Aamulehti on hieman aikaansa jäljessä ja jukaisi uuden aprillipilan.
https://www.aamulehti.fi/a/6a492072-8d3a-4a66-8f4d-5cbdc3fbebde?c=1522737894164
Uusi aprillipila
136
335
Vastaukset
- Anonyymi
Tämä on mitä järkevin idea. Joskus oli jo esillä se ajatus, että Koskipuiston vaihde tehdään, mutta paras on tietenkin rakentaa myös pari pysäkinväliä kiskoa vaihteesta etelään.
- Anonyymi
Tietysti vaihde Koskipuistoon voitaisi tehdä pelkästään harjoituksen vuoksi
- Anonyymi
Tuo on uusin esimerkki Tamperelaisesta demokratiasta. Päätökset on jo tehty etukäteen. Saat äänestää vaaleissa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä koska siitä huolimatta ratikka leviää kuin syöpä. Sille ei voi mitään.
- Anonyymi
Jostain syystä valtuustossa on enemmän ratikan kannattajia kuin vastustajia. Voisiko johtua siitä, että asukkaista valtaosa kannattaa ratikkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä valtuustossa on enemmän ratikan kannattajia kuin vastustajia. Voisiko johtua siitä, että asukkaista valtaosa kannattaa ratikkaa.
Kaupunkilaisten mielipiteitä voi aina arvuutella, asioista ei kuitenkaan uskalleta äänestää Suomessa, pelätään kansanvaltaa. Tampereella esiintyy erikoisen vahvana piirre, että kaupunginvaltuustoon pyrkivät pettävät lupauksena paikan saatuaan, niin tekevät myös kansanedustajat. Erityisesti tässä kunnostautuvat demarit, valtuuston kanta ei siksi kerro mitään kaupunkilaisten mielipiteestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupunkilaisten mielipiteitä voi aina arvuutella, asioista ei kuitenkaan uskalleta äänestää Suomessa, pelätään kansanvaltaa. Tampereella esiintyy erikoisen vahvana piirre, että kaupunginvaltuustoon pyrkivät pettävät lupauksena paikan saatuaan, niin tekevät myös kansanedustajat. Erityisesti tässä kunnostautuvat demarit, valtuuston kanta ei siksi kerro mitään kaupunkilaisten mielipiteestä.
Jokainen äänioikeutettu tamperelainen pystyi äänestämään ehdokasta, joka vastustaa ratikkaa. Selkeä enemmistö äänesti ehdokasta, joka kannattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen äänioikeutettu tamperelainen pystyi äänestämään ehdokasta, joka vastustaa ratikkaa. Selkeä enemmistö äänesti ehdokasta, joka kannattaa.
Eipä näitä tietoja julkisuudessa näkynyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä näitä tietoja julkisuudessa näkynyt
Jaa sitä, että äänestäjä voi äänestää joko vastustajaa tai kannattajaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa sitä, että äänestäjä voi äänestää joko vastustajaa tai kannattajaa?
Niinkö oma järki sanoo? 😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö oma järki sanoo? 😁
Kyselijäpösilö se vaan kyselee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselijäpösilö se vaan kyselee.
Pösilö luulee, rttä valtuutettujen kanta on kiveen hakattu. Ei ole kuullut ns. lehmäkaupoista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen äänioikeutettu tamperelainen pystyi äänestämään ehdokasta, joka vastustaa ratikkaa. Selkeä enemmistö äänesti ehdokasta, joka kannattaa.
Oliko sama tilanne tunnelin kanssa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko sama tilanne tunnelin kanssa?
Kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä valtuustossa on enemmän ratikan kannattajia kuin vastustajia. Voisiko johtua siitä, että asukkaista valtaosa kannattaa ratikkaa.
Johtuisiko siitä, että Mansen asukkaat elävät sen tiedon varassa, mitä heille annetaan. Tiedon antaa tietenkin valtuusto ... ja se kertautuu vaaleissa ... eräänlainen feedback -silmukka siis.
Ja kun tällainen silmukka vahvistuu tarpeeksi, käy kuten mikrofonille ja kaiuttimille, että ne alkavat "huutaa", ja varsinainen sanoma särkyy ja jää sen alle. Näin on käynyt Tampereellakin, missä jokainen media ja suu huutaa ratikkaa.
Palataanpa asiaan, kun talouden laskusuhdanne iskee päälle ja velat menevät laskuun. Ei niitä loputtomiin pysty konsernitilinpäätöksiin ynnäämään. Sitten saa Mansessa äänestää ratikan sijasta siitä, mitkä koulut ja vanhainkodit suljetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että Mansen asukkaat elävät sen tiedon varassa, mitä heille annetaan. Tiedon antaa tietenkin valtuusto ... ja se kertautuu vaaleissa ... eräänlainen feedback -silmukka siis.
Ja kun tällainen silmukka vahvistuu tarpeeksi, käy kuten mikrofonille ja kaiuttimille, että ne alkavat "huutaa", ja varsinainen sanoma särkyy ja jää sen alle. Näin on käynyt Tampereellakin, missä jokainen media ja suu huutaa ratikkaa.
Palataanpa asiaan, kun talouden laskusuhdanne iskee päälle ja velat menevät laskuun. Ei niitä loputtomiin pysty konsernitilinpäätöksiin ynnäämään. Sitten saa Mansessa äänestää ratikan sijasta siitä, mitkä koulut ja vanhainkodit suljetaan.Tilanne ei ole ollenkaan huono, koska se annettu tieto on osoittautunut paikkaansa pitäväksi. Liittyykö siihen siis jokin ongelma? Lisäksi, mistään muualta ei ole mikään taho antanut mitään muuta tai toisenlaista tietoa. Mitään ei siis ole pimitetty. Jos näet tilanteessa jonkin ongelman, niin kerro, mikä se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilanne ei ole ollenkaan huono, koska se annettu tieto on osoittautunut paikkaansa pitäväksi. Liittyykö siihen siis jokin ongelma? Lisäksi, mistään muualta ei ole mikään taho antanut mitään muuta tai toisenlaista tietoa. Mitään ei siis ole pimitetty. Jos näet tilanteessa jonkin ongelman, niin kerro, mikä se on.
Etkö ole kuullut puhuttavan Tampereen taloudellisesta tilanteesta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ole kuullut puhuttavan Tampereen taloudellisesta tilanteesta?
Alijäämä 58M€. Hui-hai, lisää velkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö ole kuullut puhuttavan Tampereen taloudellisesta tilanteesta?
Mitä siitä Tampereen taloudellisesta tilanteesta. Oikeassa yrityselämässä omilla rahoillaan pelaavat olisivat tuossa tilanteessa tehneet omat johtopäätöksensä. Mutta, kun on veronmaksajien rahoista kyse, eihän sillä ole väliä, jos Tampereen kaupunki on viimeiset 5 vuotta tehnyt kymmeniä miljoonia alijäämäistä budjettia per vuosi eli elänyt jo pelkästään arkipäiväisessä toiminnassaan koko ajan velaksi.
Tähän lasketaan päälle sitten kaikki suuruudenhullut jo aloitetut tai valmiiksi saatetut hankkeet, kuten rantatunneli, ratikka ja keskusareena. Eivätkä suuruudenhullut hankkeet tähän lopu, koska niitähän rakennusliikkeiden bulvaanit sekä rakennusliikkeiden lahjomat puolueet ja niiden päättäjät kehittelevät koko ajan lisää - ja kaupunkilaisille lähinnä pelkkänä ilmoitusasiana.
Mutta, eihän Tampereen kommaripunikkihallinnolta voi liikoja odottaa...
- Anonyymi
Tampereen ratikka on Suomen tarkoiten suunniteltu julkinen liikennehanke. Silti siitä oli tuokin jäänyt pois.
- Anonyymi
Näsijärven täyttösuunnitelma on möhlitty täysin, alusta lähtien
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näsijärven täyttösuunnitelma on möhlitty täysin, alusta lähtien
Onneksi löytyi korjaustoimenpide, jolla ratikka saadaan Hiedanrantaan tekosaaren kautta. Tuo on toimivampi ja esteettisempi ratkaisu kuin alkuperäinen rannantäyttö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi löytyi korjaustoimenpide, jolla ratikka saadaan Hiedanrantaan tekosaaren kautta. Tuo on toimivampi ja esteettisempi ratkaisu kuin alkuperäinen rannantäyttö.
Kelluvia saaria? Ei tarvita mitään täyttämistä? Huikeata logiikkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kelluvia saaria? Ei tarvita mitään täyttämistä? Huikeata logiikkaa
Kukaan ei ole väittänyt noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänyt noin.
Miten saaret tehdään, jos järveä ei niitä varten täytetä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten saaret tehdään, jos järveä ei niitä varten täytetä?
Aamulehti kertoi aiheesta 22.2. tänä vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aamulehti kertoi aiheesta 22.2. tänä vuonna.
No sitte 🤗
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitte 🤗
Kannattaa lukea se juttu. Ja eiköhän siitä suunnitelmasta ole muitakin juttuja. Sitten ei enää tarvitse kysellä kelluvien saarten tai muiden älyttömyyksien perään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa lukea se juttu. Ja eiköhän siitä suunnitelmasta ole muitakin juttuja. Sitten ei enää tarvitse kysellä kelluvien saarten tai muiden älyttömyyksien perään.
Jos saaria varten ei Nässyyn ajeta tolkuttomia määriä louhetta ja täytemaata, silloin saarien pitää olla kelluvia. Vaikeatajuista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos saaria varten ei Nässyyn ajeta tolkuttomia määriä louhetta ja täytemaata, silloin saarien pitää olla kelluvia. Vaikeatajuista?
Juuri tuollaista älyttömyyttä tarkoitan. Hanki tietoa, sitä on saatavana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuollaista älyttömyyttä tarkoitan. Hanki tietoa, sitä on saatavana.
En käytä aikaani järjenvastaiseen huhaa-tietoon. Tekisitkö saaren nollakuitupatjan päälle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En käytä aikaani järjenvastaiseen huhaa-tietoon. Tekisitkö saaren nollakuitupatjan päälle?
Mielummin näytät suoltavan sitä itse. Kukaan ei ole tekemässä saarta nollakuidun päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielummin näytät suoltavan sitä itse. Kukaan ei ole tekemässä saarta nollakuidun päälle.
No minkä päälle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minkä päälle?
Kyselijäpösilö ei vaan osaa lopettaa kyselemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselijäpösilö ei vaan osaa lopettaa kyselemistä.
Olisi miellyttävää saada asiallinen vastaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi miellyttävää saada asiallinen vastaus
Olet saanut sen jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet saanut sen jo.
Heppuli väsää saaria Nässyn nollakuidusta. On meillä kylähulluja
- Anonyymi
Se nyt vaan on niin, että Tampere on jo suunnittelijoiden mielissä aito, kehittyvä ratikkakaupunki. Kohta on varikko, kilometrikaupalla rataa, parikymmentä vaunua ja kaikki muu infra. Lisäksi pian on myös kymmeniä iloisia Manselaisia ratikkakuskeja valmiina vääntämään ajokahvasta voimaa teräspyörille.
Rataa tehdään lisää pätkä kerrallaan ja kansa kiittää. Paluuta kiskottomaan aikaan ei ole.- Anonyymi
Suunnittelijoita vähennettävä, talousasiantuntijoita lisättävä
- Anonyymi
Kannattaa muistaa, että ratikalla ei ole vielä Tampereella ajettu metriäkään.
Se, miten ratikka tulee oikeasti menestymään, on vielä kokonaan näkemättä. Nythän koko projektia ajetaan pelkillä mielikuvilla! Se kyllä tiedetään, että ratikkahankkeen lobbareilla on ollut kauniit ja menevät havainnekuvat, joissa edes ratikan ajolankoja ei näy. Mutta, todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää.
Nykyisen, suunnitellun ratikan yksi kriittisimmistä kompastuskivistä on se, kun tällä hetkellä kaupunkia kokonaisuudessaan hyvin palveleva bussiliikenne romutetaan kertaheitolla, ja jäljelle jäävät bussit keinotekoisine linjastoineen laitetaan lähtökohtaisesti palvelemaan vain ratikkaa. Linjoja lopetetaan mielivaltaisesti tai ohjaillaan päättymään keinotekoisesti ratikan päätepisteeseen tai varrelle. Koko ajan unohdetaan se tärkein eli ihmisten todelliset matkustustarpeen pisteestä A pisteeseen B ja vielä suorinta sekä nopeinta reittiä.
Tampereen bussiperustaista joukkoliikennetta sekoitettiin jo ihan riittävästi viimeisen ison linjasto-uudistuksen tapauksessa, kun esimerkiksi matka-ajat Hervannan suunnalta pitenivät entisestään. Lisäksi keksittiin tämä A, B, C vokaali-konsonantti-pelleily eri linjoilla, jolloin bussilinjojen päätepysäkit voivat olla kilometrien päässä toisistaan. Muutenkin linjoja välpätään koko ajan ja puolen vuoden välein. Ennen osattiin ajaa linjoja ilman, että reittejä oltiin koko ajan muuttelemassa.
Kun ratikka otetaan käyttöön, yhä useamalta ihmiseltä poistuu hyvin toiminut vaihdoton bussiyhteys, ja tilelle tulee - jos tulee - yksi tai useampi vaihto odotteluineen, jonka seurauksena päivittäinen matkustusaika pelkästään Tampereen sisäisessä joukkoliikenteessä kasvaa entisestään.
Liian ratikkakeskeisellä joukkoliikennesuunnittelulla on myös se haavoittuvuus, että mikä tahansa ratikkajärjestelmään tullut liikennöinnin keskeyttävä este halvaannuttaa kertaheitolla koko Tampereen kaupungin ja lähikuntien julkisen joukkoliikenteen suurelta osin. Asia, jota ei selvästikään ole loppuun asti mietitty, koska eihän poliittisin perustein toimivien suunnittelijoiden tarvitse käyttää missään vaiheessa omaa harkintaa. Kunnan suojatyöviroissa terveen järjen käyttö on kielletty!
Kuten on jo moneen kertaan todettu, ei Tampereen ratikka kokonaisuutena ole mikään muusta liikenteestä täysin erillinen saareke. Esimeriksi Hervannassa, Itsenäisyydenkadulla ja Keskustassa on rataosuuksia jotka kulkevat muun liikenteen seassa. Kun ottaa huomioon tamperelaisen liikennekulttuuriin, mitä tahansa voi sattua eikä ratikat tämän jälkeen kulje aikataulussa.
Ai niin, mutta eihän niillä todellisilla faktoilla niin väliä. No, nähtäväksi jää, kuinka "tuottoisa" projekti tästä tulee kaupungille ja sen veronmaksajille, jotka saavat jatkossa maksaa päivittäisistä joukkoliikennekyydeistää yhä enemmän ja enemmän. Itse tampereen joukkoliikennettä päivittäin 40-vuotta käyttäneenä veikkaan, että moni tulee vaihtamaan bussin oman auton käyttöön ja se on siinä tilanteessa täysin ymmärrettävää..... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että ratikalla ei ole vielä Tampereella ajettu metriäkään.
Se, miten ratikka tulee oikeasti menestymään, on vielä kokonaan näkemättä. Nythän koko projektia ajetaan pelkillä mielikuvilla! Se kyllä tiedetään, että ratikkahankkeen lobbareilla on ollut kauniit ja menevät havainnekuvat, joissa edes ratikan ajolankoja ei näy. Mutta, todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää.
Nykyisen, suunnitellun ratikan yksi kriittisimmistä kompastuskivistä on se, kun tällä hetkellä kaupunkia kokonaisuudessaan hyvin palveleva bussiliikenne romutetaan kertaheitolla, ja jäljelle jäävät bussit keinotekoisine linjastoineen laitetaan lähtökohtaisesti palvelemaan vain ratikkaa. Linjoja lopetetaan mielivaltaisesti tai ohjaillaan päättymään keinotekoisesti ratikan päätepisteeseen tai varrelle. Koko ajan unohdetaan se tärkein eli ihmisten todelliset matkustustarpeen pisteestä A pisteeseen B ja vielä suorinta sekä nopeinta reittiä.
Tampereen bussiperustaista joukkoliikennetta sekoitettiin jo ihan riittävästi viimeisen ison linjasto-uudistuksen tapauksessa, kun esimerkiksi matka-ajat Hervannan suunnalta pitenivät entisestään. Lisäksi keksittiin tämä A, B, C vokaali-konsonantti-pelleily eri linjoilla, jolloin bussilinjojen päätepysäkit voivat olla kilometrien päässä toisistaan. Muutenkin linjoja välpätään koko ajan ja puolen vuoden välein. Ennen osattiin ajaa linjoja ilman, että reittejä oltiin koko ajan muuttelemassa.
Kun ratikka otetaan käyttöön, yhä useamalta ihmiseltä poistuu hyvin toiminut vaihdoton bussiyhteys, ja tilelle tulee - jos tulee - yksi tai useampi vaihto odotteluineen, jonka seurauksena päivittäinen matkustusaika pelkästään Tampereen sisäisessä joukkoliikenteessä kasvaa entisestään.
Liian ratikkakeskeisellä joukkoliikennesuunnittelulla on myös se haavoittuvuus, että mikä tahansa ratikkajärjestelmään tullut liikennöinnin keskeyttävä este halvaannuttaa kertaheitolla koko Tampereen kaupungin ja lähikuntien julkisen joukkoliikenteen suurelta osin. Asia, jota ei selvästikään ole loppuun asti mietitty, koska eihän poliittisin perustein toimivien suunnittelijoiden tarvitse käyttää missään vaiheessa omaa harkintaa. Kunnan suojatyöviroissa terveen järjen käyttö on kielletty!
Kuten on jo moneen kertaan todettu, ei Tampereen ratikka kokonaisuutena ole mikään muusta liikenteestä täysin erillinen saareke. Esimeriksi Hervannassa, Itsenäisyydenkadulla ja Keskustassa on rataosuuksia jotka kulkevat muun liikenteen seassa. Kun ottaa huomioon tamperelaisen liikennekulttuuriin, mitä tahansa voi sattua eikä ratikat tämän jälkeen kulje aikataulussa.
Ai niin, mutta eihän niillä todellisilla faktoilla niin väliä. No, nähtäväksi jää, kuinka "tuottoisa" projekti tästä tulee kaupungille ja sen veronmaksajille, jotka saavat jatkossa maksaa päivittäisistä joukkoliikennekyydeistää yhä enemmän ja enemmän. Itse tampereen joukkoliikennettä päivittäin 40-vuotta käyttäneenä veikkaan, että moni tulee vaihtamaan bussin oman auton käyttöön ja se on siinä tilanteessa täysin ymmärrettävää.....Hyvin kirjoitettu. Juuri tuoltahan tämä touhu vaikuttaa. Asioita ei ole mietitty kunnolla loppuun asti. Lobbarien ja konsulttien homma on ajaa työnantajansa etua, ei kaupunkilaisten. Tätä virkamiehet eivät ole tajunneet. Nyt mennään vain haavekuvien ehdoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että ratikalla ei ole vielä Tampereella ajettu metriäkään.
Se, miten ratikka tulee oikeasti menestymään, on vielä kokonaan näkemättä. Nythän koko projektia ajetaan pelkillä mielikuvilla! Se kyllä tiedetään, että ratikkahankkeen lobbareilla on ollut kauniit ja menevät havainnekuvat, joissa edes ratikan ajolankoja ei näy. Mutta, todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää.
Nykyisen, suunnitellun ratikan yksi kriittisimmistä kompastuskivistä on se, kun tällä hetkellä kaupunkia kokonaisuudessaan hyvin palveleva bussiliikenne romutetaan kertaheitolla, ja jäljelle jäävät bussit keinotekoisine linjastoineen laitetaan lähtökohtaisesti palvelemaan vain ratikkaa. Linjoja lopetetaan mielivaltaisesti tai ohjaillaan päättymään keinotekoisesti ratikan päätepisteeseen tai varrelle. Koko ajan unohdetaan se tärkein eli ihmisten todelliset matkustustarpeen pisteestä A pisteeseen B ja vielä suorinta sekä nopeinta reittiä.
Tampereen bussiperustaista joukkoliikennetta sekoitettiin jo ihan riittävästi viimeisen ison linjasto-uudistuksen tapauksessa, kun esimerkiksi matka-ajat Hervannan suunnalta pitenivät entisestään. Lisäksi keksittiin tämä A, B, C vokaali-konsonantti-pelleily eri linjoilla, jolloin bussilinjojen päätepysäkit voivat olla kilometrien päässä toisistaan. Muutenkin linjoja välpätään koko ajan ja puolen vuoden välein. Ennen osattiin ajaa linjoja ilman, että reittejä oltiin koko ajan muuttelemassa.
Kun ratikka otetaan käyttöön, yhä useamalta ihmiseltä poistuu hyvin toiminut vaihdoton bussiyhteys, ja tilelle tulee - jos tulee - yksi tai useampi vaihto odotteluineen, jonka seurauksena päivittäinen matkustusaika pelkästään Tampereen sisäisessä joukkoliikenteessä kasvaa entisestään.
Liian ratikkakeskeisellä joukkoliikennesuunnittelulla on myös se haavoittuvuus, että mikä tahansa ratikkajärjestelmään tullut liikennöinnin keskeyttävä este halvaannuttaa kertaheitolla koko Tampereen kaupungin ja lähikuntien julkisen joukkoliikenteen suurelta osin. Asia, jota ei selvästikään ole loppuun asti mietitty, koska eihän poliittisin perustein toimivien suunnittelijoiden tarvitse käyttää missään vaiheessa omaa harkintaa. Kunnan suojatyöviroissa terveen järjen käyttö on kielletty!
Kuten on jo moneen kertaan todettu, ei Tampereen ratikka kokonaisuutena ole mikään muusta liikenteestä täysin erillinen saareke. Esimeriksi Hervannassa, Itsenäisyydenkadulla ja Keskustassa on rataosuuksia jotka kulkevat muun liikenteen seassa. Kun ottaa huomioon tamperelaisen liikennekulttuuriin, mitä tahansa voi sattua eikä ratikat tämän jälkeen kulje aikataulussa.
Ai niin, mutta eihän niillä todellisilla faktoilla niin väliä. No, nähtäväksi jää, kuinka "tuottoisa" projekti tästä tulee kaupungille ja sen veronmaksajille, jotka saavat jatkossa maksaa päivittäisistä joukkoliikennekyydeistää yhä enemmän ja enemmän. Itse tampereen joukkoliikennettä päivittäin 40-vuotta käyttäneenä veikkaan, että moni tulee vaihtamaan bussin oman auton käyttöön ja se on siinä tilanteessa täysin ymmärrettävää.....Tässä se totuus on. Mitään muuttamatta tai pois jättämättä. Valitettavasti
- Anonyymi
Ratikka-ajan Linjasto 2021 on ollut esillä paljon ja monessa eri tilaisuudessa. Suunnittelijoilla on tietenkin tiedossaan nykyiset matkustajavirrat ja arviot tulevista.
Se on ihan oikea havainto, että bussilinjasto nykyisellään varioituu aivan liikaa.
Vähitellen kehittyessään Tampereen ratikkaverkko tulee varmaan toimimaan samantyyppisesti kuin Tallinnan nykyinen ratikkaverkko eli oikein hienosti! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että ratikalla ei ole vielä Tampereella ajettu metriäkään.
Se, miten ratikka tulee oikeasti menestymään, on vielä kokonaan näkemättä. Nythän koko projektia ajetaan pelkillä mielikuvilla! Se kyllä tiedetään, että ratikkahankkeen lobbareilla on ollut kauniit ja menevät havainnekuvat, joissa edes ratikan ajolankoja ei näy. Mutta, todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää.
Nykyisen, suunnitellun ratikan yksi kriittisimmistä kompastuskivistä on se, kun tällä hetkellä kaupunkia kokonaisuudessaan hyvin palveleva bussiliikenne romutetaan kertaheitolla, ja jäljelle jäävät bussit keinotekoisine linjastoineen laitetaan lähtökohtaisesti palvelemaan vain ratikkaa. Linjoja lopetetaan mielivaltaisesti tai ohjaillaan päättymään keinotekoisesti ratikan päätepisteeseen tai varrelle. Koko ajan unohdetaan se tärkein eli ihmisten todelliset matkustustarpeen pisteestä A pisteeseen B ja vielä suorinta sekä nopeinta reittiä.
Tampereen bussiperustaista joukkoliikennetta sekoitettiin jo ihan riittävästi viimeisen ison linjasto-uudistuksen tapauksessa, kun esimerkiksi matka-ajat Hervannan suunnalta pitenivät entisestään. Lisäksi keksittiin tämä A, B, C vokaali-konsonantti-pelleily eri linjoilla, jolloin bussilinjojen päätepysäkit voivat olla kilometrien päässä toisistaan. Muutenkin linjoja välpätään koko ajan ja puolen vuoden välein. Ennen osattiin ajaa linjoja ilman, että reittejä oltiin koko ajan muuttelemassa.
Kun ratikka otetaan käyttöön, yhä useamalta ihmiseltä poistuu hyvin toiminut vaihdoton bussiyhteys, ja tilelle tulee - jos tulee - yksi tai useampi vaihto odotteluineen, jonka seurauksena päivittäinen matkustusaika pelkästään Tampereen sisäisessä joukkoliikenteessä kasvaa entisestään.
Liian ratikkakeskeisellä joukkoliikennesuunnittelulla on myös se haavoittuvuus, että mikä tahansa ratikkajärjestelmään tullut liikennöinnin keskeyttävä este halvaannuttaa kertaheitolla koko Tampereen kaupungin ja lähikuntien julkisen joukkoliikenteen suurelta osin. Asia, jota ei selvästikään ole loppuun asti mietitty, koska eihän poliittisin perustein toimivien suunnittelijoiden tarvitse käyttää missään vaiheessa omaa harkintaa. Kunnan suojatyöviroissa terveen järjen käyttö on kielletty!
Kuten on jo moneen kertaan todettu, ei Tampereen ratikka kokonaisuutena ole mikään muusta liikenteestä täysin erillinen saareke. Esimeriksi Hervannassa, Itsenäisyydenkadulla ja Keskustassa on rataosuuksia jotka kulkevat muun liikenteen seassa. Kun ottaa huomioon tamperelaisen liikennekulttuuriin, mitä tahansa voi sattua eikä ratikat tämän jälkeen kulje aikataulussa.
Ai niin, mutta eihän niillä todellisilla faktoilla niin väliä. No, nähtäväksi jää, kuinka "tuottoisa" projekti tästä tulee kaupungille ja sen veronmaksajille, jotka saavat jatkossa maksaa päivittäisistä joukkoliikennekyydeistää yhä enemmän ja enemmän. Itse tampereen joukkoliikennettä päivittäin 40-vuotta käyttäneenä veikkaan, että moni tulee vaihtamaan bussin oman auton käyttöön ja se on siinä tilanteessa täysin ymmärrettävää.....No, kerropa sitten ne todelliset faktat on, joilla ei nyt enää ole väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikka-ajan Linjasto 2021 on ollut esillä paljon ja monessa eri tilaisuudessa. Suunnittelijoilla on tietenkin tiedossaan nykyiset matkustajavirrat ja arviot tulevista.
Se on ihan oikea havainto, että bussilinjasto nykyisellään varioituu aivan liikaa.
Vähitellen kehittyessään Tampereen ratikkaverkko tulee varmaan toimimaan samantyyppisesti kuin Tallinnan nykyinen ratikkaverkko eli oikein hienosti!Mikä salaperäinen musta käsi sitä bussilinjastoa varioi? Poliisi perään
- Anonyymi
Topakkatädin aloitus oli taas väkisin väännetty hauskuus.
- Anonyymi
Heh. Olen ihan "setä", joka avasi tämän keskustelun. Olen vaan huolissani tämän kaupungin rahoitustilanteesta. Menot vaan kasvavat, mutta tulot pienenevät. Se ei anna pelivaraa uusiin rahaa nieleviin hankkeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh. Olen ihan "setä", joka avasi tämän keskustelun. Olen vaan huolissani tämän kaupungin rahoitustilanteesta. Menot vaan kasvavat, mutta tulot pienenevät. Se ei anna pelivaraa uusiin rahaa nieleviin hankkeisiin.
Nostetaan pysäköintimaksuja, nyt, ei ole järjen hiventä tässä Tampereen touhussa ja kuka sitä paitsi viitsii mennä keskustaan omalla autolla eikä kyllä millään muullakaan kulkuneuvolla niin on kamalaa katseltavaa.
Tätä sitten riittää vuosikausiksi eteenpäin, puut katkottu katujen varsilta, voi mikä ihana kaupunki olikaan tässä vielä muutama vuosi sitten ja nyt kaikki on pilattu.
- Anonyymi
Ei tossa oo mitään aprillipilaa, vaan täysin järkevä suunnitelma jatkaa ratikan reittejä yhä laajemmalle. Ennenwanhaan Hämäläisten laulussa laulettiin, että "jos toimeen tartutaan". Nyt lauletaan "kun toimeen tartutaan".
- Anonyymi
Hyvä vaihtoehto 2. vaiheelle Lielahteen. Voidaan pysyä budjeteissa
- Anonyymi
Riittää, kun jo toinen puoli kaupunkia on sotkettu vuosiksi eteenpäin
- Anonyymi
Mietityttää vaan, miten ratikka taipuu Koskipuistossa Hämeenkadulta rautatieaseman suunnasta Hatanpään valtatielle? Aika jyrkkä kurvi, vai veistetäänkö Suomen Pankin talosta nurkka pois ja poistetaan Hämpin parkkiin johtava hissipömpeli??
- Anonyymi
Ratikat ovat kumirunkoisia. Kyllä taipuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikat ovat kumirunkoisia. Kyllä taipuu
Joo ratikat taipuu kahdesta kohdasta. Kyllä se siitä samasta kurvista taipuu mistä bussikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ratikat taipuu kahdesta kohdasta. Kyllä se siitä samasta kurvista taipuu mistä bussikin.
Ei taivu. Tuulensuussakin piti tehdä aika loivat kurvit, niin että pohdittiin jo, pitääkö se Vapaudenpatsas siirtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ratikat taipuu kahdesta kohdasta. Kyllä se siitä samasta kurvista taipuu mistä bussikin.
Kiinteäakseliset pyörät sanovat KRIIH-KRÄÄH tiukassa kurvissa
- Anonyymi
Taipuu se vaunu varmaan luvatun 25 metrin kaarresäteen verran.
Eri asia sitten, onko järkevä tehdä mutkia sellaiseen radan kohtaan, missä pitäisi voida ylläpitää kohtuullista nopeutta. Mutkat radassa aiheuttavat matkustajille turhaa sivuttaisliikettä, kuluttavat pyöriä ja lisäävät tarvetta uusia kiskoja. Koskipuiston mutkassa on nopeus varmaan minimissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ratikat taipuu kahdesta kohdasta. Kyllä se siitä samasta kurvista taipuu mistä bussikin.
Haitaribussi taipui yhdestä kohdasta, eikä kestänyt käyttöä
- Anonyymi
Kyllä turhaa se kriisikonsultti kävi neuvomassa meidän kaupungin johtoa. Rahaa tuntuu löytyvän hyvin. Ei varmaan tarvitse nostaa veroja tai karsia palveluita.
- Anonyymi
"Jos ratikkalinja päätetään rakentaa Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle ja linja-autoasemalle saakka, rakennuskustannusten hintahaarukaksi arvioidaan noin 15–20 miljoonaa euroa,"
Noniin, ei ole rahasta puutetta. Tämä kannatta muistaa kun muualta karsitaan menoja.- Anonyymi
Ilmeisesti samalla voidaan toteuttaa yksinkertaisempi (= halvempi) raitiotien pysäkkiratkaisu Pyynikintorilla. Uudelle rataosuudelle löytyy kyllä järkevää käyttöä alusta asti.
- Anonyymi
Jos hyväjsyttyyn hankkeeseen lisätään uusia osia, vähennettäköön niiden arvo saman hankkeen muista osista. Näin saadaan paisuttaminen hallintaan
- Anonyymi
Korjaus; hyväksyttyyn
- Anonyymi
Ei meillä mitään valtuustoa tarvita. Asiat päätetään aivan muualla.
https://www.aamulehti.fi/a/200730896- Anonyymi
Kalekin on ihmeissään. Muut valtuutetut eivät juurikaan.
https://www.aamulehti.fi/a/200730738
- Anonyymi
"Mielenkiintoista. Ykkösvaihe päätetty. Kakkosvaiheesta oli tarkoitus päättää myöhemmin. Nyt näyttää siltä, että suunnittelua yms jatketaan ilman valtuuston päätöksiä. Sitten viedään valtuustolle valmiina asiana pakkopäätettäväksi. Ja kustannukset nousevat. Ja Aamulehti järjestää erilaisia kilpailuja ja sponssauksia ratikkaan liittyyen, koska päättäjät jo Roomassa tostesivat, että kansalle sirkushuveja. Onneksi voi muuttaa vaikka Kangasalalle siellä kunnallisvero tulee olemaan pienempi." Kommentti Aamulehdessä 18,2,2019
- Anonyymi
Tuo on yksi tapa kertoa, ettei ymmärrä, mitä tapahtuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on yksi tapa kertoa, ettei ymmärrä, mitä tapahtuu.
Sinun kannattaa muistaa, että luetun ymmärtäminen ei ole vahvuuksiasi.
- Anonyymi
Siihen en ota kantaa, mutta huomaan sinun olevan samaa mieltä kanssani tuosta kirjoituksesta.
- Anonyymi
"Jos ratikkalinja päätetään rakentaa Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle ja linja-autoasemalle saakka, rakennuskustannusten hintahaarukaksi arvioidaan noin 15–20 miljoonaa"
Kuinka pitkä matka Hämeenkadulta on linja-autoasemalle? Kyllä tuossa kilometrihintaa tulee reippaasti. Muistaakseni Pyynikintorilta piti Lielahteen saada koko matka 44 miljoonalla. Että näin se vaan menee vale, emävale ,ratikkasuunnitelma.- Anonyymi
Hinta per pituusyksikkö ei ole vakio. Siihen vaikuttaa tarvittavien töiden määrä ja laatu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hinta per pituusyksikkö ei ole vakio. Siihen vaikuttaa tarvittavien töiden määrä ja laatu.
Eli uskot siihe, että Pyynikintorilta Lielahteen saadaan ratikkakisko 44 miljoonalla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli uskot siihe, että Pyynikintorilta Lielahteen saadaan ratikkakisko 44 miljoonalla?
En ole laskelmiin tutustunut, joten en osaa sanoa, miten luotettavat ne on. Onko tiedossasi joitain syitä, miksi tuo arvio ei pitäisi paikkaansa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole laskelmiin tutustunut, joten en osaa sanoa, miten luotettavat ne on. Onko tiedossasi joitain syitä, miksi tuo arvio ei pitäisi paikkaansa?
Vertaa matkaa ja hintaa tuohon linja-autoaseman pätkään. Lisäksi vertailuhohdaksi voi ottaa raidejokerin kilometrihinnan pääkaupunkiseudulla. Noilla hinnoilla pääset jo hieman kartalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertaa matkaa ja hintaa tuohon linja-autoaseman pätkään. Lisäksi vertailuhohdaksi voi ottaa raidejokerin kilometrihinnan pääkaupunkiseudulla. Noilla hinnoilla pääset jo hieman kartalle.
Voihan tuollaisen vertailun tehdä, mutta se ei kerro oikein mitään. Hintaan vaikuttaa mm. tarvittavien infratöiden määrä, tarvitaanko putkien ja johtojen siirtoja tai uusimista, sillat, tukimuurit... Kuten sanoin, hinta per pituusyksikkö ei ole vakio.
Et siis tiedä syitä olla luottamatta annetuun hinta-arvioon? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan tuollaisen vertailun tehdä, mutta se ei kerro oikein mitään. Hintaan vaikuttaa mm. tarvittavien infratöiden määrä, tarvitaanko putkien ja johtojen siirtoja tai uusimista, sillat, tukimuurit... Kuten sanoin, hinta per pituusyksikkö ei ole vakio.
Et siis tiedä syitä olla luottamatta annetuun hinta-arvioon?Sehän on edelleenkin 250M€ eikö niin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän on edelleenkin 250M€ eikö niin?
Lue keskustelu, johon yrität osallistua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue keskustelu, johon yrität osallistua.
Muistele itse vanhoja. 250M€ yhteensä. Onko kaikki jo pelissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistele itse vanhoja. 250M€ yhteensä. Onko kaikki jo pelissä?
Saat Tuntemattoman Sotilaan Viirilän näyttämään nerolta noilla kommenteillasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat Tuntemattoman Sotilaan Viirilän näyttämään nerolta noilla kommenteillasi.
Lopetitko lukemisen Tuntemattomaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopetitko lukemisen Tuntemattomaan?
Kyselijäpösilö taas ihan sekaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopetitko lukemisen Tuntemattomaan?
Ei, kyllä luin paljon Korkeajännityssarjoja
- Anonyymi
Ei kestä kauaa, kun ratikkakiskoja veistellään jo Härmälässä saakka.
- Anonyymi
Kyllähän sitä rakentaa pitää, kun kaupungilla on niin paljon ylimääräistä rahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sitä rakentaa pitää, kun kaupungilla on niin paljon ylimääräistä rahaa.
Ja projektiryhmillä paljon ylimääräistä aikaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sitä rakentaa pitää, kun kaupungilla on niin paljon ylimääräistä rahaa.
Siis jos kaupungilla riittää rahaa kaikenmaailman turhiin tunneleihin ja keskusareenoihin niin jo on kumma, jos sitä ei riitä tarpeelliseen ja yleishyödylliseen ratikkaan. Olis se aika kummallinen tilanne, jos heti turhan tunnelin valmistumisen jälkeen ilmoitettaisiin, että just nyt rahat loppui eikä mitään kehityshankkeita enää saada.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis jos kaupungilla riittää rahaa kaikenmaailman turhiin tunneleihin ja keskusareenoihin niin jo on kumma, jos sitä ei riitä tarpeelliseen ja yleishyödylliseen ratikkaan. Olis se aika kummallinen tilanne, jos heti turhan tunnelin valmistumisen jälkeen ilmoitettaisiin, että just nyt rahat loppui eikä mitään kehityshankkeita enää saada.
Toimitko itse niin, että kaupassa huomaat rahojen just nyt loppuneen? Ostokset jää puoleen väliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis jos kaupungilla riittää rahaa kaikenmaailman turhiin tunneleihin ja keskusareenoihin niin jo on kumma, jos sitä ei riitä tarpeelliseen ja yleishyödylliseen ratikkaan. Olis se aika kummallinen tilanne, jos heti turhan tunnelin valmistumisen jälkeen ilmoitettaisiin, että just nyt rahat loppui eikä mitään kehityshankkeita enää saada.
Kaupungilla on oikeus kerätä veroa. Tulopuoli on siis turvattu, kunhan asukkaat ja yritykset saavat vastineeksi kunnollisen toimintaympäristön, johon kuuluu myös joukkoliikenne ja edustava keskusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungilla on oikeus kerätä veroa. Tulopuoli on siis turvattu, kunhan asukkaat ja yritykset saavat vastineeksi kunnollisen toimintaympäristön, johon kuuluu myös joukkoliikenne ja edustava keskusta.
Kaupungilla on pakko-oikeus kerätä veroja. Sen asukkailta ei kysytä haluavatko he maksaa veroja. Valtuutetut voivat tuhlata tulevat verovarat mihin he itse haluavat, Tässä he vetoavat siihen, että kansa on heidät tähän hommaan itse valinnut. Kansan ainut keino välttää kohtuuton verorasitus on muuttaa muualle.
Osakeyhtiömuotoisia yrityksiä ei kunnan verotusoikeus koske. Niitä verottaa vain valtio. Siten ne ovat suojassa kaupungin valtuutettujen huonoilta taloudellisilta päätöksiltä. Samoi heidän omistajat siltä osin kun he saavat pääomatuloja. Tämän takia rikkainta kansanosaa ei haittaa vaikka kaupungin keskustaan rakennettaisisiin joka toinen vuosi pyramidi ja joka toinen vuosi se purettaisiin. He kun tähän hölmöilyyn eivät osallistuisi sentilläkään.
- Anonyymi
Is kertoi, että ratikka tulee kolme vuotta aikaisemmin lija-autoasemalle. Siis kolme vuotta aikaisemmin kuin mikä?
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006077691.html?ref=ISLocalNews|halves-with-leading-item-
Onko olemassa jo suunnitelma/päätös siitä, että ratikkalinjaa laajennetaan linja-autoaseman suuntaan. Tietojeni mukaan ei edes II-vaiheesta ole vielä päätöstä. Päätetäänkö nämä linjavaiheet jossain salakabinetissa vai rakennusliikkeiden herrakerhossa? Missä niiden aikataulut ovat nähtävissä. Ainakin IS jutun mukaan tiesi jo tuon III-vaiheen aikataulun.- Anonyymi
Onko valtuustolla ryhtiä ottaa johto käsiinsä, vai onko se manipuloitavissa oleva, kaakattava akkalauma?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko valtuustolla ryhtiä ottaa johto käsiinsä, vai onko se manipuloitavissa oleva, kaakattava akkalauma?
Tiedät varmaan itse vastauksen. Niin se vaan ikävä kyllä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedät varmaan itse vastauksen. Niin se vaan ikävä kyllä on.
Ensi viikolla julkaisen todisteet siitä manipuloinnista. Sitten näette!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko valtuustolla ryhtiä ottaa johto käsiinsä, vai onko se manipuloitavissa oleva, kaakattava akkalauma?
Ei taida valtuutetuilla olla käryäkään siitä missä mennään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida valtuutetuilla olla käryäkään siitä missä mennään.
Kai sentään fekosaaret on torpattu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sentään fekosaaret on torpattu?
Fekosaaret?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fekosaaret?
Etkö ymmärtänyt? Siis tekosaaret. Pienissä ovat asiasi 😁
- Anonyymi
Näin allianssimalli toimii suomessa. Sovitaan urakan hinta ja tingataan työstä ja urakan laajuudesta. Siirretään kaikki riskit ja lisäkulut kaupungille. Koska ratikan hankekustannukset on ylitetty, nyt tehdään ensin uusi tarpeeton ratikkalinja Hatanpäälle. Sen jälkeen pyydetään lisärahaa aiemmin suunnitellulle päälinjalle. Ja hankekustannukset ovat taas tasapainossa. Ratikka on Tampereen länsimetro 2.
- Anonyymi
Miljardia hipoo kaikkineen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miljardia hipoo kaikkineen
Mitä lisätöitä tähän ratikkaprojektiin onkaan kuulunut:
- muu infatyö 50 miljoonaa
- Dubain saaret hinta xx miljoonaa
- Hämeenkadun kunnostus 18,5 miljoonaa
- Hämeenkadun haara 8 miljoonaa
- Linja-autoaseman reitti 15-20 miljoonaa.
Hienosti nämä jätettiin projektista pois.
Mukavaa tiliä Allianssi noilla tekee. Ja veronmaksajat maksavat. Muuta ne eivät voikkaan tehdä. - Anonyymi
Ei linja-autoaseman haara ole tarpeeton. Tulevaisuudessahan ratikkalinja on tarkoitus jatkaa Härmälään ja myös Pirkkalaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lisätöitä tähän ratikkaprojektiin onkaan kuulunut:
- muu infatyö 50 miljoonaa
- Dubain saaret hinta xx miljoonaa
- Hämeenkadun kunnostus 18,5 miljoonaa
- Hämeenkadun haara 8 miljoonaa
- Linja-autoaseman reitti 15-20 miljoonaa.
Hienosti nämä jätettiin projektista pois.
Mukavaa tiliä Allianssi noilla tekee. Ja veronmaksajat maksavat. Muuta ne eivät voikkaan tehdä.Ratikkaan kuuluu vain ne työt, jotka kuuluu ratikkaan. Esimerkiksi Hämpin uudistus ei siihen kuulu. Kaupunki haluaa uudistaa kadun, ja tilaa työt tehtäväksi ratikan rakentamisen yhteydessä synergiaetujen takia, mutta ratikka voitaisiin tehdä myös ilman kadun uudistamista.
Jos epäilet asiaan liittyvän jotain hämärää, niin tee rikosilmoitus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikkaan kuuluu vain ne työt, jotka kuuluu ratikkaan. Esimerkiksi Hämpin uudistus ei siihen kuulu. Kaupunki haluaa uudistaa kadun, ja tilaa työt tehtäväksi ratikan rakentamisen yhteydessä synergiaetujen takia, mutta ratikka voitaisiin tehdä myös ilman kadun uudistamista.
Jos epäilet asiaan liittyvän jotain hämärää, niin tee rikosilmoitus.Ei tässä mitään rikosta ole tehty, joten ei mitään koppituomioitakaan tule.
Ainoastaan loistavaa bisnestä rekennusyhtiöille. Ei ole laissa kielletty kus---masta tyhmempää silmään. Nyt vaan se on tehty valtuutetuille.
Veronmaksajien rahoilla jaetaan kunnon bonukset grynderin lobbareille. Loistavaa hommaa ovat tehneet kun ovat onnistuneet saamaan jopa 1 000 000 000 € hommat. Eikä tälle loppua näy. Veronmaksajan kannalta ikävä kyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mitään rikosta ole tehty, joten ei mitään koppituomioitakaan tule.
Ainoastaan loistavaa bisnestä rekennusyhtiöille. Ei ole laissa kielletty kus---masta tyhmempää silmään. Nyt vaan se on tehty valtuutetuille.
Veronmaksajien rahoilla jaetaan kunnon bonukset grynderin lobbareille. Loistavaa hommaa ovat tehneet kun ovat onnistuneet saamaan jopa 1 000 000 000 € hommat. Eikä tälle loppua näy. Veronmaksajan kannalta ikävä kyllä.Minä en tiedä, mikä olisi vaihtoehto rakennusfirmoille toteuttamaan erilaisia rakennustöitä. Tiedätkö sinä?
Vähäinenkin uskottavuus hupenee tehokkaasti, kun huutelee tuulesta temmattuja lukuja totuuksina. Toki jos pystyt esittämään todisteita tietämillesi huijauksille, niin lupaan tarkastella näkemystäni uudelleen. Pystytkö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mitään rikosta ole tehty, joten ei mitään koppituomioitakaan tule.
Ainoastaan loistavaa bisnestä rekennusyhtiöille. Ei ole laissa kielletty kus---masta tyhmempää silmään. Nyt vaan se on tehty valtuutetuille.
Veronmaksajien rahoilla jaetaan kunnon bonukset grynderin lobbareille. Loistavaa hommaa ovat tehneet kun ovat onnistuneet saamaan jopa 1 000 000 000 € hommat. Eikä tälle loppua näy. Veronmaksajan kannalta ikävä kyllä.Olisko sun mielestäsi parempi jättää muut katujen kunnostukset tekemättä ja laittaa vain ratikkakiskot? Ratikka on kuitenkin tarpeellinen, yleishyödyllinen ja ensimmäinen tavallisia ihmisiä palveleva liikennehanke 145 vuoteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko sun mielestäsi parempi jättää muut katujen kunnostukset tekemättä ja laittaa vain ratikkakiskot? Ratikka on kuitenkin tarpeellinen, yleishyödyllinen ja ensimmäinen tavallisia ihmisiä palveleva liikennehanke 145 vuoteen.
Eikö Nysset ole palvelleet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en tiedä, mikä olisi vaihtoehto rakennusfirmoille toteuttamaan erilaisia rakennustöitä. Tiedätkö sinä?
Vähäinenkin uskottavuus hupenee tehokkaasti, kun huutelee tuulesta temmattuja lukuja totuuksina. Toki jos pystyt esittämään todisteita tietämillesi huijauksille, niin lupaan tarkastella näkemystäni uudelleen. Pystytkö?Eihän tässä ole puijttu kuin hölmöjä valtuutettuja. Muut vaan maksavat laskun. Allinassin lupaama työ on paisunut kuin pullataikina lisätöinä. Osaatko sinä sano kuinka paljon niitä on tullut tuon alkuperäisen budjetin lisäksi? Kerro tarkka luku, jos sen kerta tiedät.
Entä jatko. Piikki avattiin siinä vaiheessa kun päätös I-vaiheesta tehtiin. II-vaiheesta ei ole edes vielä päätöstä niin jo pitäisi suunnitella III-vaihetta. Siis ennen kuin yksikään ratikka on kulkenut metriäkään. Missä salakabinetissa tuostakin on jo sovittu?
Mikä on kaupungin taloustilanne? Aivan surkea. Nyt jo 10 vuotta alijäämä. Rahat eivät riitä edes käyttötalouden menoihin. Alijäämää melkein 60 miljoonaa viime vuodelta. Nyt säästetään kaikesta mistä pystytään. Paitsi ratikasta. Siihen rahaa riittää ja sitä lehmää grynderit lypsää. Ei lypsävää lehmää kannata tappaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tässä ole puijttu kuin hölmöjä valtuutettuja. Muut vaan maksavat laskun. Allinassin lupaama työ on paisunut kuin pullataikina lisätöinä. Osaatko sinä sano kuinka paljon niitä on tullut tuon alkuperäisen budjetin lisäksi? Kerro tarkka luku, jos sen kerta tiedät.
Entä jatko. Piikki avattiin siinä vaiheessa kun päätös I-vaiheesta tehtiin. II-vaiheesta ei ole edes vielä päätöstä niin jo pitäisi suunnitella III-vaihetta. Siis ennen kuin yksikään ratikka on kulkenut metriäkään. Missä salakabinetissa tuostakin on jo sovittu?
Mikä on kaupungin taloustilanne? Aivan surkea. Nyt jo 10 vuotta alijäämä. Rahat eivät riitä edes käyttötalouden menoihin. Alijäämää melkein 60 miljoonaa viime vuodelta. Nyt säästetään kaikesta mistä pystytään. Paitsi ratikasta. Siihen rahaa riittää ja sitä lehmää grynderit lypsää. Ei lypsävää lehmää kannata tappaa.En tiedä muita kuin tämän nyt uutisoidun Hämpin uudistamisen, jonka kaupunki tilasi tehtäväksi ratikan rakentamisen yhteydessä. Mitä muita niitä sitten on, ja paljonko allianssi niillä tienaa? En ymmärrä valitusta siitä, että hankkeet on kannattavia rakennusfirmoille, mutta kun kysytään vaihtoehtoja niille, niin ei osata sanoa mitään.
Aika jännää, miten salakabineteissa sovituista asioista uutisoidaan tiedotusvälineissä näkyvästi 😉
Todisteet huijauksista jäi pimentoon. Loppuuko puheet? Kohta nähdään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö Nysset ole palvelleet?
On palvelleet, mutta ei riittävän hyvin. Kun katsot Hervannan valtaväylää aamu- ja iltapäiväruuhkien aikaan, niin se on täynnä henkilöautoja silmän kantamattomiin. Ratikka vähentää henkilöautoilun tarvetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mitään rikosta ole tehty, joten ei mitään koppituomioitakaan tule.
Ainoastaan loistavaa bisnestä rekennusyhtiöille. Ei ole laissa kielletty kus---masta tyhmempää silmään. Nyt vaan se on tehty valtuutetuille.
Veronmaksajien rahoilla jaetaan kunnon bonukset grynderin lobbareille. Loistavaa hommaa ovat tehneet kun ovat onnistuneet saamaan jopa 1 000 000 000 € hommat. Eikä tälle loppua näy. Veronmaksajan kannalta ikävä kyllä.Hyvä pisnes ei toki ole rikos. Näiden pisneksien perään on hyvä kuitenkin kysellä, jos ne joutuu kustantamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä pisnes ei toki ole rikos. Näiden pisneksien perään on hyvä kuitenkin kysellä, jos ne joutuu kustantamaan.
Kummallista, miksei kukaan kysele hukkatunneleiden ja Kummolan areenojen perään, mutta ratikan kimpussa ollaan kynsin hampain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista, miksei kukaan kysele hukkatunneleiden ja Kummolan areenojen perään, mutta ratikan kimpussa ollaan kynsin hampain.
Kyllä kaikista hankkeista kysellään milloin mitäkin kun yritetään saada niitä näyttämään huonoilta. Vastaukset saatuaan kyselijä joko hiljenee, suuttuu, tai jatkaa kyselyä jostain muusta. Tieto tuntuu lisäävän tuskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaikista hankkeista kysellään milloin mitäkin kun yritetään saada niitä näyttämään huonoilta. Vastaukset saatuaan kyselijä joko hiljenee, suuttuu, tai jatkaa kyselyä jostain muusta. Tieto tuntuu lisäävän tuskaa.
On se hyvä, että Tampereella on yksi rahareikä, johan rahaa riittää äärettömästi. Muualta sitä joudutaan vaan säästämään.
Olisi hyvä jos joku ratikkauskovainen osaisi laskea kuinka paljon sinne on jo tähän mennessä upotettu rahaa. Siis pelkästään ykkövaiheeseen liitännäiskustannuksineen. Liitännäiskustannuksilla tarkoitan niitä kustannuksia jotka joudutaan tekemään (jotkut käyttää kannattaa tehdä) koska tehdään ratikka. Eli missä rahamäärässä mennään nyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä pisnes ei toki ole rikos. Näiden pisneksien perään on hyvä kuitenkin kysellä, jos ne joutuu kustantamaan.
Sitä minäkin maksajan roolissa kyselen. Se nähtävästi on kiellettyä.
- Anonyymi
Entäs kuinka paljon on jo tulopuolella?
Kuinka monta uutta asuntoa on rakennettu ja myyty ratikkakatujen (Itsenäisyydenk., Sammonk. jne) varrelta -- raitiotien ansiosta? Kuinka paljon maanlaajuista myönteistä julkisuutta Tampere on jo saanut modernin raitiotiensä ja sen punaisten vaunujen ansiosta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se hyvä, että Tampereella on yksi rahareikä, johan rahaa riittää äärettömästi. Muualta sitä joudutaan vaan säästämään.
Olisi hyvä jos joku ratikkauskovainen osaisi laskea kuinka paljon sinne on jo tähän mennessä upotettu rahaa. Siis pelkästään ykkövaiheeseen liitännäiskustannuksineen. Liitännäiskustannuksilla tarkoitan niitä kustannuksia jotka joudutaan tekemään (jotkut käyttää kannattaa tehdä) koska tehdään ratikka. Eli missä rahamäärässä mennään nyt?Raitiotieallianssin sivuilta tuon näkee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs kuinka paljon on jo tulopuolella?
Kuinka monta uutta asuntoa on rakennettu ja myyty ratikkakatujen (Itsenäisyydenk., Sammonk. jne) varrelta -- raitiotien ansiosta? Kuinka paljon maanlaajuista myönteistä julkisuutta Tampere on jo saanut modernin raitiotiensä ja sen punaisten vaunujen ansiosta?Tulopuolella ei ole yhtä ainoata euroa.
Maksettu on miljoonia ja lisää menee.
Se kaupunkijuna ei tule koskaan maksamaan edes käyttökulujaan.
Luuletkos ettei niitä asuntoja olisi voitu rakentaa ilman kaupunkijunaa?
Myönteistä julkisuutta:)
Kaikkihan nauraa ääliöille, jotka tahtovat kolisevan muinaisjäänteen keskelle kaupunkia.
Mieti nyt itsekin, juna keskelle kaupunkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulopuolella ei ole yhtä ainoata euroa.
Maksettu on miljoonia ja lisää menee.
Se kaupunkijuna ei tule koskaan maksamaan edes käyttökulujaan.
Luuletkos ettei niitä asuntoja olisi voitu rakentaa ilman kaupunkijunaa?
Myönteistä julkisuutta:)
Kaikkihan nauraa ääliöille, jotka tahtovat kolisevan muinaisjäänteen keskelle kaupunkia.
Mieti nyt itsekin, juna keskelle kaupunkia.Tuollahan noita "junakaupunkeja" on pilvin pimein. En jaksa laskea, kuinka monta niitä on maailmassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tram_and_light_rail_transit_systems - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs kuinka paljon on jo tulopuolella?
Kuinka monta uutta asuntoa on rakennettu ja myyty ratikkakatujen (Itsenäisyydenk., Sammonk. jne) varrelta -- raitiotien ansiosta? Kuinka paljon maanlaajuista myönteistä julkisuutta Tampere on jo saanut modernin raitiotiensä ja sen punaisten vaunujen ansiosta?Ei ristus, mä pissin housuihini .... maanlaajuista myönteistä julkisuutta ja punaiset vaunut, ei hyvää päivää!
- Anonyymi
Ratikka on päässyt valtakunnan mediaan monta kertaa. Ens alkuun projektista kerrottiin, kun valtio päätti avustaa ratikkaa, ja joku toinen projekti jätettiin ilman rahoitusta. Telkkarin uutisissa jännättiin, että päättääkö valtuusto tehdä ratikan vai ei, koska tiedettiin, että päätös on kauaskantoinen. Sitten on ollut juttua esim vaunuista, koska niiden tekeminen Suomessa on merkittävä asia, ja Helsingin kokemusten mukaan suomalaiset raitiovaunut on laadukkaita.
Ratikka on ollut Tampereen ykkösuutisia monta vuotta. Ihan myönteiseen sävyyn siitä on kerrottu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikka on päässyt valtakunnan mediaan monta kertaa. Ens alkuun projektista kerrottiin, kun valtio päätti avustaa ratikkaa, ja joku toinen projekti jätettiin ilman rahoitusta. Telkkarin uutisissa jännättiin, että päättääkö valtuusto tehdä ratikan vai ei, koska tiedettiin, että päätös on kauaskantoinen. Sitten on ollut juttua esim vaunuista, koska niiden tekeminen Suomessa on merkittävä asia, ja Helsingin kokemusten mukaan suomalaiset raitiovaunut on laadukkaita.
Ratikka on ollut Tampereen ykkösuutisia monta vuotta. Ihan myönteiseen sävyyn siitä on kerrottu.Kyllä se hyvä niille on, jotka pystyvät kävelemään pitkät matkat pysäkeille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raitiotieallianssin sivuilta tuon näkee.
Tarkoittaa: Ei hajuakaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se hyvä niille on, jotka pystyvät kävelemään pitkät matkat pysäkeille
Liityntäbussit on keksitty niitä varten, joilla on pitkä matka ratikkapysäkille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liityntäbussit on keksitty niitä varten, joilla on pitkä matka ratikkapysäkille.
Sen voi kukin kohdallaan funtsailla, mikä apu liityntäbusssista voisi olla. Niitä kun ei montaakaan tule olemaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaa: Ei hajuakaan
Et ymmärrä numeroita? Sinä tapauksessa tämä keskustelu on sinulle aivan liian vaikea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen voi kukin kohdallaan funtsailla, mikä apu liityntäbusssista voisi olla. Niitä kun ei montaakaan tule olemaan
Tietääkseni liityntäbusseja laitetaan kaikkialle sinne, mistä ennenkin on päässyt bussilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietääkseni liityntäbusseja laitetaan kaikkialle sinne, mistä ennenkin on päässyt bussilla?
Siis entinen määrä busseja ja lisäksi vielä ratikan kulut? Kerroppa lisää 🤣😂😁😊😥😪
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs kuinka paljon on jo tulopuolella?
Kuinka monta uutta asuntoa on rakennettu ja myyty ratikkakatujen (Itsenäisyydenk., Sammonk. jne) varrelta -- raitiotien ansiosta? Kuinka paljon maanlaajuista myönteistä julkisuutta Tampere on jo saanut modernin raitiotiensä ja sen punaisten vaunujen ansiosta?Tulopuolella on mennyt hyvin. Siis grynderin tulopuolellaa. Kaupungin taas sitten ei niinkään hyvin. Tilanne muuttuu kun päästään nostamaan tonttivuokria, pysäköintimaksuja ja kiinteistöveroa. Lisäksi keksittiin uusi maksu kuten hulevesimaksu ja tullaan korottamaan kunnallisveroa. Eiköhän noista jo jotain tuloja tule. Viime vuonna kapungin tulot laskivat edellisestä vuodesta, mutta menot nousivat. Alijäämää 58,5 miljoonaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kaikista hankkeista kysellään milloin mitäkin kun yritetään saada niitä näyttämään huonoilta. Vastaukset saatuaan kyselijä joko hiljenee, suuttuu, tai jatkaa kyselyä jostain muusta. Tieto tuntuu lisäävän tuskaa.
Kyselijät ovat kieltämättä hankala rasite ja haittaa ketkutteluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyselijät ovat kieltämättä hankala rasite ja haittaa ketkutteluja.
Moni kaikenvastustaja on lannistunut, kun ei ole osannut vastata väitteitään koskeviin kysymyksiin. Osa on jopa katkeroitunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis entinen määrä busseja ja lisäksi vielä ratikan kulut? Kerroppa lisää 🤣😂😁😊😥😪
Ei. Liityntäbussit ajavat vain lähimmälle ratikkapysäkille, joten busseja tarvitaan vähemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Liityntäbussit ajavat vain lähimmälle ratikkapysäkille, joten busseja tarvitaan vähemmän.
Joo, vähemmän niitä tarvitaan, koska sitten matkustajiakin on hiton paljon vähemmän. Kuka jaksaa hyppiä kuljetusvälineestä toiseen ja odotella pysäkeillä. Lyhyet vaihtoajat ja täsmälliset vuorot ovat satua Tampereen talvisissa olosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei. Liityntäbussit ajavat vain lähimmälle ratikkapysäkille, joten busseja tarvitaan vähemmän.
Siis lähes jokainen pysäkki tulee olemaan liityntäpysäkki. Tätä epäiltiin jo vuosi sitten. Jokaisella pysäkillä kävellään kuvan mukaan bussista ratikkaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis lähes jokainen pysäkki tulee olemaan liityntäpysäkki. Tätä epäiltiin jo vuosi sitten. Jokaisella pysäkillä kävellään kuvan mukaan bussista ratikkaan
Esimerkiksi ratikan pysäkkilistassa kerrotaan, mitkä on liityntäpysäkkejä. Löytyy netistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi ratikan pysäkkilistassa kerrotaan, mitkä on liityntäpysäkkejä. Löytyy netistä.
Mutta bussit ajavat lähimmälle pysäkille....kts yllä
- Anonyymi
Taas näkyy että, grynderit vievät poliittisia päättäjiä virkamiesten suosiollisella avustuksella, kuin pässiä narussa? Nyt niiden pitää vaan hyväksyä tämä "pakollinen" lisäys. Siis toimia kumileimasimena.
- Anonyymi
Valheellinen kuva, ratikan ikävän rumat ajolangat jätetty pois. Ei se akuilla kulje, ei. Näin meitä manipuloidaan, hei !
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942