Tänään kaupunginvaltuustolla on puitavana Raide-Jokerin jatkuvasti kohoavat rakennuskustannukset. Hinta on jo lähes tuplaantunut alkuperäisestä, vaikka lapiollistakaan maata ei ole vielä kaivettu.
1.) Raide-Jokerin alustava yleissuunnitelma 2009. Kustannusarvio 212 milj. €.
2.) Hankesuunnitelma 2016, Raide-Jokerin kustannusarvio 275 milj. €.
3.) Marraskuussa 2018 esitetty uusin kustannusarvio on 367 milj. €.
4.) Lopullinen kustannusarvio tammikuu 2019, kustannusarvio 386 milj. €.
Rakentaminen oli tarkoitus aloittaa kesäkuussa 2019, mutta aloitus on siirtynyt syksyyn. Tänään 29.4.2019 kaupunginvaltuusto siis päättää, että hyväksytäänkö jatkuvasti kohoavat kustannukset.
http://espooprodfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019472329-5
Tästä näyttää tulevan kustannustensa osalkta identtisesti Länsimetro-2. Edes etukäteen paljon kehuttu Allianssi-malli ei ole pystynyt lainkaan pitämään rakennuskustannuksia kurissa. On oletettavaa että Raide-Jokerin lopullinen hinta kohoaa jonnekin 600...800 miljoonan paikkeille.
Täytyisi pitää kaupunginvaltuustossa avoimena sekin vaihtoehto, että koko Raide-Jokerille otetaan vuoden verran lisää harkinta-aikaa. Kustannuksissa päästään 1/3 osalla tuosta 386 milj. € jättisummasta, jos päätetään toteuttaa tämä liikennöinti akkukäyttöisillä busseilla.
Hyväksyykö Kaupunginvaltuusto Raide-Jokerin 386 milj. eur. jättibudjetin tänään
24
110
Vastaukset
- Anonyymi
Turkulaiset vaativat "Tunnin junavuoroa", eli raiteilla kulkevaa nopeaa yhteyttä Helsingin ja Turun välille.
Espoolainen versio samasta asiasta on uusi reittiyhteus Raide-Jokeri. Se on käytännössä "Tunnin junavuoro Otaniemestä Itäkeskukseen." Nykyaikaiseen pikatekniikkaan perustuva nopea Raide-Jokeri mahdollista siirtymisen 1 tunnissa Otaniemestä kauas Itä-Helsingin puolelle.
Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Raide-Jokerin rakentamisen aloittamisen äänin JAA: 53 ääntä, EI 17 ääntä ja Tyhjä: 5 ääntä.
https://imgur.com/a/IHhc8jZ
Merkille pantavaa oli äänestyksessä Espoon valtapuolue Kokoomuksen äänet jakaantuivat, melkein puolet ja puolet:
JAA: ....15, EI: ...... 7, Tyhjä: ...4
Useat kokoomuslaiset pitivät puheenvuoroja joissa arveltiin että lievässäkin laskusuhdanteessa Espoon veroäyriin tulevan nopeasti suuria korotuspaineita.
Hankkeessa aiotaan pikaraitiotietä jatkaa Otaniemestä Keilaniemeen saakka. Espoossa on kuitenkin jo olemassa raidetekniikkaan perustuva metrolinja välillä Otaniemi - Keilaniemi. Useampikin kysyi logiikkaa sille, että miksi korkeilla kustannuksilla rakennetaan pikaraitiotien avulla toinen raideyhteys samalle välille.- Anonyymi
Logiikka on siinä, että Espoon metro on rakennettu aivan älyttömän syvälle elikkä pelkkä siirtyminen tunnelista parin ylipitkän rullaportaan kautta kestää ja kestää ja kestää -- ja kauniit merimaisemat eivät näy tunneliin. Itämetrossa voi ihailla auringon nousua ynnä laskua ja laineiden liplatusta.
Logiikka on myös siinä, että Espoon metron takia koko metron junia lyhennettiin ja ne ovat pääsääntöisesti täysiä juuri Otaniemen ja Keilaniemen kohdilla.
Raitiovaunumatka Otaniemi - Keilaniemi on miellyttävämpi kuin hidas liityntä pimeään ja ahtaaseen tunnelimetroon. Näin matkustajamäärät ja palvelutaso edes raitiotiellä pysyy kohdallaan, vaikka metro on mitä on. - Anonyymi
>> Itämetrossa voi ihailla auringon nousua ynnä laskua ja laineiden liplatusta.
Olen kulkenut 20 vuotta työmatkani sähköjunalla. Vaikka menee mille puolelle junaa istumaan, ei ikkunasta auringon nousuja tai laskuja näe. Eikä niitä näe Helsingin metrossakaan, eikä näe Jokeri-ratikassakaan.
Neljään kuukauteen vuodessa aurinkoa ei näy pilvien vuoksi käytännössä koskaan. Katumaisemat ovat yhtä tylsiä katsottavaksi henkilöauton ikkunasta kuin Jokeri-ratikastakin.
Työmatkoilla kiinnostaa nopeus ja vaivattomuus. Metrolla matka-aika Otaniemen Aalto-yliopistolta Itäkeskukseen vie 26 minuuttia. Sama matka Jokerin "pika"-ratikalla kestää 60 minuuttia.
Jos vuoden 200 työpäivänä käyttää mennen tullen Jokeri-ratikkaa tuolla välillä, niin vuoden aikana ylimääräistä matkustusaikaa tulee 226 tunnin verran.
Tuo 226 tuntia on hinta siitä että saa katsella mukavan Jokerin ikkunasta kadun tapahtumia ja luonnon heräilemistä keväällä.
- Anonyymi
Suomen leveyspiirillä auringon nousuja ja laskuja sattuu eri aikoihin vuodenajasta riippuen. Kyllä niitä auringon liikkeitä voi hyvinkin onnistua näkemään raitiovaunun, sähköjunan tai itämetron ikkunasta. Länsimetrossa voi toki nauttia muutamista Suomen pisimmistä liukuportaista, joka päivä. Niitä liukuvia nousuja ja laskuja voi kellottaa halutessaan.
Jokerilla pääsee moneen paikkaan. Vaihtopysäkkejä on mm VR:n asemien kohdalla. Jokerilla pääsee myös moneen uuteen kotiin, joita ei ole vielä rakennettukaan. Harva varmaan matkustaa nykyisellä bussilla 550 päättäriltä päättärille, mutta voihan senkin tehdä. - Anonyymi
Aikanaan 2006 kun Länsimetroa väkisin työnnettiin Espoolle, niin silloin oli esillä myös pikaraitiotie -vaihtoehto, korvaamaan kallista ja joustamatonta Länsimetroa. Silloin Helsinki sanoi, että "Neljännen, erilaisen kiskoliikennemuodon tuominen on täysin epätaloudellista."
Nyt tuo epätaloudellinen, täysin erilaisella ja yhteensopimattomalla kiskotus- ja virransyöttötekniikalla toteutettu Raide-Jokeri kuitenkin polkaistiin käyntiin.
Helsinki uhkasi, että jos Espoo ei tule mukaan Jokeri-hankkeeseen, Helsinki toteuttaa hankkeen omalta osaltaan yksinään. Silloin raitiotiekiskot päättyvät Helsingin ja Espoon rajalle, Mäkkylän vaiheille.
Tuohon tarjoukseen olisi kannattanut Espoon tarttua. Raide-Jokeri on melko lailla tarpeeton, kömpelö ja joustamaton pätkä Espoolle.
Samalla tavallahan Helsinki saneli aikoinaan Espoolle että Kehä-II:ta ei saa rakentaa. Se on täysin tarpeeton, ja että Helsingin alueella ei tulla ikinä toteuttamaan metriäkään Kehä-II tiehankkeesta. Espoo teki Kehä-II:n omin nokkinensa. Mutta se kehätie tosiaan tynkänä päättyy Espoon ja Helsingin rajalle.- Anonyymi
Oli miten oli, nyt rakennettava Raide-Jokeri on taloudellinen ja yhteensopiva Helsingin olemassaolevan raitiotien kanssa.
- Anonyymi
Idioottien hommaa uhrata satoja miljoonia siihen, että saadaan bussit raiteille. Tyypillistä viherhöperöiden touhua.
- Anonyymi
Nykyinen busseilla hoidettu Bussi-Jokeri kuulemma on hidas, ja peräkkäin ajavat Jokeri-bussit ruuhkautuvat. Mutta Raide-Jokeri on kustannusmielessä täysin älytön liikennejärjestely tuohon 25 km mittaisen pätkän liikennöintiin.
Raide-Jokerin kiskotuksen sijaan kannattaa samalle väylälle rakentaa 4 kaistainen moottoritie. Tämä moottoritie tulee pelkästään Bussi-Jokeri bussiliikenteen käyttöön. Moottoritie välillä Otaniemi – Itäkeskus tulee reilusti halvemmaksi.
Nelikaistaisen moottoritien rakennuskustannukset ovat 3...5 miljoonaa euroa kilometriä kohden (Wikipedia).
1.) Otaniemestä Itäkeskukseen kulkeva Jokeri-moottoritien rakennuskustannukset olisivat:
25 km * 5 Milj.€/km = 125 Milj. €.
2.) Nyt rakenteille aloitettavan Raide-Jokerin rakennuskustannukset ovat:
25 km * 15,4 Milj.€/km = 386 Milj. €.
On siinä melkomoinen hintaero. Raide-Jokeri on 261 miljoonaa euroa kalliimpi. Lisäksi se on liikennemuotona kankeampi ja hitaampi, kuin akkukäyttöinen, joustava bussiliikenne, joka ajelee omalla, edullisella Jokeri-väylällänsä. - Anonyymi
Kaupunkien itse rakentamat raideliikenneyhteydet nousevat aina järjettömiin hintoihin. Kustannukset ovat yhtä poskettomia, vertaapa niitä sitten Valtion itse rakennuttaman, 2-raideparia sisältämän rautatien tai 4-kaistaisen moottoritien rakentamiseen.
𝐋𝐚𝐡𝐝𝐞𝐧 𝐨𝐢𝐤𝐨𝐫𝐚𝐭𝐚 𝟐𝟎𝟎𝟑...𝟐𝟎𝟎𝟔
Pituus: 74 km
Siltoja: 76 kpl
Hinta: 336 Milj.€
𝙆𝙢-𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖: 4,5 𝙈𝙞𝙡𝙟. €/𝙠𝙢
𝐑𝐚𝐢𝐝𝐞-𝐉𝐨𝐤𝐞𝐫𝐢 𝟐𝟎𝟏𝟗...𝟐𝟎𝟐𝟒
Pituus: 25 km
Siltoja: 4 kpl
Hinta: 387 Milj.€
𝑲𝒎-𝒉𝒊𝒏𝒕𝒂: 15,4 𝑴𝒊𝒍𝒋. €/𝒌𝒎
𝐓𝐚𝐦𝐩𝐞𝐫𝐞 𝐫𝐚𝐢𝐭𝐢𝐨𝐭𝐢𝐞
Pituus: 20 km
Siltoja: 3 kpl
Hinta: 283 Milj.€
𝙆𝙢-𝙝𝙞𝙣𝙩𝙖: 14,1 𝙈𝙞𝙡𝙟. €/𝙠𝙢
Lahden oikoradalle rakennettiin 20-kertainen määrä kalliita siltoja. Silti kustannus kilometriä kohden oli alle kolmasosa raitiotien kustannuksesta.
Kaupunkialueiden raitioteiden rakentaminen on jotenkin niin täysin monopolistista hommaa. Vain muutama iso rakennuttaja kelpuutetaan tällaisten 1800-luvun mallisten yksinkertaisten kiskojen sijoittamiseen maan pinnalle.
Paljon kehuttu ja kustannustehokkaaksi väitetty ’Allianssimalli’ tarkoittaa alaa tuntevien mukaan käytännössä sitä, että urakan alkuhinta lasketaan heti 35...40% kalliimmaksi, kuin vapaasti kilpailutettu tarjous.- Anonyymi
Hyvin laskettu nuo summat. Siksipä juuri Raide-Jokerista pitääkin tehdä samanlainen kuin Lahden oikoradasta. Pysäkkejä ei tarvita, vain päätepysäkit.
Rata vedetään niin suoraan kuin mahdollista, ja kaikki rakennettavat kohdat on sijoitettava Helsingin puolelle (ja maksettaviksi) ja Espoon puolelle vain erittäin lyhyt pätkä ja kevytrakenteinen, josta ei tule paljoa kustannuksia.
Mikäli sisäkustannuksia ilmenee, Vantaa voidaan laittaa maksamaan se, samalla periaatteella kuin Meksiko, joka maksaa muurin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin laskettu nuo summat. Siksipä juuri Raide-Jokerista pitääkin tehdä samanlainen kuin Lahden oikoradasta. Pysäkkejä ei tarvita, vain päätepysäkit.
Rata vedetään niin suoraan kuin mahdollista, ja kaikki rakennettavat kohdat on sijoitettava Helsingin puolelle (ja maksettaviksi) ja Espoon puolelle vain erittäin lyhyt pätkä ja kevytrakenteinen, josta ei tule paljoa kustannuksia.
Mikäli sisäkustannuksia ilmenee, Vantaa voidaan laittaa maksamaan se, samalla periaatteella kuin Meksiko, joka maksaa muurin.Piti kirjoittaa- Lisäkustannuksia, näppis taas temppuilee.
- Anonyymi
Näyttää että vihreillä arvoilla ja luonnonsuoijeluarvoilla ei ole Espoossa eikä Helsingissä mitään väliä. Nyt pitää päästä kiireesti kaatamaan puita Jokerin tieltä, kaikkein herkimpään pikkulintujen
pesimäaikaan.
https://yle.fi/uutiset/3-10786723
Ei voi kuulemma osottaa elokuulle saakka, vaan just nyt pitää lähtee moottorisahailemaan lähimetsiköihin. - Anonyymi
Maailmassa on 425.000 kpl akuilla kulkevia sähköbusseja, ja niistä 421.000 kappaletta on Kiinassa. Eurooppa on surkeasti jäljessä akkuteknologialla kulkevassa bussiliikenteessä, vaivaiset 2.250 sähköbussia. Kiina on bussiliikenteen osalta vahva suunnannäyttäjä koko maailmassa.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-15/in-shift-to-electric-bus-it-s-china-ahead-of-u-s-421-000-to-300
Raide-Jokeri edustaa samaa eurooppalaista jälkeenjääneisyyttä. Rakenteilla oleva kiskotukseen perustuva Helsingin ja Espoon yhteiskanke on kankea, kallis ja hidas.
Mannerheimintiellä on ollut bussikaistat jo lähes 50 vuoden ajan. Samanlaiset edulliset bussikaistat olisi pitänyt toteuttaa Raide-Jokerin reitille, ja hoitaa liikenne joustavalla akkukäyttöisellä, edullisella bussikalustoilla.- Anonyymi
Helsingin ja Seinäjoen välinen liikennekäytävä muodostuu pääradasta ja valtatie kolmesta sekä niiden varrelle kehittyneestä nauhamaisesta kasvuvyöhykkeestä, Suomen kasvukäytävästä. Joka neljäs suomalainen asuu tällä alueella ja koko maan työpaikoista kaksi kolmesta on saavutettavissa kahden tunnin sisällä.
Alue tuottaa noin puolet maan bruttokansantuotteesta ja noin 60 prosenttia koulutus-, tutkimus- ja innovaatiotoiminnasta.
- Anonyymi
Espoossa se liikennesuunnittelu on mahtavaa. Eestinlaaksossakin on joku liikenteenjakaja, joka on sijoitettu niin, että ihmisten on pakko joko ajaa sitä päin tai väistää bussipysäkin kautta.
Kuulemma tie on niin vanha, että siinä nopeudet nousee liikaa. Joopa, hesarin kuvasta näkee että siinä on jonkun matkaa ihan suora tienpätkä.
Se on todella kummajainen, Espoossa kun tehdään kaikki uudet ja korjatut tiet siten, että ne ovat vähintään siksakkia ellei muuta keksitä. Töyssyä, jakajia, kiertoliittymiä ja kiertoja ilman liittymää.
Taitavat liikenteen suunnittelijat olla itse metrolla ja kävellen liikkuvia, jotka eivät tiedä ajamisesta yhtään mitään.
Käykääpä kokeilemassa, niin näette, miten jouhevaa on autolla liikkkuminen Espoossa .- Anonyymi
Mannerheimintiellä vain yksi pelkkä bussikaista menee valtatielle 3 ja Tampereelle päin. Tämän bussikaistan läpiTukholmankadun risteyksessä joutuvat menään myös henkilöautot.
Espoohin päin menee kolme kaistaa.
Espoon rikkaat siipiveikot ovat erityisasemassa. - Anonyymi
Helsingin kaupungilla ja helsinkiläisillä on täysi oma budjettivapautensa rakennella ihan millaiset kaistat ne vaan haluaa Hämeenlinnaan ja Espooseen menijöille.
Nyt ne ovat päätyneet nykyisen mallisiin kaistajakoihin. Mutta eivät ne sitten olekaan omiin päätöksiinsä tyytyväisiä. ja tulevatkon napisemaan asiasta tänne varakkaampien espoolaisten kaupunkiryhmään.
Menkää nyt hyvät helsinkiläiset sinne omien kaupunginvaltuutettujenne juttusille. Ei me täältä Espoosta lähdetä sitä teidän naurettavan katuverkoston sumpustoanne korjaamaan. Korjatkaa itte, omilla rahoillanne. - Anonyymi
Ei näitä pääväyliä kuntapoliitikot yksin päätä.
Ne päätetään Etelä-Suomen liitossa,entisessä lääninhallituksessa,
Sekä liikenneministeriössä Elyssä. Kaavoja sorvataan lobbauksen mukaisesti.
Näissä elimissä kansanesutajat harrastavat lobbausta, joka ei aina ole koko alueen etu.
Jos Espoo on niin rikas, mitä se jumittaa raideJokeria ? - Anonyymi
Mannerheimintie on kyllä Helsingn ikiomaa katuverkostoa, ja Helsinki itse päättää ja itse vastaa sen perusparannuksista ja tien linjauksen muutoksista.
- Anonyymi
Rijkkaat siipiveikot Espoossa itkevät ja taas urputtavat jos heiltä yksikin kaista poistetaan mistä tahansa.
Ovat kuin siipirikkoja, jos leveästi ei voi liihottaa. - Anonyymi
Kaikki espoolaiset ovat helsinkiläisten silmin katsottuna sitä sikarikasta lännessä asuvaa väkeä.
Ainahan meiltä rikkailta joku tuppaa pikkasen urputtamaan Tšadin rakennusvirastolle, jos lännen suunnan kaistat vähenee. Sitä paremman väen suunnalta tulevaa kritiikkiä tšadilainen ei yleensä kestä, vaan palauttaa nopsasti kaistajärjestelyt ennalleen.
- Anonyymi
Tampereen raitiotien pituudeltaan 15 km olevan ykkösosan pitäisi valmistua elokuussa 2021 ja 7 km mittaisen kakkososan kakkososan vuonna 2024.
Myös Espoon käyttämän, ja kustannustehokkaaksi väitetyllä Allianssimallilla rakennettavan Tampereen raitiotien kustannus piti olla 283 miljoonaa euroa, eikä hinta siitä juuri nouse.
Kustannusarvio on jo nyt noussut yli 300 miljoonaan, Näsijärven rannasta löytyneiden laivanhylkyjäännösten vuoksi.
https://www.aamulehti.fi/a/201277174 - Anonyymi
"Pika" oisin ymmärtänyt jos ratikka ois ollu bussia nopeampi, mut miks kukaan haluis hitaaseen ratikkaan kyytiin? Kiva melu haitta myös ratikassa
- Anonyymi
Fiksua suvakkitoimintaa. Espoolaisilta väkisin ryöstetyt Verorahat meni joukkoliikenne propagandaan taas kerran 👎
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938696
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264858- 504308
- 623867
- 513246
- 503060
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.542790Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422415