Löytyiskö jeesiä tollolle akalle javan tehtäviin?

Tollo_opiskelija

Heips,

kun ei vaan tajua, niin ei tajua. Voisko joku helppiä edes alkuun tässä? En vaan tajua, miten teen tuon kokemuksen ja soiton...

""Tehtävä

Osa 1 / 2: Muusikko

Ohjelmoi ensin luokka Muusikko. Luokan pitää toimia seuraavasti:

public static void main(String[] args) {
Muusikko matti = new Muusikko("Matti", "Tuuba");
System.out.println(matti);
System.out.println(matti.kokemus());

matti.soita();
System.out.println(matti.kokemus());
System.out.println(matti);

matti.soita();
matti.soita();
matti.soita();
matti.soita();
System.out.println(matti);
}

Tulostuu:

Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 0
0
1
Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 1
Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 5


Luokalle pitää siis tehdä nimen ja soittimen asettavan konstruktorin
lisäksi yllä esiintyneet metodit. Kokemus tulee esittää
kokonaislukuna. "

Tämmöstä räpistelin, mutta ihan metsäänhän se menee.


public class Muusikko {

private String nimi;
private String soitin;
private int kokemus;




public Muusikko(String nimi, String soitin) {
this.nimi = nimi;
this.soitin = soitin;
this.kokemus = 0;
}



public int soita() {
int i = 0;
i ;
return i;

}

public void Kokemus() {
this.kokemus ;
}
}


Anyone?

8

3052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus karttuu soittaessa.
      Tuo sinun soita()-metodisi luo nyt lokaalin muuttujan i ja kasvattaa sen aina ykköseen. Sinun täytyy kasvattaa this.kokemus:ta siellä (eikä tarvitse palauttaa mitään).
      Metodin kokemus() pitää palauttaa kokemus, eikä kasvattaa sitä.

      Luo lisäksi toString() -metodi, joka palauttaa halutun stringin "Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 1", jossa tietenkin oikeat muuttujat (nimi, soitin, kokemus) on laitettu oikeille paikoilleen.

      • Tollo_opiskelija

        Kiitos tuhannesti! Onnistui! :)

        Yritän saada tehtävän toisen osan pähkäiltyä, mutta ehkä joudun huhuilemaan siihenkin lopulta apuja...


    • Tollo_opiskelija

      Ei nyt kertakaikkiaan leikkaa vaikka mitä yritän kokeilla muiden samankaltaisten tehtävien vastauksista. Jos vielä löytäis jeesiä tähän...

      Eli toinen osa tehtävää

      " Osa 2 / 2:

      Ohjelmoi luokka Orkesteri. Orkesteriolio voi sisältää mielivaltaisen
      määrän Muusikko-olioita. Seuraava esimerkki näyttää Orkesteriluokalle
      ohjelmoitavan toiminnallisuuden.

      public static void main(String[] args) {
      Muusikko matti = new Muusikko("Matti", "Tuuba");
      Muusikko teppo = new Muusikko("Teppo", "Banjo");

      Orkesteri orkesteri = new Orkesteri();
      orkesteri.lisaaMuusikko(matti);
      orkesteri.lisaaMuusikko(teppo);

      System.out.println(orkesteri);

      orkesteri.soita();

      System.out.println();
      System.out.println(orkesteri);

      matti.soita();

      System.out.println();
      System.out.println(orkesteri);

      Muusikko madonna = new Muusikko("Madonna", "Piano");
      orkesteri.lisaaMuusikko(madonna);
      orkesteri.soita();

      System.out.println();
      System.out.println(orkesteri);
      }

      Tulostuu:

      Orkesteri (soittokertoja 0, jäsenten kokemuksen keskiarvo: 0.0)
      Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 0
      Teppo, soitin: Banjo. Kokemus: 0

      Orkesteri (soittokertoja 1, jäsenten kokemuksen keskiarvo: 1.0)
      Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 1
      Teppo, soitin: Banjo. Kokemus: 1

      Orkesteri (soittokertoja 1, jäsenten kokemuksen keskiarvo: 1.5)
      Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 2
      Teppo, soitin: Banjo. Kokemus: 1

      Orkesteri (soittokertoja 2, jäsenten kokemuksen keskiarvo: 2.0)
      Matti, soitin: Tuuba. Kokemus: 3
      Teppo, soitin: Banjo. Kokemus: 2
      Madonna, soitin: Piano. Kokemus: 1 "

      Yritin kaikennäköistä, mutta mikään ei onnistu. Enkä oikein hiffaa, että pitääkö tuo lista sotkea tähän vai mitä. Herjaa add-kohtaa, vaikka miten sitä muuttelisin.

      Tässä koodin räpellystä:

      import java.util.ArrayList;

      public class Orkesteri {

      private ArrayList<Orkesteri> orkesteri;


      public Orkesteri() {

      this.orkesteri = new ArrayList<>();

      }

      public void lisaaMuusikko(Muusikko muusikko) {
      this.orkesteri.add(muusikko);
      }

      }

      Toinen lisäysyritys meni näin:

      public void lisaaMuusikko(String nimi, String soitin) {
      this.orkesteri.add(new Muusikko(nimi, soitin));

      • Käytä orkesteri:n templettinä (tai miksi tuota nyt kutsuttiin) <Muusikko>, koska niitähän se sisältää.

        Tarvitset orkesterille toString() -metodin (katso mitä kaikkea siihen tarvitsee, orkesterin tiedot tieto kaikista muusikoista (käy ne loopilla läpi ja lisää palautettavaan stringiin), tuota kokemuksen keskiarvoa varten kannattaa ehkä tehdä oma privaatti metodinsa, jolla sen saa).

        Orkestin soita() -metodissa jokaisen muusikon pitäisi soittaa (vinkki: for-loop). Lisäksi tarvitset oman soittokerta-muuttujan Orkesteri-luokkaan, jota sitten tässä metodissa kasvatat. (Muusikon kokemushan on yhtä suuri kuin hänen soittokertansa, mutta orkesterilla on myös oma soittokerta-laskurinsa, vaikka se voi soittaa eri kokoonpanoilla, niin se on aina se tietty yksi orkesteri-objekti.)


      • Samansuuntainenratkaisu

        Tässä ratkaisu Pascal ohjelmointikielellä :

        program alkeisorkesteri;
        {$mode objfpc}{$H }
        uses
        sysutils, classes;
        type

        { muusikko }

        muusikko = class
        private
        nimi,soitin:string;
        kokemusta:integer;
        public
        constructor Create(a_name, a_instrument:string);
        procedure soita;
        function kokemus:integer;
        function toString:string;
        destructor Destroy; override;
        end;

        { muusikko }

        constructor muusikko.Create(a_name, a_instrument: string);
        begin
        nimi := a_name;
        soitin := a_instrument;
        kokemusta := 0;
        end;

        procedure muusikko.soita;
        begin
        inc(kokemusta);
        end;

        function muusikko.kokemus: integer;
        begin
        result := kokemusta;
        end;

        function muusikko.toString: string;
        var
        s :string;
        begin
        s := IntToStr(kokemusta);
        result := nimi ', soitin: ' soitin '. Kokemus: ' s;
        end;

        destructor muusikko.Destroy;
        begin
        inherited Destroy;
        end;

        type

        { orkesteri }

        Torkesteri = class
        private
        muusikot : TList;
        soittoja:integer;
        public
        constructor Create;
        procedure lisaaMuusikko(a_muusikko:muusikko);
        procedure soita;
        function toString:string;
        destructor Destroy; override;
        end;

        { Torkesteri }

        constructor Torkesteri.Create;
        begin
        muusikot:=TList.Create;
        soittoja := 0;
        end;

        procedure Torkesteri.lisaaMuusikko(a_muusikko: muusikko);
        begin
        muusikot.Add(a_muusikko);
        end;

        procedure Torkesteri.soita;
        var
        i:integer;
        begin
        inc(soittoja);
        for i:= 0 to muusikot.Count-1 do
        begin
        muusikko(muusikot[i]).soita;
        end;
        end;

        function Torkesteri.toString: string;
        var
        s1, s2:string;
        i,kertoja:integer;
        begin
        kertoja:=0;
        s2:='';
        s1 :='Orkesteri(soittokertoja ' IntToStr(soittoja) ', jäsenten kokemusten keskiarvo: ';
        for i:= 0 to muusikot.Count-1 do
        begin
        s2 :=s2 muusikko(muusikot[i]).toString LineEnding;
        kertoja := kertoja muusikko(muusikot[i]).kokemus;
        end;
        s1 := s1 floatToStr(kertoja / muusikot.Count) ')';
        result := S1 LineEnding S2;
        end;

        destructor Torkesteri.Destroy;
        begin
        muusikot.Free;
        inherited Destroy;
        end;

        var
        matti,teppo,madonna : muusikko;
        orkesteri:Torkesteri;

        begin // pääohjelma alkaa
        matti := muusikko.Create('Matti','Tuuba');
        teppo := muusikko.Create('Teppo','Banjo');
        orkesteri:=Torkesteri.Create;
        orkesteri.lisaaMuusikko(matti);
        orkesteri.lisaaMuusikko(teppo);
        writeln( orkesteri.toString );
        orkesteri.soita;
        writeln( orkesteri.toString );
        matti.soita;
        writeln( orkesteri.toString );
        madonna := muusikko.Create('Madonna', 'Piano');
        orkesteri.lisaaMuusikko(madonna);
        orkesteri.soita;
        writeln( orkesteri.toString );
        writeln('paina jotain näppäintä' );
        orkesteri.free;
        madonna.free;
        teppo.free;
        matti.free;
        readln;
        end.


    • Anonyymi

      Olet väärällä alalla, ainakin jos koodaamista ajattelit. Nämä perusjutut tulee osata jo amkin / yliopiston alussa, jos meinaa työllistyä. Et koskaan tule pärjäämään tuolla osaamistasolla, koska muilla saattaa olla kymmenien vuosien etumatka harrastustaustan takia.

      • Anonyymi

        Olen nähnyt MIT:n purkkakoodia ja täytyy todeta että joskus asioita ymmärtämättömien aloittelijoiden lähestymistapa ongelmiin on vaan parempi. Esimerkkinä Torvalds vs Tanenbaum.

        Myös yliopistoissa varsinkin tietojenkäsittelytieteessä opetetaan usein hutiloiden ja "väärin".
        Esimerkiksi tämän aloituksen tapaus on malliesimerkki siitä miten ohjelmointia ei tule opettaa.

        Javassa luokka eli class on aina ohjelma. Jar paketissa voi olla vaikka tuhat luokkaa mutta JRE alkaa suorittaa ohjelmaa siitä luokasta jossa on public static void main. Nämä nettikurssilaiset eivät ensinnäkään tiedä mikä on JRE ja miksi se on olemassa. Luokka eli class on melko vaikea asia hahmottaa ja siten ymmärtää ellei osaa ohjelmoida C kielellä ja ymmärrä täysin mitä tarkoittaa struct. Luokat ja olio-ohjelmointi lähti leviämään maailmalle C kielen myötä, joka on C kielen laajennos ja nimenomaan structin laajennos. Javan syntaksi on lähes sama kuin C kielen ja luokat perustuvat C luokkiin, jotka siis perustuvat C kielen structiin. Minä en usko että Javan tai C käsitettä "luokka" voi kunnolla ymmärtää ellei ensin ymmärrä C kielen käsitettä "struct".

        Ohjelmointi pitää aloittaa C kielestä koska vain sen avulla on mahdollista ymmärtää datatyypit, I/O, muisti, järjestelmäkutsut ja kirjastot. Kun C kielellä kirjoitetaan se ensimmäinen Hello world niin siinä linkitetään mukaan stdio.h jossa printf on määritelty. Jos käy lukaisemassa stdio.h niin se määritys on jotakuin
        int printf(const char *, ...);
        ja tuolla voi korvata stdio.h linkittämisen vaikkapa opetusmielessä.
        Silloin moni miettii ja kysyy että missä tuo printf funktio on kirjoitettuna että voi katsoa miten se toimii. Silloin paljastetaan että se löytyy libc järjestelmäkirjastosta konekielisenä, josta käyttöjärjestelmä sitä kutsuu kun siinä Hello world ohjelmassa tulee sen aika.
        Linux-ympäristössä glibc kirjasto toteuttaa Linux-ytimen järjestelmäkutsut.
        Kun me käännämme sen hello.c lähdekoodin binääriksi ja suoritamme sen, sieltä löytyy konekielinen järjestelmä kutsu. Assemblyssä se näkyy koodina "call puts" ja tämä on viesti käyttöjärjestelmälle että nyt tarvitaan libc avuksi että saadaan tekstiä tulostettua. Se meidän hello.c koodi ei tee muuta kuin pitää sisällään merkkijonon ja lähettää käyttöjärjestelmälle kutsun että nyt pitäisi tämä tulostaa standard outputiin.

        Kaikkeen tähän liittyy olennaisesti datatyypit char, int, short, long, double jne. Jos ei niitä ymmärrä niin ei ymmärrä struct tyyppiäkään, joka on yleensä kokoelma vähän kaikkea. C kielessä yksinkertainen esimerkki on piste koodrinaatistolla.
        struct piste {
        int x;
        int y;
        };
        joihin voi sitten tallentaa dataa
        piste.x = 5;
        piste.y = 7;
        ja niin edelleen. Muuttuja "piste" pitää nyt sisällään kaksi int arvoa mutta ei ole näiden kahden summa eikä tulo. Ei ole mikään yksinkertainen asia varsinkaan jos ei ymmärrä datatyypeistä mitään.

        Näillä yliopistojen nettikursseilla opetetaan ihan vaan perus I/O ja sitten mennäänkin jo structin kaltaisiin datatyyppeihin ja luokkiin, joita pitää sitten osata muutaman esimerkin avulla käsitellä kokonaisvaltaisesti. Se on vähän kuten opettaisi vaihtamaan moottoriin sytytystulpat ja öljyt, sitten mennääkin jo laakerien, männänrenkaiden ja venttiilien vaihtoon. No okei sopiihan se myös aloittelijalle jos kädestä kiinni pidetään, tiettyyn pisteeseen asti.

        Mutta jos haluaa oppia ohjelmoimaan niin on opeteltava ensin proseduaalinen ohjelmointikieli kuten C, datatyypit, Ihan/Oikea I/O, muisti, tietueet ja kaikki se lysti ennen kun voi itsevarmasti siirtyä luokkiin. Javasta toisaalta puuttuu metodien ja operaattorien overloading ja pointerit eli kaipa se suositeltava järjestys olisi C sitten Java sitten vasta C . Muuten tulee nopeasti seinät vastaan. C kielen opetteluunkin saattaa muutama kuukausi vierähtää, eli kyllä jos ihan nollasta aloittaa niin Javan ymmärtäminen on parin vuoden prosessi, ainakin jos otetaan käyttöliittymät kuten JavaFX ja Swing mukaan. Nämä pitäisi sitten vielä osata integroida websivustolle.


    • Anonyymi

      Jos aikoo työllistyä alalle, niin suosittelen opettelemaan Cobolin. Suurin osa sen taitajista on jo eläkeukkoja. Merkittävä osa järjestelmistä pyörii edelleen Cobolilla kirjoitettujen softien varassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      7768
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5788
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2903
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1610
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      330
      1323
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1172
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe