Tarkoittaako Näköhermon tulehdus aina ms-tautia?

Anonyymi

Heippa!

Minulla todettiin viikko sitten näköhermon tulehdus ja nyt tuli kutsu jatkotutkimuksiin. Pään magneettikuvaan ja selkäydinnestenäytteeseen. Muita oireita ei ole, mutta silri huolestuttaa. Ymmärrän että pitää tutkia johtuuko tulehdus ms taudista. Mutta tuloksiin on vielä kaksi kuukautta.

Muita joilla näköhermon tulehdus ainoa oire??

24

7881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No Heippa, ei se Aina johdu mutta valitettavasti minulla alkoi silmien rähmisellä ja noin yhden yön aikana näköni noin puolittui varsinkin toisesta silmästä.
      Sen jälkeen ihmeissään kortisoni tiputukseen , älä aikaile siihen tiputukseen me!noa jos sinulla todetaan vahva Ms epäily! Siiiis varmista lääkäriltä!

Muita kovia oireita ei minulla silloin esiintynyt, kuin luontainen aina kipee, heh!

• Anonyymi

Moi. Mulla jäi mäsä kiinni kun tuli näköhermontulehdus 7 v sitten. Magneettikuvat ja selkäydin näyte antoi varmistuksen. Hyvät lääkkeet ja töissä käyn ja elän normaalia elämää. Tsemppiä!

• Anonyymi

Mulla oli näköhermontulehdus eikä mitään muita oireita. Likvornäytteestä todettiin ja lääkitys aloitettiin heti mikä mulle sopikin hyvin, 5v jälkeen oon edelleen melkein oireeton, syksyllä ekat kylmyydet tuo jotain pistelyitä ja ikuinen ummetus vaivaa mutta ei mitään mikä hidastais menoa, tää ei oo maailmanloppu vaikka äkkiseltään vois luulla. Teen 3-vuorotyötä sairaanhoitajana eikä tunnu missään sen kummemmin kun muillakaan. Tietysti ikinä ei voi tietää miten menee vuoden, 5v tai 10v päästä muttei voi kukaan muukaan, tähän asti saikkupäiviä 0.

• Anonyymi

Voi hemskatti sulla "mahtava" tilanne? olet "pelipaikoilla hoitoon pääsyyn tähden" karkea vitsi,, mulla myös MS muutamia vuosia näköhermon tulehduksen vuoksi todettu. nyt lääkitys mutta se hetkellinen näön menetys säikähdytti (takaisin tuli suunnilleen)

Ongelma on muiden joukossa se , että olen ammatiltani rekkakuski ja ajan ulkomaille.
        Se panikinomainen tunne kun herää joko rekassa tai laivassa,ensimmäinen hetki kun silmät avaa: olenko sokea tänään vai en.
        En ole vuosiin sokeana herännyt mutta ammatin vaihto on käynnyt mielessä. muutaman kerran, paska tauti.
        '
        Todella onnellinen että sulla on mennyt noin hyvin! Se tässä taudissa on Positiivista että edes joku voi selvitä melkein säikähdyksellä!!

Näitä tarinoita kun olen kuullut ja lukenut vuosien varrella. varmaan yks tuhannesta ms diagnoosista samanlainen . Öitä

,,no sitä ummetusta joskus,,

• Anonyymi

Miten se sun Ms siis todettiin? Olen ymmärtänyt että pelkän Likvorin perusteella ei voi diagnoosia tehdä? Mulla siis se tilanne, että epäillään Ms-tautia näköhermotulehduksen vuoksi. MRI oli puhdas, mutta Likvorissa oli Ms:ään viittaavia tulehdusarvoja koholla. Silti en saanut vielä diagnoosia....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se sun Ms siis todettiin? Olen ymmärtänyt että pelkän Likvorin perusteella ei voi diagnoosia tehdä? Mulla siis se tilanne, että epäillään Ms-tautia näköhermotulehduksen vuoksi. MRI oli puhdas, mutta Likvorissa oli Ms:ään viittaavia tulehdusarvoja koholla. Silti en saanut vielä diagnoosia....

Anteeksi kun en osaa kertoa oikeilla nimillä näitä Ms oireita mutta olen sairastanut 10v plus varmaan 30 v kuka tietää...
        Minulla selvisi vasta selkäydinnäytteestä!!Jos sinulla operaatiosta tulee kysymyksiä

Niiiin kysy ainakin minulta jos EEEIII muka lääkärit plus hoitajat kerkiä informoijjaan?
        olen huolissani sinusta jos et saa apua 24 h

• Anonyymi

Moikka! Mulla oli näköhermontulehdus vuonna 2007 ja todettiin ms-tauti joka oireili seuraavan kerran vasta vuonna 2017 ja ihan normaalia elämää elän. Joten vaikka kohdallasi voi olla kyseessä ms niin se ei todellakaan ole maailmanloppu. Odota rauhassa tutkimuksia ja tuloksia, sinulla ei ole mitään hätää.

• Anonyymi

Hei.

Oletteko pohtineet mahdollista yhteyttä ms-taudin ja mobiilisäteilyn välillä?

Nokian entinen teknologiainsinööri on varma tästä - ainakin omalla kohdallaan.

Asiasta löytyy tietoa vaikka täältä: https://5gtieto.fi

• Anonyymi

Kyllä se on mahdollista.

• Anonyymi

Mulla oli lievä näköhermotulehdus 2015 ja taisi olla että jo ennen sitä oli pään magneettikuvaus moninaisten oireiden takia. Siinä kuvauksessa ei näkynyt sitä plakkia jota kait mäsässä on. Mitään selkäydinnestekokeita ei oo ikinä otettu. Nyt mulla oli poskiontelotulehdus ja silmätulehdus ja tuntuu että saattaa nyt olla taas se näköhermotulehdus kun silmää särkee ja näkö pikkasen heittelee. Mutta ei kait tässä voi mitään tehdä, näköhermotulehdushan pitäisi parantua ajan kanssa.

• Anonyymi

Hyvä kun pääset heti tutkittavaksi. Mulla ensimmäinen näköhermontulehdus vasemmassa silmässä 2011, josta näkö vioittui lopullisesti, ku lääkäri teki hoitovirheen - en saanut oikeeta hoitoa. Sen jälkeen uusi joitain kertoja (sama hoitovirhe aina), kunnes vasta 2015 Hkissä silmäsairaalassa lääkäri osasi kertoa mitä mun silmälle tapahtu. Tulehduksien väli lyheni aina vaan, magneettikuvissa sai ravata jatkuvasti, mut koska kuvat oli aina puhtaat niin en koskaan saanu mitään diagnoosia. Kävin yksityisellä neurologillakin mut kuulemma ei mahdollista että olis MS tauti kun magneetit aina puhtaat (sinne meni 460e viemäristä alas). Lopulta siskolla todettiin MS 2018 lopussa niin minunkin oireet alettiin ottaa tosissaan, niin sitte tänä vuonna keväällä vihdoin likvorista MS todettiin. Eihän siinä menny ku 8 vuotta ja yli 10 näköhermontulehdusta.

• Anonyymi

Moi, Minun ONNETON tapaus, (kun luin tapaustasi)
        Alkoi kovalla päivien silmien rähmisellä (näkö aina ollut täydellinen, ei laseja) Sitten mentiin....aamulla näkö Lähes nolla kunnes palautui paitsi vasen silmä noin puoliks toipui ehkä.

Sitten lääkäriin ja tiedätte loput magneettikuvat ja tutkimukset, siitä kortisonitiputukseen .
        Hoitaja PAHOITTELI JOSSAIN vaiheessa että oli VAHINGOSSA laittanut VÄÄRÄN tiputus pussin, sanoi ja pahoitteli että loput tulee oikaaaa (kuulemma oli suooolaliuosta ensimmäinen erä?) Onko syynä se ettei koskaan n,10 v toinen silmä' ei koskaan ole vielä palautunut...

Hitto kun olin niin nössö silloin ja hämmentynyt etten tajunnut valittaa PERKELE
        Koita tässä vaativassa työelämässä selvityä, saa vielä alkoholiongelman kaupan päälle!
        Sori kun avauduin väärälle henkilölle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moi, Minun ONNETON tapaus, (kun luin tapaustasi)
        Alkoi kovalla päivien silmien rähmisellä (näkö aina ollut täydellinen, ei laseja) Sitten mentiin....aamulla näkö Lähes nolla kunnes palautui paitsi vasen silmä noin puoliks toipui ehkä.

Sitten lääkäriin ja tiedätte loput magneettikuvat ja tutkimukset, siitä kortisonitiputukseen .
        Hoitaja PAHOITTELI JOSSAIN vaiheessa että oli VAHINGOSSA laittanut VÄÄRÄN tiputus pussin, sanoi ja pahoitteli että loput tulee oikaaaa (kuulemma oli suooolaliuosta ensimmäinen erä?) Onko syynä se ettei koskaan n,10 v toinen silmä' ei koskaan ole vielä palautunut...

Hitto kun olin niin nössö silloin ja hämmentynyt etten tajunnut valittaa PERKELE
        Koita tässä vaativassa työelämässä selvityä, saa vielä alkoholiongelman kaupan päälle!
        Sori kun avauduin väärälle henkilölle.

Onpa huono säkä käynyt! Virheitä sattuu, mutta sitä jäin ihmetteleen, jos aluksi pelkkää suolaliuosta niin miksi ihmeessä ei voitu laittaa korvaavaa kortisonia vaan laitettiin vain "loput"??? Kaiken järjen mukaan tuo kömmähdys olisi ollut helppo korjata heti.
        Jospa kävikin niin, että sait lopulta tarpeeksi kortisonia, mutta se ei vaan tällä kertaa auttanut.

Monisairas

• Anonyymi

Täällä varmaan samassa "huppelissa tyyppi" yritän korjata tuota suolaliuos kommenttia!! Olin vain #silloin" niin tajuton. Hän tuli paniiiikissa vaihtamaan pussia ja pahoitteli todellakin väärää liuosta menneen suoneen... pusin verran minä houruissa kuulin puhetta suolaliuoksesta, tielle sitä minun mielestä sitä kylvetään aina liukkaalla?(;

Mutta yhteenveto, olen vielä hengissä ja vieläpä vaaativassa työelämässä, inhimillistä että virheitä sattuu vakavissakin paikoissa kuin minullakin kävi aikoinaan..niistä ei sitten puhutakkaan.

• Anonyymi

Ei sitä aina tarvi olla huppelissa täällä tai muualla, nimittäin ihmiset tekee joskus ja jää huomaamatta helppoja virheitä. Mikähän se tilanne oikein ollut, kun vakava...?

Ei siis kyseessä ollutkaan pelkkä näköasia vaan myös tajunta oli alentunut vai miksi houruja? Jos näin etkä tarkoita syvää uupumusta tai muuta, kuten känniä eli ns. tajuton (viestisi aamuyöltä kyllä joten...), silloin annetaankin juuri suolaliuosta. Se suolaliuos on kaikkein yleisin tiputusneste, jota annetaan vaikka elimistön kuivuessa. On kai sekin mahdollista, että se väärä tiputusaine on ollut jotain kolmatta. Oli miten oli, mutta mikäli olet saanut tarvittavan määrän kortisonia silloin kuitenkin, pitäisin vähän kummana jos näkö on tästä syystä jäänyt korjautumatta. Tässä linkissä infoa:
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00931

Kysyitkö tai kertoiko lääkäri mitään miksei näkö ole palautunut? Jos vastattu nihkeästi, sitten lienee ollut joku kämmi mikä tiedossa heillä.
        Hienoa kun olet voinut jatkaa vaativassa työssä.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sitä aina tarvi olla huppelissa täällä tai muualla, nimittäin ihmiset tekee joskus ja jää huomaamatta helppoja virheitä. Mikähän se tilanne oikein ollut, kun vakava...?

Ei siis kyseessä ollutkaan pelkkä näköasia vaan myös tajunta oli alentunut vai miksi houruja? Jos näin etkä tarkoita syvää uupumusta tai muuta, kuten känniä eli ns. tajuton (viestisi aamuyöltä kyllä joten...), silloin annetaankin juuri suolaliuosta. Se suolaliuos on kaikkein yleisin tiputusneste, jota annetaan vaikka elimistön kuivuessa. On kai sekin mahdollista, että se väärä tiputusaine on ollut jotain kolmatta. Oli miten oli, mutta mikäli olet saanut tarvittavan määrän kortisonia silloin kuitenkin, pitäisin vähän kummana jos näkö on tästä syystä jäänyt korjautumatta. Tässä linkissä infoa:
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00931

Kysyitkö tai kertoiko lääkäri mitään miksei näkö ole palautunut? Jos vastattu nihkeästi, sitten lienee ollut joku kämmi mikä tiedossa heillä.
        Hienoa kun olet voinut jatkaa vaativassa työssä.

Monisairas

Kirjoitinpas tuon känniasian vähän huonosti. Siis oletko kenties silloin aikanaan ollut hieman kännissä ja siksi vähän "tajuton" sekä hourinut, ja nyt aamuyöllä viestiä kirjoittaessa. Tiedän kyllä ettei se kellonaika mitään välttämättä kerro, sillä monet asiat voi valvottaa (myös itseä) ja on sitä paljon yötyöläisiä.

Toisekseen jos tajunnan häiriöön liittyy elektolyyttiepäsuhtaa, silloin annetaan suolaliuosta eli ei siis se tajuttomuus sinänsä ole peruste.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitinpas tuon känniasian vähän huonosti. Siis oletko kenties silloin aikanaan ollut hieman kännissä ja siksi vähän "tajuton" sekä hourinut, ja nyt aamuyöllä viestiä kirjoittaessa. Tiedän kyllä ettei se kellonaika mitään välttämättä kerro, sillä monet asiat voi valvottaa (myös itseä) ja on sitä paljon yötyöläisiä.

Toisekseen jos tajunnan häiriöön liittyy elektolyyttiepäsuhtaa, silloin annetaan suolaliuosta eli ei siis se tajuttomuus sinänsä ole peruste.

Monisairas

Moikka täällä tämä "huppelissa" tyyppi, Anteeksi olin hieman huppelis kun kirjoitin.
        Mutta aiheutin tuolla "suolaliuos" kommentilla ehkä turhan kovan reaktion, koska en tosiaan silloin tajunnut kunnolla mitä tapahtuu.

Tilanne oli Silloin Tämä : Aamulla heräsin ja olin senlvinpäin! ..Näkö pois toisesta silmästä myös toinen hieman sumentunut.
        Siitä lääkäriin hölmönä, aika nopeaa kuitenkin diag. ms ja kortisoni tiputukseen suoneen n,3 pussia jos muistan. jossain kohtaa hoitaja tuli sanomaan ja pahoittelemaan että nyt on mennyt väärää ainetta suoneen ,pahoitteli sitä tosissaan,,,olin niin hourussa jotenkin etten tajunnut. ei tämä mikään flunssa nyt kuitenkaa?

Näköni parantui vuosien jälkeen niin että sain pitää rekkakorttini mm., vain toinen silmä jäi varmaan PYSYVÄSTI paljon heikommaksi!

Sori että kirjoitan näin YÖÖpainotteisesti, kuuluu välillä työhön.

Yhteenveto: kuka tietää tässäkään tapauksessa oisko siitä yhdestä kortisonipussista ollut kuitenkaan Mitään hyötyä, henk.kohtaisesti uskon että lopputulos ois ollut sama suolaliuoksellakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moikka täällä tämä "huppelissa" tyyppi, Anteeksi olin hieman huppelis kun kirjoitin.
        Mutta aiheutin tuolla "suolaliuos" kommentilla ehkä turhan kovan reaktion, koska en tosiaan silloin tajunnut kunnolla mitä tapahtuu.

Tilanne oli Silloin Tämä : Aamulla heräsin ja olin senlvinpäin! ..Näkö pois toisesta silmästä myös toinen hieman sumentunut.
        Siitä lääkäriin hölmönä, aika nopeaa kuitenkin diag. ms ja kortisoni tiputukseen suoneen n,3 pussia jos muistan. jossain kohtaa hoitaja tuli sanomaan ja pahoittelemaan että nyt on mennyt väärää ainetta suoneen ,pahoitteli sitä tosissaan,,,olin niin hourussa jotenkin etten tajunnut. ei tämä mikään flunssa nyt kuitenkaa?

Näköni parantui vuosien jälkeen niin että sain pitää rekkakorttini mm., vain toinen silmä jäi varmaan PYSYVÄSTI paljon heikommaksi!

Sori että kirjoitan näin YÖÖpainotteisesti, kuuluu välillä työhön.

Yhteenveto: kuka tietää tässäkään tapauksessa oisko siitä yhdestä kortisonipussista ollut kuitenkaan Mitään hyötyä, henk.kohtaisesti uskon että lopputulos ois ollut sama suolaliuoksellakin.

Ok, eli siis Ms-diagnoosista saatiin varmuus. Koska MS on perusluonteeltaan parantumaton niin ehkäpä sitten kuulut niiden huono-onnisten joukkoon, joilla näkö ei täysin palaudu kortisonitiputuksellakaan :(. Joo, en minäkään jaksa uskoa, että tuo kömmähdys on näön palautumiseen vaikuttanut. Hyvä kun voit jatkaa työssäsi näön suhteen ja myös muuten saat ja jaksat hoitaa lastaukset ja sidonnat, eikä ole ainakaan vielä muista oireista suurta haittaa! On siinä rekkakuskin työn raskaudessa tosin eroa, onko sorakuski vai pumppukärryjä käyttävä tavarankuskaaja.

lajijasuris

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, eli siis Ms-diagnoosista saatiin varmuus. Koska MS on perusluonteeltaan parantumaton niin ehkäpä sitten kuulut niiden huono-onnisten joukkoon, joilla näkö ei täysin palaudu kortisonitiputuksellakaan :(. Joo, en minäkään jaksa uskoa, että tuo kömmähdys on näön palautumiseen vaikuttanut. Hyvä kun voit jatkaa työssäsi näön suhteen ja myös muuten saat ja jaksat hoitaa lastaukset ja sidonnat, eikä ole ainakaan vielä muista oireista suurta haittaa! On siinä rekkakuskin työn raskaudessa tosin eroa, onko sorakuski vai pumppukärryjä käyttävä tavarankuskaaja.

lajijasuris

Ööh... Jotkut ovat voineet hoksatakin mikäli enempi seuranneet S24:ää, että lajijasuris ja Monisairas ovat aliaksia (ei ollut ensimmäinen kerta). Jos tuolla nyt niin väliä, ainakin itse kiinnitän enemmän sisältöön. Jotkut on ilkkuneet aliaspersoonista, mutta oikeasti ne ovat vain vuosien mittaan tulleet uusiin erityyppisiin keskusteluihin ja pyrkinyt pitämään samana. Sama juttu monen muun kommentaattorin kanssa täällä ja muillakin alustoilla ja joskus ihan henkilöllisyyskin lopulta paljastuu.

