Varhennettu osa-aika eläke

61-vuotias

Onko kellään kokemusta tai tietoa varhennetusta osa-aika eläkkeestä. Siitä jota voi nostaa 25-50 % täytettyään 61 vuotta. Mietin sen kannattavuutta pitemmän päälle, mutta en tunne ketään joka olisi sitä nostanut.

9

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellooo100

      ei ole kokemusta voit pyytä laskelman omasta vakuutusyhtiöstä.se lähinnä säikäyttää sitten 64vuotiaana puolikkaasta tai 4 osasta eläkkeestäsi on lohkastu pala pois en muista kaavaa mutta netistä olen ottanut kaikesta selvän.ja otan itse kunhan se on ajankohtaista.

      • 61-vuotias

        Kysyin asiaa vakuutus-yhtiöstä. Jos nostan 50% tarkoittaa n. 707 € /kk kunnes jään eläkkeelle. Sitten eläkkeeni on n.90 € / kk pienempi loppuun asti. N. 10 vuodessa olen " syönyt" tuon etukäteis-eläkkeeni. Näin mä sen lasken. Haluaisin kuulla joltain mikä on se hyöty tässä systeemissä jota en ymmärrä.


    • Fyrkkajätkä

      Hyvä 61-vuotias,

      Et kertonut minkä ikäinen nyt olet ja mikä tulee olemaan alin eläkikäsi. Mutta oletetaan että otat OVE:n 36 kk ennen alinta eläkeikääsi, lisäksi oletetaan että palkkasi on nyt 3.000,-/kk ja tähän mennessä ansaitsemasi eläke on 2.000,-/kk josta nyt otat OVE:na 50%.

      Ansaitsemasi kokonaiseläke tulee siis pienenemään (0,5 x 36 kk x 0,4%/kk) = 7,2% mikä on minusta aika paljon. Jos nyt nostat pelkkää palkkaa, niin veroprosenttisi on n. 25% huomioimatta mitään muita vähennyksiä. Jos sitä vastoin nyt nostat palkkaa ja 50% OVE:a, niin veroprosenttisi nousee ja tulee olemaan n. 35% ilman mitään muita vähennyksiä. Aikamoinen lisä tämäkin pelkkiin veroihin.

      Jos mietit mitä ottamastasi 1000,-/kk OVE:sta jää käteen, niin karkeasti laskettuna ensin siitä vähennetään 14,4% = 144,-/kk ja sitten maksat kokonaisansiostasi (3000,-/kk 2000,-/kk) 10% enemmän veroa eli 500,-/kk. Tämä tarkoittaa että ottamastasi "OVE-tonnistasi" jää sinulle jäljelle vain 356,-/kk. En tiedä mitä mieltä olet, mutta minusta jäljelle jäävä osuus on hyvin pieni.

      Itse en ole ottanut OVE:a ja jos olisin ottanut, niin silloin vain 25% ja korkeintaan vuoden (12 kk) ajalta.

      • Samoilla linjoilla ja oma yli 50% marginaaliveroprosenttini tekee hommasta kannattamattoman.

        OMXH yleisindeksin voitan 5 tai 10 vuoden rullaavalla periodilla, mutta en pysty sijoittamaan eläketuloa niin tuottavasti, että minun sitä kannattaisi ottaa.

        62-vuotiaana työttömäksi jäävänkin kannattanee olla mieluummin työttömänä kuin eläkkeellä pari vuotta, mikäli aikoo elää ohi normaalin eläkeikänsä?


    • voieii

      Jos otat oven SEN HETKISESTÄ ansaitsemastasi eläkkeestä 25 tai 50% lasketaan se 0,4% vähennys asia selvä mutta voit olla myös tämän 36kk aikana töissä tai työtön ja eläkkeesi kertyy ja voi jopa kerryttää sitä enemmän kuin 0,4% vähennys.Verotuksesta voi varmaan kysyä verotoimistosta, kun lyö luvut pöytään en tiedä mut luulisin.Sehän tässä se hyöty mielestäni on saa rahaa .Oletteko 100 varmoja että olette nauttimassa HIEMAN paremmasta eläkkeestä eläkää hyvät ihmiset tätä päivää.
      t kroonisesti sairastunut

    • Harkitse

      Et kerro, minkä ikäinen olet.



      Itse otin 50% ollessani 63,5 vuotias, eli pari kuukautta ennen eläkeikää. Töissä olen edelleen (65 vuotias), joten tuo puolikas on ihan mukava palkanlisä. Verotus ei ole noin rankka, kuin tuossa aiemmin joku kirjoitti. Huomioitava on, että saat eläketulovähennyksen, joten omalta kohdaltani kokonaisvero nousi vajaa 2 prosenttia.

      Jos sen puolikkaan ottaa juuri, kun on täyttänyt 61, niin silloin vähennys lopulliseen eläkkeeseen on melkoisen suuri, mutta eihän kukaan toisaalta tiedä, koska täältä pois lähtee.

    • Anonyymi

      Sinä Harkitse Nautitko ovea vieläkin 65 vuotiaana eikös se lopu automaattisesti kun oma henkilökohtainen eläke tulee ajankohtaiseksi.

      • Anonyymi

        Se jatkuu kunnes jään eläkkeelle.


    • Anonyymi

      niin minäkin halla-aholaiset valtaan ja köyhät kyykkyyn

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe