GGR Nyt on loppuhuipennuksen aika

Anonyymi

Hienosti on Tapio sieltä tulossa. Täytyisi varmaan tilata liput maaliin tuloa katsomaan.
Kyllä suomalaiset ovat kovaa purjehduskansaa, yeah.

116

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onkohan Tapiolla itsellään jo tieto loppukirin alkamisesta? Siinä näyttää olevan melko sekava painegradientti edessä, joka saattaa hidastaa menoa pariksi päiväksi.

      • Anonyymi

        Siinä on kuitenkin havaittavissa selvä länsivirtaus. Tosin kuitenkin vain 5 kt tuulet näyttävät olevan luvassa.


      • Anonyymi

        Tuo keskisellä Atlantilla pyörivä matalapaine saattaa sotkea kuvioita, mutta loppuviikolla näyttäisi tuuli kääntyvän luoteen puolelle.
        H. Kaula


    • Anonyymi

      Tällaiset tiedot Tapiolle toissapäivänä annettiin oletetulle reitille 14.5. saakka ennustettujen tuulitietojen lisäksi. Eilen illalla tiedot on päivitetty:
      "Seuraavan vuorokauden aikana tuuli on heikompaa tyyrpuurin puolella
      eteläpuolitsesi kulkevan korkeapaineen takia.
      Pohjoispuolellasi on heikko matalapaine koordinaateissa 48N, 27W ja se liikkuu
      melko nopeasti itäkoilliseen. Olet tällä hetkellä tämän sääsysteemin reunaalueen länsituulissa. Azorien lounaispuolella on kehittymässä heikko korkeapaine
      ja se liikkuu tulevan vuorokauden aikana eteläpuolitsesi itäkoilliseen.
      Korkeapaineesta leviää heikkotuulinen selänne luoteeseen ja tämä
      heikkotuulinen alue kulkee ylitsesi viimeistään huomenna aamulla.
      Huomenna perjantaina iltapäivällä Azorien länsipuolelta kulkee pohjoiseen melko
      syvä matalapaine ja se voimistaa silloisessa sijainnissasi etelän/kaakon puoleisen
      tuulen navakaksi/kovaksi hieman yli pariksi vuorokaudeksi.
      Tämän hetkisen ennusteen mukaan maanantaita 13.5 vasten yöllä Azorien ja
      Portugalin väliselle merialueelle kehittyy korkeapaineen selänne ja se tyynnyttää
      tuulen reitilläsi kahdeksi vuorokaudeksi eli keskiviikko 15.5 aamuun asti.
      Ennustemallit tuntuvat olevan aika yksimielisiä tästä korkeapaineen selänteestä
      ja sen sijainnista joten se toteutunee melko varmasti. Korkeapaineen selänne
      levittäytyy melko pitkälle pohjoiseen tehden sen kiertämisen liki mahdottomaksi.
      Keskiviikkona 15.5 luoteessa oleva matalapaine voimistaa länsi-/luoteistuulen
      navakaksi ja matka alkaa jälleen taittumaan.
      Seuraavan vuorokauden aikana on odotettavissa korkeintaan hyvin heikkoja
      sadekuuroja."

      GGR-aloittaja

      • Anonyymi

        Hyvältä vaikuttaa kunhan ei joudu tuon matalapaineen vietäväksi. Tosin se korkea tuo luultavasti sitten takaisin.
        Paraneekohan maaliintulo ennustukset noiden säätietojen ansiosta?
        Sy Magie


    • Anonyymi

      Sitten päästään jännittämään, kumpi suomalainen yksinpurjehtija on ensin kiertänyt ratansa. Ari Huuselan Ariel II starttasi 3 päivää sitten Ranskasta kisaan, jossa Fastnet ja Azorit kiertäen palataan takaisin Ranskaan. Mahtaako Ari vielä ennättää ohittaa Tapion? Maalit toki ovat eri paikassa Ranskassa.

      • Anonyymi

        34 mailin päästä ohittivat toisensa Huuselan Facebook-sivujen mukaan. VHF-yhteys ei onnistunut.


    • Anonyymi

      Mikä tuossa normaalissa vikkoketjussa oli vikana kun se ei riitä? Tänne on pitänyt avata uusia keskusteluita sekoittamaan hyvää systeemiä.
      Eikö siinä numeroinnissa ollut ajatuksena, että niitä on helppo myöhemmin kaivaa esiin?

      MareBalticum

      • Anonyymi

        Tavallaan kunnioitan @MareBalticumin Don Quijote tyyppistä taistelua moderoimattoman internetkeskustelupalstan lainalaisuuksia vastaan, mutta 30 v erilaisissa netin keskustelupalstoilla roikkuneena sanoisin, että ei kannata haaskata ruutia moiseen. Kyllä ne threadit kuolevat itsekseen pois jos niille ei ole tarvetta ja jos eivät kuole niin niillä on tarve ja olemassaolon oikeutus.

        NäinSenKoen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan kunnioitan @MareBalticumin Don Quijote tyyppistä taistelua moderoimattoman internetkeskustelupalstan lainalaisuuksia vastaan, mutta 30 v erilaisissa netin keskustelupalstoilla roikkuneena sanoisin, että ei kannata haaskata ruutia moiseen. Kyllä ne threadit kuolevat itsekseen pois jos niille ei ole tarvetta ja jos eivät kuole niin niillä on tarve ja olemassaolon oikeutus.

        NäinSenKoen

        Alan taipua näkemykseesi. Olen tosiaan yrittänyt pitää tätä GGR keskustelua totutuissa raameissa, mutta se ei näköjään saa kannatusta mukana olijoissa.
        Nyt on aika siirtyä vain lukulinjalle ja ihmetellä sieltä käsin tätä menoa.
        Kiitos vielä ystävällisestä neuvosta.

        MareBalticum


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alan taipua näkemykseesi. Olen tosiaan yrittänyt pitää tätä GGR keskustelua totutuissa raameissa, mutta se ei näköjään saa kannatusta mukana olijoissa.
        Nyt on aika siirtyä vain lukulinjalle ja ihmetellä sieltä käsin tätä menoa.
        Kiitos vielä ystävällisestä neuvosta.

        MareBalticum

        Kyllä täällä on paljon niitä jotka kannattavat jonkinlaisia sääntöjä. Älä luovuta ;-)

        T: Macee


    • Anonyymi

      Jos ei muita purjehduskiireitä olisi, minä kyllä lähtisin vastaanottamaan.

      GGR-aloittaja

    • Anonyymi

      Loppuhuipennus oli jo kuukausia sitten eikä Tapio ollut siinä osallisena. Tapion maalintulo kuukausi tai enemmän palkintojenjaon jälkeen on kaukana huipennuksesta. Tietysti Tapiolle ja hänen lähipiirille se voi olla huipennus.

      • Anonyymi

        Tullaan varmasti suomalaisissa medioissakin huomioimaan.


      • Anonyymi

        Loppuhuipennus on silloin, kun viimeinen tulee maaliin.

        GGR-aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppuhuipennus on silloin, kun viimeinen tulee maaliin.

        GGR-aloittaja

        Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.

        Igor ehkä hyvinkin vielä jatkaa, mutta ei samassa kisassa. GGR päättyy Asterian maaliintuloon.

        GGR-aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Igor ehkä hyvinkin vielä jatkaa, mutta ei samassa kisassa. GGR päättyy Asterian maaliintuloon.

        GGR-aloittaja

        Vai päättyikö GGR jo palkintojenjakoon? Sen jälkeen tulleet ovat eri kategoriassa, kuten Igorkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai päättyikö GGR jo palkintojenjakoon? Sen jälkeen tulleet ovat eri kategoriassa, kuten Igorkin.

        Näin ei ole. Kisassa ei ole aikarajaa maaliintulolle. Igor ei ole eri sarjassa matkan keston vuoksi, vaan maissa poikkeamisen vuoksi.

        Mutta viis siitä, Tapsa vetelee 6,8 solmua kohti maalia!

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.

        Eikös se niin mene, että vauhti aina kiihtyy ennen loppuhuipennusta ? ? ?
        Spykiatri


    • Anonyymi

      Ei missään muissa kisoissa ainakaan koeta loppuhuipennusta kun viimeinen kisailija saapuu maaliin! Kyllä se huipennus on ohi kun mitalisijat on ratkenneet ja pokaalit jaettu..
      Varmaan Tapiolle ja lähipiirille merkityksellinen vuosi, ja kisaa ja tätä palstaa seuranneille suurin mielenkiinto ollut että pääseekö yleensäkään koskaan perille maaliin.
      --vdhd

    • Anonyymi

      Oliko ordereista unohtunut maininta maalilinjan sulkeutumisesta. Se ratkaisisi ongelman, mikäli ongelmaa on. Jos sulkeutui niin Tapio ei olisi GGR:ssa enää. Tai GGR jatkuu kunnes Tapio on maalissa. Igorin Chichestrr- luokka jatkuisi jatkumistaan?
      seppomartti

      • Anonyymi

        Ei varmaankaan ole unohtunut, kun moneen kertaan on korostettu, että kisassa ei ole aikarajaa. Nimenomaisesti artikkelissa ”säännöt” on mainittu, että kaikki reitin läpi purjehtineet saavat Golden Globe -plakaatin, ja että palkintojen jakoon mennessä maaliin tulleet saavat jonkun Suhaili-palkinnot.

        NOR:n kohdan 2.7 kohdassa ”Aikaraja” kerrotaan, että kisassa ei ole aikarajaa.

        Siimajalka

        (Pikkaisenko riepoo nämä tunnista kuvat -arpajaiset)


    • Anonyymi

      Aika hyvin Asterian matka on edennyt, vaikka tuveneen jämähtämistä ennusteltiin.
      Nyt Asterian vauhti hyytyi pariin solmuun vaikka PredictWind näyttää alueelle 18 notsia TS noin 170*. Windyn 7 kts sama suunta taitaa olla todellisempi. Rohkeampi banaani pohjoisen kautta välttäisi kehittyvän tuvenen kunnes itä- ja koillistuuli alkaa?.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Kas, siellä ei sitten varmaankaan tuule ennusteen mukaisesti. Ventuskyn mukaan puolen yön jälkeen noilla hoodeilla 2-4 m/s etelästä, kaakostakin.

        Illalla friskaa, kyllä tämä tästä.

        Siimajalka


    • Anonyymi

      Olen ollut melkoisen pessimisti pääseekö Tapio maaliin. Nyt pitää ottaa hattu päästä ja sanoa että on kyllä upea purjehdus ja maaliin tulee. Toivottavasti ei iske pläkää biskajalle.

      T: Vahvistusta

      • On sitkeä kaveri. Taitaa viihtyä itsekseen. Ei ole melkein puoleen vuoteen ollut jännitystä kisamenestyksestä, mutta on toisaalta ollut ilmeisesti vähiten suuria ongelmia niistä veneistä, jotka pääsevät maaliin, joten ei ole ollut houkutusta mennä maihin.


    • Anonyymi

      Vähiin käy ennen kuin loppuu. Nyt sanoisin ETA:ksi ensi viikon maanantain, GGR:n raportissa on laskeskeltu melko varovaisesti päivämatkoja ja jotakuinkin noi matka edenneekin. Suoransisten vastaatuuliosuuksien uhka on vähäinen, heikkotuulisia osuuksia sen sijaan tulee.

      Träkkerin ominaisuudet selaimessa pienenevät kuin pyy maailmanlopun edellä: enää ei predict wind näytä kuin 24 tuntia eteenpäin. Surkeaa touhua.

      Eikä tuulitietokaan kovin hyvin paikkaansa pidä,: Asterialla vauhtia 4,8 solmua, mutta tuulta muka 8,4-9,6 solmua. Selittyy ehkä aikajanalla.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Tapiohan parantaa vauhtia. 2 kk sitten etenei kuukaudessa 1600 mpk, 1 kk sitten 2000 mpk ja viimeisen kuukauden 2400 mpk. Muutaman kuukauden päästä olisi jo kärjen 4000 mpk/kk vauhdissa! Harmi, että matka loppuu kesken.


      • Anonyymi

        Windy on ollut ainakin viime aikoina Preduct Windiä parempi osuvuudessa.Jotenkin nuo kolmiot ei minun pääkoppaan sovi verrattuna gribien tuulisakaroihin tai Windyn animaatioon.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windy on ollut ainakin viime aikoina Preduct Windiä parempi osuvuudessa.Jotenkin nuo kolmiot ei minun pääkoppaan sovi verrattuna gribien tuulisakaroihin tai Windyn animaatioon.
        seppomartti

        Aika iso hajonta säämalleissa. GFS sanoo 10 kts, ICON 10 kts, HIRLAM 18 kts ja WRF 14 kts. Nuo ajankohdalle 14 UTC tänään. Huomiseksi samat lukemat, mutta eri malleilla.

        Eilisen vuorokausimatka oli muuten reissun paras 148 mpk, joista 122 kohti LSdO:a.

        GGR-aloittaja


    • Anonyymi

      Vaikka tyveniä on ollut ja jatkossakin on joka puolella niin veikkaan, ettei lopputaipaleellakaan tapahdu pitkää juuttumista tyveneen. Ei ole vielä kehittynyt pitkää ja laajaa korkeapainetta.
      Asteria saattaa keritä rantaan ennen kuin rantaviivalta loppuu tuuli.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Nyt predict wind on YB:n selaimessa lopettanut ennustamisen kokonaan. Vauhtia näyttää taas yli neljä solmua olevan, eli hyvin kulkee.

      Siimajalka

      • Anonyymi

        Winguru pro tarjoaa monta säämallia. Useimmat ennustavat Asterialle hyviä tuulia perille saakka, huonointa AROME (nevö höörd). ETA on siirtynyt päivä päivältä aikaisemmaksi, tosin tänään se meni hieman takapakkia, mutta on edelleen 22.5 aamulla. Mutta mitä tuuliennustetta nyt sitten uskoa.

        Kahden veneen loukussa venetyöt taas estivät päivän radioskedin kuuntelun.

        GGR-aloittaja


      • Anonyymi

        Nyt hävisivät tuulitiedot ios-träkkeristäkin.


    • Anonyymi

      Vmg ja 24h metkst pvst minusta usein ristiriidassa. Keula kohti maalia 3 s vauhdilla yli 120mpk/24 h js 6s vauhdistakin on jo aikaa.
      ETA on Azorien jälkee parantunut 25>21.5. eli huomattava vauhdin parannus heikkojen tuulien alueella verrattuna etelämereen.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Tapio arveli hyvän vauhdin syyksi reippaiden tuulien ja maltillisen merenkäynnin yhdistelmän. Loppumatkalla on kyllä varsin hyvissä tuulissa saanutkin ajaa, heikkotuuliset pätkät ovat menneet nopeasti ohi.

        Nyt on oikeastaan jänitettävänä vain sunnuntai-iltapäivän pläkä sataman edustalla, joka sekää ei kauaa kestäne. Tällä vauhdilla olisi perillä jo sunnuntaina illansuussa.

        Siimajalka


      • Anonyymi

        Ainakin kalkkiviivoille saakka näyttäisi menevän hyvin. Enimmäkseen eri säämallit ennustavat pysähdystä sitten niille kalkkiviivoille. Mutta jospa se erimielinen WRF-malli olisikin tällä kertaa se oikea.

        GGR-aloittaja


    • Anonyymi

      Kyllä edelleenkin näyttää siltä, että Tapio ehtii rantaan ennen kuin 22/23.5. yöllä ranta-alueen tuuli loppuu. Minusta Windyn ennuste on ollut sama usean päivän ajan.
      Ja YB toimii jälleen
      Seppomartti

    • Mitä mahtaa Tapio funtsia?

      Kova keikka lähenee loppuaan ja hän pääsee pian tapaamaan rakkaimpansa. Tuskin hän juuri muuta miettii, vai mitä meinaatte?

      Ei liene Tapiolta huutia tulossa myrkkymaalarifirmalle, aurinkokennoputiikille tai muille, aivan niin tyypillisillä tavoilla omat hommansa sössineille tahoille. Niitä on Suomen venesektori pullollaan.
      Mitäs niistä, jokainen venemies on tasollaan joutunut ne kokemaan. Erona vain se, että me ankkalampiseilorit lähinnä vain kärsimme niistä lompakollamme. Emme me muut seilorit kärsi niiden tössijäputiikkien takia kahta kuukautta lisäpyttyä veneessä kaasuitta, sähköittä, eristyksissä.

      Tapion asia ei kosketa meitä muita juuri kuin lukemamme perusteella. Nyt on toki taas helpompaa tiedostaa se tosiasia että veneiden kanssa voi luottaa vain itseensä ja jo itse koeteltuihin palveluntuottajiin. Ei muihin ja niihinkin luottotahoihinkin vain kotivesiretkien tiimoilla. Ulos merille mennään aina omillamme, joka kerta.

      Radioamatöörit saavat Tapiolta varmasti lämpimät kiitokset osallisuudestaan. Siinä porukassa omistaudutaan asialle ja ratkaistaan hommat. Kuso kulkee ja joskus jos ei, periksi ei anneta ennen kuin yhteys saadaan. Siltä on ainakin vahvasti vaikuttanut.

      Hieno, periksiantamaton suoritus, niin on voinut sanoa jo kauan.

      Tapiossa olisi jollekin psykologian tutkijalle mainio tietolähde siitä, miten ihmismieli käsittelee ja kestää pitkää yksinoloa käytännössä ilman pakomahdollisuutta. Samoin siitä, miten kaikki on tehtävä ilman muun sivilisaation apua.

      • Anonyymi

        Tuolla reissulla on saanut kokea varmasti paljon ja erimerkkisiä asioita summattaessa varmaankin lopputuloksen etumerkki on plus. Yhteen lauseeseesi on kiteytettynä kotivesien seiloreillekin tuttu asia, jonka unohtaminen voi johtaa karvaaseen kokemukseen. Ja tuo kiteytys on: "Ulos merille mennään aina omillamme, joka kerta."
        kvs


      • Anonyymi

        Noilla luonteenpiirteillä varustettuja tyyppejä ollaan ilmeisesti etsimässä myös suunnitellulle ensimmäiselle Marssiin suuntautuvalle matkalle.
        Harvalla ihmisellä on kykyä ja henkisiä voimavaroja taivaltaa yksin kymmeniä tuhansia merimaileja autiolla merellä, joka on vielä vaarallistakin.

        Mitä noihin teknisiin vastoinkäymisiin tulee, niin tuskin niistä julkisuuteen mitään suurta numeroa tehdään.
        Käsittääkseni suurin osa laitteista on saatu sponsoreilta ja tiukka aikataulu lähdön alla oli varmasti suurin syy moniin epäonnistumisiin asennuksissa ja testauksissa.

        Me kaikki varmasti olemme huomanneet sen tunteen kun saavumme maihin ”kovalta” keikalta, niin parin tunnin ja parin oluen jälkeen reissun paineet ovat purkautuneet ja muistot ovat saaneet pehmeämpiä reunoja.
        Uskon että Tapionkin saavuttua maaliin ja sen aikaan saama euforia häivyttää monia ikäviä muistoja taka - alalle.

        MareBalticum


      • Anonyymi

        Mitäs täällä nyt olikaan maaliintulon jälkeen odottamassa. Yhdet lakkiaiset, Asterian purjehdus kotiin ja sitten reippaasti laittamaan vuoden maissa viettänyttä kuutosta kuntoon elokuun MM:iin. Olihan siinä yksi purjehdukseen liittymätön asia joukossa.

        GGR-aloittaja


    • Anonyymi

      Syy epäonnistumiseen ei ole tiukassa aikataulussa vaan huonossa valmistautumisessa.

      Hyvään valmistautumiseen ei kuulu kiire.

      Hanhenkauloista sun muista on turha syyttää ulkopuolisia.

      Aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasioista ehtii varmistua itse.

      • Anonyymi

        "Hanhenkauloista sun muista on turha syyttää ulkopuolisia."

        Onko tämä yksinpurjehtija sitten syyttänyt muita? Vai onko Suomi24 ollut se syyttäjä?


      • Anonyymi

        Aikaa ilmoittautumisajasta lähtöön on järjestäjän antama määrä. Omin voimin pääsee alkuun, mutta loppuun pääsemiseksi tavalliset ihmiset, joihin Tapiokin kuuluu, tarvitaan ulkopuolista rahoitusta. Ketään ulkopuolista ei ole syytelty, mutta rahoituspäätöksen saaminen vei suurimman osan valmistautumisajasta. Jos sitä päätöstä ei olisi viime hetkellä, tai oikeastaan vähän sen jälkeen tullut, Tapio olisi viheltänyt oman pelinsä poikki. Tarinan loppu onkin sitten nyt jo historiaa.

        Totta, aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasiat voisi hoitaa. Aina vain ei ole omista tekemisistä ja haluista riippumatta. Sopii jonkun tehdä parin vuoden päästä itse paremmin.


      • Anonyymi

        Mikä estää toimimasta ennen ilmoittautumisaikaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaa ilmoittautumisajasta lähtöön on järjestäjän antama määrä. Omin voimin pääsee alkuun, mutta loppuun pääsemiseksi tavalliset ihmiset, joihin Tapiokin kuuluu, tarvitaan ulkopuolista rahoitusta. Ketään ulkopuolista ei ole syytelty, mutta rahoituspäätöksen saaminen vei suurimman osan valmistautumisajasta. Jos sitä päätöstä ei olisi viime hetkellä, tai oikeastaan vähän sen jälkeen tullut, Tapio olisi viheltänyt oman pelinsä poikki. Tarinan loppu onkin sitten nyt jo historiaa.

        Totta, aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasiat voisi hoitaa. Aina vain ei ole omista tekemisistä ja haluista riippumatta. Sopii jonkun tehdä parin vuoden päästä itse paremmin.

        Tapio ei siis ole syyttänyt kunnostuksen tehnyttä telakkaa? Ilmeisesti Hesari jne. sitten ovat valehdelleet?

        Tapion budjetti lienee yksi suurimmista. Seuraavaan kisaan lähtijän kannattaa noudattaa Ukun ja Markin tapaa ostaa hyvä Rustler, jonka saa myös hyvään hintaan kaupaksi kisan jälkeen. Gaiasta tuskin kukaan maksaa juuri mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio ei siis ole syyttänyt kunnostuksen tehnyttä telakkaa? Ilmeisesti Hesari jne. sitten ovat valehdelleet?

        Tapion budjetti lienee yksi suurimmista. Seuraavaan kisaan lähtijän kannattaa noudattaa Ukun ja Markin tapaa ostaa hyvä Rustler, jonka saa myös hyvään hintaan kaupaksi kisan jälkeen. Gaiasta tuskin kukaan maksaa juuri mitään.

        Voisin ostaa, jos olisi tarvetta, veneessähän ei ollut mitään vikaa. Miksi sitä ei saisi kaupaksi tai miksi Rustler olisi parempi valinta?

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisin ostaa, jos olisi tarvetta, veneessähän ei ollut mitään vikaa. Miksi sitä ei saisi kaupaksi tai miksi Rustler olisi parempi valinta?

        Siimajalka

        Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

        Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

        Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

        Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

        Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

        Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

        Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.

        Ja tilanne oli selvillä jo kauan ennen kisaa eli oli tiedossa, että ennakkosuosikeilla oli Rustlerit. Tuossa olisi pitänyt miettiä pariin kertaan, luulenko tosiaan olevani fiksumpi venevalinnassa kuin VDH ja kumppanit, joilla on aivan eriluokan kokemus ja menestys vastaavista tapahtumista.


      • Anonyymi

        Asteria kuitenkin kiersi pallon ilman mainittavia veneestä johtuvia murheita, säilyi ehjänä. Siis aivan toimiva vene vastaavaan suoritukseen, ja noin varusteltuna en ihmettelisi, vaikka nähtäisiin seuraavalla kierroksella mukana.

        Tapion kannalta rahaa varmaankin paloi, mutta seuraavan omistajan kannalta sehän koituu vain eduksi, jos avomeripurjehdusta harjoittaisi.

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä estää toimimasta ennen ilmoittautumisaikaa?

        Tää oli tosi hyvä ehdotus, mutta mihin voi valmistautua, jos ei ole kisaa, johon valmistautua? Menetkö kyselemään sponssia tapahtumaan, jonka toivot joskus järjestettävän? Tai oletko valmis itse ostamaan veneen, jolla ei ole muuta käyttöä kuin sellaiseen tapahtumaan?

        Tapio osti veneen aihion ollessaan vielä jonotuslistalla ilmoittatumaan. Rajoitettu osallistujamäärä oli jo silloin täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asteria kuitenkin kiersi pallon ilman mainittavia veneestä johtuvia murheita, säilyi ehjänä. Siis aivan toimiva vene vastaavaan suoritukseen, ja noin varusteltuna en ihmettelisi, vaikka nähtäisiin seuraavalla kierroksella mukana.

        Tapion kannalta rahaa varmaankin paloi, mutta seuraavan omistajan kannalta sehän koituu vain eduksi, jos avomeripurjehdusta harjoittaisi.

        Siimajalka

        Eikö koneen hajoaminen ja keulan vesitiiviksi suunnitellun osaston jatkuva täyttyminen vedellä ole mainittavia veneestä johtuvia murheita?

        Pääsihän tuolla reitin läpi. Niin pääsi monella muullakin veneellä Longue Routilla ja onhan tuo reitti ajettu vaikka millä ko. tapahtumien ulkopuolella. Vaikea käsittää, että joku tuon ostaisi ko. kisaan. Tietysti joku voi halua päästä toteuttamaan omaa unelmaansa minimibudjetilla ja ostaa tuon 10-20 tonnilla. Hullu saa olla, jos tuosta maksaa juuri enempää. Matkakäyttöön ei ole pakko noudattaa kisan sääntöjä, joten paljon parempia veneitä saa kohtuu hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää oli tosi hyvä ehdotus, mutta mihin voi valmistautua, jos ei ole kisaa, johon valmistautua? Menetkö kyselemään sponssia tapahtumaan, jonka toivot joskus järjestettävän? Tai oletko valmis itse ostamaan veneen, jolla ei ole muuta käyttöä kuin sellaiseen tapahtumaan?

        Tapio osti veneen aihion ollessaan vielä jonotuslistalla ilmoittatumaan. Rajoitettu osallistujamäärä oli jo silloin täynnä.

        En tiedä miten GGR:ssä aikataulu meni, mutta yleensä tieto kisasta ja myös kilpailukutsu julkaistaan hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisen alkamista. Siis Tapio myöhästyi jo ilmoittautumisessa, jos pääsi vain jonotuslistalle?

        VDH hoiti veneen hankinnan ajoissa ja sen kunnostuskin tehtiin jo 2016 siis vuotta ennen kuin Tapio osti raatonsa kunnostusta varten. Jotenkin mystisesti VDH on osannut ennakoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miten GGR:ssä aikataulu meni, mutta yleensä tieto kisasta ja myös kilpailukutsu julkaistaan hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisen alkamista. Siis Tapio myöhästyi jo ilmoittautumisessa, jos pääsi vain jonotuslistalle?

        VDH hoiti veneen hankinnan ajoissa ja sen kunnostuskin tehtiin jo 2016 siis vuotta ennen kuin Tapio osti raatonsa kunnostusta varten. Jotenkin mystisesti VDH on osannut ennakoida.

        Myös Peche ja Susie aloittivat veneidensä kunnostuksen jo 2016. Uku osti toisen Rustlerin vasta joulukuussa 2017. Aika paljon parempi ratkaisu sekin kuin Tapion valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö koneen hajoaminen ja keulan vesitiiviksi suunnitellun osaston jatkuva täyttyminen vedellä ole mainittavia veneestä johtuvia murheita?

        Pääsihän tuolla reitin läpi. Niin pääsi monella muullakin veneellä Longue Routilla ja onhan tuo reitti ajettu vaikka millä ko. tapahtumien ulkopuolella. Vaikea käsittää, että joku tuon ostaisi ko. kisaan. Tietysti joku voi halua päästä toteuttamaan omaa unelmaansa minimibudjetilla ja ostaa tuon 10-20 tonnilla. Hullu saa olla, jos tuosta maksaa juuri enempää. Matkakäyttöön ei ole pakko noudattaa kisan sääntöjä, joten paljon parempia veneitä saa kohtuu hintaan.

        Eiköhän se kone ole maissa fiksattavissa, arvatenkin myös keulaosaston ongelmat. Nyt tiedätään, mikä toimii ja mikä ei. Siitä on hyvä parantaa. Veneen peruskonstruktio lienee kunnossa.

        Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla.

        Siimajalka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se kone ole maissa fiksattavissa, arvatenkin myös keulaosaston ongelmat. Nyt tiedätään, mikä toimii ja mikä ei. Siitä on hyvä parantaa. Veneen peruskonstruktio lienee kunnossa.

        Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla.

        Siimajalka

        Äärimmäinen hitaus Hobartista Hornille voi selittyä kasvustolla ja haluttomuudella pohjan putsaukseen, mutta ei ensimmäisten kuukauksien kärkeen nähden huono vauhti.

        Uskotko oikeasti, että kone on mielekkäästi korjattavissa, kun se on ottanut merivettä sisäänsä vuosi sitten? Keulaosaston tietysti saa tiiviiksi, staagien mitat kohdilleen jne., mutta aika paljon tuossa on työtä kelvolliseksi veneeksi. Todellinen kunto tietysti selviää vasta kun vene on tarkastettu maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärimmäinen hitaus Hobartista Hornille voi selittyä kasvustolla ja haluttomuudella pohjan putsaukseen, mutta ei ensimmäisten kuukauksien kärkeen nähden huono vauhti.

        Uskotko oikeasti, että kone on mielekkäästi korjattavissa, kun se on ottanut merivettä sisäänsä vuosi sitten? Keulaosaston tietysti saa tiiviiksi, staagien mitat kohdilleen jne., mutta aika paljon tuossa on työtä kelvolliseksi veneeksi. Todellinen kunto tietysti selviää vasta kun vene on tarkastettu maissa.

        Vene oli vielä startin aikaan rakennussarja. Sähkön tuotto oli alusta lähtien ongelma. Aivan venetyypistä riippumatta silloin on mahdotonta päästä lähellekään targetteja. Ja lopusta pitivät hanhenkaulat huolen, nehän ovat lähteneet kasvamaan heti, ei vasta Hobartia lähestyessä. Polaarit eivät valehtele, Gaia on takuulla erittäin kilpailukykyinen Rustleriin verrattuna. Etu olisi ollut nimenomaan kryssillä, mutta kryssiosuuksilla pohja oli sankan kasvuston peitossa. Todellista suorituskykyä ei nähty missään vaiheessa.

        Paljon useampi vene GGR:ssä ei päässyt perille kuin pääsi. Asteriaa lukuunottamatta kaikilla oli vaikeuksia. Taisi kikin hajoaminen pari päivää sitten olla suurimpia sattuneita vaurioita ja sekin oli pian korjattu. Moottorista ei varmaankaan saada kuin varaosia hyödynnettyä, mutta uusi moottori ei ole veneen jatkon kannalta mitenkään merkityksellinen kustannus. Tiivistykset ja staagien lyhennys taas aivan pikkujuttu. Itse asiassa melkein suurin kustannus, mitä toinen samanlainen kierros vaatisi, olisi aurinkopanelien ja akkujen vaihto. Toisaalta ne kannattaisi seuraavaa GGR:ää varten vaihtaa joka tapauksessa ikänsä takia. Akut kärsivät pahasti alkumatkasta. Hyvin pienekin budjetin kierrokselle Asteria tulisi olemaan erittäin hyvä vaihtoehto sekä nopeuspotentiaalinsa että harkitun ja luotettavan rakenteensa takia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Peche ja Susie aloittivat veneidensä kunnostuksen jo 2016. Uku osti toisen Rustlerin vasta joulukuussa 2017. Aika paljon parempi ratkaisu sekin kuin Tapion valinta.

        Missäs Peche ja Susie ovat tulosluettelossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missäs Peche ja Susie ovat tulosluettelossa?

        Taisi Tapiolla merkittävästi parempi tuuri myrskyjen suhteen kuin Susiella ja monella muulla veneensä kaataneella? Pechen olosuhteita en muista. Molemmat, kuten lukuisat muut keskeyttäneet, olivat reilusti Tapion edellä keskeytyshetkellä,

        Gaia vs. Rustler vertailua varten ei ole olemassa vertailukelpoisia polaareita, joten niiden perusteella vertailuja on turha suorittaa. Tietysti Gaia ei ole läheskään niin hidas kuin Tapio sai sen näyttämään. Todelliset erot ovat prosentteja ei kymmeniä prosentteja, kuten vauhtierot olivat. Tapio tarkisti pohjan ja totesi puhtaaksi jossain päiväntasaajan tienoilla. Eli ainakaan siihen saakka eikä pian sen jälkeen vauhdin syy ollut kasvusto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi Tapiolla merkittävästi parempi tuuri myrskyjen suhteen kuin Susiella ja monella muulla veneensä kaataneella? Pechen olosuhteita en muista. Molemmat, kuten lukuisat muut keskeyttäneet, olivat reilusti Tapion edellä keskeytyshetkellä,

        Gaia vs. Rustler vertailua varten ei ole olemassa vertailukelpoisia polaareita, joten niiden perusteella vertailuja on turha suorittaa. Tietysti Gaia ei ole läheskään niin hidas kuin Tapio sai sen näyttämään. Todelliset erot ovat prosentteja ei kymmeniä prosentteja, kuten vauhtierot olivat. Tapio tarkisti pohjan ja totesi puhtaaksi jossain päiväntasaajan tienoilla. Eli ainakaan siihen saakka eikä pian sen jälkeen vauhdin syy ollut kasvusto.

        Ehkä sinun kannattaisi vilkaista träkkeristä, miten kisa eteni.

        Tapio oli St Helenan tienoille saakka hyvin kisassa mukana, nopeudellaan olivat sitä ennen erottuneet kaikista muista lähinnä VDH, Peche ja Slatts. Asteria kulki tuolloin vielä aivan hyvin, ja Tapio oli sijoilla 4-8, aivan rintarinnan Ukun, Suzuen ja Are Wiigin kanssa. Asterian kulussa ei ollut mitään hävettävää, eli vene sinänsä on ollut riittävän nopea.

        Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan.

        Pohjan huono kunto alkoi vaikuttaa Kapkaupungin ja Australian välillä, ja erityisesti Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto.

        Siimajalja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä sinun kannattaisi vilkaista träkkeristä, miten kisa eteni.

        Tapio oli St Helenan tienoille saakka hyvin kisassa mukana, nopeudellaan olivat sitä ennen erottuneet kaikista muista lähinnä VDH, Peche ja Slatts. Asteria kulki tuolloin vielä aivan hyvin, ja Tapio oli sijoilla 4-8, aivan rintarinnan Ukun, Suzuen ja Are Wiigin kanssa. Asterian kulussa ei ollut mitään hävettävää, eli vene sinänsä on ollut riittävän nopea.

        Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan.

        Pohjan huono kunto alkoi vaikuttaa Kapkaupungin ja Australian välillä, ja erityisesti Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto.

        Siimajalja

        Trackeria voi katsoa Tapio-laseilla tai ilman. Kärkitaistelussa Tapio ei ollut missään vaiheessa. St Helenan tienoilla Tapio oli kai joskus 10.8. paikkeilla. Silloin kärki oli jo 600 mpk karussa eli aivan tolkuton ero reilun kuukauden purjehtimisen jälkeen. Takana oli vain vielä hitaammat Igor ja Mark sekä rannassa käynyt Istvan suurine ongelmineen. 22.8. VDH oli jo Kap Kaupungin kohdalla 1150 mpk Tapion edellä. Mark Slats ja Wig olivat 600 mpk edellä, Susie 200 ja Uku 400 mpk. Istvan saavutti nopeasti Tapiota oltuaan 10.8. 750 mpk perässä ja elokuun lopussa jo rinnalla. Siis alle kolmessa viikossa 750 mpk kiinni.

        Vaikea tietysti on kenenkään tietää miten pohjan kasvusto kehittyi, mutta Hobartissa myös Ukun pohja oli kamalassa kunnossa. Silti oli reilusti Tapiota nopeampi.


      • Anonyymi

        Suurin ero myrskyissä muihin verrattuna oli se, ettei Tapiolla ollut niistä paljoa kerrottavaa, kuten veneensä kaataneilla oli.

        Mistä päätellen kelvollisia polaareita ei noista veneistä olisi? Linjapiirrosten lisäksi ei paljoa muuta dataa edes tarvita, mutta dataakin on aivan riittävästi tarjolla. Tapiolle olisi riittänyt pysyä joukon mukana avotuulet, niissä ei veneillä juuri eroa ole. Etu olisi tullut krysseillä.

        Pechen matka katkesi jo Kapkaupunkiin tuuliperäsimen kevennettyjen tukien petettyä ja varaosien loputtua. Melkein kaikki muut tekivät eriasteisia kuperkeikkoja.

        GGR-lopettaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

        Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

        Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

        Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.

        No jo on synkkää. Katsotaanpa nyt kuitenkin faktoja Gaiasta:

        - kryssi on vahvuus vaan jos etustaagi on löysä, vene ei kryssi
        - Sähköntuotanto on olennaista, joten sen kanssa taistellessa meni kisan alkumatka muiden ajellessa suunnitelmiensa mukaan.
        - Barnakkelit tulivat katkerana yllätyksenä Tapsan ollessa ihan hyvin kisassa mukana. Se, ettei hän niitä siivoillut oli hänen oma päätöksensä, mikä hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet
        - Myrskyissä vene osoitti luotettavuutensa ja tästä Tapsakin mainitsi puheluissaan.

        Korjauslistalla
        - Keulan vuodot
        - staagien lyhennykset
        - sähköntuotanto ml. moottori
        - kunnon pohjamaalit ja/tai lasta ja sukellusvehkeet sekä mielikuvaharjoittelua uimisesta haiden seurassa

        Muita takaiskuja ei nähdäkseni tullut.

        En näe mitään syytä, miksei vene voisi tehdä uuttakin kierrosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trackeria voi katsoa Tapio-laseilla tai ilman. Kärkitaistelussa Tapio ei ollut missään vaiheessa. St Helenan tienoilla Tapio oli kai joskus 10.8. paikkeilla. Silloin kärki oli jo 600 mpk karussa eli aivan tolkuton ero reilun kuukauden purjehtimisen jälkeen. Takana oli vain vielä hitaammat Igor ja Mark sekä rannassa käynyt Istvan suurine ongelmineen. 22.8. VDH oli jo Kap Kaupungin kohdalla 1150 mpk Tapion edellä. Mark Slats ja Wig olivat 600 mpk edellä, Susie 200 ja Uku 400 mpk. Istvan saavutti nopeasti Tapiota oltuaan 10.8. 750 mpk perässä ja elokuun lopussa jo rinnalla. Siis alle kolmessa viikossa 750 mpk kiinni.

        Vaikea tietysti on kenenkään tietää miten pohjan kasvusto kehittyi, mutta Hobartissa myös Ukun pohja oli kamalassa kunnossa. Silti oli reilusti Tapiota nopeampi.

        Ei tainnut kukaan väittää Tapion olleen kärkitaisteluissa, vaan ihan hyvin joukossa mukana. Kuten Siimajalka sanoi, VDH, Slats ja Peche olivat reilusti edellä, muut lähellä. Noista Pechen matka katkesi aikaisessa vaiheessa.

        GGR-lopettaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tainnut kukaan väittää Tapion olleen kärkitaisteluissa, vaan ihan hyvin joukossa mukana. Kuten Siimajalka sanoi, VDH, Slats ja Peche olivat reilusti edellä, muut lähellä. Noista Pechen matka katkesi aikaisessa vaiheessa.

        GGR-lopettaja

        Olihan sekin, että Tapio joutui käyttämään vesigeneraattoria koko matkan siinä kun muut selvisivät enimmäkseen aurinkopaneleilla. Siinä annettiin tuulesta riippuen jopa puoli solmua tasoitusta muille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan sekin, että Tapio joutui käyttämään vesigeneraattoria koko matkan siinä kun muut selvisivät enimmäkseen aurinkopaneleilla. Siinä annettiin tuulesta riippuen jopa puoli solmua tasoitusta muille.

        Huono hydro koko ajan vedessä on tietenkin turha käsijarru, puoli solmua voi sillä selittyä. Mutta lopussa Asteria kulki yli 6 s vauhtia 144mpk/24h, liki samaa kuin VDH parhaimmillaan.
        "Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto"
        "Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla. ".Asia on juuri päin vastoin, pohjan kasvusto selityksenä ontuu pahasti. Tasmanian jälkeen negatiivisia vmg-24h eikä matka meinannut edistyä laisinkaan vaikka on avotuulien aluetta. Loppua kohden kasvuston pitäisi lisääntyä ja vauhdin hidastua. Nyt kävi päin vastoin. Vauhti parani loppua kohden oikein huimasti. Tietenkin on mahdollista, että hän kuitenkin putsasi pohjan tai korjasi staagit tms , mitä emme tiedä.
        "hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet". Tyynivyöhykkeet oli kaikilla, eikä ne ole yllätyksiä tai uutuuksia.
        "Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan. ". Tuurilla noin pitkässä kisassa on vain vähäinen merkitys välinerikkoja lukuun ottamatta. VDH:n ylivoimaisuus ei ollut muiden huonon tuurin seurausta. Eikä kuukausien ero maaliintulossa selity tuurilla.
        Matkaourjehduksena Lehtisen valmistautuminen oli vaarallisen heikko.
        Kilpapurjehduksena menestys oli surkea..
        Sinnikkyyden ja peräänantamattomuuden osoituksena aivan uskomaton purjehdussuoritus, En olisi uskonut, että selviää reitin läpi. Toivottavasti Taoio jaksaa kirjoittaa kirjan. Palstan spekuleeraajat , minä mukaan lukien, varmaan kaipaavat hänen omakohtaisia kokemuksia.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin ero myrskyissä muihin verrattuna oli se, ettei Tapiolla ollut niistä paljoa kerrottavaa, kuten veneensä kaataneilla oli.

        Mistä päätellen kelvollisia polaareita ei noista veneistä olisi? Linjapiirrosten lisäksi ei paljoa muuta dataa edes tarvita, mutta dataakin on aivan riittävästi tarjolla. Tapiolle olisi riittänyt pysyä joukon mukana avotuulet, niissä ei veneillä juuri eroa ole. Etu olisi tullut krysseillä.

        Pechen matka katkesi jo Kapkaupunkiin tuuliperäsimen kevennettyjen tukien petettyä ja varaosien loputtua. Melkein kaikki muut tekivät eriasteisia kuperkeikkoja.

        GGR-lopettaja

        Myrskyjä on tietysti vaikea verrata toisiinsa, mutta mahtoiko Tapion kohdalle osua yhtään vastaavaa myrskyä, joissa veneitä meni ympäri. Gaia tietysti saattaa Rustleria paremmin kestää keliä.

        Ei ole ihan pikkujuttu tehdä polaareja, joista saa luotettavasti selville veneiden suorituskyvyn vaadittavalla 1-2% tarkkuudella. Linjapiirustusten tarkkuus ei siihen välttämättä riitä ja lisäksi vaaditaan oikeasta veneistä kasa mittauksia. Gaia 36:lle on ORCi-mittakirja, mutta ko. yksilössä on erillinen peräsin (tai sitten virhe mittakirjassa). Toisella ohjelmalla tai tavalla tehdyt polaarit poikkeavat aivan liikaa vertailuja varten toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myrskyjä on tietysti vaikea verrata toisiinsa, mutta mahtoiko Tapion kohdalle osua yhtään vastaavaa myrskyä, joissa veneitä meni ympäri. Gaia tietysti saattaa Rustleria paremmin kestää keliä.

        Ei ole ihan pikkujuttu tehdä polaareja, joista saa luotettavasti selville veneiden suorituskyvyn vaadittavalla 1-2% tarkkuudella. Linjapiirustusten tarkkuus ei siihen välttämättä riitä ja lisäksi vaaditaan oikeasta veneistä kasa mittauksia. Gaia 36:lle on ORCi-mittakirja, mutta ko. yksilössä on erillinen peräsin (tai sitten virhe mittakirjassa). Toisella ohjelmalla tai tavalla tehdyt polaarit poikkeavat aivan liikaa vertailuja varten toisistaan.

        ORC Club -mittakirjat perustuvat linjapiirroksiin ja hyvinkin prosentin tarkkuudella pitävät paikkansa. Niiden perusteella suoritusarvoja pyöristellään aavistuksen ylöspäin mittakirjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono hydro koko ajan vedessä on tietenkin turha käsijarru, puoli solmua voi sillä selittyä. Mutta lopussa Asteria kulki yli 6 s vauhtia 144mpk/24h, liki samaa kuin VDH parhaimmillaan.
        "Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto"
        "Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla. ".Asia on juuri päin vastoin, pohjan kasvusto selityksenä ontuu pahasti. Tasmanian jälkeen negatiivisia vmg-24h eikä matka meinannut edistyä laisinkaan vaikka on avotuulien aluetta. Loppua kohden kasvuston pitäisi lisääntyä ja vauhdin hidastua. Nyt kävi päin vastoin. Vauhti parani loppua kohden oikein huimasti. Tietenkin on mahdollista, että hän kuitenkin putsasi pohjan tai korjasi staagit tms , mitä emme tiedä.
        "hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet". Tyynivyöhykkeet oli kaikilla, eikä ne ole yllätyksiä tai uutuuksia.
        "Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan. ". Tuurilla noin pitkässä kisassa on vain vähäinen merkitys välinerikkoja lukuun ottamatta. VDH:n ylivoimaisuus ei ollut muiden huonon tuurin seurausta. Eikä kuukausien ero maaliintulossa selity tuurilla.
        Matkaourjehduksena Lehtisen valmistautuminen oli vaarallisen heikko.
        Kilpapurjehduksena menestys oli surkea..
        Sinnikkyyden ja peräänantamattomuuden osoituksena aivan uskomaton purjehdussuoritus, En olisi uskonut, että selviää reitin läpi. Toivottavasti Taoio jaksaa kirjoittaa kirjan. Palstan spekuleeraajat , minä mukaan lukien, varmaan kaipaavat hänen omakohtaisia kokemuksia.
        seppomartti

        Nyt muistat tuulia pahasti väärin. Nimenomaan heti Tasmanian jälkeen alkoivat ainakin pari viikkoa kestäneet vastatuulet vaikka avotuulialuetta pitäisikin olla. NZ:n eteläkärjessä Tapio sahasi rannasta rantaan samaa väliä pariin kertaan negatiivista vmg:tä tehden ennen kuin pääsi väljemmille vesille.

        Päiväntasaajan tienoilla paluumatkalla Tapio hämmästellen raportoi hanhenkaulaviljelmien pienentyneen. Viimeisen viikon ajan ja enemmänkin tuulet ovat olleet hyvin suotuisat ja aallokko maltillista. Nuo tekijät yhdessä selittävät hyvinkin lopun hyvän vauhdin.

        En oikein näe, mikä valmistautumisessa olisi ollut vaarallista. Sähköongelmat olivat ainoa, mikä sai Tapion harkitsemaan jopa keskeyttämistä Kapkaupunkiin. Muutoin ainoa ongelma on ollut huono vauhti. Ja loppujen lopuksi 5/18 ei ole edes huono sijoitus kilpailussa surkeasta vauhdista huolimatta. GGR on kuitenkin erittäin vahvasti "to finish first you have finish first" -kilpailu. Niiden 18 lähteneen lisäksi lähtöä tavoitelleita oli yhtä paljon lisää.

        GGR-lopettaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ORC Club -mittakirjat perustuvat linjapiirroksiin ja hyvinkin prosentin tarkkuudella pitävät paikkansa. Niiden perusteella suoritusarvoja pyöristellään aavistuksen ylöspäin mittakirjaan.

        Suurin osa, varsinkin Suomessa lähes kaikki, ORC Club mittakirjoista perustuvat mitattuun runkomuotoon. Uusimmille veneille myös suunnittelijoiden 3D-tiedostoihin. Siis ei 60-luvun kaaripiirustuksista arvioituihin muotoihin. ORC Clubilla ei pääse 1-2% tarkkuuteen. Ylipäätänsä se on VPP:lle todella tiukka vaatimus, joka vaatii hyvän VPP:n ja täydelliset mittaukset. Silti siihen ei päästä kaikilla veneillä. GGR-kisan veneet ovat aika kaukana siitä, millaisia veneitä VPP:ssä pyritään mallintamaan mahdollisimman tarkasti.

        Polaarien jälkeen pitäisi sitten vielä tietää miten lähelle polaareita ko. venetyypillä pääsee yksinpurjehtien kuukausien aikana. Miten paljon tuuliperäsin rokottaa vauhtia. Entä rajallinen purjevalikoima ja jaksaminen sen käyttöön. Mitä tapahtuu lepo- ja ruokaluhetkien aikana. Tässäkin on suuria venekohtaisia eroja. Rustler selvästikin on näyttänyt, että sillä voi pärjätä. Gaialta tuo näyttö puuttuu täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa, varsinkin Suomessa lähes kaikki, ORC Club mittakirjoista perustuvat mitattuun runkomuotoon. Uusimmille veneille myös suunnittelijoiden 3D-tiedostoihin. Siis ei 60-luvun kaaripiirustuksista arvioituihin muotoihin. ORC Clubilla ei pääse 1-2% tarkkuuteen. Ylipäätänsä se on VPP:lle todella tiukka vaatimus, joka vaatii hyvän VPP:n ja täydelliset mittaukset. Silti siihen ei päästä kaikilla veneillä. GGR-kisan veneet ovat aika kaukana siitä, millaisia veneitä VPP:ssä pyritään mallintamaan mahdollisimman tarkasti.

        Polaarien jälkeen pitäisi sitten vielä tietää miten lähelle polaareita ko. venetyypillä pääsee yksinpurjehtien kuukausien aikana. Miten paljon tuuliperäsin rokottaa vauhtia. Entä rajallinen purjevalikoima ja jaksaminen sen käyttöön. Mitä tapahtuu lepo- ja ruokaluhetkien aikana. Tässäkin on suuria venekohtaisia eroja. Rustler selvästikin on näyttänyt, että sillä voi pärjätä. Gaialta tuo näyttö puuttuu täysin.

        Jos katsoo tämänpäiväistä kuvaa Asterian pohjasta ja viimeisen viikon nopeuksia, ei pitäisi olla epäilyksiä Gaian suorituskyvystä. Jos ei VPP pääse parin prosentin tarkkuuteen, pääsee sillä silti riittävään kertaluokkaan. Ainakin näkyy Gaian ja Rustlerin ero kryssillä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Maalilinja ohitettu.

      GGR-aloittaja

      • Anonyymi

        Viiva ylittyi 21:21 Suomen aikaa, melkein sama muistisääntö kun 1. maailmansodan päättymisellä!

        Hienoa hienoa, tervetuloa maan kamaralle!


      • Anonyymi

        Se oli väärä poiju, vastaanottajat hämäsivät jutuillaan, mutta nyt on oikea linjakin ylitetty.

        Aika kai vaihtaa nimimerkkiä: GGR-lopettaja


    • Anonyymi

      Tapio Lehtinen Sailing Facebook-sivuilla suora lähetys saapumisesta käynnissä.

    • Anonyymi

      Kello 21.21 Suomen aikaa virallinen maaliin saapumisaika.

      • Anonyymi

        Missä livefeedit?


      • Anonyymi

        GGR FB:ssä oli jo maaliintulo, otsikolla ”Tapio spotted”. Sieltä jälkilähetyksenä voit väijyä. Kohta pitäisi tulla lisää liveä sataman suulta.

        Siimis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        GGR FB:ssä oli jo maaliintulo, otsikolla ”Tapio spotted”. Sieltä jälkilähetyksenä voit väijyä. Kohta pitäisi tulla lisää liveä sataman suulta.

        Siimis

        Mitä kanavaa/osoitetta kannattaisi kytätä?

        Kumma, että GGR:n omat sivut (tai joukko hajanaisia sivuja) päivittyy ihmeen verkkaisesti ja aiempien kaltaiset feedit puuttuu.


    • Anonyymi

      Palkintoseremoniat käynnissä, yleisöä jonkun verran. Paikalla myös VDH.

    • Tapion suorituksen pilasi vähäinen kokemus avomereltä ja veneestä. Ongelmat olisi vältetty, jos hänellä olisi ollut parempi tieto siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja aikaa korjata ne. Seuraava kierros sujuisi varmasti paljon nopeammin. Ellei sitten sillä kertaa sattuisi siihen kolmannekseen porukasta, jonka matkan päätti ylivoimaiset olosuhteet.

      • Anonyymi

        Onko yksi kierros maailman ympäri, yksi AZAB, yksi Round Ireland and Britain ja joku Atlantin ylitys vähäinen kokemus, kun jotain vielä jäi poiskin? Noistakin ainakin AZAB ja RIaB kahden hengen miehistöllä, AZAB vaimon kanssa. Monellako tässä maassa on enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko yksi kierros maailman ympäri, yksi AZAB, yksi Round Ireland and Britain ja joku Atlantin ylitys vähäinen kokemus, kun jotain vielä jäi poiskin? Noistakin ainakin AZAB ja RIaB kahden hengen miehistöllä, AZAB vaimon kanssa. Monellako tässä maassa on enemmän?

        80-luvun kokemukset eivät enää kovin paljoa auta 2019. Ko. veneellä kokemusta oli erittäin vähän ja täysi nolla sen jälkeen kun vene oli remontoitu. Vertaa nyt vähän VDH:n kokemukseen ja ennen kaikkea menestykseen. Suomessa tietysti potentiaalisia yksinkilpailussa pärjääviä ei oikein ole. Arilla on enemmän kokemusta, mutta lähinnä kaukana muiden perässä yli-ikäisellä kalustolla pienellä riskillä purjehtimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        80-luvun kokemukset eivät enää kovin paljoa auta 2019. Ko. veneellä kokemusta oli erittäin vähän ja täysi nolla sen jälkeen kun vene oli remontoitu. Vertaa nyt vähän VDH:n kokemukseen ja ennen kaikkea menestykseen. Suomessa tietysti potentiaalisia yksinkilpailussa pärjääviä ei oikein ole. Arilla on enemmän kokemusta, mutta lähinnä kaukana muiden perässä yli-ikäisellä kalustolla pienellä riskillä purjehtimisesta.

        Kyse oli kokemuksesta avomeripurjehduksessa. Omaa kokemusta avomerikisoista on 70-luvulta tähän päivään, eikä se kokemus ole mihinkään vanhentunut vaikka välineet ovatkin muuttuneet. Kaiken lisäksi GGR-kalusto on paljon lähempänä 80-lukua kuin tätä päivää. Ei matka Italiasta kotiinkaan ihan vaatimaton ole, jos satut karttaa katsomaan. Siitäkin suurin osa singlehanded. Remontin jälkeen suurin ero oli se, ettei tarvinnut enää olla huolissaan veneen kestävyydestä.

        Tietenkin startin aikaan kaikki oli keskeneräistä ja kokeilematonta. Samantyyppinen vene on Tapiolla ollut perheessä, myöhemmin omassa omistuksessa. Senkään suhteen ei ollut opeteltavaa. Kuten tiedetään, kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä. Paitsi pohjamaali, jäivät staagitkin pitkiksi haitaten selvästi niitä kryssiosuuksia, joiden piti olla se vahva osuus. Sähköongelmat oli oma lukunsa. Joka tapauksessa, toisin kuin Bossu arveli, ei sitä parempaa tietoa asioiden tärkeydestä ollut. Aikataulu vain oli toivoton jo sinä päivänä, kun riittävä sponsorointi varmistui ja lopullinen lähtöpäätös tehtiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kokemuksesta avomeripurjehduksessa. Omaa kokemusta avomerikisoista on 70-luvulta tähän päivään, eikä se kokemus ole mihinkään vanhentunut vaikka välineet ovatkin muuttuneet. Kaiken lisäksi GGR-kalusto on paljon lähempänä 80-lukua kuin tätä päivää. Ei matka Italiasta kotiinkaan ihan vaatimaton ole, jos satut karttaa katsomaan. Siitäkin suurin osa singlehanded. Remontin jälkeen suurin ero oli se, ettei tarvinnut enää olla huolissaan veneen kestävyydestä.

        Tietenkin startin aikaan kaikki oli keskeneräistä ja kokeilematonta. Samantyyppinen vene on Tapiolla ollut perheessä, myöhemmin omassa omistuksessa. Senkään suhteen ei ollut opeteltavaa. Kuten tiedetään, kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä. Paitsi pohjamaali, jäivät staagitkin pitkiksi haitaten selvästi niitä kryssiosuuksia, joiden piti olla se vahva osuus. Sähköongelmat oli oma lukunsa. Joka tapauksessa, toisin kuin Bossu arveli, ei sitä parempaa tietoa asioiden tärkeydestä ollut. Aikataulu vain oli toivoton jo sinä päivänä, kun riittävä sponsorointi varmistui ja lopullinen lähtöpäätös tehtiin.

        Onhan hänellä tosiaan kisoista kokemusta, mutta näin pitkä yksinpurjehdus ei ollut tuttua. Ajattelin lähinnä aurinkopaneeleja ja muita varusteita. Pitäisi olla joko varaosia tai sitten helposti korjattava vakiopaneeli, jonka voi kytkeä akkuun. Jotenkin tuntui, ettei oltu valinnoissa tajuttu, ettei ole mitään huoltoa pitkän matkan varrella.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Onhan hänellä tosiaan kisoista kokemusta, mutta näin pitkä yksinpurjehdus ei ollut tuttua. Ajattelin lähinnä aurinkopaneeleja ja muita varusteita. Pitäisi olla joko varaosia tai sitten helposti korjattava vakiopaneeli, jonka voi kytkeä akkuun. Jotenkin tuntui, ettei oltu valinnoissa tajuttu, ettei ole mitään huoltoa pitkän matkan varrella.

        Näin pitkästä yksinpurjehduksesta on maailmanlaajuisesti kokemusta vain pikku kätösen kourallisella ihmisiä. Sen puutteesta ei ollut kyse, vaan siitä, että liian paljon asioita piti kiireessä ulkoistaa, jolloin joutui luottamaan esim. aurinkopanelien valmistajan näkemyksiin. Helposti tai vaikeasti korjattavia aurinkopaneleita ei ole, ainoastaan säätimen voi vaihtaa. Nythän ainakin yksi isoista paneleista oli rikkoontunut, eikä sille ole mitään tehtävissä. Jo yksi purjehdus Itämeren yli miehistön kanssa tai yksin olisi paljastanut puutteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin pitkästä yksinpurjehduksesta on maailmanlaajuisesti kokemusta vain pikku kätösen kourallisella ihmisiä. Sen puutteesta ei ollut kyse, vaan siitä, että liian paljon asioita piti kiireessä ulkoistaa, jolloin joutui luottamaan esim. aurinkopanelien valmistajan näkemyksiin. Helposti tai vaikeasti korjattavia aurinkopaneleita ei ole, ainoastaan säätimen voi vaihtaa. Nythän ainakin yksi isoista paneleista oli rikkoontunut, eikä sille ole mitään tehtävissä. Jo yksi purjehdus Itämeren yli miehistön kanssa tai yksin olisi paljastanut puutteet.

        Ilmeisesti tuossa oli kuitenkin käytetty kolmen paneelin sarjakytkentää ruffin paneeleissa. Sellaiseen tulevan vian korjaaminen on mahdotonta, kun paneelien jännitteet ei yksistään ole riittäviä akulle. Kolme erillistä 12 V olisi ollut kaikin puolin parempi.

        Joo 322 päivän yksinpurjehduksesta ei juuri kellään ole kokemusta eikä toivottavasti tulekaan. Sen sijaan useiden kuukauksien yksinpurjehduskisoista on runsaasti kokemusta, vaikkapa VDH:lla ja monella muulla. Paljon enemmän kuin kourallisella, mutta harvoilla heistä on intoa lähteä 60-luvun kalustolla ylipitkäksi ajaksi vesille, kun saman voi tehdä paljon nopeamminkin ja myös paljon julkisemmin eli paremmin sponsorituloin. Ei siinä enää juuri eroa tule onko vesillä 3 vai 7 kuukautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti tuossa oli kuitenkin käytetty kolmen paneelin sarjakytkentää ruffin paneeleissa. Sellaiseen tulevan vian korjaaminen on mahdotonta, kun paneelien jännitteet ei yksistään ole riittäviä akulle. Kolme erillistä 12 V olisi ollut kaikin puolin parempi.

        Joo 322 päivän yksinpurjehduksesta ei juuri kellään ole kokemusta eikä toivottavasti tulekaan. Sen sijaan useiden kuukauksien yksinpurjehduskisoista on runsaasti kokemusta, vaikkapa VDH:lla ja monella muulla. Paljon enemmän kuin kourallisella, mutta harvoilla heistä on intoa lähteä 60-luvun kalustolla ylipitkäksi ajaksi vesille, kun saman voi tehdä paljon nopeamminkin ja myös paljon julkisemmin eli paremmin sponsorituloin. Ei siinä enää juuri eroa tule onko vesillä 3 vai 7 kuukautta.

        Olisiko sitä useamman kuukauden yhtämittaisesta kisasta kokemusta suorastaan kymmenilllä, ellei jopa sadalla. Niistäkin valtaosa ranskalaisia. Eniten yksinpurjehduksia tehdään kohteeseen tai toiseen Atlantin yli, eivätkä ne ole kestoltaan kuukautta pidempiä.

        Saan kyllä varmaan tietää, miten panelit on kytketty ja minä tyyppisiä paneleita ovat, kunhan Asteria kotiin tulee. Kerrotaan sitten muillekin, mikä niiden ongelma oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko sitä useamman kuukauden yhtämittaisesta kisasta kokemusta suorastaan kymmenilllä, ellei jopa sadalla. Niistäkin valtaosa ranskalaisia. Eniten yksinpurjehduksia tehdään kohteeseen tai toiseen Atlantin yli, eivätkä ne ole kestoltaan kuukautta pidempiä.

        Saan kyllä varmaan tietää, miten panelit on kytketty ja minä tyyppisiä paneleita ovat, kunhan Asteria kotiin tulee. Kerrotaan sitten muillekin, mikä niiden ongelma oli.

        Eiköhän pelkästään Vendee Globe osallistujista tule yli sata. 15-30/kisa ja järjestetty 8 kertaa. Tietysti jotkut ovat purjehtineet tuon useamman kerran, kuten VDH kahdesti (sijoitukset 3. ja 2.). Onhan noita muitakin pitkiä yksinpurjehduskisoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän pelkästään Vendee Globe osallistujista tule yli sata. 15-30/kisa ja järjestetty 8 kertaa. Tietysti jotkut ovat purjehtineet tuon useamman kerran, kuten VDH kahdesti (sijoitukset 3. ja 2.). Onhan noita muitakin pitkiä yksinpurjehduskisoja.

        Mutta onko VG:llä ja GGR:llä juurikaan muita yhtymäkohtia kuin että mennään soolona pallon ympäri? Täydellisesti eri kalusto rakennusmateriaaleja myöten. Sanoisin, että parempaa kokemusta on 80-luvun DH-kisoista saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onko VG:llä ja GGR:llä juurikaan muita yhtymäkohtia kuin että mennään soolona pallon ympäri? Täydellisesti eri kalusto rakennusmateriaaleja myöten. Sanoisin, että parempaa kokemusta on 80-luvun DH-kisoista saanut.

        VDH nyt ainakin on hyvä esimerkki VG-kisaajasta, joka oli aivan ylivoimainen GGR:ssä mastorikkoon saakka ja lopulta kuitenkin melko ylivoimainen. Uusimmat veneet ovat toki kaukana, mutta VG-purjehtijat ainakin tietävät miten jaksaa ja miten tärkeää on tehdä töitä vauhdin eteen. Ei siis lueta kirjoja eikä nukuta pitkiä pätkiä kerralla.

        Vastaavasti myös Pechellä, joka oli kärkipaikoilla aina keskeyttämiseensä saakka on paljon kokemusta kilpailullisesta valtameripurjehduksesta. GGR-sivun mukaan 300 000 M kisakokemusta.

        80-luvun kisaveneet olivat jo varsin erilaisia kuin nämä. 30-40 vuodessa ehtii unohtaa paljon, varsinkin kun ei siinä välissä kisaa valtamerillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        VDH nyt ainakin on hyvä esimerkki VG-kisaajasta, joka oli aivan ylivoimainen GGR:ssä mastorikkoon saakka ja lopulta kuitenkin melko ylivoimainen. Uusimmat veneet ovat toki kaukana, mutta VG-purjehtijat ainakin tietävät miten jaksaa ja miten tärkeää on tehdä töitä vauhdin eteen. Ei siis lueta kirjoja eikä nukuta pitkiä pätkiä kerralla.

        Vastaavasti myös Pechellä, joka oli kärkipaikoilla aina keskeyttämiseensä saakka on paljon kokemusta kilpailullisesta valtameripurjehduksesta. GGR-sivun mukaan 300 000 M kisakokemusta.

        80-luvun kisaveneet olivat jo varsin erilaisia kuin nämä. 30-40 vuodessa ehtii unohtaa paljon, varsinkin kun ei siinä välissä kisaa valtamerillä.

        VDH on kilpaillut valtamerillä valtavasti, korkealla tasolla ja pitkän aikaa. Hänellä oli ylivoimainen kokemus ja se näkyi. Vehkeet kesti maaliin saakka ja vene oli varustettu järkevästi. Kuinka monelle olisi tullut mieleen hankkia lyhyempi masto kilpailuun? Pidempi masto olisi hyvin todennäköisesti mennyt poikki tyynen meren kuperkeikassa. Lehtisellä on nyt paljon kokemusta kruisailusta, valitettavasti kilpapurjehdus jäi vähiin tällä kertaa, mutta kilpailusta on muuten kokemusta. Ensi kisassa hän olisi varmasti kova luu, kun henkinen kantti on rautainen. Silloin pitäisi kyllä valmistaa vene Ranskassa tai Englannissa, joissa on enemmän osaamista valtameripurjehduksen vaatimuksesta. Nyt on saatu nimi näkyville ja seuraavaan kisaan on helpompi lähteä. Tämä suoritus muistetaan alan piireissä.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        VDH on kilpaillut valtamerillä valtavasti, korkealla tasolla ja pitkän aikaa. Hänellä oli ylivoimainen kokemus ja se näkyi. Vehkeet kesti maaliin saakka ja vene oli varustettu järkevästi. Kuinka monelle olisi tullut mieleen hankkia lyhyempi masto kilpailuun? Pidempi masto olisi hyvin todennäköisesti mennyt poikki tyynen meren kuperkeikassa. Lehtisellä on nyt paljon kokemusta kruisailusta, valitettavasti kilpapurjehdus jäi vähiin tällä kertaa, mutta kilpailusta on muuten kokemusta. Ensi kisassa hän olisi varmasti kova luu, kun henkinen kantti on rautainen. Silloin pitäisi kyllä valmistaa vene Ranskassa tai Englannissa, joissa on enemmän osaamista valtameripurjehduksen vaatimuksesta. Nyt on saatu nimi näkyville ja seuraavaan kisaan on helpompi lähteä. Tämä suoritus muistetaan alan piireissä.

        Myös Pechellä oli runsaasti kokemusta. Silti hän oli ensimmäisten keskeyttäjien joukossa huonosti valittujen välineiden takia. Jos Tapio lähtee toiselle kierrokselle, hänellä ei ole mitään syytä vaihtaa paljoa muuta kuin pohjamaali ja aurinkopanelit.

        Henkinen kantti ja kilpailijan luonne ovat enemmän synnynnäisiä kuin kokemuksen kautta saatuja ominaisuuksia. Henkisen kantin Tapio on vakuuttavasti kaikille osoittanut. Kilpailijan luonteen tuntevat hyvin hänen kanssaan kilpailleet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös Pechellä oli runsaasti kokemusta. Silti hän oli ensimmäisten keskeyttäjien joukossa huonosti valittujen välineiden takia. Jos Tapio lähtee toiselle kierrokselle, hänellä ei ole mitään syytä vaihtaa paljoa muuta kuin pohjamaali ja aurinkopanelit.

        Henkinen kantti ja kilpailijan luonne ovat enemmän synnynnäisiä kuin kokemuksen kautta saatuja ominaisuuksia. Henkisen kantin Tapio on vakuuttavasti kaikille osoittanut. Kilpailijan luonteen tuntevat hyvin hänen kanssaan kilpailleet.

        Hesarissa kirjoitetaan jos Tapio lähtisi 2022 kisaan, hän haluaisi lukijoilta listan sadasta kirjasta ja ottaisi mukaan pokkareina enemmän sivuja kuin päättyneeseen kisaan.

        Lähtisi siis lukemaan ei purjehtimaan kilpaa. Noiden yhdistäminen on mahdotonta ja tulos ei siitä muutu, että teknisiä ongelmia saadaan karsittua. Tai voi sillä pärjätä Istvanin kaltaisille, mutta ei VDH, Peche, Mark jne.

        Kilpapurjehdukseen kuuluu keskeytykset. Peche lähtee voittamaan ei purjehtimaan mahdollisimman suurella todennäköisyydellä maaliin. VDH:lla taitaa olla poikkeuksellinen kyky yhdistää nuo.


      • Anonyymi

        Entäs kakkoseksi tullut Slats. Hänelläkin on rutkasti kokemusta, mutta jostain aivan muusta kuin purjehduksesta, varsinkaan valtameripurjehduksesta.

        Rustlerin tyyppiset veneet osoittautuivat olevan alttiita kuperkeikoille. Ja kumpi olisi ollut VDH:n kannalta parempi ratkaisu, se pidempi masto vahvempana vai se lyhennetty, joka oli aiheuttamaisillaan keskeytyksen. Hänhän jo maatiimilleen ilmoitti menevänsä maihin Chilessä. Pechen keskeytys johtui aika karkeasta väärinarvioinnista, ei mistään sattumasta. Sellainen ei kuulu kilpapurjehdukseen. Edellä oleva tarkoittaa, että kaikkea ei voi lukea tulosluettelosta, kaikki voittajan valinnat eivät aina ole ne parhaat mahdolliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kakkoseksi tullut Slats. Hänelläkin on rutkasti kokemusta, mutta jostain aivan muusta kuin purjehduksesta, varsinkaan valtameripurjehduksesta.

        Rustlerin tyyppiset veneet osoittautuivat olevan alttiita kuperkeikoille. Ja kumpi olisi ollut VDH:n kannalta parempi ratkaisu, se pidempi masto vahvempana vai se lyhennetty, joka oli aiheuttamaisillaan keskeytyksen. Hänhän jo maatiimilleen ilmoitti menevänsä maihin Chilessä. Pechen keskeytys johtui aika karkeasta väärinarvioinnista, ei mistään sattumasta. Sellainen ei kuulu kilpapurjehdukseen. Edellä oleva tarkoittaa, että kaikkea ei voi lukea tulosluettelosta, kaikki voittajan valinnat eivät aina ole ne parhaat mahdolliset.

        Tietenkään voittajan valinnat eivät olleet parhaita mahdollisia, mutta riittävän hyviä voittoon. Ei GGR:n taso ole läheskään sellainen, että voittoon vaaditaan parasta mahdollista. Mark oli aivan ylivoimainen kakkonen. Hän teki kovasti töitä pitääkseen veneensä vauhdissa. Hänellä on paljon kokemusta työnteosta kilpailuissa, vaikka avomerikilpapurjehduskokemus ei ollutkaan alkunkaan VDH:n veroinen. Eihän hän pysynytkään VDH:n vauhdissa ennen VDH:n hidastumista kuperkeikasta. Toisaalta hänen vauhtinsa parani loppua kohden muiden jäädessä tolkuttoman kauas. Muut maaliintulleet nyt enemmänkin purjehtivat radan läpi tai taistelivat vaikeuksiensa kanssa.

        Menihän tuolla monta muutakin venettä kuin Rustler ympäri. Se, että Gaia ei mennyt, ei vielä todista, että Gaia olisi merkittävästi vähemmän herkkä tuolle. Ei kai Ukun Rustlerkaan mennyt ympäri. Taisivat olla kaksi kisan onnekkainta? Aika pitkälle Susie ja VDH pääsivät ympäri menemättä. Hornin jälkeen ei kai kellään ollut keliä, jossa tuo olisi enää tapahtunut. Erittäin paljon on sattumasta kiinni osuuko juuri se kaatava keli kohdalle vai ei. Kysehän ei ole vain tuulen voimakkuudesta ja aaltojen korkeudesta.

        Sitten kisassa enemmän maaliinpääsyä joskus kuin voittoa miettivä tekee valintoja, joilla riski vähenee. Purjehtii väärään suuntaan myrskyä kiertääkseen jne.

        Pitää myös muistaa, että häntäjoukon sallittiin oikaista rataa eli eivät edes joutuneet alueelle, jossa VDH kaatui.

        Onko Suhali herkempi vai vähemmän herkkä kaatumaan kuin Rustler tai Gaia? 1968 se oli ainoa läpi päässyt ja 2018 ainoa Suhali kaatui.


    • Anonyymi

      Poikkeuksellisesti 20.5. aamuuutisissa oli purjehdusta. Tenkanen treenaa jollapurjehdusta varten puntin nostoa. GGR ja Lehtinen ei ylittänyt uutiskynnystä!
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Tänään ylen iltauutisissa taas tenkanen JA Lehtinen 20sek!!
        -vdhd


    • Anonyymi

      Hienoa Tapio! Minunkin on tunnustettava olleeni epäuskovainen matkan varrella maaliinpääsystä.
      Nyt kun reissu on heitetty, toivottavasti ggr-keskustelu jatkukoon, tai alkaa alusta faktoihin perustuen. Kovasti mieltäni kiinnostaa staagiongelmat, peräkaiteen sahailutarve, aurinkopaneeliasennukset, keulan vuodot, myrkkyväritotuus, moottoriongeilmien syyt, ja muut meriselitykset. Ggr sivuilla on niin paljon tavaraa, pitkiä videoita, että olisin kiitollinen, mikäli vaikka tältä palstalla voisi lukea ytimekkäämpiä yhteenvetoja.

    • Anonyymi

      Nyt vene ylös ja pohjasta kuvia

    • Anonyymi

      Jep jep!

      GGR:n lärvärisivuilla on nyt kuvia pohjasta. Voisi sanoa, että ötököiden vaikutusta vauhtiin ei ole liioiteltu!

      Näyttäisi, että fyffet korjauksiin ja kotimatkaan järjestyy myymällä nuo ranskalaisille herkkusuille vaikka vähän alennettuunkin kilohintaan...

      Sivuilla myös aamun haastattelut, johon mahtuu muutakin kun se kurjin hetki.

      Feedimies

    • Anonyymi

      Onnittelut Tapiolle maaliintulosta. Monet meistä epäilivät maaliin pääsyä ja kilpapurjehtijat olivat jossakin vaiheessa jopa epätoivoisia tilanteesta. Taisi siellä joku jopa sanoa jäävänsä pois täältä kotikatsomosta kun ei kestänyt seurata hidasta etenemistä.

      Minun täytyy nyt tehdä tunnustus. Kun lauantai aamuna 11/5 tulin tänne sivustolle ja näin että joku oli avannut yöllä uuden ketjun nimeltä ”GGR viimeinen tonni menossa”, ja vakiokaarti oli siihen muutaman postauksen tehnytkin.

      Minusta se oli meidän GGR seuraamiseen tehty porovokaatio. Olihan muutama päivä aikaisemmin jo ehdotettu, ettei enää avattaisi uutta GGR viikkoakaan.

      Tuosta hermostuneena avasin tämän keskustelun ja tavoittelin samaa sävyä kuin tuo ”viimeinen tonni rikki” keskustelun avaus. Halusin nähdä meneekö tuo GGR viikojärjestelmä pois pelistä. Kuvittelin että tämän avaaminen saisi porukat palaamaan aidoille GGR sivuille. Niinhän siinä kävi ettei sitä GGR aloittajan alkuun panemaa hyvää systeemiä saatu pidettyä loppuun saakka.

      Kyllä nämä keskustelut löytyvät hakutoiminnalla, mutta niitä joutuu siellä hieman plaraamaan, mikä olisi voitu välttää pitämällä selvä linja loppuun asti.
      Toivotan hyvää kesää kaikille mukana olleille.

      MareBalticum

      • Anonyymi

        Ordnung muss es sein !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ordnung muss es sein !

        Tuon on ehkä voinut suositella voin tietenkin olla muuallakin. Mistä tämä voisi aikaisemmin tietää. Tässä on sitten oikea vastaus: Jawohl, Ganz sicher,
        Tuo edellä oleva siansaksa on tarkoitettu sensuurille purtavaksi.
        Kun aikaisemmin vastasin noilla samoilla sanoilla, niin viesti oli poistettu.
        Aika erikoista, että tuo ”järjestys täytyy olla” sai olla rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon on ehkä voinut suositella voin tietenkin olla muuallakin. Mistä tämä voisi aikaisemmin tietää. Tässä on sitten oikea vastaus: Jawohl, Ganz sicher,
        Tuo edellä oleva siansaksa on tarkoitettu sensuurille purtavaksi.
        Kun aikaisemmin vastasin noilla samoilla sanoilla, niin viesti oli poistettu.
        Aika erikoista, että tuo ”järjestys täytyy olla” sai olla rauhassa.

        Mucho bueno!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hieno saavutus Tapiolta kaikkien vaikeuksien jälkeen. Itse en ennen Hornia uskonut, että tulee pääluokassa maaliin saakka, mutta vauhti paranikin Atlantin puolella merkittävästi. Syyt siihen olisi mielenkiintoista tietää. Loppuiko into lukemiseen ja purjehti aktiivisemmin? Oppiko säätämään purjeet paremmin? Tekikö vähemmän sähköä vesigenulla? Vähenikö siimajalat? Tuskin elukoiden väheneminen vaikutti juuri mitään, niin paljon niitä oli edelleen maalissa.


      • Anonyymi

        Lopun vauhdin salaisuus olivat suotuisat tuulet yhdistettynä maltilliseen merenkäyntiin. Azoreilta maaliin tilanne oli muutamaa lyhyttä heikkotuulista pätkää lukuun ottamatta lähes optimaalinen. Paremmassa kunnossa olevalla pohjalla vauhti olisi toki ollut solmun verran parempi - viiden solmun keskinopeuden sijasta kuusi - jolloin perille olisi tultu reilussa kahdeksassa päivässä kymmenen sijaan..

        Ei vauhti Kap Hornin jälkeen loppua lukuun ottamatta muuten mitenkään erikoinen ollut, mutta osasta potentiaalisista laajoista tyvenistä pääsi kuin koira veräjästä.

        Siimajalka


    • Anonyymi

      Kun katseli Aterian pohjaa, siellä näkyi aika paljon irronneita hanhenkaulojen kiinnityskohta. Olisikohan lämmin vesi tehnyt tehtävänsä ja osa kuollut. Selittäisi miksi vauhti kasvoi. Osaksi saattaa tietysti olla että Tapio purjehti vähemmän varovaisesti. Ongelmista matkalla, staagien pituus oli aivan lapsellinen moka, maalivalinta ehkä osaksi jonkinlainen kommunikaatiokatkos, ihan yleistietoa paljon purjehtineelle joten uskoisin että Tapio luuli asian olevan kunnossa, aurinkopaneelit taas asennus firman täydellistä tietämättömyyttä, sarjaan kytkentä eri puolille venettä sulaa hulluutta, aivan täydellisen väärä tapa kytkeä tässä tapauksessa, koneen tilttaus voisi sattua kelle vaan, klassinen moka ja näitä sattuu paremmissakin piireissä. Mutta hatunnoston arvoinen suoritus ja 5/18 sijoitus.

    • Anonyymi

      Eri mediat on aika kiitettävästi uutisoineet Lehtisen maaliintulosta. Esimerkiksi tämän päivän Hesarissa oli neljän sivun juttu.

      • Turkkarissa oli myös koko sivun juttu, mikä vastaa Hesarin formaatissa 2 sivua.


    • Anonyymi

      Asteria on matkalla Suomeen. Tällä hetkellä Englannin kanaalissa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4414
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      240
      2385
    3. 133
      1657
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1351
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      183
      1139
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1076
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1064
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1000
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1000
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      985
    Aihe