Silmien tarkennusongelmat ja "lumisade" silmissä

Anonyymi

Olen kärsinyt noin 3kk ajan seuraavasta ongelmasta: Silmät eivät osaa automaattisesti tarkentaa oikein mihinkään vaan pitää ikään kuin pinnistää, että silmät osaavat katsoa sinne minne pitäisi. Mitä enemmän kohteita näkökentässä on, sitä enemmän silmät hämääntyvät siitä, minne pitäisi katsoa. Ja etenkin kun saan katseen tarkennettua johonkin, se pysyy siinä vain sekunnin pari ja lähtee sitten vaeltamaan ikään kuin lasittuen niin, että pitää taas tarkentaa uudelleen. Efekti on vähän samantyylinen kuin yrittäisi tarkentaa kamerakännykällä johonkin kohteeseen, mutta tarkennus ei ihan toimi vaan tarkentuu ja heikentyy itsekseen.

Lukeminen ja etenkin tietokoneen näytöltä lukeminen on vaikeampaa. Pystyn siihen kyllä, mutta se vaatii niin paljon energiaa että keskittyminen vaikeutuu ja tiedon sisäistäminen on vaikeampaa. Kuvittele, että laitat silmälasit päähän joissa on itsellesi väärät vahvuudet ja yrität ne päässä lukea jotain. Näet kyllä pinnistäen, mutta silmät rasittuvat tosi nopeasti ja tuntuu että silmät poksahtaa päästä hetken kuluttua. Tältä minusta tuntuu koko ajan etenkin kun yritän lukea tai käyttää tietokonetta. Esim. tv:n katsominen on vähän helpompaa koska ei tarvitse katsoa niin läheltä ja katsotaan koko kuvaa eikä niin tarkkaa yksittäistä kohtaa kuin lukiessa.

Simät ovat myös vähän valolle arat ja vastaavasti eivät oikein osaa käsitellä pimeää. Kun esimerkiksi sammutan valot ja menen nukkumaan, silmät näkevät pimeydessä violettia/vihreää vähän tv:n ”lumisadetta” muistuttavaa kuviota. Silmät myös liikkuvat suljettuna itsekseen jonkin aikaa luomien alla ja yrittävät ikään kuin etsiä jotain mitä katsoa ennen kuin rauhoittuvat.

Käytännössä siis tuntuu, kuin silmilläni olisi jonkinlainen adhd. Ne elävät vähän omaa elämäänsä, tarkentelevat mihin sattuu, eivät malta pitää katsetta siinä kohdassa mihin olen tarkentanut, ja käyvät jotenkin vähän ylikierroksilla koko ajan.

Liikkuvien objektien seuraamisessa on myös ongelmia, vaikka ohiajava auto tai raitiovaunu liikkuu vähän kuin ”pätkien”.

Pientä huimausta myös lähinnä ulkona kävellessä, mielestän se johtuu ihan siitä että silmille on niin vaikeaa käsitellä kaikkea näkemäänsä.

Kävin silmälääkärin laajassa näöntarkastuksessa, ei löytynyt yhtikäs mitään. Näkö täysin normaali. Korvissa ei mitään ongelmaa, asentohuimaus suljettu myös pois.

Teen freelancer-kirjoitustöitä, joten voitte kuvitella miten surkeaa on yrittää tehdä töitä ja vastaavasti miten kallista on mennä ilman työterveyshuoltoa yksityiselle neurologille.

Pidin välissä kuukauden lomaa, jolloin oireet jonkin verran helpottivat. Tuolloin käytin tietokonetta luokkaa 60min/päivä ja kaiken muun ajan yritin keskittyä rentoutumiseen. Oireet palasivat heti kun palasin töihin, ja nyt ei oikein olisi varaa enää olla työskentelemättä. On myös mahdollista, että oireet eivät sinänsä helpottaneet vaan en vain yksinkertaisesti huomannut niitä koska ei tarvinnut tehdä töitä.

Minulla on mahdollisuus tehdä työtä lyhyissä pätkissä, mutta esimerkiksi tänään olen ollut töissä vasta tunnin ja nyt jo tuntuu että näköenergia on ihan loppu. Yleisesti tuntuu, että jos teen työt vasta viimeisenä illalla selviän päivästä muuten suht normaalisti ja saattaa olla ihan hyväkin olo. Mutta jos teen työt ensimmäisenä, koko päivä on pilalla koska silmät ovat koko loppupäivän niin rasittuneet että ulkonakin huimaa enemmän. Työpäivän jälkeen vaikka kirjan lukeminen on ihan mahdotonta kun aamulla ensimmäisenä se onnistuisi.

En ole muuttanut mitään työsetupissani vaan olen aiemmin käyttänyt samaa tietokonetta, työpöytää, työtuolia jne noin kolme vuotta. Olen yrittänyt kaikkea mahdollista kuten laittaa näytön valon mahdollisimman himmeälle, suodattaa sinisen valon pois, ns. pelilaseja, kolmea eri läppäriä ja näyttöä. Mikään ei auta.

Kärsin vähän samantyylisistä oireista joskus 6-7 vuotta sitten. Silloin mukana oli muistaakseni enemmän huimausta ja en muista että näköhäiriöt olisivat olleet yhtä pahat. Silloin otettiin jopa aivokuvat ja mitään ei löytynyt. Kävin fysioterapiassa jolloin epäiltiin jonkinlaista jännitysniskaa, ja sain silloin jotain liike- ja venyttelyohjeita jotka olen unohtanut ja kadottanut. Pidin silloin yli 3kk lomaa myös ja oireet lähtivät sillä. Nyt kyseistä fysioterapeutti ei löydy mistään, ja kun yritin käydä yksityisellä OMT:llä tämän mukaan jännitysniskaa ei ole, ainoastaan niskan pieni ylimobilisaatio (venyy liikaa eteen).

Kysymyksiä:

-Mitään hajua mitä tämä voi olla?
-Kohtalotovereita?
-Osaako kukaan suositella pk-seudulta neurologia tai jännitysniska-asioihin erikoistuvaa fysioterapeuttia josta voisi olla apua?

4

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko sinulla lievänä esiintyvää Menieren oireyhtymää,
      jota Menieren taudiksikin sanotaan ?
      Se on sisäkorvasairaus, jossa on mm. huimausta, pahoinvointiakin ja silmävärvettä tai vaikeuksia kohdistaa katsella mihinkään.
      Se on jokaisella erilainen, eriasteinen. Oireet voi kestää puoli tuntia tai kaksi viikkoa.
      Pahimmat oireet voi viedä sairaalaan, lievimpien kanssa pärjää kotona hyvin.

      Se on vaikeasti tunnistettava sairaus.
      Itselläni meni neljä vuotta ennenkuin sain diagnoosin.
      Täällä on Menierestä ketjuja, kokeile haulla meniere

      Minulla on Menieren oireyhtymä, se alkoi hyvin lievänä, oireita oli silloin tällöin jaksoina,
      ihmettelin mitä se voi olla, kukaan lääkäri ei osannut epäillä Meniereä.

      Se ei ole harvinainen sairaus, mutta siitä puhutaan vähän.
      Noin yhdellä tuhannesta on Meniere muistaakseni.

      Älä pelästy, vaikka sinulla olisi Meniere, sen kanssa voi ihan hyvin elää.
      Meniereen ei ole tehokasta lääkettä eikä tiedetä msitä se johtuu.
      Suolainen ruoka provosoi oireita tulemaan, suola kerää nestettä sisäkorvaan, se heittää tasapainon pois päältä, tulee huimausta ja huonoa oloa.

      Kuulostaa varmaan uskomattomalta, jos et ole Menierestä kuullut ?
      Ei aluksi ymmärrä miten sisäkorva voi aiheuttaa oireet.
      Meniere usein aktivoituu keväällä, kun tulee valoa lisää.
      Sllmät, aivot ja korvat tekee " yhteistyötä".

      Tämä on siis vain arvailua, ei mikään diagnoosi.
      Googlaile asiaa !

      Jos haluat kysyä minulta jotain, vastaan mielelläni !

      • Anonyymi

        Lisään vielä, että Meniere alkoi minulla vajaat 20 vuotta sitten, se voi pitää vuosien pausseja
        ja ilmaantua taas. Jonakin vuonna voi olla monia huonoja jaksoja, sitten muutama vuosi ilman.


    • Anonyymi

      Googletappa visual snow. Oireet voi olla siinä erilaisia ja silmistä ei löydy vikaa. Itsellä lähes kaikki vsn oireet ja osin oireesi kuulostavat tutulta.

    • Anonyymi

      Hei!
      Täällä yksi joka kärsii aivan samoista oireista. Juurikin tuo kommentti että olisi huonot lasit päässä. Teen kirjanpitotyötä joten aika häiritsevä vaiva. Oletko ottanut uuttaa inflluessa rokotusta? Minulla oireet ovat koko ajan samat mutta kesän aikana on tullut muita ongelmia eli nukkuminen mennyt huonoksi ja pulssi on noussut. Onko alkuperäisen tekstin kirjoittaja saanut mitään muita oireita tai onko oireet helpottaneet? Itse olen käynyt silmälääkärissä joka sanoi kaiken olevan ok. Jopa kaukonäkö joka testaattiin on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe