Yelistä tyel?

Hei! Täällä olisi tietämätön mutta asiasta kiinnostunut nuori. Minulla on taustana osa-aikaisia ja kokopäiväisiä pätkätöitä, joista on kertynyt tyeliä. Nyt olen ajatellut yrittäjäksi ryhtymistä, niin miten yel voidaan muuttaa tyeliksi? Kiitos!
Ilmoita

4 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Laitoksen oma Trollipekka se siellä kirjailee taas. Itte ei osaa googelttaa mitään.
Ilmoita
Vaikea ymmärtää koko kysymystä.
Tarkenna mitä ajat takaa?
Ilmoita
Tässä tulee hyvin ilmi yleinen harhaluulo.
Monet laskevat että eläkkeen saa pelkästään tyellistä tai yellistä.
Totuus on että eläke määräytyy kummankin mukaan.
Esim. jos olet tehnyt 20v tyellin alaisia töitä ja alat yrittäjäksi niin ei ne tellit katoa, eikä sitä eläkettä tarvitse kasata pelkällä yellillä.
Kummassakin on samat prosentit ja samat karttumat, yellitulon voi yrittäjä itse määritellä joka poikkeaa tyellistä.
Ilmoita
Kun alat yrittäjäksi, niin otat yel-vakuutuksen jostain työeläkeyhtiöstä. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
Aikaisemmat tyellistä karttuneet eläkkeet säilyvät odottamassa eläköitymistäsi. Niille sinun ei tarvitse, etkä tosin voikaan, tehdä mitään.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Yelistä tyel?

Hei! Täällä olisi tietämätön mutta asiasta kiinnostunut nuori. Minulla on taustana osa-aikaisia ja kokopäiväisiä pätkätöitä, joista on kertynyt tyeliä. Nyt olen ajatellut yrittäjäksi ryhtymistä, niin miten yel voidaan muuttaa tyeliksi? Kiitos!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta