Tekniikan historiaa

Anonyymi

Esimerkiksi 1940-1960 -lukujen koneissa on käytetty kierteitä, joitten halkaisija on milleissä, mutta nousu tuumissa. Esimerkiksi M5 27 TPI tai M6 28 TPI. Miksi käytettiin tällaista mitoitusta? Löytyy ainakin brittiläisistä ja ranskalaisista tuotteista.

10

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on muutoin siirrytty ISO-standardiin, mutta sorveissa ei ollut millisiä kierresyöttöjä?

      • Anonyymi

        Kyllä niissä koneissa on kautta-aikain ollut molemmat nousut, tuuma ja metriset. Välityspyöriä vaihtamalla vaihdelaatikon päässä, saatiin myös UNF JA UNC nousut. Taulukot koneen kyljessä havainnollistaa kierretaulukot UNC ja UNF kierteissä on kierteen harjakulma 60 astetta, samoinkuin metrisissä Noita hienokierteitä tulee vastaan liittimissä, jopa BTF ja BSF tai BSW .

        Nuo harvakierteiset Whitforth kierteet tulee vastaan autojen pakosarjoissa valuraudalla koska niiden kierre pitää paremmin, eikä veny. Aikaa myöten myös teräksien laatu on parantunut. Putki ja hydrauliikkaliittimissä tulee vastaan vaikka minkälaista kierrettä valmistajasta riippuen.

        Kysyjän kierteissä jälkimmäinen luku ilmoittaa kierteiden määrän tuumaa kohti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä koneissa on kautta-aikain ollut molemmat nousut, tuuma ja metriset. Välityspyöriä vaihtamalla vaihdelaatikon päässä, saatiin myös UNF JA UNC nousut. Taulukot koneen kyljessä havainnollistaa kierretaulukot UNC ja UNF kierteissä on kierteen harjakulma 60 astetta, samoinkuin metrisissä Noita hienokierteitä tulee vastaan liittimissä, jopa BTF ja BSF tai BSW .

        Nuo harvakierteiset Whitforth kierteet tulee vastaan autojen pakosarjoissa valuraudalla koska niiden kierre pitää paremmin, eikä veny. Aikaa myöten myös teräksien laatu on parantunut. Putki ja hydrauliikkaliittimissä tulee vastaan vaikka minkälaista kierrettä valmistajasta riippuen.

        Kysyjän kierteissä jälkimmäinen luku ilmoittaa kierteiden määrän tuumaa kohti.

        Tiedän kyllä konetekniikan perusteet ja senkin, että etenkin amerikkalaisissa työstökoneissa ei kaikissa tuohon aikaan ollut metrisiä nousuja valittavana, vaan piti valita lähin tuumainen. Ei vaan ollut niitä rattaita koneella.

        Millinen kierre, jonka nousu on tuumainen, mutta harjakulma sitten joko 55° tai 60° sen mukaan, miten konepajalla on työkaluja sattunut olemaan on sellainen historian kummajainen. Jälleenrakennus, Monroe-avun amerikkalaiset vehkeet, kauhea kiire, eikä varaosia tai tarvikkeita mistään, nääs. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Tiedän kyllä konetekniikan perusteet ja senkin, että etenkin amerikkalaisissa työstökoneissa ei kaikissa tuohon aikaan ollut metrisiä nousuja valittavana, vaan piti valita lähin tuumainen. Ei vaan ollut niitä rattaita koneella.

        Millinen kierre, jonka nousu on tuumainen, mutta harjakulma sitten joko 55° tai 60° sen mukaan, miten konepajalla on työkaluja sattunut olemaan on sellainen historian kummajainen. Jälleenrakennus, Monroe-avun amerikkalaiset vehkeet, kauhea kiire, eikä varaosia tai tarvikkeita mistään, nääs. ; )

        Vastaan on tullut kyllä amerikkalainenkin 1800 luvun sorvi jossa oli molemmat nousut. Merkkiä en enää muista - 60 luvulta. Cincinnati ehkä. Paperitehtaiden korjaamossa aikoinaan olen nähnyt joitakin vanhoja koneita myös. Arabimaissa näin sellaisenkin ihmeen, että kaikilla autoilla ajettiin -20 luvulta alkaen nykypäivään asti. Työkaluja noissa korjaamoissa ei juuri näkynyt, mutta silti tehtiin moottoriremontista lähtien.


    • Anonyymi

      Mitenkäs NL tekikään amerikkalaissen Fordin tuumamitoitukselle? No se muutettiin metrijärjestelmän mukaiseksi suoraan mitat muuntaen ja lopputuloksena oli melkoinen sekamelska. Sodassa Saksalla oli Kölnin-Fordit ja NL:lla oli amerikan Fordit metrijärjestelmän mitoin valmistettuna... moottorin tarkoilla sovituksilla olevat osat eivät olleet vaihtokelpoisia... miten lienee kierteet passanneet? Veikkaisin että huonosti.

      • Anonyymi

        Venäläisessa toleranssijärjestelmässä on asteita enemmän. Muistaakseni AK - 47 osat ei kaikki käynyneet Valmetin valmistamaan peltiperään, vaan piti valita viiden ryhmästä, kun taas toisinpäin kävi kaikki.


    • Anonyymi

      Kierre on moduuli, halkaisija tietysti voidaan vapaasti asettaa, ehkä näin on tehty joissain korjaushommissa..

    • Anonyymi

      Ei tainnut kukaan oikeasti tietää... En kyllä minäkään...
      Sellaisessa millisysteemin suurvallassa kuin Ranska tehtiin kuitenkin näitä "sekakierteitä" eli minulla on pari mopoa vm 1958 ja niissä melkein kaikkien pienten ruuvien kierteitten nousut ovat tuumamitoilla. Mopoja tehtiin vuosien mittaan noin 14 miljoonaa kpl. Samoin minulla on 1940 -luvulla tehty Singerin ompelukone, teollisuuskone, jossa on näitä "sekakierteitä".
      Minulla on taiwanilainen harrastekäyttöön tehty sorvi, jolla onnistuu molemmat ja näitä "sekakierteisiä" ruuveja olen joutunut tekemään sillä tarpeen mukaan.
      Neukkulan ihmeistä minulla on vain vanha kokemus, että mutterien avainvälit ei ihan sopineet länsimaisiin avaimiin. Se tarvittava välys oli toiseen suuntaan nimellismitasta kuin länsimaisissa.

      • Anonyymi

        No joo ! Tuosta Singeristä. Poljettavaa Singeriä valmistetaan vielä ja sitä on kaikissa basaareissa myynnissä Lähi-Idän ihmemaissa jos lie muuallakin, mahdollisesti jopa Venäjällä ihan uunituoreena. Voivat vielä valmistaa kiinalaisena kopionakin.

        Venäläisiltä onnistuu kaikki mitä muut ei älyä. Olivat laittaneet Zil - kuorma-auton moottorin pyörimään väärinpäin. Syytä en tiedä, mutta moottori on alunperin GM :män kopio. SI -järjestelmään ei ole vieläkään täysin päästy, vaikka siihen piti kaikkien maiden siirtyä vuosikymmeniä sitten.


    • Anonyymi

      Jos jako on tuumissa ja halkaisija milleissä, näin luennoi Dr Kanakuppi Sadashivappa Bapuji Institute of Engineering and Technology.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe