Eilinen meni iltaan saakka venetöissä, tavoitteena lauantain vesillelasku. Jäipä siis uuden viikon aloitus tiistaille. Raittiusreuran emeritus pj:n vapputervehdykset on jo jaettu, joten en niitä toista. Atlantilla on ollut vuorotellen leppeää pasaatipurjehdusta ja vauhdikasta spinnuajoa uukkospuuskissa. Radiokelit vain ovat olleet sen verran huonot viimepäivinä, ettei ensikäden tietoja ole sen enempää kertoa.
GGR-aloittaja
2019 GGR 18
56
71
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä pärjättäisiin jo harvemmallakin tahdilla. Loppuun asti tällä ketjulla?
Tänään taitaa hyytyä Tapiolta kyyti. Vaikea vielä ETA:a laskea, mutta Azoreilta maaliin kestää Tapion tapauksessa optimaalisissakin olosuhteissa vähintään kaksi viikkoa (1300 NM / 4 kn / 24 h).
Paljonko sitten vajaat 600 mailia näissä olosuhteissa Azoreille vie, on arvoitus. Uskaltaisiko kahden solmun keskinopeutta povata? Se tekisi 12 päivää lisää, mutta silti ehdittäisiin lakkiaisiin.
Siimajalka- Anonyymi
No jaa, vaikka matka ei seuraavaan pariin päivään joudukaan juuri lainkaan, saadaan 2.5 illansuussa saadaan hyvää lounaistuulta pariksi-kolmeksi vuorokaudeksi. Pari sataa mailia pitäisi sillä edetä. Sitten jokunen hetki vähätuulista ja suunnaltaan vaihtelevaa 5.5 tienoilla, mutta jos suinkin ollaan päästy riittävän pohjoiseen saadaan oikein hyvää kyytiä niin pitkälle kuin ennustetta riittää.
Veikkaan siis Azorit ohitetuksi 9.5 joten maalissa 24.5.
Siimajalka - Anonyymi
Kyllä me jaksamme aloittaa joka viikolle uuden ketjun. Jos kaikenlaiset hörhöt saavat täällä pitää omia karkeloitaan, niin miksi me joutuisimme ”säästämään” palstatilaa.
Muutenkin tulevaisuudessa on mukavampi muistella näitä historiallisia hetkiä kun maanmiehemme ”uhrautuu ”tuolla ulapalla puolestamme.
Pidetään vain sama proseduuri yllä loppuun asti.
Minäkin olin eilen matkoilla, enkä ehtinyt paikkaamaan GGR miehen poissaoloa, mutta yritän olla tulevaisuudessa huolellisempi D.
T. MareBalticum - Anonyymi
Niin tai näin, ei niitä viikkoja montaa ole jäljellä, vain pari viikkoaloitusta enää. Tänään Donin tracker-päivityksessä oli sekä hänen että ohjelman arvioima ETA 23.5.
GGR-aloittaja - Anonyymi
Ajattelin vain, että tapahtumia ei varmaan kovin paljoa kerry. Samasta ketjusta löytyy helpommin, jos haluaisi vaikka ennusteisiinsa palata.
Siimajalka - Anonyymi
Tämä viikkonumerointi on oikein hyvä säilöntätapa näille keskusteluille. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin pitkäämme tämä yllä loppuun asti.
Kävin tämän sivuston hakukentän kautta katsomassa kuinka nämä sieltä löytyy.
Kirjoittamalla esim. GGR 2018 siihen hakukenttään se antaa viime vuoden puolelta nämä keskustelut.
Se oli viikko 41 kun GGR Aloittaja tämän systeemin käynnisti. Tuo ensimmäinen oli siten erilainen, että siinä kirjainten välissä oli pisteet : (G.G.R 41). Ottakaa siis tämä huomioon hakua tehdessä.
Kokeilin myös Googlella hakua. Hyvin löytyy samalla tavalla, mutta vain yksi kerrallaan.
Toivottavasti Tapio sopeutuu jälleen maalla elämiseen tuon toisella ”planeetalla” vietetyn ajan jälkeen. Tuollainen matka on varmasti maailmankuvaa muuttava kokemus.
T. MareBalticum - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin tai näin, ei niitä viikkoja montaa ole jäljellä, vain pari viikkoaloitusta enää. Tänään Donin tracker-päivityksessä oli sekä hänen että ohjelman arvioima ETA 23.5.
GGR-aloittajaJatketaan viikottain, kunnes Igor Zaretskyi pääsee maaliin joskus ensi huhtikuussa.
Terv. Vatja-eno - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatketaan viikottain, kunnes Igor Zaretskyi pääsee maaliin joskus ensi huhtikuussa.
Terv. Vatja-enoTässä taitaa kuitenkin olla vissi ero tuohon toiseen kun meillä on siellä ensimmäinen Suomalainen tekemässä purjehdushistoriaa.
Ei sinun tarvitse tehdä asian suhteen mitään - ei ole pakko edes lukea näitä sivuja.
Sy Aurora
- Anonyymi
Kuka jaksaisi kaivaa maaliintulo-veikkaukset viime talvelta, silloin käytettiin vielä laajemminkin nimimerkkejä?
-vdhd- Anonyymi
Ennen Hornia veikkasin 12.7, Borgumriff 16.6 ja aloittaja lakkiaisia. Muut eivät tainneet uskaltaa osallistua.
Siimajalka - Anonyymi
Minä en uskalla ryhtyä veikkaamaan. Ei riitä kompetenssi avomeri-/valtameripurjehdukseen D.
MareBalticum - Anonyymi
Juu, siinä voi lopulta mennä perheet ja asunnot, jos uhkapeleihin lähtee.
Siimajalka
- Anonyymi
Itse seuraan koska Tapio taas herää havaitsemaan, että maali on vastasuunnassa. Nyt 1.4s @ 175* . Autopilotilla noita harharetkiä ei tapahtuisi niin kauan kuin on ohjailunopeutta.
.seppomartti- Anonyymi
Ajelehtimisesta on siis jälleen kyse. Äskeinen vauhti 0,1 solmua, ”suunta” 347°.
Siimajalka - Anonyymi
Tuo on oleellinen lisäys "niin kauan kuin on ohjailunopeutta". Nyt suunta on melkein oikea, mutta nopeus 0,1 kts, mihin suuntaan mahtaa keula olla. Se ohjailunopeudenkin käsitys muuten on hämärtynyt eväkölien aikakaudella. Pitkäkölinen, jonka peräsin on lähellä keskivenettä, menettää ohjailukykynsä paljon aikaisemmin, varsinkin, jos kasvusto vielä hidastaa. Jos aallokkoa ei ole, kääntyy se pitkäkölinenkin olemattomalla nopeudella, mutta aika pieni maininki voittaa peräsimen.
GGR-aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelehtimisesta on siis jälleen kyse. Äskeinen vauhti 0,1 solmua, ”suunta” 347°.
SiimajalkaKellumisen suunnalla ei ole mitään käytännön merkitystäkään. Alus alkaa liikkua oikeaan suuntaan sitten kun seuraavaksi - eli parin päivän päästä - alkaa puhaltaa lounaan suunnalta. Se onko lähtöpaikka silloin pari mailia etelämpänä vai pohjoisempana ei paljon paina.
Viimeöinen harharetki oli kuutisen mailia. Onhan se pari tuntia hukattua aikaa.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kellumisen suunnalla ei ole mitään käytännön merkitystäkään. Alus alkaa liikkua oikeaan suuntaan sitten kun seuraavaksi - eli parin päivän päästä - alkaa puhaltaa lounaan suunnalta. Se onko lähtöpaikka silloin pari mailia etelämpänä vai pohjoisempana ei paljon paina.
Viimeöinen harharetki oli kuutisen mailia. Onhan se pari tuntia hukattua aikaa.
SiimajalkaEn eilen saanut selvää edes Suomen pään lähetyksestä, mutta sen kirjallisessa raportissa olleen ennusteen mukaan tuuli olisi jo tänään illalla heräämässä.
GGR-aloittaja
- Anonyymi
"Se onko lähtöpaikka silloin pari mailia etelämpänä vai pohjoisempana ei paljon paina. Viimeöinen harharetki oli kuutisen mailia. Onhan se pari tuntia hukattua aikaa". AIVAN VÄÄRIN.
1.5. kirjoittamani nootti oli syötti ja kävi kuten arvasin. Kuten aikaisemminkin tarjotaan puolustelevia selityksiä ajelehtimisesta. millä ei ole merkitystä., Verivirtaselitys nyt tosin puuttuu. Näitä outoja harhailuja ja ilmeisen vääriä halsseja on Asterialla varmaan Hornin jälkeen kymmenkunta. Tälläkin hetkellä suunta ( 1.9s@ 309*) on vähintäänkin kyseenalainen.
1.5. tilannetta selitän tarkemmin. Keula oli takaisin tulosuuntaan ja pois maalista 175* 1.4s mitä jatkui 6 mpk. Sitä edelsi toiset 6mpk kaareva osuus vähenevällä nopeudella ja huononevalla kurssilla. Kyse ei ollut ajelehtimisesta ilman ohjailunopeutta läpi yön, silloin ei vene olisi liikkunut n.12 mpk. Jos reitti olisi tehty tarkoituksella purjeet oikein skuutattuna niin mitä järkeä olisi ajaa pois pohjoisessa alkavan länsituulen suunnasta keula kohti pläkää. Totta ihmeessä tuuli lopulta loppui ja nopeus oli 0.1s puolen vrk:n harharetken jälkeen. Huonossa tuulessa saman reitin uudelleen ajaminen ei ollut 2 tunnin vaan 2 vuorokauden tappio!. Tämä näkyy myös ETAn muutoksena 2 vrk 23.-25.5. Saattoi olla isompikin tappio koska jatkamalla pohjoiseen olisi aikaisemmin päässyt juuri 2.5. alkavaan ja voimistuvaan länsivirtaukseen kiinni. Vaikka kilpailu on ohi niin tämä vuodatus olkoon matkapurjehtijoille sen osoittamiseksi, että heikoissa tuulissa olisi tärkeää jatkaa purjehtimista aktivisesti. Heikoissa tuulissa syntyy isoimmat erot. Asterian hidas eteneminen ei ole pelkkää huonoa tuuria tai pohjan kuntoa. Toivottavasti olosuhteet veneellä pysyvät viihtyisinä. Pian tuulet paranevat ja loppusuora alkaa.
Spekuloiden arvaa todennäköisemmäksi, että vähäisessä tuulessa tuuliperäsin on tehnyt vahinkovendan ja keulapurjeet pakissa vene ajelehti kipparin nukkuessa yöllä. Herättyään ajoi tarkalleen vastakursssia pohjoiseen, vauhtia en muista enää. Tämä selitys ei aikaisemmin ole kelvannut joten ei kelvanne nytkään. Viitaukseni, että autopilotin etuun suunnan säilyttämisessä kipparin nukkuessa ei koske sähköpulasta kärsivää Asteriaa. Mutta on toiminut 100% luotettavasti vuosikymmenien ajan. En muista kertaakaan heränneeni vastakurssilla, en tosin tuuliperäsimelläkään. Mutta jälkimmäistä pitää vahtia munakellon kanssa.
seppomartti- Anonyymi
Tyynessä tuulta odotellessa kyse ei ole siitä, että ajettaisiin tuulinen alue kiinni, vaan siitä, että joku päivä se tuulinen alue tulee siihen missä sattuu olemaan.
Laadin kuvitteellisen esimerkin:
Oletaan kaksi venettä tyvenessä. Toinen on 6 mailia edellä. Kumpikaan ei juuri liiku. Nykyisellä vauhdilla jälkimmäiseltä veisi kaksi vuorokautta päästä siihen missä ensimmäinen on nyt.
Tuuli alkaa viritä ensimmäisen veneen kohdalla. Vene alkaa kulkea kolmen solmun keskinopeutta kohti maalia. Kun tuulialue on saapunut jälkimmäisen veneen kohdalle, sekin alkaa kulkea kolmea solmua kohti maalia.
Jälkimmäinen vene häviää loppuajassa tuon kuuden mailin matkan jaettuna keskinopeudella - - lisättynä sillä ajalla, jonka tuulialueen saapumiseen sen kohdalle kesti.
Kestääkö sitten tuulialueen liikkuminen sitten minuutteja, tunteja vai vuorokausia on toinen tarina, ja riippuu siitä, minkälainen systeemi on kyseessä. Yleensä liikkuvat kuitenkin huomattavasti pitkäkölisiä matkaveneitä vauhdikkaammin.
Lisäksi ei ole mitenkään sanottua, että tuulialue saavuttaisi johtoveneen ensimmäisenä. Se saattaa tapahtua yhtäaikaa tai kohdata ensin jälkimmäisen veneen.
Siimajalka - Anonyymi
Voi toki käydä niinkin, että tuulialue ei saavuta toista alusta kuukauteen, jolloin se häviää kuukauden. Tarinan opetus on siis se, että hävityn ajan voi määritellä vasta jälkiviisaudella.
Siimajalka
- Anonyymi
Toki tiedän, ettei säätäilmiöitä pysty ajamaan kiinni ainakaan tavanomaisilla kruisereilla.
Jos tarkoitit todistella, että oli fiksua ajaa poispäin tuulialueesta ja maalista kohti tyventä, niin saat olla uskossasi autuas. Silloin on tosiaan aika samantekevää missä tuulta olet odottamassa.
Jo Itämerellä voi voittaa vuorokauden reissupurjehduksessa huomioimalla mistä seuraavaksi tuulee. Tässä Asterian tapauksessa ei ollut 1.5. kyse jälkiviisaudesta. Eikä väitetystä parista tunnista vaan parista vuorokaudesta. Tai pidemmästä ajasta riippuen jatkosta.- Anonyymi
Nyt kun vilkaisin GGR-sivua niin 08.00 utc Tapio on lähes 3 s vauhdissa, kurssi kääntynyt lähes 180* ja tyven selän takana. Hyvä niin.
seppomartti, kuten myös edellinen anonyymi
PS: miten näistä anonyymeistä pääsee eroon, en löytänyt rekisteröinnin uusimista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kun vilkaisin GGR-sivua niin 08.00 utc Tapio on lähes 3 s vauhdissa, kurssi kääntynyt lähes 180* ja tyven selän takana. Hyvä niin.
seppomartti, kuten myös edellinen anonyymi
PS: miten näistä anonyymeistä pääsee eroon, en löytänyt rekisteröinnin uusimistaSitä en tietenkään tarkoittanut, että kyseessä olisi ollut taktinen neronleimaus, vaan sitä, että matka alkaa joutua, kun alkaa tuulla.
Se, onko torkahdettu ja ollaanko nyt maili, viisi vai 15 perässä pläkässä, ei merkitse loppuajassa juuri muuta kuin näiden kahden paikan välinen etäisyys jaettuna loppumatkan keskinopeudella.
Edellisen viestin perusteella nyt molemmissa paikoissa tulee ja matka joutuu.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kun vilkaisin GGR-sivua niin 08.00 utc Tapio on lähes 3 s vauhdissa, kurssi kääntynyt lähes 180* ja tyven selän takana. Hyvä niin.
seppomartti, kuten myös edellinen anonyymi
PS: miten näistä anonyymeistä pääsee eroon, en löytänyt rekisteröinnin uusimistaAnonyymiydestä pääsee sillä eroon, että alamme käyttämään rekistöröityä nimimerkkiämme. Kyllä kai meillä kaikilla on sellainen?
Koska useimmat eivät kuitenkaan halua olla aina kirjautuneena sisään näille sivuille, niin käyttäkäämme jotakin järkevää puumerkkiä keskustelussa, saadaksemme ne näyttämään ja tuntumaan loogisilta.
Esimerkiksi näin.
MareBalticum - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymiydestä pääsee sillä eroon, että alamme käyttämään rekistöröityä nimimerkkiämme. Kyllä kai meillä kaikilla on sellainen?
Koska useimmat eivät kuitenkaan halua olla aina kirjautuneena sisään näille sivuille, niin käyttäkäämme jotakin järkevää puumerkkiä keskustelussa, saadaksemme ne näyttämään ja tuntumaan loogisilta.
Esimerkiksi näin.
MareBalticumEi kai useimmilla ole rekisteröityä nimimerkkiä. Miksi muuten lähes kaikki kirjoittivat ennen ei-rekisteröidyillä nimimerkeillä ja nyt pakotettuna Anonyymi-nimimerkillä.
Eikös rekisteröityneet voi käyttää nimimerkkejä vanhaan tapaan?
Itse en ole rekisteröitynyt enkä aio rekisteröitykään. Typerästi ylläpidetty foorumi! - Anonyymi
Kyllä joskus rekisteröidyin kun yritin suojautua nimimerkkini väärinkäytöltä. Nyt en löytänyt rekisteröitymistä, kuulun laajaan anonyymisukuun ja katselen kännyn pieniä tahroja jos muistuttaisivat liikennevaloja, polkupyöriä tms.
seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai useimmilla ole rekisteröityä nimimerkkiä. Miksi muuten lähes kaikki kirjoittivat ennen ei-rekisteröidyillä nimimerkeillä ja nyt pakotettuna Anonyymi-nimimerkillä.
Eikös rekisteröityneet voi käyttää nimimerkkejä vanhaan tapaan?
Itse en ole rekisteröitynyt enkä aio rekisteröitykään. Typerästi ylläpidetty foorumi!Taitaa tällä anonyymimuutoksella käydä palstalle niinkuin vahvalle oluelle, jos sitä laimennetaan. Kun sitä on tarpeeksi laimennettu, se ei enää ole olutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai useimmilla ole rekisteröityä nimimerkkiä. Miksi muuten lähes kaikki kirjoittivat ennen ei-rekisteröidyillä nimimerkeillä ja nyt pakotettuna Anonyymi-nimimerkillä.
Eikös rekisteröityneet voi käyttää nimimerkkejä vanhaan tapaan?
Itse en ole rekisteröitynyt enkä aio rekisteröitykään. Typerästi ylläpidetty foorumi!Et sitten ilmeisesti lukenut mitä tuolla edellä kirjoitin. Kun rekisteröidään nimimerkki saadaan siihen tuo sininen väri mitä voidaan ihailla Bossun käyttämässä nimimerkissä.
Tuon virallisen nimimerkin käyttäminen vaatii sisäänkirjautumisen, johon tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana.
Minullakin on tuo sininen nimimerkki, mutta koska en halua olla pysyvästi sisäänkirjautuneena, niin käytän tätä alla mainittua MareBalticun nimimerkkiä.
Keksi itsellesi joku nimimerkki ja laita se postauksesi loppuun. Näin saamme taas tutun keskusteluilmapiirin aikaiseksi - ellet halua tuota sinistä nimimerkkiä hankkia.
Hyvät palstalaiset, vielä kerran. Aina postauksen loppuun jokin puumerkki, jota käytämme ainakin ko. ketjun ajan. Näin saamme homman toimimaan.
MareBalticum Anonyymi kirjoitti:
Ei kai useimmilla ole rekisteröityä nimimerkkiä. Miksi muuten lähes kaikki kirjoittivat ennen ei-rekisteröidyillä nimimerkeillä ja nyt pakotettuna Anonyymi-nimimerkillä.
Eikös rekisteröityneet voi käyttää nimimerkkejä vanhaan tapaan?
Itse en ole rekisteröitynyt enkä aio rekisteröitykään. Typerästi ylläpidetty foorumi!Tälle "typerästi ylläpidetylle foorumille" rekisteröityessä käytetään omaa sähköpostiosoitetta, mikä hieman arveluttaa. Itse en ole vielä (? ) huomannut osoitteni vuotaneen.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Tälle "typerästi ylläpidetylle foorumille" rekisteröityessä käytetään omaa sähköpostiosoitetta, mikä hieman arveluttaa. Itse en ole vielä (? ) huomannut osoitteni vuotaneen.
Väsäsin sinulle vastauksen, mutta se meni tuonne eteenpäin D .
MareBalticum
Purjehduksellinen palo Tapiolta sammui viimeistään Tasmaniassa, mutta Etelämeren selviytymistaistelut pitivät pakolla motivaation ylhäällä.
Sittemmin ylempänä lämpimillä vesillä hän kokee olot turvallisiksi, vene ei edelleenkään ihmeesti kulje ja kuitenkin sitä ehtii Suomen kesään. Tai jos ei ehdi niin sama kai sekin on. Silloin fiilistelee, funtsii tulevia, syventyy filosofisiin teorioihin ja elelee miten mahdollista.
Siihen tilaan eivät kuulune herätykset jonkun nollatuulen suuntamuutoksiin, purjeiden säätämiset ja muut toisarvoiset kohkaamiset.
Ihmiskunnassa on erittäin harvoilla mahdollisuus tuollaiseen tilan kokemiseen. Se lienee transsimainen kokemus, jossa radio- ja satelliittipuhelut ovat likimain vain häiriöiksi ja sääepistolaa ei vähempää kiinnostaisi kuunnella. Pyrkimys irti kaikista häiriöistä nousee pinnalle ja etenkin irrottautuminen kaikenlaisesta opastuksesta ja ohjauksesta.
Ei se Tapio tule lesomaan reissullaan Hangon tai Nauvon saunaan. Tuskin hän koskaan on sellainen mies ollutkaan. Ilman transsiinpääsyä homma olisi heitetty kesken jo kauan sitten.
Nyt tullaan loppuun saakka.
Toivon että Tapio saa rauhan maalissa ja myöhemmin Suomessa. Vähiten häntä kiinnostanevat meidän pätkäseilorien taivastelut paskoista maaleista, vitulleenasennetuista koneesta ja aurinkopaneeleista, ryssityistä keulaharuksista ja muusta.
Tapio on kovempi merikäyrä kuin yksikään teistä, tai meistä.- Anonyymi
Niin, onko joku vielä oikeasti sitä mieltä, että Tapio olisi hävinnyt kaksi vuorokautta nukahtamisellaan?
Siimajalka- Anonyymi
Toiseksi viimeinen on tullut maaliin n. 1,5 kuukautta sitten ja Tapiolla on vielä 1500 mpk matkaa. Aika paljon on siis hävinnyt erilaisissa nukahtamissaan.
- Anonyymi
Niin, siinä toissa öisessä nukahtamisessaan?
- Anonyymi
2.5. Siimajalka laskelmassaan vähätteli väärään suuntaan purjehtimisen haittavaikutusta. Olettamalla aikatappioksi veneiden etäisyys tyvenessä jaettuna loppumatkan keskinopeudella ja oletus, että tuuli alkaa yhtä aikaa yhtä voimakkaana koko merialuaalla ei ole purjehdusta. Tuulen alkaessa takaa voi jälkeen jääneet saada kiinni tai purjehtia jopa ohi hiema kiertäen. Vastaavasti tuulen alkeessa menosuunnasta voi takatulevat seistä pitkään ja ero kasvaa. Pitäisi olla tuttua Suomenlahden kisoista. Samaa tapahtuu Atlantilla vaikka mittakaava on toinen. Kyseiseä ajankohtana olisi ollut tarjolla vaihtelevia tuulia 3> 10s (Predictwind). Oletetun nukahduksen jälkeen vauhtia Asterualla on ollut kiitettävät 4>6.4s ja niihin tuuliin olisi päässyt aikaisemmin ilman puolen vrk:n harharetkeä väärään suuntaan. Samoin suunnat luoteeseen kun tarjolla olisi ollut suunta kohti maalia. ETA lienee paras arvaus aikatappiosta, mikä nyt on korjaantumaan päin 23.>25.>24.5. Kuukausi sitten taisi olla 13.5. Umpihidas Suhaili on kasvattanut eroa koko ajan, nyt 1100 mailia!
Ariel kirjoitti ihan hyvän esseen. Luultavasti Tapio purjehtii kuin Moitessier eikä totinen matka- tai kilpapurjehtija. ETA on menettänyt merkityksen. Olosuhteet veneessä vaan taitaa olla kurjat. Ilman kalastusvälineitä ja kaasua kylmää purkkirukaa lähes vuoden jätteet.mukanaan.
seppomartti- Anonyymi
Moitessier oli Horniin asti ylivoimaisesti kisan nopein. Tapio ei ole ollut missään vaiheessa uhka kärjelle.
- Anonyymi
Isoantilla ihmettelee
Tuosta Seppomartin kommentista johduin miettimään tuota jäteongelmaa . Ei kai ole mahdollista elää kuukausien helteessä kun veneessä on jätesäkeissä suuret määrät haisevia jätteitä. Tuskinpa kukaan tiskaa lämpimällä vedellä ja fairilla liha- ja kalapurkkeja. Eiköhän käytännön ratkaisu ole ainoa mahdollinen: Haisevat ja kosteat mereen ja kuivat puhtaat pusseihin ja ne esitellään maalissa kilpailulautakunnalle. Kun Tapio tulee maaliin, on tuskin paikalla roskapussin tarkastajaa. Ehkäpä Tapio purjehtii suoraan kotiin asti ja saastuttaa polyypeillään koko Itämeren. Hyh hyh... - Anonyymi
Lukeeko seppomartti todella noita tuulitietoja parin mailin tarkkuudella keskellä valtamerta???? Olen minäkin seuraillut tapahtumaa ja siinä yhteydessä säiden kulkuja. Missään vaiheessa ilmiöt eivät ole pysyneet vuorokausia paikoillaan, eivät ainakaan nyt päiväntasaajan pohjoispuolella. Paljon saa trackerin karttaa zoomata sisään, että ne muutamat mailit saa näkyviin veneen symbolin alta.
Olen itsekin monta kertaa istunut pläkässä miettien, mistä suunnasta tuuli alkaa, sitähän tapahtuu yhtä hyvin ratakisan kuin avomerikisankin mittakaavassa. Ikävin kokemus on keskeltä Itämerta, jossa aamulla auringonnousun aikaan takana kiikarein erottuvat purjeiden huiput illansuussa lähtivät nousemaan horisontista ja vähän ennen auringolaskua painelivat aivan vierestä ohi. Olisi siis mieluummin pitänyt jättäytyä joko 15 mpk taaemmas tai ainakin puoli mailia sivuun reitiltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoantilla ihmettelee
Tuosta Seppomartin kommentista johduin miettimään tuota jäteongelmaa . Ei kai ole mahdollista elää kuukausien helteessä kun veneessä on jätesäkeissä suuret määrät haisevia jätteitä. Tuskinpa kukaan tiskaa lämpimällä vedellä ja fairilla liha- ja kalapurkkeja. Eiköhän käytännön ratkaisu ole ainoa mahdollinen: Haisevat ja kosteat mereen ja kuivat puhtaat pusseihin ja ne esitellään maalissa kilpailulautakunnalle. Kun Tapio tulee maaliin, on tuskin paikalla roskapussin tarkastajaa. Ehkäpä Tapio purjehtii suoraan kotiin asti ja saastuttaa polyypeillään koko Itämeren. Hyh hyh...Purkkeja ei saa sääntöjen mukaan dumpata. Tuskin Tapio nyt tässä vaiheessa sellaiseen sortuisi, jos on pärjännyt tähänkin asti.
Hajuhaitta ei kai aivan mahdoton ole: kai säilykepurkit saa riittävän puhtaaksi merivedellä huuhtaisemallakin, vaikkei lämmintä vettä olisikaan. Innokas saattaa käyttää tipan astianpesuainetta ja näyttää harjaa, aikaahan on. En ole huomannut, että kilpailijat olisivat valittaneet veneensä haisevan kaatikselle.
Silkan biojätteen saa upottaa, mutta ruuantähteitä ei pitäisi enää tässä vaiheessa matkaa tulla, purkkien sisältöhän on kokonaan syötävää.
Hanhenkaula elää jo Itämeressä, joten ei Tapio mitään ekokatastrofia aiheuttaisi. Puolihuolimattomasti kuuntelin viimeisimmän satellittipuhelun, mutta taisi mainita nostavansa veneen ylös Ranskassa, eli puhdistetaan pohja sitten.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukeeko seppomartti todella noita tuulitietoja parin mailin tarkkuudella keskellä valtamerta???? Olen minäkin seuraillut tapahtumaa ja siinä yhteydessä säiden kulkuja. Missään vaiheessa ilmiöt eivät ole pysyneet vuorokausia paikoillaan, eivät ainakaan nyt päiväntasaajan pohjoispuolella. Paljon saa trackerin karttaa zoomata sisään, että ne muutamat mailit saa näkyviin veneen symbolin alta.
Olen itsekin monta kertaa istunut pläkässä miettien, mistä suunnasta tuuli alkaa, sitähän tapahtuu yhtä hyvin ratakisan kuin avomerikisankin mittakaavassa. Ikävin kokemus on keskeltä Itämerta, jossa aamulla auringonnousun aikaan takana kiikarein erottuvat purjeiden huiput illansuussa lähtivät nousemaan horisontista ja vähän ennen auringolaskua painelivat aivan vierestä ohi. Olisi siis mieluummin pitänyt jättäytyä joko 15 mpk taaemmas tai ainakin puoli mailia sivuun reitiltä.Luullakseni Seppomartti on yrittänyt nyt kohta puoli vuotta sanoa, että suunnan pitäisi olla koko ajan kohti seuraavaa targettia ja vastaisilla kulmilla pitäisi ajaa pääsääntöisesti sitä halssia joka vie targettia kohti.
Jokainen muunlainen toiminta joka ei ole kilpailun juryn tai sään - lue myrskyn - pakottamaa on noin pitkässä matkapurjehduksessa virhe. Ja jos niitä tapahtuu säännöllisesti niin loppusummaksi tulee näemmä kuukausia tai viikkoja lisää purjehdusaikaa. Kyse on siis tehokkaimmasta strategiasta eikä yksittäisestä nukahtamisesta.
Hataran muistikuvani mukaan kisan voittaja teki läpi kisan koko lailla näin ja Tapsa taisi jäädä jo alusta asti tuolle taktiikalle.
NäinSenSiisItseYmmärrän - Anonyymi
Kun noita reittejä tarkemmin katselee, niin jokaisella on ollut nukahdukseksi tulkittavia muljahduksia heikkotuulisilla alueilla. Autopilotilla noita ei tulisi, mutta sehän ei ole kisassa sallittu laite.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Purkkeja ei saa sääntöjen mukaan dumpata. Tuskin Tapio nyt tässä vaiheessa sellaiseen sortuisi, jos on pärjännyt tähänkin asti.
Hajuhaitta ei kai aivan mahdoton ole: kai säilykepurkit saa riittävän puhtaaksi merivedellä huuhtaisemallakin, vaikkei lämmintä vettä olisikaan. Innokas saattaa käyttää tipan astianpesuainetta ja näyttää harjaa, aikaahan on. En ole huomannut, että kilpailijat olisivat valittaneet veneensä haisevan kaatikselle.
Silkan biojätteen saa upottaa, mutta ruuantähteitä ei pitäisi enää tässä vaiheessa matkaa tulla, purkkien sisältöhän on kokonaan syötävää.
Hanhenkaula elää jo Itämeressä, joten ei Tapio mitään ekokatastrofia aiheuttaisi. Puolihuolimattomasti kuuntelin viimeisimmän satellittipuhelun, mutta taisi mainita nostavansa veneen ylös Ranskassa, eli puhdistetaan pohja sitten.
SiimajalkaIsoantilla opponoi:
Sinisilmäinen on, jos kuvittelee, että kilpailijat ovat lähdöstä asti varastoineet tyhjät sardiini- ja nötköttipurkkinsa säkkeihin sisätiloihin. Kokonaan oma juttunsa on, mitä säännöt asiasta sanovat. Valistunut arvaukseni on, että niitä purkkeja ei löydy maalissa keneltäkään. Se, että kukaan kilpailijoista ei ole valittanut hajuhaitoista, viittaisi myös tähän. Kerran olen Ison Veden ylityksen jälkeen Hortassa kantanut mustia jätesäkkejä ja se kokemus ei unhoitu koskaan - Anonyymi
Ainakin jätesäkkien läpikäymisestä kisajärjestäjä on pitänyt meteliä jokaisen maaliin tulleen kohdalla, mutta ehkä siinäkin on sitten salaliitto.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin jätesäkkien läpikäymisestä kisajärjestäjä on pitänyt meteliä jokaisen maaliin tulleen kohdalla, mutta ehkä siinäkin on sitten salaliitto.
SiimajalkaJätteethän on maaliintullessa myös punnittu ja määrää voi jollain tarkkuudella verrata siihen, mitä lähtiessä mukaan lastattiin.
GGR-aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun noita reittejä tarkemmin katselee, niin jokaisella on ollut nukahdukseksi tulkittavia muljahduksia heikkotuulisilla alueilla. Autopilotilla noita ei tulisi, mutta sehän ei ole kisassa sallittu laite.
SiimajalkaNo se vasta olisikin jotain jos ei niitä ei olisi. Voi tietty olla, että kun Tapsaa seurataan tällä palstalla enemmin ne Tapsan huilit huomataan helpommin mutta jotenkin on sellanen fiilis, että jo maalissa olevilla veneillä niitä essintyi harvemmin kuin Tapsalla.
Olen tässäkin mielelläni väärässä. Mutta pienistä puroista ,...
NäinSenSiisItseYmmärrän - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukeeko seppomartti todella noita tuulitietoja parin mailin tarkkuudella keskellä valtamerta???? Olen minäkin seuraillut tapahtumaa ja siinä yhteydessä säiden kulkuja. Missään vaiheessa ilmiöt eivät ole pysyneet vuorokausia paikoillaan, eivät ainakaan nyt päiväntasaajan pohjoispuolella. Paljon saa trackerin karttaa zoomata sisään, että ne muutamat mailit saa näkyviin veneen symbolin alta.
Olen itsekin monta kertaa istunut pläkässä miettien, mistä suunnasta tuuli alkaa, sitähän tapahtuu yhtä hyvin ratakisan kuin avomerikisankin mittakaavassa. Ikävin kokemus on keskeltä Itämerta, jossa aamulla auringonnousun aikaan takana kiikarein erottuvat purjeiden huiput illansuussa lähtivät nousemaan horisontista ja vähän ennen auringolaskua painelivat aivan vierestä ohi. Olisi siis mieluummin pitänyt jättäytyä joko 15 mpk taaemmas tai ainakin puoli mailia sivuun reitiltä.Noita ne purjehtijan pläkäkokemukset ovat. Tuuli ei ala samanaikaisesti kaikkialla eikä samalla voimalla. Myöhemmän ajan keskinopeus ja veneiden välinen etäisyys pläkässä ei välttämätyä ennusya mitään.
Windyä en onnistunut vääntänään menneeseen aolaan, Predict wind onnistuu. Mutta ne ovat varmaankin vanhoja sateliittipohjaisia ennusteita eikä toteutuneita säitä.
Seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita ne purjehtijan pläkäkokemukset ovat. Tuuli ei ala samanaikaisesti kaikkialla eikä samalla voimalla. Myöhemmän ajan keskinopeus ja veneiden välinen etäisyys pläkässä ei välttämätyä ennusya mitään.
Windyä en onnistunut vääntänään menneeseen aolaan, Predict wind onnistuu. Mutta ne ovat varmaankin vanhoja sateliittipohjaisia ennusteita eikä toteutuneita säitä.
SeppomarttiJa edellinen oli tarkoitettu anonyymikommenttiin klo 11.05 mutta osui muualle
seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jätteethän on maaliintullessa myös punnittu ja määrää voi jollain tarkkuudella verrata siihen, mitä lähtiessä mukaan lastattiin.
GGR-aloittajaEi varmasti voi verrata vuoden ruokavaraston ja kertyneen jätteen painoa millään järkevällä tavalla. Punnita voi siömänlumerksi.
Seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Isoantilla opponoi:
Sinisilmäinen on, jos kuvittelee, että kilpailijat ovat lähdöstä asti varastoineet tyhjät sardiini- ja nötköttipurkkinsa säkkeihin sisätiloihin. Kokonaan oma juttunsa on, mitä säännöt asiasta sanovat. Valistunut arvaukseni on, että niitä purkkeja ei löydy maalissa keneltäkään. Se, että kukaan kilpailijoista ei ole valittanut hajuhaitoista, viittaisi myös tähän. Kerran olen Ison Veden ylityksen jälkeen Hortassa kantanut mustia jätesäkkejä ja se kokemus ei unhoitu koskaanMikä niissä säilyketölkeissä on niin kovasti luontoa saastuttavaa ettei niitä voisi upottaa? Muoviroskan jne ymmärrän, mutta en metallisia säilyketölkkejä. Kyllä ne ajan kanssa palautuu takasin luonnoliseen tilaan eli ruuostuu jne.
- Anonyymi
Kai sitä nyt tiedetään, paljonko säilykepurkki painaa täytenä ja tyhjänä.
Lähtiessä on kerrottu, paljonko safkaa on mukana. Siitä voinee suuruusluokilleen arvioida, onko purnukat tuotu mukana vai dumpattu mereen. 300 kpl hernesoppapurnukoita tyhjänä painaa noin 18 kiloa.
Roskaaminen on nuijaa - siitä kai tämä ajatus, että se mikä retkelle viedään, tuodaan myös pois. Säilykepurkit saattavat päätyä haiden vatsaan ja aiheuttaa niille ongelmia. Joku suurisilmäinen otus juuttuu niihin naamastaan. Purkit on pinnoitettu muovilla, kai se mikromuoviksi päätyy sekin.
Ei varmaan ole mitään maailmanlaajuista merkitystä millään, mitä muutaman veneen kisassa tehdään, mutta ajatus roskaamisen välttämisestä on oikea.
Siimajalka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sitä nyt tiedetään, paljonko säilykepurkki painaa täytenä ja tyhjänä.
Lähtiessä on kerrottu, paljonko safkaa on mukana. Siitä voinee suuruusluokilleen arvioida, onko purnukat tuotu mukana vai dumpattu mereen. 300 kpl hernesoppapurnukoita tyhjänä painaa noin 18 kiloa.
Roskaaminen on nuijaa - siitä kai tämä ajatus, että se mikä retkelle viedään, tuodaan myös pois. Säilykepurkit saattavat päätyä haiden vatsaan ja aiheuttaa niille ongelmia. Joku suurisilmäinen otus juuttuu niihin naamastaan. Purkit on pinnoitettu muovilla, kai se mikromuoviksi päätyy sekin.
Ei varmaan ole mitään maailmanlaajuista merkitystä millään, mitä muutaman veneen kisassa tehdään, mutta ajatus roskaamisen välttämisestä on oikea.
SiimajalkaMitkä säilyketölkit on muovopinnoitettu? Ei taida oll akovin yleistä, kun en ole sellaisia juurikaan nähnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sitä nyt tiedetään, paljonko säilykepurkki painaa täytenä ja tyhjänä.
Lähtiessä on kerrottu, paljonko safkaa on mukana. Siitä voinee suuruusluokilleen arvioida, onko purnukat tuotu mukana vai dumpattu mereen. 300 kpl hernesoppapurnukoita tyhjänä painaa noin 18 kiloa.
Roskaaminen on nuijaa - siitä kai tämä ajatus, että se mikä retkelle viedään, tuodaan myös pois. Säilykepurkit saattavat päätyä haiden vatsaan ja aiheuttaa niille ongelmia. Joku suurisilmäinen otus juuttuu niihin naamastaan. Purkit on pinnoitettu muovilla, kai se mikromuoviksi päätyy sekin.
Ei varmaan ole mitään maailmanlaajuista merkitystä millään, mitä muutaman veneen kisassa tehdään, mutta ajatus roskaamisen välttämisestä on oikea.
SiimajalkaAjatus meren suojelusta on ehdottomasti oikea. Punnitus on puppua. Voisin lähettää exeltaulukon kuukauden bunkrauksesta kerrottuna 12 ja saisit laskea painon täytenä vs tyhjänä. Olisi aikamoinen laskuharjoitus kun GGR- veneiden aika merellä vaihtelee useita kuukausia.
Käytännön kannalta rantaan tuotavat astiat kuitenkin kannattaa tiskata ennen kuin menevät jätesäkkiin, mikä kannattaa olla 2 tai 3.kerroksinen.
Muovipinnoitus on lisääntymässä metallirasian sisäpinnalla vaikkei vielä ole tavallista. Esimerkkinä maissipurkit.
Pelkkä metalli ja paperi mereen. Siellä ne tuhoutuvat helpoiten ja nopeimmin. Jätteenkäsittely kehittymättömissä maissa, jopa EUn alueella, saattaa olla olematonta. Eksoottisissa paikoissa samoin. Usein savuava laaja kaatopaikka. Tai kehittyneissä paikoissa käsittelyä ja kuljetusta, mistä kustannukset ja hiilijalanjälki kasvaa verrattuna yli laidan kippaamiseen. Maalaisjärkeä jäteongelmaan silloin kun ei ole GGR kyseessä.
Seppomartti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä säilyketölkit on muovopinnoitettu? Ei taida oll akovin yleistä, kun en ole sellaisia juurikaan nähnyt.
Käytännössä kaikki sisäpuolelta
- Anonyymi
Kun rekisteröin oman nimimerkkini, niin avasin tänne Suomi24 oman sähköpostiosoitteen.
Käyn silloin tällöin katsomassa mitä sinne on tullut - toistaiseksi ei ole näkynyt mitään.
On sääli ettei mukana olevat (anonyymit) halua laittaa mitään puumerkkiä postauksen loppuun. Se toisi tänne mukavan tunnelman - aivan kuten ennenkin oli.
MareBalticum- Anonyymi
Ok, tehdään kuten toivot.
MoreRectum
- Anonyymi
Asiasta ihan toiseen: näkyykö teidän selaimessanne träkkerissä Windyä? Minulla näkyy enää pelkkä Predict Wind, jonka värillisiä kolmioita pidän epähavainnollisina.
Siimajalka
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä913010Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3001717Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461597IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031410- 871401
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21139Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381077Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun335917Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden263891