Pakon puolustajan tyypillinen vastaus argumentointiin on kiukuttelu

Anonyymi

Tässä tyypillinen pakon puolustajan kiukkukohtaus:
"Mikään ei tunnu olevan itsestään selvää ja luonnollista teille kieliaktiiveille - te haraatte vastaan vähän kaikessa!"

Sen voi kirjoittaa, mihin tahansa ketjuun eikä sillä ole mitään sisältöä, mutta se mukavasti purkaa pakon puolustajan turhautumia.

Pakon kritiikki tarkoittaa, että koulujen kieltenopetuksen perustaksi otetaan, kuten muuallakin, oppilaiden omat tarpeet, tavoitteet ja taitoprofiilit. Vain suomi ja englanti voivat olla pakollisia kaikkialla Suomessa, eivät ole mutta voisivat olla. Ruotsin pakollisuudelle ei ole mitään perusteita - edes EK:n yritysnäkökulmasta saati tieteen, tekniikan tai inhimillisen kehityksen näkökulmasta.

Mutta tämän pakon puolustaja haluaa unohtaa ja vetää aina uudestaan tämä kiukkukortin: "Mikään ei tunnu olevan itsestään selvää ja luonnollista teille kieliaktiiveille - te haraatte vastaan vähän kaikessa!"

Sanoo hän, joka haraa vastaan jopa lasten ja nuorten parhaalle.

16

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pakon puolustajille riittää palstan sotkeminen.

• Anonyymi

Kieliaktiivi haraa todellakin vastaan lähes kaikessa. Kieliaktiiville ei kelpaa:

- koulujen kieltenopetuksen uudistus (opetuksen aikaistus)
      - mahdollisuus lukea 1. kielenä itse valittua kieltä
      - 2 vieraan kielen pakollisuus (vaikka pakkoruotsia ei enää olisi)
      - koulujen tarjoama tukiopetus oppilaille joilla on vaikeuksia
      - ruotsin kielen taidon testaus yliopistossa (virkaruotsi)
      - mahdollisuus lukea 5 vierasta kieltä (4:n sijaan)

• Tarjoat kuusi tapaa vetkutella pakkoruotsille jatkoaikaa:
        - lisää kieliä ja varhemmin, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - ei vapautuksia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - lisää tukiopetusta, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vaihdetaan pakkoruotsin nimi testaukseksi, jottei pakkoruorsia poistettaisi
        - lisätään kieliä vielä enemmän, jottei pakkoruotsia poistettaisi

Tiivistetään: lisää turhas työtä ja resurssien tuhlausta, jottei pakkoruotsia poistettaisi. Kuka hullu tuollaista edes ehdottaa!

• Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

Tarjoat kuusi tapaa vetkutella pakkoruotsille jatkoaikaa:
        - lisää kieliä ja varhemmin, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - ei vapautuksia, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - lisää tukiopetusta, jottei pakkoruotsia poistettaisi
        - vaihdetaan pakkoruotsin nimi testaukseksi, jottei pakkoruorsia poistettaisi
        - lisätään kieliä vielä enemmän, jottei pakkoruotsia poistettaisi

Tiivistetään: lisää turhas työtä ja resurssien tuhlausta, jottei pakkoruotsia poistettaisi. Kuka hullu tuollaista edes ehdottaa!

Suomessa voi lukea englantia 12 vuotta putkeen, jos haluaa. Mutta tämäkään ei riitä kieliaktiiville.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomessa voi lukea englantia 12 vuotta putkeen, jos haluaa. Mutta tämäkään ei riitä kieliaktiiville.

Jos "kieliaktiivi" itse ei halua lukea kuin englantia, niin OK, mutta se että hän vaatii omia päähänpinttymiään koko Suomeen, se on ongelma. Kannattais pitää erillään oma etu ja Suomen etu.

• Anonyymi kirjoitti:

Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne.

Miksette jo antaisi ihmisten Suomessa valita itse.

• Anonyymi

Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne.

Miksette jo antaisi ihmisten Suomessa valita itse.

"Teillä ei ole muuta kuin pakkoruotsinne."

Anteeksi, mutta kenestä mahdat nyt puhua? Kuka on "te"?

Minä olen suomenkielinen ja luin aikoinaan (peruskoulussa lukiossa) neljää vierasta kieltä. Kun olin koululainen, kieliin suhtaututtiin positiivisesti: niitä käytettiin aina kun mahdollista , eli niistä hyödyttiin. Kyse oli asenteesta ja arvostuksesta. Nämä kaksi asiaa puuttuvat tältä palstalta, valitettavasti.

• Niin sinä olet se "minä, minä, minä".

Ole mikä olet, mutta anna lasten perheineen tehdä aitoja kielivalintoja. Jos Pisa-vanhemmat lapsineen eivät muka siihen perusteellisella taustallaan kykene, ei siihen pysty kukaan koskaan missään ja koko kouluttautuminen on turhaa.

• Anonyymi

Suomessa on suurempi kielivapaus kuin missään muussa maassa maailmassa. Kielet saa valita lähestulkoon itse, niiden järjestyksen saa valita ja kieliä voi lukea niin paljon kuin sielu sietää. Suomalaiset vanhemmat ja lapset kiittävät.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomessa on suurempi kielivapaus kuin missään muussa maassa maailmassa. Kielet saa valita lähestulkoon itse, niiden järjestyksen saa valita ja kieliä voi lukea niin paljon kuin sielu sietää. Suomalaiset vanhemmat ja lapset kiittävät.

Suositus EU:ssa kaksi vierasta kieltä. Meillä on toisena pakkoruotsi. Jäljelle jää valinta englantia vai ei. Tämä ei tosiaankaan ole "suurempi kielivapaus".

Et selvästi ymmärrä sanaa vapaus.

• Anonyymi

Suositus EU:ssa kaksi vierasta kieltä. Meillä on toisena pakkoruotsi. Jäljelle jää valinta englantia vai ei. Tämä ei tosiaankaan ole "suurempi kielivapaus".

Et selvästi ymmärrä sanaa vapaus.

Älä tuijota koko ajan pelkkää pakkoruotsia. Ongelmasi on se, että et näe metsää puilta. Suomessa luetaan edelleen paljon kieliä, lukiossa keskimäärin 3 vierasta kieltä. 45% valitsisi tutkimuksen mukaan ruotsin edelleen, vaikka se olisi vapaaehtoinen. Tämä on todellisuutta Suomessa nyt. Siksi kukaan ei tuijota enää pelkkää pakkoruotsia, vaan arvostaa suurta vapautta kielten luvussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä tuijota koko ajan pelkkää pakkoruotsia. Ongelmasi on se, että et näe metsää puilta. Suomessa luetaan edelleen paljon kieliä, lukiossa keskimäärin 3 vierasta kieltä. 45% valitsisi tutkimuksen mukaan ruotsin edelleen, vaikka se olisi vapaaehtoinen. Tämä on todellisuutta Suomessa nyt. Siksi kukaan ei tuijota enää pelkkää pakkoruotsia, vaan arvostaa suurta vapautta kielten luvussa.

Suomessa luetaan paljon kieliä - kyllä - mutta pakkoruotsin vuoksi lukeminen ei tuota kielivarantoa.

Jätetään se pakkoruotsi pois ja avot...

• Anonyymi

Jos olisin ruotsinkielinen en suurin surminkaan antaisi kieltäni pakolliseksi, koska sen jälkeen kieltäni ei enää opiskeltaisi rakkaudesta siihen vaan pakosta ja hammasta purren.

• Anonyymi

Tämä on nyt sitten förfinskningiä, svenskhatia ja påhoppeja:

"Suomalaiset jakavat yhteisen kielen, maan, yhteisön ja vastuun, eikä suomalaisuus katso ihonväriä tai aksenttia!"

Muualla tämä olisi vapautta, veljeyttä ja tasa-arvoa!

• Anonyymi

Kyllä tämä on oikea pohja suomalaisuudelle jatkossa. Ruotsinkielisillä menee varmaan toiset sata vuotta asian ymmärtämiseen. Pakkoruotsi on purettava heti.

• Anonyymi

Hyvä lähtökohta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2806
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      142
      2636
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2197
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2143
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1880
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      159
      1394
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1236
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1204
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1172
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1128
    Aihe