Millaiset teemat kuuluvat kielipolitiikkapalstalle?

Millaiset teemat kuuluvat kielipolitiikkapalstalle?

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalle kuuluvat aivan ehdottomasti pakkoruotsin ongelmat ja koko kaksikielisyysjärjestelyn tarkastelu. Tähän tulee mukaan erilaista historiakäsitystä ja identiteettityötä.

    • Palstalle kuuluvat myös erilaisten oppilaiden/oppijoiden ongelmat kielten opiskelussa sekä haasteet oman taitoprofiilin ja vahvuuksien toteuttamisessa opiskelussa yleensä. Kielitietoisuus koulutuksessa.

    • Kielitietoisuuteen liittyy myös maahanmuuttajataustaisten kotoutumiseen ja mahdollisimman hyvään kaksikielisyyteen yhdistelmällä kotikieli suomi liittyvät asiat. Myös haasteet kotoutumisessa ja kielitaidossa kuuluvat tänne.

    • Tänne kuuluvat myös erilaisten vanhempien kielivähemmistöjen omat näkemykset siitä, mitkä kielipoliittiset kieliratkaisut toimivat heidän kohdallaan ja mitkä eivät toimi.

      • Anonyymi

        Missä ovat saamenkielisten kommentit? Miten me suomalaiset kohtelimme saamenkielisiä lapsia 1960-luvulla?


    • Myös vieraiden kielten opetus yleensä kuuluu palstalle.

      Tänne kuuluvat EU:n selvitykset, joissa todetaan, ettei muualla lueta pieniä kieliä kuin Suomessa ja Islannissa ja islannissakin luetaan skandikieliä islanninkielisten palvelujen täydentämiseksi eikä muitten palvelemiseksi.

      Tänne kuuluvat Euroopan neuvoston nootit, joita ruotsinkieliset ovat tilanneet, joilla halutaan suitsia englannin kielen varhaista opetusta, jottei ruotsin kielen osaaminen vaarannu.

      • Anonyymi

        "Tänne kuuluvat Euroopan neuvoston nootit, joita ruotsinkieliset ovat tilanneet, joilla halutaan suitsia englannin kielen varhaista opetusta, jottei ruotsin kielen osaaminen vaarannu."

        Englannin kieli ei vaarannu siitä, että joku aloittaa 1. kielenään vaikkapa ranskalla. Päinvastoin. Tämä takaa sen, että lapsi oppii pelkän englannin sijaan kaksi kieltä hyvin. Tätä me tavoittelemme nyt Suomessa, koska englannin osaajia meillä on jo riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tänne kuuluvat Euroopan neuvoston nootit, joita ruotsinkieliset ovat tilanneet, joilla halutaan suitsia englannin kielen varhaista opetusta, jottei ruotsin kielen osaaminen vaarannu."

        Englannin kieli ei vaarannu siitä, että joku aloittaa 1. kielenään vaikkapa ranskalla. Päinvastoin. Tämä takaa sen, että lapsi oppii pelkän englannin sijaan kaksi kieltä hyvin. Tätä me tavoittelemme nyt Suomessa, koska englannin osaajia meillä on jo riittävästi.

        Englantia ei opiskella maan vaan yksilön oman edun tähden. Siksi englannin osaajia ei voi olla tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englantia ei opiskella maan vaan yksilön oman edun tähden. Siksi englannin osaajia ei voi olla tarpeeksi.

        Kaikki kieltenopetus kaikissa maissa tähtää aina maan kilpailukyvyn säilyttämiseen. Meillä on sattuneesta syystä luettu englanti 50 vuotta, 10 vuoden putkena, joten englannin osaajia on yli tarpeenkin. Nyt tarvitaan muiden kielten osaajia. Mutta tästä tärkeästä asiasta te kieliaktiivit ette ole tietenkään huolissanne. Teidän tavoitteenne on vain painaa ruotsi alas. Muusta viis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kieltenopetus kaikissa maissa tähtää aina maan kilpailukyvyn säilyttämiseen. Meillä on sattuneesta syystä luettu englanti 50 vuotta, 10 vuoden putkena, joten englannin osaajia on yli tarpeenkin. Nyt tarvitaan muiden kielten osaajia. Mutta tästä tärkeästä asiasta te kieliaktiivit ette ole tietenkään huolissanne. Teidän tavoitteenne on vain painaa ruotsi alas. Muusta viis.

        Kaikki opetus tähtää...

        Mutta ensisijaisena on lapsen ja nuoren oma etu, erityisesti kielissä.

        Englantia luetaan oman edun vuoksi.

        Vähemmistöt lukevat suomea, maan pääkieltä oman etunsa vuoksi.

        Ruotsia luetaan palveluvelvoitteen vuoksi.

        Vain kaksi ensimmäistä myös kohottavat kilpailukykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki opetus tähtää...

        Mutta ensisijaisena on lapsen ja nuoren oma etu, erityisesti kielissä.

        Englantia luetaan oman edun vuoksi.

        Vähemmistöt lukevat suomea, maan pääkieltä oman etunsa vuoksi.

        Ruotsia luetaan palveluvelvoitteen vuoksi.

        Vain kaksi ensimmäistä myös kohottavat kilpailukykyä.

        Oma etu/yhteiskunnan on sama asia tässä tapauksessa. On turhaa jaaritella siitä, onko jokin oppiaine "oma etu". Tämä on täysin turhanpäiväistä keskustelua. Peruskoulu on oppivelvollisuuskoulu, jonka kaikki käyvät, riippumatta siitä, onko esim. kotitalous tai maantiede "oma etu".


    • Tänne kielipolitiikkapalstalle kuuluvat arviot kielistrategioista, kokeiluhankkeista, kielipoliittisen ohjelman laadinnasta jne.

      • Anonyymi

        Entäpä pakkoruotsi? Täällä taisi olla aiheesta enemmänkin, mutta ne poistettiin. Onko aihe tabu kieliaktiiveille? Eikä siitä saakaan keskustella?


      • Anonyymi

        Pakon kriitikon keskustelun pakkoruotsista voi tiivistää yhteen lauseeseen: "Miksi 5%:n vähemmistö pakottaa enemmistön lukemaan pakkoruotsia?" Mitään muuta sisältöä ei keskustelulla ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakon kriitikon keskustelun pakkoruotsista voi tiivistää yhteen lauseeseen: "Miksi 5%:n vähemmistö pakottaa enemmistön lukemaan pakkoruotsia?" Mitään muuta sisältöä ei keskustelulla ole.

        Nyt odotetaan vastausta kysymykseen "Miksi?" ja myös "Miten selittää kohtuuttoman tilanteen itselleen?"


      • Anonyymi

        Jos jonkun mielestä alle viiden prosentin vähemmistön pieni vähemmistökieli pakollisena kaikille muille (yli 95%) alakoulusta yliopistoon palvelujen järjestämiseksi on kohtuullista, on selvää, että sanan "kohtuullinen" tulkinta on jäänyt heille vieraaksi. Sanakirja voisi auttaa.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe