Sähköä kahteen suuntaan

Anonyymi

Mulla on mökillä pääsääntöisesti käytössä ns. aurinkosähköt (230V) ja 5kW Hondan aggregaatti tukemassa järjestelmää.
Tarkennuksena, että aggregaatissa ei ole mitään automatiikkaa, joka reagoisi kuormaan tjms.. vaan tarvittaessa Honda höräytetään päälle ja kytketään pistotulpalla Victronin keskuksen kylkeen.
Aggregaatti on varsin painava roudattavaksi keskuksen äärelle, joten kumiroikalla hoidetaan syöttö.
Olen tuumaillut, olisin vetänyt maakaapelin (MCMK 4x2,5mm2 2,5mm2) ja hoitanut syötön aggregaatilta keskukselle kaapelin toista paria käyttäen ja toinen pari jäisi keskukselta ulospäin syötölle. Kaapelin maa palvelisi molempia "verkkoja", vaikka sähkön kulkua olisi kahteen suuntaan samassa kaapelissa.
Kysymys: Saako tai onko väärä asennustapa syöttää kahta eri verkkoa samassa kaapelissa?

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kun kyseesä oma verkko, mitkään muodolliset säännökset eivät koske tätä. Normaali tilanteessa sähkö kulkee omissa johtopareissaan, maadoitusjohto on käytännössä virraton. Googlaa IT-järjestelmä.

      • Anonyymi

        Ja höpöhöpö, määräykset koskevat aivan samalla lailla oli oma tai vieras verkko.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksesta, koitin hieman kahlata it-järjestelmälinkkejä läpi, mutta en ihan törmännyt selkeään vastaukseen. Olen vain saanut kritiikkiä mainitsemastani suunnitelmasta laittaa kaksi eri verkkoa kulkemaan samassa kaapelissa, mutta tämä jää vielä hautumaan miten sen toteutan. Kaksi erillistä kaapelia MCMK 2x2,5mm2:ta tulee taas hieman kalliimmaksi kuin yksi MCMK 4x2,5mm2 2,5mm2 kaapeli.

      • Anonyymi

        Kun on omat systeemit kukaan ei tule saivartelemaan pykälistä, riittää kun systeemi on toimiva.


    • Anonyymi

      Voi tulla hieman kalliimmaksi muttei tarvitsisi tehdä turhia kyselyjä !

      • Anonyymi

        No toivottavasti aloitus ei ole trollitehtailija.aloitus vaikuttaa kuitenkin vilpittömältä joten
        Näkökulma tähän on paikallaan. Itse en tekisi tuollaista viritystä. Vaikuttaa sangen vaaralliselta. Itse kävisin kiltisti kaupassa ja ostaisin kaksi kaapelia mcmk 2*2.5 2.5 jos välttämättä haluat tehdä tuollaisen virityksen eli agregaatilta victronille ja keskukselta takaisin agregaatin lähelle.
        Toisaalta taas en ymmärrä miksi keskukselta pitää tuoda takaisin sähköä agregaatin lähelle.
        Jos tilanne on se, että tarvit sähköä agregaatin lähellä niin laittaisit nyt sieltä keskukselta lähtevään toisen mcmk perään pienen alakeskuksen agregaatin viereen. Eihän nuo alakeskukset paljoa maksa. Muutaman kympin. Olisi myös turvallinen ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No toivottavasti aloitus ei ole trollitehtailija.aloitus vaikuttaa kuitenkin vilpittömältä joten
        Näkökulma tähän on paikallaan. Itse en tekisi tuollaista viritystä. Vaikuttaa sangen vaaralliselta. Itse kävisin kiltisti kaupassa ja ostaisin kaksi kaapelia mcmk 2*2.5 2.5 jos välttämättä haluat tehdä tuollaisen virityksen eli agregaatilta victronille ja keskukselta takaisin agregaatin lähelle.
        Toisaalta taas en ymmärrä miksi keskukselta pitää tuoda takaisin sähköä agregaatin lähelle.
        Jos tilanne on se, että tarvit sähköä agregaatin lähellä niin laittaisit nyt sieltä keskukselta lähtevään toisen mcmk perään pienen alakeskuksen agregaatin viereen. Eihän nuo alakeskukset paljoa maksa. Muutaman kympin. Olisi myös turvallinen ratkaisu.

        Miksi pitää höpötellä ummet ja lammet, vaikka ei sähköstä mitään ymmärrä? Ei sähköön liity mitään mystiikkaa ja taikauskoa, se on selvää logiikkaa ja matematiikkaa.


    • Anonyymi

      Myös täältä Suoli24:ltä löytyy mystiikan ja taikauskon lisäksi viimeisin oikea tieto, esimerkkinä viime ajoilta vaikkapa että MCMK kaapeleiden käyttö ollut luvatonta jo vuonna -86

    • Anonyymi

      Anonyymi:lle
      29.4.2019 8:42

      Treadin aloittajana - en ole trolli, vaan ihan vakavissani täällä kyselen mielipiteitä.
      Moni täälläkin osaa tehdä sähköasentajan hommia, vaikka ei koulutusta olisikaan. Kaikki kunnia kuitenkin koulun käyneille. Asiat ja lait pitää hallita, eikä niissä ole juuri vaihtoehtoja. Niin pitää ollakin

      Ajatus laittaa samaan kaapeliin kaksi eri "verkkoa" houkuttelee hinnan ja ihan ideankin takia, vaikka se jakaakin mielipiteitä. Tästä herääkin kysymys - onko tuo ainoastaan vain huono asennustapa, vai oikeasti laiton.
      Kiltisti kaupassa käynti olisi se varmin ratkaisu, mutta em. ajatus silti kutkuttaa.

      No toivottavasti aloitus ei ole trollitehtailija.aloitus vaikuttaa kuitenkin vilpittömältä joten

      Kun keskus ja aggregaatti sijaitsevat kaukana toisistaan on tarve ilmeinen. Aggregaatilla käytetään tehoja vaativia työkoneita paikallisesti aggren pistorasioista, samalla saadaan ladattua akkusettiä (4x170Ah), joka helpottaa aurinkopaneeleiden käyttöä. Tähän käytettäisiin kaapelin toista paria. Keskukselta lähtevä pari (230V aurinkosähkö) taas vastaavasti syöttää matkan varrella useita pienitehoisimpia kohteita, kuten liiteri/wc:n valoja, latureita, vesipumppua.. ym 50W-2kW laitteita invertterin rajoissa. Ja kyllä, tuo toinen pari tosiaan syöttäisi ihan aggregaatin vieressä olevaan pistorasiaankin, koska näin ei tarvitsisi vähäisen tarpeen takia aggrea käynnistää.

      Esittämäsi alakeskuksen käyttökin vaatisi sen toisen parin olemassaoloa. Eikös jakorasijalta pistorasialle aja saman asian kaapelin päässä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe