Kenties vaihtoehdot olivat vähissä ja pahempaakin olisi voinut tapahtua, mutta silti - monet kovat on koettu.
Onko saamenkielisillä oikeus tuntea surua esivanhempiensa kohtalosta?
18
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Många samer "tvångsförfinskades ",att använda sitt eget modersmål samiska var strängt förbjudet i internatskolan där de fick undervisning.
- Anonyymi
Siis vsstsst "kyllä", saamenkielisillä on oikeus tuntea surua esivanhempiensa kohtalosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis vsstsst "kyllä", saamenkielisillä on oikeus tuntea surua esivanhempiensa kohtalosta.
Ännu på 1960 -talet blev samiska barn omänskligt behandlade.
- Anonyymi
Det har visats flera dokumentärer om samernas behandling.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det har visats flera dokumentärer om samernas behandling.
Varför tar de språkaktiva ingen ställning till den här samefrågan ?Är den inte värd att diskuteras ?Skäms man kanske ?
- Anonyymi
Vem känner sorg över hur våra romer behandlats och behandlas ännu idag ?
- Anonyymi
Det finns fortfarande romer som är analfabeter.En skam för Finland.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det finns fortfarande romer som är analfabeter.En skam för Finland.
Romerna utsätts ännu i dagens samhälle för diskriminering .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det flesta anser att det kan man godkänna.
Anonyymi kirjoitti:
Inte så kul att säga men de har via sina egnas beteende fått den statusen de har. Man har själv vittnat om det på tok för många gånger.
Det är inget förtal då det sägs att tanternas klänningar är fulla med stöldgods, liksom ungarnas fickor med obetald godis. Gubbarna i skocken bufflar på och hotar därefter med polis om någon kollar gummorna i kjolarna. Nå, det har gjorts och utan undantag hittas kilovis med stöldgods.
Man skulle inte villa att det är så, men det är.- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Inte så kul att säga men de har via sina egnas beteende fått den statusen de har. Man har själv vittnat om det på tok för många gånger.
Det är inget förtal då det sägs att tanternas klänningar är fulla med stöldgods, liksom ungarnas fickor med obetald godis. Gubbarna i skocken bufflar på och hotar därefter med polis om någon kollar gummorna i kjolarna. Nå, det har gjorts och utan undantag hittas kilovis med stöldgods.
Man skulle inte villa att det är så, men det är.Det stämmer,men särskilt många chanser till ett normalt liv har de inte haft.
Nu är det ändå bättre när de har bostäder och barnen får undervisning.
Det är inte lätt att få ett jobb för dem som ärligt vill arbeta(sådana finns nämligen också ) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Det stämmer,men särskilt många chanser till ett normalt liv har de inte haft.
Nu är det ändå bättre när de har bostäder och barnen får undervisning.
Det är inte lätt att få ett jobb för dem som ärligt vill arbeta(sådana finns nämligen också )Handen på hjärtat,anställer du en romsk person eller en " finne " om båda har samma utbildning ?
Anonyymi kirjoitti:
Handen på hjärtat,anställer du en romsk person eller en " finne " om båda har samma utbildning ?
Trots det jag skrev ovan vore svaret inte givet vid ett sådant val. Det är trots allt frågan om att anställa en person och inget annat.
Jag skulle inte använda fraser som "ge en chans" eller något dylikt, utan helt kallt försöka uppskatta vem som kommer att lyckas bättre på sikt och därmed vara nyttigare för företaget i längden.- Anonyymi
Peppu-Reino kirjoitti:
Trots det jag skrev ovan vore svaret inte givet vid ett sådant val. Det är trots allt frågan om att anställa en person och inget annat.
Jag skulle inte använda fraser som "ge en chans" eller något dylikt, utan helt kallt försöka uppskatta vem som kommer att lyckas bättre på sikt och därmed vara nyttigare för företaget i längden.Jag skulle välja den romska,vore fint om hen skulle klara sig utmärkt.
Mina fördomar skulle få dra sig tillbaka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag skulle välja den romska,vore fint om hen skulle klara sig utmärkt.
Mina fördomar skulle få dra sig tillbaka.Alla borde få en chans att visa vad de går för,man kan bli överraskad.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1021534Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2181012- 124859
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42761- 8749
- 65736