        Minulla ei ole tarvetta tuollaiseen tunnistamiseen, joten en tarvitse siihen tietenkään myös minkään sorttista tunnistuskoodistoa.


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Minulla ei ole tarvetta tuollaiseen tunnistamiseen, joten en tarvitse siihen tietenkään myös minkään sorttista tunnistuskoodistoa.

        Kummallista, että kannatat monia sukupuolia mutta et edes tiedä mitä ne ovat.


      • eisenkummenpaa
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Kiinnostava ja ajatuksia herättävä kirjoitus sinulta. Kiitos.

        Oikeastaan nuo eivät olleet kirjoittajan mietteitä, vaan amerikkalaisten homojärjestöjen tuotoksia, joita nämä työstää liukuhihnalta osana omaa gender-propagandaa. Nämä kirjoitukset puetaan tieteelliseen asuun nettikeskustelijoiden käyttöön että voidaan maksimoida kulttuurimarksistinen propaganda. Täsmälleen samaa systeemiä on käytetty kaikissa totalitaarisissa maissa ja tämän tyylin keksijä ja kehittäjä on Joseph Goebbels.


      • tietoa.hänestä
        eisenkummenpaa kirjoitti:

        Oikeastaan nuo eivät olleet kirjoittajan mietteitä, vaan amerikkalaisten homojärjestöjen tuotoksia, joita nämä työstää liukuhihnalta osana omaa gender-propagandaa. Nämä kirjoitukset puetaan tieteelliseen asuun nettikeskustelijoiden käyttöön että voidaan maksimoida kulttuurimarksistinen propaganda. Täsmälleen samaa systeemiä on käytetty kaikissa totalitaarisissa maissa ja tämän tyylin keksijä ja kehittäjä on Joseph Goebbels.

        "Tieteilijä" on Setan trolli.


      • eisenkummenpaa kirjoitti:

        Oikeastaan nuo eivät olleet kirjoittajan mietteitä, vaan amerikkalaisten homojärjestöjen tuotoksia, joita nämä työstää liukuhihnalta osana omaa gender-propagandaa. Nämä kirjoitukset puetaan tieteelliseen asuun nettikeskustelijoiden käyttöön että voidaan maksimoida kulttuurimarksistinen propaganda. Täsmälleen samaa systeemiä on käytetty kaikissa totalitaarisissa maissa ja tämän tyylin keksijä ja kehittäjä on Joseph Goebbels.

        Luulenpa, että minulla on sekä koulutukseni että työni perusteella varsin hyvät edellytykset ihan itsekin arvioida tieteellisiä tutkimuksia-


      • Irony_of_extremity
        tieteilijä kirjoitti:

        Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä? Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa.

        "Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä?"

        Olet miettinyt täysin samaa kuin minäkin. Olen näissä asioissa tullut siihen lopputulokseen, että osa ihmisistä ajattelee hyvin mustavalkoisesti. Heistä ne, jotka eivät osaa tehdä itse juuri mitään syvällisempää ajattelua edellyttäviä päätöksiä, tarvitsevat uskontoa, jossa päätökset on jo tehty heidän puolestaan.

        Enkä muuten tarkoita tällä sitä, että kaikki uskovaiset olisivat tuollaisia, vaan kuten sanoin, ne mustavalkoisesti ajattelevat ovat, tai tarkemmin sanottuna heistä tietty osa on. Ja koska tiedän miten paljon palstalla esiintyy nimenomaan sitä mustavalkoista ajattelua niin voin nyt jo vakuuttaa, että edellisestä virkkeestäni huolimatta kommenttini tämä osuus tullaan tulkitsemaan toisin kuin mitä asiasta oikeasti sanon, elikkä tämä nähdään niin, että mielestäni uskovaiset olisivat kaikki mustavalkoisesti ajattelevia.

        "Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa."

        Näinhän se ironisesti juuri on, että ääripäät, jotka korostavat oikeauskoisuuttaan ja oikeaoppisuuttaan ovat juuri noissa korostuksissaan ja niiden takia vääjäämättä tietyllä tavalla lähempänä nimenomaan toisten uskojen vastaavia ääripäitä kuin oman uskonsa maltillisempaa, keskimääräisempää osastoa. Vastaavalla tavalla monet uskonnottomat poliittiset aatteet voivat olla hyvin lähellä toisiaan, vaikka kovasti edustavatkin ainakin periaatteessa aivan eri laitoja poliittisella kentällä.

        Uskonnoissa tämä näkyy niin, että kaikkien aabrahamisten uskontojen övereimmissä tulkinnoissa on se sama ehdottomuuden linja sukupuoli- ja seksuaalisuusasioissa sekä miehen ja naisen välisessä muussakin asettelussa, kuten alamaisuudessa toiselle jne. sekä se, että siitä sun tästä "rikoksesta" tulee tappaa syytetty sadistisesti, brutaalisti ja nöyryyttävästi, kuten kivittämällä. Politiikassa puolestaan näemme, miten kansallissosialismi ja fasismi muutenkin ovat ihan samaa kuin neuvostoliittotyyppinen sosialismi Venäjällä, Kiinassa, Kambodzassa ja sen erikoismuoto Pohjois-Koreassa; johtajakulttiin perustuvaa militanttia totalitaristista statistista kollektivismia; täysin samaa paskaa vähän eri paketissa.


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Kummallista, että kannatat monia sukupuolia mutta et edes tiedä mitä ne ovat.

        Kirjoitin ettei minulla henkilökohtaisesti ole mitään tarvetta luoda mitään tunnistamiskoodistoa, mutta epäilemättä sinulla on?


      • Ajatuksia herättävä ja mielenkiintoinen kirjoitus. Kiitos.


      • rtjrt
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Kirjoitin ettei minulla henkilökohtaisesti ole mitään tarvetta luoda mitään tunnistamiskoodistoa, mutta epäilemättä sinulla on?

        Erikoista, että puolustat näitä kolmennen sukupuolen ihmisiä mutta et edes tiedä minkälaisia he ovat.


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Kirjoitin ettei minulla henkilökohtaisesti ole mitään tarvetta luoda mitään tunnistamiskoodistoa, mutta epäilemättä sinulla on?

        Minulla on kiinnostus tietää minkälaisia ne kolmannen sukupuolen edustajat ovat. Sinähän olet kuitenkin sitä mieltä, että heitä on ja heidät pitää oikein eritellä miehistä ja naisista kun kysytään sukupuolta.
        Kummallista, että heidän eronsa miehiin ja naisiin on salattu vaikka lakejakin pitää muuttaa heidän takiaan.


      • tietoa.sinusta
        osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Minulla on kiinnostus tietää minkälaisia ne kolmannen sukupuolen edustajat ovat. Sinähän olet kuitenkin sitä mieltä, että heitä on ja heidät pitää oikein eritellä miehistä ja naisista kun kysytään sukupuolta.
        Kummallista, että heidän eronsa miehiin ja naisiin on salattu vaikka lakejakin pitää muuttaa heidän takiaan.

        Et siis ole päässyt treffeille miehen tai naisen kanssa ja nyt sitten olet kiinnostunut jos onni potkaisisi kolmannen sukupuolen edustajan kanssa.


      • Öyhöttäjälle
        tietoa.sinusta kirjoitti:

        Et siis ole päässyt treffeille miehen tai naisen kanssa ja nyt sitten olet kiinnostunut jos onni potkaisisi kolmannen sukupuolen edustajan kanssa.

        Onko aihe sinulle henkilökohtainen vai miksi yrität sotkea keskustelua?


      • tietoa.sinusta
        Öyhöttäjälle kirjoitti:

        Onko aihe sinulle henkilökohtainen vai miksi yrität sotkea keskustelua?

        Tiedän, että aihe on sinulle henkilökohtainen. Toivottavasti pääset pian treffeille, elämäsi ekaa kertaa. Tsemiä!


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Minulla on kiinnostus tietää minkälaisia ne kolmannen sukupuolen edustajat ovat. Sinähän olet kuitenkin sitä mieltä, että heitä on ja heidät pitää oikein eritellä miehistä ja naisista kun kysytään sukupuolta.
        Kummallista, että heidän eronsa miehiin ja naisiin on salattu vaikka lakejakin pitää muuttaa heidän takiaan.

        Niinkuin hyvin tiedät, niin olen tässä yhteydessä kirjoittanut esim. intersukupuolisista.


      • osaatko.sinä.vastata
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Niinkuin hyvin tiedät, niin olen tässä yhteydessä kirjoittanut esim. intersukupuolisista.

        Se ole mikään kolmas sukupuoli. Miten tämä kolmassukupuoli muu eroaa miehestä ja naisesta?


      • osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Se ole mikään kolmas sukupuoli. Miten tämä kolmassukupuoli muu eroaa miehestä ja naisesta?

        Kuten olen tämänkin sinulle jo moneen kertaan kertonut, niin monia intersukupuolisia ei voida määritellä yksiselitteisesti mies-nainen akselilla. Monet heistä eivät edes halua tälläistä määrittelyä. Miksi heidät pitäisi väkisin jakaa jompaan kumpaan? Vain siksi, että sinä niin haluat?


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Siirtolapuutarha kirjoitti:

        Kuten olen tämänkin sinulle jo moneen kertaan kertonut, niin monia intersukupuolisia ei voida määritellä yksiselitteisesti mies-nainen akselilla. Monet heistä eivät edes halua tälläistä määrittelyä. Miksi heidät pitäisi väkisin jakaa jompaan kumpaan? Vain siksi, että sinä niin haluat?

        #Kuten olen tämänkin sinulle jo moneen kertaan kertonut, niin monia intersukupuolisia ei voida määritellä yksiselitteisesti mies-nainen akselilla. #

        Tässä on hyvä tarkentaa hieman.

        "Intersukupuolisuus on käsite, jolla voidaan viitata sekä siihen, ettei lapsen sukupuolta ole mahdollista määrittää hänen sukuelintensä ulkonäön perusteella, että lisäksi myös muunlaiseen sukupuoliominaisuuksien poikkeavuuteen.
        " Intersukupuolisella henkilöllä ei ole koskaan kaksia sukuelimiä. "(vikipedia)


      • ArtoTTTeikirjautunut
        ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        #Kuten olen tämänkin sinulle jo moneen kertaan kertonut, niin monia intersukupuolisia ei voida määritellä yksiselitteisesti mies-nainen akselilla. #

        Tässä on hyvä tarkentaa hieman.

        "Intersukupuolisuus on käsite, jolla voidaan viitata sekä siihen, ettei lapsen sukupuolta ole mahdollista määrittää hänen sukuelintensä ulkonäön perusteella, että lisäksi myös muunlaiseen sukupuoliominaisuuksien poikkeavuuteen.
        " Intersukupuolisella henkilöllä ei ole koskaan kaksia sukuelimiä. "(vikipedia)

        Edelleen tarkentaisin sen verran että joillakin tuntuu olevan käsitys että intersukupuolinen on joku hybridi ihminen josta suit sait saadaan leikattua joko mies tai nainen ihmisen oman fiiliksen mukaan eli liberaalien mielestä he ovat jonkinlaisia esikuvia genderin ja kolmannen sukupuolen markkinoinnissa. Todellisuudessa tässä on kyse isosta joukosta erilaisia sairauksia ja kehityshäiriöitä jotka jo keskenäänkin ovat erilaisia. Intersukupuolisuuteen voidaan liittää jopa neljäkymmentä erilaista diagnoosia.


        "Tällä hetkellä enimmillään noin neljäkymmentä erilaista diagnoosia yhdistetään intersukupuolisuuteen. Yleisimpiä diagnooseja ovat laajimman määritelmän mukaan esimerkiksi:
        synnynnäinen lisämunuaishyperplasia (CAH)
        androgeeni insensitiivisyys oireyhtymä / andtrogeeniresistenssisyndrooma (CAIS / AIS)
        Klinefelterin oireyhtymä
        Turnerin oireyhtymä
        Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser-syndrooma (MRKH)
        5α-reduktaasin puutos
        Gonadien dysgenesiat eli sukurauhasten kehittymättömyyden muodot
        hypospadiat.

        Sukukromosomiyhdistelmiä on olemassa lukuisia, esimerkiksi 45,X ja 47,XXY. Sukukromosomisto voi myös mosaiikkinen sillä tavoin, että ihmisellä voi olla osassa soluja esimerkiksi kromosomit 46,XX ja osassa soluja kromosomit 46,XY. On myös paljon muita vaihtoehtoja."
        https://seta.fi/sateenkaaritieto/sukupuolen-moninaisuus/intersukupuolisuus/


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Edelleen tarkentaisin sen verran että joillakin tuntuu olevan käsitys että intersukupuolinen on joku hybridi ihminen josta suit sait saadaan leikattua joko mies tai nainen ihmisen oman fiiliksen mukaan eli liberaalien mielestä he ovat jonkinlaisia esikuvia genderin ja kolmannen sukupuolen markkinoinnissa. Todellisuudessa tässä on kyse isosta joukosta erilaisia sairauksia ja kehityshäiriöitä jotka jo keskenäänkin ovat erilaisia. Intersukupuolisuuteen voidaan liittää jopa neljäkymmentä erilaista diagnoosia.


        "Tällä hetkellä enimmillään noin neljäkymmentä erilaista diagnoosia yhdistetään intersukupuolisuuteen. Yleisimpiä diagnooseja ovat laajimman määritelmän mukaan esimerkiksi:
        synnynnäinen lisämunuaishyperplasia (CAH)
        androgeeni insensitiivisyys oireyhtymä / andtrogeeniresistenssisyndrooma (CAIS / AIS)
        Klinefelterin oireyhtymä
        Turnerin oireyhtymä
        Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser-syndrooma (MRKH)
        5α-reduktaasin puutos
        Gonadien dysgenesiat eli sukurauhasten kehittymättömyyden muodot
        hypospadiat.

        Sukukromosomiyhdistelmiä on olemassa lukuisia, esimerkiksi 45,X ja 47,XXY. Sukukromosomisto voi myös mosaiikkinen sillä tavoin, että ihmisellä voi olla osassa soluja esimerkiksi kromosomit 46,XX ja osassa soluja kromosomit 46,XY. On myös paljon muita vaihtoehtoja."
        https://seta.fi/sateenkaaritieto/sukupuolen-moninaisuus/intersukupuolisuus/

        Enpä olisi uskonut näkeväni päivää milloin kehityshäiriöistä yritetään tehdä sukupuolia 😳


      • Mä.Ja
        usko.vainen kirjoitti:

        Enpä olisi uskonut näkeväni päivää milloin kehityshäiriöistä yritetään tehdä sukupuolia 😳

        "Enpä olisi uskonut näkeväni päivää milloin kehityshäiriöistä yritetään tehdä sukupuolia"

        Sehän on vaan määrittelykysymys mitä minäkin pidetään. Ja mitä mistäkin tiedetään. Ennen muinoin naista pidettiin miehen kehityshäiriönä kun sukupuolia määriteltiin olevan vain yksi.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Enpä olisi uskonut näkeväni päivää milloin kehityshäiriöistä yritetään tehdä sukupuolia 😳

        Miltei jokaisella ihmisellä on jonkinlainen kehityshäiriö, mutta suurin osaa elää niiden kanssa sopuisti - ja moni tietämättä sellaisesta. Ei siis kannata leimata jotenkin alempiarvoisiksi ihmisinä ketään.


      • Mä.Ja kirjoitti:

        "Enpä olisi uskonut näkeväni päivää milloin kehityshäiriöistä yritetään tehdä sukupuolia"

        Sehän on vaan määrittelykysymys mitä minäkin pidetään. Ja mitä mistäkin tiedetään. Ennen muinoin naista pidettiin miehen kehityshäiriönä kun sukupuolia määriteltiin olevan vain yksi.

        Laita toki jotain näyttöä tuollaisista väitteistä 😂😂😂


      • mummomuori kirjoitti:

        Miltei jokaisella ihmisellä on jonkinlainen kehityshäiriö, mutta suurin osaa elää niiden kanssa sopuisti - ja moni tietämättä sellaisesta. Ei siis kannata leimata jotenkin alempiarvoisiksi ihmisinä ketään.

        Siinäpä se, kun mielenhäiriöistä on alettu tehdä sukupuolia 🤔
        Huvitavaa se on, että moinen valhe puree taas teikäläisiin.


      • tieteilijä kirjoitti:

        Olen miettinyt sitäkin joskus, että tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä? Humanismi, lähimmäisenrakkaus ja hyväntahtoisuus loistaa poissaolollaan eniten siellä, missä on fundamentalistisempaa uskoa ja ihmiset voi huonosti näissä porukoissa. Kristityt äärilahkot on paljon lähempänä veljesuskontojensa Islamin ja Juutalaisuuden ääriajattelua lähempänä kuin on kristilliset suuntaukset toistensa kanssa.

        ”…tarvitaanko mustavalkoisia uskonoppeja ja uskontojärjestelmiä vain siksi, että ne palvelee jotain moraalisesti heikkoa yksilöä, joka ei muuten kykene määrittelemään hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, älyllisesti tai henkisesti tai oman kokemuksen myötä?”

        Me olemme erilaisia, ja osa meistä ei ehkä osaa, kykene tai viitsi pohtia asioita syvemmin. Tällaiset persoonat sitten mielellään ottavat jonkun yksinkertaistetun mallin, joka on helppo omaksua. Siinä ei sinällään ole mitään vikaa, vaan siinä, kun tuo malli on niin ahdas, että todellisuus pitää usein sulkea pois.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Laita toki jotain näyttöä tuollaisista väitteistä 😂😂😂

        Jotain esimerkkejä:

        ”Elinten peilikuvasijainti on ihmeellinen luonnon oikku. Se on synnynnäinen ja johtuu luultavasti geeneistä. Peilikuvasijainti todetaan kerran 8 000 syntyvää lasta kohden, eli Suomessa syntyy noin seitsemän sellaista lasta vuodessa. Useimmissa tapauksissa tilanteesta ei ole mitään haittaa.”
        Hyvä terveys ”Sisäelinten käänteisen sijainnin haitat?” 10.4.2013

        ”…situs inversus totalis -oireyhtymän kantajilla on päinvastoin, eikä se aiheuta minkäänlaisia toiminnallisia häiriöitä. Situs inversus -oireyhtymän spektri on kuitenkin hyvin monisyinen. Meillä on aivan käsittämätön määrä variaatioita tästä teemasta. Esimerkiksi kehon yläosassa voi olla tämä oireyhtymä, mutta alaosa voi olla normaali tai päinvastoin.”

        ”Professori Sariolan mukaan kaikki oireyhtymän kantajat eivät edes tiedä oireyhtymästään, koska siihen ei ole liittynyt mitään oireita.”
        ”Ei tiedetä kaikkia situs inversus -tapauksia, koska ne eivät välttämättä oireile. Yleisempihän se oireyhtymä varmaan on, kuin mitä kuvitellaan. ”
        IS 99-vuotiaaksi eläneen naisen ruumiin sisukset tyrmistyttivät kaiken nähneet professorit – suomalaislääkäri kertoo nyt, mistä on kyse 12.04.2019

        ”Pitkä kämmenlihas, palmaris longus, ja siihen liittyvä jänne puuttuvat noin 15 % ihmisistä.”
        ”Yhdellä oli neljä munuaista, toisella vain yksi. Yksi kertoi peniksensä naksuvan ja toinen pystyvänsä hengittämään korviensa kautta. Monet rakenteelliset poikkeamat toki hankaloittavat elämää, mutta monet eivät aiheuta minkäänlaista haittaa ja paljastuvat vasta ruumiinavauksessa, jos silloinkaan.”

        ”Monisormisuus, polydaktylia on anatominen poikkeavuus, jossa sormia tai varpaita on vähän tavallista enemmän.”
        YLE ”Me ollaan kaikki mutantteja - toiset enemmän kuin toiset” 22.04.2017

        ”Kun vuonna 2005 kuollut 115-vuotias nainen testamenttasi ruumiinsa tieteelle, tutkijat saivat ainutkertaisen tilaisuuden selvittää, paljonko mutaatioita noin iäkkään soluihin on kertynyt. Terveistä verisoluista löytyi yli 400 ilmeisen vaaratonta mutaatiota…”
        Tiede ”Ihminen sietää satoja mutaatioita” 25.4.2014

        ”2Sepelvaltimopoikkeavuuksia on monenlaisia. Yhdellä tai kahdella nuorella sadasta voi olla sepelvaltimon jonkinlainen poikkeavuus, mutta valtaosa poikkeamista on harmittomia, eikä niihin liity suurentunutta kuolemanvaaraa.”
        Sydänsairaala Sepelsuonien epämuodostumat ja äkkikuo¬leman vaara

        Sisäelimissä voi olla monenlaista epämuodostumaa, joka ei koskaan vaivaa, eikä näin tule esille.

        Sitten häiriö, joka varmaan on sinullakin:

        ”Laktaasi-entsyymin puuttuminen aikuisella oli alun perin normaalia.”
        ”Laktaasi-entsyymin geenissä on kauan sitten tapahtunut mutaatio, jonka seurauksena entsyymi ei häviäkään aikuistuessa.”
        Duodecim ”Laktoosi-intoleranssi” 21.3.2019

        Ja eräs yllättävä:

        ”…uusi tutkimus osoittaa, että blondit saavat kiittää vaaleista kutreistaan pienen pientä geneettistä mutaatiota – heidän perimänsä kolmen miljardin geneettisen kirjaimen joukossa yksi kirjain on muuttunut A:sta G:ksi.”
        NG, suomi ”Geenimutaatio tuottaa blondeja ” 12. kesäkuuta 2014


      • sairas.ei.ole.tervettä
        mummomuori kirjoitti:

        Jotain esimerkkejä:

        ”Elinten peilikuvasijainti on ihmeellinen luonnon oikku. Se on synnynnäinen ja johtuu luultavasti geeneistä. Peilikuvasijainti todetaan kerran 8 000 syntyvää lasta kohden, eli Suomessa syntyy noin seitsemän sellaista lasta vuodessa. Useimmissa tapauksissa tilanteesta ei ole mitään haittaa.”
        Hyvä terveys ”Sisäelinten käänteisen sijainnin haitat?” 10.4.2013

        ”…situs inversus totalis -oireyhtymän kantajilla on päinvastoin, eikä se aiheuta minkäänlaisia toiminnallisia häiriöitä. Situs inversus -oireyhtymän spektri on kuitenkin hyvin monisyinen. Meillä on aivan käsittämätön määrä variaatioita tästä teemasta. Esimerkiksi kehon yläosassa voi olla tämä oireyhtymä, mutta alaosa voi olla normaali tai päinvastoin.”

        ”Professori Sariolan mukaan kaikki oireyhtymän kantajat eivät edes tiedä oireyhtymästään, koska siihen ei ole liittynyt mitään oireita.”
        ”Ei tiedetä kaikkia situs inversus -tapauksia, koska ne eivät välttämättä oireile. Yleisempihän se oireyhtymä varmaan on, kuin mitä kuvitellaan. ”
        IS 99-vuotiaaksi eläneen naisen ruumiin sisukset tyrmistyttivät kaiken nähneet professorit – suomalaislääkäri kertoo nyt, mistä on kyse 12.04.2019

        ”Pitkä kämmenlihas, palmaris longus, ja siihen liittyvä jänne puuttuvat noin 15 % ihmisistä.”
        ”Yhdellä oli neljä munuaista, toisella vain yksi. Yksi kertoi peniksensä naksuvan ja toinen pystyvänsä hengittämään korviensa kautta. Monet rakenteelliset poikkeamat toki hankaloittavat elämää, mutta monet eivät aiheuta minkäänlaista haittaa ja paljastuvat vasta ruumiinavauksessa, jos silloinkaan.”

        ”Monisormisuus, polydaktylia on anatominen poikkeavuus, jossa sormia tai varpaita on vähän tavallista enemmän.”
        YLE ”Me ollaan kaikki mutantteja - toiset enemmän kuin toiset” 22.04.2017

        ”Kun vuonna 2005 kuollut 115-vuotias nainen testamenttasi ruumiinsa tieteelle, tutkijat saivat ainutkertaisen tilaisuuden selvittää, paljonko mutaatioita noin iäkkään soluihin on kertynyt. Terveistä verisoluista löytyi yli 400 ilmeisen vaaratonta mutaatiota…”
        Tiede ”Ihminen sietää satoja mutaatioita” 25.4.2014

        ”2Sepelvaltimopoikkeavuuksia on monenlaisia. Yhdellä tai kahdella nuorella sadasta voi olla sepelvaltimon jonkinlainen poikkeavuus, mutta valtaosa poikkeamista on harmittomia, eikä niihin liity suurentunutta kuolemanvaaraa.”
        Sydänsairaala Sepelsuonien epämuodostumat ja äkkikuo¬leman vaara

        Sisäelimissä voi olla monenlaista epämuodostumaa, joka ei koskaan vaivaa, eikä näin tule esille.

        Sitten häiriö, joka varmaan on sinullakin:

        ”Laktaasi-entsyymin puuttuminen aikuisella oli alun perin normaalia.”
        ”Laktaasi-entsyymin geenissä on kauan sitten tapahtunut mutaatio, jonka seurauksena entsyymi ei häviäkään aikuistuessa.”
        Duodecim ”Laktoosi-intoleranssi” 21.3.2019

        Ja eräs yllättävä:

        ”…uusi tutkimus osoittaa, että blondit saavat kiittää vaaleista kutreistaan pienen pientä geneettistä mutaatiota – heidän perimänsä kolmen miljardin geneettisen kirjaimen joukossa yksi kirjain on muuttunut A:sta G:ksi.”
        NG, suomi ”Geenimutaatio tuottaa blondeja ” 12. kesäkuuta 2014

        Ihan turhaan kieroileva. Sukupuolia on vain kaksi ja kaikki muu on näiden kahden erilaisia kehityshäiriöitä.


      • sairas.ei.ole.tervettä kirjoitti:

        Ihan turhaan kieroileva. Sukupuolia on vain kaksi ja kaikki muu on näiden kahden erilaisia kehityshäiriöitä.

        :D Aivan kuten sinullakin saattaa olla jonkinlaisia kehityshäiriöitä ja silti voit elää olla ilman mitään ongelmia.

        Sinulle voi asia noin olla, useimmat ymmärtävät ettei kaikki ole mustavalkoista.


      • sairas.ei.ole.tervettä kirjoitti:

        Ihan turhaan kieroileva. Sukupuolia on vain kaksi ja kaikki muu on näiden kahden erilaisia kehityshäiriöitä.

        Muutamia esimerkkejä siitä, miten ei ole niin helppoa sitä sukupuolta määritellä:

        ”Eteläafrikkalaisen juoksijan Caster Semenyan tapaus siivitti urheilujärjestöjä luomaan ohjeet, miten käsitellään tapauksia, joissa urheilijan kehossa on molempien sukupuolien piirteitä.”
        KS ”KOK luo urheilulle ohjeita sukupuolen määrittelyyn ” 19.11.2010

        ”Uudet säännöt mitä ilmeisimmin pakottavat yleisurheilussa kilpailevia naisia hormonihoitoihin eli ottamaan lääkkeitä liian korkeiden testosteroniarvojen alentamiseksi. Vaihtoehtoa ei näillä naisilla ole, koska silloin he eivät saa enää kilpailla yleisurheilussa.”
        ”Testosteroniarvon raja on yli viisi nanomoolia litrassa.”

        ”Ruotsin olympiakomitean ylilääkäri Bo Berglund on Expressen-lehden mukaan vaatinut voimakkaasti olympiavoittaja Semenyan ja muiden hyperandrogeenien sulkemista kilpailuista.
        –Kyse on elimistön tilasta, jossa ihminen saa korkeat testosteroniarvot, kun hän tulee sukukypsäksi teini-iässä. Tällainen antaa selvästi ylikorostuneen edun kansainvälisessä yleisurheilussa ”
        Aamulehti ”Yleisurheilun sääntömuutos pakottaa Etelä-Afrikan kiistellyn juoksijatähden hormonihoitoihin” 26.4.2018

        ”Ennen, kun testaus päästiin tekemään laboratoriossa syljestä, se tapahtui fyysisten ominaisuuksien perusteella. Kilpailijat riisuutuivat alasti lääkäreistä koostuvan arviointiryhmän edessä. Testaamiseen kuului myös sukuelinten koskettaminen tai gynekologinen tutkimus.”

        ”Kansainvälinen Olympiakomitea KOK otti tuolloin käyttöön suun limakalvolta otetun solunäytteen tutkimisen. Vallalla oli silloin käsitys, että miehen ja naisen sukupuolikromosomit ovat erilaiset. Testaaminen oli kuitenkin ongelmallista Y- ja X-kromaattien havaitsemisen vuoksi.2

        ”Vuosien 1972, 1976 ja 1984 olympialaisissa testattiin yhteensä 6561 naista, joista 13 tuomittiin sopimattomiksi naisten sarjoihin. Useimmilla näistä kilpailijoista oli joku sellainen intersukupuolisuuden muoto, josta ei ole kilpailuissa heille mitään hyötyä. Osa intersukupuolisista ei edes tiennyt olevansa intersukupuolinen ennen perusteellisia testauksia.”

        ”Yleisurheiluliitto (IAAF) lopetti tammikuussa 1991 systemaattisen naisten sukupuolen testaamisen.”
        Libero FeMale 7.4.2010


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Muutamia esimerkkejä siitä, miten ei ole niin helppoa sitä sukupuolta määritellä:

        ”Eteläafrikkalaisen juoksijan Caster Semenyan tapaus siivitti urheilujärjestöjä luomaan ohjeet, miten käsitellään tapauksia, joissa urheilijan kehossa on molempien sukupuolien piirteitä.”
        KS ”KOK luo urheilulle ohjeita sukupuolen määrittelyyn ” 19.11.2010

        ”Uudet säännöt mitä ilmeisimmin pakottavat yleisurheilussa kilpailevia naisia hormonihoitoihin eli ottamaan lääkkeitä liian korkeiden testosteroniarvojen alentamiseksi. Vaihtoehtoa ei näillä naisilla ole, koska silloin he eivät saa enää kilpailla yleisurheilussa.”
        ”Testosteroniarvon raja on yli viisi nanomoolia litrassa.”

        ”Ruotsin olympiakomitean ylilääkäri Bo Berglund on Expressen-lehden mukaan vaatinut voimakkaasti olympiavoittaja Semenyan ja muiden hyperandrogeenien sulkemista kilpailuista.
        –Kyse on elimistön tilasta, jossa ihminen saa korkeat testosteroniarvot, kun hän tulee sukukypsäksi teini-iässä. Tällainen antaa selvästi ylikorostuneen edun kansainvälisessä yleisurheilussa ”
        Aamulehti ”Yleisurheilun sääntömuutos pakottaa Etelä-Afrikan kiistellyn juoksijatähden hormonihoitoihin” 26.4.2018

        ”Ennen, kun testaus päästiin tekemään laboratoriossa syljestä, se tapahtui fyysisten ominaisuuksien perusteella. Kilpailijat riisuutuivat alasti lääkäreistä koostuvan arviointiryhmän edessä. Testaamiseen kuului myös sukuelinten koskettaminen tai gynekologinen tutkimus.”

        ”Kansainvälinen Olympiakomitea KOK otti tuolloin käyttöön suun limakalvolta otetun solunäytteen tutkimisen. Vallalla oli silloin käsitys, että miehen ja naisen sukupuolikromosomit ovat erilaiset. Testaaminen oli kuitenkin ongelmallista Y- ja X-kromaattien havaitsemisen vuoksi.2

        ”Vuosien 1972, 1976 ja 1984 olympialaisissa testattiin yhteensä 6561 naista, joista 13 tuomittiin sopimattomiksi naisten sarjoihin. Useimmilla näistä kilpailijoista oli joku sellainen intersukupuolisuuden muoto, josta ei ole kilpailuissa heille mitään hyötyä. Osa intersukupuolisista ei edes tiennyt olevansa intersukupuolinen ennen perusteellisia testauksia.”

        ”Yleisurheiluliitto (IAAF) lopetti tammikuussa 1991 systemaattisen naisten sukupuolen testaamisen.”
        Libero FeMale 7.4.2010

        Väitätkö edelleen olevasi uskovainen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö edelleen olevasi uskovainen?

        Ei se kehtaa enää.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö edelleen olevasi uskovainen?

        Kyllä vain olen. Vaikka näkemykseni voivat olla erilaisia, et sitä voi minulta kieltää.


      • Anonyymi
        osaatko.sinä.vastata kirjoitti:

        Kummallista, että kannatat monia sukupuolia mutta et edes tiedä mitä ne ovat.

        "Kummallista, että kannatat monia sukupuolia mutta et edes tiedä mitä ne ovat."

        Minun mielestäni esimerkiksi autoja saa olla kaikin mokomin monen merkkisiä. Siitä huolimatta en pysty niitä kaikkia toisistaan erottamaan, eikä ole ollut tarvettakaan.


    • Hyvä aloitus. Sukupuolineutraali ajattelu on luonnon vastaista, se on järjetöntä ja se on Jumalan tahdon vastaista. Tottakai järjetön luonnonvastainen ajattelu on haitallista kaikille ja erityisesti lapsille.

      Itse uskon, että ROGD-ilmiö on todellinen, koska se esiintyy erityisesti tytöillä. Pojat ovat luonnostaan itsenäisempiä ajattelijoita ja älykkäämpiä. He ovat aggressiivisempia eivätkö ole niin sosiaalisia ja lisäksi kehittyvät hitaammin. Tämä kaikki suojaa poikia. Ainakin tiettyyn rajaan asti.

      Uskon myös, että RODG on pohjimiltaan juuri sosiaalinen ilmiö, eli opittu ( ja opetettu ) häiriö. Se poistuu, kun lgtb-ajattelun mukainen sukupuolineutraali ajattelu pannaan sinne minne se kuuluu. Eli pois yhteiskunnasta, mediasta ja somesta.

      Koska samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat vahva sukupuolineutraali "viesti", avioliittolaki tulisi palauttaa entiselle, psykologisesti terveelle pohjalle, vain miehen ja naisen väliseksi. Samaa sukupuolta olevien kirkkohäät ovat tietenkin automaattisesti pois kuvioista.

      On tosi mielenkiintoista lukea näitä suvaitsevaisia vastaväitteitä. Eikös se mennytkään niin, että se on ihan sama mitä seksuaaliset vähemmistöt tekevät makuuhuoneissaan? Avioliittolain muutoksesta ei pitänyt olla mitään haittaa kenellekään. Mutta kävipä toisin. Homoliitot ja muu äärimmäinen sukupuolineutraali ajattelu on päässyt aivan liian vaikutusvaltaiseen asemaan sinänsä arvokkaan miehen ja naisen välisen tasa-arvon kyydissä. Kuinka paljon enemmän asioiden pitää mennä pieleen, että suvaitsevaiset havahtuvat tajuamaan, että heitä on huijattu?

      Tietenkin nyt sitten sanotaan, että "meidän tieteelliset tutkimukset ovat parempia kuin teidän tieteelliset tutkimukset". Tämä tarkoittaa käytännössä vain sitä, että ihmisten luottamus tieteellisiin tutkimuksiin laskee, niin kuin se tutkimusten mukaan ( heh ) on laskenutkin. Ja kun ei voida enää luottaa tieteeseenkään, on ihmiskunta aivan hukassa ja kaaos valtaa alaa.

      Kristinuskon näkökulmasta kyseessä on tietenkin hyvin yksinkertainen asia. Kun synti muutetaan sallituksi, se on merkki siitä, että koko yhteiskunta on synnin vallassa ja toimii vastoin Jumalan tahtoa. Raamatun kiellot ja käskyt on tarkoitettu suojaamaan ihmisiä. Kun niistä poiketaan siitä seuraa aina haittaa ihmisille ja lisäksi Jumalakin suuttuu ja Jeesus itkee. Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita.

      • "Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita."

        Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)


      • aerh
        tieteilijä kirjoitti:

        "Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita."

        Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)

        Jos se on tasa-arvoa, että miehet naivat toisiaan, tyttöjä ei saa sanoa tytöiksi, sukupuoli on valinnainen asia niin mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa.


      • aerh kirjoitti:

        Jos se on tasa-arvoa, että miehet naivat toisiaan, tyttöjä ei saa sanoa tytöiksi, sukupuoli on valinnainen asia niin mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa.

        Minusta näyttää että sinä olet sekasorrossa ja oppositiossa oman mielikuvasi ja ennakkoluulosi kanssa, et näiden todellisten ihmisten kanssa.

        Nämä samat sekasorrot on nähty joka kerta, kun jotain yksilön oikeuksia laajennetaan. Sekasortohan piti tulla siitäkin, kun homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin:

        "Esityksen mukaan rikoslain 20 luvun 4 S:ssä puhutaan ns. homoseksuaalisista suhteista. Homoseksuaaliset suhteet ovat Pyhän kirjan mukaan kauhistus. Kun kansakunta on lähtenyt niiden hyväksymisen ja suosimisen tielle, on kansakuntaa kohdannut rappio ja tuho. Kun edellä mainittu lainkohta on kirjoitettu ja siinä käytännössä hyväksytty rangaistuksetta ja ehdoitta kaikki päälle 21-vuotiaiden samaa sukupuolta edustavien sukupuolisuhteet, on kokonaan jätetty huomioon ottamatta se seikka, että tämä avaa arvaamattomat mahdollisuudet homoseksuaalisuuden mainostamiseen. Jo nyt asian tullessa valiokuntavaiheeseen on tähän asiaan kiinnitettävä erikoista huomiota. Todettakoon lisäksi, että homoseksualisteja on pienen
        pieni vähemmistö kansasta. Amerikassa suoritetun tutkimuksen mukaan on Yhdysvalloissa noin 4 % varsinaisia homoseksualisteja. Homoseksualismi saattaa kuitenkin nopeasti keinotekoisesti lisääntyä, ellei sille aseteta ajoissa rajoja, ja tämä voi tapahtua mm. määrittelemällä homoseksuaalisten suhteiden mainonta kaikissa muodoissaan rangaistuksen alaiseksi toiminnaksi lainsäädännöllisesti."

        Tämä oli vuonna 1970 ja puheenvuoro oli kuinkas muuten kuin SKL:n edustajan. ;) Halusi homoseksuaalisuuden rangaistavaksi.

        Minusta paljon vaarallisempia yhteiskunnassa on uskonnolliset ääriajattelijat, jotka oikeuttaa väkivallan ja sortamisen jonkun "pyhän" kirjan oikeuttamana.


      • aerh
        tieteilijä kirjoitti:

        Minusta näyttää että sinä olet sekasorrossa ja oppositiossa oman mielikuvasi ja ennakkoluulosi kanssa, et näiden todellisten ihmisten kanssa.

        Nämä samat sekasorrot on nähty joka kerta, kun jotain yksilön oikeuksia laajennetaan. Sekasortohan piti tulla siitäkin, kun homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin:

        "Esityksen mukaan rikoslain 20 luvun 4 S:ssä puhutaan ns. homoseksuaalisista suhteista. Homoseksuaaliset suhteet ovat Pyhän kirjan mukaan kauhistus. Kun kansakunta on lähtenyt niiden hyväksymisen ja suosimisen tielle, on kansakuntaa kohdannut rappio ja tuho. Kun edellä mainittu lainkohta on kirjoitettu ja siinä käytännössä hyväksytty rangaistuksetta ja ehdoitta kaikki päälle 21-vuotiaiden samaa sukupuolta edustavien sukupuolisuhteet, on kokonaan jätetty huomioon ottamatta se seikka, että tämä avaa arvaamattomat mahdollisuudet homoseksuaalisuuden mainostamiseen. Jo nyt asian tullessa valiokuntavaiheeseen on tähän asiaan kiinnitettävä erikoista huomiota. Todettakoon lisäksi, että homoseksualisteja on pienen
        pieni vähemmistö kansasta. Amerikassa suoritetun tutkimuksen mukaan on Yhdysvalloissa noin 4 % varsinaisia homoseksualisteja. Homoseksualismi saattaa kuitenkin nopeasti keinotekoisesti lisääntyä, ellei sille aseteta ajoissa rajoja, ja tämä voi tapahtua mm. määrittelemällä homoseksuaalisten suhteiden mainonta kaikissa muodoissaan rangaistuksen alaiseksi toiminnaksi lainsäädännöllisesti."

        Tämä oli vuonna 1970 ja puheenvuoro oli kuinkas muuten kuin SKL:n edustajan. ;) Halusi homoseksuaalisuuden rangaistavaksi.

        Minusta paljon vaarallisempia yhteiskunnassa on uskonnolliset ääriajattelijat, jotka oikeuttaa väkivallan ja sortamisen jonkun "pyhän" kirjan oikeuttamana.

        Mitäpä jos lopettaisit tuon agendasi postaamisen ja yrittäisi vastata siihen mitä minä sinulle kirjoitin.


      • aerh kirjoitti:

        Jos se on tasa-arvoa, että miehet naivat toisiaan, tyttöjä ei saa sanoa tytöiksi, sukupuoli on valinnainen asia niin mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa.

        Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? Aina on mielessä toisten seksi, vaikkei se ole ongelma asianosaisille. Kyllähän jokainen saa sen hoitaa aikuiset keskenään tavallaan, jos ei riko lakia eikä siitä aiheudu mitään haittaa kummallekaan osapuolelle. Tuntuu vain että aina moraalipaheksujat on ainoita, joita asia haittaa. Eikö teidän pitäisi keskittyä tärkeämpiin asioihin, vaikka heteroperheiden huono-osaisuuteen ja lasten pahoinvointiin ja miten sitä voitaisiin estää. Tätä ei juurikaan käsitellä ongelmana, vaikka se koskettaa paljon useampia kuin joku translaki ja sp-identiteettiongelma. Minusta yhteiskunnassa on niin mittavia ongelmia, että on jokseenkin omituista unohtaa kaikki se, ja keskittyä miettimään mitä joku tekee makuuhuoneessaan ja kenellä on oikeus omaan itseen ja identiteettiin ja elämän valintoihin jotka liittyy vain henkilökohtaiseen.


      • aerh kirjoitti:

        Mitäpä jos lopettaisit tuon agendasi postaamisen ja yrittäisi vastata siihen mitä minä sinulle kirjoitin.

        "Mitäpä jos lopettaisit tuon agendasi postaamisen ja yrittäisi vastata siihen mitä minä sinulle kirjoitin."

        Sinähän vastasit tässä jo itse:
        "mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa."

        :))

        Minulle taas tasa-arvo merkistee yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia riippumatta niistä ominaisuuksista joiden syntymiseen meillä ei ole ollut edes mahdollista vaikuttaa.

        Ehkä sinäkin katsoisit asiaa uudelleen, jos sinulla olisi jokin ominaisuus, mikä on jonkun toisen mielestä sellainen, joka aiheuttaa sekasortoa joten sen perusteella sinua saisi syrjiä ja alistaa.


      • aerh
        tieteilijä kirjoitti:

        "Mitäpä jos lopettaisit tuon agendasi postaamisen ja yrittäisi vastata siihen mitä minä sinulle kirjoitin."

        Sinähän vastasit tässä jo itse:
        "mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa."

        :))

        Minulle taas tasa-arvo merkistee yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia riippumatta niistä ominaisuuksista joiden syntymiseen meillä ei ole ollut edes mahdollista vaikuttaa.

        Ehkä sinäkin katsoisit asiaa uudelleen, jos sinulla olisi jokin ominaisuus, mikä on jonkun toisen mielestä sellainen, joka aiheuttaa sekasortoa joten sen perusteella sinua saisi syrjiä ja alistaa.

        Ilmeisesti olet aivopesty toistamaan vain Setan agendaa ja vihaamaan uskovia eikä sinulla ole mitään omaa aivotoimintaa enää.


      • oikea.rakkaus
        tieteilijä kirjoitti:

        Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? Aina on mielessä toisten seksi, vaikkei se ole ongelma asianosaisille. Kyllähän jokainen saa sen hoitaa aikuiset keskenään tavallaan, jos ei riko lakia eikä siitä aiheudu mitään haittaa kummallekaan osapuolelle. Tuntuu vain että aina moraalipaheksujat on ainoita, joita asia haittaa. Eikö teidän pitäisi keskittyä tärkeämpiin asioihin, vaikka heteroperheiden huono-osaisuuteen ja lasten pahoinvointiin ja miten sitä voitaisiin estää. Tätä ei juurikaan käsitellä ongelmana, vaikka se koskettaa paljon useampia kuin joku translaki ja sp-identiteettiongelma. Minusta yhteiskunnassa on niin mittavia ongelmia, että on jokseenkin omituista unohtaa kaikki se, ja keskittyä miettimään mitä joku tekee makuuhuoneessaan ja kenellä on oikeus omaan itseen ja identiteettiin ja elämän valintoihin jotka liittyy vain henkilökohtaiseen.

        >Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? <

        Tätä pään vaivaamista jaksetaan jankuttaa. Kun se ei ole mikään pään vaivaamisasia eikä vain yksityisasia, mitä ihmiset tekee. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos synti hyväksytään, oli se synti sitten mitä tahansa. Sillä on aina seurauksensa. Synnistä puhumisen pitäisi ohjata ihmistä kristillisyyden ytimeen, hyvyyteen ja oikeaan rakkauteen. Välttämättä seurauksia ei tule heti vaan voi mennä jopa vuosikymmeniä tai vuosisatoja, ennen kuin Jumalan tuomiot tulee kansakuntien ylle.

        Tässä hyvä linkki luettavaksi. Tiedän ettei se ateistille merkkaa mitään, mutta juuri siksi se ei merkkaa, koska synti sokaisee, oma äly ja halu määrittää todellisuuden moraalisen oikeutuksen ja luonteen.

        http://raamattuajassamme.fi/mita-synti-ja-syntisyys-ovat/


      • kannattaaottaavaarin
        tieteilijä kirjoitti:

        "Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita."

        Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)

        ""Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita."

        Hieno virke. :) "

        Olen pahoillani että et ymmärtänyt tai et tahtonut ymmärtää aitoon kansanedustajien tyyliin.

        Mutta tuossa tuo lausuja on oikeassa, että alkaisi olla jo aika purkaa tasa-arvo ym. propagandaan liittyvä ihmisiä vahingoittava aines. Näissä sorretaan uskovaa vähemmistöä raakalla tavalla henkistä väkivaltaa käyttäen ja uhkaamalla tarvittaessa fyysisellä väkivallalla.

        Koko tasa-arvo ajattelu on kääntynyt sortavaksi, haitalliseksi lapsille ja nuorille ja kaikki keinotekoista propagandaa USA:sta tulleiden nettikäyttöön tarkoitettujen "argumenttien" avulla.


      • annaslisääesimerkkeja
        tieteilijä kirjoitti:

        Minusta näyttää että sinä olet sekasorrossa ja oppositiossa oman mielikuvasi ja ennakkoluulosi kanssa, et näiden todellisten ihmisten kanssa.

        Nämä samat sekasorrot on nähty joka kerta, kun jotain yksilön oikeuksia laajennetaan. Sekasortohan piti tulla siitäkin, kun homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin:

        "Esityksen mukaan rikoslain 20 luvun 4 S:ssä puhutaan ns. homoseksuaalisista suhteista. Homoseksuaaliset suhteet ovat Pyhän kirjan mukaan kauhistus. Kun kansakunta on lähtenyt niiden hyväksymisen ja suosimisen tielle, on kansakuntaa kohdannut rappio ja tuho. Kun edellä mainittu lainkohta on kirjoitettu ja siinä käytännössä hyväksytty rangaistuksetta ja ehdoitta kaikki päälle 21-vuotiaiden samaa sukupuolta edustavien sukupuolisuhteet, on kokonaan jätetty huomioon ottamatta se seikka, että tämä avaa arvaamattomat mahdollisuudet homoseksuaalisuuden mainostamiseen. Jo nyt asian tullessa valiokuntavaiheeseen on tähän asiaan kiinnitettävä erikoista huomiota. Todettakoon lisäksi, että homoseksualisteja on pienen
        pieni vähemmistö kansasta. Amerikassa suoritetun tutkimuksen mukaan on Yhdysvalloissa noin 4 % varsinaisia homoseksualisteja. Homoseksualismi saattaa kuitenkin nopeasti keinotekoisesti lisääntyä, ellei sille aseteta ajoissa rajoja, ja tämä voi tapahtua mm. määrittelemällä homoseksuaalisten suhteiden mainonta kaikissa muodoissaan rangaistuksen alaiseksi toiminnaksi lainsäädännöllisesti."

        Tämä oli vuonna 1970 ja puheenvuoro oli kuinkas muuten kuin SKL:n edustajan. ;) Halusi homoseksuaalisuuden rangaistavaksi.

        Minusta paljon vaarallisempia yhteiskunnassa on uskonnolliset ääriajattelijat, jotka oikeuttaa väkivallan ja sortamisen jonkun "pyhän" kirjan oikeuttamana.

        "Minusta näyttää että sinä olet sekasorrossa ja oppositiossa oman mielikuvasi ja ennakkoluulosi kanssa, et näiden todellisten ihmisten kanssa. "

        Tässä muuten eräs esimerkki henkisen väkivallan käytöstä mitä sovelletaan nyt myös Suomessa. Mitätöidään toisen ihmisarvoa.


      • viileääanalyysiä
        tieteilijä kirjoitti:

        "Mitäpä jos lopettaisit tuon agendasi postaamisen ja yrittäisi vastata siihen mitä minä sinulle kirjoitin."

        Sinähän vastasit tässä jo itse:
        "mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa."

        :))

        Minulle taas tasa-arvo merkistee yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia riippumatta niistä ominaisuuksista joiden syntymiseen meillä ei ole ollut edes mahdollista vaikuttaa.

        Ehkä sinäkin katsoisit asiaa uudelleen, jos sinulla olisi jokin ominaisuus, mikä on jonkun toisen mielestä sellainen, joka aiheuttaa sekasortoa joten sen perusteella sinua saisi syrjiä ja alistaa.

        "Sinähän vastasit tässä jo itse:
        "mitäähn se sana tasa-arvo nykyään tarkoitaa? Minä vastaan: ihmisen mielivaltaa ja sekasortoa.""

        Tämä on tärkeä kannanotto!

        Propagandassa tasa-arvo määritellään kuten me kaikki ymmärrämme, mutta käytännössä "tasa-arvoa" toteutetaan käyttämällä ei-mieluista vähemmistöä vastaan henkistä väkivaltaa kuten tämä nim. tieteilijä tästä esimerkkejä nyt antaa. Lisäksi "tasa-arvolla" heillä on välinearvo saada tuhota lasten ja nuorten elämä ja yllyttää lapsia ja nuoria silpomisiin ja haitallisiin hormonihoitoihin. Näin pyritään maksimoimaan pahoinvointia yhteiskunnassa lasten ja nuorten kautta.


      • toinenesimerkki
        tieteilijä kirjoitti:

        Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? Aina on mielessä toisten seksi, vaikkei se ole ongelma asianosaisille. Kyllähän jokainen saa sen hoitaa aikuiset keskenään tavallaan, jos ei riko lakia eikä siitä aiheudu mitään haittaa kummallekaan osapuolelle. Tuntuu vain että aina moraalipaheksujat on ainoita, joita asia haittaa. Eikö teidän pitäisi keskittyä tärkeämpiin asioihin, vaikka heteroperheiden huono-osaisuuteen ja lasten pahoinvointiin ja miten sitä voitaisiin estää. Tätä ei juurikaan käsitellä ongelmana, vaikka se koskettaa paljon useampia kuin joku translaki ja sp-identiteettiongelma. Minusta yhteiskunnassa on niin mittavia ongelmia, että on jokseenkin omituista unohtaa kaikki se, ja keskittyä miettimään mitä joku tekee makuuhuoneessaan ja kenellä on oikeus omaan itseen ja identiteettiin ja elämän valintoihin jotka liittyy vain henkilökohtaiseen.

        "Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla?"

        Toinen esimerkki henkisen väkivallan käytöstä mikä tällä kertaa puetaan kysymyksen muotoon!

        Kysymyshän on turha, asiaton, loukkaava ja propagandatoimiston keksimä!


      • sivuhuom
        toinenesimerkki kirjoitti:

        "Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla?"

        Toinen esimerkki henkisen väkivallan käytöstä mikä tällä kertaa puetaan kysymyksen muotoon!

        Kysymyshän on turha, asiaton, loukkaava ja propagandatoimiston keksimä!

        Toimin muuten tässä ketjussa faktantarkistajana ja propagandan tarkastajana :))


      • tieteilijä kirjoitti:

        "Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja aloittaa kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita."

        Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)

        " Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)"

        Kiitos kommentistasi. Virkkeeni oli varmasti hieno, mutta sinun tulkintasi siitä oli vielä hienompi. :)

        Kuten kirjoitin, minusta miehen ja naisen välinen tasa-arvo on sinänsä arvokas tavoite. Jos luet yllä olevan lainauksen ihan rauhassa, niin huomaat että siinä ehdotetaan, että puretaan vain niitä "keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita" jotka kuuluvat tasa-arvoon ja sukupuolineutraaliin ajatteluun. Ja siihen kyllä kuuluu tällaisia rakenteita.

        Ehkä myös kaikki ne suvaitsevaitset tutkimuksien tekijät toimivat samoin kuin sinä: eli eivät edes ymmärrä mitä on kirjoitettu ja sitten vain iloisesti hypätään ristiriitaisiin johtopäätöksiin ja syytetään kaikesta kirjoittajaa. :)


      • Kolmasesimerkki
        aerh kirjoitti:

        Ilmeisesti olet aivopesty toistamaan vain Setan agendaa ja vihaamaan uskovia eikä sinulla ole mitään omaa aivotoimintaa enää.

        Tässä esimerkki henkisen väkivallan käytöstä. Mitätöidään toisen ihmisarvoa köymällä henkilöön kiinni.


      • tähänontultu
        Yksi.uskis kirjoitti:

        " Hieno virke. :) Harvemmin näkee näin roisia epäjohdonmukaisuutta ja näin tiivistetysti. Tasa-arvo siis sortaa. Ihan parasta argumentointivirhegalleriaa. Kiitos kiitos. Pitäisi sitten vaan keksiä, ketä mikäkin sortaa, jos kaikki on tasa-arvoisia. :)"

        Kiitos kommentistasi. Virkkeeni oli varmasti hieno, mutta sinun tulkintasi siitä oli vielä hienompi. :)

        Kuten kirjoitin, minusta miehen ja naisen välinen tasa-arvo on sinänsä arvokas tavoite. Jos luet yllä olevan lainauksen ihan rauhassa, niin huomaat että siinä ehdotetaan, että puretaan vain niitä "keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita" jotka kuuluvat tasa-arvoon ja sukupuolineutraaliin ajatteluun. Ja siihen kyllä kuuluu tällaisia rakenteita.

        Ehkä myös kaikki ne suvaitsevaitset tutkimuksien tekijät toimivat samoin kuin sinä: eli eivät edes ymmärrä mitä on kirjoitettu ja sitten vain iloisesti hypätään ristiriitaisiin johtopäätöksiin ja syytetään kaikesta kirjoittajaa. :)

        "Ehkä myös kaikki ne suvaitsevaitset tutkimuksien tekijät toimivat samoin kuin sinä: eli eivät edes ymmärrä mitä on kirjoitettu ja sitten vain iloisesti hypätään ristiriitaisiin johtopäätöksiin ja syytetään kaikesta kirjoittajaa. :)"

        Tämä sama tapa vihervasemmiston tapa viestiä tuli myös eduskuntaan, mistä puhemies Risikko mainitsi, että jotkut kansanedustajat katsovat toista edustajaa kuin haukka varpusta, mikä on muuten myös katoava lintulaji Suomesta.

        Kun "suvaitsevaiston" edustaja puhuu tutkimuksista tai tieteestä, niin silloin usein tarkoitetaan USA:n lumeyliopistoja, joissa tuotetaan tuhansittain aineistoa nettikeskusteluja varten ja puetaan ne tieteelliseltä näyttävään muotoon. Tämä on lähes aina disinformaatiota, missä tehokeinoina ovat valheet, puolivalheet, väärinymmärtämiset ja tutkimusten tahallinen väärä tulkinta. Myös asiallisia tutkimuksia käyttävät valheen tuottamiseen.

        Netti- ja somemaailma itse asiassa tuhosi tieteellisesti asiallisen keskustelun, mikä on täällä on mahdottomuus. Tiede tässä menetti eniten, koska siihen ei enää voida luottaa. Täytyy tiedostaa, että tilastomenetelmin samasta aiheistosta tai populaatiosta voidaan työstää ihan mikä tutkimustulos tahansa, jotka sitten voivat jopa riidellä keskenään verisesti. Eikä kertaakaan tarvitse rikkoa tilastotieteen periaatteita.


      • tieteilijä kirjoitti:

        Minusta näyttää että sinä olet sekasorrossa ja oppositiossa oman mielikuvasi ja ennakkoluulosi kanssa, et näiden todellisten ihmisten kanssa.

        Nämä samat sekasorrot on nähty joka kerta, kun jotain yksilön oikeuksia laajennetaan. Sekasortohan piti tulla siitäkin, kun homoseksuaalisuus dekriminalisoitiin:

        "Esityksen mukaan rikoslain 20 luvun 4 S:ssä puhutaan ns. homoseksuaalisista suhteista. Homoseksuaaliset suhteet ovat Pyhän kirjan mukaan kauhistus. Kun kansakunta on lähtenyt niiden hyväksymisen ja suosimisen tielle, on kansakuntaa kohdannut rappio ja tuho. Kun edellä mainittu lainkohta on kirjoitettu ja siinä käytännössä hyväksytty rangaistuksetta ja ehdoitta kaikki päälle 21-vuotiaiden samaa sukupuolta edustavien sukupuolisuhteet, on kokonaan jätetty huomioon ottamatta se seikka, että tämä avaa arvaamattomat mahdollisuudet homoseksuaalisuuden mainostamiseen. Jo nyt asian tullessa valiokuntavaiheeseen on tähän asiaan kiinnitettävä erikoista huomiota. Todettakoon lisäksi, että homoseksualisteja on pienen
        pieni vähemmistö kansasta. Amerikassa suoritetun tutkimuksen mukaan on Yhdysvalloissa noin 4 % varsinaisia homoseksualisteja. Homoseksualismi saattaa kuitenkin nopeasti keinotekoisesti lisääntyä, ellei sille aseteta ajoissa rajoja, ja tämä voi tapahtua mm. määrittelemällä homoseksuaalisten suhteiden mainonta kaikissa muodoissaan rangaistuksen alaiseksi toiminnaksi lainsäädännöllisesti."

        Tämä oli vuonna 1970 ja puheenvuoro oli kuinkas muuten kuin SKL:n edustajan. ;) Halusi homoseksuaalisuuden rangaistavaksi.

        Minusta paljon vaarallisempia yhteiskunnassa on uskonnolliset ääriajattelijat, jotka oikeuttaa väkivallan ja sortamisen jonkun "pyhän" kirjan oikeuttamana.

        "Tämä oli vuonna 1970"
        Tokko ne fundamentalistien perimmäiset toiveet on tuosta mihinkään muuttuneet.


      • miten.on
        qwertyilija kirjoitti:

        "Tämä oli vuonna 1970"
        Tokko ne fundamentalistien perimmäiset toiveet on tuosta mihinkään muuttuneet.

        Joko siskontyttösi on mies?


      • miten.on kirjoitti:

        Joko siskontyttösi on mies?

        Ilmeisesti on koska vaikeneminen on myöntymisen merkki 🤔


      • totta_
        usko.vainen kirjoitti:

        Ilmeisesti on koska vaikeneminen on myöntymisen merkki 🤔

        Totta.


      • Aamen 🙏


      • Miten onnistuitkin sotkemaan eri asioita toisiinsa, joita ei edes aloituksessa ollut mukana!

        ”Sukupuolineutraali ajattelu on luonnon vastaista…”
        ”Koska samaa sukupuolta olevien avioliitot ovat vahva sukupuolineutraali "viesti"….”

        Aloitus koski sukupuolen vaihtamista, joten kyse ei ole sukupuolineutraaliudesta. Eikä myöskään homoseksuaaleista eli seksuaalisesta suuntautumisesta.

        Sukupuolineutraalius on sitä, että ”yhteiskunnallisten instituutioiden tulisi välttää sellaista sukupuoliroolien korostamista, joka voi johtaa syrjintään.” Eli ei jaeta oikeuksia, tehtäviä tai muutakaan sukupuolien mukaan.

        ”Itse uskon, että ROGD-ilmiö on todellinen…” ja ”Uskon myös, että RODG on pohjimiltaan juuri sosiaalinen ilmiö, eli opittu ( ja opetettu ) häiriö.”

        Toki saat uskoa. Jos asia jää vain uskon varaan, ei ole kuitenkaan totta. Miehen ja naisen roolit opitaan, eli se on sosiaalinen ilmiö. Samoin toki jokaisena aikakautena on osa henkilöitä, jotka voivat innostua vaikka siitä, ettei koe omaa sukupuoltaan oikeaksi. Osa taas on todellisen ongelman kanssa.
        Koska aina ja jokaisessa kulttuurissa on ollut henkilöitä, jotka kokevat syntyneensä väärään sukupuoleen, niin silloin ei voida puhua sosiaalisesta oppimisesta.

        ”Pojat ovat luonnostaan itsenäisempiä ajattelijoita ja älykkäämpiä.”

        :D Tosiasiat tosin puhuvat aivan toista, sillä miehet ovat olleet monen ideologioiden ja massaliikkeiden mukana. Ajatellaan vaikka järjestynyttä rikollisuutta, sotaa tai muotia.

        ”…aivan liian vaikutusvaltaiseen asemaan sinänsä arvokkaan miehen ja naisen välisen tasa-arvon kyydissä.” ja ”…kiireesti purkamaan tasa-arvon ja sukupuolineutraalin ajattelun keinotekoisia, haitallisia ja sortavia rakenteita.”

        Siis miten se menee? Tasa-arvo on haitallista ja keinotekoista vai arvokasta?

        Et ehkä ole oikein hahmottanut sitä, mitä se tasa-arvo pohjimmiltaan on? Se on sitä, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia yhteiskunnan jäseniä. Ettei ihmisen arvoa mitata hänen sosiaalisen aseman, sukupuolen ym. kautta siten, että joku olisi arvokkaampi niiden vuoksi.

        Parempi kai olisi puhua yhdenvertaisuudesta eli ”…ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella…”.

        Miten tämä voi mielestäsi johtaa haitallisiin ja sortaviin rakenteisiin?

        ”Tietenkin nyt sitten sanotaan, että "meidän tieteelliset tutkimukset ovat parempia kuin teidän tieteelliset tutkimukset". Tämä tarkoittaa käytännössä vain sitä, että ihmisten luottamus tieteellisiin tutkimuksiin laskee…”

        Tieteellisiä tutkimuksia tulee aina tarkastella sen mukaan, miten niitä yleensä arvioidaan. Onko tutkimus relevantti, miten se tehty, mitä se oikeastaan kertoo ja onko siitä tehdyt johtopäätökset loogisia.

        Kun nyt on marssitettu ”tutkimuksia”, jotka ovat huonoja ja toisiaan suorastaan valheellisia, on ymmärrettävää, että ne, jotka eivät oikein osaa niitä lukea, menevät näistä disinformaatioista hämilleen.

        ”Kun synti muutetaan sallituksi, se on merkki siitä, että koko yhteiskunta on synnin vallassa ja toimii vastoin Jumalan tahtoa.”

        Niin, miksi sitten et ole lainkaan huolissaan niistä synneistä, jotka ovat todellakin hyväksyttyjä jopa fundamentalistien keskuudessa. Tarkastellaan niistä muutamia.

        Moos. 5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        5:13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        5:15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

        Yhä useampi joutuu tekemään töitä läpi viikon, ilman varsinaisia lepopäiviä. Kaupat ovat auki jokaisena päivänä, osa läpi vuorokauden. Terveyden hoidossa, pelastuslaitoksissa, poliisissa, kaupoissa jne. ollaan aina töissä, jotta yhteiskunta pyörisi. Yhä useampi uupuu, koska lepoa ei saada riittävästi.

        5:17 Älä tapa.

        Edelleenkin on käytännössä monissa ”sivistysmaissa” kuoleman tuomio. Sodassa tappaminen hyväksytään melko yleisesti. Eli tappaa saa, kunhan sen tekee ”sääntöjen” mukaan.

        5:18 Älä tee huorin.

        Uudemmassa versiossa tämä on käännetty paremmin, ”älä tee aviorikosta”. Kuinka paljon ollaan valmiita silloitteleman tätä, johon syyllistyy noin 36% puolisoista. Tähän syyllistytään myös uskonnollisissa piireissä.


      • 5:19 Älä varasta.

        Taloudessa tehdään paljon toimintoja, joita voidaan verrata varkauksiksi. Silti näitä erilaisia petoksia ja suoria varkauksia ei oikein pidetä minään. Huijaaminen on tämän päivän uusi normaali.

        5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

        Tämä on myös tuota ”uutta normaalia”, että etsitään tai keksitään mitä hurjimpia valheita toisesta. Samoin käytetään (kuten tässä aloituksen tapauksessa) jopa tieteellisen kuuloisia ”todisteita”, joilla voidaan vääristellä tiettyjen ihmisten tilannetta.

        5:21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

        Toisen omaisuuden himoitsemiseen voi liittää myös taloudellisen ahneuden, sillä tavoitteena on saada itselleen aina enemmän kuin mitä muilla on. Tämä on aivan yleisesti hyväksyttyä ja jossain piireissä jopa tavoiteltavaa toimintaa.

        Milloinka esim. sinä puutut näihin synteihin?


      • oikea.rakkaus kirjoitti:

        >Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? <

        Tätä pään vaivaamista jaksetaan jankuttaa. Kun se ei ole mikään pään vaivaamisasia eikä vain yksityisasia, mitä ihmiset tekee. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos synti hyväksytään, oli se synti sitten mitä tahansa. Sillä on aina seurauksensa. Synnistä puhumisen pitäisi ohjata ihmistä kristillisyyden ytimeen, hyvyyteen ja oikeaan rakkauteen. Välttämättä seurauksia ei tule heti vaan voi mennä jopa vuosikymmeniä tai vuosisatoja, ennen kuin Jumalan tuomiot tulee kansakuntien ylle.

        Tässä hyvä linkki luettavaksi. Tiedän ettei se ateistille merkkaa mitään, mutta juuri siksi se ei merkkaa, koska synti sokaisee, oma äly ja halu määrittää todellisuuden moraalisen oikeutuksen ja luonteen.

        http://raamattuajassamme.fi/mita-synti-ja-syntisyys-ovat/

        "Tätä pään vaivaamista jaksetaan jankuttaa. Kun se ei ole mikään pään vaivaamisasia eikä vain yksityisasia, mitä ihmiset tekee. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos synti hyväksytään, oli se synti sitten mitä tahansa."

        Ei ole mikään yksityisasia, mitä ihmiset tekee? Kyllä se minusta vain on, jos ei riko lakia ja polje kenenkään oikeuksia. Synti taas vaihtelee ihan sen mukaan, mitä joku keksii synniksi väittää. Hyvä teos synnin määrittelemistestä on uskotontieteilijä Pyysisen teos "Synti. Ajatuksin sanoin ja töin". Hän muistuttaa, että 1920-luvulla lestadiolaisten piirissä syntiä oli ikkunaverhot, polkupyörä ja mm. kalossit. Vieläkin taitaa siellä suunnalla olla erikoisimmat syntiluettelot. Kuka nyt mitäkin keksii. Muistaakseni ihan Raamatussa kyllä mainitaan, että kukaan ei ole synnitön. Miksi ihmeessä Jumala muuten luo syntisillä ominaisuuksilla varustettuja ihmisiä, jos kerran on kaikkivoipa? Piruuttaanko?


      • Anonyymi
        oikea.rakkaus kirjoitti:

        >Minua muuten sekin kummastuttaa, että miksi julki jumaliset ja ns. moraaliset ihmiset vaivaa niin paljon päätään toisten ihmisten naimis- ja seksiasioilla? <

        Tätä pään vaivaamista jaksetaan jankuttaa. Kun se ei ole mikään pään vaivaamisasia eikä vain yksityisasia, mitä ihmiset tekee. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos synti hyväksytään, oli se synti sitten mitä tahansa. Sillä on aina seurauksensa. Synnistä puhumisen pitäisi ohjata ihmistä kristillisyyden ytimeen, hyvyyteen ja oikeaan rakkauteen. Välttämättä seurauksia ei tule heti vaan voi mennä jopa vuosikymmeniä tai vuosisatoja, ennen kuin Jumalan tuomiot tulee kansakuntien ylle.

        Tässä hyvä linkki luettavaksi. Tiedän ettei se ateistille merkkaa mitään, mutta juuri siksi se ei merkkaa, koska synti sokaisee, oma äly ja halu määrittää todellisuuden moraalisen oikeutuksen ja luonteen.

        http://raamattuajassamme.fi/mita-synti-ja-syntisyys-ovat/

        "Tätä pään vaivaamista jaksetaan jankuttaa. Kun se ei ole mikään pään vaivaamisasia eikä vain yksityisasia, mitä ihmiset tekee. Se vaikuttaa koko yhteiskuntaan, jos synti hyväksytään, oli se synti sitten mitä tahansa."

        Pitäkää se "synti" -termi siellä omassa porukassanne vain. Ei koske muita.

        Keskenänne voitte kauhistella toistenne syntejä niin paljon kuin huvittaa, kyllä teillä niitä "talon puolestakin" löytyy tarpeeksi.


    • jepjepjeppe

      Setalaiset tuottavat vuosikymmenia homo- ja transupropandaa ja saavat ujutettua sitä jopa peruskouluihin. Sitten kun vaikutuksille alttiit ja mielisairaat nuoret menevät sekaisin hyvien ihmisten mielestä ilmiötä ei ole olemassa. Jep, jep.

      • tämä.selvää

        "transupropapanda" on selkeästi vaikuttanut kirjoitustaitoosi.


      • vai.niin
        tämä.selvää kirjoitti:

        "transupropapanda" on selkeästi vaikuttanut kirjoitustaitoosi.

        Vai niin.


      • juuuuu
        vai.niin kirjoitti:

        Vai niin.

        Juu.


    • Ymmärrän kyllä hyvin sen, että näiden asioiden erottelu ei ole helppoa: Onko kyse todellisesta sukupuoliristiriidasta vai yleisestä oman itsen etsiskelystä? Tässä asiassa voi vain toivoa, että erotusdiagnostiikassa edistytään.
      ”On voitava keskustella siitä, ettei kaikissa tilanteissa tarkoituksenmukaisin toimintamalli ole sukupuolen uudelleenmäärittelyn edellytysten arvioinnin käynnistäminen,..”
      Tässä piilee suuri vaara siinä, että tämän karsinnan tekee joku asiantuntematon psykiatri jossain muualla kuin transtutkimusyksikössä: Jo nykyään tapahtuu runsaasti virheellisiä hoitoonohjauksia, jotka ovat vaikeuttaneet transihmisten pääsyä transtutkimuksiin.

      • ArtoTTTeikirjautunut

        Ikävä kyllä "uuden translain" todellinen maalitaulu on ikärajojen ja nykyisten transtutkimusten alasajo.


      • eituhotalapsia

        "Ymmärrän kyllä hyvin sen, että näiden asioiden erottelu ei ole helppoa: Onko kyse todellisesta sukupuoliristiriidasta vai yleisestä oman itsen etsiskelystä? "

        Niin kauan "setalaiset" käyttää näitä transihmisiä propagandatarkoituksiinsa, niin tänä aikana ei tulisi tehdä yhtään ainutta silpomista eikä hormooneilla pilata lasten ja nuorten elämää. Nyt pitäisi vaan rauhoittua ja hoitaa näiden transihmisten psyykkisiä ongelmia ja antaa heidän kasvaa luonnollista tietä ihmisiksi joiden elämää ei tuhota. On liian julmaa jonkun hetkellisen yhteiskunnallisen muoti-ilmiön takia tuhota ihmiselämää kuten Natsi-Saksan ja Neuvostoliiton ja tänä aikana monen diktatuurimaiden esimerkit osoittavat. Nämä poliittiset agendat kun kuitenkin ovat aina väliaikaisia.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Ikävä kyllä "uuden translain" todellinen maalitaulu on ikärajojen ja nykyisten transtutkimusten alasajo.

        ?? Mielenkiintoista etten kyllä moista tavoitetta ole huomannut.


      • eituhotalapsia kirjoitti:

        "Ymmärrän kyllä hyvin sen, että näiden asioiden erottelu ei ole helppoa: Onko kyse todellisesta sukupuoliristiriidasta vai yleisestä oman itsen etsiskelystä? "

        Niin kauan "setalaiset" käyttää näitä transihmisiä propagandatarkoituksiinsa, niin tänä aikana ei tulisi tehdä yhtään ainutta silpomista eikä hormooneilla pilata lasten ja nuorten elämää. Nyt pitäisi vaan rauhoittua ja hoitaa näiden transihmisten psyykkisiä ongelmia ja antaa heidän kasvaa luonnollista tietä ihmisiksi joiden elämää ei tuhota. On liian julmaa jonkun hetkellisen yhteiskunnallisen muoti-ilmiön takia tuhota ihmiselämää kuten Natsi-Saksan ja Neuvostoliiton ja tänä aikana monen diktatuurimaiden esimerkit osoittavat. Nämä poliittiset agendat kun kuitenkin ovat aina väliaikaisia.

        No, sinä edustat tuota toista hyvin haitallista asennetta.

        Kun lapsella tosiaan on se keskeinen ongelma tuo sukupuoli, niin tällaiset lapset jäävät vaille mitään hoitoa. Ilmeisesti he saavat sinun näkökulmasi mukaan tuhoutuakin? Tai sitten elää loppuelämänsä pilleripöhnässä?

        Syvennät vain tätä problematiikkaa lisää.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        mummomuori kirjoitti:

        ?? Mielenkiintoista etten kyllä moista tavoitetta ole huomannut.

        Sitä se "itsemääräämisoikeus" käytännössä tarkoittaa.

        "Transaktivistit vaativat ns. itsemääräämisoikeutta eli he haluavat lakkauttaa sekä lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksen, ikävaatimuksen että transtutkimukset."
        https://mustaorkidea.blogspot.com/


      • Tarapiaan
        mummomuori kirjoitti:

        No, sinä edustat tuota toista hyvin haitallista asennetta.

        Kun lapsella tosiaan on se keskeinen ongelma tuo sukupuoli, niin tällaiset lapset jäävät vaille mitään hoitoa. Ilmeisesti he saavat sinun näkökulmasi mukaan tuhoutuakin? Tai sitten elää loppuelämänsä pilleripöhnässä?

        Syvennät vain tätä problematiikkaa lisää.

        Ei sukupuoli ole mikään ongelma eikä siinä ole mitään korjattavaa. Ongelma ja korjattava on niiden ihmisten korvien välissä jotka eivät hyväksy omaa sukupuoltaan. Sukupuolta ei voi korjata tai vaihtaa mutta terapialla saadaan ihmiset sinuiksi itsensä ja oman kehonsa kanssa.


      • Tarapiaan kirjoitti:

        Ei sukupuoli ole mikään ongelma eikä siinä ole mitään korjattavaa. Ongelma ja korjattava on niiden ihmisten korvien välissä jotka eivät hyväksy omaa sukupuoltaan. Sukupuolta ei voi korjata tai vaihtaa mutta terapialla saadaan ihmiset sinuiksi itsensä ja oman kehonsa kanssa.

        Sinulla on nyt sellainen ongelma, että et tiedä noista asioista tarpeeksi tehdäksesi arvioita siitä, mitä pitäisi tehdä. Asia on sillä tavalla, että ihmisen aivoissa on joitain eroja, jotka määräytyvät yleensä sukupuolen mukaan. Näihin asioihin tietysti vaikuttavat yksilönkehityksessä esim. hormonipitoisuudet. Jos jokin menee epätavanomaisesti tuossa prosessissa, ihmisellä voi olla "väärän sukupuolen" aivot kehossaan tai toisin sanoen, kun ihmisen persoonallisuus perustuu pitkälti hänen aivoihinsa, niin hän kokee olevansa "väärän sukupuolen" kehossa.

        Biologiassa ja antropologiassa sukupuolisuus ei ole niin yksinkertainen asia, kuin meille maallikoille on. Tieteessä tunnisteaan käsitteitä ilmiöille, joissa voidaan puhua personan sukupuolesta erikseen suhteessa perimän kromosomeihin ja yleensä niiden myötä kehon biologisiin primäärisiin sukupuoliominaisuuksiin, kuten sukuelinten tyyppiin. Ihmisen persoonallisuus sukupuolta myöten ei ole mikään ohjelma, mikä olisi kirjoitettuna jollekin tabula rasalle, vaan ihmisen aivojen fysiologiset ominaisuudet määrittävät osin persoonaa.

        Terapialla ei voida ratkaista tuollaisia asioita, mitkä johtuvat selkeästi fysiologisista tekijöistä. Uskoisin, että olisi periaatteessa mahdollista vaikuttaa fysiologisten tekijöiden aiheuttamaan pakotteeseen lääkityksellä, mutta tuo olisi taas henkilön persoonan muuttamista, ja jos henkilö ei halua muuttaa persoonaansa vaan kehoaan, niin mitä tehdä? Utilitaristisempaa on sallia ihmisen muokata kehoaan siihen suuntaan, mikä hänen persoonalleen paremmin sopii. Oikeastaan mitään rationaalista perustetta tätä vastaan ei ole, ja kaikki perusteet näyttävät olevan uskonnollisia, koska "Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi".


      • Tarapiaan kirjoitti:

        Ei sukupuoli ole mikään ongelma eikä siinä ole mitään korjattavaa. Ongelma ja korjattava on niiden ihmisten korvien välissä jotka eivät hyväksy omaa sukupuoltaan. Sukupuolta ei voi korjata tai vaihtaa mutta terapialla saadaan ihmiset sinuiksi itsensä ja oman kehonsa kanssa.

        ”Ei sukupuoli ole mikään ongelma…”

        Voit oikeastaan väittää noin vain omalla kohdallasi.

        ”Sukupuolta ei voi korjata tai vaihtaa mutta terapialla saadaan ihmiset sinuiksi itsensä ja oman kehonsa kanssa.”

        Tavallaan nuo henkilöt eivät vaihdakaan sukupuolta, vaan korjaavat fyysisen puolen vastaamaan sitä sukupuolta, jota ovat. Osalla oikeasti pitää ”korjata”, eli intersukupuolisilla.

        Terapialla ei voida muuttaa tai korjata identiteettiä muille ihmisille paremmin sopivaksi, sitä kutsutaan ns. manipuloinniksi tai pahimmassa tapauksessa aivopesuksi. Terapialla vahvistetaan henkilön omia persoonallisia puolia, autetaan löytämään niitä vahvuuksia ja keinoja, joilla hän voi ratkaista ongelmia.

        Ihminen siis voi olla sinut oman kehonsa kanssa siinäkin tapauksessa, ettei halua oikein olla kumpaakaan sukupuolta tai saa psyykkisen sukupuolen mukaisen kehon. Itse kannatan aina sitä, että on hyvä tavoitella hyväksymään itsensä sellaisena kuin on, ilman mitään kirurgisia toimenpiteitä, jos vain mahdollista. Sen vuoksi en juuri hyväksy kauneusleikkauksia, mutta kyllä eri korjaavia toimenpiteitä esim. vammojen muiden syiden vuoksi.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Ei sukupuoli ole mikään ongelma…”

        Voit oikeastaan väittää noin vain omalla kohdallasi.

        ”Sukupuolta ei voi korjata tai vaihtaa mutta terapialla saadaan ihmiset sinuiksi itsensä ja oman kehonsa kanssa.”

        Tavallaan nuo henkilöt eivät vaihdakaan sukupuolta, vaan korjaavat fyysisen puolen vastaamaan sitä sukupuolta, jota ovat. Osalla oikeasti pitää ”korjata”, eli intersukupuolisilla.

        Terapialla ei voida muuttaa tai korjata identiteettiä muille ihmisille paremmin sopivaksi, sitä kutsutaan ns. manipuloinniksi tai pahimmassa tapauksessa aivopesuksi. Terapialla vahvistetaan henkilön omia persoonallisia puolia, autetaan löytämään niitä vahvuuksia ja keinoja, joilla hän voi ratkaista ongelmia.

        Ihminen siis voi olla sinut oman kehonsa kanssa siinäkin tapauksessa, ettei halua oikein olla kumpaakaan sukupuolta tai saa psyykkisen sukupuolen mukaisen kehon. Itse kannatan aina sitä, että on hyvä tavoitella hyväksymään itsensä sellaisena kuin on, ilman mitään kirurgisia toimenpiteitä, jos vain mahdollista. Sen vuoksi en juuri hyväksy kauneusleikkauksia, mutta kyllä eri korjaavia toimenpiteitä esim. vammojen muiden syiden vuoksi.

        Vaikuttava "sairaus" on dysforia, voi tietysti kysyä voisiko tätä hoitaa muuten kuin sukupuolielinten leikkaushoidolla esim. mielialalääkkeet/vast. ovat nykyisin varsin kehittyneitä ja huomattavasti vaarattomampia kuin hormoni/leikkaus hoidot. Lisäksi lapsilla sairaus yli 80% menee ohi murrosiän myötä.

        Dysforialla tarkoitetaan epämiellyttävää oloa tai huonovointisuutta. Se on euforian vastakohta. Dysforiasta kärsivä henkilö ajattelee, että mikään ei ole oikein. Yhden tyypin dysforia on sukupuoli-dysforia, jota kärsivä ei ole tyytyväinen omaan sukupuoleensa. Syömishäiriöt ja masennus ovat yleisiä dysforiasta kärsivillä.
        Termiä käytetään muun muassa kuvattaessa lääkkeen tai päihteen epämiellyttäviä vaikutuksia. (vikipedia)


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Vaikuttava "sairaus" on dysforia, voi tietysti kysyä voisiko tätä hoitaa muuten kuin sukupuolielinten leikkaushoidolla esim. mielialalääkkeet/vast. ovat nykyisin varsin kehittyneitä ja huomattavasti vaarattomampia kuin hormoni/leikkaus hoidot. Lisäksi lapsilla sairaus yli 80% menee ohi murrosiän myötä.

        Dysforialla tarkoitetaan epämiellyttävää oloa tai huonovointisuutta. Se on euforian vastakohta. Dysforiasta kärsivä henkilö ajattelee, että mikään ei ole oikein. Yhden tyypin dysforia on sukupuoli-dysforia, jota kärsivä ei ole tyytyväinen omaan sukupuoleensa. Syömishäiriöt ja masennus ovat yleisiä dysforiasta kärsivillä.
        Termiä käytetään muun muassa kuvattaessa lääkkeen tai päihteen epämiellyttäviä vaikutuksia. (vikipedia)

        ”Vaikuttava "sairaus" on dysforia, voi tietysti kysyä voisiko tätä hoitaa muuten kuin sukupuolielinten leikkaushoidolla esim. mielialalääkkeet/vast. ovat nykyisin varsin kehittyneitä…”

        Oikeastaan dysforia ei ole sairaus, vaan sillä kuvataan tilaa. Eikö enemmin pidä puuttua niihin syihin, mikä tuon tilan aiheuttaa? Eli vähän sama idea kuin kuumeessa, tutkitaan mikä kuumeen aiheuttaa.

        Mielialalääkkeiden syöminen ei sekään vaaratonta ole. Oikeastaan kukaan ei tiedä, mitä ne aiheuttavat ihmisille, jotka ovat terveitä. Yleensä ne vaativat monia kokeiluja, mikä sopii ja mikä ei. Nämä lääkekokeillut voivat kestää montakin vuotta.

        ”Lisäksi lapsilla sairaus yli 80% menee ohi murrosiän myötä.”

        Tämä on hyvin tiedossa.

        ”…moniammatilliset työryhmät (7). Niissä on psykiatreja, psykologeja, sairaanhoitajia ja sosiaalityöntekijöitä. Työryhmät keskittyvät ensisijaisesti sulkemaan pois mielenterveyden häiriöt, jotka saattaisivat aiheuttaa johonkin muuhun kuin pysyvään sukupuoli-identiteettikokemukseen pohjautuvan toiveen ruumiillisista hoidoista. Luonnollisesti vaikkapa skitsofreniasta tai jostain muusta psykoottistasoisesta sairaudesta johtuva harhainen ruumiinkuvan häiriö on hoidettava psykiatrisesti, ei ruumiillisin sukupuolen korjaushoidoin.”

        ”Huomattavasti useammin kyseessä on jokin persoonallisuuden kehityksen ongelma - joko persoonallisuuden kypsymättömyydestä johtuva identiteetin keskeneräisyys tai persoonallisuushäiriöön liittyvä identiteettihämmennys. On esimerkiksi todettu, että epävakaasta persoonallisuudesta kärsivät ihmiset saattavat samastua kiihkeästi mutta ohimenevästi johonkin vähemmistöryhmään (8).”

        ”Persoonallisuushäiriö tai edes psykoosisairaus eivät ehdottomasti sulje pois sukupuoli-identiteettidiagnoosia, jos niiden hyvästä hoidosta huolimatta epätyypillinen identiteettikokemus on vakaa.”

        Ideana on siis löytää ne 20%, jotka tarvitsevat transhoitoja.

        ”Varhaista interventiota puberteettia jarruttamalla pidetään nuorten kohdalla myös osana laajennettua diagnostista vaihetta. Sen tarkoituksena on ehkäistä sukupuoliominaisuuksien kehittymiseen liittyvää sekundaarista psykiatrista oireilua ja antaa varhaisnuorelle aikaa harkita sukupuolen uudelleenmäärittelyyn etenemistä.”
        Duodecim ”Sukupuoli-identiteetin diagnosoiminen” 2015


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Vaikuttava "sairaus" on dysforia, voi tietysti kysyä voisiko tätä hoitaa muuten kuin sukupuolielinten leikkaushoidolla esim. mielialalääkkeet/vast. ovat nykyisin varsin kehittyneitä…”

        Oikeastaan dysforia ei ole sairaus, vaan sillä kuvataan tilaa. Eikö enemmin pidä puuttua niihin syihin, mikä tuon tilan aiheuttaa? Eli vähän sama idea kuin kuumeessa, tutkitaan mikä kuumeen aiheuttaa.

        Mielialalääkkeiden syöminen ei sekään vaaratonta ole. Oikeastaan kukaan ei tiedä, mitä ne aiheuttavat ihmisille, jotka ovat terveitä. Yleensä ne vaativat monia kokeiluja, mikä sopii ja mikä ei. Nämä lääkekokeillut voivat kestää montakin vuotta.

        ”Lisäksi lapsilla sairaus yli 80% menee ohi murrosiän myötä.”

        Tämä on hyvin tiedossa.

        ”…moniammatilliset työryhmät (7). Niissä on psykiatreja, psykologeja, sairaanhoitajia ja sosiaalityöntekijöitä. Työryhmät keskittyvät ensisijaisesti sulkemaan pois mielenterveyden häiriöt, jotka saattaisivat aiheuttaa johonkin muuhun kuin pysyvään sukupuoli-identiteettikokemukseen pohjautuvan toiveen ruumiillisista hoidoista. Luonnollisesti vaikkapa skitsofreniasta tai jostain muusta psykoottistasoisesta sairaudesta johtuva harhainen ruumiinkuvan häiriö on hoidettava psykiatrisesti, ei ruumiillisin sukupuolen korjaushoidoin.”

        ”Huomattavasti useammin kyseessä on jokin persoonallisuuden kehityksen ongelma - joko persoonallisuuden kypsymättömyydestä johtuva identiteetin keskeneräisyys tai persoonallisuushäiriöön liittyvä identiteettihämmennys. On esimerkiksi todettu, että epävakaasta persoonallisuudesta kärsivät ihmiset saattavat samastua kiihkeästi mutta ohimenevästi johonkin vähemmistöryhmään (8).”

        ”Persoonallisuushäiriö tai edes psykoosisairaus eivät ehdottomasti sulje pois sukupuoli-identiteettidiagnoosia, jos niiden hyvästä hoidosta huolimatta epätyypillinen identiteettikokemus on vakaa.”

        Ideana on siis löytää ne 20%, jotka tarvitsevat transhoitoja.

        ”Varhaista interventiota puberteettia jarruttamalla pidetään nuorten kohdalla myös osana laajennettua diagnostista vaihetta. Sen tarkoituksena on ehkäistä sukupuoliominaisuuksien kehittymiseen liittyvää sekundaarista psykiatrista oireilua ja antaa varhaisnuorelle aikaa harkita sukupuolen uudelleenmäärittelyyn etenemistä.”
        Duodecim ”Sukupuoli-identiteetin diagnosoiminen” 2015

        Tässä ongelmana on ideologinen suhtautuminen, dysforiasta kärsivät eivät edes halua kokeilla mielialalääkkeitä/vast. jotka edelleen ovat vaarallisuudeltaan kuitenkin täysin eri luokkaa kuin hormonihoidot, joilla on todella pahoja sivuvaikutuksia. Eli koska mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin ja halutaan hormonihoitoihin ja leikkauksiin ja seksuaalijärjestöt neuvovat kuinka tutkimukset läpäistään.

        Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti, onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista?


      • Koston_paluu kirjoitti:

        Sinulla on nyt sellainen ongelma, että et tiedä noista asioista tarpeeksi tehdäksesi arvioita siitä, mitä pitäisi tehdä. Asia on sillä tavalla, että ihmisen aivoissa on joitain eroja, jotka määräytyvät yleensä sukupuolen mukaan. Näihin asioihin tietysti vaikuttavat yksilönkehityksessä esim. hormonipitoisuudet. Jos jokin menee epätavanomaisesti tuossa prosessissa, ihmisellä voi olla "väärän sukupuolen" aivot kehossaan tai toisin sanoen, kun ihmisen persoonallisuus perustuu pitkälti hänen aivoihinsa, niin hän kokee olevansa "väärän sukupuolen" kehossa.

        Biologiassa ja antropologiassa sukupuolisuus ei ole niin yksinkertainen asia, kuin meille maallikoille on. Tieteessä tunnisteaan käsitteitä ilmiöille, joissa voidaan puhua personan sukupuolesta erikseen suhteessa perimän kromosomeihin ja yleensä niiden myötä kehon biologisiin primäärisiin sukupuoliominaisuuksiin, kuten sukuelinten tyyppiin. Ihmisen persoonallisuus sukupuolta myöten ei ole mikään ohjelma, mikä olisi kirjoitettuna jollekin tabula rasalle, vaan ihmisen aivojen fysiologiset ominaisuudet määrittävät osin persoonaa.

        Terapialla ei voida ratkaista tuollaisia asioita, mitkä johtuvat selkeästi fysiologisista tekijöistä. Uskoisin, että olisi periaatteessa mahdollista vaikuttaa fysiologisten tekijöiden aiheuttamaan pakotteeseen lääkityksellä, mutta tuo olisi taas henkilön persoonan muuttamista, ja jos henkilö ei halua muuttaa persoonaansa vaan kehoaan, niin mitä tehdä? Utilitaristisempaa on sallia ihmisen muokata kehoaan siihen suuntaan, mikä hänen persoonalleen paremmin sopii. Oikeastaan mitään rationaalista perustetta tätä vastaan ei ole, ja kaikki perusteet näyttävät olevan uskonnollisia, koska "Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi".

        Jos kaikilla transdiagnoosin saaneilla olisi erilaiset aivot, niin se olisi myös tautiluokituksessa, näin ei kuitenkaan ole, itseasiassa ei voida juurikaan edes todeta muuta kuin sulkea pois joitakin vaihtoehtoja huonolla menestyksellä ja loppujen lopuksi onkin kyse siitä saako tutkittava itse vakuutettuja tutkijat kovasta halustaan olla toista sukupuolta ja tässähän seksuaalijärjestöt pyrkivät auttamaan jotta ihminen itse olisi vakuuttunut olevansa toista sukupuolta.

        "Diagnosointi eroaa tyypillisestä sairauden diagnosoinnista siten, että transsukupuolisella tulee olla itsellä selkeä käsitys omasta sukupuolestaan, josta hänen pitää pystyä vakuuttamaan tutkimusyksikkö. "

        "Transsukupuolisuusdiagnoosille on annettu tautiluokituksen kautta kolme oleelliseksi katsottua kriteeriä:
        Halu elää ja tulla hyväksytyksi vastakkaisen sukupuolen edustajana, johon usein liittyy epämukavuus omasta anatomisesta sukupuolesta ja halu muokata kehoaan halutun sukupuolen mukaiseksi hormonihoidolla ja leikkauksilla
        Transsukupuolinen identiteetti on ollut olemassa vähintään kaksi vuotta
        Transsukupuolisuus ei saa olla minkään muun mielenterveyden häiriön oire tai liittyä intersukupuoliseen, geneeettiseen tai kromosomaalisen poikkeamaan"(trasek)


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tässä ongelmana on ideologinen suhtautuminen, dysforiasta kärsivät eivät edes halua kokeilla mielialalääkkeitä/vast. jotka edelleen ovat vaarallisuudeltaan kuitenkin täysin eri luokkaa kuin hormonihoidot, joilla on todella pahoja sivuvaikutuksia. Eli koska mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin ja halutaan hormonihoitoihin ja leikkauksiin ja seksuaalijärjestöt neuvovat kuinka tutkimukset läpäistään.

        Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti, onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista?

        Tarkastelen tätä mielenterveys näkökulmasta.

        ”Tässä ongelmana on ideologinen suhtautuminen, dysforiasta kärsivät eivät edes halua kokeilla mielialalääkkeitä/vast….”
        ”…mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta Mielenterveyden häiriöitä ja sairauksia on monenlaisia. Ne ryhmitellään niille tyypillisten oireiden mukaan:

        Mielenterveyden häiriöitä (ICD-10 F-luokitus) ovat esimerkiksi:
        • Skitsofrenia, skitsotyyppinen häiriö ja harhaluuloisuushäiriöt F2
        o Skitsofrenia F20
         Paranoidinen skitsofrenia F20.0
         Hebefreeninen skitsofrenia F20.1
         Katatoninen skitsofrenia F20.2
         Erilaistumaton skitsofrenia F20.3
         Skitsofrenian jälkeinen masennus F20.4
         Jäännös - residuaali - skitsofrenia F20.5
        o "Skitsotyyppinen häiriö" F21
        o Harhaluuloisuushäiriö - paranoia F22
        o Skitsoaffektiiviset häiriöt F25
        o Affektipsykoosit - esimerkiksi mania F30
        o Orgaaniset eli elimellisistä syistä johtuvat psykoosit
        o Kemialliset psykoosit esimerkiksi alkoholin liikakäytöstä F10 johtuva Delirium Tremens F10.4
        • Mielialahäiriöt - Mielialahäiriöt eli affektiiviset häiriöt F3
        o Masennus - Depressio
        o Mania F30
        o Kaksisuuntainen mielialahäiriö F31
         Kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi I, maanis-depressiivinen sairaus F31. (0-7 eri vaiheissa sykliä)
         Kaksisuuntainen mielialahäiriö tyyppi II, F31.8
        • Ahdistuneisuushäiriöt F4
        o Yksittäinen pelko - esimerkiksi ahtaiden paikkojen kammo
         Julkisten paikkojen pelko F40.0
         Sosiaalisten tilanteiden pelko F40.1
         Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, yleistynyt tuskaisuus F41.1
        o Pakko-oireinen häiriö F42
         Pakkoajatuspainotteinen pakko-oireinen häiriö F42.0
         Pakkotoimintopainotteinen pakko-oireinen häiriö F42.1
         Pakkoajatuksina ja pakkotoimintoina ilmenevä pakko-oireinen häiriö F42.2
        • Reaktiot vaikeaan stressiin ja sopeutumishäiriöt F43
        o Traumaperäinen stressireaktio F43.1
        o Dissosiaatiohäiriö (konversiohäiriö)t F44
         Dissosiatiivinen muistinmenetys F44.0
         Sivupersoonahäiriö F44.81
        • Fysiologisiin häiriöihin ja ruumiillisiin tekijöihin liittyvät käyttäytymisoireyhtymät F5
        o Syömishäiriöt F50
         Syömishäiriö, laihuushäiriö, anoreksiat F50.0
         Syömishäiriö, ahmimishäiriö, bulimiat F50.2
        • Aikuisiän persoonallisuus- ja käytöshäiriöt F6
        o Persoonallisuushäiriöt F60
         Epäluuloinen persoonallisuus F60.0
         Eristäytyvä (skitsoidi) persoonallisuus F60.1
         Epäsosiaalinen persoonallisuus F60.2
         Tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus F60.3
         Impulsiivinen häiriötyyppi F60.30
         Rajatilatyyppi F60.31
         Huomionhakuinen persoonallisuus F60.4
         Vaativa persoonallisuus F60.5
         Estynyt persoonallisuus F60.6
         Riippuvainen persoonallisuus F60.7
         Määrittämätön persoonallisuushäiriö F60.9

        Eli ei lääkitystä voi noin vain aloittaa, ellei selkeää diagnoosia ole. Osalle voi väärä lääkitys tuoda vaikeita ongelmia vain lisää. Jos esim. sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä, masennuslääkkeet vain pahentavat oireita.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Tässä ongelmana on ideologinen suhtautuminen, dysforiasta kärsivät eivät edes halua kokeilla mielialalääkkeitä/vast. jotka edelleen ovat vaarallisuudeltaan kuitenkin täysin eri luokkaa kuin hormonihoidot, joilla on todella pahoja sivuvaikutuksia. Eli koska mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin ja halutaan hormonihoitoihin ja leikkauksiin ja seksuaalijärjestöt neuvovat kuinka tutkimukset läpäistään.

        Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti, onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista?

        ”…ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”
        ”… mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”

        Osa mielenterveyssairauksista voi olla este ja osaa taas ei. Riippuu kovasti siitä, mistä sairaudesta on kyse. Osa on seurausta siitä, että kärsii todellakin väärästä sukupuolestaan.

        Tällä hetkellä transtutkimuksiin kuuluu myös mahdollisten mielenterveysongelmien kartoitus. Olen ymmärtänyt sen niin, että tavallisella terveyskeskuksen yleislääkärillä ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tämän asian tiimoilta.

        ”Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti…”

        Aivan, ja voidaan tässä kohtaa pohtia myös sitä, mikä on syy ja mikä seuraus. Ymmärrän kyllä, että tämä on se vaativin osa. Kyllä aika suoraan näitä on mielestäni käsitelty. Ennen kuulemma se oli transdiagnoosin yksi ”oire”, jos oli useamman kerran yrittänyt itsemurhaa – se kun olevinaan todisti että ongelma oli todellinen. Eli piti mennä todella huonoon kuntoon henkisesti, enennen kuin asia otettiin todesta.

        ”…onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista? ”

        Muistelen että useimmilla mielenterveysongelmat väheni tuntuvasti. Toki osalla niitä edelleen oli, mutta syyt olivat moninaisia.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Jos kaikilla transdiagnoosin saaneilla olisi erilaiset aivot, niin se olisi myös tautiluokituksessa, näin ei kuitenkaan ole, itseasiassa ei voida juurikaan edes todeta muuta kuin sulkea pois joitakin vaihtoehtoja huonolla menestyksellä ja loppujen lopuksi onkin kyse siitä saako tutkittava itse vakuutettuja tutkijat kovasta halustaan olla toista sukupuolta ja tässähän seksuaalijärjestöt pyrkivät auttamaan jotta ihminen itse olisi vakuuttunut olevansa toista sukupuolta.

        "Diagnosointi eroaa tyypillisestä sairauden diagnosoinnista siten, että transsukupuolisella tulee olla itsellä selkeä käsitys omasta sukupuolestaan, josta hänen pitää pystyä vakuuttamaan tutkimusyksikkö. "

        "Transsukupuolisuusdiagnoosille on annettu tautiluokituksen kautta kolme oleelliseksi katsottua kriteeriä:
        Halu elää ja tulla hyväksytyksi vastakkaisen sukupuolen edustajana, johon usein liittyy epämukavuus omasta anatomisesta sukupuolesta ja halu muokata kehoaan halutun sukupuolen mukaiseksi hormonihoidolla ja leikkauksilla
        Transsukupuolinen identiteetti on ollut olemassa vähintään kaksi vuotta
        Transsukupuolisuus ei saa olla minkään muun mielenterveyden häiriön oire tai liittyä intersukupuoliseen, geneeettiseen tai kromosomaalisen poikkeamaan"(trasek)

        Aika hyvät kriteerit tuossa on, sillä on monia sellaisia sairauksia tai tiloja, joissa kriteerit ovat huomattavan paljon ”höllempiä”.

        ”…loppujen lopuksi onkin kyse siitä saako tutkittava itse vakuutettuja tutkijat kovasta halustaan olla toista sukupuolta ja tässähän seksuaalijärjestöt pyrkivät auttamaan jotta ihminen itse olisi vakuuttunut olevansa toista sukupuolta.”

        Niin, tavallaan kai juuri tuosta on kyse, pyritään selvittämään mikä tilanne oikeastaan on?

        En ole riittävästi niin perehtynyt näiden järjestöjen tapaan toimia, mutta ymmärrän kyllä kaksi seikkaa: He pyrkivät ajamaan niiden ihmisten asiaa, jotka tosiaan tarvitsevat asianmukaista hoitoa ja että toki joissakin asioissa saattaa tulla ylilyöntejä.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        mummomuori kirjoitti:

        ”…ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”
        ”… mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”

        Osa mielenterveyssairauksista voi olla este ja osaa taas ei. Riippuu kovasti siitä, mistä sairaudesta on kyse. Osa on seurausta siitä, että kärsii todellakin väärästä sukupuolestaan.

        Tällä hetkellä transtutkimuksiin kuuluu myös mahdollisten mielenterveysongelmien kartoitus. Olen ymmärtänyt sen niin, että tavallisella terveyskeskuksen yleislääkärillä ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tämän asian tiimoilta.

        ”Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti…”

        Aivan, ja voidaan tässä kohtaa pohtia myös sitä, mikä on syy ja mikä seuraus. Ymmärrän kyllä, että tämä on se vaativin osa. Kyllä aika suoraan näitä on mielestäni käsitelty. Ennen kuulemma se oli transdiagnoosin yksi ”oire”, jos oli useamman kerran yrittänyt itsemurhaa – se kun olevinaan todisti että ongelma oli todellinen. Eli piti mennä todella huonoon kuntoon henkisesti, enennen kuin asia otettiin todesta.

        ”…onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista? ”

        Muistelen että useimmilla mielenterveysongelmat väheni tuntuvasti. Toki osalla niitä edelleen oli, mutta syyt olivat moninaisia.

        #Olen ymmärtänyt sen niin, että tavallisella terveyskeskuksen yleislääkärillä ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tämän asian tiimoilta. #


        Psykiatriassa olisi, mutta sinnehän ei lähetettä voi kirjoittaa kun meillä on tämä ideologinen ohituskanava, jossa potilas itse saa päättää minne lähete tässä tapauksessa kirjoitetaan.


        "Lähetteen tutkimuksiin voi hakea keneltä tahansa lääkäriltä. Transihmisten hoitoa säätelevän asetuksen mukaan lääkärin on kirjoitettava lähete näihin tutkimuksiin kun asiakas sitä pyytää. Monet lääkärit eivät kuitenkaan tunne tätä käytäntöä, jonka takia he usein yrittävät mieluummin laittaa lähetteen psykiatrian osastolle. Usein asiakkaan vastuulle jää varmistaa, että lähete lähtee oikeaan paikkaan. Lääkärille on myös mahdollista toimittaa ohje toimintatavoista, mikäli hän ei ole tutustunut asiaan."


      • ArtoTTTeikirjautunut
        mummomuori kirjoitti:

        ”…ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”
        ”… mielenterveysongelmat voisivat olla este transdiagnoosille, psykiatriaan/lääkehoitoon ei suostuta ja järjestelmä/ideologinen painostus on luonut heille ohituskanavan, pahan olon kanssa marssitaan suoraan transtutkimuksiin…”

        Osa mielenterveyssairauksista voi olla este ja osaa taas ei. Riippuu kovasti siitä, mistä sairaudesta on kyse. Osa on seurausta siitä, että kärsii todellakin väärästä sukupuolestaan.

        Tällä hetkellä transtutkimuksiin kuuluu myös mahdollisten mielenterveysongelmien kartoitus. Olen ymmärtänyt sen niin, että tavallisella terveyskeskuksen yleislääkärillä ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tämän asian tiimoilta.

        ”Mielenterveysongelmat pitäisi olla este transdiagnoosin saamiselle, kuitenkin transdiagnoosin saaneilla niitä on valtavasti…”

        Aivan, ja voidaan tässä kohtaa pohtia myös sitä, mikä on syy ja mikä seuraus. Ymmärrän kyllä, että tämä on se vaativin osa. Kyllä aika suoraan näitä on mielestäni käsitelty. Ennen kuulemma se oli transdiagnoosin yksi ”oire”, jos oli useamman kerran yrittänyt itsemurhaa – se kun olevinaan todisti että ongelma oli todellinen. Eli piti mennä todella huonoon kuntoon henkisesti, enennen kuin asia otettiin todesta.

        ”…onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista/leikkauksista? ”

        Muistelen että useimmilla mielenterveysongelmat väheni tuntuvasti. Toki osalla niitä edelleen oli, mutta syyt olivat moninaisia.

        #Muistelen että useimmilla mielenterveysongelmat väheni tuntuvasti. Toki osalla niitä edelleen oli, mutta syyt olivat moninaisia. #


        Siis väheni?, eihän transdiagnoosia saisi edes antaa jos niitä mielenterveysongelmia on, onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista ja leikkauksista?


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        #Muistelen että useimmilla mielenterveysongelmat väheni tuntuvasti. Toki osalla niitä edelleen oli, mutta syyt olivat moninaisia. #


        Siis väheni?, eihän transdiagnoosia saisi edes antaa jos niitä mielenterveysongelmia on, onko ongelmat siis salattu tutkimuksissa vai ovatko ne seurausta hormonihoidoista ja leikkauksista?

        Aivan, ennen daignoosia ja hoitoja ongelmia oli enemmän ja niiden jälkeen tilanne parani.

        Riippuu kovasti siitä, millaisesta mielenterveysongelmasta on kyse. Jos kyse on vahvasta dysforiasta, niin totta kai hoidot aloitetaan.

        On mahdollista, että taustalla onkin ollut sellainen mielenterveysongelma, joka ei hoidoista huolimatta helpota. Se, miten paljon hoitojen jälkeen esiintyy mielenterveysongelmia, ei tarkkaan ole tiedossa. Sen voisi tutkia siten, että eri hoidoissa olleet ja hoitamatta jätetyt haastatellaan ja verrataan toisiinsa.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        #Olen ymmärtänyt sen niin, että tavallisella terveyskeskuksen yleislääkärillä ei välttämättä ole riittävää asiantuntemusta tämän asian tiimoilta. #


        Psykiatriassa olisi, mutta sinnehän ei lähetettä voi kirjoittaa kun meillä on tämä ideologinen ohituskanava, jossa potilas itse saa päättää minne lähete tässä tapauksessa kirjoitetaan.


        "Lähetteen tutkimuksiin voi hakea keneltä tahansa lääkäriltä. Transihmisten hoitoa säätelevän asetuksen mukaan lääkärin on kirjoitettava lähete näihin tutkimuksiin kun asiakas sitä pyytää. Monet lääkärit eivät kuitenkaan tunne tätä käytäntöä, jonka takia he usein yrittävät mieluummin laittaa lähetteen psykiatrian osastolle. Usein asiakkaan vastuulle jää varmistaa, että lähete lähtee oikeaan paikkaan. Lääkärille on myös mahdollista toimittaa ohje toimintatavoista, mikäli hän ei ole tutustunut asiaan."

        ”Psykiatriassa olisi, mutta sinnehän ei lähetettä voi kirjoittaa…”

        Yleislääkäri on se, joka kirjoittaa lähetteen oman arvionsa mukaan. Eli jos asiantuntemusta olisi, he laittaisivat lähetteen oikeammalle taholle.

        Nykyään menee monella paikkakunnalla siten, että pelkkä lähete ei riitä, vaan nämä tahot arvioivat sen, ottavatko tuollaisen potilaan.

        Ja kuten jo kerroin, psykiatri kuuluu tuohon moniammatilliseen ryhmään, joka on arvioimassa joka tapauksessa.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        mummomuori kirjoitti:

        Aivan, ennen daignoosia ja hoitoja ongelmia oli enemmän ja niiden jälkeen tilanne parani.

        Riippuu kovasti siitä, millaisesta mielenterveysongelmasta on kyse. Jos kyse on vahvasta dysforiasta, niin totta kai hoidot aloitetaan.

        On mahdollista, että taustalla onkin ollut sellainen mielenterveysongelma, joka ei hoidoista huolimatta helpota. Se, miten paljon hoitojen jälkeen esiintyy mielenterveysongelmia, ei tarkkaan ole tiedossa. Sen voisi tutkia siten, että eri hoidoissa olleet ja hoitamatta jätetyt haastatellaan ja verrataan toisiinsa.

        #Aivan, ennen daignoosia ja hoitoja ongelmia oli enemmän ja niiden jälkeen tilanne parani. #


        "Virallisesti diagnosointivaiheen tarkoituksena on varmistua henkilön transsukupuolisuudesta sulkemalla pois muut psyykkiset sairaudet "(tasek)


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        #Aivan, ennen daignoosia ja hoitoja ongelmia oli enemmän ja niiden jälkeen tilanne parani. #


        "Virallisesti diagnosointivaiheen tarkoituksena on varmistua henkilön transsukupuolisuudesta sulkemalla pois muut psyykkiset sairaudet "(tasek)

        Tiivistettynä noin, ja se tarkoittaa niitä psyykkisiä sairauksia, joilla on merkitystä. Ei siis aivan kaikkia mielenterveysongelmia.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Tiivistettynä noin, ja se tarkoittaa niitä psyykkisiä sairauksia, joilla on merkitystä. Ei siis aivan kaikkia mielenterveysongelmia.

        Jos mies väittää olevansa nainen ja vaatii pitämään itseään naisena niin sairasta se on!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos mies väittää olevansa nainen ja vaatii pitämään itseään naisena niin sairasta se on!!!

        Jaa. Sinulle se voi olla ongelma, mutta suurimmalle osalle ihmisistä ei.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Jaa. Sinulle se voi olla ongelma, mutta suurimmalle osalle ihmisistä ei.

        Kyllä kuule jokaiselle terveelle ihmiselle se on vitsin aihe, että mies esiintyy naisena. Ongelma on sillä miehellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kuule jokaiselle terveelle ihmiselle se on vitsin aihe, että mies esiintyy naisena. Ongelma on sillä miehellä.

        Eli toisten pilkkaaminen on sinusta tervettä? :D


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Eli toisten pilkkaaminen on sinusta tervettä? :D

        Jos ihminen itse aiheuttaa oman pilkkansa niin pilkka on tervettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen itse aiheuttaa oman pilkkansa niin pilkka on tervettä.

        Juuri näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ihminen itse aiheuttaa oman pilkkansa niin pilkka on tervettä.

        Paremminkin nämä ihmiset ovat seksuaalijärjestöjen propagandan uhreja.


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        Paremminkin nämä ihmiset ovat seksuaalijärjestöjen propagandan uhreja.

        Ja näille pelleille saa nauraa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja näille pelleille saa nauraa.

        Laajemmassa mittakaavassa tämä on kyllä synkkää luettavaa, tämä on paremminkin maailmanlaajuinen epidemia.

        Katujia 20%
        Itsemurhan tehneitä 30%
        Kaikennäköisiä lukuja ja muuta
        Britanniassa 4 415% nousu transtutkimuksiin hakeutuneissa tytöissä
        Transtutkimuksiin hakeutuvien tyttöjen määrä moninkertaistunut Suomessa
        Kirurgi kertoo, että detransitioleikkaukset ovat yleistyneet
        Lukuja siitä, että valtaosa nuorista kasvaa sukupuolidysforiasta ulos ilman transhoitoja
        Lukuja ja tutkimusta Ruotsista (transhoidot eivät usein auta ihmistä)

        https://mustaorkidea.blogspot.com/


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        Laajemmassa mittakaavassa tämä on kyllä synkkää luettavaa, tämä on paremminkin maailmanlaajuinen epidemia.

        Katujia 20%
        Itsemurhan tehneitä 30%
        Kaikennäköisiä lukuja ja muuta
        Britanniassa 4 415% nousu transtutkimuksiin hakeutuneissa tytöissä
        Transtutkimuksiin hakeutuvien tyttöjen määrä moninkertaistunut Suomessa
        Kirurgi kertoo, että detransitioleikkaukset ovat yleistyneet
        Lukuja siitä, että valtaosa nuorista kasvaa sukupuolidysforiasta ulos ilman transhoitoja
        Lukuja ja tutkimusta Ruotsista (transhoidot eivät usein auta ihmistä)

        https://mustaorkidea.blogspot.com/

        Olisiko muuta lähdettä kuin blogi? Olisi helpompi tarkistaa väitteiden paikkansapitävyys, jos onkin taas totuutta venytetty, kuten Lisa Littmanin tapauksessa.
        Ta-Taa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko muuta lähdettä kuin blogi? Olisi helpompi tarkistaa väitteiden paikkansapitävyys, jos onkin taas totuutta venytetty, kuten Lisa Littmanin tapauksessa.
        Ta-Taa

        Mikä muu lähde sinulle kelpaisi?



      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen lähde kertookin selkeästi, että vaikkakin sukupuolenkorjaus auttaakin sukupuolidysforiaan, se ei yksin riitä, vaan hoitojen jälkeinen seuranta ja apu ovat tarpeen.
        Ta-Taa

        Sukupuolta ei voi vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukupuolta ei voi vaihtaa.

        Ei niin, mutta ulkoisen olemuksen voi korjata vastaamaan identiteettiä. Siksi puhuinkin sukupuolenkorjauksesta. Jännästi lähteessä käytettiin vanhaa termiä "transseksuaali" vaikka pitkään on ollut korrekti termi "transsukupuolinen".
        Ta-taa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen lähde kertookin selkeästi, että vaikkakin sukupuolenkorjaus auttaakin sukupuolidysforiaan, se ei yksin riitä, vaan hoitojen jälkeinen seuranta ja apu ovat tarpeen.
        Ta-Taa

        Eiköhän se olisi paras antaa sitä apua jo ennen niitä hoitoja, eikä vasta sen jälkeen kun terveet sukupuolielimet on jo leikelty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin, mutta ulkoisen olemuksen voi korjata vastaamaan identiteettiä. Siksi puhuinkin sukupuolenkorjauksesta. Jännästi lähteessä käytettiin vanhaa termiä "transseksuaali" vaikka pitkään on ollut korrekti termi "transsukupuolinen".
        Ta-taa

        Setan valhetta.


      • Anonyymi
        ArtoTTT kirjoitti:

        Eiköhän se olisi paras antaa sitä apua jo ennen niitä hoitoja, eikä vasta sen jälkeen kun terveet sukupuolielimet on jo leikelty.

        Toki myös ennen ja transition aikana on oltava muutakin hoitoa, kuin lääkinnällinen ja kirurginen. Mutta itse sukupuolenkorjauskin on pidettävänä osana hoitoja, se kun on toimiva tapa. Tuo sinun linkkisihän ei taaskaan sanonut ihan sitä mitä väität.
        Ta-Taa


      • Anonyymi

        Sanotko terveen miehen miehisyyden tärvelemistä korjaukseksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki myös ennen ja transition aikana on oltava muutakin hoitoa, kuin lääkinnällinen ja kirurginen. Mutta itse sukupuolenkorjauskin on pidettävänä osana hoitoja, se kun on toimiva tapa. Tuo sinun linkkisihän ei taaskaan sanonut ihan sitä mitä väität.
        Ta-Taa

        Tuo on hyvin tiivistetty. Sitäpaitsi on monia, jotka eivät mene noihin leikkauksiin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Tuo on hyvin tiivistetty. Sitäpaitsi on monia, jotka eivät mene noihin leikkauksiin.

        Juu, jotkut miehet haluavat olla munallisia naisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, jotkut miehet haluavat olla munallisia naisia.

        Kuten mummo”muori”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten mummo”muori”

        Niinpä....🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, jotkut miehet haluavat olla munallisia naisia.

        Hyvä kysymys.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        Paremminkin nämä ihmiset ovat seksuaalijärjestöjen propagandan uhreja.

        >> Paremminkin nämä ihmiset [transsukupuoliset] ovat seksuaalijärjestöjen propagandan uhreja. <<

        Meneekö se Arto sinun mielestäsi jotenkin niin, että mitään heteroseksuaalisuudesta poikkeavaa ei oikeasti ole edes olemassa. Eli onko homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja vastaavat asiat mielestäsi selitettävissä jollain mielenterveysjutuilla, väärinkäsityksillä tai manipuloinnilla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, jotkut miehet haluavat olla munallisia naisia.

        :D :D Itseasiassa jos tarkkoja ollaan, "munia" on naarailla...


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> Paremminkin nämä ihmiset [transsukupuoliset] ovat seksuaalijärjestöjen propagandan uhreja. <<

        Meneekö se Arto sinun mielestäsi jotenkin niin, että mitään heteroseksuaalisuudesta poikkeavaa ei oikeasti ole edes olemassa. Eli onko homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja vastaavat asiat mielestäsi selitettävissä jollain mielenterveysjutuilla, väärinkäsityksillä tai manipuloinnilla?

        #Meneekö se Arto sinun mielestäsi jotenkin niin, että mitään heteroseksuaalisuudesta poikkeavaa ei oikeasti ole edes olemassa. Eli onko homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja vastaavat asiat mielestäsi selitettävissä jollain mielenterveysjutuilla, väärinkäsityksillä tai manipuloinnilla? #


        Siis en minä jaa teidän näkemyksiänne, eri "lajin" ihmisistä, kyllä me kaikki olemme ihan samanlaisia ihmisiä omine vammoinemme, silti kovasti itsekukin pahuuteen taipuvaisia. Valitettavasti sukupuolenkorjaus hoitoihin ajautuvat ihmiset ovat paremminkin meidän aikamme uskomushoidon uhreja.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Meneekö se Arto sinun mielestäsi jotenkin niin, että mitään heteroseksuaalisuudesta poikkeavaa ei oikeasti ole edes olemassa. Eli onko homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja vastaavat asiat mielestäsi selitettävissä jollain mielenterveysjutuilla, väärinkäsityksillä tai manipuloinnilla? #


        Siis en minä jaa teidän näkemyksiänne, eri "lajin" ihmisistä, kyllä me kaikki olemme ihan samanlaisia ihmisiä omine vammoinemme, silti kovasti itsekukin pahuuteen taipuvaisia. Valitettavasti sukupuolenkorjaus hoitoihin ajautuvat ihmiset ovat paremminkin meidän aikamme uskomushoidon uhreja.

        Kiitos vastauksesta.


      • ArtoTTT kirjoitti:

        #Meneekö se Arto sinun mielestäsi jotenkin niin, että mitään heteroseksuaalisuudesta poikkeavaa ei oikeasti ole edes olemassa. Eli onko homoseksuaalisuus, transsukupuolisuus ja vastaavat asiat mielestäsi selitettävissä jollain mielenterveysjutuilla, väärinkäsityksillä tai manipuloinnilla? #


        Siis en minä jaa teidän näkemyksiänne, eri "lajin" ihmisistä, kyllä me kaikki olemme ihan samanlaisia ihmisiä omine vammoinemme, silti kovasti itsekukin pahuuteen taipuvaisia. Valitettavasti sukupuolenkorjaus hoitoihin ajautuvat ihmiset ovat paremminkin meidän aikamme uskomushoidon uhreja.

        ”Valitettavasti sukupuolenkorjaus hoitoihin ajautuvat ihmiset ovat paremminkin meidän aikamme uskomushoidon uhreja. ”

        Eikö kannata ensin tutustua historiaan?

        Ei ole mitenkään ”uusi” asia, että sukupuolta halutaan vaihtaa.

        ”Hindulaisessa mytologiassa kuvataan laajasti "kolmannen sukupuolen" edustajia ja varhaisimmat maininnat Intian hijra-sukupuolivähemmistöstä ajoittuvat yli 4000 vuoden päähän.”
        Esha Tiwari: Distortion of “Tritya Prakriti” (Third Nature) By Colonial Ideology in India International Journal of Literature and Art. 2014.

        Kokemusta jo on siitä, ettei näihin auta mikään psykiatrinen hoito.
        ”1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa transsukupuolisuuden uskottiin olevan psykoosin kaltainen psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden aiheuttama mielenterveyden häiriö ja sukupuoliristiriitaa yritettiin hoitaa psykoterapialla.”

        Kun alettiin kokeilla hormonilääkitystä, niin tulokset olivat parempia
        ”…Hormonilääkitysten kehittymisen myötä Harry Benjamin kyseenalaisti sukupuoliristiriidan psykiatrisen hoidon tehokkuuden ja aloitti ensimmäisten joukossa transsukupuolisten diagnosoimisen ja hormonihoitojen määräämisen.”
        Genny Beemyn: Transgender History in the United States umass.edu. 2014

        Ensimmäiset leikkaukset tehtiin 40 luvulla, koska kirurgian kehittymien mahdollisti sen.

        ”Michael Dillon syntyi Laurana aatelisperheeseen ja aloitti mieheksi muuntautumisen opiskellessaan Oxfordin yliopistossa. Testosteronihoito ei hänelle riittänyt, vaan itsepintainen Dillon sai suostuteltua sodan runtelemia miehiä korjanneen plastiikkakirurgin Sir Harold Gilliesin rakentamaan itselleen peniksen vaginan paikalle.”

        ”Samaan aikaan kilpa-ajaja, hävittäjälentäjä ja kahden tyttären isä Bob Cowell havaitsi olevansa oikeasti nainen, jätti perheensä ja aloitti uuden elämän Roberta Cowellina.”
        MN ”Ensimmäiset sukupuolenkorjausleikkaukset tehtiin 1940-luvulla. Millaiseksi muodostui ensimmäisten potilaiden elämä, ja miten yhteiskunta heihin suhtautui? ”

        Toki aina joukossa voi olla yksilöitä, jotka tekevät ehkä liian nopeasti johtopäätöksiä omasta tilanteestaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että moni on myös oikeasti saanut paljon apua.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Valitettavasti sukupuolenkorjaus hoitoihin ajautuvat ihmiset ovat paremminkin meidän aikamme uskomushoidon uhreja. ”

        Eikö kannata ensin tutustua historiaan?

        Ei ole mitenkään ”uusi” asia, että sukupuolta halutaan vaihtaa.

        ”Hindulaisessa mytologiassa kuvataan laajasti "kolmannen sukupuolen" edustajia ja varhaisimmat maininnat Intian hijra-sukupuolivähemmistöstä ajoittuvat yli 4000 vuoden päähän.”
        Esha Tiwari: Distortion of “Tritya Prakriti” (Third Nature) By Colonial Ideology in India International Journal of Literature and Art. 2014.

        Kokemusta jo on siitä, ettei näihin auta mikään psykiatrinen hoito.
        ”1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa transsukupuolisuuden uskottiin olevan psykoosin kaltainen psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden aiheuttama mielenterveyden häiriö ja sukupuoliristiriitaa yritettiin hoitaa psykoterapialla.”

        Kun alettiin kokeilla hormonilääkitystä, niin tulokset olivat parempia
        ”…Hormonilääkitysten kehittymisen myötä Harry Benjamin kyseenalaisti sukupuoliristiriidan psykiatrisen hoidon tehokkuuden ja aloitti ensimmäisten joukossa transsukupuolisten diagnosoimisen ja hormonihoitojen määräämisen.”
        Genny Beemyn: Transgender History in the United States umass.edu. 2014

        Ensimmäiset leikkaukset tehtiin 40 luvulla, koska kirurgian kehittymien mahdollisti sen.

        ”Michael Dillon syntyi Laurana aatelisperheeseen ja aloitti mieheksi muuntautumisen opiskellessaan Oxfordin yliopistossa. Testosteronihoito ei hänelle riittänyt, vaan itsepintainen Dillon sai suostuteltua sodan runtelemia miehiä korjanneen plastiikkakirurgin Sir Harold Gilliesin rakentamaan itselleen peniksen vaginan paikalle.”

        ”Samaan aikaan kilpa-ajaja, hävittäjälentäjä ja kahden tyttären isä Bob Cowell havaitsi olevansa oikeasti nainen, jätti perheensä ja aloitti uuden elämän Roberta Cowellina.”
        MN ”Ensimmäiset sukupuolenkorjausleikkaukset tehtiin 1940-luvulla. Millaiseksi muodostui ensimmäisten potilaiden elämä, ja miten yhteiskunta heihin suhtautui? ”

        Toki aina joukossa voi olla yksilöitä, jotka tekevät ehkä liian nopeasti johtopäätöksiä omasta tilanteestaan, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että moni on myös oikeasti saanut paljon apua.

        # moni on myös oikeasti saanut paljon apua. #


        Niin kuin nämäkin

        Reiki-hoito
        "Reiki-hoidosta olen saanut apua ainakin unettomuuteen ja stressiin. Hoidon aikana olotila oli tosi rentoutunut. Jossain vaiheessa hoitoa "nukahdin" tai olin jossain horrostilassa. Hoidon jälkeen olo oli seesteinen ja rauhallinen." Tuula 56 v

        Reiki-hoito
        "Reikistä sain apua yövalvomisiin. Saatoin valvoa parikin tuntia yössä ja pyöriä sängyssä unta odotellen. Reikihoidon jälkeen heräilen vielä öisin, mutta nukahdan heti uudelleen. Reikihoidosta nyt kulunut viikko. Hoidon aikana oli rentoutunut olo ja tunsin, miten lämpö levisi sormiin ja varpaisiin asti. Käsivarressa, jossa ollut jo pidempään rasituskipua, tuntui nipistelyä ja lämpö vaikutti voimakkaammin." Anneli 56 v.

        https://www.hyvinvointiajailoa.com/hoitokokemuksia


      • ArtoTTT kirjoitti:

        # moni on myös oikeasti saanut paljon apua. #


        Niin kuin nämäkin

        Reiki-hoito
        "Reiki-hoidosta olen saanut apua ainakin unettomuuteen ja stressiin. Hoidon aikana olotila oli tosi rentoutunut. Jossain vaiheessa hoitoa "nukahdin" tai olin jossain horrostilassa. Hoidon jälkeen olo oli seesteinen ja rauhallinen." Tuula 56 v

        Reiki-hoito
        "Reikistä sain apua yövalvomisiin. Saatoin valvoa parikin tuntia yössä ja pyöriä sängyssä unta odotellen. Reikihoidon jälkeen heräilen vielä öisin, mutta nukahdan heti uudelleen. Reikihoidosta nyt kulunut viikko. Hoidon aikana oli rentoutunut olo ja tunsin, miten lämpö levisi sormiin ja varpaisiin asti. Käsivarressa, jossa ollut jo pidempään rasituskipua, tuntui nipistelyä ja lämpö vaikutti voimakkaammin." Anneli 56 v.

        https://www.hyvinvointiajailoa.com/hoitokokemuksia

        ”Niin kuin nämäkin…”

        Juu, tai samaan tämän kanssa voi laittaa ne ihmeparantumiset, joita jotkut uskovat väittävät kokeneensa. Tutkimuksia näistä on sen verran tehty, että niitä voidaan pitää tavallaan ”lumelääkkeinä”.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Niin kuin nämäkin…”

        Juu, tai samaan tämän kanssa voi laittaa ne ihmeparantumiset, joita jotkut uskovat väittävät kokeneensa. Tutkimuksia näistä on sen verran tehty, että niitä voidaan pitää tavallaan ”lumelääkkeinä”.

        Etkö sinä usko Jumalan pystyvän parantamaan?


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      96
      2428
    2. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      360
      1608
    3. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      77
      1557
    4. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      43
      1467
    5. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      64
      1135
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      134
      934
    7. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      83
      883
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      148
      859
    9. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      838
    10. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      135
      804
    Aihe