Pakon puolustajan tyypillinen vastaus argumentointiin on kiukuttelu

Anonyymi

Tässä tyypillinen pakon puolustajan kiukkukohtaus:
"Mikään ei tunnu olevan itsestään selvää ja luonnollista teille kieliaktiiveille - te haraatte vastaan vähän kaikessa!"

Sen voi kirjoittaa, mihin tahansa ketjuun eikä sillä ole mitään sisältöä, mutta se mukavasti purkaa pakon puolustajan turhautumia.

Pakon kritiikki tarkoittaa, että koulujen kieltenopetuksen perustaksi otetaan, kuten muuallakin, oppilaiden omat tarpeet, tavoitteet ja taitoprofiilit. Vain suomi ja englanti voivat olla pakollisia kaikkialla Suomessa, eivät ole mutta voisivat olla. Ruotsin pakollisuudelle ei ole mitään perusteita - edes EK:n yritysnäkökulmasta saati tieteen, tekniikan tai inhimillisen kehityksen näkökulmasta.

Mutta tämän pakon puolustaja haluaa unohtaa ja vetää aina uudestaan tämä kiukkukortin: "Mikään ei tunnu olevan itsestään selvää ja luonnollista teille kieliaktiiveille - te haraatte vastaan vähän kaikessa!"

Sanoo hän, joka haraa vastaan jopa lasten ja nuorten parhaalle.

16

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pakon puolustajille riittää palstan sotkeminen.

    • Anonyymi

      Kieliaktiivi haraa todellakin vastaan lähes kaikessa. Kieliaktiiville ei kelpaa:

      - koulujen kieltenopetuksen uudistus (opetuksen aikaistus)
      - mahdollisuus lukea 1. kielenä itse valittua kieltä
      - 2 vieraan kielen pakollisuus (vaikka pakkoruotsia ei enää olisi)
      - koulujen tarjoama tukiopetus oppilaille joilla on vaikeuksia
      - ruotsin kielen taidon testaus yliopistossa (virkaruotsi)
      - mahdollisuus lukea 5 vierasta kieltä (4:n sijaan)

      • Tarjoat kuusi tapaa vetkutella pakkoruotsille jatkoaikaa:
        - lisää kieliä ja varhemmin, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - ei vapautuksia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - lisää tukiopetusta, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vaihdetaan pakkoruotsin nimi testaukseksi, jottei pakkoruorsia poistettaisi
        - lisätään kieliä vielä enemmän, jottei pakkoruotsia poistettaisi

        Tiivistetään: lisää turhas työtä ja resurssien tuhlausta, jottei pakkoruotsia poistettaisi. Kuka hullu tuollaista edes ehdottaa!


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Tarjoat kuusi tapaa vetkutella pakkoruotsille jatkoaikaa:
        - lisää kieliä ja varhemmin, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - ei vapautuksia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - lisää tukiopetusta, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vaihdetaan pakkoruotsin nimi testaukseksi, jottei pakkoruorsia poistettaisi
        - lisätään kieliä vielä enemmän, jottei pakkoruotsia poistettaisi

        Tiivistetään: lisää turhas työtä ja resurssien tuhlausta, jottei pakkoruotsia poistettaisi. Kuka hullu tuollaista edes ehdottaa!

        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi

        Suomessa voi lukea englantia 12 vuotta putkeen, jos haluaa. Mutta tämäkään ei riitä kieliaktiiville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi

        Suomessa voi lukea englantia 12 vuotta putkeen, jos haluaa. Mutta tämäkään ei riitä kieliaktiiville.

        Jos "kieliaktiivi" itse ei halua lukea kuin englantia, niin OK, mutta se että hän vaatii omia päähänpinttymiään koko Suomeen, se on ongelma. Kannattais pitää erillään oma etu ja Suomen etu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi

        Suomessa voi lukea englantia 12 vuotta putkeen, jos haluaa. Mutta tämäkään ei riitä kieliaktiiville.

        Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne.

        Miksette jo antaisi ihmisten Suomessa valita itse.


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne.

        Miksette jo antaisi ihmisten Suomessa valita itse.

        "Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne."

        Anteeksi, mutta kenestä mahdat nyt puhua? Kuka on "te"?

        Minä olen suomenkielinen ja luin aikoinaan (peruskoulussa lukiossa) neljää vierasta kieltä. Kun olin koululainen, kieliin suhtaututtiin positiivisesti: niitä käytettiin aina kun mahdollista , eli niistä hyödyttiin. Kyse oli asenteesta ja arvostuksesta. Nämä kaksi asiaa puuttuvat tältä palstalta, valitettavasti.


    • Niin sinä olet se "minä, minä, minä".

      Ole mikä olet, mutta anna lasten perheineen tehdä aitoja kielivalintoja. Jos Pisa-vanhemmat lapsineen eivät muka siihen perusteellisella taustallaan kykene, ei siihen pysty kukaan koskaan missään ja koko kouluttautuminen on turhaa.

      • Anonyymi

        Suomessa on suurempi kielivapaus kuin missään muussa maassa maailmassa. Kielet saa valita lähestulkoon itse, niiden järjestyksen saa valita ja kieliä voi lukea niin paljon kuin sielu sietää. Suomalaiset vanhemmat ja lapset kiittävät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on suurempi kielivapaus kuin missään muussa maassa maailmassa. Kielet saa valita lähestulkoon itse, niiden järjestyksen saa valita ja kieliä voi lukea niin paljon kuin sielu sietää. Suomalaiset vanhemmat ja lapset kiittävät.

        Suositus EU:ssa kaksi vierasta kieltä. Meillä on toisena pakkoruotsi. Jäljelle jää valinta englantia vai ei. Tämä ei tosiaankaan ole "suurempi kielivapaus".

        Et selvästi ymmärrä sanaa vapaus.


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Suositus EU:ssa kaksi vierasta kieltä. Meillä on toisena pakkoruotsi. Jäljelle jää valinta englantia vai ei. Tämä ei tosiaankaan ole "suurempi kielivapaus".

        Et selvästi ymmärrä sanaa vapaus.

        Älä tuijota koko ajan pelkkää pakkoruotsia. Ongelmasi on se, että et näe metsää puilta. Suomessa luetaan edelleen paljon kieliä, lukiossa keskimäärin 3 vierasta kieltä. 45% valitsisi tutkimuksen mukaan ruotsin edelleen, vaikka se olisi vapaaehtoinen. Tämä on todellisuutta Suomessa nyt. Siksi kukaan ei tuijota enää pelkkää pakkoruotsia, vaan arvostaa suurta vapautta kielten luvussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tuijota koko ajan pelkkää pakkoruotsia. Ongelmasi on se, että et näe metsää puilta. Suomessa luetaan edelleen paljon kieliä, lukiossa keskimäärin 3 vierasta kieltä. 45% valitsisi tutkimuksen mukaan ruotsin edelleen, vaikka se olisi vapaaehtoinen. Tämä on todellisuutta Suomessa nyt. Siksi kukaan ei tuijota enää pelkkää pakkoruotsia, vaan arvostaa suurta vapautta kielten luvussa.

        Suomessa luetaan paljon kieliä - kyllä - mutta pakkoruotsin vuoksi lukeminen ei tuota kielivarantoa.

        Jätetään se pakkoruotsi pois ja avot...


    • Anonyymi

      Jos olisin ruotsinkielinen en suurin surminkaan antaisi kieltäni pakolliseksi, koska sen jälkeen kieltäni ei enää opiskeltaisi rakkaudesta siihen vaan pakosta ja hammasta purren.

    • Anonyymi

      Tämä on nyt sitten förfinskningiä, svenskhatia ja påhoppeja:

      "Suomalaiset jakavat yhteisen kielen, maan, yhteisön ja vastuun, eikä suomalaisuus katso ihonväriä tai aksenttia!"

      Muualla tämä olisi vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa!

      • Anonyymi

        Kyllä tämä on oikea pohja suomalaisuudelle jatkossa. Ruotsinkielisillä menee varmaan toiset sata vuotta asian ymmärtämiseen. Pakkoruotsi on purettava heti.


      • Anonyymi

        Hyvä lähtökohta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe