Luukkaan evankeliumi:
16:1 Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa.
16:2 Ja hän kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: 'Mitä minä kuulenkaan sinusta? Tee tili huoneenhallituksestasi; sillä sinä et saa enää minun huonettani hallita.'
16:3 Niin huoneenhaltija sanoi mielessään: 'Mitä minä teen, kun isäntäni ottaa minulta pois huoneenhallituksen? Kaivaa minä en jaksa, kerjuuta häpeän.
16:4 Minä tiedän, mitä teen, että ottaisivat minut taloihinsa, kun minut pannaan pois huoneenhallituksesta.'
16:5 Ja hän kutsui luoksensa jokaisen herransa velallisista ja sanoi ensimmäiselle: 'Paljonko sinä olet velkaa minun herralleni?'
16:6 Tämä sanoi: 'Sata astiaa öljyä.' Niin hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja kirjoita pian viisikymmentä.'
16:7 Sitten hän sanoi toiselle: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä sanoi: 'Sata tynnyriä nisuja.' Hän sanoi hänelle: 'Tässä on velkakirjasi, kirjoita kahdeksankymmentä.'
16:8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.
16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.
Minä tunnen erään henkilön, joka vetoaa tähän raamatunkohtaan, kun hän antaa alkoholisteille ja muille köyhille parin euron lahjotuksia. Hän sanoo, että he ottavat hänet sitten sinne iäisiin majoihin. Hän väittää olevansa uskovainen.
Mutta voiko taivaspaikan ostaa muutamalla eurolla?
Eihän niillä alkoholisteilla edes ole mitään taivaspaikkaa välttämättä.
Eikö uskovaisella ihmisellä pitäisi olla jo muutenkin taivaspaikka varattuna, ettei tarvitse pultsareilta ostaa.
Mistä tuossa raamatunpaikassa on kysymys?
Väärällä mammonalla taivaaseen
19
62
Vastaukset
- Anonyymi
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Yksi porsaanreikä on kuitenkin näköjään jätetty. Pultsarilta voi ostaa taivaspaikan.
- Anonyymi
Niin, kummithan siinä on uskomassa ja pappi päätä huuhtomassa, eli juuri tuossa on pelastus pultsarillekin. Eli ostettu taivaspaikka.
Sitä en tiedä, jos tuo kummius on, kuten eräs ateisti sanoi. Ei uskova vaimo liittyi kirkkoon siksi aikaa, että voi olla kummina. Ja kun homma oli ohi, hän erosi.
Eli pyrokratian toteuttaminen toi autuuden taivaaseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kummithan siinä on uskomassa ja pappi päätä huuhtomassa, eli juuri tuossa on pelastus pultsarillekin. Eli ostettu taivaspaikka.
Sitä en tiedä, jos tuo kummius on, kuten eräs ateisti sanoi. Ei uskova vaimo liittyi kirkkoon siksi aikaa, että voi olla kummina. Ja kun homma oli ohi, hän erosi.
Eli pyrokratian toteuttaminen toi autuuden taivaaseen.Nyt en kyllä emmärrä, mitä sinä tarkoitat. Ei siinä puhuta kummeista mitään.
- Anonyymi
Matt.13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:33-34
- Anonyymi
Tuossa tulkinnassa on paha virhe !
Ensin se väärä palvelija hyötyi toisen kustannuksella ja keräsi siten väärä hyötyä itselleen.
Mutta sitten tuon kertomuksen lopulla siis sanotaan:
16:8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti. Sillä tämän maailman lapset ovat omaa sukukuntaansa kohtaan ovelampia kuin valkeuden lapset.
Eli tämän maailman lapsi hyötyi toisista tämän maailman lapsista oveluudellaan !
Meidän sukukuntaamme taas ovat toiset uskovat, eivätkä tämän maailman lapset siis !
Joten tässä ei puhuta enää uskosta osattomien rahallisesta avustamisesta:
16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin
Vaan siinä puhutaan siis uskovien avustamisesta !
Ei uskosta osattomien !
Väärä mammona taas tarkoittaa sitä, että ihminen eli uskova toimii vain tehden omia tekojaan, eikä siis siinä kohtaa antaessaan anna Jumalan tahdon mukaan vaan ikäänkuin yrittää kerätä hyvää ja kunniaa itselleen sen antamisen kautta !
Mutta kuitenkin siis Sana kehoittaa antamaan liiastaan almuja köyhillekin, mutta uskonvelijen ja sisarten tulisi olla etusijalla siis !
Meitä köyhiä uskovia on paljon nykysuomessa, eivätkä rakkaudettomat veljet ja sisaret pidä edes meistä ja elantomme tarpeista huolta, olemme yksin Herran avun varassa veljiemme ahneuden ja rakkaudettomuuden vuoksi !
Se on häpeäksi monille rikkaille uskoville !
1 Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.
2 Teidän rikkautenne on mädännyt, ja teidän vaatteenne ovat koin syömät;
3 teidän kultanne ja hopeanne on ruostunut, ja niiden ruoste on oleva todistuksena teitä vastaan ja syövä teidän lihanne niinkuin tuli. Te olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä.
4 Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin.
5 Te olette herkutelleet maan päällä ja hekumoineet, te olette sydäntänne syötelleet teurastuspäivänä.
6 Vanhurskaan te olette tuominneet ja tappaneet; hän ei vastusta teitä.
7 Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen.
8 Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä. - Anonyymi
Tuo pitää hyväksyä, että uskovaisiahan sitä pitää auttaa rahalla. Mutta onko uskovaisillakaan oikeutta ottaa sellaisia ystäviä taivaaseen, jotka eivät ole uskossa.
- Anonyymi
Juurihan edellä kirjoitin, että ei koske uskosta osattomia !
Niin ja Jeesus puhuu "ystävästä" seuraavaa:
Joh. 15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan edellä kirjoitin, että ei koske uskosta osattomia !
Niin ja Jeesus puhuu "ystävästä" seuraavaa:
Joh. 15:15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.Mutta jos nuo molemmat ovat uskossa, auttaja ja autettava, niin silloinhan heillä on jo kummallakin taivaspaikka ilman rahan antamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos nuo molemmat ovat uskossa, auttaja ja autettava, niin silloinhan heillä on jo kummallakin taivaspaikka ilman rahan antamista.
Niin on, mutta eihän siinä siis mitään taivaspaikkoja jaettukkaan, varsinkaan uskosta osattomille mammonalla !
Hepr. 13:16 Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy.
Siis kaiken kaikkiaan millään omaehtoisilla almuilla ei taivaspaikkoja voi ostaa eikä ansaita !
Mutta uskovan silti olisi hyvä tehdä hyvää eli olla se "laupias samarialainen" !
Siinä näkyy silloin meissä Jumalamme Rakkaus ja se taas on väkevä todistus Jumalasta ja Hänen Rakkaudestaan, jota Hän on vuodattanut meihinkin !
- Anonyymi
No nyt minä tuon tajuan. Siinä ei puhutakaan pelastumisesta vaan vierailemisesta. Kun uskovat menevät taivaaseen siellä on hyvä omistaa muutama ystävä, joiden luona voi mennä käymään aina välillä. Muuten joutuu mököttämään omassa majassaan. Suomalaisethan ovat kyllä mököttäjäkansaa ja viihtyvät hyvin kotonaan internetin kanssa. Mutta taivaassa on varmasti mukava päästä välillä jaloittelemaan ja vierailemaan muiden majoissa.
- Anonyymi
Tämä pitäisi tutkia alkukielestä hyvin tarkkaan.
Tuo "ottaisivat teidät iäisiin majoihin" viittaa kyllä suomenkielessä, että otetaan asumaan pysyvästi. - Anonyymi
Luuk.16:9 Biblia (1776) Ja minä myös sanon teille: tehkäät teillenne ystäviä väärästä mammonasta, että kuin te tarvitsette, niin he korjaavat teitä, ijankaikkisiin majoihin. Kirjoitetaan: iankaikkisiin.
- Anonyymi
Luuk 16:9. Ja minäkin sanon teille, että tehkää ystäviä tällä vääryyden mammonalla, että kun se on loppu, teidät otettaisiin vastaan niihin iankaikkisiin majoihin.
Arameankielellä. - Anonyymi
Meller opettaa, että kun on lahjoittanut (Patmokselle), niin sitten sen kautta uskoontulleet ovat vastassa taivaassa.
- Anonyymi
Todellisen Jumalan palvelijan, joka toimii Jumalan asettamana ja tehtävässä, ei tarvitse kinua rahaa, sillä Jumala on luvannut hoitaa palvelijansa elannon ja tarpeet !
Jos varat ei riitä, ja niitä pitää kinuta ihmisiltä, niin se kertoo vain sen, että Jumala itse ei ole siinä toiminnassa mukana !
- Anonyymi
Kysymyksessä on se, että käytämme varojamme Jumalan palvontaan. Rahalla ei voi ostaa pelastusta, mutta voimme käyttää aikaamme, voimiamme ja varojamme kun palvelemme Jumalaa. Oikeista vaikuttimista. Jokaisen itse on ponnisteltava siinä. Jumala antaa pelastuksen, ei sitä voi ostaa itselle, eikä toiselle.
Katolisessa kirkossa oli pimeällä keskiajalla tapana aneilla ostaa pelastus, mutta sehän ei tietenkään ollut oikein. Sanottiin, että "kun raha kirstuhun kilahtaa, niin sielu taivaiseen vilahtaa." Jumala ei meidän rahojamme tarvitse, koska hän omistaa kaiken. Mutta ihmiset tarvitsevat vielä rahaa, ja se tulisi käyttää viisaasti oikeiden asioiden tekemiseen.
Ei myöskään pappien ja pastorien tai muiden uskonnollisten toimijoiden rikastuttamiseen, vaan palvonnan edistämiseen. Raamattuhan osoittaa, että lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa. Niin teki Jeesus ja niin meidänkin tulisi tehdä. - Anonyymi
RAHASTA TAPPELUSTA
Vieraiden ei tarvitse maksaa Helluntaikirkolle mitään uhreja ja temppeliveroa vaikka sitä kerätään.
Miksi pastorit hyväksyvät kaksoisjäsenyyden?
Kymmenysten maksamatta jättäminen ei ole varastamista Jumalalta vaan harhaoppia.- Anonyymi
Kymmenysten maksaminen ei kuulu kristityille. Se oli voimassa juutalaisille. Kristittyjen lahjoitukset ovat vapaaehtoisia. Halukkaasta sydämestä annetut. Ei pakotetut. Mitään kirkollisveroakaan ei Jeesus käskenyt maksaa.
- Anonyymi
Tuo aloituksen lainaus Raamatusta on ilmeisesti se, mihin perustuu se vanha katolisten totuus:"Kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa". Nyt on sitten tullut todistettua, että eipä se sielu sinne taivaaseen vilahdakaan, taivaspaikka pitää olla jo valmiina ja korkeintaan voi ystäviä hankkia taivaaseen rahalla.
Aloituksessa mainittu tuttavani on hänkin vielä pahemmin harhassa, kun hän yrittää ostaa taivaspaikkaa alkoholisteilta. Ehkä hän on saanut siihen idean katolisilta tai ehkä hän ei vain osaa lukea Raamattua. Vaikuttaa melko varmalta, että hän ei ole uskossa ollenkaan, koska hän ajattelee tuolla tavalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1084751Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293473No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452410- 501538
- 361463
- 381276
- 141182
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv211107- 271068
- 1641060