Maallistumisen mittalukuja

Lukuje.huom

Maallistumiskehitystä ilmentävät erilaiset mielipidetiedustelut ja muut indikaattorit, mittaluvut. Niiden muodostama kokonaiskuva on varsin selvä.

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukuje.huom

      Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien osuus on neljässä vuodessa noussut hieman yli neljä prosenttiyksikköä ja on nyt 27,4 prosenttia. Ev.-lut. kirkkoon kuuluu alle 70 prosenttia.

      Muodolliset jäsenyydet eivät kerro kaikkea! Vuonna 2016 tehdyn kyselytutkimuksen mukaan 55,5 % väestöstä pitää itseään ”ei-uskonnollisena”, kun ”uskonnollisena” itseään pitää 38,5 % ja ”vahvasti uskonnollisena” 6 %. (Anja Terkamo-Moisio 2016. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2198-7/urn_isbn_978-952-61-2198-7.pdf.)

      Nuorisobarometrin (2018, s. 93) kyselyn mukaan 57 % pitää itseään ”ei-uskonnollisena” ja 27 % ”uskonnollisena”, ja lisäksi 21 % asemoi itsensä niiden väliin. Kahdeksassa vuodessa ei-uskonnollisten osuus on kasvanut noin 20 prosenttiyksikköä.

      Kansainvälisen Pewreserach-tutkimuskeskuksen mukaan (2018) Suomen uskonnollisuuden aste on 25. sijalla 34 maasta Euroopassa; 13% aikuisista on vahvasti uskonnollisia (“highly religious”) ja 10% (27/34) sanoo uskonnon olevan hyvin tärkeää elämässään. http://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/12/05/how-do-european-countries-differ-in-religious-commitment/

      Kansainvälisessä ISSP (International Social Survey Programme) -kyselyssä (2018) teemana oli uskonto ja uskonnollisuuden muutokset. Suomessa kyselyn mukaan 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä oli eniten vastaajia, jotka ilmoittivat jumalauskonsa muuttuneen suuntaan tai toiseen. Tämän ikäryhmän naisista 29 prosenttia ja miehistä 22 prosenttia ilmoitti luopuneensa jumalauskosta, kun molempien sukupuolien edustajista 8 prosenttia ilmoitti alkaneensa uskoa Jumalaan.

      Tuoreen suomalaisen tutkimuksen mukaan uskonnollisuuden merkitys identiteetille jakaantuu seuraavasti: erittäin tärkeä 12 %, jokseenkin tärkeä 21%, ei kovin tärkeä 31 % ja ei lainkaan tärkeä 34 %. (Suomalaiset identiteeteiltään yllättävän samanlaisia, s. 11 ja 21. e2 2018. http://e2.fi/article/104.)

      Suomen kulttuurirahasto ja e2 Tutkimuskeskus kysyivät myös, mikä on suomalaisille ”pyhää” (http://e2.fi/publication/68). Pyhiksi asioiksi yli 2/3 valitsi rakkauden ja läheiset ihmissuhteet. Yli 50 %:n kannatuksen saivat rauha, koti, turvallisuus ja ihmisarvo. Luontoa piti pyhänä 48 %. Sen sijaan vain 15 % piti pyhänä uskontoa ja kirkkoa.

      Suomalaisen yhteiskunnan luottamusrankingissa kirkko on sijalla 19/25. Se tosin päivitti puolueet (25/25)., vaikka puolueilla – samoin kuin yhä myös kirkolla – on suuri rooli julkisen vallan käytössä ja yhteiskunnassa.

      Myös kirkon tutkimuskeskuksen Gallup Ecclesiastica -kyselyn (2015) mukaan kristinuskon opettamaan Jumalaan uskoo vain kolmannes sekä Jeesuksen sovitustyöhön ja kuolleista nousemiseen vajaa neljännes kaikista suomalaisista, nuorista vielä vähemmän.

      Kirkollisvaalien äänestysprosentti oli 14,4 % (alle 18-vuotiasta 8,4 %). Se tarkoittaa, että 10 % kaikista äänestysikäisistä suomalaisista äänesti. Kyseessä ei ole kuitenkaan yhtenäinen vaikuttajaryhmä, sillä kirkollisvaaleissa äänestäneet ja tehtäviin valitut ovat monista asioista varsin erimielisiä.

      • Tietoon

        Hallitusneuvottelijoille uskonvahvostukseksi.


      • Anonyymi

        "Nuorisobarometrin (2018, s. 93) kyselyn mukaan 57 % pitää itseään ”ei-uskonnollisena” ja 27 % ”uskonnollisena”, ja lisäksi 21 % asemoi itsensä niiden väliin. Kahdeksassa vuodessa ei-uskonnollisten osuus on kasvanut noin 20 prosenttiyksikköä."

        Kuten sasmaan aikaan kasvanut huostaanotettujen ja sijoitettujen lasten määrä. Ennen 1960-luvun "vapautumista" nuorten itsensäviiltely ja syömishäiriöt olivat lähes tuntemattomia ja on turha väittää, että niitä ei olisi osattu diagnosoida, jos niitä olisi esiintynyt.

        Kaikella on hyvällä hintansa. En tosin tiedä juuri mitään hyvää pohjoismaisten kristillisten yhteiskuntien maallistumisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuorisobarometrin (2018, s. 93) kyselyn mukaan 57 % pitää itseään ”ei-uskonnollisena” ja 27 % ”uskonnollisena”, ja lisäksi 21 % asemoi itsensä niiden väliin. Kahdeksassa vuodessa ei-uskonnollisten osuus on kasvanut noin 20 prosenttiyksikköä."

        Kuten sasmaan aikaan kasvanut huostaanotettujen ja sijoitettujen lasten määrä. Ennen 1960-luvun "vapautumista" nuorten itsensäviiltely ja syömishäiriöt olivat lähes tuntemattomia ja on turha väittää, että niitä ei olisi osattu diagnosoida, jos niitä olisi esiintynyt.

        Kaikella on hyvällä hintansa. En tosin tiedä juuri mitään hyvää pohjoismaisten kristillisten yhteiskuntien maallistumisessa.

        Jos ulkona sataa ja minulla on vatsa kipeä, niin siitä ei seuraa, että vatsani on kipeä koska sataa, eikä että sataa koska vatsani on kipeä.


      • Anonyymi

        Hyvä koonti, Luulisi vähemmästäkin huomaavan, mitä kello on löymässä.


    • Sanonp.jopa

      Lait laahaavat perässä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onhan tämä melko ahdistavaa. Terv. Antivapari

    • Anonyymi

      Tästä aiheesta on myös päivitetty koostejuttu uudessa Vapaa Ajattelija -lehdessä 2/2019. Kannattaa tsekata.

    • Anonyymi

      Anja Terkamo-Moision väitöskirjassa 2016 ei ollut normaali survey, vaan kohdennettu kysely eutanasia-asiaan liittyen,

      • Anonyymi

        Vastaajat olivat hakeutuneet vastaamaan autanasia-asiaan, ja sitten heillä taustakysymyksissä oli kysymys uskonnollisuudessta.


    • Onko ketjusta kadonnut viestini, vai oliko se toinen ketju? Kirjoitin, että tästä saisi yhden baari-illan aiheen, jonkinlainen numerofiilien kokoontuminen.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikä tuo rippikoululaisten mielipiteiden kalastell on? Jotain uskonnolista pervoilua?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuo rippikoululaisten mielipiteiden kalastell on? Jotain uskonnolista pervoilua?

        Älkää nyt oikeasti matkiko.

        "Kalastelu" on ihan oikeassa käytössä oleva termi, eikä se liity tähän (eikä eroakirkosta.fi-palveluun) mitenkään.


    • Anonyymi

      Tykkään enten siitä "mikä suomalaisille on pyhää" -kyselystä. Tieteen lukema oli vähän alhainen, mutta eihän tieteen tarvitsekaan olla eikä pidä olla "pyhää". Sitä voi arvostaa ihan muuten. Niin kuin suomalaiset arvostavatkin.

    • Anonyymi

      Karteprosentti laskee. Kirkon tilaston mukaan viime vuonna kastettiin enää 28 352 lasta. Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan syntyneitä oli 45 597. Näillä luvuilla kasteprosentti olisi 62,18, mutta koska Tilastokeskuksen ennakkotieto poikkeaa aina vähän lopullisesta luvusta, kasteprosentti on vielä tätäkin matalampi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Yhtäältä mjuodolliset llukemat, jäsenyydt, toisaalta ajatukset kyselyiden mukaan. Rippikoululaiskysely ollut mielenkiintoinen.

      • Anonyymi

        Niin, rippikoululaisista 35 % uskoi Jumalaan ja 32 % Jeesuksen ylösnousemukseen. Siinä sitä on pohtimista niin sinne kuin tännekin. Miksi eivät eroa kirkosta?


    • Anonyymi

      Kaikki kertoo, että oikeaan suuntaan mennään Suomessa, pääpiirteissään, mutta maailmalla on vaarallisia kehityspiirteitä. Maahanmuttajat suomesa mukaan maallistumiskehitykseen,.

    • Anonyymi

      Uusimmat lukemat lasten kastamisesta kirkon vauvajäseniksi kertovat että kasteosuus on laskenut jopa alle 60 prosentin.

      • Anonyymi

        Eikö kirkko ole vieläkään julkaissut viime vuoden 2019 kasteosuutta? Mikä maksaa?


      • Anonyymi

        Kirkko koittaa hoputtaa vanhempia liittämään lapsen kirkkoon alle 1-vuotiaanva, vaikka varsinainen kasteaika olisikin mennyt ohi.


    • Anonyymi

      Yhä useamåpi nuori jättää rippikoulun väliiin. Sukulaiset ja perhetutu anavat slti hyviä lahjoja, ripittömiö lahjoja. Kotimaan matkailua päälle pappan ja mamman kanssa.

      • Anonyymi

        Kesällä on hyvä tilaisuus muistaa rippikoulun ohittavaa nuorta. Voi liittää opiskeluun tai synttäreihin tai nimipäiviin tai muutena vain... Mutta sen takia ekstraa.


    • Anonyymi

      Hautauksissa siunasuten oosuus pysyttelee aika korkeana, koska osa uskonnottomien vainajien omaisista päätyy kappelin käyttömahdollisuuden vuoksi papin siunaukseen "lyhyemmän kaavan mukaan".

    • Anonyymi

      Tilanreen päätyminen poliittisiksi johtopäätöksiksi ei näytä tapahtuvan itsekseen. Tarvitaan toimivaa etujärjestöä, vaiakuttajaa.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kirkko kyseli vuoden 2019 rippikoululaisten uskoa(kin) Jumalaan ja Jeesukseen. Onhan samanlainen kysely tehty tänä vuonna??

    • Anonyymi

      Tähän muuten pitäisi päivittää KIrkon tutkimuskeskuksen uusimman GE-kyselyn vastausjakaumia. Kehitys on kehittynyt yhä sekulaarimpaan suuntaan.

    • Anonyymi

      Tulkitsen näitä lukemia niin, että ne aiheuttavat huolestumista, jopa ahdistumista uskonnollisissa ihmisissä tai joissakin heistä. toiset tietenkin katsovat että se on korkeampien voimien tahto.

    • Anonyymi

      Kristinuskon opinkappaleisiin uskominen väheni selvästi vuosien 3015 ja 2019 välillä. Eroja ikäluokkien välillä.

    • Anonyymi

      Kastelukujen merkitys ja painoarvo on noussut. Lasten kirkosta erottaminen ei ole juuri noussut. ET vielä vajaakäytössä.

    • Anonyymi

      Vuoden 2020 joulukuun lopun lukemat. KUNNITTAIN.

    • Anonyymi

      Pohjoismaiset vertailut olisivat tervetulleita: kaste, vihkominen jne.

    • Anonyymi

      Olennaisinta tässä on kehityksen suunta, joka on ilmeinen ja jatkuva. Myös Kirkon tutkimuskeskuksen lukemissa,

    • Anonyymi

      Sekulaaristuminen, maallistuminen on selvä kehitystrendi.

    • Anonyymi

      Koko maa alle 2/3 ja Helsinki alle 1/2. Revitään siitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe