Aikuisena kirkkoon liittyneet saattavat jäädä epäaktiivisiksi, mutta harvemmin eroavat kirkosta. Sen sijaan mormoniperheissä kasvaneet ja lapsina kastetut eroavat usein kirkosta. Näin oman, hyvin kapean tuntumani mukaan.
Olisiko viisaampaa vain siunata lapset pienenä?
Nuoren kehtykseen kuuluu oman maailmankuvan rakentaminen. Tämä tapahtuu 15-18 ikävuosien paikkeilla. Tietysti maailmankuva kehittyy ja syvenee läpi elämän, mutta jotain vakautta siinä alkaa olla jo 18-vuotiaana. Tämä on myös täysi-ikäisyyden raja ja nuori saa itse päättää uskonnollisesta asemastaan.
Nuoren suhdetta mormonismiin ei ainakaan paranna se, että ennen 18-vuoden ikää hän voi erota mormonikirkosta vain vanhempansa kirjallisella suostumuksella. En tunne ketään, joka olisi suostumuksen saanut. Kuitenkin lapset itse ovat olleet 'kilttejä' ja toimineet mormonivanhempiensa toiveiden mukaan 8-vuotiaina, mutta vanhemmat eivät pysty vastavuoroisuuteen, kun nuori haluaa erota kirkosta.
hopealanka
Lapsena kastetut jättävät kirkon?
12
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Perheet menettelevät ilmoituksen vastaisesti, jos on noin.
Herra on asettanut iän, jolloin vastuullisuus alkaa – 8-vuotiaana (ks. JSR 1. Moos. 17:11; OL 68:25).
Vastullisen iän saavuttaneella on oikeus mennä kasteelle ja myös purkaa kasteen liitto, ja erota kirkosta, liittyä toiseen kirkkoon ja niin edelleen.Miksi valehtelet? tuo raamatunkohta ei mainitse yhtään mitään vastuullisuudesta 8-vuotiaana.
1Moos. 17:11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän. 12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen.Höpölöpsis kirjoitti:
Miksi valehtelet? tuo raamatunkohta ei mainitse yhtään mitään vastuullisuudesta 8-vuotiaana.
1Moos. 17:11 Leikkauttakaa pois esinahkanne. Tämä on merkkinä liitosta, joka on meidän välillämme, minun ja teidän. 12 Kahdeksantena päivänä syntymästä ympärileikattakoon jokainen poikalapsi sukupolvesta toiseen.Ai sorry, kyseessä ei ollutkaan normaali Raamattu, vaan Smithin kaksoiskielinen väännös. Siinä tosiaan vääristeellään tuokin kohta oikeasta Raamatusta:
11 Ja minä vahvistan ympärileikkauksen liiton sinun kanssasi, ja se on oleva minun liittoni minun ja sinun ja sinun jälkeläistesi välillä sinun jälkeesi heidän sukupolvissaan, niin että voit tietää ikuisesti, etteivät lapset ole vastuullisia minun edessäni, ennen kuin he ovat kahdeksan vuotta vanhoja.
12 Ja sinun tulee pitää tarkoin kaikki minun liittoni, joissa minä tein liiton sinun isiesi kanssa; ja sinun tulee pitää käskyt, jotka minä olen antanut sinulle omalla suullani, ja minä olen Jumala sinulle ja sinun jälkeläisillesi sinun jälkeesi.- Anonyymi
Höpölöpsis kirjoitti:
Ai sorry, kyseessä ei ollutkaan normaali Raamattu, vaan Smithin kaksoiskielinen väännös. Siinä tosiaan vääristeellään tuokin kohta oikeasta Raamatusta:
11 Ja minä vahvistan ympärileikkauksen liiton sinun kanssasi, ja se on oleva minun liittoni minun ja sinun ja sinun jälkeläistesi välillä sinun jälkeesi heidän sukupolvissaan, niin että voit tietää ikuisesti, etteivät lapset ole vastuullisia minun edessäni, ennen kuin he ovat kahdeksan vuotta vanhoja.
12 Ja sinun tulee pitää tarkoin kaikki minun liittoni, joissa minä tein liiton sinun isiesi kanssa; ja sinun tulee pitää käskyt, jotka minä olen antanut sinulle omalla suullani, ja minä olen Jumala sinulle ja sinun jälkeläisillesi sinun jälkeesi.Teksti ja lainaus on kirkon omalta sivulta, joten se ei voi olla valhetta.
https://www.lds.org/study/manual/book-of-mormon-student-manual/chapter-55-moroni-8-9?lang=fin
Kirkon ulkopuolisille olisi pitänyt selventää, että perustelu ei löydy kirkko-Raamatusta. Anonyymi kirjoitti:
Teksti ja lainaus on kirkon omalta sivulta, joten se ei voi olla valhetta.
https://www.lds.org/study/manual/book-of-mormon-student-manual/chapter-55-moroni-8-9?lang=fin
Kirkon ulkopuolisille olisi pitänyt selventää, että perustelu ei löydy kirkko-Raamatusta.Joo, kyllähän tuossa oli tuo JSR , mutta en huomannut sitä heti, vaan etsin kohdan ensin normaalista Raamatusta.
Höpölöpsis kirjoitti:
Ai sorry, kyseessä ei ollutkaan normaali Raamattu, vaan Smithin kaksoiskielinen väännös. Siinä tosiaan vääristeellään tuokin kohta oikeasta Raamatusta:
12 Ja sinun tulee pitää tarkoin kaikki minun liittoni, joissa minä tein liiton sinun isiesi kanssa; ja sinun tulee pitää käskyt, jotka minä olen antanut sinulle omalla suullani, ja minä olen Jumala sinulle ja sinun jälkeläisillesi sinun jälkeesi.Tuossa Smithin Raamatussa, joka siis on 1800-luvulta, näyttäisi olevan ympärileikkaussääntö voimassa ja myös jälkeläisten sukupolvissa. Ovatko mormonit siis ympärileikattuja, vai enkö tajunnut jotain?
- Anonyymi
Höpölöpsis kirjoitti:
Tuossa Smithin Raamatussa, joka siis on 1800-luvulta, näyttäisi olevan ympärileikkaussääntö voimassa ja myös jälkeläisten sukupolvissa. Ovatko mormonit siis ympärileikattuja, vai enkö tajunnut jotain?
Mahtaisivatko olla? Amerikassa poikia ympärileikataan ahkerasti, 75% amerikkalaismiehistä on Wikipedian mukaan leikattu. Veikkaan, että luvussa on mukana myös mormonimiehiä.
Smithin mukaan ymprileikkaus kuuluu mormonismiin. Minun mormoneiksi kastettuja veljiäni ei ole leikattu. Paha moka, mutta miesten onni.
hopealanka - Anonyymi
Näin minunkin järkeni mukaan. Tiedän kuitenkin, että mormonikirkosta erota haluavien 14-17 -vuotiaiden nuorten ei ole annettu erota, vaikka he ovat olleet vastuullisessa iässä jo 6-9 vuotta! Mormonivanhemmat eivät allekirjoita ja piste.
hopealanka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin minunkin järkeni mukaan. Tiedän kuitenkin, että mormonikirkosta erota haluavien 14-17 -vuotiaiden nuorten ei ole annettu erota, vaikka he ovat olleet vastuullisessa iässä jo 6-9 vuotta! Mormonivanhemmat eivät allekirjoita ja piste.
hopealankaMiksi vanhemmat eivät anna erota? Kirkon pykälissä vastuullinen ikä on 8 vuotta. Kasteelle menosta 8-vuotias voi itse päättää, ihan samalla lailla voi päättää kirkosta eroamisesta. Kirkossa luotetaan 8-vuotiaisiin joku täällä kirjoitti.
- Anonyymi
Höpölöpsis kirjoitti:
12 Ja sinun tulee pitää tarkoin kaikki minun liittoni, joissa minä tein liiton sinun isiesi kanssa; ja sinun tulee pitää käskyt, jotka minä olen antanut sinulle omalla suullani, ja minä olen Jumala sinulle ja sinun jälkeläisillesi sinun jälkeesi.Smithin säkeet ovat sekavia. Ei ainakaan minulle aukea miten ympärileikkaus tekee selväksi / osoittaa "etteivät lapset ole vastuullisia minun edessäni, ennen kuin he ovat kahdeksan vuotta vanhoja."
samar1n - Anonyymi
Höpölöpsis kirjoitti:
Tuossa Smithin Raamatussa, joka siis on 1800-luvulta, näyttäisi olevan ympärileikkaussääntö voimassa ja myös jälkeläisten sukupolvissa. Ovatko mormonit siis ympärileikattuja, vai enkö tajunnut jotain?
Ei ole ympärileikkaus käytössä mormonikirkossa. Se on totta että USA:ssa ympärileikkaus on yleistä ihan uskonnosta riippumatta joten varmasti moni mormonimies on synnytyssairaalassa ympärileikattu. Muistankohan nyt ihan väärin lukeneeni että ympärileikkaukset (siis nämä ei-uskonnolliset) olisivat kuitenkin nykyään vähenemässä Yhdysvalloissa??
samar1n
- Anonyymi
Kastetilaisuudessa viime kuussa oli "kaupiteltu" seuraavasti: sylivauvakaste on Jumalan teko / siinä kasteessa pelastus annetaan lahjana / myöhemmin lapsi voi sitten päättää haluaako pitää saamansa pelastuksen ...
Ilmeisesti yo. perinnäissääntösyistä myös Raamattua on täytynyt säätää ko.: 33/38 eli Raamatun vanha käännös sanoo näin: ”Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena” (1 Piet. 2:21). Mutta mitä sanookaan uusi, vuoden 1992 käännös: ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste”. Tässä kohtaa se ei siis olisikaan enää, vain ja ainoastaan, usko Jeesukseen joka pelastaa – vaan sakramentti nimeltä kaste.
Luonnollisesti alun "kauppiaalla" on vastuu. Tulee mieleen Lutherin omat sanat: "kaikki tämä olisi ehdottomasti väärää, ellei käsillä olisi omakohtaista uskoa, ja olisi parempi, ettei koskaan kastettaisi yhden yhtäkään lasta, kuin että näin ilveillen tehtäisi pilaa Jumalan sanasta ja sakramentista, aivan kuin Jumala olisi epäjumala tai hölmö" (Kirkkopostilla II)
http://www.thepukki.fi/blog/post/vakeva-eksytys
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2842541Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha3071962- 421540
- 571314
Se tuntuu niin väärältä
Mutta kaipaan sinua, mies. Eli tarvitsen sua. Olisit järkyttynyt, jos tietäisit, että ajattelen sinua joka päivä.411148Millaista on elää masentuneen rinnalla? Annen pikkuveli teki itsemurhan: "Viimeisenä päivänä..."
Anne kertoo koulukiusatusta ja lopulta itsemurhan tehneestä pikkuveljestään Akuutti: Masentuneen rinnalla -ohjelmassa.131143Ohhoh! Maajussi-Pekka avautuu fyysisestä läheisyydestä Reetta-morsion kanssa: "Ja sitten..."
Oi, onnea matkaan Pekka ja Reetta! Maajussi-Pekka teki lopullisen valintansa ja hänelle sopiva morsio on punatukkainen R91075Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom181034- 47941
etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!49932