Monisairas

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

lajijasuris

Tuotan pettymyksen eräälle kirjoittajalle? En ole MS sivuston Casanova Sillä kyseessä on Oma Elämäni! Ja kaipaan tumpelona apuja ja kaikki vastaukset kuten edelliset asialliset auttaa aina tässä "palapelissä"

Oikeasti en olisi suunnitellut viettäväni MS sivustolla loppuelämääni! Ja vähiten kaipaan tätä,, vois olla muutakin tekemistä , mutta KIITOS kaikille jotka jaksaa vastaa kysymyksiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuotan pettymyksen eräälle kirjoittajalle? En ole MS sivuston Casanova Sillä kyseessä on Oma Elämäni! Ja kaipaan tumpelona apuja ja kaikki vastaukset kuten edelliset asialliset auttaa aina tässä "palapelissä"

Oikeasti en olisi suunnitellut viettäväni MS sivustolla loppuelämääni! Ja vähiten kaipaan tätä,, vois olla muutakin tekemistä , mutta KIITOS kaikille jotka jaksaa vastaa kysymyksiin!

Et ainakaan minulle tuota pettymystä kuten ei kovin moni muukaan ylipäänsä missään keskustelussa, enkä nyt oikein ymmärrä mitä vihjaat? Casanova-tyyppi kai on jonkinsortin lipevä naisten mielistelijä enkä minä näe tällä sivulla vastaavaa MS:n suhteen mikäli sitä tarkoitat. On hyvä muistaa, että nämä nettikeskustelut ovat usein myös ns. tajunnanvirtaa ilman sen syvällisempiä pohdintoja ja tekstintarkastuksia.
        En tiedä millainen netinkäyttäjä olet, mutta monelle se on kuitenkin itsestäänselvä ja luonteva osa elämää, mutta ei koko elämä kuitenkaan eikä se sitä ole itsellekään.

Monisairas

• Anonyymi

Yksi mahdollisuus näköhermon tulehdukseen ja näön menetykseen: jättisoluarteriitti.

>>
      Muut nimet: temporaaliarteriitti, ohimovaltimon tulehdus, ohimovaltimotulehdus, Hortonin arteriitti, latinaksi: arteritis temporalis, ruotsiksi: temporalarterit ja jättecellsarterit sekä englanniksi: temporal arteritis ja giant cell arteritis (GCA)
      >>

• Anonyymi

Näin eli Ms:n lisäksi mm. juuri verisuonitulehdukset ja reumaattiset tulehdukset voi aiheuttaa tuollaisia silmäoireita sekä myös mainitsemani natrium-kalium-epäsuhta, mutta siihen liittyy silloin muuta vakava oiretta, kuten tajunnan alelemaa tai sekavuutta. Ihan aina ei saada selville onko tulehdus juuri MS:n tyyppinen vai ei, koska sama oire voi eiintyä monessa taudissa tai oire sattuu olemaan epätyypillinen.
        Näin myös itsellä oli, ja joku autoimmuunitulehdus kumminkin. Näkö aleni selvästi muutamassa päivässä, silmä oli vähän arka varsinkin liikutellessa, jotkut värit oli outoja, rähmi, kauas katsominen erityisen hankalaa. Palautui noin 3 kuukaudessa käytännössä ennalleen.

Monisairas

• Anonyymi

Niin se magneettikuva täytyy olla tietääkseni varjoaineen kanssa otettu päästä sitten että voi näkyä ms -sairauden muutoksia?mutta niinhän sinulla nyt varmaan otetaankin..!!..Kanyyli vaan sitten laitetaan suoneen ja varjoaine menee suoneen siellä magneettikuvaa kun otetaan..Likvor näytteen jälkeen sen tuloksesta neurologi sitten tarkastaa esim laskemalla esim ylittyykö se tietty indeksiluku että onko ms-sairautta ja näkyykö monta muutosta muutenkin siinä??.Sitten asia on selvitetty!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4078
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2009
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1911
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      57
      1527
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1405
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1322
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      97