Minun lapsuudessani kirkossa alettiin puhua tytöille puhtaudesta 10-11-vuotiaina. Samaan aikaan alkoi myös pettingistä varoittaminen. Itsetyydytyksestä ei varoitettu. Mikä lie tilanne tänään? Onko seksistä puhumista aikaistettu, kun nuoret kehittyvät aikaisemmin?
Selitetäänkö, mitä eri termit kuten 'puhtaus' ja 'petting' tarkoittavat? Meille ei selitetty. En edes tiennyt, että tämä oli seksuaalikasvatusta. Luulin useita vuosia, että puhtaus tarkoittaa alapesun tekemistä. Petting jäi arvoitukseksi.
hopealanka
Kirkon seksuaalikasvatus tänään?
4
55
Vastaukset
- Anonyymi
Kouluterveydenhoitaja kertoi, että lämmin, puhdas vesi riittää. Pesuaineet voivat vahingoittaa luonnollisia mikrobeja.
Petting on englantia, tarkoittaa silittelemistä tai hyväilemistä. Esimerkikki: I am petting my rabbit = paijaan kaniiniani.
Kummallista, ettei näitä opetettu teille kirkossa?- Anonyymi
Minulle opetettiin että kiihottavaa hyväilyä tulee pitää itsessään syntinä joka myös helposti voi johtaa siihen synkenpään syntiin eli itse aktiin.
Esimerkiksi nuorille nostettiin Joosef Egyptissä joka pakeni juosten Potifarin vaimon houkutuksia.
Itsetyydytys oli syntiä ja ajatukset tuli pitää puhtaina vaikka laulamalla mielessään kirkon lauluja epäpuhtaiden ajatusten astuessa mielen näyttämölle.
Ikärajana seurustelun aloittamiselle pidettiin 16-vuotta. Smith itse ei moisia ikärajoja kunnioittanut.
samar1n
En tiedä kirkon kasvatuksesta mitään. Olen kasvanut maallistuneessa luterilaisessa perheessä. Nyt eronneena pitää elää selibaatissa kunnes menee naimisiin uudestaan. Muuta en tiedä. Suhtaudun kaikkiin pakkoihin hyvin rauhallisesti, mutta olen oppinut että kirkon opin mukaan eläminen tuo onnellisen ja rikkaan elämän. Kannattaa elää niinkuin täällä opetetaan.
Ei pakosta. Vapaaehtoisesti liittoihin menemällä ja sitten ne Jumalan voimalla ja vähitellen oppimalla pitämään täysin.
Ketään ei voi vaatia juoksemaan lujempaa kuin pystyy. Monet polttavat ja juovat pitkään vielä kahvia. Minulla oli neljäkymmentä vuotta sitten siveysrikkomuksia harva se viikko. Että lopulta seurakunnan johtaja sanoi ettei sinun tarvitse niitä tunnustaa että sovi asiat Jumalan kanssa. Juomista jatkoin ja lopulta erosin. Sitten kahden vuoden kuluttua takaisin ja nyt onkin ollut ihan helppoa elää evankeliumin yksinkertaisten sääntöjen mukaan. Niinkuin kauniisti sanotaan. Rukousvastaukset selvittävät yksityiskohdat. Ja paikkansa tietäminen valtakunnan työssä.Neljäkymmentä vuotta sitten käyttäydyit siis Smithin tavoin. Ei ihme, että seurakunnan johtaja ei sinua moittinut.
Kumman vaikeaa uskovaisille on tuo selibaatti. Joko sitä rikotaan tai sitten pysytään aisoissa vain kirkon kulloistenkin oppien pakottamina.
Kuitenkin kaikki moraalisuus toimii parhaiten ja aidoimmin täysin painostamattomana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2922629Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha3132016- 451615
- 571334
Millaista on elää masentuneen rinnalla? Annen pikkuveli teki itsemurhan: "Viimeisenä päivänä..."
Anne kertoo koulukiusatusta ja lopulta itsemurhan tehneestä pikkuveljestään Akuutti: Masentuneen rinnalla -ohjelmassa.141190Se tuntuu niin väärältä
Mutta kaipaan sinua, mies. Eli tarvitsen sua. Olisit järkyttynyt, jos tietäisit, että ajattelen sinua joka päivä.411178Ohhoh! Maajussi-Pekka avautuu fyysisestä läheisyydestä Reetta-morsion kanssa: "Ja sitten..."
Oi, onnea matkaan Pekka ja Reetta! Maajussi-Pekka teki lopullisen valintansa ja hänelle sopiva morsio on punatukkainen R91115Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom201093etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!52978- 47971