Nastapöly tappaa Leppävaarassa

Nastasumu

54

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suolaaa

      Helsingissa kadut on suolattu pölyn sitomiseksi ja siten ihmisten terveyden säästämiseksi. Vihjeeksi Espoolle.

    • kitkakake

      Nastat pitäis lailla kieltää, itse suosin kitkarenkaita, joka ei niihin luota, voi lopettaa autoilun.

      • KitkaTurvallisempi

        Viimeiset tilastot osoittavat, että nastarenkaiden käyttäjä joutuu noin 5 kertaisella riskillä kuolemaan johtavaan onnettomuuteen kitkarenkaiden käyttäjiin nähden!

        Syy lienee, että etuvetoisen auton nastaulkoneuma kasvaa vetävissä etupyörissä ja liukkaan kohdan sattuessa perä menee auton sivulta ohi ja kuljettajalla ei ole mitään tehtävissä, koska hänestä tulee matkustaja. Silloin hengen pelastaa ainoastaan hyvä onni.

        Nastarenkaat tulisi aivan heti kieltää hengenvaarallisina etuvetoisissa autoissa ja tutkia niitten vaikutusta yleensäkin turvallisuuden heikentäjinä. Ei ihminenkään kaadu peilikirkkaalla jäällä, vaan hiekoitetulla kadulla liukkaan paikan osuessa kengän koron alle!


      • miunmielestä
        KitkaTurvallisempi kirjoitti:

        Viimeiset tilastot osoittavat, että nastarenkaiden käyttäjä joutuu noin 5 kertaisella riskillä kuolemaan johtavaan onnettomuuteen kitkarenkaiden käyttäjiin nähden!

        Syy lienee, että etuvetoisen auton nastaulkoneuma kasvaa vetävissä etupyörissä ja liukkaan kohdan sattuessa perä menee auton sivulta ohi ja kuljettajalla ei ole mitään tehtävissä, koska hänestä tulee matkustaja. Silloin hengen pelastaa ainoastaan hyvä onni.

        Nastarenkaat tulisi aivan heti kieltää hengenvaarallisina etuvetoisissa autoissa ja tutkia niitten vaikutusta yleensäkin turvallisuuden heikentäjinä. Ei ihminenkään kaadu peilikirkkaalla jäällä, vaan hiekoitetulla kadulla liukkaan paikan osuessa kengän koron alle!

        Kitkoilla ajetaan varovaisemmin kuin nastoilla. Nastat luovat valheellisen turvallisuuden tunteen.


      • Anonyymi
        KitkaTurvallisempi kirjoitti:

        Viimeiset tilastot osoittavat, että nastarenkaiden käyttäjä joutuu noin 5 kertaisella riskillä kuolemaan johtavaan onnettomuuteen kitkarenkaiden käyttäjiin nähden!

        Syy lienee, että etuvetoisen auton nastaulkoneuma kasvaa vetävissä etupyörissä ja liukkaan kohdan sattuessa perä menee auton sivulta ohi ja kuljettajalla ei ole mitään tehtävissä, koska hänestä tulee matkustaja. Silloin hengen pelastaa ainoastaan hyvä onni.

        Nastarenkaat tulisi aivan heti kieltää hengenvaarallisina etuvetoisissa autoissa ja tutkia niitten vaikutusta yleensäkin turvallisuuden heikentäjinä. Ei ihminenkään kaadu peilikirkkaalla jäällä, vaan hiekoitetulla kadulla liukkaan paikan osuessa kengän koron alle!

        Ja sä taas osaat tulkita tilastoja ihan yhtä hyvin kun muutkin puupäät! :/
        Itse kans hekottelin tohon artikkeliin uskovien kommentteja, kun sen ekaa kertaa luin. Kun kaikilla nyt ei vaan tunnu menevän asiat jakeluun!?


        Vinkki: Alotappas ton homman miettimine siltä kantilta, että kuinka monessa autossa on kitkatenkaiden sijaan nastarenkaat!
        Kysy itseltäsi,että onko toi määrä suurempi vai pienempi kuin viisinkertainen.
        Lopulta saatat löytää valon, ja kyetä tekemään tosta oikeankin johtopäätöksen.


    • sydänpomppaakurkkuun

      eikö kuolemia tapahdu suomessa kuin vain Leppävaarassa.. ONKO SIIS LEPPÄ VAARASSA ?

      • ÄärimmäisenVaarallista

        Kyllä nastarenkaiden raastama kvartiskivipöly on vaarallista joka paikassa tällä hetkellä. Se aiheuttaa moninkertaisen ihmiskuolemien määrän verrattuna kaikkiin liikennekuolemiin. Mm. keuhkoauhtauma, keuhkosyöpä, verisuonitaudit, sydänkohtaukset ja monet muut hengenvaaralliset taudit lisääntyvät huomattavasti pölymäärien funktiona. Nokian Renkaat ovat lobanneet poliitikkojamme vuosikymmenet säilyttääkseen erikoisten kovametalipaloilla varustettujen kumirenkaiden markkinajohtajuuden. Kaikissa kehittyneissä maissa nastarenkaiden käytöstä aiheutuviin suuriin ongelmiin on puututtu jo vuosia sitten.


    • hiekanpölyäseon

      Se on yksi sitkeästi ylläpidetty virhekäsitys että nastarenkaat vain aiheuttavat pölyä.
      Pöly syntyy teillä jauhautuvasta hiekasta ja muusta aineksesta, nastat irroittavat esim. asfaltista hyvin vähän kiviainesta.
      Ne jotka ovat ajaneet kesäkuivilla sorateillä tietävät kyllä miten kesärenkaillakin pöly lentää.
      Yleisesti nähty teiden urautuminen johtuu enimmäkseen asfaltin heikosta laadusta ja siitä että ajetaan kaikki täsmälleen samaa jälkeä.
      Kun autoja on paljon kuluu asfaltti lopulta ja siihen on nastoilla epäilemättä vaikutusta.
      Muutoin suurin kevätpölyn aiheuttaja on teillä kuivuva hiekoitushiekka.

      • VamastiNastaRaastaa

        Kehä I- väylää (mm. Leppävaarassa), jossa on läpinäkymätön pöly ei ole hiekoitettu koko talvena lainkaan!!!!!!!! Kyllä sen pölyn aiheuttaa vain ja ainoastaan nastarengas! Samoin kuin ne urat, joista pöly on raastettu.


      • TilastotKertovat

        Miksi joku vieläkin haluaa puollustella nastarenkaan käyttämistä, vaikka sellainen on todettu välillisten sairastumishaittojen ja välittömän kuolemanriskin aiheuttajaksi.


      • jotainunohtuu
        TilastotKertovat kirjoitti:

        Miksi joku vieläkin haluaa puollustella nastarenkaan käyttämistä, vaikka sellainen on todettu välillisten sairastumishaittojen ja välittömän kuolemanriskin aiheuttajaksi.

        Nastoilla nimenomaan estetään välittömiä liikennekuolemia talviliikenteessä.
        Suomen oloissa on edelleen talvella jäätä ja liukkautta joiden vuoksi talvirenkaita ja nastoja niissä tarvitaan.
        Autojen lisääntyessä kuljettajien keskimääräinen ajotaito väistämättä heikkenee joten yllätystilanteissa auton hallinta menetetään ellei taitdot ole huipputasoa.
        Silloin nastat auttavat oudompaakin kuskia ja fysiikan lait koskevat kyllä kaikkia autoilijoita.
        Asioilla on aina puolensa, raivokas nastarengasviha on turhaa hurmosta eli asiaa kannattaa tarkastella kokonaisuutena.


      • HengenvaarallinenNastar_
        jotainunohtuu kirjoitti:

        Nastoilla nimenomaan estetään välittömiä liikennekuolemia talviliikenteessä.
        Suomen oloissa on edelleen talvella jäätä ja liukkautta joiden vuoksi talvirenkaita ja nastoja niissä tarvitaan.
        Autojen lisääntyessä kuljettajien keskimääräinen ajotaito väistämättä heikkenee joten yllätystilanteissa auton hallinta menetetään ellei taitdot ole huipputasoa.
        Silloin nastat auttavat oudompaakin kuskia ja fysiikan lait koskevat kyllä kaikkia autoilijoita.
        Asioilla on aina puolensa, raivokas nastarengasviha on turhaa hurmosta eli asiaa kannattaa tarkastella kokonaisuutena.

        Mutta kun se on aivan päinvastoin: NASTARENKAIDEN KÄYTTÄJÄT JOUTUVAT MONINKERTAISESTI KUOLEMAAN JOHTAVIIN ONNETTOMUUKSIIN. Tämä on tilastoista suoraan kerätty tieto, eikä mikään mutu.
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


      • tutkikaalisää
        HengenvaarallinenNastar_ kirjoitti:

        Mutta kun se on aivan päinvastoin: NASTARENKAIDEN KÄYTTÄJÄT JOUTUVAT MONINKERTAISESTI KUOLEMAAN JOHTAVIIN ONNETTOMUUKSIIN. Tämä on tilastoista suoraan kerätty tieto, eikä mikään mutu.
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Esitetty tutkimus ei osaa selittää miten nastarenkaat vaikuttavat onnettomuuksiin.
        Siinä lasketaan vain lukumääräisiä osuuksia mutta muita muuttujia ei pystytä huomioimaan.
        Ja jutussakin mainitaan niitä useampia.
        Pohjois - eteläsuunnassa keliolosuhteet, ajoneuvojen tekniset ominaisuudet, ajosuoritteet - matka tai kaupunkiajoa yms.
        Väärin tulkittuna kaikki asiat saadaan haitalliseksi, vaikkapa pilkkivarustuksen kanssa liikuvia putoaa jäihin useammin kuin ilman. Se ei kuitenkaan johdu siitä pilkistä.


      • Silmätaukihmiset
        VamastiNastaRaastaa kirjoitti:

        Kehä I- väylää (mm. Leppävaarassa), jossa on läpinäkymätön pöly ei ole hiekoitettu koko talvena lainkaan!!!!!!!! Kyllä sen pölyn aiheuttaa vain ja ainoastaan nastarengas! Samoin kuin ne urat, joista pöly on raastettu.

        Kyllä pöly teillä johtuu suurimmaksi osaksi,hiekotus hiekasta JA autojen alustasta varisevasta
        kurasta! Asvaltista irtoava kiviaines on huomattavasti pienempi riesa.
        Ajatelkaapa kuinka pitkä matka yhdestä auto kuormasta tulee uutta asvalttia;;;;
        Ja kuinka monin kertainen määrä levitetään HIEKOTUKSESSA hiekkaa tielle.
        Autoihin kuraisilta teiltä ja muualta tarttuva hiekka ja savi varisee tielle.
        Huomaa hyvin katselemalla paikoja joita EI ole hiekotettu,silti tien reunolla on hiekkaa-kuraa.


      • 350kgpölyäperauto
        Silmätaukihmiset kirjoitti:

        Kyllä pöly teillä johtuu suurimmaksi osaksi,hiekotus hiekasta JA autojen alustasta varisevasta
        kurasta! Asvaltista irtoava kiviaines on huomattavasti pienempi riesa.
        Ajatelkaapa kuinka pitkä matka yhdestä auto kuormasta tulee uutta asvalttia;;;;
        Ja kuinka monin kertainen määrä levitetään HIEKOTUKSESSA hiekkaa tielle.
        Autoihin kuraisilta teiltä ja muualta tarttuva hiekka ja savi varisee tielle.
        Huomaa hyvin katselemalla paikoja joita EI ole hiekotettu,silti tien reunolla on hiekkaa-kuraa.

        Tutkimusten mukaan nastarenkain varustettu auto kuluttaa n. 3,5 kg tietä pölyksi jokaista ajettua 100 km kohti. Eli jokainen nastarengasauto jauhaa noin 350 kg tietä pölyksi joka talvi.


      • suvikumi
        HengenvaarallinenNastar_ kirjoitti:

        Mutta kun se on aivan päinvastoin: NASTARENKAIDEN KÄYTTÄJÄT JOUTUVAT MONINKERTAISESTI KUOLEMAAN JOHTAVIIN ONNETTOMUUKSIIN. Tämä on tilastoista suoraan kerätty tieto, eikä mikään mutu.
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503

        Kaikki kesällä kuolemaan johtavista onnettomuuksista ajetaan
        kesärenkailla, kesärenkaat kiellettävä.


      • VamastiNastaRaastaa kirjoitti:

        Kehä I- väylää (mm. Leppävaarassa), jossa on läpinäkymätön pöly ei ole hiekoitettu koko talvena lainkaan!!!!!!!! Kyllä sen pölyn aiheuttaa vain ja ainoastaan nastarengas! Samoin kuin ne urat, joista pöly on raastettu.

        Taitaa olla tässä joku alansa huippu kun päättelee ettei pölyä synny muusta kun nastarenkaista, hoh hoijaa


    • Late5

      Ajoin Kehä yhden lännestä itään. Aurinkoa vasten näki sen pölyn hirvittävän määrän. Paha tilanne.

      • Anonyymi

        Joka kevät joka kevät - ja sen näkee, kauaksi.
        Muutin Espoosta maalle puoli vuotta sitten.


    • ei.mitään.järkeä

      Kyllä ihmeen moni autoilija on mukamas lähdössä pääsiäisenä Lappiin, kun niin monissa autoissa on nastat vielä kesäkeleillä alla. Sakkoa pitäisi jo antaa tai kortti pois. Onko laiskuutta vai köyhyyttä? Kela voisi jakaa ostokuponkeja noille köyhille rengasliikkisiin.

    • Suolattava

      Täällä Pirkkalassa sitä nastarenkaiden aiheuttamaa pölyä on Tampereen ohitustiellä kaikkein eniten. Tätä on jatkunut jo monta kuukautta ja joka aamu ja joka ílta töihin mennessä ja palatessa on tosi sankkaa. Suolaa on syytä levitää kiireesti.

    • Kitkanasta

      Nasta juttu. Olen omistanut noin 60 autoa ja kymmenkunta enduroa ja totean että ei nastarenkaat ole välttämättömät talvella yhdessäkään apupyörällisessä kulkuneuvossa. Ainoastaan moottoripyörän etupyörän lipsahtaessa alta pois vesijäällä on onnettomuus välitön, lopuissa tapauksissa ajotaidon jatkuva kehittäminen ja tilannenopeus, sekä turvavälin säilyttäminen riittää mainiosti!

      • mark.trial

        Ensakakuskeja tai vastaavin taidin varustettuja on murto-osa kuljettajista ja niille on kaikki mahdollinen apu tarpeen tiellä pysymiseksi.
        Ja sillä se ratin takana on useimmiten se lopullinen syy miksi käy niinkuin käy, täysin idioottivarmaa ajoneuvoa tai turvallisuuslaitetta ei olekaan.


      • näinsepitiolla
        mark.trial kirjoitti:

        Ensakakuskeja tai vastaavin taidin varustettuja on murto-osa kuljettajista ja niille on kaikki mahdollinen apu tarpeen tiellä pysymiseksi.
        Ja sillä se ratin takana on useimmiten se lopullinen syy miksi käy niinkuin käy, täysin idioottivarmaa ajoneuvoa tai turvallisuuslaitetta ei olekaan.

        Niin, niille muille kuin enskakuskeille on kaikki apu tarpeen.


    • HollolaPölyt
      • heviä

        Onko noissa kuorma-autoissa nastarenkaat?


      • Anonyymi

        Luonto tykkää.


    • Nastarenkaat aiheittavat niin suuria taloudellisia tappioita yhteiskunnalle kitkarenkaisiin nähden, että moni sivistysvaltio on kieltänyt ne kokonaan, eli talvella vauhtia vähemmäksi hieman, kitkoilla pärjää vallan mainiosti. Oppia pitäisi ottaa saksasta,japanista ja monesta muusta maasta.

    • Voi hellanlettas sentään. Minkäs näköistä on se nastapöly, olen monessa pölyisessä paikassa ollut, enkä ole erikseen tavannut moista lajiketta. Näyttää että nastapöly näyttää nyt demonisoivat kaikkia välittämättä siitä mistä pölystä on kyse. Kyllähän se on niin, että tässä persaukisessa maassa tuo ajoratojen jäättömänä / lumettomana pitäminen on surkuhupaista hiekkalaatikkoleikkiä. Lumiaurat on huutokaupattu, ainakin Espoossa, idioottimaista suolan kylvämistä koko kylä täynnä. Ei se suola joka paikkaa pelasta. Ei ole mikään ihme että ajellaan nastiksilla kun lähdetään stadista pois, Ajotaidosta se ei ole enempää kiinni oliko nastat tai kitkat. Kyllä se on asennoitumisjuttu. Kesäkeli kun pitää olla vaikka olisi meetri lunta maassa. Kun jengi opis ajelemaan keliolosuhteiden mukaan niin homma paranisi. Itse ajelen nastoilla vaikka en joka viikko lappiin ole menossakaan. Pitää nastoilla varmistaa että pääsee pois stadin ympäristöstä niin usein kun vaan mahdollista :)

      • Anonyymi

        Kyllä suola auttaa! Helsingissä on puhtaampi ilma kun nastapöly on sidottu pölyämättömäksi suolaamalla kaikki pääkadut. Valtio säästää mm. Leppävaarassa kun kehä ykköstä ja turunväylää ei suolata.


    • UnikkiSuomalainen

      Tie siirtyi autoni kylkiin ja vain nastaurat jäivät. Se ketju menee näin:
      nastarengas > nastaura > urapaikkaus.

    • Anonyymi

      Itsekin ajan vielä nastoilla olen siis syntinen? Mutta mutta viime syksynä ajettiin kuukauden päivät paljaalla asvaltilla taisi olla pari päivää pikkuisen liukasta ja sää tieteilijät pelottelivat talvesta? siis kaikki laittoivat nasta renkaat alle!

    • Anonyymi

      Olisitte vastustaneet metrohanketta.
      Kun ette niin edelleen ajamme autoilla ja moni nekin ketkä ei ajaneet autoilla ajaa nyt koska metro entisestään vaan heikensi joukkoliikennettä.

      Olisiko siis voinut joukkoliikennettä kehittää vähän toisesta näkökulmasta ja toteuttaa oikeasti se mitä on haluttu, vähentää yksityisautoilua ihan oikeasti. Tässä näette sen että raha on tasan ja ainoa millä on merkitystä, metro oli hyvä bisnes ja siksi tehtiin vaikka siinä ollu ns mitään järkeä.

      Edelleen tätä metro kritiikkiä ei kirjoitella juurikaan täällä somessa, miksi ette?
      Siksi kun ette puupäät ymmärrä asioista yleensä yhtään mitään. Katso varpaista vähän pidemmälle niin maailma avartuu..

    • Anonyymi

      Muuta pois sieltä, vaikka maadeudulle. Täällä ei ole nastapölyä, on vain
      pikkasen soratienpölyä, ihan vähän vain, köh.

    • Anonyymi

      Olettaisin Lepän siitepölyä Leppävaaran kuolemantapauksien aiheuttajaksi, koska nämä tapaukset liittyvät aina lepän kukinnan aikaan.

      • Anonyymi

        taikka sitten Lehtien hakaussahköä, ns. Teslakoilia joka grillaa vedessä kaiken. Virta hankaus = LeppäVIrta heh!


    • Anonyymi

      Leppävaarassa on ilma yhtä tappavan huonoa kuin Kiinan suurkaupungeissa. Pääkaupunkiseutu on monessa mielessä asuinkelvotonta seutua, terveyden kannalta.

      • Anonyymi

        puhuvat ruotsia se hapattaa aivot


      • Anonyymi

        Niin, jos joukkoliikennettä olisi kehitetty 10 vuotta sitten niin yksityisautoilua olisi nyt todella paljon vähemmän. Kauankohan tässäkin asiassa taas saa odottaa että löytyy joku aivot omaavia kehittäjiä/tai sitten sellaisia ketkä ole lahjottavissa ja omanedun tavoittelijoita.

        Kehä II, kehä I, Turunväylää ajaa kymmeniätuhansia työmatkalaisia omilla autoillaan töihin etelä-espoosta läntiseen helsinkiin ja muualle ja vantaalle jne. Tätä suuntaa joukkoliikenne ei tue edelleenkään kuin todella huonosti, jos lähdet tuonne joukkoliikenteellä niin matkaan menee aikaa minimissäänkin tunti, siihen päälle kävelyihin menevä aika. Se on ihan liian paljon koska jos joukkoliikenteellä liikkuu niin silloin muutkin asiat pitää hoitaa sen liikenteen avulla kuten kauppareissut, lapset päiväkodista jne. Ei esimerkiksi lasten päivähoito enää edes onnistu välttämättä kun ne kiinni viimeistään yleensä kello 17:00 mennessä eikä siihen yli menemään aikaan saa mitään tukea mistään, se maksaa mitä pidempään lapsi on hoidossa jossain.

        Ei meidän päättäjät osaa kehittää/halua/tai heitä lahjotaan sitten kehittämään asioita jotka tuo miljoonia joillekkin yrityksille ja sitten todennäköisesti päättäjiä istuu näiden hallituksissa kuitaten kivat kokouspalkkiot asian hoitamisesta kunnalla.


    • Anonyymi

      Leppävaarassa myös tukiasemasäteily tappaa ihmisiä ei pelkästään siitepöly.

    • Anonyymi

      Jos ei kestä liikenteestä aiheutuvia haittoja niin miks pitää autolla ajella kun metrot ja linja-autot, junat kulkee. Turhaa joka vuotis itkemistä ja valitusta. aina voi muuttaa pois jos ei kestä.
      Raskasliikenne pölyttää kesät ja talvet ja siihen muut ilmasaasteet. se on vain kestettävä.
      Turhaa autoliikennettä pitää rajoittaa tietulleilla niillä alueilla missä on monipuolinen joukkoliikenne.

    • Anonyymi

      se on silviisii että jos kaikilla olisivat kitkarenkaat autoissaan pölyä olisi todella vähän. Kitkarenkaat eivät jyrsi asvalttia. Nastat repivät karkaistuilla teräspiikeillään joka rapsauksella pieniä asvaltinpaloja irti ja renkaat jauhavat ne pölyksi. Vilkkailla väylillä talvenaikainen kulutus on syönyt syvät urat pintoihin, jopa useita senttimetrejä on irronnut. Se on yhtä paljon kuin kymmeniä kiloja per kaistametri. Ja se on kaikki lentänyt ilmaan!

      Astmaatikot ja muut hengitysvaivaiset kärsivät tästä valtavasti.

      Kitkarenkailla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti ja jopa turvallisemmin kuin nastarenkailla, se on tutkimuksissa todettu.

    • Anonyymi

      Luonto karsii heikot yksilöt.
      Toivottavasti te kaikki leppävaaralaiset kuolette siihen pölyynne.

      Jos se ei teitä tapa, nin ehkäpä sen tekee sumu tai pilvinen ilma.

      • Anonyymi

        Entäs jos se iskeekin sinuun? Kuinkas sitten suu pannaan? Ehkä muiden ihmisten halveksunta saa tuskallisen loppunsa. Olen nähnyt liian monen keuhkovaivaisen tuskallisen lopun tukehtuessaan. Ei muuten ole mikään kiva tapa lähteä.

        Pöly rasittaa ja herkistää ihmisiä ja terveetkin sairastuvat. Siitä voi saada astman. Lapset ja nuoret ovat herkkinä suuressa vaarassa.


    • Anonyymi

      Säteily Leppävaarassa on tappavaa ja sitä on vain liian vähän

    • Anonyymi

      Tänä keväänä on havaintojeni mukaan pahimmat pölypilvet koskaan. Joka valtatiellä kohoavat suunnattomat pilvet ja kaupungeissa katujen yllä leijuvat himmeät pölysumut jotka aamulla ovat kirkastuneet pois mutta heti aamuruuhkan aikaan ovat taas siellä.

      Ne jotka pyörällä tai jalkaisin käyvät töissä ja asioilla joutuvat kauhistuttavien pilvien keskellä hengittämään erittäin haitallisia pölyjä. On täysin varmaa että tämän seurauksena on tuhansia uusia astmaatikkoja joiden kärsimykset ja vaivat ovat suunnattomat ja joita yhteiskunta joutuu hoitamaan lopun elämäänsä lukemattomin tavoin ja suurin kustannuksin. Pahalainen miten hölmöä touhua!

    • Anonyymi

      Niin totta ja jos käytät sopivan värisiä aurinkolaseja näet tämän hiennon hienon pölyn vielä paremmin.

      • Anonyymi

        Jaa jos katselee vihreiden lasien läpi...?


    • Anonyymi

      Kannattaisko ehkä vähentää yksityisautoilua kun kerta kaupungissa toimii julkiset, varsinkin PK-seudulla? Mä rentoudun bussissa työmatkat, siellä ei ole ahdasta eikä muut matkustajat häiritse yleensä, mitä nyt joku puhuu kännyynsä tai lapsi vähän itkee kerran viikossa. Näin se on mennyt jo vuosia. Bussit on hyviä paikkoja.

    • Anonyymi

      Ihmiselllä on vastustamaton halu tuhota oma elinympäristönsä.

    • Anonyymi

      Itse ajan vain kitkarenkailla.Pari kuukautta sitten vedin postinjakajan auton ojasta pois.Olisin ollut halukas kokeilemaan vastaavaa autoa nastarenkailla olisko se auto lähtenut sillä pois ojasta.Kitkarenkailla olen ajanut 21 vuotta ja nastoja ei tule jo pelkästään tien kulumisen takia ja muutenkinkyllä olen hyvin pärjännyt kitkoilla.

    • Anonyymi

      Ongelma ratkeaa kun pysyt poissa pölyisestä Leppävaarasta.

    • Anonyymi

      Autoihin pystyisi kehittämään tilannenopeusrajoittimet,mikä estäisi sitä kulkemasta ylisuurta tilannenopeutta missään säässä tai tilanteessa fysiikan lakien ja tien kitkakertoimen mukaan.

      Tuolloin oli renkaat mitkä hyvänsä, auto ei pystyisi kulkemaan nopeampaa kuin mitä turvallinen tiellä pysyminen vaatii ja kaikki suistumisonnettomuudet olisi historiaa. Nastoja ei edes tarvittaisi.

      Ohjelmaan pystyisi myös lisäämään painosensorit ja ylipainorajoitukset että auto ei liiku jos liikaa kuormaa autossa tai kärrissä. Sekä se pystyisi ottamaan huomioon myös nouseeko auto jotain lumista ja jäistä mäkeä vai ei vai pitääkö kyseinen kohta kiertää jotain muuta kautta.

      Tekniikoitten rajat ei ole tulleet vielä vastaan, vaan niitä täytyy kehittää koko ajan vain lisää ja lisää.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2291
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1762
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1440
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1383
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      370
      1185
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      338
      1137
    Aihe