Onko Ukrainan tilanne parantunut?

Anonyymi

http://juhamolari.blogspot.com/2014/

Ukrainan valtiolliset viranomaiset ja uusi poliittinen johto eivät ole valitettavasti vallankaappauksen jälkeen kunnioittaneet uskonnollisia pyhiä paikkoja ja pyhäpäiviä. Ukrainan valtiollisten viranomaisten suojeluksessa on vuoden 2014 aikana tehty jopa lukemattomia täsmähyökkäyksiä Moskovan patriarkaatin kirkkoja ja pappeja vastaan. Ukrainan uudet valtiolliset viranomaiset ovat harjoittaneet massiivista uskonnollista syrjintää: vähintään yli 60 pommi-iskua Moskovan patriarkaatin kirkkoja vastaan, eräiden tietojen mukaan jopa 77 kirkkoa vastaan olisi jo isketty ja 9 kirkkoa on täysin tuhottu. Tämä kaikki on tapahtunut jopa niin sanotun valistuneen ja sivistyneen Euroopan keskellä.
Helmikuussa 2014 tapahtuneen laittoman vallankaappauksen jälkeen on ”radikalismi puhjennut ja syntynyt massiivinen laittomuus, uskonnollinen suvaitsemattomuus ja väkivallan teot uskovaisia vastaan”, kuten kirkonihmiset ovat moittineet. Ukrainan itsenäiseksi julistautunut ”Kiovan patriarkaatti” on yrittänyt myös kaapata sotilaidensa avustuksella Kiovassa, Lvivissä, Tsernobylissä, RIvnessä ja Volynissä perinteiset ortodoksiseurakunnat kontrolliinsa, mikä loukkaa jopa Ukrainan lainsäädäntöä.

Ukrainassa ovat Kivertsin alueen poliitikot syyttäneet perinteistä ortodoksista kirkkoa tekaistuilla väitteillä, että kirkossa ”ei rukoiltaisi Ukrainan” puolesta. Papiston mukaan juuri nämä uudet viranomaiset ovat provosoimassa uskonnolliseen vihaan. Donetskin ja Mariupolin metropoliitta Hilarios on vedonnut Poroshenkoon, jotta tämä pysäyttäisi ukrainalaisten sotilaiden harjoittaman ryöstelyn kirkoissa. Äskettäin Donetskissa Ukrainan asevoimien univormussa tuntemattomat miehet murtautuivat Donetskin hiippakunnan tiloihin ja aloittivat varastelun: Ukrainan armeija harjoitti ryöstelyä 18.12. kello 10:30 Pyhän Iverin luostarissa. Kymmenen aseistunutta miestä tunkeutui Ukrainan kansalliskaartin nimissä ja määräsivät ihmisiä avaamaan kirkon tilat. Tämän jälkeen Ukrainan armeija takavarikoi nunnien ja vartioiden passit, matkapuhelimet, arvoesineet, ikonit, keittiötarvikkeet sekä sulkivat ovet. Lopuksi armeijan sotilaat ampuivat vahtikoiran.[2] Ukrainan vallankaappauksen jälkeisessä tilanteessa ovat armeijan sotilaat, natsijengit ja poliitikot tehneet offensiiveja ortodoksista kirkkoa vastaan koko Ukrainan alueella. Länsi-Ukrainan alueella 16.12.2014 ryöstettiin Pyhän Neitsyt Marian ortodoksinen kirkko Rovenskoin oblastissa Strelskin kylässä.

Tilanne on erilainen ja rauhallinen Krimillä, joka on nykyään Venäjän Federaation aluetta. Siellä ihmiset valmistautuvat rauhassa uudenvuoden päivään ja jouluun. Valitettavasti Ukrainan uusi johto on liittolaistensa kanssa osoittanut varustautuvansa ”kolmanteen Krimin sotaan”

...

”Kyvyttömyys tarkastella etiikkaa teologisesti on kasvanut vuosi vuodelta luterilaisessa kirkossa ja muissa läntisissä kirkoissa. Länsimaisessa teologiassa Ernst Troeltschistä alkaen (1865–1923, saks. protestanttinen teologi) on ’teologinen inflaatio’ vahvistunut: Raamattua pidetään vanhentuneena, joka ei soveltuisi enää nykyoloihin. Uudessa maailmassa ei olisi enää asianmukaista puhua synnistä, Jumalan vihasta, Kristuksen uhrista ja lunastuksesta.
Totean, että Venäjän ortodoksisessa kirkossa on todellinen henkilökohtainen synnintunnustus ja anteeksianto, kun valitettavasti luterilaisessa kirkossa rippi korvataan yksinkertaisesti merkityksettömillä, epämääräisillä runoilla tai rippi häviää kokonaan jumalanpalveluksesta.
...Teologian tohtorina ja pappina, jolla on laaja kokemus luterilaisesta kirkosta, tein valintani: Lännessä on nyt antikristillinen vallankumous, mutta Venäjän ortodoksinen kirkko on erityinen ja ainutlaatuinen. Venäjän ortodoksinen kirkko auttaa myös Euroopan sivilisaatioita säilyttämään hengelliset, moraaliset ja kulttuuriset arvot, jotka periytyvät menneisyydestä”.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Venäjän ortodoksinen kirkko on sotajoukko, ollut sitä aina. Kunnioitusta jota se mailmalta kaipaa se ei saa, ennen kuin tekee julkisen tilin menneestä, vainoista ja monista vääryyksistä. Pyhä Uusmarttyyri Elizaveta rukoile armahdusta meidän puolestamme.

    • Anonyymi

      Ihmettelen kyllä kauheasti tätä Putinia.
      Mainostaa kovasti että on "ortodoksi", mutta eihän toimi ollenkaan ortodoksien kristittyjen tavalla!
      Selittäkää minulle.

      En ymmärrä ollenkaan.

    • Anonyymi

      (Luuk. 12:2-9) "Älkää siis pelätkö ihmisiä. Ei ole mitään peitettyä, mitä ei paljastettaisi, eikä mitään salattua, mitä ei tuotaisi julki.
      27. Minkä minä sanon teille pimeässä, se puhukaa päivänvalossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta.
      28. Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät voi tappaa sielua. Pelätkää ennemmin häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
      29. Eikö kahta varpusta myydä yhdellä kuparilantilla? Kuitenkaan yksikään varpusista ei putoa maahan teidän Isänne sallimatta.
      30. Onpa kaikki päänne hiuksetkin laskettu.

      (Luuk. 12:51-53, 14:26,27) "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle. En minä ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan.
      35. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä vastaan, tyttären äitiään vastaan ja miniän anoppiaan vastaan.
      36. Ihmisen vihamiehet tulevat olemaan oman talon väkeä.
      37. Joka rakastaa isäänsä tai äitiään enemmän kuin minua, ei ole minulle kelvollinen, ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtään enemmän kuin minua, ei ole minulle kelvollinen.
      38. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen.
      39. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen."
      31. Älkää siis pelätkö. Te olette arvokkaampia kuin paljot varpuset.
      32. Sen tähden jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
      33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

    • Anonyymi

      Ja mitenkä tämä nyt liittyi itse asiaan? Eli Putiniin ja Ukrainaan.

      Tyypillistä vastata Raamatun lauseilla, mutta unohtaa itse käytännön vastaukset.
      Kysyn muuten että oliko tämä ed. ortodoksi.

      • Anonyymi

        Saitti on vapaa kaikille ihmisille, ei Jumala erottele mihinkä kirkkoon tai uskonsuuntaan kuuluu. Pappi ortodoksikirkossa mm. pyytää siunausta kaikille uskoville, erikseen tuon mainiten, Eli Jeesuksen Kristukseksi tunnustavan.


    • Anonyymi

      Kuka pahuutta voi selitellä. Jos selitellään niin ymmärrettävästi vain raamattuun peilaten. Saatanan teot on saatanasta ja Jumala tuo ne esiin sekä tuomiolle aikanaan. Saatana esiintyy valkeuden enkelinä ja eksyttää monia. Eiköhän se saatanan saapuminen Moskovaan ole tapahtunut jo joitakin satoja vuosia sitten.

      • Anonyymi

        "Saatana esiintyy valkeuden enkelinä ja eksyttää monia."

        Helpompi sanoa noin, kuin eritellä sitä, miten se tapahtuu. Kristittyjen pitäisi ensinnäkin tajuta se, etteivät musta ja valkoinen, valo ja pimeys ole "hyvä ja paha", koska vain toisen vallitessa elämä maan päällä ei olisi mahdollista.
        Toisaalta jos pahaa ei olisi, ihmisillä ei olisi tarvetta turvautua Jumalaan ja Jeesukseen pelastajina. Näin ollen "maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa kohtaan" on ymmärrettävissä tältä pohjalta.
        Kun verrataan siihen moraalittomuuteen mikä lännessä on nousussa, erottuu Venäjä kristilliseltä pohjaltaan selvästi sen vastakohtana. Ennemmin valitsisin kristityn Venäjän vaikka sillä uhalla, että joutuisin kidutetuksi siellä, mutta ainakaan ei tarvitsisi törmätä parrakkaaseen räikeän väriseen peruukkiin ja kukkahameeseen sonnustautuneeseen karvaiseen mieheen tai parrakkaaseen naiseen.
        Jos minut päätettäisi ampua siellä, ennen kuolemaani kiittäisin Jumalaa, että minut surmasivat kristityt, kuin että sukupuolisten äärilaitojen edustajat tai heidän suojelijansa, joiden käsissä ei lasten oikeudella luonnolliseen lapsuuteen ole niin suurta väliä, kuin valtion sanelemalla päätöksellä, jonka mukaan seksuaalisesti poikkeavien himot ja äärilaidan tarpeet on pakko antaa heidän saada tyydytettyä vaikka lasten mielenterveyden kustannuksella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe