Olen lopettamassa yritystoimimtaa (oy), haen konkurssia huomenna. Pari yel-maksua jäänyt rästiin, ja Lowell laittoi myös minulle perintäkirjeen. Tuleeko minun maksaa se itse jos firmalla ei ole nyt rahaa, vai onko aiheeton?
YEL perintä yrittäjältä
7
2137
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa "myös minulle", tuliko henkilökohtaiseen kotiosoitteeseesi vai? Olet kai lueskellut noita Osakeyhtiön sääntöjä konkurssin suhteen, ja useita siitä kirjoitettuja kertomuksia ja tapauksia netissä?
Osakeyhtiön konkurssissa pesälle asetetaan pesänhoitaja, joka on sitten helkatillisen kallista hommaa rahallisesti. Jos on mitään syytä epäillä että sinä henkilökohtaisesti olet pimittänyt tietoja tai jättänyt ilmoituksia antamatta jne, niin rahaa haetaan viime kädessä myös sinulta.
https://www.konkurssiasiamies.fi/fi/index/suositukset/18pesanhoitajanvelvollisuustehdarikosilmoitus_2.html
YEL-eläkemaksu on siitä poikkeuksellinen, että se voidaan ulosmitata suoraan yrittäjältä, ilman erillistä oikeudenkäyntiä.
https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/document.faces?document_id=300533 - Anonyymi
Eikös YEL ole henkilövakuutus, nimenomaan yrittäjän henkilövakuutus eikä yrityksen. Vakuutus koskee yrittäjän ei yrityksen turvaa. Siksi vakuutusmaksut peritään yrittäjältä eikä niistä vapaudu pistämällä yritys konkurssiin.
- Anonyymi
Onhan se duunarillekin maksettava TyEL eläkevakuutus henkilövakuutrus. Sielläkin maksu on palkasta tietty prosenttimäärä, ja maksaminen jakautuu tälleen:
6,35% .... Duunarin maksama osuus
18,95% .... Työnantajan maksama osuus
25,3% .... Yhteensä
Jos firma menee konkurssiin, ja noita eläkemaksuja on maksamattomana, niin ei niitä duunarilta silti aleta perimään. Ei vaikka yksinomaan hänen eläketurvastaan ja sen maksuista on siinä kysymys.
Konkurssissa nuo duunarien maksamattomat TyEl-eläkemaksut eivät myöskään ole saman tien, ja ilman oikeuden päätöstä ulosottokelpoisia yrityksen omistajilta. Sen sijaan YEL-eläkemaksuissa tällainen nopean ja armottoman ulosoton sääntö on olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se duunarillekin maksettava TyEL eläkevakuutus henkilövakuutrus. Sielläkin maksu on palkasta tietty prosenttimäärä, ja maksaminen jakautuu tälleen:
25,3% .... Yhteensä
Jos firma menee konkurssiin, ja noita eläkemaksuja on maksamattomana, niin ei niitä duunarilta silti aleta perimään. Ei vaikka yksinomaan hänen eläketurvastaan ja sen maksuista on siinä kysymys.
Konkurssissa nuo duunarien maksamattomat TyEl-eläkemaksut eivät myöskään ole saman tien, ja ilman oikeuden päätöstä ulosottokelpoisia yrityksen omistajilta. Sen sijaan YEL-eläkemaksuissa tällainen nopean ja armottoman ulosoton sääntö on olemassa.On tuossa kuitenkin melkoinen ero. Tyel-vakuutusmaksu on yrityksen vastuulla, mutta yel on yrittäjän vastuulla.
Yrityksen konkurssissa nuo tyel-maksut ovat järjestyksessä niitä ensimmäisiä, jotka konkurssipesästä peritään palkkakulujen kansaa. Niistä maksuista ei duunari ole vastuussa miltään osin. Nuo tyel-maksuthan ovat oikeastaan duunarin palkkaa, jotka vaan työnantaja tilittää eläkevakuutusyhtiölle duunarin puolesta. Vähän niinkuin verotkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25,3% .... Yhteensä
Konkurssissa nuo duunarien maksamattomat TyEl-eläkemaksut eivät myöskään ole saman tien, ja ilman oikeuden päätöstä ulosottokelpoisia yrityksen omistajilta. Sen sijaan YEL-eläkemaksuissa tällainen nopean ja armottoman ulosoton sääntö on olemassa.Tyel-vakuutuksen ottaa työnantaja haluamastaan eläkevakuutusyhtiöstä, ei duunari. Työnantaja on myös vastuussa vakuutusmaksuista, ei duunari. Duunarin eläkekään ei jää kertymättä, jos työnantaja ei maksa työeläkemaksua duunarin palkasta. Riittää, että työnantaja on ottanut tyel-vakuutuksen ja ilmoittanut duunarin siihen.
- Anonyymi
Miten tämä pitää tulkita https://www.veritas.fi/yrittajat/usein-kysyttya/yel-vakuutusmaksut/mita-tapahtuu-jos-yel-maksuja-jaa-maksamatta
Siis 5 vuodessa vanhentuu. Miten tuonne sitten pääsee tai joutuu, jos nuo menevät ulosottoon sekä yritykseltä että yrittäjältä? Mitä tapahtuu ulosotolle? Aikamoiset perintäkulut kertynee 5 vuodessa.- Anonyymi
Hyvä huomata tuokin, että maksamattomat yel-vakuutusmaksut vähentävät aikanaan sitten eläkettäkin. Eli kyllä ne joutuu maksamaan tavalla tai toisella, vaikka pääsisivät vanhentumaankin.
Luulen kuitenkin, että vakuutusyhtiö ei kovin helposti päästä vakuutusmaksuja vanhenemaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1265334Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella313842No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452480Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv371972Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241694- 241693
- 411630
- 501608
- 291443
- 141362