Kelpaako video todisteeksi oikeudessa ?

Anonyymi

Kelpaako kännykkä kameralla kuvattu videopätkä todisteeksi oikeudessa ?

6

72

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomalaisessa oikeusjärjestelmässä on hyvin vapaa todistelu. Tuomioistuimella on laaja valta hyväksyä tai kieltää todisteen käyttö, ja laaja vapaus harkita minkä painoarvon se todisteelle antaa.
      Lähtökohtaisesti video luultavasti kelpaa oikeudessa, jos sitä ei erityisestä syystä ole perustetta kieltää (kuten se, että videoimalla on samalla syyllistytty salakatseluun). Se, katsotaanko videon todistavan sitä, mitä sillä yritetään todistaa on sitten toinen juttu.

Mutta kumpaankin kysymykseen, sekä siihen, saako videota käyttää, että siihen mikä sen todistusvoima on, on mahdoton aloituksen tiedoilla vastata.

• Anonyymi

Aloittaja ei valaissut sitä, missä vaiheessa prosessia ollaan ja mitä pyritään todistamaan. Syyttömyyttä, vai syyllisyyttä. Lähtökohtana on se, että todiste on iskettävä tiskiin ennen oikeudenkäyntiä, jotta molemmat osapuolet pystyvät ottamaan siihen kantaa. Jos todiste tuodaan esiin vasta oikeudenkäynnissä, niin syyttäjä pyytää lykkäystä ja määrää poliisin suorittamaan lisätutkinnan. Sen jälkeen lisätutkinnasta ilmoitetaan sille, jota se koskee, jotta hän voi antaa siihen vastineensa, jne.
      Tällainen näytelmä käytiin Auer oikeudenkäynnissä. Useita vuosia veivattiin, lisätutkinnan, lisätutkinnan, lisätutkinnalla. Siinä ensin käräjäoikeus tuomitsi, hovi vapautti, KKO palautti käräjäoikeuteen, joka taas tuomitsi, ja jälleen hovioikeus vapautti.

• Anonyymi

Tarkoitus on kuvata uhkailevasti käyttäytyvää naapuria joka tiellä huutelee uhkauksiaan.

• Anonyymi

Kyllä julkisella paikalla kuvattu video nyt luultavasti sallitaan todisteeksi ja jos kuva ja ääni on selviä niin todistusvoimakin on hyvä.
        Mutta laittoman uhkauksen kvalifikaatioperusteet ovat aika vaativat. Mikä tahansa tiellä huutelu ei sitä täytä.

• Anonyymi

Toistuva ja jatkuva huutelu ja uhkailu riittänee perusteeksi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toistuva ja jatkuva huutelu ja uhkailu riittänee perusteeksi ?

Huoh. Kyllä se teonkuvaus on ihan julkisesti löydettävissä.

"Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa, on tuomittava..."

Ei, pelkkä toistuva huutelu ja uhkailu ei riitä, jos ei uhata rikoksella tai kyse on vain "katteettomasta lupailusta", joka ei aiheuta uhatussa objektiivista pelkoa terveydelle tai omaisuudelle vakavasta vaarasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe